Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Tara - 07 Elokuu, 2008, 22:27:08
-
Useamman kerran seuraavan kokoonpanon torpanneena kyselen neuvoja:
Kopteri ARK X-400
säädin Otter 40A
gyro Futaba 401 (uusi)
Peräservo Hextronik hxt900 micro (uusi)
vastari Schulze 8/35 (uusi)
Eli siis servon vaihdosta huolimatta ongelma on seuraava:
minuutin parin leijutuksen jälkeen (perä pysyy täydellisesti paikallaan)
yhtäkkiä perä nykäisee 90 astetta oikealle eli siis nokka kääntyy vasemmalle.
Noita nykäyksiä siis voi sitten tulla n. viiden sekunnin välein...
Mistä ihmeestä tuo voi johtua ? Nykäys on siis erittäin nopea ja voimakas ja pysähtyy
siihen 90 asteen kulmille. Gyrökin on otettu paketista ja aivan uusi...
Seuraavat asiat olen testannut:
- Schulze ei ainakaan vilkuta radiohäiriön valoa
- uusi peräservo
- linkistö herkistetty
- hihna ei luista (sekä rattaat että hihna aivan uudet)
- moottorin kierrosluku ei muutu
Mikä tuon voisi oikein aiheuttaa ? Onko esim. mahdollista että nopeussäädin
tai moottori jotenkin vialliset että antavat häiriöpiikin gyrolle ?
-
maybe the belt slips, if there is any.
The transmitter might be defective (the poti behind the stick).
-
[Maallikon arvailua]Olisko toi Nentwigin mainitsema oireilu lähettimen sivuttaisessa liikkeessä.. Joku hapettuma tjsp.
Sitten tuli mieleen että jos hihna lämpenee senverran että alkaa lipsumaan. Toihan on aika ahdas toi peräputki, ja jos se hihna hankautuu siellä.. Eli 'kylmänä' ok mut parin minuutin hinkkaamisen jälkeen lämmin. Kokeile löysätä sitä ihan milli, ja tunnustele varovasti että nykiikö enemmän vai jopa vähemmän.
Viimeisimpänä tuli mieleen tärinästä aiheutuvat ongelmat gyrossa (pääseekö gyro koskettamaan runkoa, ja näin ollen tulisi jokin staattinen sähköhäiriö), tai antennihäiriöt, vaikka sanoitkin että ei välkytä häiriövaloa..[/Maallikon arvailua]
-
Kokeile vaihtaa vaikka Futaban pikkudigi sinne perään. Nuo HXT:t on tosiaan hintansa väärtejä, eikä tuotanto välttämättä tasalaatuista.
Jos ongelmana on hihnan luistelut, niin sieltä pitäisi kuulua kyllä jotain ääntä samalla kun nykii.
-
Sulla on väärä peräservo FUTABAN G-401 on suunniteltu Futaban S-9254 servolle pitää jopa flipping pullpackissa jos mekaanisesti säädetty oikein.
-
Tuota hihnan luistamista epäilin itsekin mutta kun tarkastelin niitä suurennuslasilla niin ne olivat täysin virheettömät.
Perässä on servona ollut myöskin laatudigi mutta ongelma oli sillä täsmälleen sama... perä on keskitetty
niin että trimmi nollassa ja gyro pois päältä pysyy perä suorassa leijunnassa.
Jotenkin tuon täytyy liittyä lämpenemiseen/värinään tms. koska pari ensimmäistä minuuttia menee aivan hyvin eikä mitään
ongelmia ole. Gyro on erillisessä telineessä servoteipillä kiinni eikä pääse heilumaan / ottamaan runkoon kiinni.
Jos jaksaisi niin voisi kokeilla vaihtaa rapuun tuon gyron ja katsoa tapahtuuko sama siinä.
Erikoiseksi asian tekee se että pyörähdys on huomattavasti nopeampi kuin mitä tikulla saa aikaan vaikka vääntäisi täysin laitaan ???
Olikos niin että hiilikuituperäputki voi aiheuttaa sähköhäiriöitä hihnan kanssa ?
-
Itselläni oli hiukan samantyylisiä ongelmia ja tässä on siihen liittyvä keskustelu.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1943.0
-
Ege, ei 401:n kanssa tartte aina käyttää 9254:ää ja ainakaan muun servon käyttö ei aiheuta yhtäkkisiä nykäyksiä vaan luistamista, pidon menettämistä, kuminauhamaisuutta ja vispausta.
Kyseessä on vielä 400 kokoinen kone, joten jos paremman servon päätät vaihtaa niin s9257 on yksi ainoista joka toimii saumattomasti 401:n kanssa.
Hihna ei oikein itsekseen leijunnassa hypätä noin paljoa, ainakin kuulisi äänestä jos näin tekisi. Pidä peräroottorista kiinni ja pyöritä pääroottoria, pitäisi huomata jos luistaa. Miten lämpö vaikuttaisi hyppimiseen? hihnan sisällä menee vahvistelankaa joka ei kovin paljon lämpölaajene.
Luulen, että lähärin potikassa voi olla vikaa, tai sitten peräservo alkaa olla vaihtokunnossa. Testaile nyt vielä leijunnassa että reagoiko perä nopeasti ja tasaisesti.
Tai sitten yksinkertainen radiohäiriö, muuttuuko motin kierrokset kun perä nykäisee?
-op-
-
Radion vika on eliminoitu sillä että samaan aikaan leijuttelin Raptoria toista tuntia eikä kertaakaan esiintynyt mitään poikkeavia
liikkeitä. Efekti on tosiaan kuin joku löisi pesäpallomailalla pyrstöön eli tikulla ei saa niin nopeaa liikettä aikaan kuin tuo "automaattikääntö"
Testasin tuota luistoa myös että pidin perästä kiinni ja käänsin roottoria niin ei kyllä mikään paikka antanut periksi.
Täytyy tänään vielä tehdä se että ostan uuden noparin ja peräservon sekä vedän vastarin piuhan uuteen paikkaan niin jos se auttaisi.
Seuraava epäilys kääntyy sitten gyroa kohti jos nuokaan ei asiaa auta.