Kopterit.net
Yleiset => Lost and Found => Aiheen aloitti: Mazza - 14 Huhtikuu, 2014, 15:05:48
-
Kaveri löysi rajusti tontatun oktopussukan Siikajoelta. Tuntomerkkejä vastaan voi kysellä minulta.
-
Tästähän alkaa tulla kestoaihe, joka viikko löytyy jostain karannut multikopteri. Hyvä me, tai ei vissiin ollutkaan hyvä.
-
Mietin samaa ;D On vain ajan kysymys kun nämä löytyy lööpeist kakkan lyödessä tuulettimeen.
-
Täytyy osua tuulettimeen ensin. Kun multa katosi liidokki niin Hesarikin siitä kirjoittaa halusi, peräti kaksi juttua ;-) ...eikä kukaan puhunut mitään mistään vaarasta.
-
Näille löydetyille ja kadonneille voi tehä oman säikeen jossa sitten multimiehet saa vertaistukea ;D
-
Näille löydetyille ja kadonneille voi tehä oman säikeen jossa sitten multimiehet saa vertaistukea ;D
Eikö semmoinen ole jo? http://www.kopterit.net/index.php?topic=17901.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=17901.0)
:o
-
Noniin, oikeat kopteristit pääsee taas jeesustelemaan multien vaaroista 8).
(....ja unohtamaan kadonneiden koptereiden tapaukset, sivullisten loukkaantumiset, kuolemantapaukset ym, mitä näillä ainoilla oikeilla, kuninkaallisilla, lentävillä kepakoilla on tapahtunut..)
Pääasia kuitenkin ettei kellekkään käyny mitään. Liekkö lennetty kaukanakin kun raatoa ei oo löydetty enää.. Ei näitä tosiaan tarvis löytää joka viikko jostain lojumasta :-\
-
Eikö ole yhtään huumoria? TÄ ;)
Ai se säie onki jo ;D
-
Ei tämä mitään hesustelua ollut. Vaan toteamus mitä vielä tulee tapahtumaan.
-
Kyllä tuossa sen verran oli akkuarsenaalia, että varmasti lentää pitkällekin... Ja kokoa ja palikkaa sen verran, että tuskin kukaan ensimmäiseksi koneeksi tuommoista laittaa. Kuitenkin työn jälki oli selvästi sellaista, että mistään tuhansien eurojen koneesta ei puhuta.
Mutta summa summaarum, muistakaahan kaikki laittaa nimi ja puhelinnumero näkyvälle paikalle koneessa. Vaikka kuinka huolellisesti kaiken tekee, koskaan ei voi tietää, mitä nuo keinoaivot keksii. Ja kyllähän se tympäisee, jos iso lovi lompakosta liitelee taivaan tuuliin.
-
Juu helppoja lennättää kun on GPS ja muut kikkareet päällä, mutta kun tekniikka feilaa niin ei ole sitten manuaalia ja fail-savea ohjelmoitu tai ei osata lentää manuaalilla. Multikopteri lähtee karkuun todella nopeasti.
Muistakaa harjoitella manuaalia. Vertaisin sitä autorotaation treenaamiseen.
-
Mikä lie aivopieru tuli, mutta migreenin hälvetessä aivot kertoi, että kahdeksan on hyvin paljon lähempänä oktoa kuin heksaa. Korjaillaas otsikkoon.
-
Kohtahan niissä on kilvet, kun tulee pakkorekisteröinti ja lentoluvat :D
-
Katoaa vähemmän, kun isännän konffatessa terävä assari juoksee kohti katoamissuuntaa....
-
Tämä multi-ilmiö on noin 30v nuorempi-ilmiö, joten valitettavaa on se, että haavereita tuolla menolla alkaa tulemaan väistämättä.
Noniin, oikeat kopteristit pääsee taas jeesustelemaan multien vaaroista 8).
(....ja unohtamaan kadonneiden koptereiden tapaukset, sivullisten loukkaantumiset, kuolemantapaukset ym, mitä näillä ainoilla oikeilla, kuninkaallisilla, lentävillä kepakoilla on tapahtunut..)
Pääasia kuitenkin ettei kellekkään käyny mitään. Liekkö lennetty kaukanakin kun raatoa ei oo löydetty enää.. Ei näitä tosiaan tarvis löytää joka viikko jostain lojumasta :-\
-
Mites muuten tuollainen multi tulee alas kun akku loppuu? Kuvitellaan siis tilanne, että kopteri on karannut ja lentää kohti taivaanrantaa. Akusta alkaa virta loppumaan niin tuleeko kuin kivi alas vai alkaako tiputtamaan korkeutta ja tippuu kuin frisbee?
