Kopterit.net
Yleiset => Lost and Found => Aiheen aloitti: Makke76 - 05 Huhtikuu, 2014, 21:55:02
-
Facebookissa eräs henkilö etsii DJI Phantomin quadkopterille omistajaa. Löytäjä löytänyt kyseisen kopterin pelloltaan tänään 5.4.2014 Joensuun Lehmosta.
Onkos joku kadottanut? Jos omistajaa ei viikonlopunaikana ilmaannu menee kopteri Poliisin löytötavaratoimistolle.
Jos omistat laitteen niin heitä meiliä löytäjälle: poistettu löytäjän toiveesta
Tarvittaessa laita minulle yksityisviesti niin välitän tiedot löytäjälle.
Kopteri kuvan mukaan näyttää täysin ehjältä, hiukan multaa potkureissa ;D
-
Tää kopterien hukkaaminen ei ole yhtään hauska juttu >:(
-
Joo, ihan totta. Ja ihme juttu kun taas on Phantomi karkuteillä. ;D
-
Voi ziisus tuota hommaa. Toi multien kanssa sähläys on mennyt yli. Alkaa käämi olemaan tiukoilla!
-
Näissä on DJI ohjaimissa on ollut vikoja . Kopteri karkaa myös itesstään . VAIKKA useimmiten syy kyllä on ohjaimen ja kenkien välissä.
-
Vikoja tai ei, tämmönen pelleily johtaa vielä siihen, että koko harrastus tulee luvan varaiseksi.
-
Näissä on DJI ohjaimissa on ollut vikoja . Kopteri karkaa myös itesstään . VAIKKA useimmiten syy kyllä on ohjaimen ja kenkien välissä.
Joo , tekninen vikakin / häiriö voi olla, mutt itsellekin tulee heti mieleen ett joku ostanut kopterin ja aatellut ett katotaas kuinka korkealle lentää. Ja jos vielä tuulinen keli Joensuussa ollut niin sehän vie kokemattoman käsistä nopeasti laitteen. Toivottavasti omistaja löytyy.
Löytäjältä varmistin että on turvallisuussyistä poistanut laitteesta akun ja näin on toimittu.
-
Jeps huomasin kanssa Facebookista ja jaoin eteenpäin..
DJI vois ottaa pään pois p*****stä ja myöntää että niissä v***n Phantomeissa on ongelma.
On monta kertaa todistettu että vakioradion kantama on riittämätön ja failsafe on vähintäänkin epäluotettava.
-
Toivottavasti omistaja löytyy.
Näinhän sitä yleensä toivoo, mutta jos perseily jatkuu yleisellä tasolla kovinkin paljon niin toivois ettei löydy. Se pistää huhun liikkeelle ja toivois että porukka suhtautuis edes vähän kunnioittavammin itsestään ohjautuviin ja lentäviin, taitoa tarvitsemattomiin koptereihin. Tosin turha toivohan tuo on. Markkinointi pitää huolen että potentiaaliset ostajat ostaa ensin kopterin, lentää sillä ympräriinsä hyvällä tuurilla osumatta mihinkään kovin vakavaan ja löytää vasta sitten tämän foorumin ja oppii paljon myöhemmin ymmärtämään että näiden kanssa voi sattua kipeästi jos huonosti käy eikä väitä turvallisuudesta.
-
Vaikka asia on vakava myönnän että ekaksi nauroin jonka jälkeen totesin mielessäni että "ei v***u taas"
Noihin pitäis laittaa kountteri että gps-modet saa päälle vasta vaikka 5 tunnin lentojen jälkeen...
EDIT: Jos sen veis sinne Joensuun rajalaan? ;D
-
Tullu huomattua kans ton GPS:n toiminnan häröily DJI Naza Litessä, oma multi lähti ihan kesken lennon kaasu täysillä kaakkoon, onneks sain sen verran haltuun että sain vedettyä metsään, enkä naapurin rättisitikkaan. =)
On kuitenkin tota rallia vedetty vaikka millä lentävällä vehkeellä, mutta sitten kun tuo DJI:n tuotos pillastuu niin siinä on oikeasti tekemistä pitää se hallussa.
Mutta joo, tuo GPS taitaa sen ongelman yleensä aiheuttaa, jostain syystä hävittää kotiosoitteensa ja sitten päättää lähteä Koreaan. Oman nazan kanssa ei paljon enää huvita GPS:ää käyttää, ilman sitä toimii kaikki hienosti.
Moni vissiin testailee tuota gepsiä missä sattuu ja luottaa siihen liikaa, sitten tulee näitä "peltolöytöjä".
Phantomissa tuntuu olevan näitä kaputteja todella usein, tietysti just se mitä ostellaan sieltä torilta lapselle leluksi.
