Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Jumusa - 13 Joulukuu, 2013, 20:14:49
-
Tervehdys kaikille :D
Aloitin ekan oman quadin rakentamisen ja ajattelin (ja kavereiden pyynnöstä) laittaa tänne vähän tilannetietoja.
Siis olen aloittelija näissä lentovehkeissä ja yleensäkin RC maailmassa. Hyllystä löytyy pari pientä autoa ja yksi polttis crossari (ajot jääneet muutamaan kertaan, myyn pois jos joku haluaa). Koptereihin ollut pienestä asti kiinnostusta ja sattumalta törmäsin näihin multikoptereihin tässä jossain vaiheessa. No ensin pääsin testaamaan kaverin WLToysin Beetleä ja hauskaa oli, joskin haastavaa. Seuraavaksi sain saman kaverin Hornet 460 käsiin ja innostus kasvoi. Hornetti oli 430 FC:llä joten manuaalimode ainoastaan oli, pari kertaa torppasin ja korjailin konetta. Sitten siihen saatiin uusi FC 450 (Gyrot ja vakautus) ja lentämisestä tuli kertaheitolla helpompaa ja mukavempaa.
Seuraavaksi oli hommattava oma leppis (ladybird V2) Devo 4 mankalla ilman FPV:tä. tarkoitus että tällä harjoittelen suuntia ja manuaalimoodissa lentämistä. Sillä on tullut lenneltyä satunnaisesti. Tähtäimessä oli oman isomman kopterin rakentaminen. Aloin tutustua aiheeseen täällä sekä rcgroupsin blogeissa. Aluksi oli ihan pihalla kun täällä tulee alan slangia vastaan ja mistään ei tajunnut mitään, mutta halu oli kova ja selvittelemällä ja tarpeeksi tekstejä lukemalla alkoi homma pikkuhiljaa hahmottumaan. Kun pääsin vaiheeseen että pitää valita runko niin siinä vaiheessa mieli heilui kuin ruohonkorsi kopterin alla ;) Ensin ajattelin DJIn F450:tä sitten F550 ja melkein päädyin siihen, kunnes törmäsin RCgroupin puolella kaveriin joka oli lentänyt yli 90min quadilla. Luin ketjun ja olin myyty. Pakko tehdä samantyylinen kone ittelle!! No sitten kun päätös oli tehty ja mielessä oli suurinpiirtein mitä siihen tarviin, niin laitoin kaikki tarkemmin exceliin ja huomasin että enpä vielä tiedäkään tarpeeksi. Eikun lisää selvittelemään.
Haastavaksi tosiaan tekee tuon oman rungon kasaamisen se, että kaikki pitää itse haalia kasaan ja yrittää selvittää että osat sopii keskenään yhteen!!! No kun kaikki tiedot laittoi tarkasti ylös ja varmistelin asiat, niin nyt on tämmöiset tavarat haalittu kasaan (osa vielä tulossa).
Runko = 2 kpl 14*12*700mm pyöreä hiilikuituputki (ruutukuviollinen) päällekkäin X.
Moottorikiinnikkeet Turnigy HAL 14mm. (tosi vaikea löytää 14mm. moottorikiinnikkeitä)
Moottoreiksi valikoitui Turnigy Multistar 4225 kv390
Nopareiksi eli ESC on Turnigy Plush 18A
Potkureiksi tulee aluksi CF 15" ja myöhemmin CF 17"
Virranjakolevy on hobbyking QUAD PDP
Levyt joilla sidon kaikki yhteen on CF-Aramid-CF levyä.
FCn valitsin suosiolla DJI Naza Lite GPS Combon
Ohjaimen kanssa sitten tulikin pitkään mietittyä ja lopulta päädyin FrSky Taranis ja X8R vastariin. :)
Akuksi tilasin ensin GensAce 4000mAh 4S mutta se vaihtuikin mulle tuntemattomaan Vapexin 5Ah 4S.
Sitten laitan kopuun vielä GPS paikantimen luettuani pari kauhutarinaa kun kopteri lennellyt horisontin taakse lentäjän kaikista pelastusyrityksistä huolimatta.
Laturiksi tuli iCharger 106b+
+ kaikenlaista sälää
ai niin, virran saannin hoitaa HP serverin poweri, ettei amppeerit ihan heti loppuis ;)
Ei siis mikään kovin HALPA ensimmäiseksi tekeleeksi. Toivottavasti ei tule pahemmin torppailtua :P
Kasaus on tosin vielä niin alkuvaiheessa kuin olla voi. Moottoreita on vasta 3kpl. ja moottorin kiinnikkeet vielä matkalla tänne. Propsit kans vielä matkalla vaikka tilasin ne ekana :( Putket on sahattu ja ekan noparin moottorin liittimet juottanut kiinni. Akun liitin vielä odottelee tuossa penkillä viimeistelyä, muuten on kaikki kamat lattialla levällään ;D
Mankkaan yritin päivittää uusinta firmistä mutta se kaatui virheeseen, pitänee kokeilla seuraavaksi windowsilla. Hain siihen jonkun tekemän valmiin quadin ja Nazan asetukset. Tuntui tosi kätevältä, tosin pitää opetella mitä mikäkin vipu tekee ;D
Tästä se alkaa...
-
Yli 90 minsaa yhdellä akulla?!? Oisko linkkiä? Ei hemmetti voi olla mahdollista.
-
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1880665 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1880665)
Muistakaa nyt että kyseessä on noita panasonicin kennoja joista akut on kolvailtu.
-
Nyt alkaa runko hahmottumaan. Menee aikalailla hyvin niinkuin olin sitä ajatellut. Vielä tosiaan puuttuu osa kamoista, maanantaina käyn tullista kuittaamassa yhden paketin pois. Sitten huomasin että mulla ei ole yhtään JST liitintä, sillä saan NAZAn kytkettyä suoraan PDPn kiinni. Eli pitänee käydä paikallisessa RC kaupassa.
Pelkkä runko ilman moottorikiinnikkeitä niinkuin kuvassa on painaa 170g. Testasin kuinka paljon mahdollisesti painoa tulee kun laitan kaikki mitä mulla on, niin lopullinen paino tulee olemaan n. 1,4kg. eCalc antaa hover ajaksi n. 30min, mutta siellä ei ole tuota mun moottoria, mutta ei se varmaan paljoa heitä. Lentoaika tosin on vaan 10 min :(
-
Ongelmia. Ei niiltä näemmä voi välttyä, nyt tarviin apua.
