Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: K.Kangasluoma - 08 Tammikuu, 2014, 11:26:17

Otsikko: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 08 Tammikuu, 2014, 11:26:17
Olen katsellut videoita Youtubesta, sekä lennellyt Phoenix-simulla ja kerännyt näin kokemusta kopun lennättämisestä. Leijuttelu tolla mun 450:llä jo onnistuu kohtuudella, mutta olen pohtinut seuraavanlaista ongelmaa - vai sanoisinko eroavaisuutta. Eli kun kopua pyörittelee simussa rudderille pystyakselinsa ympäri vaikkapa kaksi kertaa, onnistuu tuo ihan yksinkertaisesti viemällä vasemman tikun jompaankumpaan laitaan. Mutta kun yritän tehdä samaa elävässä elämässä pihallani omalla kopterillani ei se toimi ihan noin yksinkertaisesti  :-\ Eli kopteri lähtee vaeltamaan vasemmalle jos pyöräytän kopun nokkaa oikealle (muistaakseni näin). Ja jos yritän pyöräyttää kopua 360 astetta pystyakselinsa ympäri, joutuu se lähes hallitsemattomaan lentotilaan  :'(

Onko tämä ihan normaalia, vai onko mulla jokin säätö pielessä? "Omasta mielestäni" ainakin swashin pitäisi olla kutakuinkin kohillaan, koska kopukka pysyy aika hyvin aloillaan leijutuksessa. Voiko kopterin tasapainopiste olla jotenkin nokka- / perä -painoinen koska näin käy tms???
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Waldemar - 08 Tammikuu, 2014, 11:36:51
Usein ne johonkiin suuntaan vaeltaa kun pyörittää. Kannattaa simussa säätää main rotor stabilityä pienemmälle niin tulee realistisempaa menoa. Ei sen kopun kuitenkaan ihan hallitsemattomaan tilaan pitäisi pyörittelystä mennä.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Toeh - 08 Tammikuu, 2014, 12:01:37
FBL kopteri pitäis aika nätisti kyllä pirottaa. Varsinki jos akku on hyvässä kohtaa ja näin ollen kopu tasapainossa niin lujaa saa pirottaa ja ei pitäis mennä kyllä hallitsemattomaan tilaan. Jos swash on vähänkin vinossa tai kopu vaikka peräpainoinen niin kyllä voi lähteä hakemaan. Paikoillaan hitaasti pirottaminen niin että korkeus pysyy ja kopteri ei liiku, on myös pirun vaikeaa.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Otou - 08 Tammikuu, 2014, 12:06:13
Onko sulla miten ahdas tila missä sitä pyörittelet?
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 08 Tammikuu, 2014, 12:09:50
Okay - eli normaalia toimintaa siis  ;D Täytyypä säätää simussa tuota asetusta, niin ei ole liian helppoa lentäminen sillä  ::) Omasta mielestäni oma kopukkani on hieman peräpainoinen. Jos stabbarista nostaa, irtoaa jalasten takaosa viimeisenä. Tätä lienee vahvistaa sekin, että pysyy helpommin paikoillaan kun naksuttelee neljä - viisi pykälää trimmiä eteenpäin?

Leijuttelen kopua tällä hetkellä omakotitalon pihassa - eli tilaa on, muttei kuitenkaan riittävästi taivaslentoon  ;D
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Toeh - 08 Tammikuu, 2014, 12:19:57
FB kopteri on todella nuuka painopisteen suhteen. Myös jos leijuttelet matalalla ~metrissä niin "maaefekti" tulee sekottamaan tuota entisestään. Tuo FB kopu pitäis olla ehdottomasti tasapainossa swash suorassa. Jos olet joutunut trimmaamaan sitä sen 5 naksua eteenpäin on se kokoajan "työnnöllä" eteenpäin ja tästä johtuen se lähtee pirottaessa seilaamaan todella paljon.

