Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Konna - 08 Tammikuu, 2014, 12:47:23
-
Laskeskelin tuossa kopujen eroja varaosa kustannuksista suhteessa lentoaikaan.
Tieteellinen lopputulos omalla kohdalla on tällä hetkellä se että nano cpx on tullut lentoaikaan suhteutettuna helvetin kalliiksi toisin kuin 450 rexi
Asiaan vaikuttaa tietysti sekin että nanolla mennään pitkin seiniä ja 450 tehdään vasta kun osataan.
Ja noi nanon moottorit... Niitähän pitäisi ostaa tukkupaketti kerralla. Kestoonsa nähden kalliita ovat.
-
Bladen tuotteista nuo pienet on yllättävän kalliita. Mcpx kestää mitä vaan tai ainaki se vanha. 130X on taas kuulemma todella kallis laite. Nuo saa toki aika kovaa rääkkiä kuten sanoit.
-
Ei 130x niin kallis kuitenkaan ole. Lähinnä siinä menee perän rattaita ja peräputkia, ainakin mulla. Rattaat toki maksaa jonkun verran, mutta peräputkea kun ottaa metritavarana, on se melkein ilmaista (valmiit putket onkin sitten 7-8 euroa kpl).
-
Olen kans huomannu ettei pikkukopterit tule niin halvaksi kuin äkkiseltään vois kuvitella.
-
Kyllähän noihin pikku rääpäleisiin saa menemään rahaa todella paljon! Itsellä vuodessa mennyt varmasti yhden uuden 500 trexin verran mutta silti niistä saatu kokemus on korvaamaton apu oppimisen kannalta! Noilla kun uskaltaa tehdä ihan mitä vaan.
Nyt tilanne kääntynyt niin että pikkuset on pölyttynyt hyllyllä jo yli kolme kuukautta. Paras lento/torppisuhde ollut 450 rexillä joka meni torpitta yli 6kk :)
-
Kyllähän noihin pikku rääpäleisiin saa menemään rahaa todella paljon! Itsellä vuodessa mennyt varmasti yhden uuden 500 trexin verran mutta silti niistä saatu kokemus on korvaamaton apu oppimisen kannalta! Noilla kun uskaltaa tehdä ihan mitä vaan.
Nyt tilanne kääntynyt niin että pikkuset on pölyttynyt hyllyllä jo yli kolme kuukautta. Paras lento/torppisuhde ollut 450 rexillä joka meni torpitta yli 6kk :)
Tuo on aivan totta. Jos nanon torpit muutettaisiin ison kopun torpeiksi olisi myydään palstalla varmaan auto myynnissä ;D
Mutta lentoaika kustannus on ihan tajuton noissa pienissä...
-
Onhan pikkukopteri kyllä aivan mainio ensimmäiseksi harjoittelu kamppeeksi.
Minäkin torppinu Walkeran 4G6 kopterilla käsittämättömät summat rahaa.
Mutta, ei olis varmaan isommalla tullut opittua niin kantapään kautta.
Sitten kun perusasiat alko olla jotenki hallussa,
jäi pikkukopterit kotiin.
-
Halpaahan se on vaihdella Nanoon moottoreita tjsp. Täällä on yhdestä controlboardista irronnut
komponentteja ja toisesta sekoilee vastari. >:(
-
Enemmän se sepaluksen takana tuntuu onnistunut pirofunneli 700:lla, kuin jollain pienellä paarmalla, mikä ei mene edes nukketalon seinästä läpi ku lapasesta lähtee.
Quarkki on itellää rahaa jonku ver säästänyt, mutta S.R.B:sta ei ole ylös alaisin lennättelyyn.
Omassa tapauksessa tosin torppeja tullut niin vähän, että en osaa sanoa muuta ku et kustannuspolitiikka on ihan 50/50.