-
Tokihan voi olla että tuota pantomiiniä on haettu jo viime syksynä, mikä tosin ei poista niiden ongelmia ja ehkä liiian luottavaista mainontaa
-
Noihin pitäis laittaa kountteri että gps-modet saa päälle vasta vaikka 5 tunnin lentojen jälkeen...
EDIT: Jos sen veis sinne Joensuun rajalaan? ;D
Rajala mainosti ainakin pääkaupunkiseudulla lentonäytöksillä jossa todistetaan miten helppoa lentäminen näillä on.
Kokeneelle helppoa , kokemattomalle ei.
Omastakin mielestä näiden gps- yleistyminen lisää vaaratilanteita kun kokemattomat luulee osaavansa lentää.
Itse lennätän multikopteria ilman gps:iä ja se on opettanut paljon. Toki joissakin tilanteissa niistä olis ollut hyötyä, lähinnä kuvaamisessa.
Enkä itsekään hyväksy leikkimistä laitteiden kanssa jotka voivat aiheuttaa vakavia vaurioita. Ihmiset ei tajua mitä jälkeä nämä voi pahimmillaan aiheuttaa. Ja sitten monet vielä lennättää koptereita yleisön ja keskustojen yllä >:(
-
Pitäs djin poikien lisätä sinne kopun sisälle joku panos, että jos yhteys katkeaa niin se kopu haihtuu tuhkana tuuleen. ;D
-
Juu, en mä missään nimessä ole noita vastaan. Mä vastustan ja halveksin syvästi kaupallista tapaa jolla näitä markkinoidaan, esim Rajala "Koe kuinka helppoa tämä on!" jolloin matti möttönen ostaa tommosen. Ja kun Matti-boy ei saa sitä oikein pysymään paikallaan ja tuotettua sitä hienoa Rajalan esimerkissä näytettyä kuvaa laittaa hän gepsi-moden päälle. Jonka jälkeen se uusi hiena proooviskytkuu versio siitä phanttomista tippuu Joensuun Lehmoon kun akku loppuu ennen kotimatkaa aasiaan.
Antaa kaikkien kukkien kukkia, myös multikoptereiden. Niillä(kin) tuotetaan paljon hyvää, muutakin kuin kuvaa sieltä ilmasta.
Emmää tiä. Noita ku jonkun verran viä tippuu ni kappas kummaa, meillä on joku kopteri-kortti jonka saamiseksi ei tarvi osata mitään ja valtio rahastaa korteilla ja jotkut mitäänsanomattomat "gurut" tekee tutkinnoista kalliita jne jne. Tää niin tätä. Eli: Harrastajien muroihin kustaan oikeen urakalla, tietämättömien nyyppien kustannuskella.
Ratkaisu on hyvin yksinkertainen, tiedon jakaminen. Ongelma on että sitä tietoa pitäisi jakaa siellä alkulähteellä eli laitteita myyvällä taholla. Ja se että siellä todettaisiin "sori, sä et ny ota tätä vakavasti, sulle ei myydä" ei onnistu, sehän ei tuo liikevaihtoa. Vastuullisuus pitäisi lähteä myyjistä, esimerkissämme siis nyt vaikka sieltä Rajalasta, ymmärrän myyntimarkkinoinnin kannalta asian mutta voe rähmä lähdetä turuille ja toreille ihmisten pään päälle mitään phanttomeita leijuttelemaan jotta iskän jani-petterit saa lentolaitteen kun iskä tulee kotiin?
Vastuun tulee olla koko alalla, ei vain "vakavilla harrastajilla" vaan myös myyjillä!
-
Just meinasin kirjoittaa tän ongelman kallistumisesta markkinoinnin suuntaan, mutta TeroS vei jalat suustani. Täysin samaa mieltä.
-
Telefoton myyntipuhe heidän sivuillaan antaa kyll kokemattomalle liian helpon kuvan lennättämisestä:
Kopteri on erittäin helppo lentää - kun lopetat ohjaamisen, kopteri jää leijumaan. Jos lennät sen liian kauas, se osaa automaattisesti palata lähtöpisteeseen ja laskeutua - myös jos se kadottaa yhteyden ohjaimeen. Ohjaimessa on myös "come home"- painike, jolla kopteri palaa lähtöpaikkaan.
http://www.telefoto.fi/tuote/1094/7605/dji-phantom-2-kuvauskopteri (http://www.telefoto.fi/tuote/1094/7605/dji-phantom-2-kuvauskopteri)
-
Tero osui aikas naulan kantaan, mutta rajalalla 99 % myyjistä ei ole edes tietoa että tätä myydään siellä. Kaikki myydään netti kaupan kautta. Nämäkin ovat tulleet toisen maahantuojan kautta ;)
-
Tero osui aikas naulan kantaan, mutta rajalalla 99 % myyjistä ei ole edes tietoa että tätä myydään siellä. Kaikki myydään netti kaupan kautta. Nämäkin ovat tulleet toisen maahantuojan kautta ;)
Poistaa vastuun miten? Ei mitenkään. Rajala oli nyt vain esimerkki kun on on ollut tapetilla heidän lentonäytöskiertueensa kanssa. Näitähän myydään pian joka huoltsikoilla, ei tässä olla Rajalaa lynkkaamassa vaan peräänkuulutetaan kenen tahansa myyjätahon vastuuta.
