Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Niamu - 03 Huhtikuu, 2014, 22:53:43

Otsikko: Eka quadkopteri
Kirjoitti: Niamu - 03 Huhtikuu, 2014, 22:53:43
Tarvitsisin hiukan jeesiä. Ajatuksena olisi koota tollanen quadkopteri. Aluksi ihan jokin perussetti johon myöhemmin saisi liitettyä kamerankin ja ehkä jos innostusta riittää niin FPV.

Rungoksi meinasin vaikka jotain tuollaista: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=22800&aff=548976 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=22800&aff=548976) ?
Moottorit: Jotain 1000-1100 KV moottorit?
Potkurit: Miten nämä tulisi valita?
Speed controllerit?
Flight controlleri?
Radioksi: 2.4 GHz vai 5.8 GHz? Mitäs eroja noilla on? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8992&aff=548976 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8992&aff=548976) ?
Akut: Kuinkas isoja ettei tarvitsisi koko ajan olla vaihtamassa
Laturi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=7028&aff=548976 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=7028&aff=548976) ?
Vissiinkin nuo lipo pussit on ostamisen arvoisia?


Kokeneemmat voisi valaista hiukan lisää. Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan. Aikas nihkeesti löytynyt infoa noista vehkeistä.

Iso kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: jinx - 03 Huhtikuu, 2014, 23:33:21
Moottorien koko riippuu siitä, aiotko käyttää esim 3s vai 4s akkuja. Joku 1000kV toki toimii suht mukavasti varmasti kummankin akkukoon kanssa. Vaikka tuon kokoisesta rungosta ei ole kokemusta, mitä se vaatii.

Noparit menee vähän moottorien mukaan. Mutta esim 30A afrot on hyvä valinta jos hobbykingistä tilaat. Niissä pitää käytännössä ottaa huomioon, että amppeerit on suuremmat kuin moottorien vastaavat.

Radioksi ota 2.4ghz.

Akkuja joudut joka tapauksessa vaihtamaan, jos ei usein, niin ainakin melko usein. Mutta jos otat isoja akkuja lentoajan pidentämiseksi, kannattaa tuo linkin laturi unohtaa saman tien. 6A latausvirralla ei kovin usein tarvitse akkua vaihtaa kun niiden latautumista joutuu odottelemaan kohtuuttoman pitkään.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: taski63 - 04 Huhtikuu, 2014, 11:16:32
Runko on ihan hyvä hinta-laatu-suhteeltaan. Itse jätin tosin ne varren päihin tulevat moottorikiinnike-joustolandari-palikat pois lähinnä painon vuoksi, mutta ei kai niistäkään haittaa ole; jotain landarin tapaista tarvitsee joka tapauksessa, jos akku menee alle.

Jotkin noin 900-1000 kv moottorit on OK, potkuri riippuu pitkälti akusta: 3S niin 9-10" lienee passeli. Gemfanin potkurit on hyviä, ja löytyy sopuhintaan kotimaasta. Omassa on tosin DT-750 mosat 12x4.7 huiskilla, ja lähtee 3S akulla kuin hauki kaislikosta ;)

Aloittelijalle hyvä fc lienee KK2.1 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__54299__Hobbyking_KK2_1_5_Multi_rotor_LCD_Flight_Control_Board_With_6050MPU_And_Atmel_644PA.html), siitä mukava ettei tarvitse tietokoneella leikkiä ja helppo säädettävä kaikin puolin. Tuolla Multikopterit -> Flight controllerit-osiossa on juttua, tosin otsikolla KK2.0, mutta saman laudan päivitetystä versiosta on kyse.

Linkittämäsi Accucel-6 laturikin multa löytyy, mutta kuten jinx sanoi, tehot ei riitä pitkälle. 50W tarkoittaa maksimissaan reilun 4A:n latausta 3S-akulle, eli ei kiireisen lennättäjän värkki. Virtalähteenhän tuo vielä erikseen tarvitsee.

