Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 09:33:50
-
http://www.store.revolectrix.com/ (http://www.store.revolectrix.com/)
Kohtuu uusi merkki. Heiltä löytyy kuitenkin jos jonkinmoista tavaraa ja laatukampetta pitäisi kaikki olla.
Varsinkin akut. Niitä on kehuttu kovasti ja testeissäkin ovat pärjänneet ylitse muiden merkkien.
Ja mikä parasta, akut ovat todella kilpailukykyisen hintaiset.
Tässä linkki melko vakuuttavaan testiin
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1767093 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1767093)
Itse tilasin kokeeksi 700 kopteriin yhden akkuparin 3700mAh 6S 60C. Akkupari maksoi 165€.
Tullin mahdollisesti perimät eurot päälle.
http://www.store.revolectrix.com/Products/DIAMOND-Label-60C-LiPO-batteries-XH-equpped/Revolectrix-3700mAh-6S-Lipo-Diamond-Label-GP-KO-JST-XH-Balance-Connector (http://www.store.revolectrix.com/Products/DIAMOND-Label-60C-LiPO-batteries-XH-equpped/Revolectrix-3700mAh-6S-Lipo-Diamond-Label-GP-KO-JST-XH-Balance-Connector)
Mikäli akut ostaa Suoraan Singaporesta, he lupaavat taatusti tuoreita akkuja.
Sanovat että akut on tehty samana päivänä kun ne lähetetään asiakkaalle :)
Tein tilauksen 30.12.2013
Seurantanumeron sain 6.1.2014
Eli muutama päivä tilauksesta ja akku on lähtövalmis.
Todennäköisesti tulen lataamaan näitä suoraan lennosta n.10C virroilla, kevyen alkuverryttelyn jälkeen.
Juu juu, lupaavat max 6C, mutta mikäli akut kerran on niin hyviä että jättää TP:t ja Genssit taakseen, niin en jaksa uskoa että kovin paljon huonompaa tykkää kuin esim. Thunder Powerit joita olen melkein aina ladannut 9C virroilla siitä asti kun niitä on ollut saatavilla. Ja ovat kestäneet paremmin kuin hyvin.
Käytän nyt tätä tilattua akkua siis yhtenä ainoana akkuparina kopterissa, joten se ei lepää hetkeäkään lennätyspaikalla. Mikäli tämä akkupari kestää puolikin vuotta, on se hintansa mielestäni haukkunut oikein hyvin.
Nyt vaan jännätään ;D ;D
-
mulla 2 paria, 5000 ja 4500. Tosi hyvia tähän asti, mut ei ole viela kuin 2-3 kk.
ladan kuitenkin hitaammin, ja aluksi varovasti.. ihan aluksi ei ollut ihan balanssissa, mut 3 cyclin jalkeen, täydellinen. toinen pari ostin jouko tillauskessa ja silloin oli balanssissa suoran.
-
Sitte ku vee on sen puoli vuotta noita kiduttanut hyvin kokemuksin nii minäki voisin katella yhen setin molempiin koneisiin. Kotona lataan 1C tai alle ja kentällä "kiireessä" 2C tai vähän päälle. ;D
-
Kun saan akut, voin ainakin alussa päivittää tähän miten lataan/purkaan ja miten käyttäytyvät.
-
Todennäköisesti tulen lataamaan näitä suoraan lennosta n.10C virroilla, kevyen alkuverryttelyn jälkeen.
Juu juu, lupaavat max 6C
Suosittelen ottamaan ainakin kopterista irti latauksen ajaksi ni ei pala kaikki.
Nojoo mua noi virrat epäilyttää enkä näe oikein tarvetta tai järkeä vaan yhden akkusetin pitämiselle mutta jos se toimii niin miksi ei.
Mielenkiinnolla kyllä kuulen tuloksia mitä tästä seuraa.
Paljonkos sun puoleen vuoteen mahtuu syklejä?
-
Ne syklit jää nähtäväksi. Vaikea sanoa etukäteen. Tammikuun aikana en pääse paljoa lennättään mutta helmikuulla jo sitten paremmin.
Uskon että talvella ei lämmöt ole ongelma akulla mutta, sitten kesällä saattaa olla eri juttu. Toki testien mukaan viileämpänä nämä pelittää kuin muut. Tämä yksi syy miksi ostin.
Kesää varten olen värkännyt tuuletussysteemin kopterilaukkuun koska lataan sen päällä.
Se tuulettaa noparin, moottorin ja akut. Näin hilut saa viileämmäksi lentojen välillä, joten eivät ole valmiiksi kuumia.
Suoraan kopteriin aion ladata. Lämpöanturit on aina kiinni latauksen aikana, joten lämpömuutokset huomaa heti.
Jos näyttää siltä ettei akut tätä hommaa kestä, täytyy ostaa toinen setti tai sitten siirtyä takaisin Thunder Powereihin. Ne kyllä suoriutui tästä hommasta puhtain paperein.
Aiemmin mulla oli 2 settiä TP 65C akkuja. Toista ladattiin aina max 3C virroilla. Ne kesti 170 sykliä.
Toista settiä alussa ladattiin samoin, mutta jossain vaiheessa sitten siirryin 9C lataukseen ja tähän jatkuvaan kidutussyklisysteemmin ja silti tämä akkupari kesti 220 sykliä ;D Joten en olis kovin huolissaan tästä mun systeemistä.
-
Mua aina hämää toi "tehdään samana päivänä kun lähetetään asiakkaalle" mainostus.
Se tarkoittaa käsittääkseni sitä että ne kootaan kennoista samana päivänä. Kennojen tekeminen kun kestää tietääkseni useamman vuorokauden kaikkine herättelyineen ja kuivatteluineen.
Voin toki olla väärässäkin.
Jokatapauksessa ne on kohtalaisen tuoretta tavaraa. Kierto pysyy nopeana koska ei tarvitse olla kun muutaman kokoista kennoa varastossa ja niistä yhdistelemällä saa kaikenkokoisia (eri kennomääriä) akkuja tehtyä...
Mielenkiinnolla odotan kanssa kokemuksia...
-
Toista settiä alussa ladattiin samoin, mutta jossain vaiheessa sitten siirryin 9C lataukseen
Miten tätä nyt kommentois? Voi pyhä mooses sentähän! :D
-
Nii in. Sanoppa muuta. 12C olis saanut ladata mutta kun ei laturi kykene kahta akkua.
Pitää vissiin ostaa toinenki 4010.
Huomattiinkin just viimeviikolla että meillähän tulee kentän virranottopaikalle voimavirtaa.
Joten se ei olekkaan ongelma. Siihen vaan adapteri ja saa ulos 3x16A.
Se riittää kolmelle laturille.
Ei ole montaa vuotta kun suositeltu lataus oli 1C.
Sitten tuli 2C ja sitä kauhisteltu ja päivitelty kuinka nopeeta se on.
Sitten kaikki C-luvut nousi pilviin todella lyhyessä ajassa.
Ja pian muistellaan ja nauretaan kuinka kauhisteltiin 10C latauksia.
Kohta sekin on arkipäivää.
Tai meille täällä Rovaniemellä se on ollut siitä asti kun TP:n 65-130C akkuja on saanut.
Eikä minkäänlaista merkkiä sen haittapuolista ole havaittu.
Päin vastoin.
Nyt ei tarvi rahaa laittaa kiinni useisiin akkuihin jotka kuitenkin on kohta arvottomia.
-
Huomattiinkin just viimeviikolla että meillähän tulee kentän virranottopaikalle voimavirtaa.
Joten se ei olekkaan ongelma. Siihen vaan adapteri ja saa ulos 3x16A.
Se riittää kolmelle laturille.
Sunhan pitää kohta hommata voimavirtapowereita sinne ettei tarvi valovirran kanssa kärvistellä. Saisit tuosta 3x16A töpselistä paljon enempi irti :)
-
Noo eiköhän mun 3500W riitä jonkun aikaa.
Mulle nyt oikein hyvä tahti nykyinen systeemi. N. 8-10min. Latausta ja lennätystä vähän vähemmän.
-
Yleensä shukot on 10A nallin takana, joten virtaa saat 10x230=2300w, eikös näin?
-
Yleensä joo. Mutta tässä tapauksessa on 16A.
Ja tosiaan voimalinjakin siinä samassa seinässä saatavilla.
Tarkoittaa 3x16A
-
Niin, ja eikö sieltä saa sillon voimavirtaa ulos 400*16*sqrt(2) = 9050VA, vai laskinko ihan väärin. Tuolla luulis jo akkuja latailevan kun vaan hommaatte jonku jytkyn voimavirtapowerin sinne tekemään tuosta sopivaa tasavirtaa :)
-
Niin, ja eikö sieltä saa sillon voimavirtaa ulos 400*16*sqrt(2) = 9050VA, vai laskinko ihan väärin. Tuolla luulis jo akkuja latailevan kun vaan hommaatte jonku jytkyn voimavirtapowerin sinne tekemään tuosta sopivaa tasavirtaa :)
Riippuu mitä kytkentää meinaa soveltaa. Mutta max teho irtoaa kuitenki ottamalla jokaisesta vaiheesta erikseen eli edellä mainittu 3x16A -> 11kW (ja tietenkään yhden vaiheen kuorma ei voi nousta yli 3.6kW:n).
-
Riippuu mitä kytkentää meinaa soveltaa. Mutta max teho irtoaa kuitenki ottamalla jokaisesta vaiheesta erikseen eli edellä mainittu 3x16A -> 11kW (ja tietenkään yhden vaiheen kuorma ei voi nousta yli 3.6kW:n).
Juuri näin. Itse joudun duunissani noitten voimasähköjen kanssa puljaamaan (125A, 63A, 32A, 16A). Yleensä tollasen 16A vaiheentakaa saa hyötytehoa max3200W.
-
Juuri näin. Itse joudun duunissani noitten voimasähköjen kanssa puljaamaan (125A, 63A, 32A, 16A). Yleensä tollasen 16A vaiheentakaa saa hyötytehoa max3200W.
Sama homma duunin suhteen. Käytännössä jos menee yli kolmen kilon niin ollaan todella riskialttiilla sektorilla. 2000-3000W turvallisesti 16A tökkelistä. Johtohelvetti ja useat liitokset tietysti huonontaa lisää tilannetta.. En tarkoittanut turvallista turvallisuuden kannalta vaan siinä mielessä ettei sähkö mee poikki esim. kesken tapahtuman.
-
Eiku mulla oli väärä kerroin kaavassa. Sehän menee että 400V * 16A * sqrt(3) = 11085VA. Mikä on käytännössä sama kuin 230V*16A*3 = 11040VA. Tietysti tuon 400 ja 230 voltin suhde on myös neliöjuuri kolme, eli tarkoilla lähtöarvoilla laskettaessa saadaan sama teho ulos riippumatta siitä otetaanko teho kolmio vaiko tähtikytkennällä ulos. Sähkömoottoreissa asia on sitten eri kun tähti ja kolmiokytkennän välillä saadaan saman impedanssin yli eri jännite, mistä seuraa se että samasta moottorista saadaan eri tehot ulos eri kytkennällä. Olipa hyvä kun tuli tämäkin selvitettyä.
-
Noo eiköhän mun 3500W riitä jonkun aikaa.
Tässä oon iteki funtsinu että nykyinen alle 2000w systeemi on naurettavan vähän. Eli jotain päivitystä pitäis tehdä että päästäis 4000w lukemiin.
Ainut vaan että tulee naurettavan kalliiks ;D
Mutta sekös kuuluu tähän harrastukseen!
-
Eihän näillä asioilla ole mitään tekemistä rahan kanssa.
