Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Otou - 05 Helmikuu, 2014, 14:15:57
-
Moi,
Tuli ajatus oman kotoa töihin kulkineen muuttamisesta etanolikäyttöiseksi. Kyseessä Renault megane 1.6 16v vm.2000. Ilmeisesti vastaavaa moottoria on käytetty ihan tehtaan flexifuel malleissa dacialla ja megane 2 mallissa ruotsissa.
Netistä löytyi paljon kokeiluja 50% E85 ja 50% 95E10 sekoituksista joka toimii monessa autossa ilman mitään muutostöitä. Oma ajatus olisi kuitenkin muuttaa auto toimimaan pelkästään tolla E85 liemellä.
Eri vaihtoehtojen jälkeen päätin koittaa tällaista pnp sarjaa: http://www.bioboxi.fi/index.php?p=1_9_0_15 (http://www.bioboxi.fi/index.php?p=1_9_0_15) toivottavasti purkki olisi ensiviikolla postissa ja pääsisi asentelemaan.
Olisi kiva kuulla jos jollain täällä on komeuksia etanolikonversiosta.
Ja tietysti kaikki ekoilulla säästetyt pennit käytetään ympäristöystävälliseen nitroon ;D
-
Eräällä asiakkaalla käytössä pari kolme 2000 alkupuolen volvoa (vissiin 2 x 850 ja S40).
Joku purkki kiinni ei muuta kun kovaa ajoa.
Ei kuuleman mukaan ole juuri eroa huomannut kasvanutta kulutusta lukuunottamatta, nuorempi sukupolvi puolestaan manasi ettei oikein toimi ylhäällä :D
-
Eräällä asiakkaalla käytössä pari kolme 2000 alkupuolen volvoa (vissiin 2 x 850 ja S40).
Joku purkki kiinni ei muuta kun kovaa ajoa.
Ei kuuleman mukaan ole juuri eroa huomannut kasvanutta kulutusta lukuunottamatta, nuorempi sukupolvi puolestaan manasi ettei oikein toimi ylhäällä :D
Kulutus tietty kasvaa 20-30% riippuen ajosta. Silti hinta näyttää kauheen kivalta verrattuna bensaan. Tossa kun joka päivä ajaa raision st1 ohi missä viimeksi aamulla RE85 hinta oli 1.054€/L. Ei ainakaan itseä haittaa jos vähän vetää huonosti ylärekisterissä kun siellä harvemmin muutenkaan tulee reviteltyä :)
-
Mulla on Honda accord 2.3ies vm 2001. Ajelen 100% E85. Hyvin toimii. Kun yhden asian muistaa. Jos ennen ei o ajanu E85 niin maksimi 1000km ja eka öljyn vaihto. Sen jalkeen normi ajoo. Etanooli puhdistaa moottorin ja tukkii öljy suodattimen. Siksi eka öljyn vaihto aika nopsaan. Täällä kävi yhdellä saabin omistajalla että mylly leikkas kiinni.
-
Kun muistelee että autojen piti hajota jo silloin kun etanolipitoisuus nostettiin 5:stä 10:een %:iin niin luulisi että tuollainen muutos ja etanolimäärä vanhaan autoon suunnilleen sulattaa koko moottorin ;D ;D ;D Vitsi vitsi mutta mitenhän se lienee niiden tiivisteiden sun muiden kestävyys joista siis jo aiemmin oltiin niin kovasti huolissaan...
-
Mulla on Honda accord 2.3ies vm 2001. Ajelen 100% E85. Hyvin toimii. Kun yhden asian muistaa. Jos ennen ei o ajanu E85 niin maksimi 1000km ja eka öljyn vaihto. Sen jalkeen normi ajoo. Etanooli puhdistaa moottorin ja tukkii öljy suodattimen. Siksi eka öljyn vaihto aika nopsaan. Täällä kävi yhdellä saabin omistajalla että mylly leikkas kiinni.
Tämän vinkin olinkin jo löytänyt nettiä selaamalla. Polttoainefillterikin olisi ilmeisesti hyvä vaihtaa jonkun tankillisen jälkeen. Oletko muuten kauan jo ajellut e85:dellä?
-
Viisi vuotta jos ei enemmän. Ei ne tiivisteet hajoo eikä letkut. Bensiini on kovempi rasitus letkuille ja tiivisteille. Talvella ajelen 50 50. Ja kesälla joka viides tankki bensaa. Etanooli on kuivaa tavaraa niin bensa ja lampu öljy tekee terää pumpulle ja poltoaine järjestelmälle.
-
Kulutus tietty kasvaa 20-30% riippuen ajosta. Silti hinta näyttää kauheen kivalta verrattuna bensaan. Tossa kun joka päivä ajaa raision st1 ohi missä viimeksi aamulla RE85 hinta oli 1.054€/L. Ei ainakaan itseä haittaa jos vähän vetää huonosti ylärekisterissä kun siellä harvemmin muutenkaan tulee reviteltyä :)
Toki tuo ~20 sentin ero tuohon ysivitoseen per litra on erittäinkin kiva, varsinkin jos ajaa paljon.
Nurkillahan kyseinen asema on itsellekin ;)
-
Viisi vuotta jos ei enemmän. Ei ne tiivisteet hajoo eikä letkut. Bensiini on kovempi rasitus letkuille ja tiivisteille. Talvella ajelen 50 50. Ja kesälla joka viides tankki bensaa. Etanooli on kuivaa tavaraa niin bensa ja lampu öljy tekee terää pumpulle ja poltoaine järjestelmälle.