-
juuri ton pikkukopterin kalliin varaosapolitiikan takia itsekkin aikanaan luovuin noista kokonaan ja vannoin etten enää koskaan osta yhtään tollasta esim e-fliten enkä muidenkaan pientä kirppua.
niihin menee satasia rahaa ihan pikkuajassa. lopputuloksena ei kuitenkaan ole lentämisen fiilistä vaan pelkkää sirinää :D
monta kertaa oon meinannu ton mun lupauksen murtaa ku tullu jotain uusia markkinoille. onneks oon aina saanu alkuun hillittyä ja sitte ku aikaa on tiimalasissa valunu on niiden uusienkin kohdalla tullu karu totuus niiden laadusta ilmi. viimeisimpänä hyvänä esimerkkinä toi allun 150 rexi. kyllä poltteli mutta hillitsin ja nyt ku lueskellu ni enpä montaa latia siitä maksais.
itse kuulun siihen ryhmään joka pitää simuttelua ihan kivana puuhana ja siinä saa kyllä mielestäni enemmän lentämisen tuntua ku noilla mikrokokosilla. tätä ei voi tietenkään yleistää koska kaikki ei tosta tykkää. siinä on kuitenkin varaosakustannukset halvat ;)
suhteutetuna mun kallein kopteri on luultavasti ollut mCPX jonka modasin sitte jossain vaiheessa harjattomaksi päämoottorin osalta.
-
Minä taas kuulun niihin joille mCPX opetti parhaiten funnelit, perä edellä kasit oikeen ja väärin päin ja muutenki päin ja leijunnan joka päin joka suuntaan. Harjallisena ja nopealla holdi sormella se kone kesti kaiken. Nyt kun jostain löytäisin vielä sellasen mCPX rungon niin pistäsin tuon vanhan kasaan ja alkaisin treenata funneli kahdeksikkoa jne. Simuttaminen on kivaa, mutta tuolla mCPX:llä oli kiva kokeilla eka kaikkea ja sen jälkeen isommilla se oli helpompaa. Eihän sillä mitkään tic tocit tai vastaava menny mutta nuo kasit jne.
-
No joo, sen verran täytyy ottaa takaisin omia kommenttejaan, että onhan siihen 130x:ään rahaakin mennyt. Varmaan olis saanu jonkun 450 kokoisen sillä rahalla. Ainakin käytetyn. Mutta loppukesästä alkoi jo rajoittumaan enimmäkseen noihin peräputkiin ja perän rattaisiin.
On sillä laiska simuttaja kyllä sitten säästänytkin. Jos jokainen torppi olis tullu isommalla, olis lentämiset jääny aika vähälle varaosia odotellessa. Ja olis menny omat ja lainatut. Sillä kun ei kynnys koittaa uusia juttuja ole kovin korkealla. Mun mielestä on siis pikkukone hintansa (ja varaosansa) haukkunut.
-
Niinhän se menee että noi microkokoset on hyviä sellasille jotka ei jaksa simuttaa koska yksittäiset torpit ei yleensä maksa mitään.
On ne hyviä muillekkin mutta käy vaan kalliiksi. Niitä ku tulee sitte kanssa vedettyä pitkin seiniä.
Pääasia että oppii.
-
Nyt kun jostain löytäisin vielä sellasen mCPX rungon
Onhan noita joka paikassa myynnissä. Itselläni kaksi vuotta sitten ostettu mCPX vielä aktiivikäytössä, tosin ei taida yhtään alkuperäistä osaa olla enää jäljellä :o Toinen lentämätön mCPX on kirjahyllyssä odottamassa pääsyä museokopteriksi ;D
-
Pääasia että oppii.
Nimenomaan
-
Eiku pääasia että viihtyy.
