Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Nemo - 29 Huhtikuu, 2014, 07:41:26
-
Päätin sitten aloittaa tälle projektilleni oman topicin, toivottavasti joku jaksaa lueskella ja vastailla aloittelijan tyhmiin kysymyksiin.
Aikaisempaa kokemusta ei RC-maailmasta ole. Isompien ja pienempien 2- ja 4-tahti laitteiden parissa on aikaisemmin aika vierähtänyt, mutta nyt puras kopterikärpänen. ;D Hankin siis ensimmäiseksi kopteriksi walkeran qrx350 rtf-paketin, jolla on tullut nyt lenneltyä noin 20-akullista. Aluksi tuli pari pahempaa tontitusta, ja pari koppaa + ländäreitä on mennyt vaihtoon. Nyt menee jo kahdeksikonlento melko mukavasti, ja gopro:ta on nostettu taivaalle onnistuneesti.
Kun mielestäni joka harrastukseen kuuluu "näpertäminen", niin päätin sitten aloittaa ekan multiprojektin. Radiona olisi tarkoitus käyttää tuota walkeran mukana tullutta Devo 7:aa. Kokoonpanon olen listannut seuraavasti, suurin osa osista on jo tilattukin:
-NTM Prop Drive Series 28-30S 900kv / 270w (short shaft version)
-Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware)
-Hobby King Quadcopter Power Distribution Board
-Walkera Devo RX 702-receiver
-Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU
-Turnigy 3300mAh 3S 30C Lipo Pack (EU warehouse) (EI VIELÄ TILATTU)
-10x4.5E Nylon Multi-Rotor Propellers L/H and R/H Rotation (2 pairs)
Rungoksi on tulossa homemade - H-runko, jossa moottoreiden ristimitta tulee olemaan 550mm ja moottoreiden etäisyys toisistaan pituus/vaakasuunnassa 389mm. Materiaalina tulee olemaan 15x15 mäntyrima. Painoa rungolle tulee laskelmieni mukaan noin 400g. Lentopaino akun kanssa tulee olemaan noin 1250g.
-
Heti tuli kuitenkin ihmeteltävää. Onkohan tuossa setupissa kaikki ihan kohdallaan, kun E-calc laskurilla lentoaika jäisi vain n.3-4 minuuttiin? Demo versiolla tosin en saa noita mosien speksejä ihan kohdalleen, mutta onkohan itse kokoonpanossa ongelma? ::)
Mikä lääkkeeksi, isompi kapasiteettista akkua, vai 4S akkua ja isompaa potkuria? Laihdutus ei oikein tule kysymykseen, kun halusin vähän isomman rungon kun on korkealla lennettäessä helpompi havaita suunnat.
Niin, ja goprokin pitäisi vielä saada nostettua taivaalle tällä... :o
-
Mikäs estää koittamasta laskimeen 12" rusettia ja 4Ah akkua, noin alkuunsa...
-
Mikäs estää koittamasta laskimeen 12" rusettia ja 4Ah akkua, noin alkuunsa...
Niin ja mututuntumalta sanoisin että ecalc höpisee omiaan. 3s 4000mah akullakin voisi äkkiseltään kuvitella hieman pidempiä kuin 4min lentoaikaa jos rauhallista lentoa. Lähtisin kuitenkin itse 4s puolta myös miettimään. Itsellä 3s setup 1100kv moteilla ja about samalla lentopainolla 4000mah akuilla 10x4.7 ja kun katsellut toisten saman kokoisia 4s setuppeja niin kyllähän ne jotenkin mukavemmin tuntuvat lentävän. Kokeilin myös tuota omaa vekotinta 4s akulla ja heti piristy huomattavasti ;D Vielä kun olisi niitä 4s akkuja itsellä niin..
-
Joo täytyy varmaan maksaa tuon softan lisenssi, niin saa tarkemman analyysin. Lähinnä ajattelin, että jos esim. nuo moottorit on tuon kokoiseen kelvottomat niin voin ne suosiolla unohtaa.
