Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Maranzi - 10 Maaliskuu, 2014, 20:45:55

Otsikko: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Maranzi - 10 Maaliskuu, 2014, 20:45:55
Moi,

Ihka eka kopuni T-Rex 500 Pro DFC 3GX Flybarless -systeemillä alkaa olla loppusuoralla eli säätöjä vaille valmis. Mahtaisinkohan saada jostain senioriharrastajasta katsastajaa kopterilleni ennen kuin alan harjoitella leijutusta? Mun askarteluhuone on Vantaan Vapaalassa, jonne olet tervetullut. Ja esim tuo Petikon kenttä on myös lähellä. Rakuunkin olen liittymässä. Katsastusinsinöörille annetaan plussaa DFC-nupin käyttäytymisen tuntemuksesta (jep tiedetään, että on 'herkempi' ja että boom strike vaanii nurkan takana…), sekä jos tuo Align 3GX on entuudestaan tuttu.

Mitäpä muuten seniorit on mieltä seuraavista (tyynen kelin) leijutusharjoitteluasetu ksista?
- vain yksi Flight Mode (muut suosista INH tilaan tässä vaiheessa)
- Throttle Hold käyttöön myös
- Tarkkana on oltu tässä vaiheessa projektia: 3GX:n DIR -moodissa: kun servot ysikympissä, niin Swash vatupassissa ja pysyy myös kun CP lisää tai laskee, lapakulmat nolla (eroa lavoilla muistaakseni 0,3 astetta)
- Harjoittelu Pitch Curve näyttää nyt tällaiselta: Thr tikku alhaalla +3 astetta (varoiksi jos paniikissa nykäisen Thr/CP tikun taakse äkisti…), keskellä +5 ja ylhäällä +8
- Cycliciä AIL +/-6 astetta, ja Ele +/-6
- Throttle käyrää ajattelin viidellä pisteellä tällaiseksi 0% - 25% - 50% - 70% - 70%. DFC:hän vaatii vähän enempi varveja toimiakseen eli pitäisikö prosentteja nostaa?

Ja apupyörät tietenkin alle!

Moottori on paketin mukana tullut RCM-BL500MX 1600KV ja akkuna Turnigyn 6S 40-50C ja nopari paketin RCE-BL70G Brushless ESC (Gov Mode)

Jos kopterin katsastus innostaa, niin hommiin voi ilmoittautua vaikkapa YV:llä. Mä oon sit tällainen keski-ikäinen äijän käppänä uuden harrastuksen parissa perheeltä aikaa kopteriharrastukseen tingaten :)

Kiitoksia etukäteen säätövinkeistä ja jos joku rohkee uskaltaa tarkistaa lintuni lentokelpoisuuden!

PS. En ole laskenut, mutta RF7 -simulla ehkä noin 200 tuhottua kopua…jee… lupaavaa. No toki leijutus jo jotenkin onnaa….aina välillä
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Konna - 10 Maaliskuu, 2014, 20:49:10
Onhan tärinätesti tehty?
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Maranzi - 10 Maaliskuu, 2014, 20:50:43
No ei ole tärinätestiä tehty. Mikäs se on? Käsienkö tärinätesti?
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Konna - 10 Maaliskuu, 2014, 20:56:25
No ei ole tärinätestiä tehty. Mikäs se on? Käsienkö tärinätesti?
Ei ihan. Ota kaikki lavat irti. Laita 0-100% kaasukäyrä ja huudata kopu kaikilla kierros alueilla läpi ja katso ettei swashplate liiku mihinkään eikä varsinkaan jää mihinkään asentoon pysymään. Pitäisi pysyä melko tarkasti paikallaan ja suorassa.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 10 Maaliskuu, 2014, 20:58:43
Onhan tuo aika eksoottista joka suhteessa. Itse en suostuis kokeilemaan tuota millään vastuun puolikkaallakaan. Kopterille sopivilla käyrillä olen parin kaverin kopteria kokeillut ja hyvällä menestyksellä tuonut ne myös ehjänä takaisin.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Konna - 10 Maaliskuu, 2014, 21:02:37
Onhan tuo aika eksoottista joka suhteessa. Itse en suostuis kokeilemaan tuota millään vastuun puolikkaallakaan. Kopterille sopivilla käyrillä olen parin kaverin kopteria kokeillut ja hyvällä menestyksellä tuonut ne myös ehjänä takaisin.
Mikä on eksoottista?
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Maranzi - 10 Maaliskuu, 2014, 21:08:00
Kiitos Konna. Tärinätesti pitää tehdä!

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 10 Maaliskuu, 2014, 21:11:11
Mikä on eksoottista?
Ne tavalliset joita aina koitetaan ensin.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Konna - 10 Maaliskuu, 2014, 21:19:56
Kiitos Konna. Tärinätesti pitää tehdä!

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
Muista ottaa lavat irti!
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Korppi - 10 Maaliskuu, 2014, 21:31:32
Kulmiin keskelle nolla ja oikea kaasukäyrä käyttöön, holdilla kone käyntiin ja sammuksiin. Onkohan cyclicciä reilusti alkuun? Muista perälavatkin
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: jkkmobile - 10 Maaliskuu, 2014, 21:38:34
Jep, keskelle nolla. Alas negatiivisia 4-6 jos haluat rauhoitella alapäätä.

Tuu Eastsideen viikonloppuna jos on kelejä niin kukavaan voi jeesata..raku on lentsikkatyttöjen paikka...
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Jalippo - 10 Maaliskuu, 2014, 21:42:43
Fiksuahan se on pyytää kokeneemmilta kopun tsekkausta, ennen ilmaan ottoa. Se on varmasti kaikille ok, jollei kokenutkaan halua testileijuttaa vierasta kopteria vierailla harjoitussäädöillä, mutta perussäätöjen tarkistuksesta maassa ei ainakaan ole haittaa.
Simua on kuitenkin näköjään käytetty, joten aivan oikein lähdetty liikkeelle ja omistajan taidot pitäisi ainakin riittää leijutukseen. :)

Itsekin turvautunut noihin konkareihin, ennen omia testilentoja, he kun osaavat kokemuksesta tsekata perän ja swashin korjaussuunnat jne. mitkä olisi saattanut jäädä itteltä huomaamatta, tai tajuamatta liikkuuko ne edes oikein, jolloin tuloksena olisi iso kasa romua pelkän "tyhmyyden" takia.