Tarvehan se tässä pääasiassa huutaa ::)
-
Sähkömoottoreissa asia on sitten eri kun tähti ja kolmiokytkennän välillä saadaan saman impedanssin yli eri jännite, mistä seuraa se että samasta moottorista saadaan eri tehot ulos eri kytkennällä.
Asia ei valitettavasti ole näin.
Vaan.
Kolmiossa käämiin vaikuttaa pääjännite ja tähdessä vaihejännite. Joten mootoria voidaan käyttää kahdella ei jännitellä.
Esim. tähdessä 660V ja kolmiossa 380V. Tietty pienemmällä jäniteellä tarvitaan suurempi virta että saadan samateho ulos.
-
Xio alle 2kW? vai puhuks pelkistä povereista? Oliha sulla niitä, muuta ku sarjaan vaan ni piisaa :)
-
Sain patterit tullattua, ja varmaankin viikonloppuna pääsen niitä herättelemään.
Aika nopeasti lähtivät liikenteeseen tilauksesta ja paljon nopeammin olisivat ollut tassuissa jos olisin heti päässyt tullaamaan ja hakemaan postista.
-
Nyt on Revojen sisäänajo menossa..
1. Lataus 1C (3.7A) Purku 0.85A IR 4-5
2. Lataus 1C (3.7A) Purku n. 4A IR 3.5-5.1
3. Lataus 1C (3.7A) IR 3.7-5.3 Purku n. 4A IR 3.8-5.1
4. Lataus 1C (3.7A) IR Purku n. 4A IR 3.2-5.6
5. Lataus 1C (3.7A) IR 3.8-5.4 Purku n. 4A IR 3.5-5.6 ... 3.9-5.4
6. Lataus (20A) IR 2.4-4.6 Purku n. 4A IR 3.8-5.2
Näyttäs olevan selkeästi isommat IR-luvut toisessa akussa.
Nämä temput siis latureilla tehty ja purku aina storage jännitteeseen.
Tullessa kennot n. 3.8V ja pientä heittoa oli.
Heti paketista otettaessa kiinnitin huomiota omaan nimeen akun etiketissä ja siihen että, toinen akku oli 1.8mm paksumpi.
Tämä paksumpi näyttäs olevan myös yli 100mAh isompi kapasiteetiltään. ??
Ihme touhua :o
Akkupari siis 3700mAh kokoisia ja 60C.
Akuissa on joku ihme tarra jonka merkitystä en täysin käsitä.
(http://i3.aijaa.com/t/00378/12982393.t.jpg) (http://aijaa.com/neO4Zx)
-
Toi tarra näyttää ihan lämpötilan osoitus laitteelta. Eti sektorit muuttaa väriä hieman eri lämpötiloissa ja jos kaikki on muuttanu väriä niin pitäs viimeistään jäähdytellä.
Kunhan arvailen
http://www.store.revolectrix.com/Products/Accessories/revolectrix-temperature-sensitue-battery-labels (http://www.store.revolectrix.com/Products/Accessories/revolectrix-temperature-sensitue-battery-labels)
Arvasin oikein... Tarran lämpötila-arvot on 50, 60 ja 70 astetta. Ihan hyödyllinen kampe, kun näkkee heti, jos alkaa lämpenemään, mutta näyttää vain ton yhen kennon lämmön, joten hyödyllisyys jääkin vähän puolitiehen.
-
Nyt on pakolliset woodootemput tehty, ja seuraavaksi vois ottaa ilmaan.
Mahtaa vaan jäädä ensi viikonlopuksi tai sitäkin kauemmaksi.
On pakkaslukemat kuitennii lähempänä -30 kuin -20. Ja -25 vaiheessa alkaa jo käydä kamoja sääliksi ;D Joo joo.. onhan sääli sairautta, mutta kukaa ei mua terveeksi oo sanonukkaa ;D ;D
-
Nyt on Revojen sisäänajo menossa..
1. Lataus 1C (3.7A) Purku 0.85A IR 4-5
2. Lataus 1C (3.7A) Purku n. 4A IR 3.5-5.1
3. Lataus 1C (3.7A) IR 3.7-5.3 Purku n. 4A IR 3.8-5.1
4. Lataus 1C (3.7A) IR Purku n. 4A IR 3.2-5.6
5. Lataus 1C (3.7A) IR 3.8-5.4 Purku n. 4A IR 3.5-5.6 ... 3.9-5.4
6. Lataus (20A) IR 2.4-4.6 Purku n. 4A IR 3.8-5.2
Näyttäs olevan selkeästi isommat IR-luvut toisessa akussa.
Nämä temput siis latureilla tehty ja purku aina storage jännitteeseen.
Sitten siirrymme ilmassa tyhjentämiseen..
7. IR 4.9-7.9 Lataus 1C (3.7A) IR 6-9.9 Lento
8. Lataus 20A meni 700mAh IR 12.2-17.8 Lento
9. IR 2.8-6.2 Lataus 20A meni 2000mAh Lento
10. IR 5.3-9.1 Lataus 20A meni 2400mAh IR 4.8-8.1 Lento
11. IR 1.4-4.5 Storgeen meni 750mAh IR 4.1-7.8 Ja kotiin.
-
ööh, käyt ilmassa ja lataat sen jälkeen 700mAh? Miten sä lennät? Käyt metrissä ja tuut alas? Vai onko tää sun jotain sisäänajoa?
-
Just siitähän tässä nyt on kyse. Kyl se siinä lukee.
Sitten kun niitä on vähän herätelty, alan lataamaan nopeampaa ja purkaan enemmän.
-
Nyt on Revojen sisäänajo menossa..
1. Lataus 1C (3.7A) Purku 0.85A IR 4-5
2. Lataus 1C (3.7A) Purku n. 4A IR 3.5-5.1
3. Lataus 1C (3.7A) IR 3.7-5.3 Purku n. 4A IR 3.8-5.1
4. Lataus 1C (3.7A) IR Purku n. 4A IR 3.2-5.6
5. Lataus 1C (3.7A) IR 3.8-5.4 Purku n. 4A IR 3.5-5.6 ... 3.9-5.4
6. Lataus (20A) IR 2.4-4.6 Purku n. 4A IR 3.8-5.2
Näyttäs olevan selkeästi isommat IR-luvut toisessa akussa.
Nämä temput siis latureilla tehty ja purku aina storage jännitteeseen.
Sitten siirrymme ilmassa tyhjentämiseen..
7. IR 4.9-7.9 Lataus 1C (3.7A) IR 6-9.9 Lento
8. Lataus 20A meni 700mAh IR 12.2-17.8 Lento
9. IR 2.8-6.2 Lataus 20A meni 2000mAh Lento
10. IR 5.3-9.1 Lataus 20A meni 2400mAh IR 4.8-8.1 Lento
11. IR 1.4-4.5 Storgeen meni 750mAh IR 4.1-7.8 Ja kotiin.
Uutta tietoa..
12. IR 4.4-7.4 Lataus 12A meni 1700mAh
13. IR 2.7-4.6 Lataus 20A meni 1500mAh
14. IR 3.5-6.5 Lataus 30A meni 2000mAh IR 4.1-6.7
15. IR 2.9-6.4 Lataus 30A meni 2200mAh IR 4.1-6
16. IR 2.8-5.9 Lataus 30A meni 2500mAh
17. IR 3.7-6.5 Storage 30A meni 1000mAh IR 4.7-8.5
Nyt on syklejä sen verran että voi muodostaa mielikuvaa uusista Revoista.
Olen oikein tyytyväinen. Kennojen tasapainoerot on isommat kuin TP:ssä, mutta se ei tunnu haittaavan.
Akut ei kovinkaan paljon lämpee missään tilanteessa. Nyt oli ilma -6 astetta ja 2-3m/s tuuli. Maksimi lämmöt akussa käväisi +30 Astetta ja se oli latauksen aikana (30A) lataus.
Tässä nyt näyttää sille ettei yli 30A latausvirran nostoon ole kauheita paineita. Akut on jo nyt 6-7minuutissa täynnä. Tai täynnä ja täynnä.
Laturi on säädetty niin että se alkaa piippaamaan kun latausvirta tippuu alle 7A. Sitten menee Keep-tilaan, eli lataa kuitenkin vielä jos ei keskeytä.
Jos ei keskeytä akku ottaa vielä n.200mAh.
Tämä systeemi mahdollistaa erittäin nopean latausoperaation. Akku ei ole ihan täynnä, mutta se vaan huomioidaan purussa ym.
Kahdestaan jos ollaan Hensuilemassa nopeampi lataus ei ole tarpeen.
Mutta jos yksin ilmatilaa pitää käytössä, voi nopeampi lataus olla poikaa.
Sillon varmaan tuuppaan 40A ja piuhat irti kun laturi piippaa että, nyt latausvirta menee alle 7A.
Ai ai kun on ihanaa.
Jos on kahdet akut, eipä sitä akkuja vaihda paljoa nopeampaa jossei nyt ennätyksiä yritä rikkoa.
Nyt kun alkuwoodoot on tehty, en pidä näin tarkkaa kirjaa. Tympiää hommaa olla kokoajan laittamassa jotain ylös. Merkkaan syklit ja sitten välillä taas kirjaan tarkempia tietoja niin näkee jos muutoksia tapahtunut.
Varmaan laitan ylös montako 40A latausta tehty.
-
Päivitystä akkujen vointiin.
Ovat toimineet mainiosti. Kunnes.. minä harvapää sitten tänään kämmäsin.
Mun TDR on nyt niin paljon laihtunut, että kaikki veepaarin säädöt meni uusiksi.
Noo, mulla läppäri kentällä mukana ja tein koelentoja ja välillä käytin piuhanpäässä purkkia.
Yllättäenpä tietysti unohin välillä latailla :-[ Kun minähän vaan vähä kokeilen.
Nopari pudotti kierroksia kesken lennon, ja samalla hetkellä tajusin mistä on kyse >:(
Siinäpä ei paljo ollu tehtävissä muutakuin rotatoida kepakko baut 20m korkeudelta.
Se oli nyt sitten eka mun rotaatio TDR:llä.
Eipä siinä mitään, sain se ehjänä alas vaikka oli mun kevennetyt aika hepposet landarit paikallaan.
Mä olin jo ihan varma että nyt alkaa savu karkaamaan pattereista. No eipä mitään.
Kennot toisessa akussa baut 2.7V ja tämä akku selvästi pullistunut. Toisessa 2.8V ja vain lievästi pullistunut.
Laturi alkoi ladata 0.10 Ämpärillä mutta hetken päästä lopetti latauksen ja valitti alhaista jännitystä. Eikäkö uudestaan käyntiin.. ja näin tein muutamia kertoja.
Sitten kun tuli 3V niin lataus alkoi normaalisti.
Noo mä aattelin että, nyt kyllä pitää ladata silleen sievästi. Latasinkin vain 20A pari sykliä ja vaan tyyliin leijuttelin.
Patterit kaikesta huolimatta alkoi toimia normaalisti. Varmaa on että, gutaa tuo ei tehnyt.
-
Mites muuttui IR:t tämän jälkeen? Nousiko paljon?
-
Pitää enskerralla ottaa laajempi otanta, kun nyt vaan vilasin pari kertaa ettei mitään tramaattista ole tapahtunut.
-
Mielenkiintoista.. Jos siellä ei IR:t ole kasvanu hirveästi niin sillonhan se akku periaatteessa on vielä ihan entisessä kunnossaan. No, ainakin IR:n osalta. Liekö kapasiteetti sitten kärsiny. Jostain se pullistuminenkin kielii.