-
Omistan itse myös multin ja koitin tossa ottaa coolia kuvaa meidän torpasta silleen että liun ton pohjoispuolen ohitte. Torppihan siitä tuli. Cp kopu olisi selvinnyt niistä korjausliikkeistä mutta multi ei pystynyt..(ei damagea ) Olen puhunut koptereista vaikka kuinka paljon esim. työkavereille mutta nyt alkoi vasta kiinnostaa kun puhutaan että saa kuvaa ilmasta?? Jokaiselle olen sanonut että monta sataa tuntia lennätystä + simulaattoria että pystyt tähän.. Gepsu+ RTH sitten ku muutenkin hanskaa asiat.. Sori avautuminen
-
Näitäkin kun pitäs lentää periaatteella, saa pudota milloin tahansa. Omalla kohdalla luotto muuttuvakulmaiseen 3D kopteriin on paljon suurempi, kuin multi kikkareeseen. Ja nämä aiheet ei paljon luottoa lisää.
Silti muuttuvakulmaisia lennellään tilavilla paikoilla ja näitä kikkareita missä tahansa.
-
Poistaa vastuun miten? Ei mitenkään. Rajala oli nyt vain esimerkki kun on on ollut tapetilla heidän lentonäytöskiertueensa kanssa. Näitähän myydään pian joka huoltsikoilla, ei tässä olla Rajalaa lynkkaamassa vaan peräänkuulutetaan kenen tahansa myyjätahon vastuuta.
Siis ok ymmärrän pointin.
Jos myydään kamera pedolle , onko se vika myyjän vai kameran valmistajan ?
Vai pitäiskö oikeesti siel korvien välissä olla jotain?
-
Eihän näistä perinteisemmistäkään rc-laitteista ole tavallsella ihmisellä mitään käsitystä ollut. Tiedot suunilleen Aku Ankasta vuodelta -79. Nyt vain käy niin, että on laitteita, jotka toteuttavat sitä kuvitelmaa ällistyttävästi -mutta toki siis tavalliselle kuluttajalle "normaalisti".
Minulta kysytään pellolla tai jäällä, että onko tuo kallis, miten kauas voi lentää ja kauanko patteri kestää? Mutta, jos tulee ulkolainen, tai maahanmuuttaja, hän kysyy kyllä, että onko tuo vaikeaa? ;-)
Mutta itse 4-koptereihin: yksi tyyppi sanoi minulle niityllä, että "on aika yllättävää, ettei nuo potkurit ole ollenkaan vaarallsia". Siitä olin jo aika ällistynyt. Joku oli sanonut...
-
Tässä yksi syy miksi multeilla voisi olla oma foorumi. Ne kun ei juurikaan muistuta tämän foorumin kepakoita, varsinkaan katoamisessa :)
-
Tässä yksi syy miksi multeilla voisi olla oma foorumi. Ne kun ei juurikaan muistuta tämän foorumin kepakoita, varsinkaan katoamisessa :)
Sanoista tekoihin, pistä ihmeessä semmonen pystyyn niin ainaki yks multikopteristi siirtää juttunsa sinne ;)
-
Tässä yksi syy miksi multeilla voisi olla oma foorumi. Ne kun ei juurikaan muistuta tämän foorumin kepakoita, varsinkaan katoamisessa :)
Muistuttaisin tapauksesta "Tuorlan Ritari"... :D
-
Tässä yksi syy miksi multeilla voisi olla oma foorumi. Ne kun ei juurikaan muistuta tämän foorumin kepakoita, varsinkaan katoamisessa :)
Äläs nyt, menee hyvä tilaisuus jeesustella. ;)
Vaikka nuo nyt on munkin mielestä täysin eri juttu kuin cp-kopterit eikä muistuta edes etäisesti näitä, lienee kuitenkin parempi että jutut pyörii kootusti yhdessä paikassa. Tällä tavalla on kuitenkin parempi todennäköisyys että tieto leviää laajemmalle kuin pienten, yksittäisiin spesiaalijuttuihin keskittyneen foorumin kautta. Niiden käyttäjäkunta tahtoo jäädä liian pieneksi.
Nythän jo lennokit ja kopterit on jakautuneet omaksi foorumikseen, tuossa kohtaa jako on mun mielestä aika luonteva, vaikka siitäkin kai oli porua aikoinaan. Tämän foorumin ulkoasu yms. jutut on kuitenkin omasta mielestäni ihan toisella tasolla kuin lennunetissä. Sieltä ei löydä mitää jos ei tiedä vastausta jo etukäteen. Kuitenkin sekä tällä että lennunetillä on riittävän iso käyttäjäkunta, jotta foorumilla ylipäätään on olemassaolon oikeutus.