Kokeilen ehkä ensin säätää sitä noilla pienillä 3S akuilla joita on jo ennestään ja teen sitten varsinaisen päätöksen akustosta. Saattaahan olla että tulee vielä mutkia matkaan kun on ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. ;)
Ja onhan tuota kasaamistakin vielä, ja runkokin on vasta piirrustuspöydällä. 8)
-
Tuossa muuten pelkällä kuvakäsittelyohjelmalla tehdyt piirrustukset rungosta.
Yritän tehdä ristimitat ym. mahdollisimman tarkkaan toivoen sen helpottavan säätämistä. Ei ole ihan selvinnyt pitääkö nämä olla ihan millintarkkaan symmetrisesti, kun olen kuitenkin törmännyt nippareilla kiinnitettyihin moottoreihin ym.
-
Ei tarvii olla millin tarkkaa. Itse kieputtelin tri:tä ja ihmettelin et näyttääpä jotenkin oudolta. Toinen etuvarsi oli löystynyt ja oli 90 asteen kulmassa takavarteen nähden. Ei sitä juuri lennossa huomannut :-)
-
Mulla on x4:ssa samat moottorit ja potkurit. Lento aika on 5000mah 35-70c s3 lipolla 7-10min että voise lemtoaika pitääkki paikkansa. Suosittelen vaihtaan nuo moottorit itsellä on kuudesta 3 jo hajonnu vaikkei niillä oo lento tunteja edes 5 tuntia.
-
Jos halvalla pitää päästä niin noitakin voisi ehkä ajatella:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18968__Turnigy_D2836_9_950KV_Brushless_Outrunner_Motor.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18968__Turnigy_D2836_9_950KV_Brushless_Outrunner_Motor.html)
tai pienemmällä kv:llä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12922__Turnigy_D2836_11_750KV_Brushless_Outrunner_Motor.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12922__Turnigy_D2836_11_750KV_Brushless_Outrunner_Motor.html)
...ja pykälää laadukkaampaa:
http://www.buddyrc.com/sunnysky-v2216-12-800kv-ii-brushless-motor.html (http://www.buddyrc.com/sunnysky-v2216-12-800kv-ii-brushless-motor.html)
Ehkä samaa sarjaa:
http://www.goodluckbuy.com/ld-power-mt-series-brushless-motor-mt3110-kv700-360-780-for-multicopter-multirotor.html (http://www.goodluckbuy.com/ld-power-mt-series-brushless-motor-mt3110-kv700-360-780-for-multicopter-multirotor.html)
-
Tuohon lentoaikaan sanoisin että n. 10min voi olla lähempänä totuutta. Omalla n. 1,2kg painavalla X4:lla ja 3,3/4,5Ah:n (3s) akuilla sekä 1050Kv:n moottoreilla lentoaika on 7-13 minuuttia, riippuen miten lentää. Propelleja kantsii kyllä tilata vähän enemmän kuin kaksi paria. Jos et ole kauheasti lentänyt aiemmin niin veikkaan että lennät korkeintaan joitain akullisia ilman vara propelleja. Suosittelisin myös ottamaan erikokoisia propelleja jotta voit testata mitkä sopii parhaiten omaan setuppiin.
-
Mulla on nuo samat moottorit, noparit, flight controller, huiskat samaten 10x4.5 Slow Fly jne. Hobbykingin X666-rungossa. Lentopainoa noin 1100g.
Toissapäivänä leijuttelin 7 minuuttia, jonka jälkeen laturi pukkasi 3S lipoon noin 1600 mAh. Akku on 1½ vuotta vanha 2200 mAh 3S Turnigy nano-tech, ja nyt jo pullistunut eikä anna ulos läheskään täyttä kapasiteettia. Tarttis tilata uusia akkuja.
-
Hyviä vinkkejä, kiitos näistä. Tavoite olisi noin 7-10 minuutin lentoaika, joten täytyy ehkä kokeilla 4000mAh akkua. Yritän saada kuitenkin sen toimimaan 3S kokoonpanolla. Olen jo ehtinyt tilata nuo NTM moottorit, joten niillä kokeillaan ainakin aluksi. Tilasin kyllä muutaman varalaakerin ja akselin samalla.