Vaan ei siinä, itsellä jäi vastari akkuun kiinni ja oli siinä viikon. Akun jännite 1.5V, kennot 0.7 ja 0.8V. NiMh ohjelmalla laturi lähti sitä lataamaan. Jännite nousi varmaan parissa minuutissa 5.5V jännitteeseen ja vasta sitten alkoi virtaa menemään niin paljon että laturin viisari alkoi värähtämään. Siinä vaiheessa vaihdoin LiPo ohjelman laturista ja latailin sinne koko kapasiteetin edestä virtaa sisään. Muuta heikkoa en ole huomannut kuin sen että balansointi saattaa kestää kauemmin kuin ennen. Tietyisti IR:t on voinu kasvaa, mutta ei ollu lukemia ylhäällä mitä ne oli ennen tuota tempausta. Lopputulos näyttää olevan kuitenkin se että ainakin pienellä virralla purettaessa lipot ei nyt ihan hirveen pahasti ota kyttyrää yksittäisestä syväpurkauksesta.
Pikkuräksän genssillä onnistuin myös ajamaan kerran kahdesti peräkkäin lataamatta välissä. Tippu cutoffin seurauksena heinikkoon. Se oli huomattavan lämmin tuon jälkeen ja veti vähä ylikin oman kapasiteettinsa verran virtaa sisäänsä. Verrokkeina oli 3kpl samanlaisia genssejä ja tuossa yksilössä on edelleen selvästi suuremmat IR:t mitä muissa ja sen huomaa kyllä lennossakin että se alkaa kyykkäämään muita aiemmin. Isolla virralla purettaessa näyttää siltä että vahinkoa on paljon helpompi saada aikaan syväpurkauksen aikana.
-
Todennäkösesti meneen huomenna taas lentään.
Otan sitten IR:ät tyhjänä ja täytenä ylös muutaman syklin verran että voi verrata noihin edellisiin.
-
Nyt on Revojen sisäänajo menossa..
1. Lataus 1C (3.7A) Purku 0.85A IR 4-5
2. Lataus 1C (3.7A) Purku n. 4A IR 3.5-5.1
3. Lataus 1C (3.7A) IR 3.7-5.3 Purku n. 4A IR 3.8-5.1
4. Lataus 1C (3.7A) IR Purku n. 4A IR 3.2-5.6
5. Lataus 1C (3.7A) IR 3.8-5.4 Purku n. 4A IR 3.5-5.6 ... 3.9-5.4
6. Lataus (20A) IR 2.4-4.6 Purku n. 4A IR 3.8-5.2
Näyttäs olevan selkeästi isommat IR-luvut toisessa akussa.
Nämä temput siis latureilla tehty ja purku aina storage jännitteeseen.
Sitten siirrymme ilmassa tyhjentämiseen..
7. IR 4.9-7.9 Lataus 1C (3.7A) IR 6-9.9 Lento
8. Lataus 20A meni 700mAh IR 12.2-17.8 Lento
9. IR 2.8-6.2 Lataus 20A meni 2000mAh Lento
10. IR 5.3-9.1 Lataus 20A meni 2400mAh IR 4.8-8.1 Lento
11. IR 1.4-4.5 Storgeen meni 750mAh IR 4.1-7.8 Ja kotiin.
12. IR 4.4-7.4 Lataus 12A meni 1700mAh
13. IR 2.7-4.6 Lataus 20A meni 1500mAh
14. IR 3.5-6.5 Lataus 30A meni 2000mAh IR 4.1-6.7
15. IR 2.9-6.4 Lataus 30A meni 2200mAh IR 4.1-6
16. IR 2.8-5.9 Lataus 30A meni 2500mAh
17. IR 3.7-6.5 Storage 30A meni 1000mAh IR 4.7-8.5
Uutta tietoa:
31. IR 8.5-14.8 lataus 20A meni 1300mAh IR 4.8-7.7 lento.
32. IR 4.4-6.9 lataus 30A meni 1600mAh IR 2.4-4.4 lento.
33. IR 2.5-4.4 lataus 30A meni 2000mAh IR 2.1-3.6 lento.
34. IR 2.1-3.3 lataus 30A meni 1800mAh IR 2.1-3.2 lento
35. IR 1 - 3 lataus 30A meni 2300mAh IR 1.9-2.6 lento
36. IR 2.8-5.5 lataus 30A meni 2000mAh IR 2.6-4.5 lento
37. IR 2.1-3.5 lataus 30A meni 2800mAh IR 1.9-2.8 lento
38. IR 1.4-2.8 lataus 30A meni 3050mAh IR 1.8-2.8 lento
39. IR 2.4-5.3 Storage 20A meni 850mAh IR 4.3-6.7
Akkujen max lämpö 46 astetta rajun lennon jälkeen. Lämmöt aina tippuivat latauksen aikana vaikka 30A latasin. Eli siis kovakouraisessa lennossa akut lämpee enemmän kuin latauksessa.
Ulkolämpötila -2.5 astetta
Tuuli 2-3m/s
30% kierroksilla lentää helposti 10min.
45% kierroksilla melko kovaa kyytiä 6min.
80% kiekoilla ja melkein jatkuvasti täydet lapakulmat (+-14 astetta) lentää vähintään 3min.
Näyttäs siltä ettei akut kovin huonoa tykänneet käynnistä alhaisessa jännitteessä (2.7V).
Hyvä näin. Ei muutakun lisää syklejä. Ihania pattereita :)
-
Revoilla takana 70 sykliä lentämällä +alkulämmittelysyklit.
Voin ainakin vielä suositella. Ei muuta raportoitavaa :)
-
N.100 sykliä takana. Ei mitään muutoksia..
-
N. 150 sykliä takana. Ei mitään muutoksia uusiin verrattuna.
Akkujen lämpötilat käytössä n.39-42° Lämpö tulee lennon aikana, ja jäähtyy muutaman asteen latauksessa.
Tässä vaiheessahan Thunder Powerit lauloi viimeisen syklinsä. Ja olivat hyytyneitä jo paljon aiemmin.
-
ja kalliimpiakin vissiin..? Jooei, komeasti henseleitti vieläkin lenteli, ei näytä patterit antautuvan... on se metkaa kun saa vierestä seurata hensun lentoa kun rahatila ei anna periksi ostaa moista laitetta niin pitää vaan ''kateellisena'' kuolata vierestä :D
-
185 sykliä takana. Ei muutoksia.
-
Vaikkei täällä liikoja kommentteja olekaan niin jatkahan tietotoimistotoimintaa :)
-
Joo :) Eipä tässä paljon ole kommentoitavaa puolin ja toisin.
Seuraavalla lentoreissulla aattelin taas ottaa laajemmat muistiinpanot IR-lukemista ym.
-
Vanahaa tietoa..
1. Lataus 1C (3.7A) Purku 0.85A IR 4-5
2. Lataus 1C (3.7A) Purku n. 4A IR 3.5-5.1
3. Lataus 1C (3.7A) IR 3.7-5.3 Purku n. 4A IR 3.8-5.1
4. Lataus 1C (3.7A) IR Purku n. 4A IR 3.2-5.6
5. Lataus 1C (3.7A) IR 3.8-5.4 Purku n. 4A IR 3.5-5.6 ... 3.9-5.4
6. Lataus (20A) IR 2.4-4.6 Purku n. 4A IR 3.8-5.2
Näyttäs olevan selkeästi isommat IR-luvut toisessa akussa.
Nämä temput siis latureilla tehty ja purku aina storage jännitteeseen.
Sitten siirrymme ilmassa tyhjentämiseen..
7. IR 4.9-7.9 Lataus 1C (3.7A) IR 6-9.9 Lento
8. Lataus 20A meni 700mAh IR 12.2-17.8 Lento
9. IR 2.8-6.2 Lataus 20A meni 2000mAh Lento
10. IR 5.3-9.1 Lataus 20A meni 2400mAh IR 4.8-8.1 Lento
11. IR 1.4-4.5 Storgeen meni 750mAh IR 4.1-7.8 Ja kotiin.
12. IR 4.4-7.4 Lataus 12A meni 1700mAh
13. IR 2.7-4.6 Lataus 20A meni 1500mAh
14. IR 3.5-6.5 Lataus 30A meni 2000mAh IR 4.1-6.7
15. IR 2.9-6.4 Lataus 30A meni 2200mAh IR 4.1-6
16. IR 2.8-5.9 Lataus 30A meni 2500mAh
17. IR 3.7-6.5 Storage 30A meni 1000mAh IR 4.7-8.5
31. IR 8.5-14.8 lataus 20A meni 1300mAh IR 4.8-7.7 lento.
32. IR 4.4-6.9 lataus 30A meni 1600mAh IR 2.4-4.4 lento.
33. IR 2.5-4.4 lataus 30A meni 2000mAh IR 2.1-3.6 lento.
34. IR 2.1-3.3 lataus 30A meni 1800mAh IR 2.1-3.2 lento
35. IR 1 - 3 lataus 30A meni 2300mAh IR 1.9-2.6 lento
36. IR 2.8-5.5 lataus 30A meni 2000mAh IR 2.6-4.5 lento
37. IR 2.1-3.5 lataus 30A meni 2800mAh IR 1.9-2.8 lento
38. IR 1.4-2.8 lataus 30A meni 3050mAh IR 1.8-2.8 lento
39. IR 2.4-5.3 Storage 20A meni 850mAh IR 4.3-6.7
Akkujen max lämpö 46 astetta rajun lennon jälkeen. Lämmöt aina tippuivat latauksen aikana vaikka 30A latasin. Eli siis kovakouraisessa lennossa akut lämpee enemmän kuin latauksessa.
Ulkolämpötila -2.5 astetta
Tuuli 2-3m/s
Uutta tietoa.
Lennätys tällä kertaa TDR800:lla.
Lataus 30A Meni 1600mAh IR 2,3-4.6 lento 9min. IR 1.9-3.2
Lataus 30A 8min. Meni 3000mAh IR 1.7-2.6 lento 10min. IR 2.4-3.8.
Lataus 30A 7min. Meni 2500mAh. IR 1.8-2.7 Lento 6min. IR 1.3-2.2.
Lataus 30A Meni 3100mAh IR 1.4-2.6 lento 6min. IR 1.8-2.7
Lataus 30A Meni 2700mAh IR 1.7-2.6 IR 0.9-2.2.
Lataus 30A 7min. Meni 2900mAh IR 1.4-2.7. Lento...
Mä näkisin että ei ole ainoatakaan syytä latailla maltillisemmin, ainakaan näitä pattereita.
Joten, en jaksa enää näitä lukemia ottaa ylös. Tää on selvä homma kun lukemat vaan paranee. Ei muutaku nupit kaakkoon. Hajoo jos hajoo, ois ne varmaan sitte muutenki hajonnu.
Nämä patterit on aikoja sitten maksanut ittensä, jos TP:n pattereihin vertaa. Ugh
Edit: Ainiijuu ja yli 200 sykliä nyt takana.
-
215 sykloonia takana ja toinen patteri lievästi paisunut. Mutta ei mitään muuta muutoksia vielä.
-
Otahan videoo, millaista lentoo noilla ajelet.
R
-
Normimodella nuo on tyhjät n.8-9min.
Idle1 6min.
Idle2 n3min.
Lennän tosi vaihtelevaa joka lentotilalla. Välillä rauhallista, välillä nopeutta ja välillä semmosta että on kulmat joko täysiä plussaa tai miinusta.
-
Nakita joku kuvamaan
-
Eikai se akku tiiä millaisia kiemuroita sillä lennetään :D Olennaista on vaan äkkiäkö se on tyhjä. Ja kuin isoja piikkejä tulee.
-
Onkos muilla näistä kokemusta? Noh... eikös tää ollu hittibrändi maailmalla?