Jos se hetimullekaikkitännenyt tyyppi löytäis tämän foorumin edes sen jälkeen kun on ensin pari kertaa tapahtunut jotain hassua vehkeen kanssa tai jopa mennyt rikki ja tarvis apua korjaamiseen tai säätämiseen.
-
PS.
Ei muuten liene kun reilu vuosi siitä kun jonkun henkilön oliko se 500 kokoista kopua porukka etsi.
Kopu oli karannu käsistä jossain PK seudun teollisuus aluella.
Että karkailee niitä muitakin.
Liidokkeja olen nähnyt karkaavan monta. On ajettu nostossa niin ylös että orjentaatio on kadonnut eikä ole saatu takasin.
Nämäkin ovat jonnekin tippuneet.
-
Täälläkin päin on 450 rekkula hukattu peltoon eikä oo ikinä löytyny. Omalla kohdalla ei tämän foorumin multi puoli oo yhtään häirinny muuttuvakulmaisten kokemusta. Hienosti sopii samalle foorumille. Molemmat on kuitenki ilmassa "roikkuvia" ja multejen lentokyky on paljon lähempänä helikopteria, kuin lentokonetta niin sopii hyvin aiheeseen.
-
Kyllä mielestäni tämä on oikea foorumi molemmille härveleille vaikka ovatkin täysin erilaisia. Lennokeille oma foorumi pitääkin olla koska eroaa täysin koptereista.
Itse harrastan enimmäkseen lennokkeja, no kun tuo ilmakuvaus kiinnostaa niin ostin Pietisen Tuomaksen Ilmailumuseolla ( 2 vuotta sitten) pitämän esitelmöinnin seurauksena Walkeran QR X400 quadin.
Sen kanssa kun opetellut niin tuli tultua tännekin foorumille. Nälkä kasvaa syödessä joten nyt kiinnostaa jo perinteinenkin kopteri. Jos olisi multeille oma foorumi, niin tuskin olisi kiinnostus herännyt perinteisiin koptereihin.
Lennokki pohjan kautta oli jo asenteet eri tasolla kuin näillä jotka kävelevät kauppaan ja ostavat kivan pikku multin. Osasin turvallisuus asiat tuulipuku ostajaa paremmin ja eka lennätys alueella jossa ei vahingossakaan kulje muita. Ja harjoittelut matalalla , ei korkealla. Ja koska QR X400 ei mitään gps ole niin kaikki opettelut on tapahtuneet puhtaasti manuaalitilassa. Nyt melkein pari vuotta tullut tuota lennätettyä ja korkeallakin käyty kuvailemassa ilman kommelluksia. Yksi torppaus tapahtunut viime kesänä teknisenvian seurauksena. Ja tämä opetti että multin ilmassa pysymiseen ei voi luottaa. Olin ollut korkealla kuvaamassa ja laskeuduin itseni lähelle kun yhtäkkiä petti moottorinsokka 30 metrin korkeudessa ja moottorikuori potkureineen lensi etummaiseen potkuriin ja koko roska tippui kuin haulikolla ammuttu lintu.
Olen lennättänyt myös gps:llä varustettuja multeja. MM. QR X350. Sen huomasin että jos kovemmalla tuulella ottaa kopterin gps:n varaan, niin ennenkuin gps-tila kerkee aktivoitumaan on kopteri jo lentänyt melko pitkälle. GPS-tila ei mielestäni millään tavalla sovellu kovalla tuulella lennättämiseen ja tästähän kauppiaat ei kerro eikä pahemmin missään muuallakaan ole korviini osunut. Toki kopterin saa hallintaan jos osaa manuaalisesti lennättää mutta ei onnistu ilman harjoittelua ja kokemusta. Tämäkin syy miksi porukka kadottelee multeja kun ei osata lennättää ja aatellaan ett se gps tuo multin kotiin napinpainalluksella. Ei toimi kovalla tuulella kovinkaan luotettavasti. Manuaalisesti lennätettynä multi jaksaa taistella kovaakin tuulta vastaan erinomaisesti mutta vaatii kokemusta.
Lyhyt muistilista sinulle jolla ei kokemusta:
1. Harjoittele ensin kokeneen kanssa
2. Harjoittele myös simulaattorilla
3. Ensimmäiset lennätyskerrat lähes tyynessä kelissä, manuaalitilassa
4. Ensimmäinen lennätysalue keskellä isoa peltoa, mieluiten kaukana muista ihmisistä
5. Harjoittele oikealla korkeudella, matalalla
6. Opettele lennättämään jotta kaikki asiat tulee selkärangasta
7. Kun kokemusta reilusti, mieluiten 6 kk ajalta aktiivista harjoittelua voit tyynessä kelissä kokeilla gps-tilaa. Jos lento ei kuitenkaan tule sujuvasti, jatka harjoittelua manuaalitilassa
8. Muista turvallisuus, potkuri voi silpoa kätesi jos olet huolimaton.
9. Koskaan ei saa lennättää ihmisten, keskustojen tai tiheän asutuksen yllä.
10. Kun lennätät, seuraa myös kokoajan hätälaskupaikkaa mihin saat kopterin turvallisesti jos tulee vika.
11. Vastuu lennättämisestä on lennättäjällä, varmista että vakuutuksesi korvaa multi aiheuttamat aineelliset vauriot, lähde lennättämään selvinpäin ja oikealla turvallisuus asenteella.
