Kopterit.net
Tekniikka => Työkalut => Aiheen aloitti: Jaava53 - 18 Tammikuu, 2014, 16:09:55
-
Hommaisin jos eteen tulisi hyvä ja halpa "Digital Laser Photo Tachometer Non Contact RPM Tach Meter Motor Speed Gauge"
Onko kokemuksia/kuulopuheita eBay:ssä kaupattavista kiinanvehkeistä (kuten tällaisista: http://www.ebay.com/itm/Digital-Laser-Photo-Tachometer-Non-Contact-RPM-Tach-Meter-Motor-Speed-Gauge-USA-/380643100141 (http://www.ebay.com/itm/Digital-Laser-Photo-Tachometer-Non-Contact-RPM-Tach-Meter-Motor-Speed-Gauge-USA-/380643100141)
Haluaisin mitata sähkömoottorin kierrosluvun propellin kanssa ja ilman. Tarkoituksena saada peräkkäisille tasapainotusajoille aina samat kierrosluvut. Pitäisköhän aloittaa siitä, että katsoo millaisia kierroslukuja noista harjattomista sähkömoottoreista lähtee.
HK:ssa on kierroslukumittareita helikopterille, mutta luulen, ettei ne sovi pelkän moottorin kierrosluvun mittaamiseen.
Sitten sillä on tällainen: "Turnigy LCD Tachometer V2 for Helicopters 800~4200RPM and Airplane Props 0~20000RPM". Siitä sanotaan: " It utilizes a high-speed electronic LCD shutter to measure RPM. This method is much faster and more accurate. This makes for virtually no delay when changing the RPM setting and provides an accuracy within +/-1RPM. It even offers adjustable aperture settings to allow for use in just about any lighting condition!"
Vaikuttaa siltä, että tuossa joutuu mittaaja säätämään suljinnopeutta jotta kuva pysähtyy. Säädä siinä sitten vielä moottorin nopeutta. Aika hankalalta menetelmältä kuulostaa.
Onko kokemuksia, hyviä ehdokkaita?
-
Sen suljinnopeuden säätää haluttuun arvoon ja kun moottori näkyy olevan "paikallaan" vaikka pyörii niin sitten se arvo on ok.
Eli ei tarvii molempia säätää yhtaikaa...
-
Sen suljinnopeuden säätää haluttuun arvoon ja kun moottori näkyy olevan "paikallaan" vaikka pyörii niin sitten se arvo on ok.
Eli ei tarvii molempia säätää yhtaikaa...
Noissa laserilla toteutetuissa mittareissa ei ainakaan ole mitään säätöä, joten ne mittaavat kaiketi kierrosluvun automaagisesti (?).
Noi laserivehkeet vaativat kohteeseen jonkin heijastavan teipin, tai ainakin riittävän ison heijastuseron pyörivään osaan, josta näkevät kirkkaudenvaihtelun.
Noihin lennokkimoottoreihin ei oikein voi mitään extrateippejä laittaa, joten mittarin olisi tultava toimeen pelkkien propellinsiipien kanssa ja moottorissa pelkkien minkä? Onko noissa moottoreissa mitään, mihin tollanen mittari tarttuisi.
Vai onko tuo säädettävä mittausmenetelmä parempi näiden kanssa - siis pysäytetään pyörivä liike ja katsotaan millä taajuudella suljin räpsyttää?
-
Toi suljinjuttu ainaki oli tarkka ja helppo käyttää. Ei pahaa sanottavaa.
-
Sitten on noille Android ja Ipuhelimille nuo ääneen perustuvat kieroslukumittarit, jotka on toiminut hyvin, mutta, jos tosiaan tarvis on tietää pelkän mosan kiekat, niin ne ei sovellu siihen.