Noista lapakulmista ja kaasukäyristä varmaan saadaan monta sivua tekstiä ja niistä löytyy monia eri mieltymyksiä, tai tottumuksia.
Perusperiaate on kuitenkin, että FBL kopteria ei ohjata kierroksia vaihtelemalla, vaan lapakulmia muuttamalla. Jos esimerkiksi 70-70-70-70-70 kaasukäyrä tuntuu liian pelottavalta (holdin takana käynnistys ja sammutus), niin 0-70-70-70-70 on silti melkein parempi (lue helpompi ja loogisempi) vaihtoehto, kuin tuo 0 - 100. Tahtoo mennä pomppimiseksi, kun muutetaan kahta asiaa samaan aikaan, mitkä vaikuttaa nosteeseen, eli kiekkoja ja lapakulmia. Toisaalta jonkun verran pitää olla kierroksia, että vehje pysyy vakaana, joten suuremmista kiekoista on mielestäni enemmän hyötyä, kuin haittaa noilla pienilläkin lapakulmilla.
Jos nyt jotain silti muuttaisin, niin laittaisin sinne alas edes pari astetta negatiivista kulmaa, sopivat tuulet, niin pahimmassa tapauksessa +3 kulmilla et saa kopteria enää alas kuin holdilla -> romua taas.  ;)

Toinen varteenotetteva vinkki voi olla, että harjoittelee simulaattorissa jo etukäteen laskeutumisen holdilla. Eli siinä 0,5 - 1,0 metrin päässä hold päälle ja lapojen inertian avulla pehmeä hallittu lasku. Se on kaikista turvallisin ja pehmein tapa tuoda kopteri alas lähes kaikissa olosuhteissa.

Niin ja jotta pääsee tuohon laskeutumiseen, niin pitäisi saada vehje ilmaankin ensin. Kuullut aika paljon tarinoita, missä kopteria ei "uskalleta" nostaa ilmaan, vaan sitä huudatetaan maassa. Sitten jos kopteri kallistuu vähänkin, niin FBL-purkki yrittää korjata vastakkaiseen suuntaan ja kun jalas on vielä maassa niin korjaa lisää ja lisää, kunnes koko komeus hakkaa lavoillansa tellukseen. Eli kiekat ylös, nopea ja reilu nosto, sit yritetään pitää paikallaan, jos pelottaa tai on epävakaa, niin holdilla alas.

Tsemppiä ensilentoon ja kentältä löytyy varmasti väkeä, joka osaa ainakin päällisinpuolin tarkistaa kopterisi ennen ensilentoa. Rohkeasti joukkoon ja kyselemään fiksuja ja tyhmiä. Niin mäkin tein 4kk sitten, enkä ole katunut!
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Konna - 10 Maaliskuu, 2014, 21:45:24
Jep, keskelle nolla. Alas negatiivisia 4-6 jos haluat rauhoitella alapäätä.

Tuu Eastsideen viikonloppuna jos on kelejä niin kukavaan voi jeesata..raku on lentsikkatyttöjen paikka...
Nimenomaan kentälle notkumaan ja kyselemään tyhmiä. Jaksoivathan Kouvolan seudun kopteristit minua jeesata ja neuvoa.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 10 Maaliskuu, 2014, 22:01:59
Nimenomaan kentälle notkumaan ja kyselemään tyhmiä. Jaksoivathan Kouvolan seudun kopteristit minua jeesata ja neuvoa.

Kysymällä saattaa oppia!
 
Kentällä kysymällä näkee sen henkilön toimintaa jolta neuvoja saa!!
 
Et sä Konna oo voinu meiltä mittään opia. Meillä on kaikki käyrät sekasin ja koput kieppuu miten sattuu. ;)
 
PS Ilmanen neuvo on aina hintansa väärti!
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Konna - 10 Maaliskuu, 2014, 22:12:29

Kysymällä saattaa oppia!
 
Kentällä kysymällä näkee sen henkilön toimintaa jolta neuvoja saa!!
 
Et sä Konna oo voinu meiltä mittään opia. Meillä on kaikki käyrät sekasin ja koput kieppuu miten sattuu. ;)
 
PS Ilmanen neuvo on aina hintansa väärti!
Kyllä sitä muutaman sudenkuopan sai vältettyä kun malttoi kuunnella  :)
Ja kysellä!
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Maranzi - 11 Maaliskuu, 2014, 09:24:13
Kiitos Jalippo! Tuo ei mulle vielä ollutkaan auennut, että FLB-nupin kanssa kierrokset vakiona!

EastSide-kopterikenttä on ilmeisesti Sipoossa Talosaarentiellä. Mihin aikaan siellä noin suunnilleen kannattaisi La / Su notkua, eli mihin aikaan sinne porukkaa esim ensi viikonloppuna oletettavasti valuu?
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: jkkmobile - 11 Maaliskuu, 2014, 09:34:37
Kurki tota meidän ketjua, siellä huudellaan kun ollaan menossa: http://www.kopterit.net/index.php?topic=16583.new;topicseen#new (http://www.kopterit.net/index.php?topic=16583.new;topicseen#new)

p.s. ei fbl eroa norminupista kierroksiin liittyen.. kaikilla nupeilla on vaan helpompi lentää kun kierrokset pysyy vakiona. Normi mode nousevalla käyrällä on vahän oldschool juttu..

Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 11 Maaliskuu, 2014, 10:51:17
Mua lähinnä ihmetyttää tässä että tätä samaa juttua on koko foorumi täynnä, joka viikko käydään sama asia läpi ja monessa ketjussa. Silti jokainen haluaa että hänelle erikseen mainitaan ettei tuollainen käyrä toimi.

Tiedän että koptereiden kanssa on valtava määrä juttuja, jotka pitää tietää ja huomata, mutta ei tarvi foorumia ihan hirveästi kahlata jotta nämä selviää. Ensi viikolla taas seuraava ehdottaa että voisiko joku tarkistaa kopterin kun on tehty näin ja ehdottaa täysin samoja, lennokin käyriä kopteriin, keskitikulla jotain ihmeellistä, kaasu S-käyrällä yms.

Henkilökohtaisesti jeessaan kyllä aina nyybietä kun se tulee kopterinsa kanssa kentälle, mutta jos tarkoituksella tehdään jotain vielä hassumpaa kuin manuaali edes neuvoo ( niilläkin ohjeilla on jo vaikea lentää, saati tuollaisella) niin en minä sitä viitsi ilmaan ottaa. Se olis ihan sama polkaista rikki siinä maassa ja käskeä kotiin korjaamaan.

Ne pari, jotka olen testannut, on tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja ne molemmat ovat lentäneet kuten kuuluukin. Niillä on ollut hyvä uuden harrastajan lähteä liikkeelle, mun koelento on vaan antanut omistajalle henkisen varmuuden että tämä oikeasti toimii ja ennen kaikkea varmuuden että osataan tehdä setup oikein.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Ves@ - 11 Maaliskuu, 2014, 11:34:52
Mitäpä jos laitatte heti linkin kaasukäppyrä keskusteluun esim.( http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.0) )
ekä selitellä sen kummemmin sitä ?
Kai nyt jokainen sen verran viitsii lukea, että asia selviää.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 11 Maaliskuu, 2014, 12:10:05
Mitäpä jos laitatte heti linkin kaasukäppyrä keskusteluun esim.( http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.0) )
ekä selitellä sen kummemmin sitä ?
Kai nyt jokainen sen verran viitsii lukea, että asia selviää.
Onhan se tuolla jo olemassa, en tiedä mihin sen voisi vielä enemmän linkittää jotta se tieto löytäisi aloittelijan. Ei sitä voi oikein etusivulle naulata keskelle taulua, varsinkin kun se on vaan yksi tärkeä asia kopterin lentoon saattamisessa. Ymmärrän kyllä Ves@n pointin hyvin, mutta jos ei viitsi yhtään kahlata eikä ottaa selvää niin mikään ei auta.

Tosiasiahan on että asetuksia ja säätövinkkejä, ohjeita ja muita on ympäri foorumia hajallaan eikä läheskään kaikki ole edes wikin alla. Asetukset, säädöt ja vinkit linkin alla on naulattuna juttuja, osa spesiaalineuvoja juuri tiettyyn, rajattuun caseen, osa hyvinkin yleispäteviä ja kopterin merkistä riippumatta soveltuvia perusasioita, mutta aivan väärässä paikassa. Mun mielestä ne kuuluisi wikin alle.

Tosin onpa ne missä vaan niin ei auta jos niitä ei vaivaudu katsomaan.

Lähinnä tuo siinä ihmetyttää että toinen vielä höystää että hyvin se menee vaikka asetukset on jotain ihan muuta kuin mitä niiden pitäisi olla. Kysyjällä tuli pieni ajatuskatko tai aivopieru, mutta että sitä jatketaan vielä.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JariN - 11 Maaliskuu, 2014, 12:59:02
Mua lähinnä ihmetyttää tässä että tätä samaa juttua on koko foorumi täynnä, joka viikko käydään sama asia läpi ja monessa ketjussa. Silti jokainen haluaa että hänelle erikseen mainitaan ettei tuollainen käyrä toimi.

Tiedän että koptereiden kanssa on valtava määrä juttuja, jotka pitää tietää ja huomata, mutta ei tarvi foorumia ihan hirveästi kahlata jotta nämä selviää. Ensi viikolla taas seuraava ehdottaa että voisiko joku tarkistaa kopterin kun on tehty näin ja ehdottaa täysin samoja, lennokin käyriä kopteriin, keskitikulla jotain ihmeellistä, kaasu S-käyrällä yms.

Henkilökohtaisesti jeessaan kyllä aina nyybietä kun se tulee kopterinsa kanssa kentälle, mutta jos tarkoituksella tehdään jotain vielä hassumpaa kuin manuaali edes neuvoo ( niilläkin ohjeilla on jo vaikea lentää, saati tuollaisella) niin en minä sitä viitsi ilmaan ottaa. Se olis ihan sama polkaista rikki siinä maassa ja käskeä kotiin korjaamaan.

Ne pari, jotka olen testannut, on tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja ne molemmat ovat lentäneet kuten kuuluukin. Niillä on ollut hyvä uuden harrastajan lähteä liikkeelle, mun koelento on vaan antanut omistajalle henkisen varmuuden että tämä oikeasti toimii ja ennen kaikkea varmuuden että osataan tehdä setup oikein.

Hmmm....erikoista suhtautumista mieheltä, jonka mielestä esim. täysin vapaaehtoisesti ja korvauksetta toimivan Kopterit.Ry:n johtokunnan jäsenten pitäisi vaivojaan säästämättä täyttää kaiken maailman pykälän viilaajien pienimmätkin toiveet  ;)

Kaverihan tuossa jo alussa mainitsee olevansa jo keski-ikäinen, silloin ei välttämättä tuo netissä kahlailu ole niin helppoa, tuttua ja vaivatonta, kun nuoremmilla.

Ja kaasukäppyröitä nyt on monenlaisia, jos esim. katsoo vanhoista polttiskoptereihin perustuvista ohjeista, niin nuohan ovat jokseenkin kohdallaan.