Ohjeistusta saa jatkaa ja sellainen löytyy muistaakseni palstalta. Mutta lähinnä tähän siksi että joku kokematon saattaa lukea tätäkin ketjua.
-
Kyllä mä sanon, että on taas unohtunut merkata kotipaikka ennen lentoon lähtöä. (kopteria lainattu jollekkin frendille, eikä oo opastettu yhtään kun on niin "helppo lentää")
Ei toi härveli mihinkään karkaa itsestään.
-
Kyllä mä sanon, että on taas unohtunut merkata kotipaikka ennen lentoon lähtöä. (kopteria lainattu jollekkin frendille, eikä oo opastettu yhtään kun on niin "helppo lentää")
Ei toi härveli mihinkään karkaa itsestään.
Aika "bold statement" :D
-
Heh... google löytää 880000 osumaa haulle phantom flyaway
Kopterissa holdin tai yhteyden katkeamisen PITÄÄ pudottaa laite.
Autoin duunikaveria konffaamaan omaa kirkkokillutintaan ja jouduttiin näkemään ihan huolella vaivaa että failsafe ja holdi toimisi näin...
-
Kyllä mä sanon, että on taas unohtunut merkata kotipaikka ennen lentoon lähtöä. (kopteria lainattu jollekkin frendille, eikä oo opastettu yhtään kun on niin "helppo lentää")
Ei toi härveli mihinkään karkaa itsestään.
Ai ei vai, nyt nyt nyt. Kannattaa googlettaa ennenkuin puolustelee noita leluja! 5 giganen on todella huono lähetysjärjestelmä joka on jo melko suuntaavakn, se voi tehdä ihan mitä sattuu koko härveli. Eikös nuo tuhannet ongelmat jo kerro asian todellisen ongelman.
-
Mikä 5 gigainen systeemi ??
-
Eikös ne muuttanut lähetyksen 5g systeemiin ja videolinkin 2,4g, voi olla että olen väärässä.
-
http://www.dji.com/product/phantom-2-vision/spec (http://www.dji.com/product/phantom-2-vision/spec)
Tuolta. Susi systeemi
-
Alkuperäinen viesti ei edes kerro mikä Phanttomin versio pellolla oli.
Mutta hauskaahan tää on silti ;D
-
Tää on nyt sitten dji/naza/phantom-flyaway ihan varmasti :D
Vikana ei oo voinut olla gps lukituksen unohtaminen / liian kauas lentäminen.
-
Alkuperäinen viesti ei edes kerro mikä Phanttomin versio pellolla oli.
Mutta hauskaahan tää on silti ;D
Mun mielestä hauska on kaukana tollasesta idiotismista.
-
Tarkoitin täällä harrastettavaa moralisointia ja multien ivaamista ;D
-
Täytyypä kommentoida että vikahan ei sinänsä ole multikoptereissa vaan ohjauselektroniikassa ja ihmisissä.
Jos markkinoiden johtavat heligyrovalmistajat ymppäisivät leijukone/autopilotti/kotiinpaluutoimintoja niin pelloilta löytyis myös 450 tai isompia koptereita.
Ettei nyt turhaan tehdä tästä kirkkovene vs 3d-kopteri vääntöä.
Yhteisönä pitää vaan jatkaa turvallisuuskulttuurin kasvattamista kaikilla lentävillä laitteilla, kopteripuolellakin näki muutamavuosi sitten esim yleisön päältä ajoa ja muuta pöljää, nyt näkee lähinnä liian lähellä itseään ajamista joka on kuitenkin askel parempaan. Ittensä saa minunpuolesta rikkoa, muita ei.
-
Multikoptereiden ja 1 roottoristen vertailu ei minusta paranna turvallisuutta, siinä tehdään vaan perus aloittelijan oletus siitä että Phantom = kaikki multikopterit. Facebookista lainatun kuvan perusteella kyseessä oli Phantom 2, DJI itsekin lupaa sille vain 300m kantamaa, eikä 5.8GHz 25mW radiolta voi suoraan sanottuna muuta odottaakaan. Huono kantama yhdistettynä bugiseen failsafeen on iso turvallisuusriski. Kolme DJI flyawayta olen nähnyt tuttavapiirissä eikä yhdestäkään voinut syyttää pilottia. Kun vehje päättää lähteä niin se anna varoitusta vaan lähtee täydellä kaasulla valitsemaansa suuntaan. Ongelmaa on turha kiistää vedoten siihen että itsellä on ollut 20 onnistunutta lentoa peräkkäin, sillä ei ole mitään väliä toimiiko laite 999 lentoa ongelmitta, jos 1000:s lento päättyy jonkun luokkaantumiseen huonon laitesuunnitelun takia.