-
Oman kokemukseni mukaan tulee aika suoraan. Aivot yrittää viimiseen asti pitää koneen suorassa ja niin kauan kun potkureissa on tarpeeksi tehoa, se siinä onnistuu. Sitten kun virta loppuu kokonaan niin tulee kohtalaisen suoraan, siinä ei ole semmosta liitopintaa joka sitä frisbiinä lennättelisi.
Toki tuo käytös riippuu kopterista ja vallitsevasta lentotilasta.
Sitten jos aivot sekoilevat, tekee se mitä tahansa. Se taitaa olla myös multien karkailun yleinen syy. Ja lentämisen helppous toki myös...
-
Pari kertaa tullut vahingossa käytettyä akku loppuun ja alkaa hiljalleen hiipumaan ja valumaan alas. On ollu matalalla ja ihan nätisti tumpsahtanut nurtsille. Korkealta varmaankin jossain vaiheessa pysähtyy kokonaan ja tulee alas lopun matkaa kuin kivi.
-
Saattaa riippua aivon lisäksi myös käytetyistä nopareista ja niiden asetuksista. Jos esim. yhdestä noparista lyö "low voltage cut-off" päälle ennen muita, saattaa käytös olla hieman arvaamatonta. Kaikista nopareistahan cut-offia ei saa edes kytkettyä kokonaan pois.
-
Saattaa riippua aivon lisäksi myös käytetyistä nopareista ja niiden asetuksista. Jos esim. yhdestä noparista lyö "low voltage cut-off" päälle ennen muita, saattaa käytös olla hieman arvaamatonta. Kaikista nopareistahan cut-offia ei saa edes kytkettyä kokonaan pois.
Joo tuo low voltage cutoff on kyllä syöpää.. Ei varottele mitään vaan naps ja yks motti lakkaa pyörimästä ja sitten tullaan alas ja kovaa
-
Mä olen tainnut kerran lentää akun niin tyhjäksi, että tuli alas. Aivoina KK2.0 1.6++ rev2, noparit Afro 30A (SimonK firmis, ei pitäisi olla cut-offeja). Aluksi alkoi tehot hiipumaan ja tuli pikkuhiljaa alaspäin, kunnes lähellä maan pintaa yhdeltä moottorilta loppui virta ja kippas ylösalaisin tonttiin ennen kuin ehti kissa sanomaan.
-
Tämä multi-ilmiö on noin 30v nuorempi-ilmiö, joten valitettavaa on se, että haavereita tuolla menolla alkaa tulemaan väistämättä.
Ja syy on se että multit on 100X helpompia kun "oikeat" kopterit.
Multia voi käyttää kuka vaan ja millon vaan ja se taas aiheuttaa sen että käyttäjä tekee ensin virheet ja opettelee vasta sitten.
pari tonnia kun on rahaa laitettu torppeihin niin sitten aletaan valittamaan laitteen myyjälle että se ei toimi :)
toinen paritonnia lisää niin sitten opiskellaan ja huomataan että eihän tällä 20e radiolla tee mitään siitä ne torpit tulee!
toinen yleinen moka on että ostetaan joku halpa kiinalainen videolinkki ja oho 100m päässä se blokkaa ohjaus signaalin ja sinne meni :)
Kuka vaan voi tehä multikopterin mutta nuo "oikeat" koput vaati jo vähän tietoa/taitoa että ne saa edes ilmaan joten hatun nosto niiden käyttäjille! :)
-
Joo, kyllä tän vaikeampaa pitäisi olla -mitesse on, jos helppoon menee heti pari tonnia, niinpaljonko mene siihen oikean alkuun? 12 000e? Kyllä mullakin hattu kouraan menee... ;-)
-
Joo, kyllä tän vaikeampaa pitäisi olla
On se ollu. Ensimmäisen multin kun tein niin autopilotit, self-levelit ja dji nazat oli insinöörien päässä syntymässä.
(Erinäisistä syistä juuri näihin tuota elektroniikkaa alko tulemaan..voihan sitä ympätä oikeisiinkin koptereihin jos haluaa ja saada ne lentämään autonomisesti..siltikin ne on paljon monimutkaisempia eikä ns. joka pojan - harrastevälineitä.)
-
Jos vähän yleistetään
Ei ongelma ole siinä että ne kirkkoveneet lentää itsestään vaan ongelma on siinä että multien kanssa "oikaistaan" eikä opetella lennättämään sitä laitetta ilman niitä GPS/selflevel juttuja.
Siihen vielä kun lisätään intopiukeana oleva valokuvausharrastaja niin avot. Heti yritetään kaikkia hienoa ja visiot on suuret...
En ole kirkkovene vastainen harrastaja, mutta se mikä nyppii niin on se että porukka ei halua tai jaksa harjoitella manuaalilla lennättämistä tarpeeksi. Kun mikään pelastustoiminto ei tule selkärangasta niin homma päättyy niin kuin se päättyy...