Onko sulla asennettuna joku boxi tohon vai meneekö ilman? Siellä leveysasteilla varmaankin toi puolet bensaa talvella on ihan hyvästä ainakin kylmäkäynnistyksiä ajatellen.
-
On boxi ja on toiminu hyvin. Tämä mutta vanhempi versio. Tää on parempi. http://www.ecoflex.nu/ (http://www.ecoflex.nu/) Nyt on tullu paljon uusia boxeja. Katselin että BSR:llä on tullu boxi joka on tyypi hyväksytty ja voi täällä sveanmamman puolella tyyppi katsastaa eko autoksi.
-
Vaikuttaako toi muutos päästöihin, eli huomaako tahi suuttuuko katsastusmies tuosta E85 käytöstä jotenkin?
Kun eihän se mitenkään laillista voi olla että sais ajaa halvemmalla kun muut :D
-
Vaikuttaako toi muutos päästöihin, eli huomaako tahi suuttuuko katsastusmies tuosta E85 käytöstä jotenkin?
Kun eihän se mitenkään laillista voi olla että sais ajaa halvemmalla kun muut :D
Voihan ton boxin laittaa gasoline modeen jollei uskalla mennä leimalle liian vähillä päästöillä :D
-
Mulla 9-5 03vm. SAABissa biopower softa. Toihan menee siis molemmilla, bensalla tai etanolilla tai näiden sekoituksella. Siinä mielessä ihan hyvä, että jos hätä iskee eikä etanoliasemaa ole lähettyvillä. Pääasiassa kuitenkin ajelen etanolilla. En tiedä muiden merkkien vaikutuksesta tehoon, mutta ainakin omassa etanolilla tulee reippaasti lisää tehoa: 200hv->240hv. Just kattelin kulutusta kun kävin Turusta Helsingissä. Pääasiassa maantieajoa ja hiukan kaupunkiajoa: 9,5L/100km oli kulutus. Ja pakkasella ainakin toistaiseksi lähtenyt käyntiin ihan samalla tavalla :)
Vähän v-mäistä ettei huomioida verotuksessa. Oikeasti tosi pienet päästöt, mutta joutuu maksamaan bensan mukaan tuota veroa.
-
Mulla 9-5 03vm. SAABissa biopower softa. Toihan menee siis molemmilla, bensalla tai etanolilla tai näiden sekoituksella. Siinä mielessä ihan hyvä, että jos hätä iskee eikä etanoliasemaa ole lähettyvillä. Pääasiassa kuitenkin ajelen etanolilla. En tiedä muiden merkkien vaikutuksesta tehoon, mutta ainakin omassa etanolilla tulee reippaasti lisää tehoa: 200hv->240hv. Just kattelin kulutusta kun kävin Turusta Helsingissä. Pääasiassa maantieajoa ja hiukan kaupunkiajoa: 9,5L/100km oli kulutus. Ja pakkasella ainakin toistaiseksi lähtenyt käyntiin ihan samalla tavalla :)
Vähän v-mäistä ettei huomioida verotuksessa. Oikeasti tosi pienet päästöt, mutta joutuu maksamaan bensan mukaan tuota veroa.
Sullahan tulee noi tehot siitäkin että turbolla ja vaihdettu isommat suuttimet eli kakkua riittää poltettavaksi. 8) Oli muuten abc:llä 10c kalliimpaa e85 kuin st1..
-
Sullahan tulee noi tehot siitäkin että turbolla ja vaihdettu isommat suuttimet eli kakkua riittää poltettavaksi. 8) Oli muuten abc:llä 10c kalliimpaa e85 kuin st1..
Nothing beats cubic inches...except turbo :)
Joo, alunperin 175hv. ABC:llä on näemmä aina kalliimpaa toi viina :( Alkaa noita asemia olla onneksi vähän jokapuolella.
-
Täällä on ollu jo monta vuotta E85 mutta vain OKQ8 asemilla. Co arvot ovat nollilla mutta lamda arvot nousee. Bensaa vaan tankiin viikkoa ennen katsastusta niin ehkä menee hyvin.
-
Oma kesäpirssi liikkuu kanssa pääasiassa viinan voimin. Kulutus ehkä +25%, eli ei tällä mitään hirvittäviä säästöjä tule.
Tuo flexi on toteutettu hieman yleisestä poikkeavalla tavalla: Ecussa on kahdet polttoaine- sytytys- ja kylmäkäynnistyskartat. Polttoaineen paluulinjassa on GM:n etanolipitoisuus anturi, jossa Hz lähtö. Tämä taajuus muutetaan erillisessä boksissa jännitteeksi, joka syötetään eculle. Tämän jännitetiedon perusteella ecu valitsee käytettävän kartan tai interpoloi kahden kartan välillä, jos vaikkapa 50% etanolia.
Ero bensaan on huima, vääntöä saisi haluttaessa liki 700Nm :o Moottorin ja voimansiirron takia jouduttu rajoittamaan hauskuutta... Tuossa 98 vs. E85 ero, kun ainoastaan sytytys- ja polttoaineen syöttö on säädetty vastaamaan tankissa olevaa lientä (ahtopaine on sama molemmilla polttoaineilla).
