Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Hayabusa - 19 Huhtikuu, 2014, 19:17:14
-
No nin tulipa sitten ostettua ihan susi vekotin. lentokertoja 4 jokainen alle 2 sekunttia ja aina kaiiki mahdollinen rikki
viimeisen torpin jälkeen katsoin purkaessa konetta että yksi servoista oli luovuttanut.
vein konee myyjä liikkeeseen ja sanoin he ottivat koneen ns takuu huoltoon . nyt sain kopterin takaisin ja kun laitoin kopterin maahan se vain pyörii paikoillaan , perä lapojen säätö ei auta mihinkään ja yksikään nuppi eikä vipu meinaa mitään . kiinnitin jopa kopterin alustaan jolla sillä on vapaa liike , niin mikään säätö ei lopeta tuota oman akselin ympäri pyörimistä..
oma kokemus koptereista on suht pieni noin puoli vuotta olen lennättänyt 100 ja 200 kopteria ja ne pysyy ilmassa niin sisällä kuin ulkona ilman mitään ongelmaa..
onko tuo vekotin vain aivan susi vaiko voiko sillä oikeasti lentää.. ja jos voi voiko joku auttaa , itse asun espoossa olarissa. vai onko vain avattava roskiksen kansi ja mentävä dollaritukku kädessä Vertical Hobbyyn
-
Tehdas setuppi vaatii aina tarkistamista. Siinä voi olla periaatteessa kaikki kohdallaan kun sen ottaa paketista, mutta valitettavan harvoin näin on.
Jos oikein löysin kuukkelista niin se on muuttuvalapakulmainen 450 kokoluokan kopteri. Paljonko sulla on simuttelua takana ennen ekaa nostoa. Oliko harjoitusjalaksia, tarkistiko kukaan etukäteen toimiiko se yms.
Jos olet lentänty koksuja aikaisemmin niin tämä on heti monta kertaluokkaa vaativampi.
-
Taitaa gyron korjaussuunta olla väärin päin. Mikä gyro siihen on kiinnitetty? Jos vielä saat muutaman hyvän kuvan kopterista, niin varmasti voidaan kertoa laitteesta lisää.
-
Juu muuttuvalapa kulmainen tuo on , harjoitus jalakset oli kiinni , ensimmäiset torpit tuli hetken paikallaan leijuttulun jälkeen kone kallistui voimakkaasti oikealle ja tonttiin , seuraavalla kerralla sama juttu , yritin ottaa korkeutta jotta saisin aikaa korjata virheet mutta korkeutta toki tuli mutta taas oikealle voimaka kaarros ja tonttiin. tuon viimeisen rysähdyksen jälkeen vaihdoin kaikki linkit jotka on lapojen toiminnan kannalta missään tekemisissä , pääakselin , pää lavat ja alumiini rungon , jalakset ja vaikka ja mitä , mutta silloin huomasin että johdoissa oli kosketus häiriöitä , korjasin ne ja samassa huomasin että servo joka kallistaa kopteria sivuille oli kuollut.
Nyt siis pyöriminen on vastapäivää ja se on todella voimakas..
ja siis simua en ole käyttänyt yhtään , ja nuo toiset kopterit joita lentelen ei ole koksuja jamara 100 pro ja V120D02s
-
gyrossa vain Jamara
laatikon yläosassa alkean vasemmalta kaksi potikkaa jossa lukee vasemmalla Limit ja arvot 60-140 nyt säädossä 90 ja toisessa delay arvo 0-100 säädossä 40
keskellä kolme luiku katkaisijaa ylin on-off ja katkaisia on kohdassa on
sitten on Ds ja katkaisija on oikeassa reunassa
Dir revin ja normaalin keskellä
sitten on teksti Gyro AVCS
-
Veikkaisin että viimonen Dir kytkin on väärin, kokeile laittaa jompaan kumpaan suuntaan ja jos ei auta niin toiseen laitaan.