Mutta tuommosenaanki voi toki lentää kunhan ei ihan hulluna väännä. 450 kokoset on usein peräpainosia, mutta kokeile laittaa akku niin eteen kuin pystyt niin se vähän helpottaa.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Jalippo - 08 Tammikuu, 2014, 12:42:02
Kannattaa myös simulaattorissa (ainakin Phoenix) tarkistaa, että siellä model -> edit valikon takana realistisuus on 100 %.
Oletuksena tuo on 50 %.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: vee73 - 08 Tammikuu, 2014, 12:46:34
Tämä on mielestäni Phoenixin suurin bugi.
Vaikka mulla on FBL 700 kopteri ja tasan on kaikki timmissä.
Ei puhettakaa että se pysyis paikallaan pyörityksessä ilman korjausliikkeitä.
Varsinkin jos suht hitaasti pyörittää.
Simulla taas koperi on kuin naulattuna vaikka miten sekoittaa perällä.
Ja jos sitä stabiilisuutta säätää pienemmälle, niin kopteri vaan kallistaa aina samaan suuntaan pelkässä leijutuksessa.
Ja näihän oikeasti ei tapahdu.
Joko minulta on jotain mennyt pahasti ohi, tai sitten se vaan on näin.

Tarkistanpa vielä tuon realistisuuden.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Jalippo - 08 Tammikuu, 2014, 13:36:15
Kyllä mulla ainakin phoenixissa lähtee esimerkiksi FBL 700 kopteri aina vasemmalle, kun peräpotkuri puhaltaa. Eli jos ottaa varovasti ilmaan, eikä koske mihinkään.
Toki pyörii paikallaan tosi nätisti, mutta niin oma FBL 500 tekee ihan livenäkin, kun FBL purkki on säädöissä ja kopteri tasapainossa.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: vee73 - 08 Tammikuu, 2014, 13:51:53
En tarkoita sitä nousua.
Vaan jos tyynellä kelillä laitat leijumaan ihan niin paikalleen kun saa.
Liikutat perää nii varmasti lähtee kopteri liikkumaan.
Tasapainossa on. Kun pysyy nupinvarassa ylösalaisin 3mm palikan varassa.
Ja purkin säädöt kohillaan myös.

Mä näkisin että tämä ilmiö on väistämätön.
Koska kopteri on väkisinkin peräroottorin takia pikkusen kallellaan. Pienissä näkyy selvästi.
Ja sitten kun vähän kallellaan ja kopteria kääntää kiin sehän sekoittaa tilanteen. 
Mä näkisin.  :)
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: rane78 - 08 Tammikuu, 2014, 14:19:14
Myös kierrokset ja expot vaikuttaa asiaan.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Kaapeli - 08 Tammikuu, 2014, 14:30:28
En tarkoita sitä nousua.
Vaan jos tyynellä kelillä laitat leijumaan ihan niin paikalleen kun saa.
Liikutat perää nii varmasti lähtee kopteri liikkumaan.
Tasapainossa on. Kun pysyy nupinvarassa ylösalaisin 3mm palikan varassa.
Ja purkin säädöt kohillaan myös.

Mä näkisin että tämä ilmiö on väistämätön.
Koska kopteri on väkisinkin peräroottorin takia pikkusen kallellaan. Pienissä näkyy selvästi.
Ja sitten kun vähän kallellaan ja kopteria kääntää kiin sehän sekoittaa tilanteen. 
Mä näkisin.  :)

Ihan saman olen huomannut itsekin.