Itsekin aikanaan, kun olin harrastuksessa vielä "ajan tasalla", en ollut innostunut aloittelijaa kauheasti auttamaan, jos ei itsellä ollut yhtään "yritystä", kaasu-ja lapakulmakäyrät ym. nyt oli sellaisia, joita ilman muuta säätelin apua pyydettäessä, katsoin gyron korjaussuunnat ym...ja otin laitteen ilmaan.
En kuitenkaan koko kopteria suostunut uudestaan rakentamaan, näytin vaan paikat, jotka pitää korjata, että katotaan uudestaan. Jos siis paljon pielessä.

Noista nykyisistä FBL- ym. purkeistahan en juuri mitään ymmärrä, niin en niiden kanssa pysty auttamaan.

Ja Marantzille, terve tuloa vaan harrastuksen pariin, East Siden kaverit varmasti jeesaa, kun menet kopuinesi rohkeasti paikalle, ja esim. kevätleirille Paattisille (Turun liepeillä) kannattaisi ehdottomasti tulla, jos vaan aikatauluihisi sopii.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=21438.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=21438.0)

Tuonne voi ilmoittautua, tai minulle, jari.niemi@repcon.fi tai p. o4oo526544
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Tohtori R - 11 Maaliskuu, 2014, 15:02:18
juu kyllä jeesataan ja jeesiin parhaat ajankohdat näet tosiaan tuolta kenttien ketjuista joita joku jo vissiin linkkaskin tonne aiemmin.

nyt tulevana viikonloppuna tulee joensuun toivoja meille käymään ja tarkotuksena on mennä kentälle isommalla köörillä sään niin salliessa. kaikkien osa alueiden säätäjiä ja osaajia löytyy varmasti. (muidenkin osa-alueiden kuin torppaamisen :D )

http://www.kopterit.net/index.php?topic=16583.new;topicseen#new (http://www.kopterit.net/index.php?topic=16583.new;topicseen#new)

sää varauksella tietty mennään ja saattaa lähtökin vähä myöhästyä jos illan nesteytys venyy. tuu ihmeessä ihmettelemään.

p.s. ei fbl eroa norminupista kierroksiin liittyen.. kaikilla nupeilla on vaan helpompi lentää kun kierrokset pysyy vakiona. Normi mode nousevalla käyrällä on vahän oldschool juttu..
tätä rupesin miettimään... kyllähän noissa on itseasiassa eroa. tangolle on ihan sama mikä kierrosluku siellä nupissa on kun taas FBL säädetään hyväksi tietylle kierrosluvulle. jos joku nyt sitte tekee sen nousevan käyrän ni on hyvin mahdollista etä tietyssä tikun asennossa saa laiskan ja velton vasteen ja ylöspäin kiivetessä taa esim elevator oskillaatiota.

sanoisin siis että fbl vehkeisiin ne tasaset ns "flättikäyrät". noin mä sanoisin kyllä kaikille muillekkin paitsi nitroilijoille koska niissä se ei ole mahdollista.

tää nyt oli vaan tällanen mietintä ääneen. nouseehan se kopteri sillä normikäyrälläkin oli stabilointi mikä vaan. ei siinä nousevassa kaasukäyrässä vaan mitään järkeä ole sähkiksistä puhuttaessa :)
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 11 Maaliskuu, 2014, 17:38:58
Timon ja Veskun kopteriopas, sitä osa pitää jonkin sortin kopteriraamattuna. Tässä suora lainaus kyseisestä oppaasta: http://www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf (http://www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf)

Alla on kuvattu esimerkit kaasukäyristä polttomoottorikoptereill e sekä sähkömoottorikoptereille
joissa ei nopeudensäätimessä ole governor toimintoa. Mikäli käytössäsi on sähkömoottorilla
toimiva kopteri sekä governornopeudensäädin, selviät tällöin kaasukäyrän tekemisestä
huomattavasti helpommalla.  Tuolloin kaikki kaasutikun kohdat saavat saman arvon, esimerkiksi
leijunnassa 70% ja taitolentotilassa 90%. Usein näissä säätimissä on softstart toiminto, eli moottori
lähtee hitaasti liikkeelle vaikka sille syötettäisiin radiolla kaasua heti paljon. Tästä syystä on
tavallista, että governorsäätimen omaavan kopterin leijuntatilassa on myös täysin suora kaasukäyrä,
kun moottorin halutaan olevan pysähdyksissä, pidetään hold-kytkin kytkettynä. Hold kytkimen
vapauttaminen käynnistää moottorin.


Ja mikäpä tuossa, osa on ehkä vähän old school hommaa, mutta osa on edelleen 100% kovaa faktaa ja siihen perustuu kopterin toiminta tänä päivänä ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Kopterin säätäminen on tuossa jo aika hifistelyä ja tuolloin ei tainnut olla vielä fbl-purkkeja ja jos oli, niitä ei saanut käyttää FAI kisoissa. Jos yhtään pystyin päättelemään tekijöiden taustaa, he ovat kilpailleet ja opas on tehty kyseiseltä pohjalta. Nuo kopterit sisältää nupin säätämisen osalta valtavan määrän juttuja, joita ei esim. mun ensimmäisessä eikä toisessa tankokopterissa voinut edes säätää, eli ne oli todella aikansa hifi-laitteita. Kaiken potentiaalin ulos saaminen vaati todella paljon ymmärrystä ja paneutumista hommaan jo teoreettisellakin tasolla.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Toeh - 11 Maaliskuu, 2014, 18:07:43
Ai täällä on tuollainenki opas.  ;D En oo tienny enkä ois ikinä löytäny. Sillon ku tätä lajia alotteli niin kyllä tämä oli niin hepreaa ja sekava foorumi että oli pakko tehä oma aihe jonne tuliki sitte paljon avustajia ja selittäjiä ja linkkejä ja sitä omaa aihetta kun kahlasi alusta loppuun lopusta alkuun ja selasi muidenkin käyttäjien vastaavia aiheita niin pääs hyvin jyvälle. Se kynnys siinä vaiheessa kun kaikki oli hepreaa, oli suuri ja siks mun mielestä oli hyvä kysästä näin aiheessa. Samoihin kysymyksiin kyllä löyty sitte vastaukset muualtaki ku vähän jo ymmärs mitä tarkoitti esimerkiksi aihe "Kuinka paljon gainia perälle?". Alussa kun ei tuotakaan lausetta ymmärtänyt kun ei tienny mitä tuo "gain" RC kopterissa tarkoitti.

