Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Janiz78 - 18 Maaliskuu, 2014, 23:57:17

Otsikko: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 18 Maaliskuu, 2014, 23:57:17
Eli kyseisen kopun matkahuolto toi tänään pitkällisen kuumeen ja harkinnan jälkeen
ja on mulle ensimmäinen oikee kopteri  :) Big lama löytyy hyllyn päältä ja sitä olen lennättäny viime kesästä asti
elikkä aloittelija kyseessä.
Nyt tarvis neuvoja tähän treksiin mitä kaikkea pitää huomioida ennen ensimmäistä lennätystä?
Mitä varaosia kannattaa olla aina varalta? Lapoja ainaki ;D
Työkalut kannataa olla laadukkaat mitä olen foorumia lueskellu.
Omaa listaa tehny sen verran että:
-Phoenix simu (Tulossa)
-Lapakulma mittari, Harjoitusjalakset, Mitä muuta?
otan mielelläni kaikki neuvot vastaan.









Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Nitebiker - 19 Maaliskuu, 2014, 10:52:12
450 on koaksiaalikoptereihin verrattuna ihan eri laite. Ennen ekaa lentoa pohjalle se muutama kymmenen tuntia simutusta ja sitten hankkiudut jonkun kokeneemman kaverin seuraan niin pysyy kopteri ehjänä kauemmin kuin 5 sekuntia. Huomioitavia asioita on todella monta, ja niiden on kaikkien oltava kohdillaan tai tulee romua.

Lapakulmamittari ei ole välttämätön, eikä harjoitusjalaksetkaan jos homma on muuten hallinnassa.

Varaosia saa Trex-storesta sitten kun niitä tarvitsee. Useimmin menee lepatusakseli, lavanpitimen laakerit, pääakseli, peräakseli jne.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Dutchman - 19 Maaliskuu, 2014, 11:21:06
Kuusiokoloavain-sarja, linkkipihdit, lapakulmamittari, swashin säätötyökalu, pihtejä, ruuvilukitetta....
Työkaluosiota kun kahlaa läpi, niin varmasti selviää mitä kannattaa valita, ja mitä ei. Jossain muistaakseni oli pähkäilty Plussan säätöjäkin... Haku auttaa varmasti siinäkin. Kannattaa viedä kopteri näytille jollekkin kokeneemmalle omien säätöjen jälkeen. Sitten ne johdot moottorista kannattaa irroittaa, tai siirtää moottori irti päärattaasta ennen säätöjä ihan vain varmuuden vuoksi ettei käy vahinkoa..
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Kaapeli - 19 Maaliskuu, 2014, 11:24:10
Lapakulmamittari, varsinkin tuo digitaalinen, on aivan pirun hyvä kapistus. Jos tuntuu että meinaat harrastaa touhua pitempään niin kannattaa hommata.

Simuttelua kannattaa harrastaa paljon. Leijuttelu pitää ehdottomasti olla hyvin hallinnassa ja kannattaa harjoitella laskeutumista tuulessa. Oikea kopteri tuntuu aina paljon kiikkerämmältä mitä phoenixissa, varsinkin 450 kokoinen. Suosittelen että annat kokeneemman tarkastaa kopterin ennen ensilentoa, ehkä jopa antaa tehdä ensilentokin ennen kuin kokeilet itse. Siinä samalla on hyvä säätää tuntuma suht rauhalliseksi niin homma helpottuu paljon.

Harjoitusjalakset on hyvä kapistus jos leijuttelu ja orientaatioiden hallinta ei ole ihan täysin  hallinnassa ja on pelkoa että joudut tuomaan sitä vähän rajummin maahan. Nekään ei pelasta kaatumiselta jos tosissaan teet tikkuvirheen. Mutta muuten ensileijuttelussa niillä voi säästää useamman torpin ja pikkuvirheistä johtuvia kaatumisia.