Ja luonnollisesti suosittelen kahlaamaan tätä foorumia ajan kanssa. Täällä on kirjattuna valtava määrä kokemuksia eri kokoonpanoista ja komponenteista.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: ToniA - 04 Huhtikuu, 2014, 12:28:45
Mun ekan Quadin ostoslista näytti tältä:

Hobbyking X666 Glass Fiber Quadcopter Frame 666mm
10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
Hobby King Quadcopter Power Distribution Board
4LED Strip - WHITE
Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Red (1mtr)
Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Green (1mtr)   
JWT 2 Pin Pre-wired 100mm fly lead - 1pcs/bag
4x Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware)
4x NTM Prop Drive Series 28-30S 900kv / 270w (short shaft version)
4x NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack
OrangeRx R615 Spektrum/JR DSM2 Compatible 6Ch 2.4Ghz Receiver
10x4.5 SF Props 2pc CW 2pc CCW (Green)
5.6mm x 24mm M3 Nylon Threaded Spacer (10pc)
M3x8 Nylon Screws (10pcs/bag)
Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA

Lyhensin runkoaisoja muutaman sentin, kun muuten noparin johdot eivät yltäneet virranjakolevyyn, enkä laiskuuttani viitsinyt ruveta kolvaushommiin. Nuo nylon spacerit ovat aika tarpeellisia että saa sekä virranjakolevyn että FC:n kunnolla kiinni runkoon.

Akkuna on 2100 mAh 3S lipo. 4S käy myös, mutta potkureita pitää pienentää, ja mitä mahtaa käydä ledeille, nyt niitä ajetaan suoraan akkujännitteestä. Lähettimenä mulla on vanha kunnon Hitec Eclipse 7 jossa on Orangen 2.4 GHz lähetinmoduli. Tuo flight controller tuli vasta tänään, tähän asti on lennetty kaverilta lainatulla "HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (Atmega168PA)" kontrollerilla. Sekin toimii hyvin, mutta kopu vapisee vähän leijunnassa.

Nyt kun vielä oppisi lennättämään tuota. Lennokkikokemusta on kyllä vaikka kuinka, mutta nyt pitäisi todella oppia se että perää todella pitää ohjata käännöksissä, lennokissahan se tulee automaattisesti takana.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: jinx - 04 Huhtikuu, 2014, 12:50:50
Jos tuo orangen vastari on se 6$ mokkula, ei kannata ainakaan sitten fpv:tä alkaa miettimään. Sillä loppuu kantama jossain 150 metrin korvilla...
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: ToniA - 04 Huhtikuu, 2014, 14:04:20
Jos tuo orangen vastari on se 6$ mokkula, ei kannata ainakaan sitten fpv:tä alkaa miettimään. Sillä loppuu kantama jossain 150 metrin korvilla...

Juu, ei ole tarkoitus. 150 metriä riittää kyllä muuten ihan hyvin, ei tuon asentoa enää edes näy kunnolla noin kaukaa.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: oskuk - 04 Huhtikuu, 2014, 14:24:16
Radioksi ota 2.4ghz.

ja mode 2 jos sitä ei voi radiosta vaihtaa.

Akkuja joudut joka tapauksessa vaihtamaan, jos ei usein, niin ainakin melko usein. Mutta jos otat isoja akkuja lentoajan pidentämiseksi, kannattaa tuo linkin laturi unohtaa saman tien. 6A latausvirralla ei kovin usein tarvitse akkua vaihtaa kun niiden latautumista joutuu odottelemaan kohtuuttoman pitkään.

No joo, voi laturi tehokkaampikin olla, mutta kyllä kolme 4Ah akkua illassa lataa. Harva kai noita lennätyspaikalla lataa?
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: jinx - 04 Huhtikuu, 2014, 14:54:03
No joo, voi laturi tehokkaampikin olla, mutta kyllä kolme 4Ah akkua illassa lataa. Harva kai noita lennätyspaikalla lataa?
No joo. Myönnetään, että oma kokemus pohjaa perinteisiin koptereihin. Niiden kanssa meillä laturit huutaa kentän laidalla alusta loppuun asti. Mutta jos tyhjästä lähtee latauskalustossa, niin kannattaa tuokin joka tapauksessa ottaa huomioon.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: mikek - 04 Huhtikuu, 2014, 14:58:02
Miks ei lähtis spider tyylisellä rungolla? (ilman noita lisäjalkoja)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40640__REPTILE500_V3_Quad_Copter_Frame_With_Crab_Landing_Gear_White_Red_.html