Paras neuvo minkä itse keksin tällä hetkellä on täydellinen boikotti DJI tuotteille, lienee selvää että ko. yritystä ei kiinnosta vastuun ottaminen, vaan uusien tuotteiden lanseeraus ja liikevoitto. Jos omistaa Phantomin, niin turvallisuutta voi parantaa ainakin näillä tavoilla:
1. Vakioradio roskiin ja tilalle esim. DX8 tai 8FG. Kummallakin saa pari kilometriä turvallista kantamaa.
2. DJI:n failsafe pois käytöstä, tilalle radion oma failsafe:
- Yhteyden katketessa kopteri ATTI modeen, jolloin se pysyy mahdollisimman suorassa
- Kaasu noin 40-45% jolloin kopteri laskeutuu hitaasti maata kohden
3. GPS tila aina pois käytöstä kaupunkialueella
4. Riittävästi opettelua manuaali lentotiloilla, sekä simulaattorilla
P.S. Jos RC Groupsiin mahtuu 500 000 käyttäjää + omat alueet lennokeille, liidokeille, skaalakoneille, multikoptereille, 3D koptereille, FPV lennätykselle, jeteille, veneille, autoille, moottoripyörille, tankeille, ilmalaivoille, autogyroille, sukellusveneille, roboteille, rc leijoille sekä raketeille, niin eiköhän kopteri.nettiinkin mahdu multikopterialue :)
-
No niin, olin sitten väärässä tuon ohjaustaajuuden suhteen, mutta toisaalta olisi ekassa postauksessa voinut olla maininta mikä versio oli kyseessä.
Tulee hieman harvemmin tuolla naamakirjassa käytyä.
Itse vaihdoin omaan Phanttomiin (Ver. 1) mankan lähes heti tuon kantaman johdosta.
Mutta aika harva taitaa ennen ostostaan täältä mitään lukea, luottavat kauppiaan sanaan ja ilmaan vaan.
-
sekin olis kätevätä jos kaikki laittaas lentolaitteisiinsa osotetietonsa. Mulla on joka laitteessa nimi, puhelinnumero ja osoitetiedot, ihan siltä varalta että jos tulee vahinko ja kopteri tai lennokki lentää jonnekki eikä löydy, niin saavat löytäjät tietää, kenen laite se on mikä löyty, tai keneltä tarttee pyytää korvauksia jos jotakin meni rikki.
-
Mutta aika harva taitaa ennen ostostaan täältä mitään lukea, luottavat kauppiaan sanaan ja ilmaan vaan.
Täällä ilmoittautuu ainakin yksi märkäkorva, joka on ensin meinannut ostaa Phantomin, koska se lentää melkein itsestään ja sitten tullut toisiin aatoksiin luettuaan näitä teidän juttuja. Hubsanin miniquadilla olen harjoitellut ja muutaman viikon tahkoamisen jälkeen laitteen perä itseen päin pystyn keikuttamaan laitetta kohtuu näppärästi. Keula itseen päin joudun koko ajan miettimään, että mihin päin käännän tikkuja. Tuuli kun ottaa kopteriin kiinni ja tulee hätä, niin lopputulos on lähes joka kerta se, että käännän kopteria paniikissa 45° ja se menee kaasu pohjassa ihan väärään suuntaan. Ei mitään käsitystä, että miten "lihasmuisti" tuon tekee, mutta kuvatuista videoista on hyvin nähtävissä miten Quad kääntyy ja lähtee kohti horisonttia.
Näiden teidän kirjoittamien juttujen jälkeen ja omien sähläilyjen jälkeen on mieli muuttunut sillä tavalla, että taitaa tulla ennen isompaa multia parempi mankka ja simulaattori kotiin.
-
sekin olis kätevätä jos kaikki laittaas lentolaitteisiinsa osotetietonsa. Mulla on joka laitteessa nimi, puhelinnumero ja osoitetiedot, ihan siltä varalta että jos tulee vahinko ja kopteri tai lennokki lentää jonnekki eikä löydy, niin saavat löytäjät tietää, kenen laite se on mikä löyty, tai keneltä tarttee pyytää korvauksia jos jotakin meni rikki.
Noinhan se opetettiin aikoinaan lennokkiin laittamaan.