-
Sama kai se on jos kalusto hajoaa, kunhan ei tahallisesti tai osaamattomuuttaan osu toisiin ihmisiin jne.
Aina painotetaan tuota manuaalilentoa ja ettei gps:sää saa käyttää tai siihen luottaa.
Lennän aina 90% gps päällä oli kyseessä sitten still- tai videokuvaushommat.
Ainoastaan sisätiloissa tai tarkoissa paikoissa, joissa gps saattaa tehdä omiaan tai korjata kopteria liikaa, lennän ilman.
Melko turha vertailla jatkuvasti näitä perinteisiä koptereita multeihin ja kuinka pitää mennä puoleksi vuodeksi vuorille susien kanssa asumaan, että saa ylipäätään näihin laitteisiin koskea.
Ennemmin olisin huolissani, siitä että multeja ja muitakin halpiskoptereita saa jo "lähisiwasta". Markkinat jyllää, siinä ei paljon pienet harrastajafoorumit ja turhantärkeät partasudit auta.
Asiallinen neuvominen on monesti rakentavampaa uusille harrastajille, kuin jatkuva pelottelu ja viisastelu.
-
Kyllähän täällä neuvottaisiin uusia harrastajia asiallisesti, mutta aika harva löytää foorumin ennen kopterin hankintaa. Käydään siellä "lähisiwassa" ja uskotaan kaikki kauppiaan hehkutukset itsestään lentävistä ja automaagisesti kotiin palaavista koptereista. Kyllähän näitä on käynyt että vetästään vivusta rth päälle ja käännetään katse kopusta olettaen että kyllä se sieltä tulee, mutta...
-
Jos vähän yleistetään
Ei ongelma ole siinä että ne kirkkoveneet lentää itsestään vaan ongelma on siinä että multien kanssa "oikaistaan" eikä opetella lennättämään sitä laitetta ilman niitä GPS/selflevel juttuja.
Siihen vielä kun lisätään intopiukeana oleva valokuvausharrastaja niin avot. Heti yritetään kaikkia hienoa ja visiot on suuret...
En ole kirkkovene vastainen harrastaja, mutta se mikä nyppii niin on se että porukka ei halua tai jaksa harjoitella manuaalilla lennättämistä tarpeeksi. Kun mikään pelastustoiminto ei tule selkärangasta niin homma päättyy niin kuin se päättyy...
Välilä vähän ihmetyttää miksi joku haluaa lentävän vehkeen, jonka lentämistä ei tarvi opetella yhtään. Tosin vähän ymmärrän kun kuvauskiima on kova saada korkealta kuvattua niin ei siinä muut jutut mielessä liiku.
Kyllähän samaa näkyy jo osittain muuttuvalapakulmaistenki n puolella. Helifreakissa Brain osiossa puolet kysymyksistä koskee kaiken aikaa self level juttuja. Porukka on suu vaahdossa tuon perään, mun mielestä täysin tarpeeton ja älytön toiminto koko purkkiin.
-
se mikä nyppii niin on se että porukka ei halua tai jaksa harjoitella manuaalilla lennättämistä tarpeeksi.
No eipä ne polkupyöräilijätkään likennesääntöjä opettele, vaan kaupasta polkupyörä ja liikenteeseen jos pystyssä pysyy...
-
No eipä ne polkupyöräilijätkään likennesääntöjä opettele, vaan kaupasta polkupyörä ja liikenteeseen jos pystyssä pysyy...
Suurin osa pärjää kuitenkin ilman apupyöriä. Säännöt on ihan yhtä hukassa suurella osalla niin jalankulkijoista kuin autoilijoistakin.
Mutta jos takas aiheeseen tai ainakin sen viereen: Olisi mielenkiintoista tietää, kuinkakohan paljon näitä vehkeitä on Suomessakin kaiken kaikkiaan karkaillut. Harva tapaus päätynee foorumille tai muuten julkisuuteen. Muutama tuttukin on kertonut nähneensä yleisötapahtumien yhteydessä, kun kuvauskopu on karannut pilotin hanskasta johonkin metsään, teltan seinään, tms.
-
Tää on varmaan vähä sama juttu kuin se miten tapahtuu näitä että ammutaan hirvi puun oksalta ja sitten se tippuukin metsona maahan ja luoti jatkaa lentoaan ja tappaa ihmisen kahden kilometrin päässä. Aivan älyttömän hunoa tuuria ja tuntuu että miten tuommosia voi edes sattua. Silti niitä sattuu. Kertoo vaan siitä että aseilla räiskitään metsässä välillä hyvinkin huolettomasti ja aina joskus sieltä luoti sitten osuu johonkin.
