Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 00:20:03

Otsikko: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 00:20:03
Dodiin. Ostin ensimmäisen tuollaisen itse rakennettavan helikopterin, kasaus onnistui kyllä, mutta nyt on hukassa nuo servojen ja vastaanottimen kytkennät, eli kun kytken kaikki noiden ohjeiden mukaan niin kopteri ei suostu käynnistämään moottoria, eli throttle ei toimi ollenkaan. Ohjeita kyllä löytyy tuosta radion oppaasta, mutta tuo lontoon kielen ymmärtäminen vähän niin ja näin. Eli jos joku voisi avata hiukan noita säätöjä että saan tuohon koneeseen eloa että tiedän että tuo moottori ja nopeuden säädin on kunnossa. Lähettimenä on Futaba R6208 SB "gyro" on align 3gx, Radio on T8FG Super. Eli kytkennät on nyt sillain että servojen johdot on kytketty tuohon 3gx:sään niille merkityille porteille ja tuosta 3gx:sästä lähtee tuosta s-bus portista johto lähettimen s-bus liitäntään. Kiitos.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Falconi - 21 Huhtikuu, 2014, 07:13:41
Piippaileeko nopeuden säädin mitään?

Futabassa muistaakseni piti laittaa kaasukanava käännetyksi. Nopari (nopeuden säädin) täytyy sitten kalibroida ja myös ohjelmoida ennen ensi lentoa. Kalibrointia ja ohjelmointia varten täytyy kaasukanavan (throttle) olla 0 - 100 % eli tikku alhaalla antaa nollan ja ylhäällä 100.

Muista sitten ottaa moottorista pinjoni pois tai irti päärattaasta, ettei lentele sormien tai muunkaan ruuminosan palasia mikäli moottori lähtee pyörimään kun kokeilet noparin säätöjä!
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Iron_man - 21 Huhtikuu, 2014, 09:35:19
Kaasun endpointtien kalibrointi noparille pitänee ainakin tehdä. Jos kaikki muu on oikein kytketty niin voi johtua siitä että nopari ei tunnista nollakaasua ja siksi ei "viritä" moottoria. Kopterin ohjeessa kerrottaneen tarkemmin mutta yleensä tuo asetetaan siten että virrat päälle kaasutikku ylhäällä, odotetaan merkiääntä, kaasutikku alas, odotetaan merkkiääntä. Samalla hyvä tarkistaa noparin muutkin asetukset.

3gx:stä pitää myös tuo gov juttu säätää, eli kaasutikku alhaalla set nappi pohjassa virrat päälle, odottaa että kaikki valot palaa, kaasutikku ylös.

Ja ota tosiaan lavat irti kun säädät!
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Huhtikuu, 2014, 10:05:43
Ja jos et ole radiosta reversoinut throttle kanavaa niin todennäköisesti olet käynnistänyt noparin ohjelmointitilaan ja laittanu sinne jotkin randomiasetukset, mukaanlukien throttlen end pointit. Kannattaa selvittää miten noparin ohjelmointi tehdään ja laittaa sinne jotkin järkevät asetukset sisään.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Korppi - 21 Huhtikuu, 2014, 10:15:28
Saakohan tuosta  radiosta näytölle näkymään prosentteina kaasun senhetkistä määrää (omassa 8j mallissa olen laittanu kaasun ja lapakulmat) niin tietäisi ainakin mitä radio pyytää?
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 10:20:49
Saakohan tuosta  radiosta näytölle näkymään prosentteina kaasun senhetkistä määrää (omassa 8j mallissa olen laittanu kaasun ja lapakulmat) niin tietäisi ainakin mitä radio pyytää?
En tiede saako kaiken aikaa mutta servovalikosta se näkyy.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 10:58:51
Nopeuden säätimestä ei kuulu mitään ääntä kun kytkee virran. Ainoastaan valot alkavat palaa vastaanottimessa ja 3gx:sässä.

Piippaileeko nopeuden säädin mitään?

Futabassa muistaakseni piti laittaa kaasukanava käännetyksi. Nopari (nopeuden säädin) täytyy sitten kalibroida ja myös ohjelmoida ennen ensi lentoa. Kalibrointia ja ohjelmointia varten täytyy kaasukanavan (throttle) olla 0 - 100 % eli tikku alhaalla antaa nollan ja ylhäällä 100.

Muista sitten ottaa moottorista pinjoni pois tai irti päärattaasta, ettei lentele sormien tai muunkaan ruuminosan palasia mikäli moottori lähtee pyörimään kun kokeilet noparin säätöjä!

Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Mika Lukumies - 21 Huhtikuu, 2014, 11:00:15
Mikä nopari sulla on käytössä? Noparin ja moottorin väliset johdot (3 johtoa) pitää olla kytkettynä koska moottori toimii piipparina.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 11:02:53
Nopeudensäädin on kytketty kyllä moottoriin kolmella johdolla. säädin on Align RCE-BL54X

Mikä nopari sulla on käytössä? Noparin ja moottorin väliset johdot (3 johtoa) pitää olla kytkettynä koska moottori toimii piipparina.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 11:07:33
Joko käänsit kaasun reverselle mankasta, ei siinä muuta vikaa ole. Tuo on sellainen futaban juttu, jota ei oikein kerrota missään, se vaan pitää tietää.

Sain kerran kopterin kouraan, jossa oli sama vika. Omistaja oli säätänyt sitä loputtomasti mutta mitään ei tapahdu. Jos mulla ei olis itellä futaban mankkaa, en olis ikinä keksinyt missä vika on. Nyt arvasin sen heti kun sähkö kytkettiin kopteriin ja tunnistin noparin ohjelmointipiippaukset.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 11:42:47
Ku mulla ei tuo nopeudensäädin pidä mitään ääntä ku virrat laittaa päälle.

Joko käänsit kaasun reverselle mankasta, ei siinä muuta vikaa ole. Tuo on sellainen futaban juttu, jota ei oikein kerrota missään, se vaan pitää tietää.

Sain kerran kopterin kouraan, jossa oli sama vika. Omistaja oli säätänyt sitä loputtomasti mutta mitään ei tapahdu. Jos mulla ei olis itellä futaban mankkaa, en olis ikinä keksinyt missä vika on. Nyt arvasin sen heti kun sähkö kytkettiin kopteriin ja tunnistin noparin ohjelmointipiippaukset.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 11:58:13
Pistä se reverselle ensimmäisenä. Sitten normimode päälle ja tee mankkaan kaasukäyräksi lineaarinen 0-25-50-75-100 jos siellä ei jo ole sitä. Lavat irti, sekä perästä että nupista. (helpompaa kun pinjonin irroitus) Virta päälle kopteriin niin että vasen tikku on kokonaan ylhäällä. Nyt pitäisi mennä noparin ohjelmointitilaan. Throttle hold ei saa olla päällä. Manuaalista löytyy ohjeita mitä asetuksia tulee missäkin vaiheessa eteen ja ohjeet miten se tehdään. Nuo on nyt pakko käydä läpi, olet todennäköisesti ohjelmoinut sinne randomilla ihan mitä on sattunut tulemaan.


Voit myös kokeilla mitä se sanoo kun kaasu on alhaalla (ei holdia) ja kytket virrat. Pitäisi kuulua kolme piippausta, joka kertoo että kolme kennoinen akku on kiinni. Kun 3gx purkki on alustunut, se hytkyttää muutaman kerran swashia ylös- alas. Kun tuo on tapahtunut, pitäsi vasenta tikkua ylös nostamalla pitäisi moottorin lähteä pyörimään. Jos ei näin tapahdu, on ainakin varmaa että jotain on kunnolla pielessä noparin ohjelmoinnissa. Tosin siellä lienee 99,99999 prosentin varmuudella muutenkin jo jotain pielessä.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 12:25:12
Näyttää että asut oulussa, jos ei muuten selviä niin tuo näytille se, kyllä se lentoon saadan.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 12:53:17
Joo. Kokeilin tuota laitoin throttlen reverselle ja kaasukäyrä oli jo lineaarinen. Lavat on irti kyllä :) Laitoin virrat päälle ja vasentikku täysin ylhäällä throttle holdia ei ole ohjelmoitu. Mutta tuosta ei vaan kuulu mitään ääntä. Ei moottorista eikä nopeudensäätimestä.

Pistä se reverselle ensimmäisenä. Sitten normimode päälle ja tee mankkaan kaasukäyräksi lineaarinen 0-25-50-75-100 jos siellä ei jo ole sitä. Lavat irti, sekä perästä että nupista. (helpompaa kun pinjonin irroitus) Virta päälle kopteriin niin että vasen tikku on kokonaan ylhäällä. Nyt pitäisi mennä noparin ohjelmointitilaan. Throttle hold ei saa olla päällä. Manuaalista löytyy ohjeita mitä asetuksia tulee missäkin vaiheessa eteen ja ohjeet miten se tehdään. Nuo on nyt pakko käydä läpi, olet todennäköisesti ohjelmoinut sinne randomilla ihan mitä on sattunut tulemaan.