Mutta toisaalta, ainakin CGY-750 manuaalissa puhuttiin jostain asetuksesta että sinne kannattais roottorin kierrosluku laittaa sisään vaikka ei olisikaan RPM sensoria. Jotain ymmärsin että se sieltä laskisi juurikin tuota kompensaatiota millä se sais pidettyä kopteria paremmin paikallaan kun perää pyöritellään. Se perän vaikutushan on riippuvainen lapojen ilmanvastuksesta ja kierrosluvusta. Mitä enempi lavat vastustaa pyörimistä, sitä kovemmin tarvii peräroottorilla puhaltaa sivulle jotta saadaan perä pidettyä suorassa. Ja sitä kovemmin kopu lähtee sivulle, eli sitä enempi sen pitää leijua vinossa jotta se pysyy paikallaan. Sitten jos perää pyöräytetään 180 astetta niin sehän on ihan väärään suuntaan kallellaan jos mitään kompensointeja ei tehdä.  Onhan se mahdollista kompensoida, jos kertoimet osuu kohdalleen, mutta voipa olla että harvemmassa purkissa edes yritetään tehdä mitään tuolle.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: vee73 - 08 Tammikuu, 2014, 14:39:41
Mulle ei ole silmille hypännyt tuommosta säätöä veepaaris.
Täytyy tutkia..
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 08 Tammikuu, 2014, 15:46:29
FB kopteri on todella nuuka painopisteen suhteen. Myös jos leijuttelet matalalla ~metrissä niin "maaefekti" tulee sekottamaan tuota entisestään. Tuo FB kopu pitäis olla ehdottomasti tasapainossa swash suorassa. Jos olet joutunut trimmaamaan sitä sen 5 naksua eteenpäin on se kokoajan "työnnöllä" eteenpäin ja tästä johtuen se lähtee pirottaessa seilaamaan todella paljon.

Mutta tuommosenaanki voi toki lentää kunhan ei ihan hulluna väännä. 450 kokoset on usein peräpainosia, mutta kokeile laittaa akku niin eteen kuin pystyt niin se vähän helpottaa.

Joo - näin olen antanut itsenikin ymmärtää maaefektin suhteen. Määpä kokeilen tuota akkua siirtämällä muuttaa painopistettä edemmäs..
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: rane78 - 08 Tammikuu, 2014, 15:51:02
Joo - näin olen antanut itsenikin ymmärtää maaefektin suhteen. Määpä kokeilen tuota akkua siirtämällä muuttaa painopistettä edemmäs..

Laita myös samat rundit. Koska kopu vakaampi sopivilla kierroksilla.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 08 Tammikuu, 2014, 15:52:33
Myös kierrokset ja expot vaikuttaa asiaan.

Expoista en tiedä nyyppä kun olen, mutta kierroksista olen oppinut jotain kantapään kautta  ::) Alussa mulla oli varovasti kiekkaa (?) ja muuttuva kaasukäyrä (!). Sen kyllä huomasi että kopu vaappui leijutuksessa (taisinpa lavat pari tuhota enneku uskoin). Myöskin perän pomppimista esiintyi aina kun akusta alkoi paukku loppumaan - sen sai pois kun napsutteli "Hover Throtlesta" lisää kiekkaa. Joo - jotenki hölmöö toimintaa itseltä ennenkuin tajusin nostaa kaasukäyrää tonne 60% luokkaan (flattinä)  ;D
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: 338federal - 08 Tammikuu, 2014, 18:38:53
Mulla tuntuu että mun 450 pro pirottaa aivan jees. Melkein paremmin kuin simussa.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Tohtori R - 08 Tammikuu, 2014, 18:50:40
pirocomp on v-bar softaan ympätty mutta olikohan nyt niin ettei sitä pääse säätämään.

v-bar oli ensimmäinen purkki myös tällä saralla. nythän toi pirocomp löytyy monesta muustakin controllerista.