Vois kokeilla tollasessa laiskassa 4S multikopterissa noita:
http://www.store.revolectrix.com/Products/BLACK-label-LiPO-batteries/Revolectrix-2700mAh-4S-Lipo-Black-Label (http://www.store.revolectrix.com/Products/BLACK-label-LiPO-batteries/Revolectrix-2700mAh-4S-Lipo-Black-Label)
http://www.store.revolectrix.com/Products/BLACK-label-LiPO-batteries/Revolectrix-5200mAh-4S-Lipo-Black-Label (http://www.store.revolectrix.com/Products/BLACK-label-LiPO-batteries/Revolectrix-5200mAh-4S-Lipo-Black-Label)
PS. On se muuten jännä että jotkut on out of stock, vaikka tehdään samana päivänä kuin tilataan :P
-
Pojat tuumaillu friikissä että kovassa imussa ei hyvä merkki ::)
-
PS. On se muuten jännä että jotkut on out of stock, vaikka tehdään samana päivänä kuin tilataan :P
Hyvä pointti :) Mutta ei ne kyl lupaa muutakuin että, valmistuvat samana päivänä.
Jos joihinkin malleihin ole värkkejä niin paha tehä, tai jos tosiaan sitä kennotyyppiä ole just nyt tuotannossa.
-
RCGroupsissa tällä merkillä ilmeisesti on jo jonkin verran seuraajia. Voisi tilata, mutta toi 5.2Ah saattaa olla vähän liian paksu mulle, eikä viitti sitten vaan yhtä akkua tilata, kun se FedEx tms myös maksaa jotain. Justiinsa otin 5 zippyä vähän täydennykseksikin...
Jos joihinkin malleihin ole värkkejä niin paha tehä, tai jos tosiaan sitä kennotyyppiä ole just nyt tuotannossa.
No voihan se olla. Kun en ole lipojen valmistusta koskaan opiskellut, niin paha sanoa että miksi esim. 3900mAh 3S akku tarvitsee erilaisia kennoja kuin 3900mAh 4S akku. Tietysti se alueen äärimmäisen kylmä sää voi myös vaikuttaa tällä hetkellä ;)
-
N.240 sykliä takana. N.210 syklin kohdalla aloin ladata 35A, tämä nopeuttaa latausta n. minuutilla.
-
260 sykliä nyt. Tänään tuli lennettyä aika paljon.
Lataus joka kerta 35A. On todella kuuma ilma 27 astetta.
Akkujen max lämpö käväisi 52,5 asteessa kun lensiin hieman liian tyhjäksi.
Muutoin lämmöt hinkkas 43-48 asteen välillä.
Koko ajan tahti oli.. Lataus 5-6min ja lento 8-9 min.
Lensin melkein kaikki lennot suht pienillä kierroksilla ja 800 Hensulla.
Alkaa olla semmonen tunne että, eikö näitä saa mitenkään rikki :D TÄ
Toisen akun pieni pullistus ei ole muuttunut miksikään.
Sisäiset vastukset joka kennolla alle 2.
Kun ei tällä runnomisella kerran hajoa, niin taidan nostaa ämpärit 40A asti.
-
Sulla taitaa olla purkuvirrat aika pieniä, jos kerta lataukseen menee vähemmän aikaa mitä purkamiseen :) Se voi olla se mikä hellii akkuja aika paljon.
-
No tällä reissulla oli kaikki lennot pienellä purkauksella, eli n7-8min. Mutta tyhjään niitä myös kolmessa minuutissa. Ja siitä väliltä. Riippuu ihan millä kepakolla lennän ja kuin innostun.
-
Syklejä 300
Aika pitkään jo tehnyt 40A latauksia, saa 5min. Täyteen. Latausajasta noin puolet lataa 40A ja loput menee sen alle.
Monesti purku ylittänyt 80% säännön. Sekä akku lennon jälkeen ollut yli 50asteessa useita kertoja jos nopeasti purkaa.
-
Tuo toinen pakka kun on pikkusen paisunut. Niin näyttäs siltä että, on vaan yksi kenno tuosta reunasta.
Koko pakka muuten on kova kuin kivi. Oiskohan siinä yksi kenno ottanut itteensä silloin kun akut kävi alle 3V.
Mutta ei vieläkään ole IR:ssä mitään poikkeavaa. Eikä akun muussakaan suorituskyvyssä.
Latauskin hoituu tosi mallikkaasti ja aina yhtä aikaan piippaa valmista.
Voipi olla, siis VOI, että kuitenkin piakkoin laitan nämä akut muihin hommiin.
Tuo mun TDR800 6S oottaa enää postin kuskaamaa moottoria ja siihen käyttöön vois laittaa pysyvästi toisen 6S pakan. Sitten toinen pakka jakaa kahtia ja laittaa autokäyttöön.
-
Jep, siellähän ne kennojen yksilöerot tulee ensimmäisenä näkyviin kun 12S pakka vedetään nippuna kuiviin. Koko pakan heikoin kenno menee ensimmäisenä alijännitteelle ja todella nopeasti kun muissa voi vielä piisata jännitettä muutaman hetken. Mutta kyllä ne on kovaa käyttöä kestäny, ei voi muuta sanoa.
-
Jep.
En missään vaiheessa odottanut näiden kestävän yli 200 sykliä.
Mutta, mutta :)
-
Nyt akuilla pitkälti yli 300 sykliä, eikä sääliä ole tunnettu.
Viimeaikoina ollut todella lämpöset kelit ja akut monesti yli 50 asteisia lennon jälkeen.
Nyt on toinenki patteri ihan pikkusen pehmeä lennon jälk.
Mutta ei pahasti.
Vielä olen sitkeä sissi enkä ole uusia tilannut :D
-
Ovat kyllä uskomattoman hyvät akut. Omalla syklejä vasta 50, pitäisi siis kestää vielä kauan, varsinkin kun latailen hieman maltillisemmin ;)
-
;D Kyllähän se välillä hirvittää laittaa 50 asteisia pattereita latautumaan 40Ampeerilla ;D
-
Mikäs siinä jos akut kestää, silmät kiinni vaa kun painaa "chargea" 8)
Onks sulla niitä lämpötilatarroja niissä, jos niin ootko todennut tarkoiksi? Kokeilin kyllä kuumailmapuhaltimella että toimii mut ootko kattonu jollain infrapunamittarilla?
-
En kyllä tarroja ole seuraillut. Mulla on laturin anturit akuissa kiinni.
Tein Depronista akkujen kylkiin ilmatiiviin kotelon jossa anturi.
Eli jokaista kennon kylkea kotelon sisällä vähänmatkaa.
Ei kovin paljon pitäis vaikuttaa jos yksi kenno eri lämpöinen.
Pitääpä yrittää muistaa ottaa lämpömittari mukaan ja kattoa mitä ne tarrat näyttää.
Sillon kun antureita asensin, mittasin että ainakin huoneenlämmön näytti oikein.
-
ok, kyllä uskoisin että siitä tarrastakin saa osviittaa, ainakin ne oikeessa järjestyksessä syttyi kun tohottelin, lennon jälkeen mulla on muistaakseni palanut vaan se eka (40C ?)
-
Nyt 322 syklin jälkeen se pullistunut patteri pöhöttyi niin pahasti että uutta piti tilata.
Samalla se kävi selvästi alijännitteessä, ku muut taas ei lähelläkään.
Siinä terveemmässä akussa on sylkejä enemmän ja sillä vielä jatkan lentoja 6S 800 hensulla.
Tästä vois nyt tehä johtopäätöksen.. ÄLÄ päästä kennoja alle 3V :D Kyllä se ikä siitä lyhenee.
-
Purin akun eläkekäyttöön ja tein pienempiä pakkoja RC-autoilua varten.
Hyvät pisteet saa minulta myös Revon kasaus. Oli siistit liitokset.
Olin vaan senverta usein vetänyt pakkaa pillistä että plussanapa, vaimikähänsenyon se alumiiniliuska, niin se oli väsähtänyt yhestä kohtaa ja melkein katkes kokonaan kun niitä taivutin ja availin.
Katotaampa kuin vielä jaksaa autossa..
-
Nyt saapui uusi 6S 3700mAh akkupari.
Näitä käytän samaan malliin kuin edellisiä eli, lento.. lataus 40A.. lento.. lataus 40A........
Merkkaan syklit ylös, mutta mitään sen kummempaa en viitti alkaa värkkämään.
-
Mitäs se lämpömittari näyttää latauksen aikana?
Akunhan pitäs viilentyä kun sitä ladataan... mulla noi (eri merkkiset) 4S:t lähtee ympäristön lämpötilasta ja nousee ihan muutaman asteen jos 2C tienoilla latailee.
-
Jos huoneenlämmöstä lataa 9C niin takuulla akku lämpee. Mutta ei se ny haittaa.
Olen nytkin kentällä ja pari tuntia touhunnu. Kertaakaan ei akku ole käynyt alle 40 astetta.
Ja mä olen nyt lentäny todella rauhallisesti.
Toki tuo vanha patteri jo on.
Nuo uudet nyt samalla sisäänajossa ja niillä vaan leijutellu ja kevyttä taivasta.
Mä en ole 2C latausta tehny kohta pariin vuoteen yhdellekkään akulle :D
Oli pieni tai suuri.
Pienimmät mun 1300mAh patterit lataan 15 tai 20A.
Nuo on nyt toista vuotta vanhat eikä mitään muutosta uusiin.
Son kätevää kun saa laturissa aina olla samat säädöt :)
-
Eilen uusien pattereiden sisäänajoa. Maltillista latausta (12A) kun enempään ei 206B pysty ja 4010 oli toilelle kepille. Sitten leijuttelua ja kevyttä kikkailua suunnilleen akun puoliväliin. 6S kepakko myös mukana että sai lentää ootellessa.
Vaihdoin uusien akkujen kutisteet valkoisiksi ettei aurinko kovin lämmittäis latauksen aikana.
Ne lämpötilalätkät tuli irtonaisena. Ihan hyvä koska, varmaan moni haluais liimata ne paikkaan jossa näkyy.
Itse etiketit lähti kutisteista helposti irti kun lämmitti sen verran että kutiste alkoi kutistua lisää. Tarrat tippui melkein ittestään :)
Ostin muuten semmosen HK:n akkuhälyttimen, Quanum Pocket Vibration Telemetry Voltage Meter With Alarm.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=40033 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=40033)
Mä tykänny että toimii ihan hienosti. Halpa kun saippua.
(http://i9.aijaa.com/t/00979/13420843.t.jpg) (http://aijaa.com/71DcJL)
(http://i7.aijaa.com/t/00585/13420844.t.jpg) (http://aijaa.com/wPKlUk)
(http://i5.aijaa.com/t/00315/13420845.t.jpg) (http://aijaa.com/hxSfjN)
-
Tälle uudelle akkuparille testaan nyt semmottii hommaa että..
Nyt kun mä hommasin HK:sta Quantumin akkuvärvöttimen jonka hyväksi havainnut.
Niin.. oon laittanu sen niin että, ilmoittaa kun patterista joku kenno 3,5V tai alle.
Mä siis viis veisaan mistään 80% tyhjäyssäännöstä. Jos akkuhälytin alkaa rimpuilla, vähennän rasitusta ja tai pienennän kierroksia. Sitten kun pienemmillä kierroksilla hälytin rääkäisee, otan koneen alas.
Tällöin akku on lataukseen laitettaessa n.3,6-7V per kenno.
Kun mä kuitenkin näkisin homman niin että, akulle turmiollista on käydä esim. rasituksessa alijännitteessä. Ja pelkästään 80% sääntöä käyttämällä akku voi mennä alijännitteelle jo kauan ennen kuin 80% on purettu. Tällä systeemillä näin ei pääse käymään, ja akku voidaan purkaa paljon tyhjemmäs.
