Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: Puhi - 04 Elokuu, 2008, 20:56:36
-
Onkohan haittaa, kun tankkien pohjalle jää lentojen jäljiltä tippa poltsikkaa? Hapettaako jotain?
Vai miten sitten tyhjentää tipat pois?
Edelliset kokemukset polttomoottoreista kun on 90-luvun alusta... Ylipäätänsä miten menetellä lennätyksen jälkeen. Sähkiksillä kun ei tarvinnut kuin laittaa lataukseen... ;)
-
Faktahan on, että alkoholi kerää kosteutta, mutta se öljy kyllä suojaakin.
Itse pelkäsin että kaks vuotta hyllyssä maannu rapukka ois ihan kiinni ruostunu kun aloin taas sitä
ä kunnostamaan. Kannen avatessani huomasin että öljy oli ihan kivasti suojannu koneen ja ruostetta ei löytynyt kuin pohjasta, mutta sekin oli enemmänkin ulkopuolelta ruostunut. Lähti onkelmitta käyntiin, kun ensin vähän pyöritti mottiin bensaa ja sitten käynnisti
Onhan noita after-run oileja sun muita mitä sinne voi ronkkia lennon jälkeen, mutta taitaa tuo löpö jo ihan hyvin pitää koneen kunnossa.
Jos on pahempia kokemuksia, kertokaa
-
Faktahan on, että alkoholi kerää kosteutta, mutta se öljy kyllä suojaakin.
Hmm eli siis jos juon olutta niin siitä pääsee eroon juomalla öljyä. Pitääkin muistaa toi seuraavan kapakka reissun jäljiltä kun emäntä on vihanen 8) 8) 8)
Eivaan, kyllähän sitä aina sinne vähän tankkiin jää fuilia. Ei ne letkut nyt ihan heti mene ja toiseksi kuinkas moni myöntää että lennättämisen jälkeen ottaa kaikki paikat auki, pesee, kuivaa ja öljyää.. Juu ei..
Kyllä se vain niin on että lennättämisen jälkeen tehdään perus puhdistus ja jos takissa on tilkka juissia jäljellä. On se siellä kunnes seuraavan rekkan lennätetään. Tippa tai pari pohjalla ei haittaa..
Asiahan on tietty eri jos meinaat laittaa kopterin tai sanotaan polttomoottori laitteen pitemmälle paussille. Sillon luonnollisesti kannattaa tehdä "talviteloille" paketointi ja huolto. Sama kun vehkeen ottaa uudestaan käyttöön. Pesu puunaus ja rassaus, niistähän suurimakseen tämäkin harrastus koostuu :)
--jp
-
Hmm eli siis jos juon olutta niin siitä pääsee eroon juomalla öljyä. Pitääkin muistaa toi seuraavan kapakka reissun jäljiltä kun emäntä on vihanen 8) 8) 8)
Siis otat sen öljyn eka nassuun ja sitten alkoholia päälle. Emännällä ei pitäis olla ainakaan vaappumisesta valittamista. Ulkonäkö/tuoksut on sitten eri juttu... ;)
-
Hmm eli siis jos juon olutta niin siitä pääsee eroon juomalla öljyä. Pitääkin muistaa toi seuraavan kapakka reissun jäljiltä kun emäntä on vihanen 8) 8) 8)
Siis otat sen öljyn eka nassuun ja sitten alkoholia päälle. Emännällä ei pitäis olla ainakaan vaappumisesta valittamista. Ulkonäkö/tuoksut on sitten eri juttu... ;)
juu ja jos yökerhoon eksyy niin tanssilattialla sujuu jorauskin paljon liukkaammin kun on kone öljytty. ;D
-
Hyvä, annan siis vain jäädä pohjalle. Kausisäilytys sitten erikseen. Onneksi nää ei enää edes "tuoksu" niin pahalle, kuin rissa-aikaan...
-
Ei, mutta pakokaasuja ei kannata liikaa imppailla... Nm kokemusta on ;)
-
Ylipäätänsä miten menetellä lennätyksen jälkeen. Sähkiksillä kun ei tarvinnut kuin laittaa lataukseen... ;)
Se menee tietysti niin että vaimo puhdistaa koneen aina lennätysreissun jälkeen kun se lennättäjä lepuuttaa peukaloitaan sohvalla..