Nii ja tervetuola :)
-
Nyt eka kysymys on että miten swash kallistuu kun liikuttelet tikkuja. Kääntyykö se kuten kuuluu. Jos käännät oikeaa tikkua oikealle, pitisi swashin kallistua vasemmalle, kun työnnät eteen niin kallistus eteen jne.
Oikealla tikulla sitten on kaksi vaihtoehtoa. Kun tikkua liikuttelee ylös - alas, pitää swashin liikkua tasaisesti ylös - alas. Se voi myös mennä päin vastoin, riippuen mekaniikasta mutta tärkeintä että se nousee ja laskee kallistumatta mihinkään suuntaan.
Perä on sitten oma juttunsa. Kun käännät oikean tikun oikealle, keula kääntyy oikealle. Perä siis kääntyy vasemmalle. Perälapojen etureunan pitää siis vetää vasemmalle. Gyrolla on myös korjaussuunta. Kun pistät sähköt kiinni ja työnnät sormella perää oikealle, pitää perän pistää vastaan eli lavan etureuna tulee vastaan. Jos menee toisin päin, se korjaussuunta on väärin ja se pyörii tosi ärhäkkäästi ympyrää ilman että sitä voi juuri korjata.
-
Koitin googletella sun jamaraa. Oli sen verran paljon vaihtoehtoja mukana olevista gyroista ja 450-koptereista, mutta ei hätää. Jos mahdollista, niin ota kuva gyrosta, nupista, ja rungosta, niin voidaan porukalla kertoa mikä vaikkapa Alignin kopio kopusta on kyseessä, tai mikä mahdollisesti kopio-gyro on kyseessä. Älä anna periksi, kyllä kaikki kopiotkin yleensä lentokykyisiä ovat. Mitä lähetintä käytät?
-
Öö mitään mistään tiiä mutta menikö JuhoV nyt oikeat ja vasemmat sikaisinsekaisin :?
-
Joo, Juholla meni vasemmat ja oikeat sekaisin. Oikeaa tikkua liikuttaa oikealle, niin swashi kallistaa oikealle. Oikeaa tikkua työntää eteen päin, swashi kallistaa eteen päin, ja tietysti päin vastoin. Kopteri on tietysti silloin pöydällä peräputki itseesi päin.
Muista, että jos teet kaikennäköisiä testailuja, niin kannattaa irrottaa johdot moottorista, niin lavat ei pääse vahingossa pyörähtämään. Vähintään pää- ja perälavat irti.
-
Tuossa on nuo kuvat
-
Tikut tarkastettu! Kaikki liikkuu kuin pitää :-\
-
Tikut tarkastettu! Kaikki liikkuu kuin pitää :-\
Hyvä!
Ensin huonot uutiset: Tuo lähetin on siitä kurja, että et voi siitä säätää mitään kopterille tärkeitä säätöjä, kuten servojensäätöjä, kaasukäyriä, ja gyron (gyro gain) herkkyyksiä.
Hyvät uutiset: Kopteriin käy ainakin Align 450 SE V2-osat. Muoviset voi halutessaan päivittää metallisiin jne.
Gyro oli aika kantikkaan näköinen, mutta villi veikkaus on toiminnaltaan sama kuin Futaban 401, tai Hobby Kingin GY-401 gyro. http://www.kopterit.net/index.php/topic,19502.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,19502.0.html)
Niin kun edellä mainittiin, sulla taitaa DIR-dippi, (se pieni liukukytkin, olla väärässä asennossa) koska kopteri pyörii paikallaan. Koita jollain terävällä liuttaa se toiseen asentoon, joita on vain kaksi. Jos sen jälkeen ei enää villisti pyöri, niin asiat on ainakin paremmin.
-
Katselin vielä noita kuvia, ja niistä päätellen runkolevyt olisi alumiiniset. Vastaava laite on tuossa ilman sähköjä. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10811__HK450_CCPM_3D_Helicopter_Kit_Align_T_rex_Compat_Ver_2.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10811__HK450_CCPM_3D_Helicopter_Kit_Align_T_rex_Compat_Ver_2.html)
-
Juu täsmälleen sama laite , ainoa ero on siniseksi eloksoidut alumiini palikat , kaikki gyron säädöt käyty läpi ohjeiden mukaan ei vaikutusta voin tuon dir kytkimen muutos vain vahvisti tuota pyörimistä. . Jos vasenta ohjain tikkua pitää täysin vasemmalle käännettynä perä pysyy paikallaan noin puoleen kaasuun asti sitten se alkaa väkisin taas kääntymään .