Potkureita tarvii tietysti tilata lisää kokeiluun. Teen kokeilut näillä mahdollisimman halvoilla muovipotkureilla, ja kun setuppi alkaa löytymään niin suunnittelen sitten parempia huiskia. Ja saan tosiaan tehtyä perussäädöt fc:hen noilla jo hyllystä löytyvillä 3S 2600mAh akuilla.
-
Rungon kasaus alkanut, varret sahailtu ja kiinnitetty, melko hyvin sain ristimitat kohdalleen, niitä saa vielä hienosäädettyä moottoreiden asemoinnilla. Asennuslevyjä tulee 2kpl 3mm polykarbonaatista, kun sitä sattui löytymään hyllystä. Tosin se tuntuu melko painavalta ja 120x120 kokoinen levy painaa 49g, joten täytyy tehdä vielä kevennysporauksia siihen. Yritetään pysyä näin aluksi ainakin minimibudjetissa, joten hiilikuidut täytyy vielä unohtaa. :-\
Seuraavaksi pitää sovitella moottoreita, moottorin kiinnikelevyt tulee myös tuosta polykarbonaatista, ja kiinnitys varsiin M3-ruuveilla.
Runko tulee maalata paukkupullolla etupäästä vihreäksi ja takaalta punaiseksi kun itsellä on hyvästä näkökyvystä huolimatta melko vaikea hahmottaa orientaatioita kirkkaassa auringonpaisteessa. 8)
-
Runko tulee maalata paukkupullolla etupäästä vihreäksi ja takaalta punaiseksi kun itsellä on hyvästä näkökyvystä huolimatta melko vaikea hahmottaa orientaatioita kirkkaassa auringonpaisteessa. 8)
Omassa 320 acrorungossa orientaation erottaa ehdottomasti parhaiten siitä että etupään potkurit on vihreät ja takana mustat. Runkoon suosisin todella vahvaa kontrastia - esim. koko etupää valkea/puu ja takapää musta/tummanpunainen tms. Vähänkään kauempaa ei tuosta rungosta erota paljoa mitään (täysin symmetrinen quad) ja pilvisellä säällä kauempana ei juuri mistään mitään, taidoilla mennään ja jos meinaa karata otetaan varsin rauhallisesti takaisin. Ei onnistu ihan vasta-alkajalta...
-
Omassa 320 acrorungossa orientaation erottaa ehdottomasti parhaiten siitä että etupään potkurit on vihreät ja takana mustat. Runkoon suosisin todella vahvaa kontrastia - esim. koko etupää valkea/puu ja takapää musta/tummanpunainen tms. Vähänkään kauempaa ei tuosta rungosta erota paljoa mitään (täysin symmetrinen quad) ja pilvisellä säällä kauempana ei juuri mistään mitään, taidoilla mennään ja jos meinaa karata otetaan varsin rauhallisesti takaisin. Ei onnistu ihan vasta-alkajalta...
Ehdin jo maalailemaan joten kokeillaan tuota puna-vihreää. ::) Rauhallisuutta tosiaan liikkeissä silloin kun ollaan epävarmoja asennosta. Olisi kiva lentää vähän matalalla ja kauemmaksi, joten tähän yritän sitä värikikkaa. Suunnitelmissa on myös jossain vaiheessa punainen ledinauha taakse ja vihreä eteen, tosin siitäkään ei kirkkaassa päivänvalossa ole juuri apuja.
-
Projekti etenee, tässä vaiheessa mennään. Voi piru että siitä tulee ruma!! ;D Onko tarpeeksi katu-uskottava?
FC ja vastari ei ole vielä saapunut, joten niitä odotellaan. Lisäksi askarruttaa akun sijoitus. Akulla olisi tarkoitus säädellä tasapainoa kun kamera on kyydissä, mutta jos taas lentää ilman kameraa niin se pitäisi laittaa keskelle. Täytyy ilmeisesti tehdä kaksi paikkaa akulla tätä varten, toinen pitkittäispuiden päälle ja toinen kiinnityslevyjen alapuolelle.
-
Onko noi moottorien kiinnityslevyt plexiä vai jotain kestävempää muovia? Ite kääntäisin 45astetta moottoreita ja nippusiteillä nekin kiinni jos ei halua reikiä porata puuhun.