Eli himmailin eilen controllerit paikoilleen ja laitoin sähköt kiinni. Bindasin ohjaimen ja kalibroin ok. Nazan conffauksen kävin läpi ja kalibroin ohjaimen ok. Kuten kuvasta näkyy on vain yksi moottori kiinni ja kaikki tuntuis muuten toimivan mutta en saa moottoriin mitään eloa. Nopari piippailee ok ja kalibroin sen vasta tänään kun tajusin että se pitääkin kalibroitaessa laittaa ohjaimen 3 porttiin (kaasu). Eli vastari on Nazassa kiinni SBUSin kautta ja noparista otin tuon punaisen johdon irti. Voiko / pitääkö se punainen johto (BEC) olla kiinni jos ei ole erillistä BECiä käytössä? Onko siitä haittaa jos se punainen johto on kiinni, oon yrittänyt selvitellä asiaa ja nyt en oo varma miten se pitäisi olla ???
Siis naza näkee kaikkien tikkujen liikkeet ok ja kaikki kalibroituu ok, valot ok, piippaukset ok, mutta moottori ei sano mitään...
-
Voiko / pitääkö se punainen johto (BEC) olla kiinni jos ei ole erillistä BECiä käytössä? Onko siitä haittaa jos se punainen johto on kiinni, oon yrittänyt selvitellä asiaa ja nyt en oo varma miten se pitäisi olla???
Ei saa olla punainen/punaiset kiinni. Tuo ledipalikka on Nazan bec josta ottaa virran.
-
OK, näin olen sen kytkenyt, eli ei punaista piuhaa kiinni noparista nazaan. Mutta moottori ei inahdakkaan.
-
Kokeillu laittaa kaikki koneet kiinni? Entä jos heittää noparin perinteisesti kiinni? Kovin esillä on moottoriin ja noparin liitännät. Laittaisin lisää suojaa ettei osu toisiinsa.
-
Kiitos mikek. perinteisellä sain toimimaan. Nyt pitää selvitellä miksi toi SBUS ei toimi. Moottori pyöri tosi nätisti. Tosiaan en voi vielä laittaa kaikkia moottoreita kiinni kun on paketti tuolssa HK:sta jossa on noi liittimet ja moottorin kiinnikkeet.
-
Kiitos mikek. perinteisellä sain toimimaan. Nyt pitää selvitellä miksi toi SBUS ei toimi. Moottori pyöri tosi nätisti. Tosiaan en voi vielä laittaa kaikkia moottoreita kiinni kun on paketti tuolssa HK:sta jossa on noi liittimet ja moottorin kiinnikkeet.
Jos Naza on koneessa kiinni usb:llä niin moottorit eivät pyöri ohjaimesta tikkuja vääntämällä. Sieltä "motor test" valikosta / paikasta niitä saa kokeiltua.
-
Ahaa, enpäs huomannut motor test kohtaa. Pitääkin tarkistaa se. Joo huomasin että moottorit ei toimi kun Naza on USBllä kiinni, näkee vaan sen että tikut vastaa ja suunnat on oikeat. En ymmärrä miksi ei armannut SBUSin kautta mutta perinteisellä meni läpi vaikka molemmissa tikkujen liikkeet oli samat?!?! Selvittelyä pitää tehdä, olis vaan kiva kun ois toi yksi liitin kiinni vastarista FC:n. nyt siinä on iso nippu piuhoja...
-
Liekö tuo Naza Lite tuossa tuo pullonkaula, ei se kaikilla pelitä myöskään: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1974397 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1974397)
En kyllä lukenu tota ketjua läpi kun mulla ei ole ko. mankka käytössä.
Eli, piuhat vaan Traditionaalisesti vastarin ja Nazan väliin niin toimii.
-
Ropellit tuli ;D
Kesti yli kuukauden saapua, tilasin ne ekana ja saapuivat vihdoin. Vielä yksi paketti on tulossa ja itella näytti että on saapunut eilen maahan, vielä ei tarkempaa tietoa saatavilla.
Tuossa Joulun aikana kun ei päässyt kasaamaan kopteria, niin askartelin 3D ohjelman kanssa ja tilasin 3D tulostus osia kopteriin. Ajattelin kokeilla kuinka kestävä voisi toi moottorin teline olla jos sen tulostaa 3D:nä. Sitten tilasin myös "hatun" noille tikuille jotka ajattelin jotenkin kiinnittää ja vähän mahdollisesti suojaamaan FC:tä jos/kun tulee kone torpattua. Vielä pitäis vääntää 3D:nä noille tikuille kiinnitys noihin runkoputkiin ja laittaa tilaukseen.
Mulla on tossa nurkissa lojunut yksi huonosti toimiva LED taskulamppu jonka purin osiin ja sieltä lopulta paljastui ihan mukava LED ja jäähdytyslevy jonka ajattelin kiinnittää kopteriin. Lamppu toimii 5V (tai no 3x AAA paristo= 4.5V) niin eiköhän sen saa tuohon kopuun kiinni jotenkin laitettua (taas lisää 3D suunnittelua ;) ). Ajattelin ottaa sille noparin BECistä virran, onko hyvä idea vai pitäiskö hommata erillinen BEC sitä varten? Tuo Turnigy plush mainostaa 2A/5V.
Joo tosta Nazasta sen verran että kaikki asetukset ja säädöt tuntuis olevan kohillaan mutta ei ota toimiakseen SBUSin kautta. Jäänee siis perinteisesti kiinni koneeseen. Enpä muuten vieläkään löytänyt mitään motor test kohtaa nazan softasta ???
Tässä taas kuvia...
-
Toi tikkuviritys näyttää siltä et kepit lentelee samantien ilmassa kun tulee torppi. Ja jos ei potkurit hajoa maahan osuessaan, viimeistään siihen kun kolisee lenteleviin tikkuihin. Ei Naza kummemmin suojaa tarvitse. Siinähän on kotelo ympärillä suojana.
-
Ajattelin kokeilla kuinka kestävä voisi toi moottorin teline olla jos sen tulostaa 3D:nä.
