Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Sinis@lo - 07 Toukokuu, 2014, 18:04:40
-
Vuosi sitten kokosin kaupungissa kopterin jota mökillä lennättelin enemmän kesälomalla, muuten kesäviikonloppuisin. Nyt väliaikana tuli päivitettyä propellit, ja moottorit isommiksi ja ostettua toinen 3S akku, tavoitteena pidempi lentoaika.
Kopterissa on tällä hetkellä 3S akut, ohessa Ecalc laskennat.
Aikomuksena oli käyttää välillä yhtä, välillä kahta akkua, liekö mahdollista samoilla säädöillä?
Ohjaimena on APM 2.5
Accu auw battery throttle mixed hover
2*3S1 2750 g 2*6 Ah 63% 11,0 19,4
1*3S1 2285 g 1*6 Ah 51% 5,9 12,8
Olisiko mieltä ostaa toinen akkupari, ehkä 4s akut?
Accu auw battery throttle mixed hover
2*4S1 2722 g 2*4,5 Ah 39% 6,9 19,2
1*4S1 2279 g 1*4,5Ah 31% 3,6 12,3
-
Kestääkö moottorit, ESCit jos tehot nousee?
-
Oikein rupesi epäilyttämään. Moottori on 3S/4S max 360w max 28A. ESC on max 30A. eCalc sanoo 4S akulla: Motor @ maximum 27,43A electric power 343W.
-
Kestävätkö s4:n korkeampaa jännitettä?
-
Jännite ei sinällään ole ongelma vaan jos sulla on liian ison KV:n moottorit niin kopteri leijuu 4S:llä jo 30% kaasulla ja se ei tee säätimille kovin hyvää. Kannattaa valita jännite, potkurin KV ja potkurit niin, että kopteri leijuu 50-60% kaasulla.
Mitä tulee 1 vs. 2 akun lennättämiseen, en usko että säätöjen kanssa tulee ongelmia. Tärkeintä on se että kaikki ylimääräinen paino on tiukasti kiinni, muuten joudut laskemaan kopterin gaineja reilusti, ettei se ala oskilloimaan. Oma hexani toimii ihan samoilla säädöillä riippumatta siitä, onko 3kg kameragimbaali alla roikkumassa, vai ei :)
-
Kiitos Vispilä. Tässä eCalc laskelma. Paino on punnittu. Onko tämä yhdistelmä asiallinen. Yhdellä 3S1 akulla leijuu kaasulla 51%.