-
Ne on polykarbonaattia joten varmasti kestää, ei halkea vaikka taittaa 45 asteen kulmaan. Tosin tuli ehkä vähän liian järeä kiinnitys ja painoa paljon, joten nipparit voisi olla kokeilemisen arvoinen. Tosin arveluttaa että joustaako nippusiteet kun antaa kaasua? Siitä tulisi "elastinen" tuntuma kaasuvasteeseen..
-
Tuskin nipparit niin paljoa joustaa, että huomaisi. Ainakin jos käyttää tarpeeksi tukevia.
-
Voishan tuon tehdä nipparivirityksen sijasta ihan perinteiselläkin metodilla, mitä käytetään aluputkienkin kanssa: Eli kaksi 3 mm reikää rimasta läpi ja ruuveilla alakautta suoraan koneeseen kiinni. Ruman kiinnitysadapterin voi jättää välistä, jos kovertaa akselille riittävän pyörimiskolon puuhun tai käyttää jotain korokepalaa välissä. Ruuvilukitetta tietysti kierteisiin, ettei tartte vääntää niin kovaa kiinni, että rima halkeaa. Ja prikat ruuvin kantojen alle. Tukeva, kevyt ja simppeli?
-
Voishan tuon tehdä nipparivirityksen sijasta ihan perinteiselläkin metodilla, mitä käytetään aluputkienkin kanssa: Eli kaksi 3 mm reikää rimasta läpi ja ruuveilla alakautta suoraan koneeseen kiinni. Ruman kiinnitysadapterin voi jättää välistä, jos kovertaa akselille riittävän pyörimiskolon puuhun tai käyttää jotain korokepalaa välissä. Ruuvilukitetta tietysti kierteisiin, ettei tartte vääntää niin kovaa kiinni, että rima halkeaa. Ja prikat ruuvin kantojen alle. Tukeva, kevyt ja simppeli?
Torpissa hajoaa jotain isompaa kun ei ole esim. nippareita antamassa periksi.
-
Torpissa hajoaa jotain isompaa kun ei ole esim. nippareita antamassa periksi.
Ainiin, mä unohdin. Näitä rakennetaankin torppaamista, eikä lentämistä varten. 8) Totta, nipparin varassa vägäävällä moottorilla pääsee torppaamaankin todennäköisemmin..
Tässä kokoluokassa painoa on kuitenkin jo sen verran, että runko on kovilla kunnon torpissa kuitenkin, eikä moottorin ja varren välisellä kiinnityksellä ole kummoista virkaa sulakkeena kuin ehkä jossain erityisessä asennossa.
-
Jos ruuvaa läpi, olis hyvä olla joku leveämpi levy välissä kun vaan prikat. Puu antaa hiljalleen todella paljon periksi ja kiinnitykset löystyvät. Nippari toimii ihan hyvin, mutta ei tietenkään ole niin "pro" asennus. Lähinnä kun nippari antautuu torpissa, säästää myös sitä konetta.
Kyllähän kopun, jonka käyttötarkoitus on vaikka kuvaamisessa, kannattaa kiinnittää koneet paremmin. Jos taas tarkoituksena on lennellä niin että torppi tapahtuu ihan salettiin, kannattaa tehdä nippareilla, niin korjaaminenkin on vaan muutaman sekunnin juttu.
-
Jep, esim. tosta polykarbonaatista voisi tehdä puomin levyiset levyt sekä ylä- että alapuolelle vähän tähän tyyliin (http://gallery.mikrokopter.de/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=71310).
Nipparikiinnityksiä tullut kokeiltua itsekin ja pienissä laitteissa toimii hyvinkin, mutta tässä on massaa kuitenkin jonkun verran (550, 3s 4Ah akku, jne.) ja kai nekin tohon puuhun painuu pikkuhiljaa? Ainakin ohuemmat ja järeemmät voi taas kestää sen torpinkin puuta paremmin.
-
Vielä hiukan tuosta geometriasta,
Jos nyt vielä säädän noita moottorin kiinnityksiä erilaisiksi, niin silloin moottoreiden asemointi muuttu hiukan. Eli tämän jälkeen oikean ja vasemmanpuoleiset moottorit ovat 5-15mm lähempänä toisiaan kuin etummaiset ja takimmaiset moottorit keskenään. Pitääkö nämä olla jämptisti symmetrisiä, vai saako olla eroa? Ristimittahan tämän jälkeen on edelleen kohdallaan..