Voin jo suoraan kertoa ettei tule kestämään. Harvoin noi ulkonevat moottorinkiinnikkeet kestävät ja ei varsinkaan muoviset. Turnigy HAL:in kiinnikkeiden on täälläkin kerrottu olevan aivan liian pehmeitä. Jos haluaa oikeasti kestävän, tässä (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40630__Black_Anodized_CNC_Aluminum_Tube_Clamp_14mm_Diameter.html) olis toimiva. Tekee vaan levyn reijillä moottoria varten ja jos haluaa superkestävän, asentaa toisen levyn vielä alapuolelle.
-
Joo, vanerista itse tekemällä ja liimaamalla saisi ihan hyvän, tosin sitten voisi tehdä koko värkinkin niin...
-
Mulla on ihan hyvin kestäny noi H.A.L:n moottorikiinnikkeet yli vuoden, tosin en oo torpannu sitä :)
-
Tuli vaan mieleen kun puhutaan ensimmäisestä quadista ja ilmeisesti "treenikoneesta". Millä lähtee aluksi liikkeelle, kannattaa olla tehty osista joita saa helposti, nopeasti ja kyllä niiden pitäisi kestää hittiäkin. Mitä "vapaammin" pystyy lentelemään, sitä paremmin oppii. Torppeja tulee ja pitääkin tulla. Harva tyytyy vaan leijuttamiseen parin metrin korkeudessa.
-
Tuli vaan mieleen kun puhutaan ensimmäisestä quadista ja ilmeisesti "treenikoneesta". Millä lähtee aluksi liikkeelle, kannattaa olla tehty osista joita saa helposti, nopeasti ja kyllä niiden pitäisi kestää hittiäkin. Mitä "vapaammin" pystyy lentelemään, sitä paremmin oppii. Torppeja tulee ja pitääkin tulla. Harva tyytyy vaan leijuttamiseen parin metrin korkeudessa.
Jep, tuo on totta. Mikään ei oo turhauttavampaa kuin odotella osia jostain kiinasta, kun näinä aikoina siellä ei meinaa posti kulkea ollenkaan.
Toi mun HAL:n torppaamattomuus saattaa johtua siitä, että sillä kuvataan, apinarallit vedetään halvemmilla ratkaisuilla.
Edullisin ja helpoiten saatava moottorin kiinnike mulla on ollut neliöaluputki johon moottori pultataan suotaan kiinni. Torpin jälkeen uutta vartta tilalle.
Ei tuu mitään kiinnikkeen painoo turhaan. Lunalander quadissa on mosien kiinnitys hoidettu noin ja hyvin kestää 2:lla ruuvilla per moottori.
-
Voin jo suoraan kertoa ettei tule kestämään. Harvoin noi ulkonevat moottorinkiinnikkeet kestävät ja ei varsinkaan muoviset. Turnigy HAL:in kiinnikkeiden on täälläkin kerrottu olevan aivan liian pehmeitä. Jos haluaa oikeasti kestävän, tässä (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40630__Black_Anodized_CNC_Aluminum_Tube_Clamp_14mm_Diameter.html) olis toimiva. Tekee vaan levyn reijillä moottoria varten ja jos haluaa superkestävän, asentaa toisen levyn vielä alapuolelle.
Jep, sitä vähän jo ajattelinkin että ei muovi kestä ja vielä vähemmän noi ulkonevat. Ajattelinkin että seuraavaksi tekisin 30 kopterin jolla voisi harjoitella enemmän temppuja ym. Tämä eka quadi olis tarkoitus olla vain kuvausta varten ja yritän tosissani olla torppaamatta sitä. Lentely tällä olisi siis tosi rauhallista. Katselin aiemmin noita samoja kiinnikkeitä ja melkein tilasin ne mutta päädyin sitten HALin kiinnikkeisiin. Katsotaan miten ne kestää...
-
Onko kellään kokemuksia / suosituksia tuon ledin kytkemisestä noparin BECiin? vai onko parempi olla erillisellä BECillä?
Jos kytken sen noparin BECiin niin eikös kytkentä mene näin: noparista FC: menevät 3 kaapelia josta se punainen keskimmäinen on kytketty pois, niin tämä antaa +5V ja sitten vaan akusta miinusta lediin ja sillä siisti...
-
Hyvää Uutta Vuotta 2014 kaikille!!
Eilen sain viimeisenkin paketin. Se kävi ensin maakuntakierroksella, kun lähettäjä oli jättänyt nollan pois postinumeron edestä :( ja sitä ennen HK oli sekoillut lähetyksen kanssa ja se lähti liikenteeseen vasta kun aloin kysellä toimituksen perään...
Vuoden viimeinen päivä menikin sitten kopterin lentokuntoon saattamisessa. Päivällä mulla oli suuria suunnitelmia että kuvailen kopterilla huikeita ilotulitusvideoita, mutta kun kopteri oli lentovalmis tuntia ennen h-hetkeä eikä siinä ollut jalaksia ollenkaan niin järki ja pelko voitti ja kopteri pysyi maassa :D
Tänään aamulla sitten piti äkkiä keksiä jalakset koneeseen koska olin varma, että kun yrittää nostaa kopteria ilmaan niin varmaan se nojaa jonnekkin ja sit propelli ottaa kipeetä. No laitoin äkkiä talouspaperirullan pahviputket teipillä kiinni ja tuntui "tosi tukevalta" :-\ Sitten vaan pihalle ja sähköt koneeseen ja odottelin että GPS löytää paikkansa, venailin sellaset 3 min. ja kun enään yksi punainen valo vilkkui niin en jaksanut odotella sen sammumista, sen verran poltteli päästä kokeilemaan nouseeko se edes ilmaan. Ensi kaasulla lähti kääntämään taakse päin, eikun kaasut nollille. Sitten uudestaan pienellä kaasulla ja taas kääntyi itseen päin ja nyt korjasin sitä antamalla tikkua eteenpäin, ei tuntunut hirveästi vaikuttavan ja päätin että nyt se lähtee ilmaan! Sitten reippaasti kaasua ja kone pompahti nätisti ylös :D Eli tänään pääsin vuoden ekana päivänä tekemään ensilennon ;D Oli se hienoa, kun sai tuon ekan quadin ilmaan ja ohjaus tuntui vieläpä ihan hyvältä. Nazaan laitoin RC Gropus EndOfDaysin käyttämät gainit ja aika mukavasti pelitti noilla säädöillä. Pikkasen joutu trimmeillä korjaamaan ja sen jälkeen leiju nätisti paikallaan. Nyt sitten pitää selvittää että miksei tuo GPS pitänyt konetta paikoillaan. Käsittääkseeni se toimii niin, että jos GPS Atti mode päällä niin se pitää kopterin aika nätisti samassa paikassa. Pitänee tarkistaa mankan säädöt.