Täältä vaan on välillä hyvinki vaikea poimia sitä faktaa ku aiheet lähtee aika helposti offtopiciks. Hyvänä esimerkkinä tämä minun viesti tähän aiheeseen.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 11 Maaliskuu, 2014, 18:30:56
Joo, tuo opas katosikin johonkin bittisyövereihin foorumin uudistamisen yhteydessä. Se oli löydettävissä vielä kun wiki oli toisessa muodossa, en minä sitä muuten olis löytänyt.

Mutta hajanaista on, siitä ei pääse mihinkään, wiki kaipaisi kovalla kädellä siivoamista ja uudistamista. Vanhakaan ei ollut hyvä eikä sen siirtäminen uuteen paikkaan ongelmaa korjannut, se on liian hajanainen + näyttää jäävän joka suhteessa muutenkin lukematta edes siltä osin, joka voisi auttaa eteen päin.

Se on liian sidoksissa foorumiin jotta sen huomaisi ja hahmottaisi kunnolla, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi se noin on, nyt sitä voi täydentää periaatteessa jokainen.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JNordman - 11 Maaliskuu, 2014, 18:41:16
Todella pyyteettömästi äijät auttelevat näissä porukoissa meitä nyperöitä!
Maskussa sain radion säädötkin hetkessä simuttelukuntoon, ja vinkkejä kopterihankintoihin tuli roppakaupalla!!! Kiitokset niistä vielä Otou:lle ja Marolalle!
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Sammy - 11 Maaliskuu, 2014, 19:33:39
Itsekin pidin wiki-tyyppisestä wikistä, mutta koska sinne ei ketään kahteen vuoteen mitään lisännyt (kun olisi pitänyt opetella sen käyttö), wiki siirtyi tänne.
Samalla saatiin vähennettyä ylläpitoa vaativien järjestelmien määrää yhdellä.
Joo, tuo opas katosikin johonkin bittisyövereihin foorumin uudistamisen yhteydessä. Se oli löydettävissä vielä kun wiki oli toisessa muodossa, en minä sitä muuten olis löytänyt.

Mutta hajanaista on, siitä ei pääse mihinkään, wiki kaipaisi kovalla kädellä siivoamista ja uudistamista. Vanhakaan ei ollut hyvä eikä sen siirtäminen uuteen paikkaan ongelmaa korjannut, se on liian hajanainen + näyttää jäävän joka suhteessa muutenkin lukematta edes siltä osin, joka voisi auttaa eteen päin.

Se on liian sidoksissa foorumiin jotta sen huomaisi ja hahmottaisi kunnolla, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi se noin on, nyt sitä voi täydentää periaatteessa jokainen.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Maranzi - 12 Maaliskuu, 2014, 22:29:12
Tuo lapakulma- / kaasukäyrä -threadi on tällaiselle aloittelijalle tosi hyvä tietopaketti, ja olinhan mä näemmä senkin aiemminkin lukenut....mutta kun tässä harrastuksessa alkuun kaikki tosiaan on ihan hebreaa ja ainakin itse olen lukenut satoja sivuja sanaa, niin pääsee välillä punainen lanka hukkumaan. Sorry vaan...

Nyt alkaa olla selvää kuin muta, että: tasainen kaasukäyrä (-suora) (soft startilla ja Throttle Hold käyttöön) ja alapäähän CP esim -5 ja ylös esim se minkä Allun manuska sanoo. Se ei vielä valjennut, että kannattaako mun 'pehmentää' Cyclic puolta leijutusharjoituksia varten ja jos, niin miten se käytännössä kannattaa tehdä? Tiputtamalla AIL- ja ELE-toimintojen kokonaisliikettä, vai Expolla, vai...?

Varmistava kysymys Collectiven ja Cyclicin määrän eli asteiden säätämisestä:

- SWASH on levelissä kaikilla CP tikun asennoilla, ja servovivut 90 asteessa kun CP-tikku @50%
  ---> tässä kohtaa lienee syytä säätää linkkien pituuksilla lapakulmat 0 asteeseen (kun tikku keskellä)?

- Lapakulmien ala- ja ylärajat säädetään /rajoitetaan Pitch Curve:lla? Ja ehkä SWASH AFR:llä rajoitetaan tarvittaessa servojen kokonaisliikettä?

- Voiko CYCLIC:n määrien (asteiden) asettamiseen käyttää muita radion toimintoja kuin SWASH AFR (Futaba-kieltä = Adjustable Function Rate)? Toisin kysyen meneekö kokonaisuus (Swash:n tasapainotus) metsäkukille, jos AIL- tai ELE- maksimiasteita säätää servojen End Point Adjustment:lla?
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Jalippo - 12 Maaliskuu, 2014, 23:51:16
Itse pehmentäisin cyclic puolta ihan vaan expoilla, keskialueella tikku on tarkka (iso liike tikussa, pieni kopterissa), mutta reuna-alueilla kuitenkin saavutetaan maksimiliikkeet, jolloin isommat korjaukset ovat vielä mahdollisia tarvittaessa.