Näillä 3700mAh pattereilla tulee melkoiset lentoajat hensulle vaikka akku onkin pieni :)
Tänään esim. kokeilin 710mm lavoilla ja sillä Scorpparin 10kw moottorilla paljonko saa lennettyä. Ja saihan sitä lentää :) 16 minuuttia kevyttä 3D kieppiä. Patterit täyteen 7 minuutissa ja sisään meni 3500mAh. Tällä hetkellä lataa enää n.5A joten otan taas akut lentoon. Mutta jos lataa loppuun asti, menee sinne noin 250mAh enemmän.
Näillä nyt mennään, ja katotaan kauanko Revolectrixit laulaa.
Ja lataus siis aina 40Ampeerilla suoraan lennosta.
Tänään akkujen maksimilämmöt oli 55° kun ilmanlämpö oli n.15° ja kevyt tuuli.
-
Paljon on alijännite? Ja nyt jotain referenssiä sille että tuo merkitsee juuri rasituksessa :o
-
Niin.. kun kukaan ei kerro missään koskaan paljonko jännite saa olla minimissään kuormassa. Puhutaan aina pelkästään vaan lepojännitteestä. Eli 3V ehdoton raja.
Mutta akku josta otetaan enemmän ulos kun se tahtoo antaa, se pullistuu. Ja sillonhan jännite on pakosta käynyt melko alhaalla.
Mikäli mun akut tuntuu jonkun ajan päästä toimivan täysin moitteettomasti, minä pudotan tuota mun nykystä 3,5V rajaa vieläkin alemmas.
Mun kalloon ei mitenkään mahdu se, ettei esim. valmistajat anna minkäänlaisia järkeviä käyttöohjeita lipoille.
Mä nyt oon aatellu kokeilla semmoisia asioita joiden kuvitellaan vahingoittavan akkuja.
Eli ensin oli tuo jatkuva nopea lataus joka ei tuottanut kuitenkaan mitään tramaattisia ongelmia.
Ja nyt seuraavaksi unohdan tosiaan tuon 80% säännön. :)
Sen verran mitä nyt olen testaillu niin, akun saa todella helposti alle 3,3V rasituksessa vaikka olis kuin paljon periaatteessa lentoaikaa jäljellä tuon 80% säännön mukaan. Joten en epäile ollenkaan sitä etteikö se menisi helposti myös alle 3V. Sitä vaan tuolla telemetrialla ei saa mitattua kun asteikko loppuu.
Ja monesti juuri akun loppumehuilla tulee tehtyä vielä viimeset kunnon rykäisyt :) Ja sillon käydään varmasti tosi pienillä volteilla.
-
Niih... en sitten tiedä onko täällä meillä vain niin lepposta leijjuttelua, että vaikka ollaan mitattu (log) niin ei kennot hyvässä setupissa alle 3.3v mene millään. En ymmärrä miksi koitat akun sietokykyä... mutta kukin tyylillään. Mulle rittää 3:30min lentoa omien taitojen rajoissa ja akut ovat oikein hyvässä kunnossa. Yli 4min en saa millään setupilla 3D:tä.
-
Akun puolenvälin kieppeille saa tehä mitä vaan, eikä jännite putoa tuon HK:n telemetriaihmeen mukaan juur mitään.
Mutta sitten loppuvaiheessa.
Periaatteessahan tässä ei kokeilla akun sietokykyä :) Vaan otetaan siitä kaikki irti mitä saa ja kuitenkin niin ettei se kärsi siitä.
Teoriassa tämä mun teoria lisää akun käyttöminuutteja kuitenkaan sen siitä kärsimättä.
Ja koska kukaan ei tunnu oikeasti tietävän miten lipoa tulis käyttää, ei tätä kokeilua voi tuomitakkaan koska ei ole parempaakaan tietoa.
Ei voi sanoa olevansa oikeassa, jossei varmuudella tiedä että on oikeassa :)
Ja jos aina tehdään niin kun kaikki muut, voidaan tehdä väärin ian kaiken.
Teen tätä vain siksi että, jos vaikka jotain joku tästä oppis. Jossei muuta nii ainakin sen ettei nuon voi tehdä.
Eipä tässä mitään menetettävääkään ole.
Yhdellä akkuparilla ei saa henkilöautoon kun 2 tankillista bensaa. Joten sama vaikka menevät pashaksi.
Ja mä nyt oon aina ollu erilainen nuori :D Mä en usko mitään ilman faktaa.
-
Niin.. kun kukaan ei kerro missään koskaan paljonko jännite saa olla minimissään kuormassa. Puhutaan aina pelkästään vaan lepojännitteestä. Eli 3V ehdoton raja.
Autopuolella on tavallista, että annetaan noparin lipo cutoffin huolehtia akusta. Säädetään yleensä välille 3-3,6 v ja käytännössä se katkaisee aina juurikin kuormassa. Tasan kolmea volttia käytetteässä akku voi olla ihan tyhjä ajon jälkeen (latauksessa menee koko kapasiteetin verraan virtasta sisään). Se ei varsinaisesti vahingoita vielä akkua, mutta jos haluaa maksimoida eliniän, suositellaan vähän korkeampaa katkaisujännitettä. Uusissa läppäreissäkin on akunsäästömoodeja, jossa käyttöajan kustannuksella litiumakkua ei päästetä ihan tyhjäksi eikä ladata ihan täyteen. Lähteestä riippuen kennon väitetään ottavan itseensä enemmänkin, jos jännite putoaa jossain vaiheessa alle 2,5 tai 2,7 voltin.
Koptereissa kun noparin katkaisua ei kannata sattuneesta syystä yleensä käyttää, niin timerin käyttö about 80% purkuun asti tuntuis olevan halvin ja helpoin tapa varmistaa, ettei jännite kyykkää liikaa. Telemetria ja jännitehälytys tarjoaa tälle kätsyn vaihtoehdon. Näin mä sen olen järkeillyt..
-
Juu kylläkyllä. Näin on.
Ittellä vaan on semmonen tosi vaihteleva lentotyyli, että timerillä akkuun jää joko minuutti tolkulla lentoaikaa, tai loppuu lento monta minuuttia ennenkun timeri piippaa.
Ennen on pitänyt sitten arvioida että, ottaako alas kolmessa minuutissa vai kolmessatoista.
Ja kuten edellisten Revojen kanssa kävi.. nehän oli useasti alle 3V lennon jälkeen.
Telemetria on mun tilanteessa aivan ykkönen.
Nyt sitten eteen vaan tuli se että, jottakun telemetria hälyttää niin, laskeutuuko sillon jos piippaa kuormassa vai vasta sillon kun piippaa leijutuksessa.
Mun mielestä loogisinta olis ettei missään vaiheessa päästä akkua lähelle 3V.
Silloin akun ikä olis maksimaalista. Ja lentoajat samoin.
Eli tämän teorian mukaaan telemetria pitäis olla juurikin tuommonen joka perustuu jännitteeseen, eikä kulutettuihin ampeereihin.
Tiiä sitte..
-
Minun ymmärryksen mukaan se on nimenomaan varaus joka tässä hommassa määrää milloin on sopivasti otettu sähköä akusta irti. Kun akun varaus alkaa tippumaan storagen alapuolelle, niin akun sisäinen resistanssi alkaa kasvamaan merkittävästi. Tämän seurauksena varsinkin isommalla kuormalla akun napajännite kyykähtää loppua kohden aika paljon. Sinällänsä varauksen puolesta tuo on ok, mutta sisäisen resistanssin kasvun seurauksena jo valmiiksi lämmennyt akku tuottaa yhä suuremman lämpökuorman akun sisälle kun sitä vedetään isolla rääkillä tyhjäksi. Tässä alkaa sitten tulemaan aika monia tekijöitä jotka lyhentää nopeasti akun elinikää.
Pelkkä jänniteseuranta on tästä syystä huono kun jännite tosiaan kyykähtelee tosi paljon loppua kohden kuorman mukaan. Kulutettua varausta laskemalla taas pitäisi olla paljon paremmat mahdollisuudet tuoda kopteri alas juuri sillä hetkellä kun akusta on käytetty maksimivaraus. Tuota 80% sääntöä on aika hankala noudattaa pelkästään jännitettä seuraamalla, juuri sen takia kun jännite on niin epästabiili lopussa. Rajuissa vedoissa jää paljon jerkkua jäljelle ja kevyessä leijuttelussa sitten menee liiankin tyhjäksi.
Tuosta ei ihan hirveästi taida olla kokeellista tietoa että miten hyvin akut kestää tyhjäksi ajamista, mutta oma käsitykseni tässä on se että nimenomaan purkuvirran suuruus merkkaa paljon. Isolla virralla tyhjäksi purettaessa vahinkoa alkaa tulemaan paljon aikaisemmin kuin pienellä virralla. Tämä toisaalta puoltaisi tuota vee73:n kokeilua siitä että käytettäisiin pelkkää jänniteseurantaa, tiedä vaikka ne akut kestäisi sen että niitä leijuttelussa vedetään tyhjemmäksi kuin kovalla räimimisellä. Se että missä ne oikeat rajat menee taitaa olla tutkimatta vielä. Tässä varmasti tarkkaan dokumentoitu kokeellinen data kertoo paljon, esimerkiksi akkujen lämpötilat eri kuormalla purkamisen jälkeen jne..
Ei muuta kuin kovaa testiä vaan :)
-
Olen huomannut että mitä lähemmäs mennään kolmea Volttia, sitä jyrkemmin akun lämpenemiskäyrä nousee, vaikka ei isolla kuormalla sinne mentäiskään.
Tämä suoraan olis sitten yhteydessä juuri tuohon Kaapelin mainitsemaan sisäisen vastuksen kasvamiseen.
Tuolla 3,5V tietämissä lämpenemistä ei vielä kovin radikaalisti tule, mutta tuntuu siltä että sen alalapuolelle mentäessä lämpö nousee selvästi.
Ja juuri tästä syystä olen päättänyt purkaa siihen 3,5 Volttiin, enkä sen alle.
Täähän nyt on semmosta pienen miehen hiljaista puuhastelu testaamista mutta, ainakin nyt tiedetää montako sykliä edelliset kesti, ja kohta tiedetään kauanko nämä kestää :)
Ja muuttujia on vaan yksi. Toki akuissa on yksilöjä, mutta voi tästä nyt jotain jäädä käteen.
-
Nonniiii. Nyt sitten toinen uudesta 6S parista antautui 45 syklin jälkeen.
Ja tietenkin se oli juuri se missä ei telemetriaa ollut. Lennon jälkeen yksi kenno 2.7V kun muut oli 3.7V.
No minähän en oikein uskonut silmiäni, ja aattelin notta nintendolaturi se taas paukahtamassa kun noin sekoilee.
Uusi lataus ja taivaalle, nyt telemetria tässä akussa.. No sehä rupesi hälyttämään ennen aikojaan vaikka hyvin kevyttä leijutusta ja muutama tikitokki :)
Kepakko alas ja patteri oli kuin unohtunut mummon pullataikina. Melkein kaikki kennot n.2.5V :D
Noo eihä tää oo todellista, aattelin. Sen verran latasin että, kennot nousi 3.3V ja laitoin metallilaatikkoon odottamaan sitä viimeistä latausta ::)
Tokkopa tuota viittii ees jatkojalostaa mihinkään.
No tämä yhden kennon alijännite olis huomattu heti kättelyssä jos kaikissa kennoissa vahti.
No eikäkö hommiin..
Nyt on kaikki 12 kennoa telemetriavalvonnassa :) Laitoin kaksi järjestelmää samaan askiin.
