Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Maranzi - 26 Helmikuu, 2014, 11:47:18
-
Moi,
olen rakentelemassa ensimmäistä kopuani (Trex 500 Pro DFC) ja pian on radioasennukset käsillä. Sähkökopu on kyseessä. Kysymys: miten Idle-up -asetukset käytännössä kannattaa tehdä? Eli voiko lavat olla irtki siinä vaiheessa kun asettelee vipua millä mootori lähtee käyntiin ja eri kierroslukuasetuksia etc (vai pitääkö / kannattaako lavat olla kiinni)?
Kiitoksia etukäteen!
-
Ehdottomasti lavat (Myös perälavat!) irti noita säätöjä (ensikertaa) tehdessä, tai sitten moottori irti päärattaasta.
Se pystypaini viissatasen vispilän kanssa olkkarissa ei ole mahdottoman hauskaa vaikka ulkopuolisesta voi siltä näyttääkin. Ja juu, on kokemusta ;D
-
Ehdottomasti lavat (Myös perälavat!) irti noita säätöjä (ensikertaa) tehdessä, tai sitten moottori irti päärattaasta.
Se pystypaini viissatasen vispilän kanssa olkkarissa ei ole mahdottoman hauskaa vaikka ulkopuolisesta voi siltä näyttääkin. Ja juu, on kokemusta ;D
Ah - niin totta ;D mää painin oman kopuni kanssa eteisen lattialla kun_jostain_kumman_syyst ä katkaisin virrat ekaks lähettimestä. No, kopterihan vallan innostui lentelemään eteisen ilmatilassa ennenkuin sain sen kouraani ja akun irti. Melkein nauratti ;D Muistona tapahtuneesta on oikeassa käsivarressa kolme lapojen aiheuttamaa mustelmaa (sattu muuten ihan pirusti) :o
-
Ah - niin totta ;D mää painin oman kopuni kanssa eteisen lattialla kun_jostain_kumman_syyst ä katkaisin virrat ekaks lähettimestä. No, kopterihan vallan innostui lentelemään eteisen ilmatilassa ennenkuin sain sen kouraani ja akun irti. Melkein nauratti ;D Muistona tapahtuneesta on oikeassa käsivarressa kolme lapojen aiheuttamaa mustelmaa (sattu muuten ihan pirusti) :o
No sääditkö failsafen hän jälkeen siten että motti pysähtyy jos singaali katkeaa?
-
No arvaa - en ;) Sittenku se karkasi toisen kerran niin tajusin säätää sen failsafen :D Tunnustan etten aluksi tiennyt koko asetuksesta mitään :P Mitähän asioita mun pitäis vielä tietää!!??
-
Vaihda harrastusta. Tää vie kaikki rahat ja kaiken ajan ;D (Mutta ah, niin mukavaa)
-
Vaihda harrastusta. Tää vie kaikki rahat ja kaiken ajan ;D (Mutta ah, niin mukavaa)
;D ;D ;D Jep - tiedän!!! Rahaa kyllä palaa, mut vois sen huonomminkin käyttää :o
-
Tuo moottorin johtojen irroitus kannattaa tehdä ihan joka ikinen kerta kun noparin asetuksia muuttelee. Päälapojen lisäksi myös perälavat irti, pyörähtää aika sähäkästi niidenkin kanssa.
Tälläkin foorumilla on eräs kaveri ottanut painimatsin keittiössä 700 kokoisen kanssa, ehti onneksi vääntää kopterin siltaan ennen kuin se villiintyi ihan täysin. Nopari ilman soft starttia on tuossa tilanteessa jo katastrofia lähellä. Moottorinakin tais olla vähän stock versiota tehokkaampaa.
Kyllähän sähkökopteri on ladattuun aseeseen verrattavissa oleva laite kun siinä on sähköt kytketty, se ei hirveästi varoita etukäteen. Kun tökkää vahigossa holdin pois ja sen jälkeen ei enää ole paljoa aikaa. Tottakai minäkin olen tuon kämmin tehnyt, tosin ulkona, mutta painiksihan se meni. Siitä selvittiin parin servon hajonneilla rattailla sentään.
-
Ehdottomasti samaa mieltä. Virheistä oppii - moottorin irroitus on suhteellisen nopea ja helppo toimenpide jolla estetään isommat vahingot!!
-
No niin kiitoksia arvon herroille. Eli ei muuta kuin painipuku päälle ja hommiin!