Kun ne mun "tukevat" pahvijalakset taipui ja huojui niin palasin takaisin sorvin ääreen. Veistelin puusta äkkiä jalakset ja ruuvasin kasaan ja nippusiteillä kiinni tankoihin. Nyt selvästi tukevampi, mutta pitää oikeasti hakea paremmat ja kevyemmät jalakset. Laittelin samalla sinisen LED nauhan kiinni. Sitten laitoin ne tikut jotka olin ajatellut NAZAn suojaksi, putkien päihin ropellien alle suojaamaan ropellien maahan kosketusta. Kävin sitten ajamassa täydellä akulla sen 5min. ja latasin akkuun 931 virtaa, eli 80% säännöllä pitäisi pysyä ilmassa tollaset 20 min. Ihan tyytyväinen olen tähän mennessä 8)
-
Hosumisesta seuraa pahaa jälkeä...
Päätin näyttää uutta quadia työkaverille ja antaa pienen lentonäytöksen. Mentiin pihalle ja laittelin kaikki valmiiksi ja sähköt päälle. Kun tuo kopteri oli vaeltanut GPS:n kanssa niin päätin käyttää Atti modea. No kone ei armannu Atti modessa, joten ihmettelin että missä vika. Vaihdoin GPS:n päälle eikä vieläkään armannut, sitten kokeilin tikkuja eri kulmaan ja johan toimi. Annoin moottorien sammua ja yritin uudestaan normaalilla tavalla, ei toiminut. Kokeilin vastakkaista kulmaa ja armas ok. Sitten kokeilin pienellä kaasulla ja kone tahto lähteä taaksepäin, jolloin vedin kaasun nollille. Siirsin koneen tasaisemmalle paikalle ja kokeilin uudestaan. Sama homma, alkoi nostaa keulaa pystyyn. Seuraavaksi päätin että kyllä se siitä nousee kun antaa tarpeeksi kaasua. Olin siinä ihmetellessä unohtanut kytkeä Atti moodin päälle, eli GPS moodilla mentiin. No kaasua kehiin ja kone nousi ylös ja alkoi heti tulla kohti kun seisoin sen takana. Lisäsin kaasua ja käänsin keulaa eteen. Eipä auttanut, se hillitsi peruutusta mutta silti tuli päin vauhdilla. Kone oli reilun metrin pään päällä ja jatkoi matkaa, kun se meni yli niin pieni paniikki iski kun tikku oli täysillä eteen ja kopu vaan peruutti. Samalla kun käännyin ympäri niin paniikki nousi pykälää korkeammalle koska nyt suunnat olikin sitten peilikuvia ja kun kopu kiihdytti kohti rakennusta. Ehdin pari korjausta yrittää kun totesin että ei tuu mitään. Vedin koneen tonttiin tai itse asiassa jätelavan kulmaan ja palaset lenteli ympäriinsä ja quadi lysähti kasaan ja tippui jätelavan viereen :'(. No siitä juoksujalkaa koneen luokse ja sähköt pois. Kannoin kompaktin kasan ulos kapeasta väliköstä ja huomasin heti että yksi propelli puuttui. Pikaisella silmäyksellä muuten kone näytti ok:lta mutta kun kokeilin moottorit läpi niin yksi oli jumissa. Runko oli lyhistynyt kasaan mutta näytti muuten ehjältä. löysin puuttuvan propellin lavan alta ja se oli ehjä kuten kaikki muutkin propellit, ihme kyllä. Totesin siinä että ainakin yksi moottori menee vaihtoon ja tarkistan loput kotona tarkemmin.
Runko on rakennettu niin että CF levyt puristavat putkia ja joiden välissä on kaksipuolista teippiä. Tuntuu tämän kokemuksen perusteella olevan hyvä ratkaisu, koska jos tulee lujaa tonttiin niin runko antaa myöden eikä paikat hajoa. Kaapelitkin oli vielä kunnolla kiinnittämättä ja joka myös saattoi auttaa siinä ettei ne vääntäneet tai muuten vaurioittaneet mitään. GPS yksikön liitin joka tulee NAZAan kiinni oli kääntynyt 90 ' kulmaan, ja hajosi kun otin siitä kiinni ja yritin vetää ulos. Rungon kaksi pystytankoa oli vääntynyt ja totesin että vaihdan ne kun mulla on vielä tankoa jäljellä.
Purin kopterin osiin ja vaihdoin pystytangot. Samalla sain kiinnitettyä kaikki levyt paremmin kuin ensimmäisellä kerralla, vaihdoin 2-puoleiset teipit ja ruuvailin kaikki paikoilleen. Vaihdoin toisen moottorin jumiutuneen tilalle ja tutkittuani moottoria huomasin että se oli ottanut vastaan iskun ja oli vääntynyt niin että magneetti oli hajonnut ja jumitti kiinni käämeihin. Eli vaurioiksi tuli 2 tankoa ja moottori ja hajonnut GPS liitin. Juotin liittimen irronnet pinnit paikoilleen ja huomasin että olin antanut liikaa tinaa kun pari liitintä oli täyttynyt puoleen väliin asti tinasta :(. Tarkistin moottorien pyörimissuunnan ja tein korjaukset niihin. Laitoin propellit kiinni ja rupesin laittamaan uusia jalaksia jotka olin kotimatkalla ostanut etolasta, eli sitä vaahtomuoviputkea jota lapset käyttävät uidessa. Nyt se näyttää paremmalta :D
En tarkistanut softaa ja ajattelin että teen sen seuraavana työpäivänä toimistolla.
Seuraavana päivänä vein quadin taas toimistolle ja katsottiin softa kuntoon. Huomasin yhden ongelman, tikkujen kalibrointi ei toiminut kuten olisi pitänyt, meinaan ailerion ei jäänyt keskelle kalibroinnin jälkeen. Ajattelin että tuo oli se syy etten voinut armata konetta edellisenä päivänä. Vaikka yritin kalibroida niin se vaan ei jäänyt keskelle. Googletin sitten ongelmaa ja ratkaisu oli liian yksinkertainen -> Boottaa kopteri. Eli sähköjen uudeellen kytkemisen jälkeen kaikki oli ok. Sitten mentiin ulos ja aloitettiin uusi yritys. Kalibroin magneetin ja samalla huomasin että NAZA ei mene GPS moodiin. No laitoin Atti moodin päälle ja nostin quadin lentoon. Meno oli vakaata ja kaikki toimi hienosti HUH... vähän helpotti.