Ja juu tiedän että tuo radio joutaa verkonpainoksi , luuletteko että homma helpottuu jos tuohon vaihtaa radiot , Servoina näyttää olevan Hitec he-55 x 3 ja yksi musta tuntematon servo noparina on joku jamaran oma siniseen kutiste sukkaan puristettu
-
Vielä kun katsoin kuvaa, jossa on kuvattu servoa, niin mielestäni näyttäisi siltä että hihna voi olla liian löysällä, eli ei saa riittävää kontaktia hammaspyörästä, ja hihna hyppii hampaiden yli. Se ei saa olla niin kireällä että "soi". Liian kireä hihna kuluttaa itse hihnaa ja edessä voi olla hihnan katkeaminen, tai laakerivaurio. Jos hihna tuntuu löysältä, löysäät rungon ruuveja sen putkikasetin kohdalta ja tietysti ne putkitukien ruuvit löysätään kanssa, sitten vedät putkea ulos. Älä väännä putkea koska putkessa oleva ohjurihahlo voi vioittua. Varovasti voi nitkuttaa jos ei tule helpolla ulos. Löysät vain kiristetään pois, ja se on siinä.
Tarkista myös, että perälapojen se koko hubi, eli koko mötikkä, missä lavat ovat kiinni, sen ruuvi on oikeassa kohtaa siinä peräakselissa. Akselissa on muistaakseni kolo, johon pidätinruuvi pitäisi kohdistua. Hubi voi olla löysällä, eikä saa kunnon otetta akselista. Samassa kannattaa tarkastaa se hihnapyörä sieltä perästä. Yhdessä omista kopiokopterissa (olisiko ollut SDX 450) oli tuo hihnapyörä ruuvilla lukittavaa mallia, ja se oli löystynyt, eikä pyörittänyt kunnolla peräakselia.
Riittävän hyvällä, en tarkoita kalliilla lähettimellä, voi kopterin säätää niin kuin pitäisi, olettaen että kopteri on mekaanisesti rakennettu ohjeen mukaisesti. Sen jälkeen lähettimestä säädetään servojen liikeratoja, jotka ovat tärkeitä, sekä gyron herkkyyttä, joka on myös tärkeä, kaasukäyrät, lapakulmakäyrät jne.
-
Kiitos tämä tutkitaan heti , elikkä nyt. Koska tuo vertical hobby on tossa naapurissa niin onko nuo heidän myymät devo 7- 10 radiot käyttökelpoisia ,noin niinkuin jatkon kannalta
-
Itsellä ei ole Devoista kokemusta, mutta toivottavasti joku osaa niistä kertoa enemmän.
-
Ps. Hihna oli todella löysä . Nyt kiristetty ja nyt pihalle kokeilee
-
:) no voihan nenä ,koko akku leijuntaa. Olo on kun omenalla.
Kopteri oli noin 40 cm korkeudella en uskaltanut nostaa sitä ylemmäs , harjoitus ristikko on noin metri koneen kulmista ( muoviputkea ristiin jalaksissa)
Kopteri oli kuitenkin hyvin "rauhaton" eli molemmat tikut oikea sai olla hieman keskialuetta ylempänä ja yläviistossa siis noin kello kahdessa ja vasen keskellä kello yhdeksään päin hieman .jotta kopu pysyi paikoillaan , eli ymmärtäisin että trimmit on ihan pielessä , vaiko onko maan läheisyys se joka tekee lentämisen tuossa korkeudessa hyvin epävakaaksi .
-
Hyvä että sait kopun leijumaan!
Joskus muinoin kopterien säätökurssilla joku viisas sanoi, että maa-efekti ei enää vaikuta, kun kopu on noin 1.5 kertaa roottorin halkaisijan verran irti maasta.