-
Joskus maahantuonnin kurssilla oli juttua että venttiilien seetit ja ohjurit eivät kestäisi normaalissa moottorissa, mutta tiedä sitten pitääkö paikkansa. Kivasti tehtaan tekemässä videossa söi etanoli venttiilin istukkaa jos ei ollut tehty etanoli pitoisuuksille. Mutta auto valmistajilla on varmasti eroja ja jotkut moottorit on tehty toimimaan ennakkoon molemmilla polttoaineella.
-
Joskus maahantuonnin kurssilla oli juttua että venttiilien seetit ja ohjurit eivät kestäisi normaalissa moottorissa, mutta tiedä sitten pitääkö paikkansa. Kivasti tehtaan tekemässä videossa söi etanoli venttiilin istukkaa jos ei ollut tehty etanoli pitoisuuksille. Mutta auto valmistajilla on varmasti eroja ja jotkut moottorit on tehty toimimaan ennakkoon molemmilla polttoaineella.
Sama juttu, kun siirryttiin lyijyttömään bensaan. Vieläköhän tuota "lyijyn korvaavaa lisäainetta" on myynnissä? En ole kuullut yhtään tapausta, jossa etanoli olisi kuluttanut seetipintaa, Onhan tuossa pumppuetanolissa 15% bensaa ym. joukossa. Samalla ajatuksella luulisi kuluttavan männänrenkaitakin...
Sen tiedän, ettei etanolilla käytettyä moottoria kannata seisottaa pitkiä aikoja. Siitä ei männänrenkaat pidä.
-
Oma kesäpirssi liikkuu kanssa pääasiassa viinan voimin. Kulutus ehkä +25%, eli ei tällä mitään hirvittäviä säästöjä tule.
Tuo flexi on toteutettu hieman yleisestä poikkeavalla tavalla: Ecussa on kahdet polttoaine- sytytys- ja kylmäkäynnistyskartat. Polttoaineen paluulinjassa on GM:n etanolipitoisuus anturi, jossa Hz lähtö. Tämä taajuus muutetaan erillisessä boksissa jännitteeksi, joka syötetään eculle. Tämän jännitetiedon perusteella ecu valitsee käytettävän kartan tai interpoloi kahden kartan välillä, jos vaikkapa 50% etanolia.
Ero bensaan on huima, vääntöä saisi haluttaessa liki 700Nm :o Moottorin ja voimansiirron takia jouduttu rajoittamaan hauskuutta... Tuossa 98 vs. E85 ero, kun ainoastaan sytytys- ja polttoaineen syöttö on säädetty vastaamaan tankissa olevaa lientä (ahtopaine on sama molemmilla polttoaineilla).
Sulla arto on nää projektit vaan ihan toisessa sfääreissä 8) Sitä en tiennyt että ajat viinalla :o Ensi viikolla pitäisi boxi asentaa ja ihmetellä kunnolla ryyppäämistä! Itse en ikinä onnistusi 9l/100km ;D
-
Noista "bokseista" tuntuu olevan hyviä ja huonoja kokemuksia. Tyhmimmät boksit vain ruuttaavat lisää tavaraa imusarjaan, joten se toimii normiolosuhteissa, mutta esim. pakkasella ei lähde käyntiin tai pitää itse väännellä jotain säätöruuveja aina pakkasella.
Itse huristelen Saabilla jossa flexifuel päivitys meni näppärästi softapäivityksellä. Sille tuli nyt tahtomattaan kylmäkäynnistyksiä alle -20 asteen pakkasessa eikä ollut kyllä mitään eroa bensaan verrattuna. Toimi kuin junan vessa. (Ei pendolinon tms. vaan sen sinisen vaunun.)
Muutama huomio E85 käyttöönotosta vanhaan autoon. Lähetään nyt siitä liikkeelle että polttoainelinjat ja pumppu jne. kestävät etanonia:
- Etanoli liuottaa kaikki kertyneen p**skat liikkeelle niin tankista kuin moottoristakin.
- Eli muutaman (2-3) tankilliset jälkeen kannattaa vaihtaa bensansuodatin, tankista irtoava tavara on voinut tukkia sen.
- Samoin öljyt vaihtoon ja suodatin.
- Tämä ei yleensä riitä, sillä ennen öljypumppua on yleensä erillinen imusihti (tiheä metalliverkko) joka voi myös tukkiutua. Se pitäisi puhdistaa pudottamalla öljypohja alas, putsaamalla sihti ja öljypohjaan kertyneet karstat. Tämä on erittäin tärkeää mikäli siellä se imusihti on, se kun ei varoittele juurikaan vaan kone laukeaa sitten siihen. Älä jätä tekemättä!
- Pari seuraavaa öljynvaihtoa tiheästi.
- Sen jälkeen öljynvaihtoväli on karkeasti korkeintaan 10tkm tai puolet alkuperäisestä huolto-ohjelmassa mainitusta öljynvaihtovälistä, etanoli vanhentaa öljyn nopeasti.
- Platinatulppien tms. tilalle perus kuparitulpat, joita sitten joutuu vaihtelemaan tiheämmin, vaan eipä ne paljoa maksakaan. Platina ei kestä etanolia.