Varaosissa on vähän kahta lähestymistapaa. Voi ostaa joko kaikkea mahdollista varastoon hirveät määrät tai sitten tilaat sitä mukaa kun jotain menee rikki. Ison varaosavaraston hommaaminen maksaa toki paljon, mutta onhan se kätevä pistää kopteri heti iskuun kun jotain menee rikki. SIlloinkin riskinä on että jotain semmoista puuttuu kuitenkin mitä tarvii. Jos taas olet valmis odottelemaan osia sen pari arkipäivää mitä trex-storesta tilattaessa kestää postin kotiin kuljettaa, niin pääset huomattavasti halvemmalla. Melkein kaikissa varaosapusseissa on aina kyseistä osaa useampi kappale, niin muutaman kerran torpatessa alkaa hiljalleen varaosia jo kertymään hyllyyn vaikkei ylimääräisiä tilailekaan.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 19 Maaliskuu, 2014, 20:28:41
Jos olet aktiiviseti tuota lamaa lentänyt niin orientaatiot lienee sulla jo hallinnassa, siitä on paljon apua kun ei heti tarvi säikähtää kun kopteri kääntyy. Olet varmaan harjoitellut tuolla lamallakin leijuttelua eri orientaatioissa. (molemmat kyljet sekä keula itseä kohti). Jos et niin vielä ehtii kun äkkiä lähtee treenaamaan.

En tuota lamaa ole kokeillut, mulla oli joku pieni parin kympin härveli joskus ja se oli tietyllä tavalla tietysti helpompi, mutta myös tietyllä tavalla epävakaampi. Ohjaus oli huomattavasti epätarkempaa joka suhteessa. Uskoisin että tuosta on kuitenkin ollut hyötyä, siinähän toimii tikut periaatteessa samalla tavalla. Eli vasen tikku ylös, kopteri nousee ja sivusuunnissa perä. Oikeassa tikussa sitten kallistukset. Tuon kohdalla vaan tulee raja vastaan jossain eli se ei kippaa selälleen kuten tuo sulle nyt tuleva/tullut. Lama taitaa palata tasapainoon kun löysäät oikeasta tikusta, TÄMÄ UUSI EI SITÄ TEE, SE PITÄÄ OIKAISTA ITSE.

Vaikka se periaatteessa on rtf, pitää se silti käydä läpi. Mankan asetukset on todennäköisesti periaatteessa oikein, käytännössä tuskin optimaaliset. Kuitenkin ne kannattaa tarkistella ja katsella läpi ainakin kaasu- ja lapakulmakäyrien osalta. Lisäksi tietysti visuaalisesti tarkistaa että kaikki liikkuu nupissa ja perässä kuten kuuluukin ja korjaussuunnat on oikein.

Ei myöskään ole huono juttu purkaa sitä ja katsella onko varmasti joka paikassa ruuvilukitetta. Pyörivästä nupista ja perästä lähtee osat tangentin suuntaan kesken lennon jos siellä ei ole lukitetta. Ja jos jotain irtoaa, tulee heti trex-storelle asiaa.

Sinällään siinä ei mitään henkimaailman juttuja ole, mutta paljon pitää perehtyä ja ottaa selvää. Foorumilla on todennäköisesti vastaus jo kaikkeen, mutta ei niitä löydä sieltä pirukaan, varsinkaan kun et välttämättä edes tiedä millä hakusanalla pitäisi etsiä. Kannattaa siis kysellä ja ennen kaikkea lueskella noita aloittelijoiden kysymysketjuja. Lisäksi myös my fleet ketjuissa on paljon juttua. Katsele sieltä sellaisia, jotka on aloitettu viimeisen puolen vuoden, vuoden aikana ja lueskele tai silmäile läpi. Heti kun alkaa tulla kyselyjä gyrosta yms. niin kannattaa hidastaa silmäilytahtia lueskella vähän keskittyneemmin.