-
Varmasti on 40cm korkeudella vielä maaefektiä. Eikä ne harjoitusjalakset kopterista ainakaan paremmin toimivaa tee. Harjoittelet vaikka akullisen pari nousua ja laskua, otat ne jalakset pois ja katsot säätötarpeen uudestaan. Niiden kanssa en ainakaan itse lähtisi kovin paljoa säätelemään. :)
-
Onnea uudesta harrastuksesta. Seuraavaksi kone kainaloon ja lennokki / kopterikentälle näyttämään sitä isoille pojille. Saat säätövinkkejä ja pojat katsoo että kone on lennätyskunnossa. Voit säästää tuolla paljon opetteluaikaa kun kone on kunnossa eikä tartte torppailla niin paljon.
-
Juu oo kyttäilly milloin jengi alkaa olee ämmänsuolla , ja sinne ois tarkoitus mennä seisomaan jalkaterät sisään käännettynä , ja katse maahan , ja pikku kyynel silmäkulmassa .
Rc kokemukset on tuolta autojenpuoleta , niinkuin isolla kädellä . Maailmaa kierrelty 10 vuotta ja ite olen myös elättänyt itseni rc kaupalla ja radalla . Sen osaalueet tunnen joka suunnalta , mutta on kui pitäis oppia yhdekkäkädellä seisonta , tää kopteri touhu. Mutta juuri se on se joka tässä viehättää . Itsensä voittamista ja uuden oppimista.
Ja kiitos super asiallisesta palautteesta ja opista
-
Ja taas sama homma heti kun jalakset irtoaa maasta alkaa pyöriminen vastapäivään
Ei mitään kolhuja tai mitään , kaikki alkoi taas 4 akun jälkeen , kaikki liikkuvat osat kunnossa , oisko tuo gyro kaput
-
Menikö hihna löysäksi? Jos se toimi, niin sitten on oltava jokin mekaaninen vika. Myöskin niitä akseleita on ollut viallisia, josta perähihna ottaa voimansa taakse. Siitä pienestä valkoisesta rattaasta on mennyt boorit, tai haljennut.
-
Joo, Juholla meni vasemmat ja oikeat sekaisin. Oikeaa tikkua liikuttaa oikealle, niin swashi kallistaa oikealle. Oikeaa tikkua työntää eteen päin, swashi kallistaa eteen päin, ja tietysti päin vastoin. Kopteri on tietysti silloin pöydällä peräputki itseesi päin.
Muista, että jos teet kaikennäköisiä testailuja, niin kannattaa irrottaa johdot moottorista, niin lavat ei pääse vahingossa pyörähtämään. Vähintään pää- ja perälavat irti.
Joo, sorry tuo sekoilu, saa siinä säätää kun ohjeet tulee tällaisina. Hyvä että muut huomasi.
-
Nyt löytyi vika , roottorin pääkiinnike , se alumiininen t muotoinen palikka sisällä kaksi kumi holkkia
Pää akseli johon kiinnittyy nuo roottorin kiinnikkeet on ( tai siis pitäisi olla paksuudeltaan 4 mm onkin nyt 2 milliä ja nuo roottorin kiinnikkeet siis elää 2 mm joka suuntaan , mulla oli jamaran pussissa varalla 2 akselia jotka on oikean kokoisia Jossa stanssi align eli t reksin palikat , ja samoin jamaran ohjeissa on kuva t rexin roottori kiinnitys päistä . Eli ostamassani kappaleessa on mikä lie palikka joka ei voi mitenkään toimia , siksi tuo leijunta on niin alakerransarvijaakon vaikeaa . Eihän mikään ohjausliike voi vaikuttaa kun roottorin kiinnitys elää ihan vapasti 2 milliä .