Vai mitä Anssi..?!! ;D
-
Ylipäätänsä miten menetellä lennätyksen jälkeen. Sähkiksillä kun ei tarvinnut kuin laittaa lataukseen... ;)
Se menee tietysti niin että vaimo puhdistaa koneen aina lennätysreissun jälkeen kun se lennättäjä lepuuttaa peukaloitaan sohvalla..
Vai mitä Anssi..?!! ;D
TJAHAS... mulla taisikin sitten mennä vaimo vaihtoon ;)
--jp
-
Juu näin meillä homma toimii. Kannan vain koneen keittiön pöydälle ja otan sen siitä kun seuraavan kerran tarvii ;)
-
Pirun hyvin ja asenteella ootte kyllä koulinu vaimonne...
-
Kyllähän ne nyt louskuttaa, mut annas olla jos parempi puolisko olisi kuulolla...
Vaan mulla onneksi oma "touhuhuone", jonne ei muilla ole asiaa. Mukaan lukien kissa/kani sirkuksemme.
-
Juu näin meillä homma toimii. Kannan vain koneen keittiön pöydälle ja otan sen siitä kun seuraavan kerran tarvii ;)
Sama homma. :)
Välillä tarkistellaan ruuvit ja muut pikkujutut.
-
Hyvin on parempi puolisko kuulolla... ;)
-
Kyllähän ne nyt louskuttaa, mut annas olla jos parempi puolisko olisi kuulolla...
Kuulolla juu, ihan aktiivisesti vielä. Tosiasiat vaan on tosiasioita.. ;)
Tuija
-
Taitaa siis olla mulla koulutuksen paikka kotona... ;D Arvelisin vaativan jonkun valovuoden verran vääntöä.
Vaan kyllähän tuo jo tykkää kohtuu "nopeasta" ruumiinliikuttimestamme. Kellottelee kiltisti aikoja kyydissä radallakin... :-\
Ja bonuksena tykkää ajella mopoilla, joten ehkä siis meidän Nasu on myös kehityskelpoinen yksilö. :-*
-
Sun pitää kysyä Anssilta neuvoja kuinka homma hoituu.. siis se koulutus.. ;D
Tuija
-
Kopterin puhdistuksesta sen verran vaan, että käytättekö mitään pesuaineita öljyroiskeita puhdistaessa kopterin runkosta?
Lennokkia puhdistaessa mä käytin PIRKKA lasinpesunestettä ja talouspaperia. Moottoriin laitoin aseöljyä, joka oli aerosolipullossa.
Lennokin moottorissä käytin tosin risiiniöljyä, joten tuo aseöljy esti hapettumisen.
-
Eipä tartte käyttää kun rättiä, jolla kuivaa roiskeet pois.. tai minä en ainakaan käytä mitään. Enkä öljyä sen enempää nuppia sun muuta, sen verran öljyä roiskuu pakokaasun seassa lennätettäessä, että riittänee voitelemaan paikkoja.
JRu
-
Joo toi sinoli on hyvää ja jos haluaa vielä puhtaampaa kamaa niin kandee käyttää marinoilia joka on sinolista se puhdistetumpi versio. Marinoiliahan käytetään esim sprii keittimissä veneissä ja asuntovaunuissa.
Itse käytän moista noiden mun lentoreppujen moottorien yms puhdistukseen. Ei hinkkaa maalejakaan eikä muuta pois.
Ja sit jos ton vielä tosiaan jatkaa vedellä pikkasen niin tulee hyvää keittoa puhdistukseen :)
--jp
-
Minä käytän Mr Muscle lemonia, suoraan suihkepullosta hyvin lähtee oljyt ja saa mukavan tuoksun kaupan päälle.
-
Mä yleensä nakkaan kopterin varaston hyllylle ja avaan kylmän oluen. Mitä muuta sitä tarvitsee? No.... oikeesti puhdistan kopterin Würth:n liinoilla siihen kuntoon jo kentällä että ei tarvitse enää kotona hankailla.