- Pelkällä boksilla et saa kaikkea hyötyä etanolista irti. Myös sytytyksen pitää säätyä tarpeeksi, jotta voit hyödyntää pienemmän ennakon ja sitä kautta saat lisää tehoa ja vääntöä samalla rahalla. Parhaaseen hyötysuhteeseen ei siis ehkä pääse boksilla, ja rahallinen hyöty jaa vähäisemmäksi. Omassa autossa (turbolla mutta paineisiin ei koskettu) tämä lisäteho on +25hp ja +30Nm, ja alakierroksilla vääntölisäys on todella tuntuva.
- Suurin säästö tulee jos ajat paljon täysin lämpimällä moottorilla, sekä maantieajossa. Kulutuslisäys on suurin silloin kun moottori ei ole vielä saavuttanut optimilämpötilaa, niin kesällä kuin talvellakin.
- E85 tervaa suodattimet ajan kanssa, ilmeisesti siinä olevan bensakomponentin yhteisvaikutuksen vuoksi. Siksi pitää ajella joko bensaa tankillinen silloin tällöin (paras putsausteho) tai käyttää esim. Redlinen SI-Alcohol lisäainetta pitämään suuttimet puhtaina tervasta.
Sinänsä hassua että E85:lla suuttimet jankkiutuu ja ne putsautuu bensalla, ja taas bensalla moottori karstoittuu ja se putsautuu etanolilla.
-
Noista "bokseista" tuntuu olevan hyviä ja huonoja kokemuksia. Tyhmimmät boksit vain ruuttaavat lisää tavaraa imusarjaan, joten se toimii normiolosuhteissa, mutta esim. pakkasella ei lähde käyntiin tai pitää itse väännellä jotain säätöruuveja aina pakkasella.
Itse huristelen Saabilla jossa flexifuel päivitys meni näppärästi softapäivityksellä. Sille tuli nyt tahtomattaan kylmäkäynnistyksiä alle -20 asteen pakkasessa eikä ollut kyllä mitään eroa bensaan verrattuna. Toimi kuin junan vessa. (Ei pendolinon tms. vaan sen sinisen vaunun.)
Muutama huomio E85 käyttöönotosta vanhaan autoon. Lähetään nyt siitä liikkeelle että polttoainelinjat ja pumppu jne. kestävät etanonia:
- Etanoli liuottaa kaikki kertyneen p**skat liikkeelle niin tankista kuin moottoristakin.
- Eli muutaman (2-3) tankilliset jälkeen kannattaa vaihtaa bensansuodatin, tankista irtoava tavara on voinut tukkia sen.
- Samoin öljyt vaihtoon ja suodatin.
- Tämä ei yleensä riitä, sillä ennen öljypumppua on yleensä erillinen imusihti (tiheä metalliverkko) joka voi myös tukkiutua. Se pitäisi puhdistaa pudottamalla öljypohja alas, putsaamalla sihti ja öljypohjaan kertyneet karstat. Tämä on erittäin tärkeää mikäli siellä se imusihti on, se kun ei varoittele juurikaan vaan kone laukeaa sitten siihen. Älä jätä tekemättä!
- Pari seuraavaa öljynvaihtoa tiheästi.
- Sen jälkeen öljynvaihtoväli on karkeasti korkeintaan 10tkm tai puolet alkuperäisestä huolto-ohjelmassa mainitusta öljynvaihtovälistä, etanoli vanhentaa öljyn nopeasti.
- Platinatulppien tms. tilalle perus kuparitulpat, joita sitten joutuu vaihtelemaan tiheämmin, vaan eipä ne paljoa maksakaan. Platina ei kestä etanolia.
- Pelkällä boksilla et saa kaikkea hyötyä etanolista irti. Myös sytytyksen pitää säätyä tarpeeksi, jotta voit hyödyntää pienemmän ennakon ja sitä kautta saat lisää tehoa ja vääntöä samalla rahalla. Parhaaseen hyötysuhteeseen ei siis ehkä pääse boksilla, ja rahallinen hyöty jaa vähäisemmäksi. Omassa autossa (turbolla mutta paineisiin ei koskettu) tämä lisäteho on +25hp ja +30Nm, ja alakierroksilla vääntölisäys on todella tuntuva.
- Suurin säästö tulee jos ajat paljon täysin lämpimällä moottorilla, sekä maantieajossa. Kulutuslisäys on suurin silloin kun moottori ei ole vielä saavuttanut optimilämpötilaa, niin kesällä kuin talvellakin.
- E85 tervaa suodattimet ajan kanssa, ilmeisesti siinä olevan bensakomponentin yhteisvaikutuksen vuoksi. Siksi pitää ajella joko bensaa tankillinen silloin tällöin (paras putsausteho) tai käyttää esim. Redlinen SI-Alcohol lisäainetta pitämään suuttimet puhtaina tervasta.
Sinänsä hassua että E85:lla suuttimet jankkiutuu ja ne putsautuu bensalla, ja taas bensalla moottori karstoittuu ja se putsautuu etanolilla.
Kiitos näistä vinkeistä! Suurin osa olikin jo tiedossa.