Itse lentelen tuollaisilla 30 expoilla ja pelkkään leijutusharjoitteluun jopa 40 expot ei välttämättä ole liioiteltua. Kun kaipaa lisää ketteryyttä ja reagointinopeutta liikkeisiin, niin expoja alaspäin.

- Kun tikku on keskellä (ja radion lapakulmat myös 0 astetta), niin siinä kohtaa säädät myös linkit siten, että lavat oikeasti on 0 asteessa.
- Lapakulmien min/max pitch curven kautta.

En puhu 3GX, tai Futaba kieltä, mutta omassa FBL-purkissa (BeastX) opetetaan kaikkien servojen maksimiliikeradat ja maks/min pitch lapakulmat. Loput säädöt kannattaa sitten tehdä radiosta. On tuossa sekin juttu, että esimerkiksi rajussa tuulenpuuskassa FBL-purkki pitää kopterin tasan siinä asennossa, kuin sinun tikut ovat, mutta jos liikealueet on rajoitettu todella pieniksi (FBL-purkista minun tapauksessa), niin automaattinen korjaus ei välttämättä onnistukaan kokonaisuudessaan.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Tohtori R - 13 Maaliskuu, 2014, 00:13:09
noi expot niinku roll/flip/yaw -ratetkin on ihan pilottikohtasia mieltymyksiä.

itse en tykkää ollenkaan expojen tuomasta fiiliksestä mulla on expot siis nollassa.
on kuitenkin ihan maailman luokan pilotteja jotka käyttää aika paljonkin expoja.

homman nimihän on kuitenkin se että olis hyvä olla sitä liikettä että ehtii sitte pelastaa jos tulee tilanteita.
kyllähän kiikkerää kopteria oppii ohjastamaan ku hetken simuttaa.

expoihin ei vaan ole sellasta "näin se pitää tehdä" vastausta. se pitää itse simussa kokeilla ja hieroa kohilleen :)
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: virtakuono - 13 Maaliskuu, 2014, 02:18:44
Minä oon ollu hurja ja ajellu nollasta viiteentoista expoilla.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Tohtori R - 13 Maaliskuu, 2014, 10:20:37
korjatkaa viisaammat jos olen väärässä mutta se tais olla vieläpä niin että esim futten ja spektrumin expot toimii toisiinsa nähden vastakohtina :D

(tässä se kohta missä voi mennä väärin ku en ite koskaan käyttäny)
eli rauhottaaksesi tikun keskikohtaa joudut spektrumissa lisäämään expoja ja futtessa vähentämään :o

muista merkeistä ei hajuakaan
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Jalippo - 13 Maaliskuu, 2014, 10:35:38
Helppo testi on lisätä/vähentää expoja ja mankan monitor tilasta tarkistaa kuinka hätäisesti palkit liikkuu, kun tikkuja liikuttaa siinä keskialueella?

Ainakin spektrumissa on tuo monitor tila ja expojen lisäys rauhoittaa keskialuetta.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Tohtori R - 13 Maaliskuu, 2014, 10:48:46
Kyllähän kaikissa taitaa olla servomonitor nykyään. Futtessa näkee säädöt graaffisestikkin.

Olin oikeessa miinusexpoa pitää antaa että rauhottuu keskeltä
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: JuhoV - 13 Maaliskuu, 2014, 11:28:28
Komppaan myös tohtoria tuosta expo-kysymyksestä. Kaikkeenhan tottuu paitsi siihen jääpuikkoon. Ehkä aloitteluvaiheessa on hyvä olla jonkin verran, mutta minkä verran, se onkin sitten eri juttu enkä kyllä kovin hanakasti ota siihen kantaa. Mulla oli alkuvaiheessa jotain 10 pinnaa, nyt on vissiin puolet tuosta.

Täysin ilman expoa tikkujen liikkeet on herkät joka paikassa, myös keskellä. Jos tähän lisätään vielä maksimiliikkeet cyclic-tikkuun, se voi olla hankala aloittelijalle hallita. Vastaavasti jos expoa on paljon, keskellä ei tapahdu mitään tikkua liikuttelemalla, mutta kun tietty piste ylitetään, kopteri haukkaa yhtä äkkiä rajusti. Tuokaan ei ole hyvä, pienestä korjauksesta tulee äkkiä rolli tai flippi.

Toinen mahdollisuus on rajoittaa liikkeitä D/R asetuksilla. Tämä ei siis rajoita gyron korjausmahdollisuuksia ollenkaan, sillä on edelleen käytössä koko liikealue, mutta pilotti ei saa niin paljon kulmia käyttöön. Kopteri siis pystyy edelleen korjaamaan tuulen puuskien yms. aiheuttamat heilahdukset. Näitä voi sitten vielä yhdistellä ja totuus on jossain siellä.

Jos nyt jotain pitäisi arvata niin pistäisin aloittelijalle D/R asetuksilla maksimissaan 8 astetta cyclic-tikkuun, ehkäpä jopa vain kuusi astetta ja expoa noin 10 pinnaa. Sen jälkeen ohjeistaisin nostamaan tikun liikkeitä heti kun leijutus alkaa sujua ja kopteri alkaa tuntua kankealta tai tikun liikkeet isoilta. Expoa käskisin vähentää siinä vaiheessa jos kokee kopterin ohjaamisen tuntuvan epäloogiselta tikkujen käyttöön nähden.

Tosiasia on kuitenkin että mitää absoluuttista totuutta ei ole. Peruslähtökohtana pitäisin että rajoittaisin aloittelijan kopterin herkkyyttä tavalla tai toisella ja tuo on yksi tapa. Nupin kierrokset on yksi tapa, niitä pitää olla tarpeeksi jotta kopteri toimii kunnolla, mutta ei kuitenkaan liikaa jottei se lähde kuin nappi housuista.