-
Valokuvan perusteella kuvassa on Phantom 2. Siinä on 2,4GHz kauko-ohjaus. http://www.dji.com/product/phantom-2/spec (http://www.dji.com/product/phantom-2/spec)
-
Multikoptereiden ja 1 roottoristen vertailu ei minusta paranna turvallisuutta, siinä tehdään vaan perus aloittelijan oletus siitä että Phantom = kaikki multikopterit. Facebookista lainatun kuvan perusteella kyseessä oli Phantom 2, DJI itsekin lupaa sille vain 300m kantamaa, eikä 5.8GHz 25mW radiolta voi suoraan sanottuna muuta odottaakaan. Huono kantama yhdistettynä bugiseen failsafeen on iso turvallisuusriski. Kolme DJI flyawayta olen nähnyt tuttavapiirissä eikä yhdestäkään voinut syyttää pilottia. Kun vehje päättää lähteä niin se anna varoitusta vaan lähtee täydellä kaasulla valitsemaansa suuntaan. Ongelmaa on turha kiistää vedoten siihen että itsellä on ollut 20 onnistunutta lentoa peräkkäin, sillä ei ole mitään väliä toimiiko laite 999 lentoa ongelmitta, jos 1000:s lento päättyy jonkun luokkaantumiseen huonon laitesuunnitelun takia.
Paras neuvo minkä itse keksin tällä hetkellä on täydellinen boikotti DJI tuotteille, lienee selvää että ko. yritystä ei kiinnosta vastuun ottaminen, vaan uusien tuotteiden lanseeraus ja liikevoitto. Jos omistaa Phantomin, niin turvallisuutta voi parantaa ainakin näillä tavoilla:
1. Vakioradio roskiin ja tilalle esim. DX8 tai 8FG. Kummallakin saa pari kilometriä turvallista kantamaa.
2. DJI:n failsafe pois käytöstä, tilalle radion oma failsafe:
- Yhteyden katketessa kopteri ATTI modeen, jolloin se pysyy mahdollisimman suorassa
- Kaasu noin 40-45% jolloin kopteri laskeutuu hitaasti maata kohden
3. GPS tila aina pois käytöstä kaupunkialueella
4. Riittävästi opettelua manuaali lentotiloilla, sekä simulaattorilla
P.S. Jos RC Groupsiin mahtuu 500 000 käyttäjää + omat alueet lennokeille, liidokeille, skaalakoneille, multikoptereille, 3D koptereille, FPV lennätykselle, jeteille, veneille, autoille, moottoripyörille, tankeille, ilmalaivoille, autogyroille, sukellusveneille, roboteille, rc leijoille sekä raketeille, niin eiköhän kopteri.nettiinkin mahdu multikopterialue :)
Eikös tuo ollut Phantom 2 jossa kuitenkin 2.4GHz ja kantamaa luvataan 1000m, kuvan perusteella. Ei Phantom 2 Vision.
Mitä tuohon karkailuun tulee niin tainnu suurin osa tapahtua pari firmis versiota taaksepäin jolloin Geo-fence toiminto bugas kun lensi rajalle. Tiedä sitten mitkä versiot tuossa ollut kyseessä ja mitä tapahtunut.
-
Valokuvan perusteella kuvassa on Phantom 2. Siinä on 2,4GHz kauko-ohjaus. http://www.dji.com/product/phantom-2/spec (http://www.dji.com/product/phantom-2/spec)
Jeps kiitos korjauksesta, Phantom 2:ssa on siis 2.4GHz ja Phantom 2 Visionissa 5.8GHz
-
miksikhän ihmiset ei enää laita tietojansa laitteisiinsa?
-
Pitäskö perustaa uusi "Helirescue", soitto vain ja ampulanssi lähtee etsimään karkuria määritetyltä alueelta.
Tätä vois tarjota klo 8-18 välisenä aikana, Phantomeille 24h palvelu. ;D
Tuosta 2.4Ghz taajuudesta, ainakin FlySkyn vehkeet tuntuu vakiona olevan aivan roskaa.
Hyvänä esimerkkinä kun kotona teki jotain säätöjä koneen ääressä vakio vermeillä hävisi hetken päästä PC:n wlan verkko aivan kokonaan, eikä palautunut kuin rebootilla, Frskyn päivityksen jälkeen tätä ei tapahdu vaikka tunnin sääteli koneen vieressä. Eli ei kahmaissut koko taajuutta käyttöönsä kun löytyy hopping toiminto.
Olisiko tuossa DJI:n TX/RX niin huonosti tehty että jos mitään tulee sen käyttämälle taajuudelle, yhteys katkeaa eikä palaudu enää automaagisesti takaisin, multikkare päättää näin ollen lähteä auringonlaskuun etsimään parempaa isäntää.
Mun mielestä on täysin järjetöntä edes käyttää 5.8Ghz taajuutta ohjaamiseen, jos näin tosiaan DJI tehnyt niin huh huh, näitä valkoisia kostajia tulee näin ollen näkymään vielä enemmän karussa.
Hmm.. Pitäsköhän lähtee pelloille pyörimään, jos löytäis pari Phantomia. :)
-
Omistaja laitteelle löytynyt.
