Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: varis - 06 Toukokuu, 2014, 02:54:16

Otsikko: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: varis - 06 Toukokuu, 2014, 02:54:16
Mitä käytännön vaikutuksia on sillä lähdetäänkö 4S:llä vai esim. 6S:llä liikkeelle multissa? Oletetaan vaikka 450 kokoluokka. Zippy Compactin akussa parametrit näytti aika identtisiltä noissa kahdessa jännitteessä, saman hintasissa ja painoisissa akuissa on saman verran sähköä.

Ymmärsin että isommat voltit on periaatteessa parempia. Lentää napakammin ja pitempään. Toisaalta 6S vois olla enemmän advanced tavaraa, eli maksaa enemmän ja vähemmän vaihtoehtoja saatavilla (motit, noparit).

Discovery Pro näkyy olevan suunniteltu 4S käyttöön. 6S voisi olla enemmän yleiskäyttöinen akkuna tuon 24V jännitteen takia. Mun silmään vaikuttaa aika yleiseltä jännitteeltä esim. noissa perinteisissä kopuissa ja usein laturit myös on suunniteltu sille.
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: Trnquill - 06 Toukokuu, 2014, 08:22:15
Periaatteessa korkeampi jännite on siinä mielessä parempi, että johdoissa, käämeissä ja nopareissa kulkeva virta on alhaisempi ja tätä myötä myös tehohäviöt pienempiä. Vehkeet lämpenee vähemmän, virtaa säästyy ja lentoaika pitenee. Jonkin verran. Muutenhan sopivat moottorit valitsemalla korkeamman jännitteen voi kompensoida siten, ettei edes potkureita tarvitse vaihtaa.

Kun vertailet akkujen yleiskäytettävyyttä, mihin perinteiseen kopteriin sitä vertaat? 450-kokoisissa yleisin akkukoko on 3S, joskin "erikoisosaa" hakemalla (nopari ja motti vaihtoon) 6S käy tietenkin siihenkin. Suuremmissa koptereissa (500, 600) on yleisesti 6S-akut, mutta kapasiteettitarve saattaa olla suurempi, kuin pienessä multissa. Kannattaa tarkistaa!
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: mop - 06 Toukokuu, 2014, 14:45:22
Koon mukaanhan nuo yleisesti menee:
- nano/minit: 1-2s
- keskikoko: 3-4s
- isommat: 4-6s

Yksi käytännön rajoitus on esim. se, että useimmat maks. 20-30 A kestävät noparit on speksattu vain 3-4s jännitteille ja keskikokoiseen härveliin 40+ A kestävät on yleensä turhan järeät.

Perinteisissä kopuissa on vaan yksi isompi nopari (ja moottori) usean pienemmän sijaan, niin 6s on käytännön vaihtoehto pienemmissäkin. Isoissa kopuissa mennään 12s (vai vielä järeämmillä?) systeemeillä. Normimulteissa tehot otetaan ulos 4-8 rinnakaisen moottorin kautta, niin tilanne on vähän eri.
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: petrim - 06 Toukokuu, 2014, 21:25:03
Mä olen ajanut sekä 3s että 4s akuilla kevyttä 450:stä ja painavampaa x-runkoa, kummallakin setupilla pelaa hyvin, mutta 4s todella lentää pidempään ja on muuten vakaampi kun enemmän painoa, tuntuu myös että toi FC lämpenisi nopeammin 4s akulla, mutta voi olla ihan omaa harhaa.  ;D

3s jos ei laita liian isoa akkua on mukavan rauhallinen ja kivempi fpv lentoon.
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: varis - 10 Toukokuu, 2014, 18:09:01
Koon mukaanhan nuo yleisesti menee:
- nano/minit: 1-2s
- keskikoko: 3-4s
- isommat: 4-6s

Näin se näyttäs menevän... kyllähän 4-6S:ssäkin löytyy (?) valikoimaa mutta ne on sitten vähän isommille, jo melkein ammattisarjan koptereille. Esim. kokoluokassa 70g Dualskyn ja Henglin moottorit esimerkiksi on vaan 3S:lle. Varmaan noi toimis 4S:lläkin, mutta onko järkeä, jos luotettavuus (olettaisin) laskee halvemman moottorin tasolle. Parilta kilpailijalta sentään löytyy 4S:ää tuossa kokoluokassa. Jos etsii eksoottista kokoa & jännitettä niin silloin siis valikoima on pienempi.

5-6S:lle ei taida moottoria löytyäkään parikiloselle multille.
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: EM - 11 Toukokuu, 2014, 21:41:08

5-6S:lle ei taida moottoria löytyäkään parikiloselle multille.

DJI E600 tuned propulsion system nyt ainakin. Ei mitään sen kummempaa haisua tuosta..
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: oskuk - 12 Toukokuu, 2014, 12:23:58
sopivat moottorit valitsemalla korkeamman jännitteen voi kompensoida siten, ettei edes potkureita tarvitse vaihtaa.

...ja tässä tapauksessa ei napakammasta lennostakaan tarvitse puhua.
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: Trnquill - 12 Toukokuu, 2014, 20:35:18
...ja tässä tapauksessa ei napakammasta lennostakaan tarvitse puhua.
Mitä tarkoitat tällä? Mun esiolettamus oli se, että porkurit on haettu sillä matalammalla jännitteellä jo kohdilleen, eli ne ovat optimaaliset valitulle kuormalle. Toki jos kopterista puuttuu puhtia eikä se jaksa lentää, ei moottoreita pidä mennä vaihtamaan kun kennomäärää lisää vaikka pykälällä. :)
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: oskuk - 13 Toukokuu, 2014, 17:20:04
Mitä tarkoitat tällä? Mun esiolettamus oli se, että porkurit on haettu sillä matalammalla jännitteellä jo kohdilleen, eli ne ovat optimaaliset valitulle kuormalle. Toki jos kopterista puuttuu puhtia eikä se jaksa lentää, ei moottoreita pidä mennä vaihtamaan kun kennomäärää lisää vaikka pykälällä. :)

No joo, mutta jos kierrosmärä haetaan kv:n ja volttienkanssa identtisiksi, nin ajattelin että käytös on identistä. Toki, jos se alhaisen kv:n mottori on voimakkaampi, niin onhan siinä silloin enemmän reagointia ;-)
Otsikko: Vs: 4S...6S multeissa
Kirjoitti: Pursi - 06 Kesäkuu, 2014, 18:35:31
Päätin testata sen dji E600 systeemin ja asensin TBS Discoon. Kuvat ja testivideot löytyy täältä...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=22712.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=22712.0)