Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: JuhoV - 29 Tammikuu, 2014, 16:23:09
-
Tälläista ilmoittaa icharger kun yritän akkua ladata, mitä tämä ilmoitus käytännössä tarkoittaa ja mistä se tulee.
Kyseessä on siis mankan 2S 2800 mAh Lilo akku. Ennen tätä virheilmoitusta ei ole tullut. Tuntuu myös ettei akku kestä enää niin pitkään kuin ennen. Myös mankan mukana tullut laturi vaihtoi viime latauksella aika nopeasti punaisen valon vihreäksi, mutta mun ymmärryksen mukaan sen ei olisi pitänyt niin nopsaan sitä ladata. Kun käytti irti laturista vähän aikaa ja pisti uudelleen, lataus jatkui. Nyt tuota ei saa enää ichargerilla lataamaan. Kokeiltu sekä 208 että 306 malleilla, molemmilla sama ilmoitus.
-
Jossain latureissa li-Ion ohjelma kuvittelee akun olevan 3,6 volttinen. Kokeile ladata rohkeesti Li-Po ohjelmalla, kun akun ominaisjännite ilmeisesti on kuitenkin 3,7 v.
-
Joo, pitääpä tutkia mitä tuo tarjoaa lilo ohjelmaan nimellisjännitteeksi. Tosin joku muu ongelma tässä on koska tuota ei ole tullut aikaisemmin ja olen samalla laturilla ladannut kyseistä akkua useita kertoja. Tämähän menee balansoimattomassa moodissa, akusta tulee ulos vaan + ja - ei pääse tarkistamaan olisko jompi kumpi kenno kuolemassa.
-
Minun ymmärtääkseni tuo Connection break down ilmoitus tarkoittaa että akun (balanssi?) liitin on irronnut, tai ainakin yksi pinni balanssiliittimestä on irronnut kesken latauksen. Olisko siellä liittimessä kosketushäikkää? Tai johto poikki, tai johto irti akusta? Tuleeko tuo herkemmin jos johtoja härppii käsin kesken latauksen?
-
Tuossa ei balansointiliitintä ole ollenkaan, ainoastaan varsinaiset virtajohdot tulee ulos. Yritin liikuttelemalla, mutta ei ainakaan havaittavaa muutosta. Aluksi se latasi pidempään ja virheilmoitus tuli 5 - 10 minuutin päästä, tämä sykli toistui pari kertaa ja sitten se alkoi tehdä sitä aina vaan lyhyemmän ajan päästä kunnes lopulta ei päästy lataamaan ollenkaan. Latausohjelmana on siis charge, ei balansointia. Fast charge ei muuttanut tilannetta mihinkään.
Nyt kun sais selville mitä tuo virheilmoitus oikeasti tarkoittaa ja mistä se kertoo niin pääsis liikkeelle tuon kanssa.
-
iLaturin manuaali sanoo näin:
This will be displayed when an interruption of the connection between battery and the charger output has been detected during charging or discharging
Eli jotain kosketushäikkää siellä melkein tuntus olevan.. Nyt kun olis sullakin linux kone ja log-plotteri niin piirtäsit käyrää siitä latauksesta että miltä se näyttää, vois olla että näkis jotain, tai sitten ei :D
-
Mulla tuli joku ton tyylinen herja omassa laturissa ku yritin ladata li-ion akkuja lilo ohjelmalla. Lipo ohjelmalla kuitenkin onnistu?
Toisaalta mun "latausadapterissa" oli aika ohuet piuhat, et periaatteessa sekin voi olla herjan takana, mut silti jostain syystä lipo moodissa lataus onnistui kuin vettä vaan.
-
Tulipa mieleen, että voisko siinä akussa tai sen kennoissa olla yli/ali-jännitepiiri, joka nyt sitten katkasee latauksen. Useinhan noissa Li-Ioneissa on noita suojapiirejä. Jos siinä olis kennokohtaiset piirit, niin silloinhan jos akku ei ole balanssissa toinen kenno menee latauksessa ylijännitteelle ja sen suojapiiri viheltää pelin poikki.
-
Aijoo.. Aika hyvä pointti muuten. Jos tässä on kyse lipo akusta (lion?) jossa ei ole balanssiliitintä, niin silloinhan se akku voi mennä epäbalanssiin itsekseen. Samallai niinkuin läppäreissä on. Sitten kun se on epäbalanssissa niin siitä on vain pienempi kapasiteetti käytössä ja sillä on pärjättävä. Jos näin on, niin alkas oleen aika proo juttu jos sinne sais viriteltyä balanssiliittimen ite.