Sama juttu multikoptereiden kanssa. Ei niitä varmasti hirveän paljon karkaile niin että isoa haloota pidettäisiin, suurin osa vain häviää omistajalta eikä niistä kuulla sen enempi. Pieni osa sitten tippuu johonkin ihmisten ilmoille ja niitäkään ei kaikkia ilmoiteta löydetyksi.
-
No eipä ne polkupyöräilijätkään likennesääntöjä opettele, vaan kaupasta polkupyörä ja liikenteeseen jos pystyssä pysyy...
Mutta todella harvoin se polkupyörä lähtee yksinään karkuteille.Ei ainakaan kovin kauas ;D ;D
-
Mutta todella harvoin se polkupyörä lähtee yksinään karkuteille.Ei ainakaan kovin kauas ;D ;D
Ja yleensä se pyörän käyttäjä sen virheen tekee tai joku kuka välttämättä päättää mennä alle.....tietämättään joutua onnettomuuteen. kauheesti näkee lapsia mitkä vaan tulee tielle. Kasvatus varmaan mättää. Luonnon valintoja ;D
-
Onko tämän omistajaa vielä löytynyt? Jos ei niin mulla saattaa olla tietoa siitä.
-
KFC:n ansiosta oktopussukka löysi tiensä kotiin! Tosin kovin paljoa säästeltävää tuskin on, koska kopteri oli kadonnut jo syyskuussa. Mutta toivottavasti jotain kuitenkin!
-
Heips,
Tässäpä okton tarina: Kyseessä oli Hobbykingin halpaosista kasailtu ghetto-malli. Muovipropellit, ~10e moottorit, halvat esc:t, KK 2.0 LCD jne. Ei GPS tms anturointeja. Ei FPV vermeitä. Runko oli tehty Bauhaussista ostetusta 10mm alumiiniprofiilista ja jalaksina toimi nippusiteellä kiinnitetyt putkieristeenpalaset. :) Ainakin omasta mielestä tuo lensi todella stabiilisti ja hyvin. Noin 120cm halkaisija ja pari kilon verran kokonaispaino. Octon toisella lennätyksellä yksi propelli katkesti ilmassa, mutta sain silloinkin masiinan laskettua alas kunnialla. Ainoa vähän arvokkaampi osa oli Horyzonhd V3 -kamera, jonka piirilevy näytti nyt talvehtimisen jälkeen aika ruosteiselta. Kyseessä taisi olla tuon okton kolmas tai neljäs vähän pidempi lennätys.
Ilmeisesti joku oli jo löytänyt tuon Octon aikaisemmin keväällä, koska kamerasta oli poistettu SD-kortti ja härveli oli laitettu nojaamaan puuta vasten.
Okto katosi silkan kokemattomuuden seurauksena. Lennätin sitä pellolla hyvin lähellä jokirantaa ja tarkoituksena oli ottaa still-kuvia alueesta tuolla Horyzonilla. Kopteri oli aika kaukana sivussa ja korkealla ja yhtäkkiä huomasin kopteria pyörittäessä että menetin suuntiman. Koitin sitten epätoivoisesti ottaa korkeutta ja käännellä kopteria takaisin, mutta se meni tuulen myötä yhä kauemmas kohti umpimetsiköitä Siikajoen toiselle puolelle. Koitin määritellä aika tarkan suunnan missä kohtaa jouduin luovuttamaan ja arvioin puhelimesta etsintävyöhykkeen. (Mulla on puhelimessa alueen maastokartta).
Siitä alkoikin sitten noin 15km kierros lähimmän sillan kautta joen toiselle puolelle. Kävin parin metsästysnoutajan kanssa haravoimassa sen metsikköalueen, mutta koiratkaan ei saaneet vainua. Lipo-akkujen loppumisesta varoittavan summerin ääntäkään ei kuulunut. Epäilen että okto oli tarttunut siellä tiheässä metsikössä jonkin puun latvaan koska sitä ei löytynyt millään. Metsä ei ollut mitään harvaa ja hoidettua talousmetsää, vaan paikoittain ihan kunnon luonnontilaista ryteikköä. Varmaankin syys- tai kevätmyrskyt oli sitten irroittaneet kopterin puusta, koska se oli löytynyt juuri sieltä alueelta mistä sitä etsin syksyllä. Alueelle tehdään nyt tuulivoimapuistoa varten tiestöä ja siksi tuo kopterikin varmaan löytyi vain muutaman kuukauden viiveellä.
Opin ainakin sen, että nuo erilaiset ledit tai muut merkit jotka näyttävät nokan suunnan voivat olla oikeasti hyödyllisiä. :) Tai sitten GPS ja return to home -viritykset. (Ai niin ja sen että tällainen kotimainen foorumikin on olemassa).
Tältä se näyttää nyt:
http://www.mulkkeri.net/rojua/oktoromu.jpg (http://www.mulkkeri.net/rojua/oktoromu.jpg)