Tuo lapakulma- / kaasukäyrä -threadi on tällaiselle aloittelijalle tosi hyvä tietopaketti, ja olinhan mä näemmä senkin aiemminkin lukenut....mutta kun tässä harrastuksessa alkuun kaikki tosiaan on ihan hebreaa ja ainakin itse olen lukenut satoja sivuja sanaa, niin pääsee välillä punainen lanka hukkumaan. Sorry vaan...

Nyt alkaa olla selvää kuin muta, että: tasainen kaasukäyrä (-suora) (soft startilla ja Throttle Hold käyttöön) ja alapäähän CP esim -5 ja ylös esim se minkä Allun manuska sanoo. Se ei vielä valjennut, että kannattaako mun 'pehmentää' Cyclic puolta leijutusharjoituksia varten ja jos, niin miten se käytännössä kannattaa tehdä? Tiputtamalla AIL- ja ELE-toimintojen kokonaisliikettä, vai Expolla, vai...?

Varmistava kysymys Collectiven ja Cyclicin määrän eli asteiden säätämisestä:

- SWASH on levelissä kaikilla CP tikun asennoilla, ja servovivut 90 asteessa kun CP-tikku @50%
  ---> tässä kohtaa lienee syytä säätää linkkien pituuksilla lapakulmat 0 asteeseen (kun tikku keskellä)?

- Lapakulmien ala- ja ylärajat säädetään /rajoitetaan Pitch Curve:lla? Ja ehkä SWASH AFR:llä rajoitetaan tarvittaessa servojen kokonaisliikettä?

- Voiko CYCLIC:n määrien (asteiden) asettamiseen käyttää muita radion toimintoja kuin SWASH AFR (Futaba-kieltä = Adjustable Function Rate)? Toisin kysyen meneekö kokonaisuus (Swash:n tasapainotus) metsäkukille, jos AIL- tai ELE- maksimiasteita säätää servojen End Point Adjustment:lla?
Tuossa on muutama juttu josta ei ole hajuakaan. Osa on mankkakohtaisia, osa purkkikohtaisia, osa yleispäteviä. Tuo 3gx purkki on mulle oikeastaan täysin tuntematon laite säätämisen kannalta. Radio-ohjaimet, gyrot yms. osiossa on paljon juttua tuosta kyseisestä purkista. Jokaisessa on omat pikkujuttunsa, joita ei voi soveltaa toiseen ollenkaan vaan koko systeemin toteutus lähtee eri pohjalta.

Sitten kun otetaan vielä mukaan joku hifi-mankka ja purkkien hifistelykohdat, ollaan sellaisessa suossa että pitää jo tietää aika paljon jotta saa haluamaansa aikaan. Brain varsinkin on aika insinöörilähtöinen systeemi säätää. Kaikkea voi muuttaa käsin ja yksittäin, jos tietää mitä tekee ja jaksaa nähdä valtavasti vaivaa, saa hyvän. Kuitenkin jo pelkällä wisardilla tehtynä kopteri lentää kohtuudella. Uskoisin että monessa muussakin purkissa menee aika pitkälle samalla tavalla.

Ei kannata kuitenaan säikähtää, jos vehe tuntuu itsestä hyvälle, ei sitä tarvi säätää sen enempää. Sitä mukaa kun tulee taitoa ja alkaa kaipaamaan jotain lisää, voi yrittää parantaa säätämällä. Perimmäinen idea on kuitenkin säätää se itselle mieleiseksi, ei kaverille.

Pieni lisäys:
En tiedä miten tässä purkissa on, mutta ainakin osassa voi expoa säätää myös purkista. Jos expoa haluaa käyttää niin kannattaa varmistaa ettei niitä ole sekä purkissa että mankassa. Esimerkiksi Brain tarjoaa jo lähtökohtaisesti jokaiseen wisardilla tehtyyn setuppiin 20 pinnaa. Tätä en tajunnut alkuksi ja kun vielä mankassa oli lisää, ne meni ristiin niin lentotuntuma oli aika venkula. Ensin ei tapahtunut oikein mitään ja sitten kopteri haukkasi rajusti. Ei se tonttiin ollut se vuoksi kertaakaan tulossa, mutta outo se oli.

Toinen lisäys:
Tuo kaasukäyrä juttu on kyllä kieltämättä hämäävä. Monen sähkiksen manuaali tarjoaa "normi" tai leijutusmodeen kaasukäyräksi lineaarista 0-25-50-75-100 käyrää. En ihmettele siinä mielessä että tuon kanssa on vasta-alkaja vähän hämmennyksissä. Mun mielestä manuaaleissa on systemaattinen virhe tuossa kohtaa eikä allu ole ainoa joka tuota tarjoaa, myös Gaui X5 manuaalissa on yhtä hölmö käyrä. Kummassakin on kitin mukana tulevissa nopareissa kunnolliset soft startit.
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Sammy - 14 Maaliskuu, 2014, 00:29:24
Lennättäminen erilaisilla käppyröillä on tottumuskysymys, eikä kannata nähdä murhetta siitä että aloittelee harrastusta 'liian isoilla expoilla' tai dual rateilla.

Aloittelijalle on kuitenkin melko kiistattomasti helpompaa että on expoja ja rateja käytössä, koska se motoriikka yleensä alussa ylireaoi niiden tikkujen liikutteluun ja tikut tulee 'paniikissa' huitastua suhteellisen helposti turhan pitkälle ja sitten onkin sitä jännitystä ilmassa entistä enemmän :)
Lisäksi kun huomioi että alussa meinaa myyrä kurkata kalsariin jonkun verran joka tapauksessa tuli niitä ylläreitä tai ei, niin miksei sitä lennättämistä snadisti helpottaisi kunnes se 'vitsa alkaa olemaan taitettu'?

Itsellä on vain vähän kokemusta erilaisilla asetuksilla lennättelyihin erilaisilla vermeillä, mutta silti Sakun koptereita en mielelläni testaa.
Pitää olla leipuri, jotta tämän Lietolaisen monitaiturin maun mukaan säädetyistä vermeistä tykkää :D
Niitä lennättäessä ei vaan voi edes ajatella miten kopteri reagoi jos tikut kääntää edes puoleen väliin...
Ihan snadisti kiikkerän oloisia laitteita ja säätöjä, juuri niitä joilla harrastus loppuu siihen ensimmäiseen 10 sekuntiin.