-
Eiku pääasia että viihtyy.
juuri näin.
kustannuksista täytyy sanoa että halvin laite käyttää suhteutettuna lentotunteihin mitä mulla on ollu on kyllä ehdottomasti toi miniProtos. halvat sulakeosat sopivissa paikoissa ja aivan upea värkki lentää. saa sitä lentämisen fiilistäkin :)
kaikkihan hajoo joskus ja on mulla tossakin ollu pari kallista torppia mutta ku ottaa huomioon että värkissä on 900+ lentoa ja varmaan satakunta torppia joista ehkä 30:lla on jotain hajonnu (en oo vähään aikaan lueskellu muistiinpanoja) ni on kyllä uskomattoman kestävä laite!
hankintahinta onkin sitte suolanen ton kokoselle ku taitaapi olla yli tonnin mutta niinhän se on että "kallein on usein loppupeleissä halvin" :)
-
kustannuksista täytyy sanoa että halvin laite käyttää suhteutettuna lentotunteihin mitä mulla on ollu on kyllä ehdottomasti toi miniProtos. halvat sulakeosat sopivissa paikoissa ja aivan upea värkki lentää. saa sitä lentämisen fiilistäkin :)
Tilasin tuossa Miniprotokseen varaosapussin. Painoi 170g ja maksoi noin 100 eur - kilohinta noin 600 eur. Ymmärtääkseni hopea maksaa noin saman verran. :-)
Mutta totta ei ole kultaa kalliimpaa & toivottavasti noilla torppailee hetken.
-
Moi,
Vertailin tossa Trex550L, Goblin570, Gaui X4 II, Protos varaosakuluja (fastlad) noin mutu -tuntumalta.
Keräilin mukaan mainshaftin + laakerit, maingear, tailtube, torquetube + rattaat + laakerit. Nuppiosia en kyl huomioinu.
Näyttäs siltä et:
- Trex (kallein)= 88€
- Goblin =74€ (ilman peräputkea)
- Gaui =70€
- Protos = 44€?
Vaikuttaako teistä realistiselta?
-
Toi sun varaosasetti on vähän outo, enemmänkin puoliks huolto- ja puoliks torppisetti.
Vertaa vaikkapa normi torppisetti, kopalla tai ilman. Puuttuu molemmat lavat, landarit, yhtenä myös vaikkapa runkolevyt? Esim. laakerit nyt ei joka torpissa mene, hifisti kai vaihtee ne jos vähän kopu pomppaa laskeutumisessakin... ;D
-
Protos ei hirveää tälliä nuppiin tarvi, että saa uusia myös lavan pitimet. Ne kun on muovia niin se linkkipallo lähtee siitä melko helpolla kävelemään. Lavat nyt maksaa aina saman oli minkä merkkinen kopteri tahansa niitä nyt ei välttämättä tarvitse hinta vertailun takia huomioida kokonaiskustannuksen takia kylläkin.
-
Joo. lapoja en huomioinu ku ne on kaikissa about samat. Muuten vertasin siihen mitä trex450 on "tarvinnu" vaihtaa.
-
Oliko tässä tarkoituksella kaksi vähän pienempää ja kaksi isompaa isompaa kopteria? Kyllä noidenkin lapojen välillä on hintaeroa muutama kymppi.
-
Tossahan on aika eri kokoisia koptereita vertailtu keskenään, joten en tiedä miten järkevä noita on keskinään edes vertailla. Isomman kopterin torppikustannukset luonnollisesti ovat isommat kuin pienemmän lähes aina. Isommasta kalliimman torpata tekee kalliimpien osien lisäksi se, että torpissa hajoaa enemmän. Esim 250 rekkula on tosi halpa torpata. Ei sen takia että osat olisivat oleellisesti halvempia kuin 450:ssä, vaan siksi ettei siitä torpissa hajoa paljon mitään.
-
No sanokaa mikä on teidän kokemus oikeista kustannuksista.
-
450L Dominator perustorppi lapoineen on siinä 35 € luokkaa. Joskus harvoin jää lavat ehjäksi niin silloin ei ole pahan hinnasta torppausta.