Toivottavasti omistaja seuraa palstaa, sisäistää asiat ja uskaltautuu pyytämään neuvoa. Varmasti tällä palstalla on aktiivisia harrastajia Joensuusta jotka voivat neuvoa asiassa eteenpäin. Pientä korvausta vastaan kuten täällä on puhuttu ;)
-
En siis lopulta ollutkaan väärässä tuossa ohjaustaajuus asiassa.
noin ne asiat saadaan sekaisin, kun aikansa niitä vatvotaan.
Onneksi lopulta tietoa löytyi (itte en viittiny kaivaa) ja värkkikin löysi himaansa.
-
Eihän noita multeja tarvitse kohta edes ostaa. Niitähän löytyy pelloilta ja puista.
-
Eihän noita multeja tarvitse kohta edes ostaa. Niitähän löytyy pelloilta ja puista.
Näyttää nuita rexejäkin löytyvän puista
(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=17622.0;attach=51416;image)
;)
-
Näyttää nuita rexejäkin löytyvän puista
(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=17622.0;attach=51416;image)
;)
Sehän olin minä! ;D
-
Täällä yksi Phantom ykkösen onneton omistaja häpeillen ja huolestuneena lueskelee tätä foorumia... :-[ Tuo minun yksilöni ei ole VIELÄ osoittanut halujaan loikata kohti alkuperäistä kotimaataan, mutta sehän lienee vain ajan kysymys. Olenkin suunnitellut kaiken varalta ostaa virveliin paksumpaa siimaa, ja lennätellä tuota kikkaretta ainoastaan leijana ja silloinkin vain peltoaukean keskellä aidatulla alueella kypärä päässä, suojalasit ja viiltosuojavaatteet puettuna. Kersat tietysti lukitaan silloin sisälle ja käsketään pysyä pois ikkunoiden lähettyviltä kun iskä lennättää.
Koska ainoastaan pahamaineinen Phantom tahraa harrastajien tarkoin vaalittua puhdasta mainetta, saisiko nuo karkailuhalut parannettua siten, että riisuisi Phantomilta hänen valkoisen viittansa, ja ottaisi vain liikuntaelimet ja sielun uuteen ruumiiseen? Vai liittyisikö tämä karkailu jotenkin suvunjatkamisviettiin, josko näillä on joku juoksuaika joka tosin ilmenee sattumanvaraisena ajankohtana riippuen maapallon suhteellisesta asemasta Jupiteriin ja sen kuihin sekä tietysti fanttomiin itseensä...?
-
Hehe, mulla oli Phantom 1 jonkun aikaa käytössä ennenkun Discovery Pron ostin.
Ei siinä koko aikana ollut minkäänlaista ongelmaa.
Luulen että suurin syy noitten karkailuihin on se, että porukat ei odota vihreää valoa / kunnollista gps lockia. Ja toisena syynä että lentävät aivan liian kauas ittestään, ottaen huomioon tuon DJI:n kämäsen lähettimen jonka kantama on jotain aivan surkeeta.
Toki Discoverykin otti häiriötä messukeskuksessa (Naza Lite käytössä siinäkin, toistaseksi). Yhtäkkiä otti täydet rundit kesken lennon ja lähti kohti kattoa (manual mode, ei ollu edes atti päällä). No onneksi heräs kun heilautin pari kertaa kaasutikkua paniikissa nopeasti ja tiputin laitoksen kivenä tonttiin. Onneksi ei käyny kuinkaan ja konekkin säily ehjänä.
Messarissa toki oli pirusti wifiä ja gopro edustajilla kamerat päällä ja wifit niissä. Saatto olla joku radiohärö, silti toi kaasu täysille oli snadisti mielenkiintonen kun failsafe on aikapitkälti total kill kaikki seis.
Ja onhan noita todistettu kun Naza sekoaa ja lähtee isokin multi järkkäreineen kohti etelän lämpöä tai lähintä puuta tai järveä.
Phantomissa siis mitään vikaa ole, se Naza vaan vähän ahdistaa. Yleensä tulee lennettyä Discoakin manuaalilla ja atti lentelytkin on varauksin :D
Huomannu, että Naza kadottaa satelliitteja välillä. Lentelee korkeemmalla ja sit kun tuo alas niin huomaaki et perhana punasta vilkuttaa.
Eli liekö jotenki vikana, että vaikka satelliitit katoaa kesken lennon niin tuo ei osaa vaihtaa attiin tai manuaaliin vaan menee mielummin failsafeen ja yrittää suorittaa kotiinpaluun ilman satelliitteja :D
Mutuilen vaan..
Hyvä laite tuo on ollu lentää, vaikkakin messuille tuli kokeiltua pari kertaa kalliimpaa kontrolleria ja piru että oli tarkka ja mukavan pehmeä, mutta jämäkkä lentää! ♡