-
Nyt on boxi asennettu autoon ja odotellaan että tankki tyhjenee lopusta bensasta. Itse asennus oli todella simppeli. Johdot suuttimien väliin, lämpötila-anturi paikalleen ja sähköt kiinni. Kesti noin 20min kaikkineen. Säätöön käytettävä ohjelma tuntuu helpolta. Luulen että muutaman kerran joutuu arvoja säätämään jotta päästään kunnolla toimivaan lopputulokseen. Usb jatkolla saa vielä läppärin kivasti kabiinin puolelle säädön ajaksi :) Eiköhän viikonloppuna mennä jo viinan voimin eteenpäin ;D
Vähä kuvei: https://www.dropbox.com/sh/1pjgpm4ujz84w0n/XJ2oi1CiK1 (https://www.dropbox.com/sh/1pjgpm4ujz84w0n/XJ2oi1CiK1)
-
Ihan perstuntumallako tuo säädetään?
Helpolta näyttää käyttöliittymä kyllä. Olisi vaikka joku laajakaista lambda niin sais seokset edes sinnepäin.
-
Hui, täällähän yllytetään alkoholin väärinkäyttöön :P
-
Ihan perstuntumallako tuo säädetään?
Helpolta näyttää käyttöliittymä kyllä. Olisi vaikka joku laajakaista lambda niin sais seokset edes sinnepäin.
Alkuun tarttee vetää ihan perstuntumalla. Saan ton kaverilla kyllä piuhaan kinni kunhan keritään.
Hui, täällähän yllytetään alkoholin väärinkäyttöön :P
Nimen omaan! En ole ikinä ennen tätä päivää ostanut kerralla 35l lähes puhdasta alkoholia ;D
Asiaan. Kävin tankkaamassa etanolit sisälle ja matkalla kotia kävi täysin normaalisti. Jätän kostoksi ilman lohkolämppäriä yöksi ja katotaan miten aamulla lähtee :)
-
Voiko tota E85:sta juoda?
-
Voiko tota E85:sta juoda?
Saattaa olla semisti kitkerää ;)
-
Hyi, en mää sitte.
Juon muutenkin ehkä pullon kaljaa / kk, että ei tossa säästöä synny :D
Tokihan jos tota tislais niin vois saada sen öljyn siitä poijes ja viinaa pulloon :P
-
Hyi, en mää sitte.
Juon muutenkin ehkä pullon kaljaa / kk, että ei tossa säästöä synny :D
Tokihan jos tota tislais niin vois saada sen öljyn siitä poijes ja viinaa pulloon :P
Keitä ihan rehellistä pontikkaa vaan ;D
-
Keitä ihan rehellistä pontikkaa vaan ;D
Pare on. Tuossa onkin jotain myrkkyä joukossa elikkä se on denauroitua. Asiakkaita poistuis liian nopeasti ja kaikkihan tietää että uusien hankkiminen on hankalampaa kun pitää vanhat tyytyväisenä :D
-
Tänään oli ensinmäinen kylmäkäynnistys. Auto oli saanut jäähtyä 12h ja mittari näytti -1c lähti kuitenkin käymään kuin bensalla eli rikastus toimii ainakin.
-
Re85 tekee enemmän kosteutta öljyn joukkoon, ja ainakin vw-konsernin autoilla on ollut tänä talvena tapauksia joissa ihan 95e10-autojen öljyt on jäätyneet! kannattaa tarkkailla öljyjä, ja öljykorkin sisäpintaa.
-
Re85 tekee enemmän kosteutta öljyn joukkoon, ja ainakin vw-konsernin autoilla on ollut tänä talvena tapauksia joissa ihan 95e10-autojen öljyt on jäätyneet! kannattaa tarkkailla öljyjä, ja öljykorkin sisäpintaa.
Toi kuullostaa ihan järkeenkäyvältä tosin aika oudolta. Voisikohan siihen veteen olla jokin toinen syy kuin re85? Meinaan ollut aika erikoiset kelit. Vajaa kuukausi pakkasta ja muuten alle +5 ja todella kosteeta.
Tarkoitus ajaa tämä tankki ja vaihtaa sitten uudet öljyt ja suodatin.
-
Melkein kaikkien merkkien autoihin missä on e85 käytössä on valmistajan suosituksesta lyhemmät öljyn vaihtovälit, osittain varmasti tuon veden kertymisen takia. esim vw konsernin autoissa taisi olla "kiinteä" huoltoväli eli 15000 tai vuosi.
Ihan mielenkiintoista kuulla miten ihmisillä on autot toimineet. Aika hurjalta kuulostaa boxi joka vain lisää polttoaineen suihkutus aikaa jonkin kiinteän arvon verran.
-
Toi kuullostaa ihan järkeenkäyvältä tosin aika oudolta. Voisikohan siihen veteen olla jokin toinen syy kuin re85? Meinaan ollut aika erikoiset kelit. Vajaa kuukausi pakkasta ja muuten alle +5 ja todella kosteeta.
Tarkoitus ajaa tämä tankki ja vaihtaa sitten uudet öljyt ja suodatin.
Kyllähän tuosta E85 palamisesta tulee vettä palotuotteena, jota tietysti kulkeutuu myös öljytilaan. Tuossa muuten mielenkiintoinen video etanoli vs. bensa palamisesta. Tämä luultavasti 96% viinaa, ei tuota "pumppuetanolia". "Pretty amazing stuff", niinkuin videollakin mainitaan :)
http://www.youtube.com/watch?v=x2BXuI52fOI# (http://www.youtube.com/watch?v=x2BXuI52fOI#)
-
Melkein kaikkien merkkien autoihin missä on e85 käytössä on valmistajan suosituksesta lyhemmät öljyn vaihtovälit, osittain varmasti tuon veden kertymisen takia. esim vw konsernin autoissa taisi olla "kiinteä" huoltoväli eli 15000 tai vuosi.