Voit myös kokeilla mitä se sanoo kun kaasu on alhaalla (ei holdia) ja kytket virrat. Pitäisi kuulua kolme piippausta, joka kertoo että kolme kennoinen akku on kiinni. Kun 3gx purkki on alustunut, se hytkyttää muutaman kerran swashia ylös- alas. Kun tuo on tapahtunut, pitäsi vasenta tikkua ylös nostamalla pitäisi moottorin lähteä pyörimään. Jos ei näin tapahdu, on ainakin varmaa että jotain on kunnolla pielessä noparin ohjelmoinnissa. Tosin siellä lienee 99,99999 prosentin varmuudella muutenkin jo jotain pielessä.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 13:02:58
Seuraavana tulee mieleen että onhan sulla johdot oikein päin noparissa ja vastarissa. Sen jälkeen tulee mieleen että onko vastari s-bus tilassa. En tuota vastaria nyt heti muista mutta itse onnistuin kytkemään s-bus piuhan väärään paikkaan aikoinaan. Sitä ihmeteltiin pitkään ennen kuin kaveri tajusi vian.

Lisäystä vielä:
Entäs mankka, sen pitää myös olla oikeassa tilassa. Näytön vasemmassa reunassa on ylhäällä oma nimi (jos on laitettu) seuraavana eka kello (ST1) sen alla toinen kello (ST2) ja sen alla kellon näköinen symbooli, sen oikealla puolella on tekstiä. Muistaakseni sen pitää olla valittuna kohtaan MULT jotta kanavia on käytössä haluttu määrä.

Mulle on vähän hämärää nää kaikki, mutta noin se mulla toimii. Muutama tekniikkanikkari ymmärtää noista enemmän. Mulla on vähän sitä vikaa ettei tuo tekniikkaporno hirvästi nappaa kunhan lentää niin kuin haluan.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 13:23:31
Laittaako Juho osoitteen ja kellon ajan koska vois tuua koneen näytille. Mulla loppui kärsivällisyys. osoitteeseen mipetteri@luukku.com

Seuraavana tulee mieleen että onhan sulla johdot oikein päin noparissa ja vastarissa. Sen jälkeen tulee mieleen että onko vastari s-bus tilassa. En tuota vastaria nyt heti muista mutta itse onnistuin kytkemään s-bus piuhan väärään paikkaan aikoinaan. Sitä ihmeteltiin pitkään ennen kuin kaveri tajusi vian.

Lisäystä vielä:
Entäs mankka, sen pitää myös olla oikeassa tilassa. Näytön vasemmassa reunassa on ylhäällä oma nimi (jos on laitettu) seuraavana eka kello (ST1) sen alla toinen kello (ST2) ja sen alla kellon näköinen symbooli, sen oikealla puolella on tekstiä. Muistaakseni sen pitää olla valittuna kohtaan MULT jotta kanavia on käytössä haluttu määrä.

Mulle on vähän hämärää nää kaikki, mutta noin se mulla toimii. Muutama tekniikkanikkari ymmärtää noista enemmän. Mulla on vähän sitä vikaa ettei tuo tekniikkaporno hirvästi nappaa kunhan lentää niin kuin haluan.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 13:32:20
Liikkuuko servot mihinkään vai onko koko kopteri ihan mykkä.

Oletko bindannut eli parittanut vastarin ihan ensimmäisenä.

Jos olet niin minkävärinen ledi palaa vastarissa. Palaako mankassa molemmat punaiset valot kun sen käynnistää ja valitsee ohjelman.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 21 Huhtikuu, 2014, 13:51:19
Muut servot kyllä toimivat hyvin paitsi kaasu. vastaanottimessa palaa vihreä ledi ja mankassa molemmat punaiset valot palavat kun käynnistää radion

Liikkuuko servot mihinkään vai onko koko kopteri ihan mykkä.

Oletko bindannut eli parittanut vastarin ihan ensimmäisenä.

Jos olet niin minkävärinen ledi palaa vastarissa. Palaako mankassa molemmat punaiset valot kun sen käynnistää ja valitsee ohjelman.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 14:21:23
Ok, kuulostaa että lähtökohtaisesti se on oikein. Paritus (bindaus) on onnistunut kun servot totelee yms. Veikkaan että tässä on joku pikku juttu nyt, se pitää vaan keksiä ensin.

Katsotaan ehtisinkö jopa tänään vähän katsoa sitä, en lupaa varmaksi mutta jos ehdin.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Huhtikuu, 2014, 16:02:29
Jos sulla on ylimääräinen servo jossain niin voit laittaa sen 3GX purkin throttle kanavaan kiinni ja katosa miten se liikkuu kaasukäyrän mukana. Ei tuollakaan nyt hirveästi irti saa, mutta voipa kokeilla että mitä sieltä tulee läpi.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Korppi - 21 Huhtikuu, 2014, 16:12:03
tuossa varmaan noparin bec käytössä, eli pitäisi virta sitten syöttää batt portin kautta. lisäksi voisi radion näytölle laittaa kaasun prosentit näkösälle.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 20:24:35
No niin, kovasti sitä piti ihmetellä eikä sitä saatu eloon. Moottori ei pyöri eikä piippaa, virtaa beciltä tulee kuten kuuluukin. Kokeilin pistää servon throtle kanavaan ja se sätki tikun tahdissa.