Mutta torpit on AINA tapauskohtaisia! Joskus hajoaa enempi joskus vähempi.
Minusta rekkulan torppi ei ole pahan hintainen.
-
Mulla makso Dominaattorin viime torppi 100e lapoineen :o Eikä hajonnut servon rattaita tms kallista. Osa osista tuli toki kahden kappaleen pakkauksissa, joten jonkin verran hintaa per torppi saanee alaspäin.
Allun lavat maksaa jo yli 20 euroa. En ymmärrä miten voi selvitä 35 eurolla, ellei kyseessä ole pelkkä kopterin kaatuminen tms.
1.0000 x 450DFC Main Shaft Set 10.99€
1.0000 x Black Slant Thread Main Drive Gear/121T 6.93€
1.0000 x 450 Feathering Shaft 6.45€
1.0000 x Bearings(685ZZ) 4.65€
1.0000 x 450L Torque Tube 10.98€
1.0000 x Bearings(MR83ZZ) 4.49€
1.0000 x 450L Tail Linkage Rod 3.95€
1.0000 x M0.6 Torque Tube Front Drive Gear Set/26T 11.90€
1.0000 x Torque Tube Rear Drive Gear Set 11.90€
= 72.24e + lavat. Ja postikulut päälle :P
-
Mulla o torpit ollu välillä 30-2000€, vehkeestä ja torpin tyylikkyydestä riippuen ;)
Näkisin turhana tän tyyppisen laskemisen, kaikki rahat tää harrastus kuitenki vie :)
-
Mulla makso Dominaattorin viime torppi 100e lapoineen :o Eikä hajonnut servon rattaita tms kallista. Osa osista tuli toki kahden kappaleen pakkauksissa, joten jonkin verran hintaa per torppi sanee alaspäin, mutta ei kyllä paljoakaan.
Allun lavat maksaa jo yli 20 euroa. En ymmärrä miten voi selvitä 35 eurolla, ellei kyseessä ole pelkkä kopterin kaatuminen tms.
1.0000 x 450DFC Main Shaft Set 10.99€
1.0000 x Black Slant Thread Main Drive Gear/121T 6.93€
1.0000 x 450 Feathering Shaft 6.45€
1.0000 x Bearings(685ZZ) 4.65€
1.0000 x 450L Torque Tube 10.98€
1.0000 x Bearings(MR83ZZ) 4.49€
1.0000 x 450L Tail Linkage Rod 3.95€
1.0000 x M0.6 Torque Tube Front Drive Gear Set/26T 11.90€
1.0000 x Torque Tube Rear Drive Gear Set 11.90€
= 72.24e + lavat. Ja postikulut päälle :P
Minulla on kiinasta aika kattava valikoima varaosaa domiin. Ja kuten mainitsitkin aika paljon osaa tulee 2 pakkauksissa. Komean torpin kyllä olet nykässyt tuolla listalla ;D
Mutta kuten sanoin ei ole kahta samanlaista torppia :D
-
Mulla o torpit ollu välillä 30-2000€, vehkeestä ja torpin tyylikkyydestä riippuen ;)
Näkisin turhana tän tyyppisen laskemisen, kaikki rahat tää harrastus kuitenki vie :)
Aivan tosi ::)
-
Näettekö eroo hihnaperäsellä ja kardaaniperäsellä torpin sattuessa?
