Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: SaTi - 07 Elokuu, 2008, 17:20:02

Otsikko: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: SaTi - 07 Elokuu, 2008, 17:20:02
Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Voiko motti lämmetä liikaa?
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: Ege - 07 Elokuu, 2008, 17:23:16
No periaatteessa kannattaa laittaa niin pienet ku mahdollista ni kone ei turhaan huuda eli jos kone on epävakaa tärisee ni sit lisää kierroksia muuten ei väliä. Vai oliko toi sähkö kopteri?
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: SaTi - 07 Elokuu, 2008, 17:29:35
Polttis .30 luokka

Kyosha Nexus 30 OS32H motti.
Selvä pudotan kierroksia. Oli vain myyjän jäljiltä kun hän tykkäsi, kuulema reakoi nopeammin.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: Ege - 07 Elokuu, 2008, 17:35:16
Säästät samalla fuilia kun toi nitro alkaa olee kohta aika arvokasta ja kaikkialla myydään ei oota.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: sgtpepper - 07 Elokuu, 2008, 18:35:30
Mutta toisaalta jos laskis kulmia ja kasvattais kiekkoja niin sillon kopu olis vakaampi. Eli vakauden kannalta ei haittaa, mutta eihän moottorille oo haitaks jos se käy vaan korkeilla normikiekoilla, ei siis ylikierroksilla???
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: ropellihattu - 07 Elokuu, 2008, 19:12:39
Ei siitä haittaa ole, mutta löböä kuluu enemmän ja noin ainakin periaatteessa lämpeää enemmän.
Toki kierroksia pitää olla tarpeeksi, jotta perässä riittää auktoriteettia.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: sgtpepper - 08 Elokuu, 2008, 10:18:52
No kuluuko sitä paljon enemmän??? Nimittäin jos ei kuluta paljoo enemmän niin sanoisin että leijuttaessa kannattaa olla aika kivat kierrokset koska kopu on sillon paljon vakaampi.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: Vispilä - 08 Elokuu, 2008, 12:15:37
Justiinsahan mr ropellihattu sanoi että kuluu enemmän, mitä enemmän moottori kiertää niin sen enemmän se imee fuilia!  ???.

Ero ei lentoajassa maata mullistava ole, 2200rpm noin 10min, 1800rpm lähemmäs 13min uskoisin (mutu arvio). Minimikierroksilla ei ole järkeä leijutella, perä reagoi hitaammin ja muuttuu muljahtelevaksi, liian kovilla kiekoilla kuluu fuilia ja ääni käy hermoille..


-op-



Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: sgtpepper - 08 Elokuu, 2008, 15:12:48
Joo polttiksista en tiiä sikäli mitään, joten sillon varmaan kannattaa pitää ne sopivat kiekat, mutta alottelijalla mitä enemmän kierroksia niin sitä vakaampi.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: seppomikael - 08 Elokuu, 2008, 16:27:24
mitä enemmän kierroksia niin sitä vakaampi.

Tuo ei kyllä mielestäni pidä paikkaansa. Kun on paljon kierroksia niin silloin on myös enemmän voimaa ja kone reagoi turhan herkästi tikun liikkeisiin. Eli sopivilla kierroksilla kone on vakaa ja rauhallinen ja liian isoilla kierroksilla vakaa ja vähän äkkinäinen.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: SaTi - 08 Elokuu, 2008, 17:17:26
Kiitos vastauksista.
Lopputulos koska näissä käyttämissä ohjaimissa leijutuskaasukäyrän korjaus on todella helppo muuttaa. (oma potentiometri)
Niin pienennän hieman ja kokeilen. Lähinnä ajattelin moottoria.

Meikäläisen leijutukset ovat sen verran alussa että, polttoaine kustannuksia ei huomioida.
Keskityn lähinnä tässä vaiheessa saamaan kopterin ilmaan ja ehjänä alas. (Onnistunutkin muutamia kertoja) ;D :D

Sinää vaiheessa kun kopteri on saannut muutamia metrejä ilmaa alle kopteri käyttäytyy kyllä rauhallisesti toisin kuin lennättäjä.
Olen luvannut itselleni pitää kopteria ilmassa, enkä heti panikoi sitä alas. Jää nähtäväksi onnistuuko.
Ilmassa ei pitäisi olla hätää tilaa kyllä on joka suuntaan.