Vasta kun otetiin mun noparilta virta moottorille, se saatiin eloon ja piippailemaan. Kokeilin kaiken mitä ikinä keksin ja soittelin vielä kaapelille konsultataatiota. Siirtelin jopa mankan end pointit kummastakin päästä kauemmas, ei mitään piippausta tai elon merkkiä tuollakaan konstilla.

En keksi muuta kuin että nopari on rikki. Nyt jos jolla kulla on vielä käyttätön idea niin kertokaa äkkiä.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Jalippo - 21 Huhtikuu, 2014, 20:28:13
Noparilta tuleva servojohto ehjä ja oikeinpäin vastarin throtle kanavassa? Mystiseltä kuulostaa...
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 20:32:36
Kyllä se ehjältä näytti, ei näkynyt ainakaan äkkiä mitään kulumaa. Myös liitin oli varmasti oikein päin, se oli samoin päin kuin kaikki muutkin liittimet, musta eli - alhaalla. Tuossa väärin kytkennässä ei vika ollut. Voihan se olla irti jostain sisempää jota ei näe.

Lisätään vielä että kaikki muut servot toimii ja liikkuu tikkujen mukana, myös gyro korjaa kun kääntää. Ainoa mikä ei toimi on tuo moottori omalla noparilla, mun noparilla toimii.

Oli siinä mankassa vähän asetuksia pielessä, mutta ne ei selitä tuota, korjasin ne asetukset. Mm. throttle cut oli jotenkin hassusti aina päällä ja mankka oli mode1 mallilla. Kaasukanavassa liikkui oikeasti palkki kuten kuuluukin kun servovalikosta tarkistin asian. Bindaukset on väkisin oikein kun kaikki muu toimii ja samoin se multi chanell oli valittu.  Eli mun mielestä siinä on jo oltava vikaa.

Hyvä juttu on että se on trex-storelta, joten takuuasiointi on helppoa. Mun mielestä tämä on selkeää takuu hommaa. Uusi nopari ja sitten rokkaa.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Huhtikuu, 2014, 21:46:23
Minusta nuo noparit ruukaa piippailla jotain vaikka ei olis edes servojohto kiinni missään. Senkin puolesta vaikuttais että se nopari on hengetön, muuten kuin BECin osalta.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2014, 21:53:35
Tarkennetaan vielä sen verran etten purkanut koko noparia irti omastani kun siihen ei ihan niin nätisti pääse käsiksi. Otin vaan ne kolme moottorille menevää johtoa ja kytkin ne dominaattorin moottoriin. Loppu testi tehtiin sitten kytkemällä mun kopteriin virrat ja ohjaamalla mun mankalla. Olipa yllätys että bulletit oli vielä väärän kokoiset, sai ne kuitenkin sen verran pysymään että moottori piippasi kuten kuuluu, mun servot hytkytteli brainin alustumisen merkiksi ja holdi pois, domin moottori alkoi pyöriä kuten kuuluu. Lentotilan vaihto muutti kierroksia kuten kuuluu, pyöri vaan tosi hitaasti kun mulla on 3S ja siinä on vielä govin anturi paikoillaan, ei tainnut ihan mätsätä keskenään. Tärkein kuitenkin että moottori toimi kuten kuuluukin.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 24 Huhtikuu, 2014, 18:17:06
Selvisikö siitä mitään myyjän puolelta.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: mikpette - 06 Toukokuu, 2014, 14:55:13
Myöhäiset kiitokset Juholle kun maltto kattoo kopteria.
Nopeuden säädin oli siis rikki tutkivat sen trex storessa ja uusi on tulossa.
Otsikko: Vs: Trex 450 Dominatorin kytkentä
Kirjoitti: JuhoV - 06 Toukokuu, 2014, 19:57:58
Jep, hyvä homma. Nyt muistankin että vähän kikkailin sen kanssa.

Siinä kun yritin herätellä sitä henkiin, muuttelin sun mankasta myös kaasukanavan end pointteja. Ne pitäis varmaan laittaa takaisin kun opettaa kaasun rajoja. Ei siinä pitäis mitään ihmeellistä tapahtua vaikka ei muutakkaan, mutta muuta silti ensin oletusasetuksiin ne.

Eli avaa link napin takaa menu, sieltä löytyy end point valikko. Siellä pitäisi olla kolmannen kanavan kohdalla eli THR kohdassa arvot

THR 135 100 100 135

Sulla on nyt siellä kaikissa 135, palauta ne ennen kuin opetat noparille kaasun rajoja.