-
Hihna voi jäädä ehjäksi säästää tt:n hinnan. Viime torpissa olikin melkein ainoa mitä jäi ehjäksi.... :o
-
Mulla on käytännössä mennyt 700 ja 800 kokoisen kanssa lyhennettynä, T&T. Eli, tonni & torppi :D
-
Mulla on käytännössä mennyt 700 ja 800 kokoisen kanssa lyhennettynä, T&T. Eli, tonni & torppi :D
Toi tulos laannuttaa kyl kovimmankin kopteri stondiksen :-\
-
Toi tulos laannuttaa kyl kovimmankin kopteri stondiksen :-\
ei rahaa voi lennättää. kopteria voi :D uutta kopteria ja torppia vaan...
joku mainitsi että Dominator torppi on sen 35e. kuinkahan montakmmentä torppia mulla on miniprotoksella missä menee vaan lavanpitimet. usein vaan toinen. se on kolmisen euroa :D välillä tietty saa sitte ihan solmuunkin.
tosin sähän kyselit isompia kopuja. ainakin trex500 maksoi mulla aina 200-350e torpata eli oli todella kallis laite pitää. tarkistin just logista joka sano että otanta oli 6 torppia ennenku uskoin :D
omasta mielestä toi on surkea kokoluokka. hajoaa torpissa mutta FBL aikakautena ei juuri eroa lennossa 450 kopteriin. tai eroaa tietenkin mutta ei oleellisesti.
noi oikeat 500 lapoja pyörittäväthän on sitte taas ihan eri tarina.
-
ei rahaa voi lennättää. kopteria voi :D uutta kopteria ja torppia vaan...
joku mainitsi että Dominator torppi on sen 35e. kuinkahan montakmmentä torppia mulla on miniprotoksella missä menee vaan lavanpitimet. usein vaan toinen. se on kolmisen euroa :D välillä tietty saa sitte ihan solmuunkin.
tosin sähän kyselit isompia kopuja. ainakin trex500 maksoi mulla aina 200-350e torpata eli oli todella kallis laite pitää. tarkistin just logista joka sano että otanta oli 6 torppia ennenku uskoin :D
omasta mielestä toi on surkea kokoluokka. hajoaa torpissa mutta FBL aikakautena ei juuri eroa lennossa 450 kopteriin. tai eroaa tietenkin mutta ei oleellisesti.
noi oikeat 500 lapoja pyörittäväthän on sitte taas ihan eri tarina.
Sä osaat nykyään torpata "paremmin" kuin silloin 500sen aikaan.. ja nykyään lennetään nurtsin päällä eikä kivimurskassa!
Mulla menny 500sessa rekkulassa aika tarkkaan 100 e per torppi..
-
Älkää TORPATKO! ;D ;)
-
Alusta jossa lentää vaikuttaa tosiaan aika paljon kans torpin vaurioihin. Pinsiössä kun torppaa soralle tai kivikkoon niin yleensä on koppakin ihan ruvella ja uusimiskunnossa. Nurtsin päällä ja pellolla yleensä koppa selviää aika vähillä vaurioilla.
Mutta joo, kuka näitä nyt jaksaa laskea. Tää harrastus kannattaa nähdä elämää rikastuttavana eikä köyhdyttävänä, kuten joku viisaasti joskus totesi 8)
-
ja niinhän se menee että se on otettava just se mitä kuolaa eikä koittaa järkeillä. ei niillä kustannuksilla saa olla niin paljoa väliä. jos ostaakin jonku "järkipelin" ni se kuolaaminen jatkuu sitte heti sen hankinnan jälkeen ja lopulta sulla on sitte ne molemmat eikä tullukkaan halvaksi :D
-
ei rahaa voi lennättää. kopteria voi :D uutta kopteria ja torppia vaan...
joku mainitsi että Dominator torppi on sen 35e. kuinkahan montakmmentä torppia mulla on miniprotoksella missä menee vaan lavanpitimet. usein vaan toinen. se on kolmisen euroa :D välillä tietty saa sitte ihan solmuunkin.
tosin sähän kyselit isompia kopuja. ainakin trex500 maksoi mulla aina 200-350e torpata eli oli todella kallis laite pitää. tarkistin just logista joka sano että otanta oli 6 torppia ennenku uskoin :D
omasta mielestä toi on surkea kokoluokka. hajoaa torpissa mutta FBL aikakautena ei juuri eroa lennossa 450 kopteriin. tai eroaa tietenkin mutta ei oleellisesti.
noi oikeat 500 lapoja pyörittäväthän on sitte taas ihan eri tarina.