noista kaikenmaailman mcpx sun muista koptereistahan tää ainakin vielä sillon puuttu ku mulla oli semmonen ja sehän ei pysy pirottaessa edes samassa huoneessa jos ei ohjaa kokoajan :D myös kaikki ihan halppikset kuten xyz sun muut on (tai ainakin oli tullessaan) sellasia että pirocomp puuttui. ei ne kyllä ilmeisesti paikallaan pysynykkään vaikka omaa kokemusta ei tietenkään ole ja kuulopuheiden varassa mennään :D
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Ves@ - 08 Tammikuu, 2014, 18:54:58
Kyllä se kopu alkaa pyörimään ihan ok, kunhan vaan harjoittelee.
Ainakin meikäläisellä se tuppas alussa hiukka karkaamaan. Ja pyörii ihan ok, oli kärpäslätkät tai ei.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 09 Tammikuu, 2014, 09:25:58
Tästäpä tulikin mieleen kysymys! Mankassa (Spektrum DX7) on kolme lentomoodia; normal - idle1 - idle2. Leijuttelen tossa normal-modessa ja käyrät sen mukaiset. Idle-tiloissa mulla on kaasukäyrät flättinä ja lapakulmat lineaarisena 0 - 100% Hirmuna en noita idle-tiloja ole käyttänyt koska kopu reagoi tikun liikkeisiin aika ööö.. herkästi verrattuna normal-modessa - ja näin kait on tarkoituskin  ;) Ajattelin, että voisiko tikkujen liikkeitä jotekin "pehmentää", eli vaikutukset olis hieman rauhallisemmat? Pitääkö säätää jotain "expoja" vai "D/R-juttuja" siksi aikaa, että oppisi hieman paremmin lennättelemään? Tiedän, että tossa mankassa saa ainakin eri lentotiloihin muutettua D/R-asetusta, mutta tuumin vain onko se ns. "oikea tapa"? Vai pitääkö vaan opetella lennättään kopua idle-tiloissa noilla asetuksilla? Onks tää tarpeeksi tyhmä kysymys  ;D
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Waldemar - 09 Tammikuu, 2014, 09:40:21
Asiaan liittyvää keskustelua käytiin tuossa taannoin hyvässä hengessä ja kovin yksimielisesti....
http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.msg202245#msg202245 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.msg202245#msg202245)

Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Tohtori R - 09 Tammikuu, 2014, 11:22:27
Kyllä se kopu alkaa pyörimään ihan ok, kunhan vaan harjoittelee.
Ainakin meikäläisellä se tuppas alussa hiukka karkaamaan. Ja pyörii ihan ok, oli kärpäslätkät tai ei.
kyllähän kaikki pyörii paikallaan ku ohjaa. Tää pirocomp tarkottaakin just sitä että se korjaa sitä ilmiötä joka aiheuttaa vaeltelua pirotuksen aikana. Noissa pienissä ku ei ainakaan ennen sitä ollu ni ne kyllä vaelteli sitte aika paljon jos ei korjannu sormella kokoajan...
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Ves@ - 09 Tammikuu, 2014, 11:27:44
kyllähän kaikki pyörii paikallaan ku ohjaa. Tää pirocomp tarkottaakin just sitä että se korjaa sitä ilmiötä joka aiheuttaa vaeltelua pirotuksen aikana. Noissa pienissä ku ei ainakaan ennen sitä ollu ni ne kyllä vaelteli sitte aika paljon jos ei korjannu sormella kokoajan...

Juu, taisin sotkea keskenään sanat, aloittelija, simulaattori, real life, pirocomp, yms.
Luin vaan ekan viestin, enkä havainnutkaan esim. pirocomppia siinä  ;D
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: taski63 - 09 Tammikuu, 2014, 12:45:00
Lainaus
---Ajattelin, että voisiko tikkujen liikkeitä jotekin "pehmentää", eli vaikutukset olis hieman rauhallisemmat? Pitääkö säätää jotain "expoja" vai "D/R-juttuja" siksi aikaa, että oppisi hieman paremmin lennättelemään?---
Swash mixistä arvoja vähän alemmas?
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 09 Tammikuu, 2014, 12:57:01
Swash mixistä arvoja vähän alemmas?

Tällä hetkellä 60% Taidan rajoittaa liikkeitä D/R:llä vaikkapa arvolla 70%? Eiköstä juu? Muistaakseni voin asettaa mankassa D/R-tilan päälle jos napsautan lentotilan idlelle? Vai? Mitäs noi expot sitten tekee? Jostain lukenut, että herkentää tms. liikealueen keskivaiheella?
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Tohtori R - 09 Tammikuu, 2014, 13:04:56
Tällä hetkellä 60% Taidan rajoittaa liikkeitä D/R:llä vaikkapa arvolla 70%? Eiköstä juu? Muistaakseni voin asettaa mankassa D/R-tilan päälle jos napsautan lentotilan idlelle? Vai? Mitäs noi expot sitten tekee? Jostain lukenut, että herkentää tms. liikealueen keskivaiheella?