Jos se mankka on Alignin brändillä, se on silloin futaban systeemillä toimiva. Kaasun kuuluu olla futabassa reversellä, älä käännä sitä toisin päin.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 19 Maaliskuu, 2014, 22:38:45
Hyvin tullu neuvoja, kiitokset.
Juu paljon pitää oppia ja perehtyä ennenkö akkua kiinni tuohon reksiin laitan.
trex-storesta tuon kopterin ostin ja sieltä katellu nyt nuita työ/säätökaluja.
Tosiaan mankka on Align T6 ja sillä kai sitten pärjää tämän kopun kans? Vai pitääkö se päivittää parempaan?
Simun sain tänään ja asentelin sen koneelle ja homma tökkii nyt ohjaimen kalibrointiin. Jotain teen väärin kun kopu lähtee
lenteleen minne sattuu ja ole tikkujen liikkeissä mitään tolkkua. En tiedä kaikkia nuita nappeja mikä niiten tarkoitus on
kun ensimmäistä kertaa tälläinen enemmän nappeja sisältävä makka hyppysissä ja lontoon murre ei taitu kummoisesti.
No periksi en anna kyllä tästä jossain välissä alkuun päästään  :)

Lamasta sen verran että viime kesästä syksyyn sillä lennelly kunnes kerran tuulen puuska nappas sen korkeuksiin
ja nuppi edellä kohti isänmaata. Nyt puoli kopteria uusinu ja yritelly säädellä sitä takas lentoon vaihtelevalla menestyksellä.

Asustelen lapissa kolari nimisessä käpykylässä niin ei pahemmin näitä kopterilentäjiä ole tai ainakaan minun tiedossa.
Rovaniemellä varmaan lähimmät harrastelijat ehkä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Kaapeli - 19 Maaliskuu, 2014, 22:57:40
T6 mankalla pärjää tuon kopterin kanssa ihan ok. Ja varmaan muitakin voi lentää, mutta jossain vaiheessa loppuu kanavat kesken. Myös valikot on aika paljon hankalammat tuossa mallissa. Kaiken sillä saa tehtyä, mutta ei se helpoin vehje ole.

Ensimmäisenä simua varten sinun pitää tehdä uusi malli pelkästään simuttelua varten. Älä mene muuttamaan mankasta oikean kopterin ohjelmasta asetuksia simua varten. Todennäköisesti sulla on joko kanavat väärin tai ainakin miksaus väärin. Jos mankassa on ohjelma 3GX purkkia varten, niin silloin mankka tekee CCPM miksauksen suoraan mankassa. Phoenix ei toimi tämän kanssa, vaan siihen pitää olla miksaamaton swash tyyppi käytössä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 19 Maaliskuu, 2014, 23:19:28
Mankasta en ole muuttanu mitään jos en sitten vahingossa ole muutellu.
Just kokeilin taas kalibroida mutta ei nyt luonistu tämä homma.
Löydänkö mankasta swash tyypin?
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Kaapeli - 20 Maaliskuu, 2014, 08:22:04
Ihan ensimmäisenä sun pitää kahlata sen verran manunaalia läpi että saat tehtyä uuden mallin sinne. Se käytössä oleva malli toimii ja pitää olla vain sitä trexiä varten. Et voi lentää simua samalla ohjelmalla.  Etkä halua mennä muuttamaan swasin tyyppiä sieltä siihen trexin ohjelmaan, koska sitten sun trexi alkaa käyttäytymään yhtä hassusti mitä se simun kopteri nytten.

Siellä Futaban manunaalissa on listattu ne eri swassin tyypit (vai onkohan se helikopteri tyypit). Sulla on nyt käytössä siellä 120 asteen CCPM swassi, se mikä siellä pitää olla simua varten on  H4 tai miksaamaton tyyppi. Nyt on vähän hankala huudella neuvoja kun ei itselläkään ole enää tarkkaa muistikuvaa mitä siellä manuskassa lukee. Jos ei selviä niin voin koittaa katella sen manuaalin netistä ja vinkata että missä siellä on selitetty että miten tehdään uusi ohjelma simua varten ja miten siitä valitaan sopivat asetukset sille.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 20 Maaliskuu, 2014, 10:22:18
Manuaalia tässä selaan mutta ei se nyt tyhmälle selviä tämä juttu.
Olen nyt manuaalin kohdassa activate swash to throttle mixing. Onko lähelläkään mistä sen
H4 voi muuttaa?
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Iron_man - 20 Maaliskuu, 2014, 11:41:50
Manuaalia tässä selaan mutta ei se nyt tyhmälle selviä tämä juttu.
Olen nyt manuaalin kohdassa activate swash to throttle mixing. Onko lähelläkään mistä sen
H4 voi muuttaa?