On minullakin useampi "torppi" missä on napsahtanu lavanpitimen linkki joka on muutaman euron. En vain laske niitä torpeiksi.
-
On minullakin useampi "torppi" missä on napsahtanu lavanpitimen linkki joka on muutaman euron. En vain laske niitä torpeiksi.
joo kyllä toi kokoluokka on se joka sopii paljon torppaavalle :)
-
...omasta mielestä toi on surkea kokoluokka. hajoaa torpissa mutta FBL aikakautena ei juuri eroa lennossa 450 kopteriin. tai eroaa tietenkin mutta ei oleellisesti...
Tästä ollaan kärkkäästi montaa eri mieltä ;D
Muistetaas ny että tämä on harrastus. Harrastukseen meneviä rahoja ei lasketa. Ja jos lasketaan ni kerrotaan vaimokkeelle suurin piirtein kertoimella 0.33 laskettuna.
Mikä tahansa harrastus maksaa, voihan sitä kopteria lennättää torppaamatta, kyllä se leijuu sen 10 minuuttia paikallaan, on sitten eri asia tyydyttääkö se jokaista lennättäjää, mua ei :)
-
joo kyllä toi kokoluokka on se joka sopii paljon torppaavalle :)
Täysin samaa mieltä. 450 on minulle se kokoluokka jolla uskaltaa räimiä ja lipsahdus ei vie ihan koko tiliä kerralla.
Ja kuten TeroS tuumasi niin torpin hinta haitari voi olla muutamasta kympistä tonneihin.
-
Mä oon kanssa sitä mieltä, että mitä niitä laskee. Torpattu kopteri on kumminkin laitettava kuntoon jos haluaa lennätellä. Tietty jos ei halua, niin ainahan sen voi "siivota"... Niin, ja kaupasta saa uusia kittejä.
-
Muistetaas ny että tämä on harrastus. Harrastukseen meneviä rahoja ei lasketa. Ja jos lasketaan ni kerrotaan vaimokkeelle suurin piirtein kertoimella 0.33 laskettuna.
Mikä tahansa harrastus maksaa, voihan sitä kopteria lennättää torppaamatta, kyllä se leijuu sen 10 minuuttia paikallaan, on sitten eri asia tyydyttääkö se jokaista lennättäjää, mua ei :)
Kyllähän nämä lauseet vaimolle alkaa useimmiten "tämähän oli puoli-ilmainen" tai "tosi halvalla sain"... ;D
Minulla on vain kahdenlaisia kopuja, torpattuja ja jotka tullaan torppaamaan ::)
-
... Niin, ja kaupasta saa uusia kittejä.
Onnex saa, sain Protoksen niin muruiksi, että tuli halvemmaksi ostaa uusi kitti kuin korjata vanhaa :(
-
Onnex saa, sain Protoksen niin muruiksi, että tuli halvemmaksi ostaa uusi kitti kuin korjata vanhaa :(
Tiedän tunteen. Mulla meni muinoin Freya... Ei siitä jäänyt kuin ruuvit ja sähköt. Oli aika yllätys, että kopu voi mennä niin paskaksi. Jopa tankki halki, suodatin poikki, ja ne AL-palikat, jotka pitää runkolevyjä erillään kaikki vinoiksi. Perä atomeiksi, ja nuppi ilman purkaamista molokkiin. Runkokin kolmeen osan.. Mutta parin päivän päästä löytyi uusi kitti jäljelle jääneille materiaaleille! Tällä kertaa eri merkkinen laitos.
-
Mikä tahansa harrastus maksaa, voihan sitä kopteria lennättää torppaamatta, kyllä se leijuu sen 10 minuuttia paikallaan, on sitten eri asia tyydyttääkö se jokaista lennättäjää, mua ei :)
Näin. :D