D/R vähentää/lisää liikettä kokonaisuudessaan. EXPO taas pehmentää/koventaa liikettä keskialueella ja tekee liikkeestä epälineaarisen. jos haluat siis vähentää liikettä koko tikun alueelta niin pistä dualratea. jos taas haluat pehmentää keskikohtaa mutta säilyttää maksimiliikkeet laidoissa niin laita expoa.

kannattaa lukea toi wiki alue läpi. nää kaikki on kuvailtu siellä todella hyvin!
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 09 Tammikuu, 2014, 13:17:51
D/R vähentää/lisää liikettä kokonaisuudessaan. EXPO taas pehmentää/koventaa liikettä keskialueella ja tekee liikkeestä epälineaarisen. jos haluat siis vähentää liikettä koko tikun alueelta niin pistä dualratea. jos taas haluat pehmentää keskikohtaa mutta säilyttää maksimiliikkeet laidoissa niin laita expoa.

kannattaa lukea toi wiki alue läpi. nää kaikki on kuvailtu siellä todella hyvin!
Oon mää sen lukenut - useamman kerran  :) Lähinnä en tiedä, että mistä sitä expoa asetetaan. Onko se sama kun esim. lapakulmakäyrästössä on asetus exp. inh | on? Näen kyllä millainen vaikutus asetuksella on sille käyrälle - tosin lineaariseen se ei vaikuta, ainakaan näkyvästi. Vai asetetaanko expoa jostain muualta mankan asetuksista?
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: Tohtori R - 09 Tammikuu, 2014, 13:19:56
Oon mää sen lukenut - useamman kerran  :) Lähinnä en tiedä, että mistä sitä expoa asetetaan. Onko se sama kun esim. lapakulmakäyrästössä on asetus exp. inh | on? Näen kyllä millainen vaikutus asetuksella on sille käyrälle - tosin lineaariseen se ei vaikuta, ainakaan näkyvästi. Vai asetetaanko expoa jostain muualta mankan asetuksista?

jos sulla on toi vanha DX7 ni en osaa neuvoa. se on niin kryptinen ohjelmoida että :D täällä on kyllä paljon sen osaajia joten ei varmaan kestä kauaa ni joku neuvoo :)
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 09 Tammikuu, 2014, 13:36:38
jos sulla on toi vanha DX7 ni en osaa neuvoa. se on niin kryptinen ohjelmoida että :D täällä on kyllä paljon sen osaajia joten ei varmaan kestä kauaa ni joku neuvoo :)

Sehän mulla on  :-[
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: vee73 - 09 Tammikuu, 2014, 14:41:23
Nonii. Katotaanpa..
Valikkoon..
[D/R & EXP]
Sitten valitset lentotilavivulla lentotilan jota haluat säätää
Sitten oikeanpuoleisella kaksoisnapilla valitset Aile ja Elev jotka säädetään erikseen.
Selectillä valitset säädätkö Expoa vai D/Rää.
Oisko se siinä
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 09 Tammikuu, 2014, 15:18:59
CHECK!! Kokeilen!!
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: akkuh - 09 Tammikuu, 2014, 17:02:51
Sehän mulla on  :-[
Onkos sulla ton mankan suomenkielistä käännöstä käyttöohjeesta? Mulla on semmonen tiedostomuodossa. Jos tarviit, voin sen lähettää sulle sähköpostin liitetiedostona, jos laitat vaikka yv:llä mulle sähköpostiosoitteen.
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: K.Kangasluoma - 09 Tammikuu, 2014, 19:42:04
Ei oo - enkunkielinen vain. Ei ole haitaksi vaikka olis suomenkielinenkin  :)
Otsikko: Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
Kirjoitti: vee73 - 09 Tammikuu, 2014, 23:58:59
Mulla on paperiversio suomeksi ja enkuksi.
Voin lähettää sen jos tarvetta.