Suurin ongelma öljyn kannalta on RE85 huonompi höyrystyvyys. Eli kun polttoainetta kuitenkin joutuu aina jonkin verran öljyn sekaan, niin bensiini höyrystyy sieltä helpommin huohotusjärjestelmän kautta pois. Etanoli taas ei höyrysty niin helpolla pois, eli sitä kertyy öljyn sekaan enemmän varsinkin jos ajaa lyhyttä pätkää eikä huohotus kerkeä toimia kunnolla. Ja se etanoni siellä toki kerää kosteutta, mutta ongelma on tuo huono höyrystyvyys.
Lyhyiden öljynvaihtovälien vastapainoksi on ihan turha käyttää mitään sikakallista longlife öljyä kun ei sillä kuitenkaan voi pitkään ajaa. Eli normi vaadittavat luokitukset täyttävä öljy riittää, joten öljykustannukset pysyvät tiheämmästä vaihtovälistä huolimatta kurissa.
-
Vanha 850 volvo ei ollut moksiskaan, vaikka ajeli kesät talvet re85:llä ilman mitään bokseja.
Itse en kyllä yhtään uudemmalla(kalliimmalla) autolla rupeis tenulla ajelemaan, koska säästöt menee jo siihen tihentyneeseen öljynvaihtoväliin. Jo sen re85 energiasisältö on n.30% vähemmän, niin kyllä säästö jää tosi pieneks, jos sellasessa autossa käyttää, jota pitäis oikeen huoltaakkin.
Jos turboautoon tehoja haluaa, niin se on asia erikseen. :P
Paljon enemmän säästää, jos hommaa dieselin ja ajaa löpöllä xD
edit. itse, kun tuolla vanhalla bensarotkolla ajelin, niin re85 kului nimenomaan 30% enemmän, eli bensaan verrattuna 130% tällä hetkellä espoo re85 1,092x1,3=1,4196 espoo 95 1,612
Alle 20c litra säästöä. 15000km/100=150 150x7(litraa satkulla)=1050 1050x0,2=210 210euroo säästät per öljynvaihtoväli ja siitä vielä vähennät öljynvaihdot ja muunnoskustannukset. Toki pitää ne öljyt vaihtaa bensalla käyväänkin, mutta laskin nyt suunnilleen, jos puolittais öljyillä ajetut km.
Jokatapauksessa säästöt on pieniä, jos niitä on ollenkaan.
Jos oikeasti säästöjä kaipaa, niin itse tekisin kaasumuunnoksen bensiinikäyttöseen.
-
...
Jos oikeasti säästöjä kaipaa, niin itse tekisin kaasumuunnoksen bensiinikäyttöseen.
joskos tästä tekis oman aiheensa... kiva ois siihenkin muunnokseen tutustua ;)
-
Itse laskeskelin että pessimistisemmälläkin laskukaavalla saan säästöä 2€/100km, ylimääräinen öljynvaihto vähennettynä. Sitä enemmän mitä enemmän viihdyn maantiellä. Jos kilsoja tulee joku 20000km per vuosi, se tarkoittaa 400€/vuosi. Sitä voi miettiä onko se paljon vai ei, mutta moni kilpailuttaa vakuutukset jo muutaman kympin säästön vuoksi. Nyt vielä hintero on vielä revennyt vuodenvaihteen jälkeen, ja bensiinin hinta on noin 1,6x etanoliin verrattuna. Bonuksena vielä paremmin alakierroksilla toimiva moottori (lisääntynyt vääntö) ja puhtaampi kone, koska etanoli ei muodosta karstaa.
-
Itse laskeskelin että pessimistisemmälläkin laskukaavalla saan säästöä 2€/100km, ylimääräinen öljynvaihto vähennettynä. Sitä enemmän mitä enemmän viihdyn maantiellä. Jos kilsoja tulee joku 20000km per vuosi, se tarkoittaa 400€/vuosi. Sitä voi miettiä onko se paljon vai ei, mutta moni kilpailuttaa vakuutukset jo muutaman kympin säästön vuoksi. Nyt vielä hintero on vielä revennyt vuodenvaihteen jälkeen, ja bensiinin hinta on noin 1,6x etanoliin verrattuna. Bonuksena vielä paremmin alakierroksilla toimiva moottori (lisääntynyt vääntö) ja puhtaampi kone, koska etanoli ei muodosta karstaa.
Nyt alla noin 400km etanolilla ja toimii täydellisesti. Hassultahan auto haisee kylmäkäynnistyksen jälkeen :) Kilsoja tulee vuodessa noin 22000km jos tällä matkalla saan säästöä 500€/ vuosi olen todella tyytyväinen. Sehän käytännössä on 1/5 auton arvosta ;) Eikä tonne nyt tartte tunkea mitään gti supersythetic öljyä :)
-
Juu kyllähän tuolla tenulla tosissaan hiukan säästää.
Itsellä kävi niin, että poliisisetä tuumas, että volvo pitäis katsastaa ja siinä rupesin sitten pohtiin, että kuinkahan tollasta vanhaa isoo bensalotkoo kannattaa enää pitää. Ajelin reppanan purkusedälle ilman kilpiä ja hommasin diesel yariksen.