Tutkittuani GPS:n liitintä, niin kaikki pinnit saa kyllä kontaktia, mutta kun se ei uppoa kuin puoleen väliin. Joten joku yhteys pätkii. Testasin että GPS yksikkö toimii kun tein teippiviritelmällä ja yksittäisillä kaapeleilla liittimen siihen väliin. Nyt sitten pitää hommata jostain sellainen 4-napainen liitin ja kytkeä kaapelit uuteen liittimeen.
-
Video testi
No niin, sain laitettua GoPron kiinni ja testattua onko jelloa. No ei ole!! Samalla ajelin yhden akun kokonaan jotta sain lentoajan selville. Quadi oli ilmassa 20min 50sek ja akkuun latasin 4250mAh. LiPo hälytin oli laitettu 3.3V/kenno ja kun hälytin soi niiin laitoin kopun heti maahan. Onkohan tuo liian alhainen arvo?
AUW on 1770g joka on tällä hetkellä valmis paketti, ainoastaan GPS antenni ei ollut mukana kun se liitin on vielä korjaamatta :(
http://www.youtube.com/watch?v=b-CnwUgE0KA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=b-CnwUgE0KA#ws)
-
GPS toimii taas :D
Sain vaihdettua liittimen ja meinasi mennä yksi pari väärin, onneksi tarkistin vielä hajonneesta liittimestä piuhojen värit. Jos joku tarvii niin ne on: ruskea-keltainen-oranssi-punainen. Siis kyseessähän on NAZA M Lite GPS kaapelin liitin.
-
No niin, sain laitettua GoPron kiinni ja testattua onko jelloa. No ei ole!! Samalla ajelin yhden akun kokonaan jotta sain lentoajan selville. Quadi oli ilmassa 20min 50sek ja akkuun latasin 4250mAh. LiPo hälytin oli laitettu 3.3V/kenno ja kun hälytin soi niiin laitoin kopun heti maahan. Onkohan tuo liian alhainen arvo?
Pelivaraa ei ole paljon, joten saattaa näkyä akun käyttöiässä. Taitaa tämäkin olla vähän uskon asia ja riippua myös akkujen hinnasta, 80% on tuo yleinen nyrkkisääntö paljonko akun kapasiteetista saisi ottaa ulos. Jos lento on enimmäkseen rauhallista leijuttelua, eli jännite ei laske paljoa lennon aikana, pistäisi itse korkeammaksi tuon rajan.
-
Pelivaraa ei ole paljon, joten saattaa näkyä akun käyttöiässä. Taitaa tämäkin olla vähän uskon asia ja riippua myös akkujen hinnasta, 80% on tuo yleinen nyrkkisääntö paljonko akun kapasiteetista saisi ottaa ulos. Jos lento on enimmäkseen rauhallista leijuttelua, eli jännite ei laske paljoa lennon aikana, pistäisi itse korkeammaksi tuon rajan.
Jep, näin teen, eli nostan hälytystä 3.5-3.7. Pitää kokeilla kuinka paljon menee virtaa eri asetuksilla ja lentotavalla . Nyt on tullut taas pari kertaa lennäteltyä ja tosi mukavasti lentää. Pitänee tosin säätää gaineja kun välillä vatkaa, tosin tuulee kevyesti, joten en osaa sanoa onko sillä vaikutusta. Olen huomannut sen, että jos kopterin ja ympäröivän ilman ero on iso, niin alussa vatkaa ja vaeltaa aika paljon, sitten se parin minuutin jälkeen alkaa tasoittumaan.
Tänään lensin melko täydellä akulla, tais olla kennojen jännitteet 4.17 kun aloitin. Lentelin 11min välillä vähän reippaammin ja olin melkein koko ajan liikeessä. NAZA alkoi vilkuttamaan punaista alhaisesta jännitteestä ja otin koneen alas kun lipo häly näytti 3.6 / kenno. Hetken huilauksen jälkeen ne nousi 3.8 ja latasin akkuun 2600mAh. On kyllä ilo lentää tuolla kopulla verrattuna vaikka Hornet 460:n ;D
-
Tänään testailin IOC ja Alt. Holdia
Ulkona on -8C pakkasta ja kävelin metsään kopterin kanssa. Samalla kopteri sai vähän jäähtyä, mutta silti eka nostoyritys päätyi kaatumiseen. Jostain syystä (oisko tasapaino) aina lähtee taaksepäin kallistumaan. No laitoin manuaali moodiin ja nostin kopterin ilmaan. Sitten Atti päälle ja hetken päästä GPS. Kokeilin Alt holdia ensin alhaalla ja nätisti toimi. Tuuli vei kopteria ensin ja sitten se taisteli tuulta vastaan ja palasi omalle paikalleen. Lentelin hetken ja testasin että IOC toimii ja hyvin pelitti. Tosin en varmaankaan käytä IOC moodia kuin harvoin. Seuraavalla lennolla pitää testata Fail Safe.
Tässä vähän videota tän päivän lennosta.
http://www.youtube.com/watch?v=sEUafjOAbJo#ws (http://www.youtube.com/watch?v=sEUafjOAbJo#ws)
-
Kylmä aiheuttaa ongelmia.
Nyt kun on kovemmat pakkaset (yli -10) niin kopteri ei toimi. Ongelmat ilmenee heti kun armaan, niin joku/jotkut moottorit pyörivät eri nopeudella. Sama jatkuu kun antaa lisää kaasua ja kippaa jos yrittää nostaa ilmaan. Sisällä kaikki toimii hyvin. Välillä sain ulkona kopterin leijumaan ja koko ajan pitää ohjata että pysyy edes jollain lailla paikoillaan, pari pikku torppia tuli kun ei enää korjauksetkaan auttanut. Pakko odotella että pakkanen lauhtuu.
Kysymys: Kun teen noparien kalibroinnin eli laitan yksitellen 3 porttiin (kaasu) ja lähettimestä kaasut täysille ja piippausten jälkeen nollille, niin käytättekö ohjaimessa expo yms. asetuksia yli 100%? Luin RCG puolella että jotkut käyttää jopa 130 asetuksia.