Ei kuulosta oikealta. Swash type pitäisi jostain asettaa arvoon "one servo normal" tms. Mitään miksauksia ei tarvi/saa laittaa päälle Phoenix simulla lennettäessä. Tosiaan defaulttina sulla on varmaan päällä siinä joku swash mix "three servos 120 degrees ccpm" tms, jos kopussa on 3gx. Tämä pitäisi saada pois päältä, eli juuri tuohon "one servo" arvoon = ei miksausta mankassa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 20 Maaliskuu, 2014, 11:53:34
Gyro mixing on mankassa ON tilassa. Pitäiskö se olla pois päältä?
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Kaapeli - 20 Maaliskuu, 2014, 12:03:25
Joko teit uuden ohjelman phoenixia varten? Meinaan vaan että jos muokkaat nyt niitä trexille sopivia asetuksia niin se on kohta sekaisin ja torppaat kopterin sen takia kun se käyttäytyy miten sattuu.

Sitten kun olet tehnyt uuden ohjelman phoenixille niin voit sitä säätää niin paljon kuin haluat ilman riskiä siitä että asetukset vaikuttaa trexiin mitenkään.

Niin ja tuo gyron miksaus kuulostaa ainakin väärältä paikalta. Onko siellä missään mitään helicopter type valintaa? Muistaakseni semmosesta löyty tuo asetus mikä vaikutti että lähteekö servojen liikkeet valmiiksi miksattuna vaiko omissa kanavissaan raakana.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 20 Maaliskuu, 2014, 12:13:00
En ole muuttanu mankasta mitään asetuksia. Pitäis nyt jotenki sisäistää tuo ohjelman teko ja mistä se tehdään.
Model type valikon löysin lyhenne MODL. Onko nämä niitä muisti paikkoja?

Tässä on 1-15 asti kanavia. 1/450, 2/45MR, 3/25MR, sitten on 4-15 luultavammin niitä tyhjiä muisti paikkoja?
Eka kerta kyllä ku näin menee sormi suuhun näitten rc vehkeitten kans. Autojen kans enemmän pelannu.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Korppi - 20 Maaliskuu, 2014, 12:21:54
mulla taitaa olla leko moodi mankassa phoenixsissa päällä, Sitte oon Phoenixin setupeista määrittäny liikkeet ja holdin. Tiiä Sitte että onko tuo minkään taiteen säännön mukaista, mutta tuntuu toimivan.

Sent from Tapatalk
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Iron_man - 20 Maaliskuu, 2014, 12:35:05
En ole muuttanu mankasta mitään asetuksia. Pitäis nyt jotenki sisäistää tuo ohjelman teko ja mistä se tehdään.
Model type valikon löysin lyhenne MODL. Onko nämä niitä muisti paikkoja?

Tässä on 1-15 asti kanavia. 1/450, 2/45MR, 3/25MR, sitten on 4-15 luultavammin niitä tyhjiä muisti paikkoja?
Eka kerta kyllä ku näin menee sormi suuhun näitten rc vehkeitten kans. Autojen kans enemmän pelannu.

Voit ottaa minkä tahansa muistipaikan/modelin käyttöön paitsi tuon ekan, jossa varmaankin on tehtaan 450:lle säätämä setuppi. Eli ota vaikka tuo 2 ja tee siihen setuppi phoenixille.