Totesin, että sillä pääsee ihan yhtä hyvin perille ja polttoainekulut muuttu aika reippaasti.
12l/100km tenua vastaan 4,7l/100km dieseliä.
Tämän päivän hinnoilla.
1,53x9,3=14,229 bensa 95 (vertailun vuoksi tääkin)
1,07x12=12,840 tenu
1,44x4,7=6,768 diesel
12,84-6,768= 6,072
Säästöä.
1000km 66e
10000km 660e
50000km 3300e
Tosin tulihan siinä vaihdettua myös aika paljon pienempään, mutta tosiaan n. 300€ käyttövoimavero on kuitattu 5000km:llä jos tohon vanhukseen vertaa.
Kyllä sitä tosiaan nykypäivänä kannattaa miettiä millä ajaa, suurin osa ei kuitenkaan tienaa sataatuhatta vuodessa.
-
Kyllä sitä tosiaan nykypäivänä kannattaa miettiä millä ajaa, suurin osa ei kuitenkaan tienaa sataatuhatta vuodessa.
Kyllä, ja millä aineella ja miten. Helpompaa kuin etsiä halvinta pensaa on ajaa siististi, ja jättää se kahvipulla syömättä bensiksellä. Saa bensanhintoja katsoa tarkkaan, jos aikoo säästää tankillisella pari kahvia...mutta kaasujalalla voi säästää aikas tavalla.
-
Kaasujalalla joo, mutta taloudellinen ajokaan ei ole pelkkää hissuttelua. Henkilöautolla se tarkoittaa reippaita kiihdytyksiä,(Oikeesti reippaita n.2/3 kaasulla, riippuu toki autosta) tasasella kaasulla ajamista, (Antaa ylämäessä vaan nopeuden tippua ja pitää kaasujalan siinä missä oli) ja ennenkaikkea kaiken liike-energian hyödyntämistä.
Kuhan paasaan, kun monilla on todella väärä käsitys taloudllisesta ajosta. xD
Tärkein asia pitää mielessä, että jarrutus kuluttaa polttoainetta, kyllä se kaikki liike-energia on bensalla tai muulla polttoaineella hankittu. :)
edit. Oks tää vähä OT?
-
Mitä te ressaatte? Pensaa saa pumpusta ja peduiinit kaivaa lisää! :D
-
Just kun olis kivaa S4 4.2L V8 430hv, harraste peliä silmäillyt... mitenhän tuo tykkäis re85 liemestä?
-
Just kun olis kivaa S4 4.2L V8 430hv, harrastepeliä silmäillyt... mitenhän tuo tykkäis re85 liemestä?
Ota joku tehokkaampi, niin saat sen 40% huonomman tehosuhteen kuitattua jotenkin?
-
Pöh
-
Menikö vähän offille? Vai pitäisikö vaihtaa aiheeksi halvan kauppakassi/kotoatöihin modaaminen etanolille? Ei kiinnosta pätkääkään tehot mitä voisi saada. Vähän kun olisin rakentamassa budejettikopua ja joku sanoisi olis täällä maxiprotoskin ja kontronikki.. Sori
-
Budjetti se on isompikin.
-
Budjetti kopun voi maxistakin tehdä, jos haluaa. Runko nyt on vähän kalliimpi. Voit myös ostaa HK 450 kopun ja laittaa vähän paremmat sähköt, silti se on budjetti kopu.
Kotoa töihin ja takas. Kulutus säästö mua kiinnosti, jos sekakulutus on 18l/100km ja 98E 1.689e, kilsoja tulee kuitenkin 30k/vuosi. Järkeähän tuossa ei taloudellisuuden kannalta olisi, mutta lysti on aina maksanut.
Niin tuo otsikko on ihan oikea ja osuva. Mainitsemani kärry on kuitenkin jo 11vuotta vanha, joten Euronormin mukaan jo vanhus ja Suomen mittapuullakin hyvin sisäänajettu. Tää aihe vaan kiinnosta ja olisin kiitollinen jos jonkinlaisen vastauksen saisi.
-Samppa
-
Niin ja onhan tuossa tuo ympäristövaikutuskin plussaa. Sekä tietty se, että toi re85 on kotimainen tuote. Noilla beduiineillä on tuota rahaa jo ihan riittävästi ;)
-
Sääli vaan, että käyttömaksu perustuu alkuperäiseen ajoaineeseen ja ei taida olla kovinkaan yksinertaista tai taloudellista prosessia pienentää käyttömaksua todelliseen päästöön 320co2-> ~100co2 tai alle...
-
Eihän toi oo turbo. Nyt raksuttaa tyhjää mulla.
Miks muunnella tenukiks säästösyistä, jos siinä menee huipputehot ja ainetta kuluu edelleen aivan helvetisti. Turbottomaan, kun ei saa ees oikeen lisäpotkua ilman sitä ahtopainetta.