-
Se on niin paljon laitteista ja radiosta kiinni, että minkä merkkinen, värinen, kokonen ja hajunen on. Prosentit vaikuttaa eri radioissa eri tavalla. Jotkut tykkää herkemmästä ja jotkut sitten taas että tikkua saa pitää melkein laidassa kun vasta alkaa jotain tapahtua.
-
Se on niin paljon laitteista ja radiosta kiinni, että minkä merkkinen, värinen, kokonen ja hajunen on. Prosentit vaikuttaa eri radioissa eri tavalla. Jotkut tykkää herkemmästä ja jotkut sitten taas että tikkua saa pitää melkein laidassa kun vasta alkaa jotain tapahtua.
Ok, tarkoitin ennemminkin pelkkää noparin kalibrointia. Yritin etsiä RCGstä uudestaan siitä mutta en löytänyt just sitä mitä muistelin. Eli tarkoitin noparin kalibroinnissa jos antaa ilmeisesti loppupään yli -100% ja sitten kalibroinnin jälkeen nostaa takas 100% niin poistaa armaus ongelmia. Ja jotain keskustelivat että ei sammu moottorit liian aikaisin... No mutta kun nyt oma kone toimii niin onko tuolla nyt niin väliä ;)
Sitten ongelma ratkaistu!
Kun mulla tuli ekan kerran tuo moottoin pyörimisnopeus ero niin silloin 1. moottori pyöri nopeammin kuin muut. Kokelin sitten vaihtaa 1 ja 2 noparit päittäin = ei vaikutusta. Vaihdoin 1 ja 2 moottorit päittäin ja ongelma hävis :-\ Ajattelin että runko ehti lämmetä sisällä sen verran että vika korjaantui. Sitten kalibroin kaikki noparit vielä kerran varmuuden vuoksi. Sisällä kaikki näytti toimivan ok mutta kun menin ulos niin selvästi osa moottoreista pyöri nopeammin. Olin varma että johtuu pakkasesta.
Tänään sitten ajattelin kokeilla uudestaan ja ensin testasin sisällä ja kaikki näytti tasaiselta, vein kopun saman tien ulos ja kokeilin ja näytti hyvältä. Mutta meinas ihan väkisin kipata eteenpäin. Hetken päästä tajusin että 1 ja 2 ropellit tietenkin pyörii väärin päin!!! Olin unohtanut siirtää ne omille paikoilleen kun siirsin moottorit :-[ Sitten vaihdoin ropellit ja testasin niin nyt taas moottorit pyöri eri tahtiin, mutta huomasin että NAZA vilkuttaa tupla valoa eli että tikut ei ole keskellä. Testailin tikkuja ja jossain vaiheessa kaikki pyöri tasaisesti ja nostin kopun varovasti ilmaan ja se oli vakaa kuin kallio. Sen jälkeen kalibroin ohjaimen NAZA assistentilla vaikka kaikki näytti vihreää.
Mulla on joskus aiemminkin NAZA vilkuttanut tupla väriä että ei olis noi tikut keskellä ja silloin auttoi trimmin edestakas naksautus. Tänään en saanut sillä sitä pois, vaan nostin sen mutulla ilmaan. Nyt on akku latauksessa kun häly piippas 3.5 jännitteellä, joten saas nähdä paljon akkuun menee virtaa...
Eli pitää vielä testata ja tarkkailla josko kylmä aiheuttaa tuota ongelmaa että tikut vaeltaa pois keskeltä. Se myös selittää sen miksi moottorit ei pyöri tasaisesti. Pitänee ulkona laittaa läppäri kiinni NAZAan ja katsoa miltä se siellä näyttää.
-
En osaa sanoa mitään noihin armaus kikkoihin, mutta kaikki noparin valmistajat käskevät laittamaan liikeradoiksi 100% ei yli eikä alle. Vaikka noparin kalibroi liikeradan ollessa sanotaan nyt 140%, niin ei siitä tehoja tule tippaakaan lisää. Nopari antaa täyskaasun vaikka liikerata olis kalibrointi hetkellä 20% Kaasu tuntumaa vaan muuttuu.
Ainakin vanhemmissa FrSky radioissa on juurikin ollut tuota ongelmaa, että pakkasella keskialue vaeltelee suuntaan jos toiseen, enkä tiedä onko vikaa saatu jo korjattua uusissa malleissa.
Pakkanen täälläkin kiusaa lentämistä. Mikään kortti ei toimi ulkona tällä hetkellä kunnolla, sisällä kyllä kaikki pelaa normaalisti.
Lisäys: Dualskyn kortti kyllä toimii, onko huonoilla komponenteilla vaan heikompi pakkasen kestävyys?
-
En osaa sanoa mitään noihin armaus kikkoihin, mutta kaikki noparin valmistajat käskevät laittamaan liikeradoiksi 100% ei yli eikä alle. Vaikka noparin kalibroi liikeradan ollessa sanotaan nyt 140%, niin ei siitä tehoja tule tippaakaan lisää. Nopari antaa täyskaasun vaikka liikerata olis kalibrointi hetkellä 20% Kaasu tuntumaa vaan muuttuu.
Ainakin vanhemmissa FrSky radioissa on juurikin ollut tuota ongelmaa, että pakkasella keskialue vaeltelee suuntaan jos toiseen, enkä tiedä onko vikaa saatu jo korjattua uusissa malleissa.
Pakkanen täälläkin kiusaa lentämistä. Mikään kortti ei toimi ulkona tällä hetkellä kunnolla, sisällä kyllä kaikki pelaa normaalisti.
Lisäys: Dualskyn kortti kyllä toimii, onko huonoilla komponenteilla vaan heikompi pakkasen kestävyys?
Kiitos tiedosta. FrSky Taranis ja X8R on käytössä ja keskialueen vaeltelu kyllä vaivaa. Oisko eristyksestä mitään apua? onko ongelma lähettimessä vai vastarissa?
-
Oletko antanut Nazan "totutella" pakkaseen ennen lennätystä? Viime talvena pidin omaa kopteria vartin verran ulkona, ennen kuin laitoin akun kiinni ja lentoon. Ei ollut mitään driftaus ongelmia silloin.