-
Taas kerran kantapään kautta :D
Ostin tuon oman 450:sen viime kesänä. Ekoja säätöjä tehdessäni otin päälavat irti, mutta en huommannu tailista irrottaa. Tuloksena kopterin nopea pyörähdys akselinsa ympäri ja taili pysähtyi kovilla kierroksilla mun oikeaan käteen.
Käsi meni tunnottomaks ja verta joka puolella julmetusti. Kietaisin pyyhkeen ekaks käden ympäri ja hetken huojuttuani laskeskelin sormenpäät..... kaikki oli tallella ja ei kun kylppäriin pesemään käsi.
Tikit olis varmaan pitäny keskisormeeen ja peukaloon käydä ottamassa, mutta tosimieshän ei lääkäriin mene :D Paperia kunnolla haavojen ympärille ja jesaria päälle.
Muistoksi jäi varmaan murtumasta jääny patti peukaloon ja pari upeaa arpea sormissa.
Kunnioitus härveliä kohtaan syntyi välittömästi haverin jälkeen ja kiire on jäänyt pois tästä harrastuksesta. Varmuus ennen kaikkea.
Nykyisin tulee tupla-tsekattua kaikki ennen kuin lähtee räpeltämään :)
-
en tykänny edellisestä sen takia että sormet meni ruvelle vaan sen takia koska siitä selkeesti opittiin :D
itsekkin paininu 700 kokosen sähkön kanssa keittiössä ja ei kiitos uudestaan :) mullakin oli elektroniikkaa välissä ja melkein 500e arvonen nopari ohjaamassa minkä pitäis aina päästää sellanen hetken tilutus ennen ku se armaantuu jolloin viimeistään tajuaa nykästä sähköt pois. no siihenpä tuli joku häiriö ja lähti spoolaamaan samalla räpäyksellä ku laitoin akun kiinni. mikä vaan sähkölaite voi sekoilla.
lavat aina irti!
-
Tässä melkein alkaa jo pelottaan kun lukee näitä tekstii. Itellä ei o vielä kunnolista kämmii tullu ja toivottavasti ei tuukkaan. Aina on pelko kun laittaa virrat päälle että perskuta jos toi tosta lähtee aivan ykskaks. Lisää tekstii ja toisten kämmii niin muut pääse miettimään että jos minä vilkasen koppu ja radioo toisen kerran ennen kun virrat kytkee seuraavaan lentoo kertaan.
-
Oon nykyään tehny sillai et ku päätän "ny sääretään" ni ekaks ihan rauhassa partsille yhelle nortille. Tulee siinä sit mietittyä että "mitäs sitä nyssi pitäis tehä" ni on aina vähä rauhallisempi säätö. Hätäilemällä kun ei tuu kun k--ipäisiä kersoja...
-
Yks mitä ite teen aina kun jotain noparin säätöä tarvii tehdä on se että jätän EC5 liittimen aina vain ihan huulille, en koskaan loppuun asti.Jos siihen nyt jotain vikaa tulee niin on helppo nyppästä johto irti, tai se todennäköisesti irtoaa itsestäänkin. Siinävaiheessa vähän myöhästä kyllä jos lavat pyörii jo, mutta onpa jotain vahinkojen minimoimisen yritystä siinäkin. Vastarin ja noparin saa toki molemmat toisistaan riippumatta sähköihin, niin onnistuu kumpastakin säätämään ilman että on koko ketju iskussa.
-
Näinhän se mullakin meni, ekalla kerralla kun säätöjä teki ja lavat oli kiinni siinähän ei voitu välttää vahinkoa.
Sen verran pahasti sattu osumaan jotta piti hakea 5 tikkiä vasempaan käteen.
-Kaapo
-
Niin...se jäi vielä mainitsematta, että johtui omasta kämmistä, ei teknisestä viasta.
Pelkoa laitteita kohtaan ei syntynyt vaan tervettä kunnioitusta :)
-
En muuten enää piä pitkähihastapaitaa kun säädä sisätiloissa kopteria ;)
-
Tarttis joskus tehdä sellanen "välijohto" akun ja noparin väliin missä olisi muutaman amppeerin sulake. Jos tulee painimatsi, niin sulakkeen pitäisi antautua helpommin kuin ukkelin.
-
Tai sitten vaan ottaa ne lavat tai mosan irti... :)
-
Tai sitten vaan ottaa ne lavat tai mosan irti... :)
Kauheeta ruuvaamista.. ;D