Edit: Niin ja se lion ohjelma toimii tässä tilanteessa paremmin juuri sen takia kun siinä on matalempi latauksen lopetusjännite. Jos kennot on vähän epäbalanssissa niin se vain lopettaa sen latauksen ennen kuin suojapiiri tekee lopetuksen. Siksi tuota virheilmoitusta ei silloin tule, ennen kuin ne kennot menee vielä enemmän epäbalanssiin.
-
Akku on siis Lilo kuten ekassa viestissä lukee. Akku alkaa siis olla kaput ja pitää alkaa etsiä uutta akkua mankkaan. Kestääkö tuo 2s lipoa.
-
Melkee pitäs aukaista se akun pää, nakata se suojapiiri lepikkoo, laittaa tilalle tasurijohto ja kokeilla sitte ladata tasuriohjelmalla. Veikkaan että sen saisi takaisin terään, nyt siellä on vain kennot keturallaan.
Muistaakseni kestää 2s-lipon (eihän se ole edes kaukana li-ionista). Malliltaan taisi olla vähän hassu joten sopivan etsiminen on jonkinlainen homma. Tai sitten mAh-koko menee pieneksi.
-
Tän pitäs passata suoraan http://www.gensace.de/gens-ace-2600mah-7-4v-2s1p-transmitter-pack.html (http://www.gensace.de/gens-ace-2600mah-7-4v-2s1p-transmitter-pack.html)
Ja ei tarvi lähteä merta edemmäs kalaan: http://fi.eurorc.com/product/4805/gens-ace-2600mah-74v-2s1p-transmitter-pack (http://fi.eurorc.com/product/4805/gens-ace-2600mah-74v-2s1p-transmitter-pack)
-
Tänään tuota ihmeteltiin vähän taas lisää. Paketissahan on kaksi rinnan ja noita rinnan olevia paketteja sitten kaksi sarjassa. Joko toinen paketti on pimeä tai balansointi on ihan totaalisen poskellaan. Toinen pari on täynnä, toinen tyhjä, lähetin sammuu itsekseen jonkin ajan kuluttua, mutta sai sillä sentään akut tyhjäksi. Onneksi kaverilla oli piuha mukana, jolla sain ladattua akkuun edes sen vähän lisää virtaa.
Akussa on siis suojapiiri ja se katkaisee latauksen kun toinen pari tulee täyteen, siitä tuo errori ilmoitus. Katsotaan saisko tuohon tinattua balanseriliitintä eli puretaan koko paketti osiin, liitetään uudelleen ja yritetään ladata balanseriliittimen kanssa. Ei maksa kuin vaivan, jos ei onnistu niin sitten tuo Xenin linkittämä akku tilaukseen, sain tänään testata että se mahtuu mankkaan sisälle. Myös paljon pidempi menis, mutta muuten mitat pitää olla enintään nuo.
-
Kataas miten herää henkiin, Kaapeli teki akulle ohitusleikkauksen eli se mikropiiri, joka valvoo latausta, lensi roskiin. Tilalle tinattiin balanointiliittimet ja nyt sen voi ladata balansoivalla ohjelmalla. Kennojännitteet oli ihan keturallaan, toinen täynnä, toinen tyhjä.
Pistin nyt alkusi latautumaan pelkästään tyhjän parin, se näyttäisi ottavan virtaa vastaan ja jännite nousee hitaasti. Ehkä tämä on vielä pelastettavissa tai elvytettävissä ainakin vähäksi aikaa ja samalla saadaan kuitenkin turvallinen lataus tälle. Tosin enää ei sitten ladata mankan laturilla vaan otetaan akku irti ja balansoivalla laturilla.
Jos toimii niin olen Timolle pari ölppää pystyssä. ;)
-
Tuota mietin että ei siitä varmaan olis mikään pakko ollut sitä suojapiiriä ottaa pois. Ihan ensiapuna olis mennyt sekin että lataa vain sen tyhjän kennon täyteen. Hyvällä tuurilla se olis porskuttanut jo sillä pitkään taas. Toisaalta, ymmärtääkseni tuo kenno lähti nyt happanemaan aika vauhdilla kun kerta aloitti oireilemisen? Huonolla tuurilla sitä pitää balansoida tästä lähden melko usein. Mutta nyt kun siinä on balanssiliitin paikallaan, niin se on helppo tehdä joka lataus. Nyt siinä vain ei ole sitä suojapiiriä suojaamassa siltä että mankka unohtuu päälle. Ylilatauksestahan ei periaatteessa tarvi huolehtia koska laturi tekee balansoinnin.