Vastaavasti kun annetaan Tohtorille F3C kopteri käsittelyyn, niin ei se ei kuulemma ihan tunnu siltä omimmalta jutulta?
Mulla on vähemmän expoja ja dual rateja käytössä kuin Anssilla ja muilla tämän vähemmistö genren (F3C) guruilla, mutta silti puhutaan useammista kymmenistä prosenteista ;)
Näissäkin asetuksissa on joku järki mukana, ei vaan tullut ajateltua ennen kuin Anssin kanssa Maskussa joskus Reijoo säädeltiin huolella ko käyttöön.
Ja näillä säädöillä ei 3D oikein ota luonnistuakseen? :D

Itseäkin kiehtoi 3D lennättäminen jossain määrin, mutta se ei ole tuntunut omalta jutulta (poislukien tyyli jolla Maikko lennättää. Ja viimeksi Maskussa käydessäni tapasin kourallisen itselle uusia tuttavuuksia joista eräs herra [ otto? ] selkeästi ajautuu tähän kastiin, hienoa ja selkeää 3D lennätystä) jota tälläinen hidas hippikin pystyy seuraamaan.

Kukin tavallaan, on kopterissa sitten yksi tai useampi peräpuomi :D
Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Otou - 14 Maaliskuu, 2014, 06:12:14
Lennättäminen erilaisilla käppyröillä on tottumuskysymys, eikä kannata nähdä murhetta siitä että aloittelee harrastusta 'liian isoilla expoilla' tai dual rateilla.

Aloittelijalle on kuitenkin melko kiistattomasti helpompaa että on expoja ja rateja käytössä, koska se motoriikka yleensä alussa ylireaoi niiden tikkujen liikutteluun ja tikut tulee 'paniikissa' huitastua suhteellisen helposti turhan pitkälle ja sitten onkin sitä jännitystä ilmassa entistä enemmän :)
Lisäksi kun huomioi että alussa meinaa myyrä kurkata kalsariin jonkun verran joka tapauksessa tuli niitä ylläreitä tai ei, niin miksei sitä lennättämistä snadisti helpottaisi kunnes se 'vitsa alkaa olemaan taitettu'?

Itsellä on vain vähän kokemusta erilaisilla asetuksilla lennättelyihin erilaisilla vermeillä, mutta silti Sakun koptereita en mielelläni testaa.
Pitää olla leipuri, jotta tämän Lietolaisen monitaiturin maun mukaan säädetyistä vermeistä tykkää :D
Niitä lennättäessä ei vaan voi edes ajatella miten kopteri reagoi jos tikut kääntää edes puoleen väliin...
Ihan snadisti kiikkerän oloisia laitteita ja säätöjä, juuri niitä joilla harrastus loppuu siihen ensimmäiseen 10 sekuntiin.

Vastaavasti kun annetaan Tohtorille F3C kopteri käsittelyyn, niin ei se ei kuulemma ihan tunnu siltä omimmalta jutulta?
Mulla on vähemmän expoja ja dual rateja käytössä kuin Anssilla ja muilla tämän vähemmistö genren (F3C) guruilla, mutta silti puhutaan useammista kymmenistä prosenteista ;)
Näissäkin asetuksissa on joku järki mukana, ei vaan tullut ajateltua ennen kuin Anssin kanssa Maskussa joskus Reijoo säädeltiin huolella ko käyttöön.
Ja näillä säädöillä ei 3D oikein ota luonnistuakseen? :D

Itseäkin kiehtoi 3D lennättäminen jossain määrin, mutta se ei ole tuntunut omalta jutulta (poislukien tyyli jolla Maikko lennättää. Ja viimeksi Maskussa käydessäni tapasin kourallisen itselle uusia tuttavuuksia joista eräs herra [ otto? ] selkeästi ajautuu tähän kastiin, hienoa ja selkeää 3D lennätystä) jota tälläinen hidas hippikin pystyy seuraamaan.

Kukin tavallaan, on kopterissa sitten yksi tai useampi peräpuomi :D

Vaikka kuinka haluaisi elää yhden peräpuomin kanssa niitä tulee silti olemaan useita/kopteri  ;D

Kyllä niitä expoja ja dualrateja kannattaa alkuun laittaa ihan ronskilla kädellä. Aina niitä pois saa sitten kun siltä tuntuu. Simussa on hyvä herkistellä kopteria sitä tahtia kun taidot kehittyy. Itse kun aloittelin efliten pikkukikkareilla niin aluksi oli ohjeen mukaiset expot ja tuntui niin maan pirun kiikkerältä jossain kohtaa tajusin alkaa tiputtamaan niitä pikkuhiljaa pois. Nykyjään expot ja dualrate nollissa kaikissa kopusissa ja FBL purkin agility lähellä maksimia. Moni varmaan sanoisi noista säädöistä että eihän tällä voi lentää ku on niin jumalattoman herkkä ja kiikkerä  :)

Otsikko: Vs: Kopterin katsastustoiminta?
Kirjoitti: Tohtori R - 14 Maaliskuu, 2014, 10:40:34
FBL purkin agility lähellä maksimia.

ootko huomannu että vaikka veepaarin softassa sliderit menee vaan 120 asti ni arvon voi syöttää aina 200 asti  ;) ei lopu kesken.

mutta joo. kyllä noi on mieltymyksiä. kannattaa toki opetella suoraan eikä mutkan kautta jos siihen on mahdollisuus. niinkuin sanottu ei ne expot sun muut oo mikään kirosana. ihan maailmanluokan 3d pilotit käyttää niitä jotku tosi paljonkin.