Ei tämä toki sitä akkua pelastanut olisi mutta, oishan tuossa voinut huonomminkin käydä jos vielä pidemmän lennon ois tehny.
(http://i4.aijaa.com/t/00407/13463376.t.jpg) (http://aijaa.com/6nnsXg)
(http://i3.aijaa.com/t/00275/13463378.t.jpg) (http://aijaa.com/4MgUJT)
(http://i6.aijaa.com/t/00712/13463379.t.jpg) (http://aijaa.com/krDytr)
-
Lentelin sitten sillä ehjäksi jääneellä pakalla 6S kopteria, ja sekin meni heikkoon happeen.
Revolta uudet patterit tulossa.. ja kaiken lisäksi kuulemma takuuseen, korruptiolahjojen saattelemana :)
Tässä nyt hieman jäi epäselväksi että, onko tuotantoerässä ollut muita viallisia, vai onko vain nämä minun yksilöt särkynyt.
Eli, eli.. Onko tämä minun 3.5V purkausraja nyt sitten altistanut akut hajoamiselle?
Mitäs mieltä katsojat ovat?
Yritin kyllä tyrkyttää akkuja heille, että saisivat katsoa niitä. Mutta ei ne ensinkään tahtonut että palautan niitä.
-
Oma mielipide on se, että jos akun ajaa niin tyhjäksi että lepojännite on alle 3,7 ni se on vahingollista akulle. Tuolla kirjoitit että : "Tällöin akku on lataukseen laitettaessa n.3,6-7V per kenno." Eli alle sen 3,7 mutta tuo on käsittääkseni tilanne heti lennon jälkeen, eikä siten varsinainen lepojännite vaan hieman alempi koska akku toipuu muutaman satkun jäähtyessään riippuen siitä miten kovaa sitä on kuritettu.
Kyllä toi silti kuulostaa sellaiselta mitä itse en omille akuilleni tekisi. Perusteluna jo sekin että jos laitat akun kopteriin jossa lepojännite on sen 3,7 niin sillä ei montaa kymmentä sekuntia lennä. Siinä on silloin enää niin vähän varausta jäljellä että mahdollinen hyöty lentoaikaan on aika mitätön.
Mielenkiinnolla oon seurannut sun kokeita koska kuten sanoin, nää on mun mielipiteitä eikä todennettua tietoa.
-
Oot oikeassa. Kyllähän se hirvitti kun 3700mAh patteriin menee 3700mAh.
Ja juuri tuo paisuminen ja yksittäisten kennojen alijännite kertoisi liian tyhjäksi ajetulta.
Taidan tehdä uusille akuille niin että nostan yhdellä pykälällä hälytystä.
Toisaalta, ensimmäisestä akkuparista toinen on nähnnyt kohta 400 sykliä ja sille myös loppuvaiheessa tehty sama tyhjäysperiaate kuin näille uusille jotka paisui.
Mutta. Tämä vanha yksilö alkaa huutaa jännitelaskua paljon lyhyemmän lennon jälkeen.
Vanha väsynyt puutuu ennemmin ja sinne silti ei saa menemään mitenkään 3700mAh.
:)
-
Joo, toi että uusi akku ottaisi hittiä enemmän tuollaisesta käytöstä viittaisi tosiaan siihen että ratkaisevaa on varauksen määrä eikä jännite.
-
Juu ja aika epätarkkoja ovat olleet kun oikeasti mitannut.
Mutta suuntaa-antavia kyllä.
-
Uudet patterit saapui. Yksi kenno 0.2V alempana muita.
Akkujen viivästyi koska, kysyivät voinko odottaa viikon, että saavat uudet paidat valmiiksi ja laittavat samaan pakettiin.
-Sopiihan se.
-Mikä sun koko on?
-S tai maksimissaan M
-Ok
Kyselin parin viikon jälk. missä viipyvät?
-Juu ensi viikolla valmiina.
Tässä vaiheessa teki mieli sanoa että, ei tarvi oottaa paitaa. Laittakaa postiin.
En kuitenkaan sanonut, vaan aatteli oottaa...
No. Eilen viimein tulivat. Paita oli kokoa XL. Olin kylillä kun avasin paketin.. Sanoin lähimmälle XL kokoiselle tyypille, haluatko paidan?
-Joo !
-No siinä on uusi paketissa. Moro.
Nyt on akut nipussa katotaan nyt asettuuko se yksi kenno. On laturissa se pelkkä yksi kenno ja lataa sitä aika pitkään. Mahtanee olla kaput.
-
Joko meni balanssiin?
Tuo 0.2V on kyllä paljon, mutta ei välttämättä tarkoita että kenno olis pilalla. Tuommosen eron balansoiminenhan kestää tosi pitkään. En muista paljonko mulla oli kennoissa heittoa kun tilasin vuoden vaihteessa uudet genssit, mutta oli niissä eroa aika paljon. Eka lataus kesti, mutta kyllä ne siitä tasottu ihan parilla syklillä.
-
Mä latasin kenno kerrallaan kaikki täyteen. Muutenhan lataus olis kestänyt päivän :)
Mutta sen jälkeen kun kaikki oli täynnä. Laitoin normi balanssilataukseen, ja ei se siltikään saanut lopetettua latausta.
Nyt laitoin purkuun laturilla ja lataan sitten uudestaan..
-
Kah, no sitte kuulostaa jo vialliselta. Jos ei varaus pysy kennossa niin rikkihän se on. Lämpeneekö ne latauksen aikana tai jotain?
-
Ei lämpee. Latasin vain 5A. Nyt on purettu storageen ja alkaa lataus 8A.
-
Lähtikö kennojännittee harottamaan pahastikin purkamisen aikana?
-
Ihme kyllä ei. Latauksenkin lopetti molemmissa pakoissa samaan aikaan ja tasan oli.
Molempiin pattereihin meni yhtä paljon savua.
-
pysyyhän savu siäl sisällä.
-
Tyhjäsin 3,75V eli purkasin n.3000mAh (3700mAh akut).
Sitten latasin storageen. Kennot oli tasan. Katsotaan mitä yön aikana tapahtuu..
Pitää koelentoon ottaa "halvin" hensu jonka voi polttaa ;D
-
osaa ne muutkin. mä otin hiljattain yhden pikkugenssin (6s1450mah45c) käyttöön joka tuli palkintona rotatsuunikisasta...
kaikki muut kennot oli 3.85v paitsi yks oli alle 3v
onneksi nintendossa on nopea tasaus ni sai suht kivuttomasti latinkiin. IR arvot näyttää tolle kennolle ihan hyvää ja se on pysyny samassa jännitteessä muiden kennojen kanssa joten ehjältä vaikuttaa. en oikein keksi muuta ku että se kenno on jääny tehtaalla lataamatta jostain syystä. katotaan tuleeko ropleemia.
-
Mittasin nyt aamulla kennot ja oli pikkusen tippunut juuri se kenno joka siinä nyt ahisti.
Antaa sen nyt olla tän päivän ja illalla mittaan uudestaan. Ja ehkä lataan ja puran.
Eilen laitoin myös Revolle vaksia millainen tapaus nyt sitten tuli. Yön aikana vastasi että, lähettää vuorokauden päästä uuden.
Jos näin on, niin hieno homma.
Tässä nyt taas tulee akkujen (levyn hävittäjä) hommia :D Lue suluissa oleva sanan muunnoksena :D
Nojoo ::)
Tosiaan.. pilkon tuon patterin pienemmiksi, vaikkapa autokäyttöön. Siihen hommaan oikein hyvät.
Tästä tulikin mieleen että, olen aika paljon tehnyt tuota akkupilkettä :) Eri merkkisille akuille.
Tyypit kiikuttaa niitä mulle.
Revoissa on ollut ehdottomasti parhaat kennojen napaluiskat, vaimitähännenyoli.
Niitä kestää jopa taivutta aivan huoletta.
Monissa akuissa on niin onnettomat ne pelliliuskat, ettei niitä uskalla taittaa juuri ollenkaa.
-
Joo, en tiedä, olisko se sitte itsepurkautuvuus jossa on eroja kennojen välillä? Ainakin jos muuten IR:t on ok ja samat mutta kuitenkin pakasta vedettynä jännitteet heittää ihan hirveesti. En oikein usko siihenkään että tehtaalta lähtiessään niissä olis mitään muuta kuin storage jännitettä sisällä. Sitä hidasta itsepurkautuvuuttahan on aika hankala testata nopeassa tehdassyklissä, niin sehän vois olla että voi joskus jäädä joissain kennoissa huonommaksi.
Kannattaakin siis aina tarkistaa kaikkien kennojen jännitteet heti tuoreeltaan uusista akuista. Jos siellä on joku kenno päässy jo alle 3V jännitteen niin tuhoa on kerennyt tulla. Muuten voi olla ihan ok.
-
IR-lukemat näkyy olevan ihan kunnossa. Pieniä heittoja tietenkin, mutta juur siinä kennossa on ihan hyvä lukema muihin verrattuna.
Myös siihen toiseen akkun verrattuna lukemat ihan ok. Terveessä akussa kauttaaltaan pienempi IR.
Mainitsinko jo että, siinä viallisessa patterissa kaikki kennot oli selvästi alle storagen. Ja se yksi selvästi alle muiden.
-
Uusi on tosiaan nyt tulossa. Sain lähetystiedot.
Nyt pitäs olla joku halpa Rexi jossa voi kiduttaa nuota vammaisia pattereita ;D
-
Nyt on uusi pöydällä. Ottaa nyt vaan päähän taas. Saapuva patteri on huomattavasti ohuempi ja kevyempi. Tietenkin avasin kutisteet ym. ja totesun ettei kennot ole ainakaan samalla leimalla.
Kyllä mä olettaisin saavani aina samanlaisen akun kun samanlaisen tilaan.
Nythän on niin että, mun pitäis laittaa ohut ja paksu akku samaan sarjaan.
Ei hyvänen aika kiinnosta :-\
Tästä touhusta nyt vaan ei tule mitään. Paksuusero on 3.5mm.
Painoero 62g ja sen huomaa kädessä selvästi.
Ohuemmissa akuissa ollut paksuhko pahvi ympärillä joka hieman tasoittaa vahvuuseroja.
Paksuissa pelkkä kutiste.
Näyttää aika hölmölle kun nuo kutistaa saman kutisteen alle pötköksi. Aivan kuin olis yksi kenno vähemmän toisessa :D
Tiivistettynä viimeaikaiset asiat:
1. Ostan uuden akkuparin joista molemmat huonossa hapessa.
2. Saan takuuseen uudet jotka molemmat fyysisesti isompia ja painavampia.
3. Niistä toinen kuitenkin huonossa hapessa.
4. Saan uuden joka on erilainen kuin edelliset. Ovat ensimmäisten kaltaisia.
5. Nyt alkaa akkumerkki vaihtua.
Kysymys.. ylireagoinko minä, vai laitanko eriparit ja olen hiljaa ja tyytyväinen ?
(http://i4.aijaa.com/t/00513/13543414.t.jpg) (http://aijaa.com/rSfb23)
(http://i8.aijaa.com/t/00285/13543415.t.jpg) (http://aijaa.com/UzdtOx)
(http://i3.aijaa.com/t/00452/13543416.t.jpg) (http://aijaa.com/pfowtf)
(http://i10.aijaa.com/t/00919/13543417.t.jpg) (http://aijaa.com/yL1Ujx)
(http://i1.aijaa.com/t/00520/13543418.t.jpg) (http://aijaa.com/S8ygXw)
-
;) ;) ;) Osta nitro niin ei tartte valittaa akuista ;) ;) ;)
-
Niin kumpi toi nyt sitte on...