Ja jos en kovin väärin muista, niin olihan jollain foorumilaisella viime vai edellis talvena ongelmia lähettimen kanssa. Rupesi kirjoituksien mukaan palkit itsekseen liikkua Nazan softasta katsoen. Hän teki monia vika diagnooseja ja lopulta taisi tuo vika ilmetä sillä tavalla, että oli laittanut lähettimen ulos pakkaseen ja kopterin sisälle tietokoneeseen kiinni ja huomannut palkkien liikkuvan hetken päästä itsekseen.
-
Kiitos tiedosta. FrSky Taranis ja X8R on käytössä ja keskialueen vaeltelu kyllä vaivaa. Oisko eristyksestä mitään apua? onko ongelma lähettimessä vai vastarissa?
Lähettimessä se vika on. En tiedä onko vika muovin lämpölaajentumisessa vaiko elektroniikassa. Lämmitetty lähetinpussi voisi auttaa. :)
-
Testailua
Laitoin lähettimen ulos ja katsoin NAZA assitant ohjelmalla miten tikut käyttäytyy ja vähän ne heiluu kun lähetin on ulkona. Kuitenkin pysy vihreänä koko ajan. Kokeilin leijuttaa konetta ilmassa ja se pysyi suht mukavasti paikallaan, välillä teki aika rajuja keinahduksia.
Video ohjaimesta pakkasessa.
http://www.youtube.com/watch?v=XzJ_6aXZDxY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=XzJ_6aXZDxY#ws)
-
Oletko antanut Nazan "totutella" pakkaseen ennen lennätystä? Viime talvena pidin omaa kopteria vartin verran ulkona, ennen kuin laitoin akun kiinni ja lentoon. Ei ollut mitään driftaus ongelmia silloin.
Ja jos en kovin väärin muista, niin olihan jollain foorumilaisella viime vai edellis talvena ongelmia lähettimen kanssa. Rupesi kirjoituksien mukaan palkit itsekseen liikkua Nazan softasta katsoen. Hän teki monia vika diagnooseja ja lopulta taisi tuo vika ilmetä sillä tavalla, että oli laittanut lähettimen ulos pakkaseen ja kopterin sisälle tietokoneeseen kiinni ja huomannut palkkien liikkuvan hetken päästä itsekseen.
Jep, se oli mun TH9X mankka, kun viimetalvena alkoi oireilla, eli rudderi ei kestäny keskellä. Semmosen 4 minuuttia mankka kylmässä ja alkoi nazan rudder palkki liikkua.
Ratkaisu oli kohdaltani vaihto Futteen.
Toi rudder oli ainoo mikä alkoi kylmässä temppuilla, muut kesti naulattuna paikoillaan.
-
Tolleen vähän noi aina vapisee. Keinahtaako lopuksi kun käännät konetta?
-
Jep, se oli mun TH9X mankka, kun viimetalvena alkoi oireilla, eli rudderi ei kestäny keskellä. Semmosen 4 minuuttia mankka kylmässä ja alkoi nazan rudder palkki liikkua.
Ratkaisu oli kohdaltani vaihto Futteen.
Toi rudder oli ainoo mikä alkoi kylmässä temppuilla, muut kesti naulattuna paikoillaan.
Kumma mä lentelen nyt nazalla ja -18 astettakaa ei ole ongelma, ei nazalle eikä lähettimelle. Lähettimenä frysky ja vastarina kans.
-
Ongelman selvittelyä
No niin. Tänään testasin niin että laitoin kopterin ulos jäähtymään noin puoleksi tunniksi. Lähetin ja akku oli sisällä. Sitten laitoin akun kiinni ja testasin. Moottorit meni ihan miten sattuu, vaikka en koskenut tikkuihin ollenkaan niin nopeudet muuttui. Kun virrat oli päällä noin 6 minsaa niin kaikki alkoi tasaantua ja uskalsin nostaa kamat ilmaan. Heti tuli isompi heilahdus ja myöhemmin muutama pienempi. Eli vika ei ole lähettimessä vaan jossain kopterin kamoissa. Yleensä tuo 1 moottori on aluksi pyörinyt nopeammin kuin muut ja olen siis vaihtanut noparit ja moottorin siitä ristiin 2 kanssa. Oisko tuo NAZA joka temppuilee noin... Testaan seuraavaksi niin että laitan kopteriin sähköt päälle ja odotan 5-6 min ja sit kokeilen armata ekan kerran.
Tässä video tän illan tuloksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=HdhmqXqUC8M#ws (http://www.youtube.com/watch?v=HdhmqXqUC8M#ws)
-
Onhan nopareista otettu punaiset johdot FC:n päästä irti ja ainut mistä Naza saa virtansa on sen oma bec?
-
Onhan nopareista otettu punaiset johdot FC:n päästä irti ja ainut mistä Naza saa virtansa on sen oma bec?
Kyllä, juuri näin.
-
Ja käyttäytyy samalla tavalla kaikissa lentotiloissa?
-
Ja käyttäytyy samalla tavalla kaikissa lentotiloissa?
Kyllä ainakin Atti ja GPS moodilla tekee näin. Manuaalilla lentänyt vielä niin vähän että en osaa sanoa. Muistan lukeneeni RCG:stä että jollakin oli kanssa ongelmia (driftaus tms.) ja siihen auttoi kun laittoi kopuun virrat päälle ja odotteli muutaman minuutin ennnenkuin lähti lentelemään. Testailen siis tämän vinkin seuraavaksi kunhan ehdin.
Viikonloppuna viimestään pääsee kopu oikein töihin, katsotaan mitä saadaan aikaiseski. Siitä sitten lisää infoa.
-
Olisko tuo Lite syynä tähänkin, tuostahan oli muutama viikko takaperin juttua. IMU:n vaimikäsenytoli pitää lämmetä jonkin aikaa.
Ton driftaamisen ja oudon nyppimisen takia vaihdoin liten tilalle normi natzan, tämä siis isossa heksassa.
Saattaa tietty johtua muustakin asiasta...
-
Hyvinkin mahdollista :( Mä ajattelin että tuo Lite riittää ja kun budjetti paisui isoksi niin ajattelin "säästää" siinä etten ottanut NAZA V2. Nyt sitten pitää opetella tanssimaan Liten pillin mukaan. Ehkä tästä vielä hyvä tulee. Saa nähdä miten lämpimillä keleillä tuo toimii. Niin ja ei toi mun quad mikään pieni ole kun moottorista moottoriin on mittaa 755mm. Tuota Liteähän ei suositella isoille koneille ::)
-
Anna sen liten vaan "lämmetä" muutama minuutti virrat kytkettynä ja sit otat ilmaan, mulla se rauhoittui tuolla konstilla hieman.