-
Oman kokemuksen mukaan ei se ole niin millin tarkkaa, olen noita multeja kaivanut lapiolla maasta esiin ja vääntänyt puomit suurinpiirtein suoraksi ja ihan normaalisti on lentänyt vaikka moottorit on jääny sojottamaan minne sattuu. :)
-
Vihdoin saapui kakkospaketti maahan jossa fc (KK2.1.5) + muut puuttuvat sälät, ja juuri maksoin tullit. Kohta pitäisi siis päästä asennuspuuhiin. 8)
Varmistaisin vielä kytkennöistä: Virta FC:lle tulee siis ESC:n BEC:ltä esim. ykkösmoottorin afron punaisesta johdosta, mutta saako muut punaiset johdot olla myös kykettynä? Tätä oli näköjään muutkin kyselleet, mutta löysin kahdenlaisia vastauksia.
Radiona tulee käyttää jo olemassa olevaa DEVO7:aa, ja vastarina on devo rx702 eli tuo http://img.alibaba.com/img/pb/058/214/842/842214058_692.jpg (http://img.alibaba.com/img/pb/058/214/842/842214058_692.jpg) Miten tuo vastari saa virtansa? Samalta ESC:ltä controllerin "läpi" vai pitääkö laittaa erikseen? Jos pitää, niin voinko ottaa suoraan punaisesta johdosta taas esim. kakkosmoottorin ESC:ltä. Ja mikä mahtaa olla vastarissa oleva BATT-portti?
Näyttää olevan sen verran harvinainen vastari, etten löytänyt kytkentäohjetta.
-
Batt-portti on vastanotinakulle. Esim. Liidokeissa joissa ei ole moottoria tulee siihen akku.
-
KK2.1.5:ssa saa olla kaikki punaiset kiinni. Fc ottaa virtansa ykkösmoottorin liitännästä. Ja vastari saa virtansa todellakin fc:n kautta.
-
Kiitti näistä,
Vastarista ei tosiaan kauheasti tietoja löydy, joten kumpi vastarin pinneistä on signaalille, kannen vai pohjan puoleinen? Vastapuolella oleva sitten maa, ja virtahan tulee varmaan keskimmäisestä.
Edit: Ja voiko vastarin ja fc:n välillä olevissa servojohdoissa olla kaikissa punainen johto kytkettynä, vai jätetäänkö se ainoastaan throtle-kanavaan?
-
Saa olla kaikissa punainen kiinni. Noi vaihtelee miten päin menee kiinni, mut väärinpäin kytkiessä et käräytä vastaria. Tai itsellä on tullut kytkettyä väärin ja hyvin on toimineet sen jälkeen. Testaamalla selviää...
-
Jep, löysinkin jo tuolta juttua missä sivuttiin aihetta http://forums.openpilot.org/topic/10491-devention-rx701-anyone/ (http://forums.openpilot.org/topic/10491-devention-rx701-anyone/)
Vastusmittarilla kokeilin, että pohjan-puolimmaiset pinnit pitäisi olla GND-pinnit ja kannenpuoleiset signaalille. Tosin tuo kaveri joka juttua kyseli, oli jättänyt kuitenkin kaikista muista kanavista virran ja maan pois eli virta tuli ainoastaan throttle-kanavaan, taidan kokeilla jos tuo oma toimisi myös tuolla samalla kytkennällä. 8)
-
Noniin, kasassa on. :) On se vaan hieno fiilis kun saa ekaan omaan tekeleeseen vaikka sitten pienen pientä elämää.
Yritin jo vähän nostaa ilmaankin, mutta jotain on pahasti pielessä. Kaasulle mentäessä yrittää nostaa ensin takapäätä, ja kun yritän korjata vetämällä vasemmasta tikusta taakseppäin niin sitten flippaa takakautta. Tässä nyt voi olla ihan mitä tahansa pielessä, joten mistäköhän alottas? ;D
-Tein nopareiden kalibroinnin (Afro 30A SimonK) tuubista löytyneen AliShanMao:n ohjeiden mukaan, eli nopari kerrallaan vastarin throttle kanavaan ensin kaasu täysille ja sitten nollille. Ja oikeat piippaukset sain aikaiseksi.