Tästä oppineena tuli mieleen että pitäs varmaan lähtä tutkimaan nuita vanhoja läppäreiden akkuja, että saako niihin eloa samalla konstilla. Todennäköisesti niissä on ihan sama vika, kennot menee epäbalanssiin ja siitä seuraa suhteettoman nopea akun kapasiteetin heikkeneminen.
-
Tuota mietin että ei siitä varmaan olis mikään pakko ollut sitä suojapiiriä ottaa pois. Ihan ensiapuna olis mennyt sekin että lataa vain sen tyhjän kennon täyteen. Hyvällä tuurilla se olis porskuttanut jo sillä pitkään taas. Toisaalta, ymmärtääkseni tuo kenno lähti nyt happanemaan aika vauhdilla kun kerta aloitti oireilemisen? Huonolla tuurilla sitä pitää balansoida tästä lähden melko usein. Mutta nyt kun siinä on balanssiliitin paikallaan, niin se on helppo tehdä joka lataus. Nyt siinä vain ei ole sitä suojapiiriä suojaamassa siltä että mankka unohtuu päälle. Ylilatauksestahan ei periaatteessa tarvi huolehtia koska laturi tekee balansoinnin.
Tästä oppineena tuli mieleen että pitäs varmaan lähtä tutkimaan nuita vanhoja läppäreiden akkuja, että saako niihin eloa samalla konstilla. Todennäköisesti niissä on ihan sama vika, kennot menee epäbalanssiin ja siitä seuraa suhteettoman nopea akun kapasiteetin heikkeneminen.
ei sekään aina auta... ajeltu balansointisykliä(3,00v-4,20v) mut aina tuo yks kennoista kyykkää
https://www.dropbox.com/s/onp5m0ce7ihcqfy/2014-01-01%2017.12.16.jpg (https://www.dropbox.com/s/onp5m0ce7ihcqfy/2014-01-01%2017.12.16.jpg)
-
Jos kenno on oikeasti finaalissa niin sitähän ei sitten pelasteta enää muuten kuin vaihtamalla.
Katsotaan nyt mitä se sanoo pidemmän päälle ja tuleeko tuosta enää yhtään akkua. Jos ei tule niin tilataan uusi lipo tuohon, tai sitten puran tuosta huonot kennot pois eli tuo on siis 2S2P akku. Kapasiteettia on niin paljon että on edelleen aikaa etsia sopiva akku jos tarvii uusia. Tuo kunnossa olevan akun lataus riittää mun käytössä yleensä noin kuukaudeksi.
-
106B+ herjaa mulla nyt tuota Connection break down ja kentällä ollaan. Mistähän tuo vois johtua? Aggregaati on ja powerin molempia ulostuloja koitettu ja 206B toimii sieltä. Myös auton akusta koitin ja sama error. Ilman balanssia ja balanssin kanssa. Muillakin akuilla tekee eli vaikuttas olevan laturissa häikkää? Eilen latasin akut tuolla täyteen ja tänään näköjään ei.
-
Veikkaan että balanseripiuha ei jostain syystä yllä laturiin asti. Käytännössä siis laturi ei näe yhtä kennoa ollenkaan, mutta tulkitsee jännitteestä että siellä yksi kenno enemmän akussa kuin mitä löytyy.
Kokeile pistää akun balanseriliitin suoraan laturiin.
-
Veikkaan että balanseripiuha ei jostain syystä yllä laturiin asti. Käytännössä siis laturi ei näe yhtä kennoa ollenkaan, mutta tulkitsee jännitteestä että siellä yksi kenno enemmän akussa kuin mitä löytyy.
Kokeile pistää akun balanseriliitin suoraan laturiin.
On kokeiltu. Kaikki toimii ja kaikki kennot näkyy ja antaa IR:t mutta ei lataa eikä pura vaan heittää tuon errorin.
-
On kokeiltu. Kaikki toimii ja kaikki kennot näkyy ja antaa IR:t mutta ei lataa eikä pura vaan heittää tuon errorin.
Terve,
mulla 206B teki saman yli vuosi sitten mutta sain täältä neuvon, että päivitä valmistajan sivulta käyttis. Sillä herkis vaivat ja on toiminut siitä lähtien.
-
Terve,
mulla 206B teki saman yli vuosi sitten mutta sain täältä neuvon, että päivitä valmistajan sivulta käyttis. Sillä herkis vaivat ja on toiminut siitä lähtien.
Selvä homma tätä täytyy kokeilla.
-
Päivitetty. Ei lähde lataamaan. Sama Connection Break Down errori.
-
Ongelma on nyt ratkennu. Sytty palamaan laturi onneks valvotuissa olosuhteissa niinku nää kuuluuki aina olla.