En tunne tuota ohjainta, mutta yleensä noi termit on jotenkin näin:
Model select = Käytettävä modelin muistipaikka <- Valitse joku muu kuin 1
Model type = Airplane/Helicopter <- Valitse heli
Model name = <- Anna nimeksi vaikkapa "Phoenix"
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: PekkaS - 20 Maaliskuu, 2014, 13:50:27
Minä ostin tuon saman rtf paketin syksyllä ja 2 muistipaikassa oli minulla kopterin säädöt valmiina. Eli kannattanee valita muistipaikka 3. Oma toimi hyvin suoraan paketista mutta tutun vastaava oli säädetty miten sattuu. Perä korjasi väärään suuntaan eli kannattaa tarkistaa ilman päälapoja että gyro korjaa perän oikein ja tarpeeksi. 3gx mr säätö on suht helppo . Seuraa vain ohjekirjaa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 20 Maaliskuu, 2014, 16:47:52
Pajalassa on aktiivinen kopterimies, sehän on siinä ihan vieressä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: 338federal - 20 Maaliskuu, 2014, 18:45:22
Juu niin ollaan aivan vieressä Kolarii. Kyllä täältä jotain apuu löytyy.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 21 Maaliskuu, 2014, 16:31:22
Simun olen saanu toimiin ja lennelly joitain tunteja.
Sai huomata ettei todellakaan ole niin vain lähteä lentoo oikealla kopulla.
Kiitos niille jokka jakso noobia auttaa vaikka eihän nämä kysymykset viellä tähän loppuneet :)
Mukava huomata kuinka avuliasta porukkaa on täällä forumilla  :)
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 21 Maaliskuu, 2014, 16:42:29
Huomaa nyt että se lama on coaxial (miten lie kirjoitetaankaan, ei jaksa nyt tarkistaa) sitä ohjataan roottorin kierroksilla, tämä uusi on muuttuvalapakulmainen ja sitä ei ohjata roottorin kierroksilla vaan lapakulmilla. Sama simulaattorissa eli pistä mankaan flättikäyrät, silloin se on järkevästi käyttäytyvä.

Sieltä löytyy governor kohta, voit ottaa sen käyttöön ja pistää haluamasi kierrokset eri lentotiloihin, saat normiin rauhallisemman ja idlleen vähän äkäisemmän. Opettele lasku heti lähtiessä niin että holdi päälle noin puolesta metristä ja kopteri sillä alas.

Simussa on myös jossain myös ns. pre set käyriä, en nyt muista onko sekä kaasulle ja lapakulmille. Ota pois käytöstä ja tee itse sinne haluamasi lineaariset tai mutkalla olevat. Siellä voi olla jotain S:n mallista käyrää ja se tekee expoa niihin käyriin. JOs sulla on vielä mankasta lisää niin tulee epäloogisen tuntoinen.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 21 Maaliskuu, 2014, 21:26:32
Huomaa kyllä että aivan eri juttu tämä kopu ku lama. Mitä ne flättikäyrät on? Pakko kysyä ko ei tiiä.
Pitääpä tarkastella nuita simun asetuksia.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 21 Maaliskuu, 2014, 21:30:00
Eli pistä sinne tasainen kaasukäyrä esim. 70% kaikkiin kohtiin. Vasen tikku ei siis siinä mielessä hoida kaasua kuten lennokissa vaan lapakulmia. Idlleen sitten vaikka 90% jokaiseen kohtaan. Eli siellä mankasa on tarjolla muistaakseni kaksi lentotilaa. Siinä ekassa on oletuksena 0-25-50-75-100 ja tuo on ihan mahdoton lennettävä noin.

Lapakulmille tuo 0-25-50-75-100 on ihan ok simuun, myös oikeaan kunhan tottuu ja oppii kopterin maahan ottamisen