-Boardista (KK.2.1.5) tehty ACC-kalibrointi
-Pyörimissuunnat ja potkurit on tarkistettu kolmeen kertaan. Tosin aluksi luulin, että pyörimissuunta määräytyy (tai vaihdetaan) laudan asetuksista, mutta en sellaista asetusta löytänyt. Aluksi kaikki moottorit pyöri vastapäivään, mutta vaihdoin ykkös ja kolmosmoottoreista punasen ja mustan johdon ristiin, joten nyt ne pyörii layoutin mukaisesti myötäpäivään. Layoutiksi on siis valittu quadcopter X. Potkurit myös tarkistettu että noste/työntö on alaspäin pyörimissuunnan mukaisesti.
Pöydällä ilman huiskia pyöritettäessä löytyy kyllä vikaa. Mosat elää ihan omaa elämäänsä eikä synkronista ole tietoakaan kalibroinnista huolimatta. Kaasun ollessa 20% alkaa pyörimään nelos ja kolmos moottorit, 24% mukaan tulee kakkonen vasta noin 30% alkaa ykkönen herätä henkiin. Eli nopareiden kalibrointi ei ilmeisesti ole onnistunut... Gyrot reagoi kyllä herkästi kun kallistelee kopua pöydällä.
-
Eikö kk:sta löydy kalibrointia, nii ei tarvii yksitellen niitä vastariin laitella. Vanhemmassa mallissa oli.
http://youtu.be/oNFPQ4Psjg8?t=12m50s (http://youtu.be/oNFPQ4Psjg8?t=12m50s) tuosta
-
Joo jotenkin muistelin jossain videolla myös nähneeni valikoissa calibroinnin, mutta ainakaan päävalikosta en heti löytänyt. Täytyy tarkistella vielä uudestaan.
Boardissa on muuten kauttaaltaan tehdasasetukset, onkohan ne tähän tapaukseen "edes sinneppäin" vai onko vinkkiä/linkkiä parempiin?
Edit: Niin eli ei mistään valikosta, vaan virrat päälle ja ykkös + nelosnamiskat pohjaan jne. Täytynee kokeilla huomenna. Thänks.
-
Yritin jo vähän nostaa ilmaankin, mutta jotain on pahasti pielessä. Kaasulle mentäessä yrittää nostaa ensin takapäätä, ja kun yritän korjata vetämällä vasemmasta tikusta taakseppäin niin sitten flippaa takakautta. Tässä nyt voi olla ihan mitä tahansa pielessä, joten mistäköhän alottas? ;D
Tää kuulostais yhtäkkiä siltä, että jotkut noparit/moottorit on kytketty lautaan väärinpäin. Mistäkö tiedän...? ;D
-
Itse yleensä kalibroinut escit nipussa, tehnyt servo jatkoista 1-4 sovittimen ja sillä suoraan vastariin kiinni, toimineet hyvin. Syynä lähinnä se että aika monen FC:n kalibroinnit ei vaan toimi. Tuo oireilu on kyllä ihan sen kuuloista että jossain kohdassa joko pyörintäsuunta on pielessä. Tarkasta vielä kerran että escit on kytketty FC:hen oikeassa järjestyksessä, sekin aiheuttaa samanlaista ongelmaa.
-
Jep, pyörimissuunnat ja rusetit oli oikein, ja vika oli juuri throttle calibrationissa. Eli tässä tapauksessa ei jostain syystä onnistunut yksi kerrallaan vastarista kalibrointi, mutta kun teki sen boardista Petskun linkittämän videon mukaan niin johan on synkassa. Jostain löysin maininnan, että afrot pitäisi kalibroida nimenomaan yksitellen eikä controllerin kautta, mutta nyt se näköjään oli juuri päinvastoin.
Neitsytlento tehty, ja sehän lensi paremmin kuin uskalsin missään vaiheessa toivoa. :D Tosin ainoastaan SL-modessa. Ilman self leveliä oli liikkeissä niin epävakaa että pitää vielä perehtyä säätöihin.