Ei hauskaa, ei säästöä, ei ymmärrä,
-
Paitsi tietty, jos ahtaisit sen ja ottaisit tenulla 1000hv siitä parin sekunnin ajan, kunnes toisen puolen kansipultit lentäis marsiin ja toisen puolen pultit venukseen. (liittyis lentämiseenkin)
Se vois olla hauskaa. :P
-
Juuri tällästä kaipasin, eli fööni vehje hyötyy ja föönitön ei. Tarkoittaa vaan sitä, että pari vuotta vanhempaa 2.7biT S4 täytyy katse kääntää. S2 tai RS2 2.2T I5 vehkeet on jo niin kiven alla ja iäkkäitä 92-95 että hyvää aihiota ei vaan löydy. Mulla oli ABY padalla S2 vm92 vin loppu 6802 (tehtaan esituotanto), vuosina 03-04 kunnes päälle ajettiin kolmion takaa 75vuotiaan papan toimesta.
Kepuli kiitti valaistuksesta:)
-
Jeps, siis tuo tenulla virittäminen perustuu nimenomaan ahtamiseen. Oktaaniluku on niin suuri, että koneen kestävyys, suuttimien koko ja föönin teho tulee kuitenkin ennen vastaan.
Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
-
Sääli vaan, että käyttömaksu perustuu alkuperäiseen ajoaineeseen ja ei taida olla kovinkaan yksinertaista tai taloudellista prosessia pienentää käyttömaksua todelliseen päästöön 320co2-> ~100co2 tai alle...
Juu, tosin verot voivat ottaa huomioon aineen, jos käyttäjien määrä nousee -kuten petroliautoille aikanaan kävi.
-
Eiköhän se ole kuitenkin niin että jos jollain konversiolla alkaa ihan oikeasti jotain säästöä tulla niin kyllä verokarhu sen vainuaa ja tukkii "porsaanreiän" tuota pikaa... Ja ainakin ahtamattomalla rassilla rahallinen säästö etanoliin siirtyessä on kuitenkin suht pieni suhteessa riskeihin. Ja nyt huutaa porukka kurkku suorana että ei ole mitään riskejä... Mutta onhan noita forumeita maailmalla ja paljon puhetta, riski se on pienikin riski. Sitä paitsi tässä keskustelussa ei ole juurikaan sivuttu sitä että autoon lisätty konversiokitti etanolin käyttöön siirtymiseksi vaatii kaiketi muutoskatsastuksen ja sekään ei aina liene ihan läpihuutojuttu? Ja jos lähtökohtainen ajatusmalli on se että jätetään muutoskatsastus tekemättä ja poistetaan kitti vuosikatsastuksen ajaksi niin se on jo samaa älykkyystasoa edustava ajatus kuin ajella diesel-autoa löpöllä tai jättää vakuutusmaksut maksamatta ja säästää siinäkin rahaa.
-
Juu, tosin verot voivat ottaa huomioon aineen, jos käyttäjien määrä nousee -kuten petroliautoille aikanaan kävi.
Ainahan se on mahdollista. Mutta käyttömaksua on aika hankala laittaa, kun ei niitä alkuperäisiäkään flexifueleita ole mitenkään eritelty. Niissä lukee otteessa "Käyttövoima: bensiini". Että sen perusteella niitä ei voi erotella. Elleivät sitten ole muuttaneet käytäntöä? Mutta ainakin vanhemmat flexifuelit on rekisteröity pelkästään bensiinille.
Mitä sitten itse menoliemen hinnoitteluun tulee, niin uskon että jollain on enemmän tarvetta pönkittää kotimaista tuotantoa kuin beduiinien kukkaroa. En usko että kukaan haluaa tappaa kotimaista tuotantoa.
Ja jos nyt niin kävisikin, että etanoli kärsisi petroolin kohtalon, niin mikäs siinä, ajellaan bensiinillä sitten. Tässä ei kuitenkaan tarvita erillistä tankkia kuten petrovehkeille. Vehkeet pelittää ihan hyvin bensallakin.
Itselläkin 12v Saab jossa Saabin oma softa sisällä, ja kyllä pitää nostaa hattua Saabin softainsinööreille, tuntuu olevan paras softa mitä olen muualta kokemuksia kuullut. Edes uusissa ei tahdo toimia nuo flexit kovin hyvin kaikilla keleillä. Nollan kieppeillä kuulostaa olevan haastavin.
Vanhan auton kutittelussa on aina riskinsä. Siksi itse päätin jättää suuremmat viritykset väliin, ja tyytyä vakiotehoihin. Niihinkin tuli se kiva lisä jonka jo aikaisemmin mainitsin, ilman että ahtopaineisiin tai muuhunkaan on koskettu, ja turbonkin on vain matalapaineversio.
-
Lainaus tuolta alusta:
- Tämä ei yleensä riitä, sillä ennen öljypumppua on yleensä erillinen imusihti (tiheä metalliverkko) joka voi myös tukkiutua. Se pitäisi puhdistaa pudottamalla öljypohja alas, putsaamalla sihti ja öljypohjaan kertyneet karstat. Tämä on erittäin tärkeää mikäli siellä se imusihti on, se kun ei varoittele juurikaan vaan kone laukeaa sitten siihen. Älä jätä tekemättä!
- Pari seuraavaa öljynvaihtoa tiheästi.
- Sen jälkeen öljynvaihtoväli on karkeasti korkeintaan 10tkm tai puolet alkuperäisestä huolto-ohjelmassa mainitusta öljynvaihtovälistä, etanoli vanhentaa öljyn nopeasti.
Siis toi imusihdin puhdistus pitäisi tehdä ihan oikeasti, muuten voi säästöt lyödä nilkoille, ja pahasti.