Tuolla ns. flättikaasukäyrällä sulla on aina samat kierrokset riippumatta vasemman tikun asennosta ja taas tuolla 0 ---100 lapakulmakäyrällä tasaisesti saman verran negatiivista ja positiivista. Koperi siis käyttäytyy samalla tavalla olipa se mahallaan tai selällään.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 21 Maaliskuu, 2014, 21:47:40
Onko tuo kaasukäyrä normal throttle curves nimellä?
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 21 Maaliskuu, 2014, 21:59:03
Onko tuo kaasukäyrä normal throttle curves nimellä?
jep, ja toinen lienee sitten idllen nimellä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: 338federal - 22 Maaliskuu, 2014, 22:41:50
Janiz78 kävi Pajalassa. Katsottiin koppuu ja mankkaa. Blade track on vielä päin peetä mutta se mennään läpi tässä kesään mennessä. Ainut mikä oli kriittinen niin perä servon bindaus. Se korjattu ja testi leijunnat tehty sisä hallissa. Kyllä se ilmaan nousi ja voi treenata alkuja. Gyron gainit sitte kesemällä testailla. Kaasu käyrän laitoin 0-70 flätti. Idle oli tehdas 90 flätti. Sitä ei nyt heti tarvi. Ei ihan nollat keski tikussa mutta melkein. Oppi jotain iteki. Futaban ohjelmointii. Hauskaa kun tännepäin tulee koppu äijiä lisää. Ei tarvi yksin pärrätä.

Janiz78 kovaa simu treeni niin saat testailla minun 600 kesällä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 22 Maaliskuu, 2014, 22:53:28
Hienoa että päästiin eteen päin. Tuossa kopterissa on toimiva soft start joten pistäkää se eka piste myös sinne 70 pinnan kohdalle. Opettele heti lähtiessä homma noin niin ei tarvi kahteen kertaan opetella. Kun ensin opettelee sammuttamaan kopterin tikulla, on kaksin verroin vaikeampaa opetella tekeään se holdilla, siihen se menee kuitenkin ajan kanssa koska se on se fiksuin tapa. Turha opetella nyt tuota tapaa lähtiessä. Muuten se käyrä on kyllä hyvä.

Nyt Markus tarkkana, sulla on nyt haastaja.  ;)

Mutta hieno homma että sieltä löytyy porukkaa, siitä hyötyy kaikki harrastajat.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Dutchman - 22 Maaliskuu, 2014, 22:54:24
Hienoa, että siellä legendaarisella nunnuka-nunnuka-alueellakin homma toimii apujen suhteen, jotka ovat painonsa arvosta kultaa aloittelijalle. Toimivaksi todettua kopteria on vain niin paljon helpompaa koittaa rikkoa itse..
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: 338federal - 22 Maaliskuu, 2014, 23:01:14
Hienoa että päästiin eteen päin. Tuossa kopterissa on toimiva soft start joten pistäkää se eka piste myös sinne 70 pinnan kohdalle.


Kävi tuokin mielessä. Sen näkee miten janiz78 trenaa simussa. Holdi ja soft on tosi hyvä tossa allun noparissa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 23 Maaliskuu, 2014, 15:36:39
Eilen oli kyllä mukava katsella miten ne kopterit lentää federal338:lla. Varsinki 600 reksi
oli melkonen ilmestys kun sen nyt ekan kerran näin livenä maassa ja ilmassa.
Paljon tuli tietoa kopusta ja säädöistä, jäis vain jotaki päähänki  :)  mutta kuiten nyt jonkinmoinen käsitys on ja saatiinhan se minunki kopu ilmaan.

Enemmän keskittyny simulla laskeutumiseen ja leijutukseen ja tänään otin kopun ilmaan ekan kerran.
3-4 minuuttia leijutusta alle 2 metrissä ja laskeutuminenki jotenki onnistu ja huhhuh kylläpä oli
syke korkealla ja kopuki selvis ehjänä.
Nyt lisää simu reeniä niin eiköhän se siitä lähe jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 23 Maaliskuu, 2014, 15:46:50
Hienoa, nyt se suurin askel hommassa on otettu. Leijutus ei tainnut olla sen vaikeampaa kuin lamallakaan, se vaan nyt tais jännittää enemmän.

Simu on hyvä työkalu asoiden opetteluun, mutta niitä kannattaa pikapuolin siirtää sitten oikeaan kopteriin.