Yksi "pikku probleema" on vielä, nimittäin se että kopun suunnat on jostain syystä peilikuvana. Eli oikealle on vasemmalle ja eteen on taakse. Leijuttelin kuitenkin perä edellä joten silloin kaikki oli ok, mutta pitää kuitenkin jossain vaiheessa koettaa kääntää suunnat. Radiona on siis Devo7 jonka asetuksiin en ole kajonnut. Loin ainoastaan uuden mallin aero-type modella ja siinä on sisällä jotkut tehdasasetukset. On kyllä niin monimutkainen tuo Devon sielunelämä joten se vaatii vielä vähän perehtymistä. :-\
-
Aileron ja elevator kanavat vaatii devosta käännön eli reverse. Function menusta RevSw se ensimmäinen mikä siitä tulee. Ja sieltä elev joko norm tai rev, riippuu kumpi se nyt on ja sama aile kanavalle.
Jaa sulla olikin näköjään 7F malli, siitä en tiedä tarkkoja ohjeita mutta nuo kaksi kanavaa pitää kääntää :)
-
Aileron ja elevator kanavat vaatii devosta käännön eli reverse. Function menusta RevSw se ensimmäinen mikä siitä tulee. Ja sieltä elev joko norm tai rev, riippuu kumpi se nyt on ja sama aile kanavalle.
Jaa sulla olikin näköjään 7F malli, siitä en tiedä tarkkoja ohjeita mutta nuo kaksi kanavaa pitää kääntää :)
Ok, täytyy tutustua. Kyllä tuo mun radio on muuten Devo7 eikä F7, en tiedä miten oon laittanu sen joskus vahingossa tuohon allekirjoitukseen, nyt korjasin oikeaksi.
Tuossa erittäin huonolaatuinen testivideo neitsytlennolta, laittelen joskus parempaa kun saan tehtyä https://www.youtube.com/watch?v=DMlhVCW08oI&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=DMlhVCW08oI&feature=youtu.be)
-
Päivitellääs välillä tätäkin. Eli nyt on noin 20 onnistunutta flaittia takana. (eikä muuten vielä yhtään epäonnistunutta :P) En ole koskenut fc:n asetuksiin ollenkaan, ja self level-modella lentää tehdasasetuksilla todella hienosti. Ilman self leveliä tuntuu epävakaalta, joten sen käyttäminen vaatisi vielä perehtymistä setuppeihin.
Kokemusta tätä ennen oli ainoastaan tuosta walkeran QR350:stä, ja tämä tuntuu jo ilman säätämistä paljon vakaammalta lentää, ja vaikutta siltä että tällainen vähän isompi ja raskaampi soveltuu kuvaukseenkin paremmin kuin kevyt. Kokeilin nostaa jo GoProtakin, mutta pitäisi rakentaa akun kiinnitys siten, että saisi sillä säädettyä painopistettä. Lisäksi ottaa jelloa kuvaan aika pahasti, joten vaimennusta tarvitaan.
Setuppi on siis tällä hetkellä seuraava:
Runko 550
Koneet NTM 900kv / 270w
Akku Turnigy 3S 4000mAh 30C
Potkurit Gemfan 11x5
Lentopaino akun kanssa (ilman kameraa) 1280g
Nyt kun sain vihdoin kunnon laturin niin laskin vähän kulutuslukemia. Kulutus mielestäni varsin kohtuullinen 230 - 275 mAH / min, eli lentoaikaa tulee 12-14 minuuttia. Nämä mitattu kevyehkössä leijuttelussa välillä kunnon kaasutuksin. Leijuu 60% kaasulla ja reagoi kaasuun vielä kiukkuisesti. Moottorit ja escit lämpenee hieman, joten voisi ehkä vielä kokeilla 12" propelleja. Tämä kait voisi vielä hieman pidentää lentoaikaa ja voisi laskea hoveringin tuonne lähelle 50%
Mutta projekti jatkuu. Seuraavaksi suunnitelmissa laskutelineet jotta saisi kameran roikkumaan. Lisäksi ledejä, tasapainotusta ja säätämistä. Ja nälkä kasvaa syödessä, kova hinku olisi fpv-settiin, ardu-pohjaiseen gsm-lautaan jne... 8)