Nyt tuppaa peräkääntymäänä vasemmalle eli nokka oikealle.
Eli perän trimmillä korjaus suunta vasemmalle. Menikö oikein.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: Timo - 08 Elokuu, 2008, 17:18:21
mitä enemmän kierroksia niin sitä vakaampi.

Tuo ei kyllä mielestäni pidä paikkaansa. Kun on paljon kierroksia niin silloin on myös enemmän voimaa ja kone reagoi turhan herkästi tikun liikkeisiin. Eli sopivilla kierroksilla kone on vakaa ja rauhallinen ja liian isoilla kierroksilla vakaa ja vähän äkkinäinen.

Niin no toki radiossa on expo ja D/R säädöt sitä varten leijuntatilalle, että sen kopterin käytöksen saa haluamakseen kierroksista huolimatta. Tuo kierrosluku leijunnassa on sitten vähän kinkkisempi juttu toimivuuden kannalta. Periaatteessa mitä enempi kierroksia, niin sen vakaampi se laite on, mutta jopa parin kymmenen kierroksen erot roottorin käyntinopeudessa saattaa vaikuttaa merkittävästi siihen, mitä hyvä kopteri on leijuttaa. Esim 1770rpm saattaa olla vakaampi kuin 1790 rpm. Sitten taas joku 1830rpm esimerkiksi voi olla ihan jees. Siksi mm. FAI-kisaajat säätelee leijuntakierroksia sopiviksi useinkin, jopa EM-kisoissa tänä vuonna kävi niin, että jotkut saattoi kesken liikkeen muuttaa kierroksia.

Sopiviin kierroksiin sitten vaikuttaa lavat, roottori, painopiste, kopterin koko ja sää hyvin merkittävästi. Perusajatus on se, että tyynellä ja lämpöisellä kelillä ajetaan vähän pienemmillä kierroksilla mitä kovassa puuskittaisessa tuulessa.

Polttoaineen kulutusta ei minusta kannattaisi ajatella kun säädetään ne leijuntakierrokset. Kyllähän sen kopterin pitää olla hyvä leijuttaa ja ne kierrokset sitten säädetään sen lentotuntuman perusteella.

Niin ja moottorin kannalta se on ihan sama millä kierroksilla lennätät kunhan ei nyt täyskaadulla luukuteta... Moottorin lämpö pidetään seoksella kurissa, seos muuten vaikuttaa sit tosi paljon siihen miten hyvin se kopteri toimii leijunnassa. Jollei moottori käy hyvin, niin ei se myöskään "istu" hyvin. Seos on siis tärkeä!

--
Timo
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: seppomikael - 08 Elokuu, 2008, 17:35:47
Kiitos Timo täsmennyksestä!

Yksinkertaisena yksinkertaistin asiaa...
Mutta on hienoa jos te konkarit viitsitte ojentaa ja neuvoa meitä alkajia.

Ja Sati. Gyroa ei käsittääkseni saa korjata trimmillä koska se nollaa itsensä joka käynnistyksen jälkeen ja joudut siis joka kerta napsumaan lisää...

Se on jäänyt minulle epäselväksi että miksi gyrot luistavat johonkin suuntaan mutta yleensä siihen auttaa se, että perän säätää ensin mekaanisesti oikein ja tuokin on sitten taas kait konekohtainen asia.
Otsikko: Vs: Onko haitaksi jos leijutus harjoituksissa on ylisuuret kierrokset?
Kirjoitti: kaardian - 08 Elokuu, 2008, 18:10:02
Itse (uudelleen) aloittelijana voisin kertoa kokemuksia kurvien säädöstä ja moottorin nopeudesta...

Minun mutu tuntuma sanoi että jollain 20-30% kaasulla oli kovin hyvä lähteä arpomaan lapakulmien säätöä. Ensin pienellä kaasulla koko alueen läpi että sain lapakulmat siedettäviksi ja varovasti kaasua lisää yläpäähän.
Sitten kun sain sen herkän pomppisen pois, niin sitten lisäsin kaasua 50% - 70% välille ja pienensin lapakurvia.

Minusta tuo on kovin sopivan oloinen kierrosalue .32 kokosella mosalla leijutteluun. Dual Ratet päällä 50% saa tikkujen liikkeet riittävän rauhalliseks, tosin mulla on vieläpä aika pitkät noi ohjaustikut. Muista tarkistaa vastarin akut joka lennolle ;)

Tuskin tähän aiheeseen on mitään todellista oikeaa ainoaa asetusta. Toinen tykkää äitestään, ja toinen tyttärestään...