Sanoisin että seuraava vaihe on leijutella sitä sen verran että uskallat reilusti kallistella sitä, siiretelet sivusuunnassa jonkin kuvitteellisen rajan päälle, siitä toiselle rajalle ja takasin. Totuttelet niin että se pysähtyy haluttun paikkaan ja siirtämisen aikana korkeus pysyisi suurin piirtein haluttuna. Vähintään niin ettei tule sellaisia, oho fiiliksiä.

Oliko sulla harjoitusjalakset alla. Jos oli niin treenaa laskeutumisia sen verran että saat ne pois. Ne vaikeuttaa selvästi koperin käsittelyä ilmassa vaikka helpottaakin laskeutumista. Mitä nopeammin pääset niistä eroon, sitä parempi.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: 338federal - 23 Maaliskuu, 2014, 16:00:32
Katos hyvä homma. Uskalsit nostaa kopun ilmaan. Siitä se lähtee. Tuo mitä juhov että a paikasta b. Se on hyvää harjoiteluu. Minä harjottelin jonku flight school tai mikä se nyt oli. Aivan hyvä tuubi video.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: 338federal - 23 Maaliskuu, 2014, 16:07:35
Rchelicopterfun1 on se tuubi videot. Minusta hyvä opetusta aivan alkuu ja vähäsen kovempaa lentoo.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Janiz78 - 23 Maaliskuu, 2014, 16:17:33
Joo kyllähän se melkosesti jännitti ja onhan tuon kopun ääniki erimaailmasta kun big lamassa.
No onneksi meni hyvin eikä tullu romua.
On ne harjoitus jalakset paikoillaan, jos niitä viellä muutaman akun verran pitää
ja katsoo sitten ottaako pois.
Pitää katsoa niitä videoita tuubista.
Akkuja pitäis alkaa tilaileen kun ole ku 1kpl 3s lipo mikä mukana tuli.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Kaapeli - 23 Maaliskuu, 2014, 16:25:26
Onnittelut täältäkin onnistuneesta ensilennosta!

Harjoitusjalaksia kannattaa varmaan sen verran käyttää että alkaa nousut ja laskut tuntumaan luontevilta. Ei kannata yrittää paljon muuta kuin leijutella vain paikallaan niiden kanssa, ne kuitenkin muuttaa kopterin luonnetta niin paljon ettei se välttämättä käyttäydy hyvin jos yrität yhtään enempi vauhtia ottaa niiden kanssa. Mutta kyllä ne turvaa tuo ja hyvä apu niistä ensimmäisissä leijutuksissa on.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: JuhoV - 23 Maaliskuu, 2014, 16:32:31
http://fi.eurorc.com/product/1361/gens-ace-2200mah-111v-55c-3s1p-lipo-battery-pack (http://fi.eurorc.com/product/1361/gens-ace-2200mah-111v-55c-3s1p-lipo-battery-pack) Tuosta akkuja koneeseeen.

Ei varmaan kannata kolmea enempää ostaa, onko sulla laturi kunnossa. Auton akusta saat noihin nätisti virtaa kentällä. Jos ostat enemmän noita, ne vaan menee vanhaksi hyllyssä, mielummin kannattaa lentää ne loppuun.
Otsikko: Vs: T-rex 450 Plus DFC rtf
Kirjoitti: Kaapeli - 23 Maaliskuu, 2014, 16:47:22
Mulla on nuita akkuja 4kpl ja viime kesä meni hyvin kyllä noilla lennätellessä. Pikkureksillä kerkes aina kaks akullista lentää sillä välin kun toiset kaks oli laturissa, laturiin se 13.2A virraksi niin tuli mukavasti se 3C lataus siinä. Jos oli joku toinen lennättämässä mukana niin riitti hyvin 2C latausvirta ja olis päjänny vähemmällä akkumäärälläkin. Nyt kun on toinen kopteri niin on kyllä jääny vähälle pikkureksillä lentäminen. Mutta hyvä ostos tuo oli silti. Reilu sata sykliä nyt kaikissa kennoissa takana, vielä niillä lentää.