Säästö alemman c-luvun kennoihin vaihtamalla ostajakunnan vakiinnuttua vai ihan oikea kehitystyön tulos?
Itse en erilaisia laittais pötköksi. Tosin ei kait siinä jos ne on sähkösesti lähellä toisiaan.
Eikös Tucholta saa genssejä? :)
-
Nitrohan olis ratkaisu kaikkeen ;D
-
Onneksi mulla yksi ihan ensimmäinen versio.
Se on ohut :/
-
Kyllä se nyt on niin että, "merkkiuskollisuus" alkaa kärsiä. Pitää alkaa kiikaroida jotain muita pattereita..
Tucholta varmaan..
-
Ei merkkiuskollisuus kannata. Tietty jos jollain merkillä homma toimii ni mikässiinä sitte.
Onhan uudet genssitki laihempia ku vanhat.
-
Mutta tässä on nyt uusi samankokoinen kuin mun ensimmäiset.
Eli tämä nyt ihmetyttää.
-
Oot saanu jotain vanhaa varastoa
-
Se mullaki tuli mieleen :)
Laitoin revolle viestiä. Jossei tule hyvää selitystä niin käännyn genssimyyjien puoleen.
-
Moro, johan mättää.
Noi isot genssit kyllä toimii hyvin ja meillä on hyvä myyjä Suomessa (Mr Tucho).
Ootko aatellu testaavas noita uusia TP:tä?
Niin ja nitro ei ole rataisu kaikkeen, mutta tähän kyllä :). Tehoa riittää meille kaikille.
Rane
-
Tarkoitatko nuota 70C ?
Niitä mulla on ollut ja on edelleen pienempiä kokoja. Hyvinhän ne on toiminu, mutta käyttö ollu vähäistä.
Ehkä se Genssi olis seuraavana koeponnistuksessa.
-
Kiva nähdä miten genssit kestää tuollaista rääkkiä, maailmalta on alkanut kuulua juttua että genssit ei ole enää samaa laatua kuin viime vuonna.
-
Sanottakoot että mullekkin tuli yks genssi sellasena että yks kenno oli ihan alijännitteillä. Latautu kuitenkin ja toimi hyvin viimeksi tänään. Toi on jännä nähä miten tulee kestämään.
Kyllähän noita susiakin mukaan mahtuu varmaan kaikilla. Suomesta ostettuna on toki takuu.
-
"You see the one with the white tape at the end……………….thats same capacity but a different generation (I won’t tell you which is Gen2 yet
I want you to fly both and tell me which is better/stronger for your preformance."
Tiiä ny sitte viittiikö nuota silti sekoittaa samaan pakkaan ?
-
Eikö sulla ollu 6s kopterikin. Mikset laita siihen.
-
On joo.
Mutta sitten mulla jää 12S kepit ilman paattereita :)
-
"You see the one with the white tape at the end……………….thats same capacity but a different generation (I won’t tell you which is Gen2 yet
I want you to fly both and tell me which is better/stronger for your preformance."
Tiiä ny sitte viittiikö nuota silti sekoittaa samaan pakkaan ?
Reilukerho ;D Laita viestii et tarkotuksen laittaa kaks 6s pakkaa yhteen et voisitte nyt kerpele lähettää samanlaisia akkuja ;D
-
Mä selostin sinne että, olis niinku 12S tarkoitus käyttää pääasiassa :) Ja 6S vain yhessä lentävässä.
Nyt sitten kyseli, kumpaa mallia haluan lisää. Mä sanoin ettei mitään väliä kun alkaa ottaan nuppiin tää kuukausia kestävä akkujen värkkääminen.
Kohtahan nuota akkuja on vaikka apinoille syöttäis.
-
On nyt senverran lentopatoutumia että, kävin lentämäs 12S akulla ja siinä se toinen on se jossa kennot eri jännitteisiä.
Kyllä sillä lensi. Koko ajan vaan näytti juuri ne kennot olevan jäljessä. Joten en ennusta kovin pitkää elinikää.
-
Nämä patterit on nyt saanut sylkejä ja näyttää yllättävän lupaavalta.
Tämä video jo on "riittääkö nitron teho.." säikeessä. Mutta tänne tämä kuuluu.
Videolla koko 6min. lataustapahtuma 2x40A ja IR lukemat.
https://www.youtube.com/watch?v=NVhNZHsZuWU&list=UU1FRH49Ps6lCqpAz4gbHHGg (https://www.youtube.com/watch?v=NVhNZHsZuWU&list=UU1FRH49Ps6lCqpAz4gbHHGg)
-
1kpl 6S 3700mAh per kanava?
-
Juu näin on.
-
Eli melki 11C, melkein menis kipotin 2600:lla kentälläki :)
-
Mulla on 3kw aggre ja se riittää.
Mutta yleensä otan virran seinästä.
-
Oliko sulla Vee73 noita Diamond label vai noita uusia silverHV label pattereita? Ymmärykseni mukaan sulla oli noita Diamondeja ja oliko niistä tullut nyt v2 versio? Vai oliko sulla nyt molempia ja viittasivat V2:lla juuri noihin silverHV pattereihin?
Mulla on Logo 550SX:ssä Diamon labeleita ja vaikuttaa ihan ok:lta. Ei miltään uber akuilta kuitenkaan, sillä kennojännitteet eivät ole mitään matalia.
-
Diamondeja olen ostanut. Ja pitäis nuo takuuakutkin olla sitä. Ainakin etiketin mukaan.
Mietinkin silloin tilatessa jos kokeilisin niitä HV pattereita, mutta en sitten keksinyt hyvää syytä siihen. Kun en ees oikein saanut selville mitä niissä on eroa.
-
OK, nettisivuilla näkyy nyt että noista Diamondeista näkyy olevan nyt noita V2 versioita myynnissä. Genssit ei mene logon kyyttiin mutta ainakin Revo V1:set meni. JOs kerran V2:set on pienempiä niin sittenhän nekin menee.
-
Mietinkin silloin tilatessa jos kokeilisin niitä HV pattereita, mutta en sitten keksinyt hyvää syytä siihen. Kun en ees oikein saanut selville mitä niissä on eroa.
Nuo HV-patterit voi ladata 4.27V/kenno. Nimellisesti taitavat olla 3.8V. Eli enemmän tehoo ku jännite pysyy korkeammalla.
-
Ookoo :) Eipä tässä nyt ole akuuttia tarvetta tehonlisäykseen ::)
Pitäs ladurikin säätää uusiksi.
-
Kannattaa myös huomioida, että HV versiossa latausvirran suositus on vain 2C
-
Aaa ! No eihän niillä sitten mitään tee.
-
No nyt ei voi enää kun nauraa, ei ees ota päähä 8)
Mä kun olin jo aivan varma ettei tätä hommaa enää voi ryssiä.
Näköjään voi.
Nyt lähettivät 3850mAh 65C akun.
Kun pitäis olla 3700mAh 60C.
Ei siellä vissiin ole tehtykkään kahta samanlaista patteria ;D
Enää ei ees tee mieli valittaa kun eihän tästä tule mitään. ;D
-
Kysyin että mikä juttu tää nyt on. Ja kuulemma samaa akkua mitä ne fyysisesti isommat mulla jo on. Etikettikerkintä eri kun on uutta sukupolvea.
Eli nyt mull pitäs olla yksi toimiva akkupari, jossa peräti molemmat samanlaisia :D
Kätevää! Niks naks näppärää :D
Edit: Jos tästä jotain posetiivaria hakee niin, nyt mulla on ylimääräisiä pattereita. Eiköhän niille jotain jatkojalostusta löydy :)
-
Tuöaö tumpsahti revon uutiskirjemeili, tulossa 4.35 voltin kennojänniteen lipot, tästähä hurjaa tulee :)
-
Mä nyt oikein ymmärrä tätä volttien nostamisra. Jos haluaa lisää volttia niin lisää kennoja.
Ja kämmejä odotettavissa kun ladataankin normilipoa näiden ohjelmalla ja...
-
Mä nyt oikein ymmärrä tätä volttien nostamisra. Jos haluaa lisää volttia niin lisää kennoja.
Ja kämmejä odotettavissa kun ladataankin normilipoa näiden ohjelmalla ja...
kuitenki on kohta taas jenkkifoorumit pullollaan ku joku testaa tollasta ja saa "niin paljon enemmän tehoa" vaikka oikeasti saa vaan ylisuuret rundit :D
pakkohan se sitte on kilpailevienkin akkumerkkien tehä sama perässä... näin veikkaan että käy jos toi ei nyt oo joku ihan poppaviritys.
-
No nii in. Mä en ollenkaan tajua mikä tässä on takana. Eihän tuommoselle akulle ole mitään järki perustetta.
Toivottavasti tuo on floppi, eikä kukaan osta :D Ja porukka polttaa kamojaan ;D
-
Saahan tosta enempi tehoa ulos samalla c-luvulla verrattuna 4.2 volttiseen, lisäks lentoaika kasvaa kun on enemmän mitä ottaa?
-
No nii in. Mä en ollenkaan tajua mikä tässä on takana. Eihän tuommoselle akulle ole mitään järki perustetta.
Mitäh? Eikö gramman viilaaja ole ollenkaan hereillä? ;)
Toi sun 3700/6s/60c (http://www.store.revolectrix.com/Products/DIAMOND-Label-60C-LiPO-batteries-XH-equpped/Revolectrix-3700mAh-6S-Lipo-Diamond-Label-GP-KO-JST-XH-Balance-Connector) pakka painaa ton sivun mukaan 670g ja 3600/6s 4.27v/70c (http://www.store.revolectrix.com/Products/SilverHV-Label-70C-427HV-LiPO/Revolectrix-3600mAh-6SHV-22-8V-Lipo-70C-SILHV-label) (jossa on täsmälleen sama Wh-määrä) vastaavasti 575g. 3600/6s 427/40c (http://www.store.revolectrix.com/Products/Blend427-PLATINUM-Label-40C-LiPo/Revolectrix-3600mAh-6S-Lipo-Platinum-Label-HV-GP-KO-JST-XH-Balance-Connector) onki enää 500g.
Jos HV-akkujen osalta paino, kapasiteetti ja purku pitävät edes jotakuinki paikkaansa niin tuohan tarkoittaa huimaa parannusta Wh/kg-suhteessa joka esim sähköautoissa on se suurin ongelma (hinta nyt tietysti kans). Kuka testaa noiden väitteiden paikkaansa pitävyyden? Lisäksi nuo on halvempia mitä 60C:t...
Noilla on ihan webbisivuki noista eri "blendeistä", 4.55v kennotki ovat jo suunnitteilla :o http://www.revoblends.com/ (http://www.revoblends.com/)
-
Onkohan alaraja sama Volttimäärä? Ja kasvaako kapasiteetti, vai onko ne kuitenkin samalla kapasiteetilla jos painoluokka sama.
En tiiä. Mutta periaatteessa jos lataa mun systeemillä, eli täysiä, ja sitten lopettaa vaikka siinä kohtaa kun lataa enää 10A ja sillon vois todellisuudessa olla 4.2V Niin sillon saavutettais mun mielestä tämän akun suurin hyöty. Mutta kun nuota saa ladata vain etanavauhtia, ei niistä ole mitään hyötyä.
Mutta tällä systeemillä saatais akku oikeasti "täyteen" semmosta vauhtia että, aletaan puhua todellisuudessa parista minuutista, vaikka nyt sitten sillä 3700mAh koolla.
Oujeah!
Pari 4010 laturia ja 2x6S 3700mAh akkua lataus 2x70A 2-2.5min minuuttia, ja latauksen lopetus vaikka n.10-15A kohdalla ja akun kennojännitteet 4.2V. Sillon alkaa nämä akut kiinnostaa !!!