Näkee paremmin miten kopteri ilmassa on ja helpottaa oppimista. Kameran ja vaikka fpv kamat saa helposti kyytiin kun tilaa on. Noparit jalkojen alle ja virranjakopiuhalla virrat niihin akusta. Kun kopu tulee tonttiin treenatessa, saa jalkojen hajotessa uudet ostettua suomesta.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: oskuk - 04 Huhtikuu, 2014, 15:39:03
Miks ei lähtis spider tyylisellä rungolla? (ilman noita lisäjalkoja)


Tälle ehdotukselle peukkua. Eikä minulla lisäjalkojakaan vastaan ole, ainakin varalla jos aikoo roikottaa jotain.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: varis - 08 Huhtikuu, 2014, 00:00:20
No joo, voi laturi tehokkaampikin olla, mutta kyllä kolme 4Ah akkua illassa lataa. Harva kai noita lennätyspaikalla lataa?

No, jos haluaa oikeesti lentää... Ehkä monena iltana riittää että käy ulkoiluttamassa kopteria sen 20-30min. Eli vaikka 3 akkua ja lataa ne duunin jälkeen. Mutta usein mulla on 2 x B106+ lataamassa akkuja kentän laidalla, koska tekee mieli lentää vähän pidempään kuin pari akullista. Toki lennän acroa jossa ideana on juurikin lentäminen, ja sikäli homma on melko lähellä tuota perinteistä 3d-kopterointia.
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: oskuk - 08 Huhtikuu, 2014, 00:12:40
Toki lennätystapoja on monenlaisia. Mulla pari konetta pellonlaitaan ja 10min toista ja vartti toista, ja jos hinkua jäi niin lennätään tunnin liidokkia päälle, siihen voi riittää 6s. moottoriaika...eikä tullut kuin kolme 2200/3 akkua vasta lataukseen. Ei toosiaan tarvitse olla paljoa innokkaampi, kun on auton pellin alla tarjolla akkua kiertämään laturin kautta -sitä aina katsoo omaa touhuaan.



Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: Niamu - 13 Huhtikuu, 2014, 22:18:43
Kuinkas kauan käytännössä pystyy tuollaista värkkiä pitämään ilmassa? Nähtävästi akku tekniikka ei oikein pysy nykytahdissa mukana. Entäs quadi polttomoottorilla?
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: varis - 14 Huhtikuu, 2014, 01:38:31
Lentoaika tuollaisella setupilla on 10 minuutin yli jos asiaa on yhtään mietitty. Jos et tee kopterilla arktista tutkimusta tai muuten omaa erityisiä tarpeita niin lentoaikaa ei kannata tuijottaa, IMO. Ainakaan ensimmäisessä kopterissa, muutakin mietittävää on tarpeeksi.

Akun vaihto:

Irroita akun liitin.
Irroita akun tarranauha.
Ja sama toiseen suuntaan...

Polttomoottori on melko eksoottinen tutkimusaihe. Multien tehontarve ei kai ole muuttunut mihinkään? Akkuteknologia kehittyy yleisesti kai jotain 20% vuositahtia.

PS. Jos lentoaika on oikeasti kriittinen, niin sitten kiinteäsiipistä...
Otsikko: Vs: Eka quadkopteri
Kirjoitti: taski63 - 14 Huhtikuu, 2014, 07:20:49
Lainaus
---Entäs quadi polttomoottorilla?

Ekana tulee mieleen stingrayn polttisversio (videolla about 1:10 ->)

http://diydrones.ning.com/profiles/blogs/curtis-youngblood-single-motor-internal-combustion-collective (http://diydrones.ning.com/profiles/blogs/curtis-youngblood-single-motor-internal-combustion-collective)