Eli kyllä klooni on klooni. Tilasin juuri koko yläpään netistä kaikkine palikoineen . Eiköhän tuo tuosta sitten lähde . Olisiko järkevää vaihtaa tuo alumiini runko myös lasi tai hiilikuituun tai komposiittiin , näyttäisi olevan kaikkia tarjolla
-
Vaihtaa sittekun se menee solmulle? ;)
-
Tarkoittanet tätä osaa. http://www.trex-store.com/metal-rotor-housing-p-1418.html (http://www.trex-store.com/metal-rotor-housing-p-1418.html)
Jos ymmärsin oikein niin sulla on niin sanottua lepatusta paljon. Ne kumiholkit tekee sen lepatuksen ja kuluu aikanaan. Tosin tässä tapauksessa ne kului paljon nopeammin kuin normaalisti.
Paljonko sulla on kaasua, minkälainen kaasukäyrä. Jos sulla on manuaalin mukainen kaasukäyrä niin pitää olla jedi lentääkseen sillä. Jos kierroksia on liian vähän, se tekee vaikeaa myös. Entäs lapakulmakäyrät, mitä siellä on tarjolla.
Lisäksi ne harjoitusjalakset tekee hommasta paljon vaikeampaa kuin mitä se on ilman. Ne on värähtelevä massa, joka kampea ohjausliikkeitä vastaan ja tekee hitautta. Toki ensin pitää oppia laskemaan se hallitusti alas ennen kuin ne ottaa pois.
-
Jedi vei tähtialuksen takaisin hobby pointiin .myyjät totesi ette ei tolla voi lentää ja omistaja oli toista mieltä , mutta tunnin keskustelun päätteeksi , vekotin lähetetään saksaan ja 3 viikon päästä selviää saanko uuden vaiko purkaako kauppias kaupan , näin vaadin mutta kuluttajan suojan mukaan on myyjäliikkeelle varattava mahdollisuus 2-3 korjauskertaan , inhimillisen korjaus ajan puitteissa , toki hieman tilannetta pahentaa että juuri sen hain sieltä 2 kk korjaus hommasta , ja tulos onkin edellä luettavissa ... No sen verta vit että tän pelin pelaan loppuun .
Sillävälin mietin 2 uuden kopunnväliltä kumman ostan , joko olarista tai nummelasta.
-
Nyt löytyi vika , roottorin pääkiinnike , se alumiininen t muotoinen palikka sisällä kaksi kumi holkkia
Pää akseli johon kiinnittyy nuo roottorin kiinnikkeet on ( tai siis pitäisi olla paksuudeltaan 4 mm onkin nyt 2 milliä ja nuo roottorin kiinnikkeet siis elää 2 mm joka suuntaan , mulla oli jamaran pussissa varalla 2 akselia jotka on oikean kokoisia Jossa stanssi align eli t reksin palikat , ja samoin jamaran ohjeissa on kuva t rexin roottori kiinnitys päistä . Eli ostamassani kappaleessa on mikä lie palikka joka ei voi mitenkään toimia , siksi tuo leijunta on niin alakerransarvijaakon vaikeaa . Eihän mikään ohjausliike voi vaikuttaa kun roottorin kiinnitys elää ihan vapasti 2 milliä .
Eli kyllä klooni on klooni. Tilasin juuri koko yläpään netistä kaikkine palikoineen . Eiköhän tuo tuosta sitten lähde . Olisiko järkevää vaihtaa tuo alumiini runko myös lasi tai hiilikuituun tai komposiittiin , näyttäisi olevan kaikkia tarjolla
Onko mahdollisesti mennyt väärä lepatusakseli paikoilleen? SE:n ja SE V2:sen akseli on keskeltä eri mittainen. V2 on millin paksumpi, muuten saman pituinen.
-
Niin on tainnut käydä , mutta mieti että liike laittaa 2 millin akselin 4 millin holkkeihin . Ja siis jamaran varaosa akseli on juuri tuo 2 mm paksumpi keskeltä .
-
Tämä on SE:n lepatusakseli: http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-235.html (http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-235.html)
Tämä on SE V2 lepatusakseli: http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-358.html (http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-358.html)
-
Juuri näin , no tänään liike otti miehekkäästi vastuun ja purki kaupan joten huomenna kopu kaupoille
-
mitkä kopterit sulla on harkinnassa?