Nami nami.. ;D
Xen, Jaahannts :) En oel ollenkaan tutustunut tarkasti noiden akkujen spekseihin :/
Ai ai. 100g lentopainosta pois :o
Ootellan.. sitten kun tosiaan kestävät kunnon latausvirtoja niin alkaa kiinnostaa.
Mä en aio ostaa homehtumaan useita akkuja kun yhdelläkin pärjää.
Nytkin mulla esim. elämäntilanne semmonen että juuri takuuseen tuleet akut ei ole saanut ainoatakaa sykliä. Ottais pattiin jos niitä ola tulpa tai, tripla määrä. Kun nytkin ottaa pattiin :)
-
"Also, please be advised, while the new Blends are designed to sustain and safely operate at the higher charge voltages indicated, you may experience a small compromise in life expectancy when operating at the specified higher voltages for prolonged periods."
-
Aivan. Mutta eihän niitä ainakaan vielä voinut ladata juur minkäänlaisilla virroilla.
-
Eihän tuo nykyakkujen 4,2V ole mikään taivaasta annettu vakio. Se on vaan yksi kompromissi akun eliniän ja kapasiteetin suhteen. Isommalla jänniteellä saa enemmän kapasiteettia, mutta syklit vähenevät. Matalammalla loppujännitteellä akku jaksaisi enemmän syklejä. Nykyisillä akkukemioilla yli 4,2V lataaminen antaa suhteellisen vähän lisäkapasiteettia ja suhteettoman lyhyen eliniän akulle. Toivottavasti noilla uusilla akkumömmöillä tilanne on merkittävästi parempi.
-
Siinä mielessä jännite on kiveen hakattu että setupit on tehty sitämukaa.
Ja miten esim. 12S noparit kestää. Jännite nousee aika paljon jos kennoja on monta.
-
Nopareita o 24S asti, siitä tää ei o kii, eikä setupeista :)
-
Eihän tuo nykyakkujen 4,2V ole mikään taivaasta annettu vakio. Se on vaan yksi kompromissi akun eliniän ja kapasiteetin suhteen. Isommalla jänniteellä saa enemmän kapasiteettia, mutta syklit vähenevät. Matalammalla loppujännitteellä akku jaksaisi enemmän syklejä. Nykyisillä akkukemioilla yli 4,2V lataaminen antaa suhteellisen vähän lisäkapasiteettia ja suhteettoman lyhyen eliniän akulle. Toivottavasti noilla uusilla akkumömmöillä tilanne on merkittävästi parempi.
aivan.
latashan ranekin täällä ollessaan vahingossa 6s akun 7s ohjelmalla jolloin oli kennoissa 4.5v. sen jälkeen oli poijjaat tehoa rekkulassa :D lenteli siinä hetken ja totes sen jälkeen että nyt akku on täynnä :D :D saahan sitä kapasitettia ku lataa yli.
tietty en halua lytätä jos tää perustuu johonkin ihan oikeaan innovaatioon akun kemian kanssa.
nyt vaan näyttää että on tehty kapasiteetiltaa pienempi akku joka on siis kevyenpi ja sitte annetaan ladata se ylitäyteen jolloin kapasiteetti on taas sama.
mites muuten noi laturit. suostuuko ne tollasiin jännitteisiin?
-
I-latureissa saa säädettyä isomman jännitteen.
Niin ja kyllä se silleen on setupeista kiinni jos omistaa 12S noparin.
Tiedän että niitä on isompia mutta kuka ostaa pyolet kalliimman nopan parin voltin takia.
En tiiä sitte. Mutta.
-
Niinno, joo.
Tohtori, monessa laturissa saa jänniteet määriteltyä, iilaturit ja dualpowerlabit ny ainakin tulee mieleen.
Vee, moni nopari on 14S, esim osa ygen nopareista. Kosmikit on kans 14S jne jne. Eli menee tommosiin ihan heittämällä ja jää vielä varaakin ;D
-
Muistelin että Kontronikin 80, 100, 120 ja muut "pikkuiset" 12S oli just 12S :)
-
Eihän mikään pakota just noita käyttämään :)
-
Mun pointti olikin se että, jos jo on olemassa mitoitus tipalle.
Jos mulla on 4 kpl 120 Kontronikkia, niin en ihan heti ole valmis sulattamaan ajatusta että, kaikki vaihtoon.
-
Revo on nyt julkaissut 4.35V-kennot, tosin vain 30C- ja 40C-malleina. Ja kokovaihtoehtoja on kovin vähän vielä.. http://www.revoblends.com/platinum-label-40c/4588319172 (http://www.revoblends.com/platinum-label-40c/4588319172)
Mutta painon pudotus on tylyä, 420blend 3700/6S/40C painaa 618g ja 435blend 3700/6S/40C vastaavasti 500g. Ois kiva nähdä jännite/kapasiteettikäyrä noista uusista kennoista että paljoko noista saisi irti lataamalla ne ihan normaalilla lipo-ohjelmalla.
PS. Kaikista revon akuista -10% koodilla "SHAW15"
-
Mites muuten, kuinka moni laturi suostuu lataamaan lipuja 4.35V jännitteeseen? Ainaki nintendossa on vissiin hyvät säätömahdollisuudet, mutta meneekö noin ylös jännitealue? 12S pakassa tuo jännitelisä tekis vasta 1.8V eli ei varmaan noparit vielä isommin tuosta pitäs olla ihmeissään, mitä nyt kennomääräntunnistusauto matiikka voi olla vähä kummissaan että onko tämä jotain muuta kuin 12S pakkaa jo :) Kiinteillä cut-off jännitteillä luulis toimivan.
-
Mites muuten, kuinka moni laturi suostuu lataamaan lipuja 4.35V jännitteeseen? Ainaki nintendossa on vissiin hyvät säätömahdollisuudet, mutta meneekö noin ylös jännitealue?
4010:n manuskasta luntattuna "Chg Cell Volt: 3.85V/Cell-4.35V/Cell". PL6/PL8:iin on firmis jossa on tuki noille 4.27V- ja 4.35V-kennoille.
Ja toki HK:lla on omat laturinsa (Neutron-sarja) Bolt HV-lipolle. Aika tylyä palautetta noille latureille, onkohan noista yksikään toiminu :P http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46767__Turnigy_Neutron_200W_DC_Touch_Screen_Charger.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46767__Turnigy_Neutron_200W_DC_Touch_Screen_Charger.html)
-
Ei näytä ihan siltä että esim. pikkulaturiks kantsis hankkia :o
-
Jaahants :)
Kepakkoa ei ole lennetty yli puoleen vuoteen kun innostuin uudesta lajista.
Kyllä ne tuossa seinässä roikkuu ja uudet akut odottaa lennätystä.
Uudesta harrastuksesa video että ymmärrätte jatkotekstin merkityksen paremmin.
https://www.youtube.com/watch?v=PifTfsgvL_E
Tässä vielä lyhyt pätkä On board kamerasta, josta näkee kuinka vauhdin hurmaa se voi olla :)
https://www.youtube.com/watch?v=kn792GXSrLU
Nyt taas lipolataus alkaa tulla ajankohtaiseksi kun laitan tähän harratuskamppeeseen lipot.
Kahdesta jo testatusta syystä.
1. Tulee paljon lisää vääntöä.
2. Saa ajaa vaikka koko päivän kun lataus nopeutuu. Alkup. 18650 akkujen lataus kestää 8h.
Nyt on tarkoitus laittaa Revolectrix patterit sisään.
Setti olis baut tämmöinen.. 16S 2P 9000mAh.
Ja nämä pitäis täyttää suht nopeasti.
Tällaisen kokoelman aattelin ladata, tietty kahdessa osassa eli, 2x8S.
Notta sitten päästään kunnolla nopeaan lataukseen tarvitaan 4010 Nintendo. Ja stereona tottakai :)
Silloin vois tunkea ämpäreitä 2x70A. Vaatii sitten kaksi poweria ja kaksi 3000W aggrea.
Powerit jo on. Mutta gaatteja on vielä vain yksi 3000W. Pitänee ensin vähän tunnustella että jaksaako tuo 8S patteria 70Ampeerilla ruokkia..
Toinen Nintendo pitänee pian tilata.
Ainut tympeys on että, akut tulee olemaan kiinteästi suljetussa tilassa. Ja lämpö voi olla ongelma.
Varmaan pitää keksiä jokin ovela jäähdytyskeino. Sen pitää kuitenkin pitää kaikki hiekka, kosteus ja muu sonta ulkopuolella.
En ole vielä keksinyt miten sen järjestän.
Kokeilin ajella 3700mAh akulla ja vaikka akku oli ohuessa repussa ja ilma oli +11° ne lämpeni aika kovasti ajon aikana. Eli ne ei sitten paljoa jäähdy ajossa eikä latauksessa.
Käyttölämpötila akuilla tulee olemaan korkeahko :/ Ellen keksi jotain pätevää kikkaa..
Varsinkin jos ompelen akuille kiinteän lipopussin.
Tää on vähän muna, kana-asetelma... Estää mahdollisen palon leviäminen pussilla.. vai estää lämpeneminen ja laittaa ilman pussia... hmm.. vai molemmat.
-
Nestekiertojäähdytys? :)
-
Periaatteessa joo.
Neste pitäis saada 100%:sti pysymään oikeassa paikassaan. Käyttö on nimittäin aika rajua.
Ja piirilevy, eli noparikin pitäis jäähdyttää.
Tuo mashiina saattaa loikkia kymmeniä metrejä ilman kuskia :D
Lentelee kiviin ja ties minne. Siksi varmaan pitää akut suojata alumiinilevyllä. Se voi edesauttaa jäähtymistä.
Olen jo yhdesti saanut akkukoteloon ison reiän. Jos olis lipo ollut, niin varmaan olis saanut osuman.
Tämä yksilö ei ole ostetu koristeeksi :D Huippunopeus on 43kmh ja voi vaan kuvitella millasen loikan sellaisestakin vauhdista se ottaa.
Paino ei ole ongelma. Painaa muutenkin jo n.20 kiloa, siinä ei muutama lisäkilo tunnu.
Veden jäähdytys vois jotenkin onnistua mutta, "syyläri" tms pitäis olla iskuilta todella hyvin suojassa.
-
Nestejäähdytys varmaan vaatii jonkin lämmönvaihtimen ja tuulettimet? Peltier-elementti vaikka siihen väliin kotelon seinään...
-
Olisko joku törmännyt mahdolliseen jäähdytyssysteemiin johon vois linkata?
Periaatteessa ajoviimakin jäähdyttäis jonkun verran. Tuulettimet on aina ennemmin tai myöhemmin rikki :)
-
Mitämitä?
Kattelin tuossa uusia Revo akkuja projektiini, ja huomasin tämmösen...
Kohta 4, pisti silmään aika julmasti :)
Luvataan 150 syklin kesto vähintään. Aika niukasti luvattu mun mielestä.
"Main Feature:
1.Stable automatic stacking technology makes the single cell capacity can reach 10000mAh.
2.The most strict single cell capacity, voltage, resistance, discharge curve matching process.
3.Superior Japan and Korea Lithium Polymer raw materials.
4.At least 150 times cycle life"
-
Tota luokkaa se on mulla ollu parhaatkin akkuyksilöt genssillä jos isoista akuista puhutaan mitä kuormitetaan 700 koptereilla.
-
No on se kyllä totta että, rankaisemalla parhaat paukut on mennyt tuossa vaiheessa.
Ja jos sitä rataa jatkaa koko ajan, ei taida 200 sykliä täyttyä.