Kyllä se kelvollisesti ohjas tota isoo heksaa ( 1,1m ) kunhan oli ensin lämmennyt. Semmoisen minuutin se sitä kampesi etu oikeelle ja sit aina
rauhoittui.
Testaile varovasti ja anna tosiaan sille hieman ensin aikaa lämmetä.
-
Niin siis normi Nazalla kestää kans kauan ennen kuin "lämpenee" ja sallii lentämisen. Välillä tuntuu et menee ikuisuus...
Itsellä tuli tuosta kopun käyttäytymisestä mieleen että runko antaa jotain värinää FC:lle. Vähän samanlaista itsellä oli Multiwiin kanssa ja kopu pomppi välillä ylösalas ja korjaili satunnaisesti sykkien sekä "ylilyöden". Tuossa pystyi filtterinään taajuutta softassa ja se auttoi. Onko Naza eristetty hyvin rungosta? Kokeile heittää isosti jotain pehmeätä kiinnitysmateriaalia Nazan ja rungon väliin. Siis tuli vaan mieleen...
-
Perjantain testausta
Elikkäs, nostin kopterin ulos jäähtymään vartiksi. Sitten laitoin akun kiinni ja odottelin n. 5min. Välillä kokeilin armausta ja 1 motti pyöri nopeammin. Kun kone oli ollut tarpeeksi kauan virrat päällä niin armauksen jälkeen kaikki pyöri tasaisesti ja tein pienen testilennon. Näyttää siltä että kopteri toimii paremmin jos siinä on virrat päällä jonkun minuutin ennen kuin alkaa lentämään.
Tässä viedeo
http://www.youtube.com/watch?v=NMiWnrK_yR0# (http://www.youtube.com/watch?v=NMiWnrK_yR0#)
-
Perjantain testausta
Elikkäs, nostin kopterin ulos jäähtymään vartiksi. Sitten laitoin akun kiinni ja odottelin n. 5min. Välillä kokeilin armausta ja 1 motti pyöri nopeammin. Kun kone oli ollut tarpeeksi kauan virrat päällä niin armauksen jälkeen kaikki pyöri tasaisesti ja tein pienen testilennon. Näyttää siltä että kopteri toimii paremmin jos siinä on virrat päällä jonkun minuutin ennen kuin alkaa lentämään.
Tässä viedeo
http://www.youtube.com/watch?v=NMiWnrK_yR0# (http://www.youtube.com/watch?v=NMiWnrK_yR0#)
saakos tuota attin ja gepsitilan gaineja säädettyä? iha tuntuis siltä et olis vain karvan verran liikaa gainia.
-
Hieman ot:tä, mutta nazaa koskien.
Meni tänään laakerit yhdestä moottorista niin huonoiksi, että jollain kierroksilla koko moottori tärisi silminnähden. Vaikutus nazaan melkoinen.
Siitä tuli täysin arvaamaton, YAW oli vallan omituinen, kääntyi tai ei kääntynyt, heilui ilmassa miten sattui, välillä taas täysin stabiili.
Toinen moottori tilalle ja kaikki toimii taas.
-
Gaineja kannattais todellakin säätää. Vähän näyttäisi ylikorjaavan atti tilassa. Siksi rauhoittuu manuaali tilassa.
Ja ei Nazassa ole erillistä alt holdia. Tai oletko säätänyt namiskan taakse että nostaa kaasua puoleen?
-
Gaineja kannattais todellakin säätää. Vähän näyttäisi ylikorjaavan atti tilassa. Siksi rauhoittuu manuaali tilassa.
Ja ei Nazassa ole erillistä alt holdia. Tai oletko säätänyt namiskan taakse että nostaa kaasua puoleen?
Siispä alan säätämään gaineja. En ele vielä kertaakaan koskenut niihin sen jälkeen kun laitoin EOD:n käyttämät asetukset ::)
Jep, mulla on namiskan takana alt.hold jolloin vetää kaasun 50% eikä reagoi kaasutikkuun ollenkaan kun se on päällä. Ihan kätevä kun haluaa tehdä panoraamaa korkealla.
-
Viikonlopun keikka
Viime lauantaina tuli kopterille ensimmäinen työ. Testasimme kuinka tällaista kopteria voisi hyödyntää petolintujen, lähinnä merikotkan pesän etsinnässä. Tämä oli yksi asia, joka laittoi alkuun mun kopteri projektin. Kävimme yhdellä pesällä joka ei ollut tuttu meille, mutta jonka sijainti oli tiedossa. No löysimme pesän ilman kopteria ja sitten kokeilin miten pesä näkyy ylhäältä päin. Seuraavaksi menimme toiselle pesälle josta meillä oli vain summittainen tieto. Tätä pesää emme varmuudella löytäneet. Videoon tallentui yksi lupaava paikka joka pitää vielä varmistaa. Mutta kaiken kaikkiaan multikopteri helpottaa pesän löytämistä koska sillä pystyy kattamaan aika ison alan ja pesä näkyy helpommin ylhäältä kuin maasta käsin.
Kopteri toimi nätisti, pitää vain odottaa niin kauan virrat päällä että armauksessa kaikki moottorit pyörii samalla nopeudella.
Videota olkaa hyvä ;)
http://www.youtube.com/watch?v=r1ZUCAxK-38#ws (http://www.youtube.com/watch?v=r1ZUCAxK-38#ws)
-
Kannattaa jemmata kaikki paikkamerkinnät tiedostoista ja pitää nuo paikat muutenkin omana tietonaan, suomalaisiin juutrrutettu petoviha on aika pelottavan kovaa. Veikkaan että viikossa on pesät kadonneet jos kerrot missä ovat.
-
Kannattaa jemmata kaikki paikkamerkinnät tiedostoista ja pitää nuo paikat muutenkin omana tietonaan, suomalaisiin juutrrutettu petoviha on aika pelottavan kovaa. Veikkaan että viikossa on pesät kadonneet jos kerrot missä ovat.
Joo, tiedän sen. Ei ole pienintä aikomustakaan kertoa missäpäin oon liikkunut. Ja en laita kuvia/videota mistä paikka/alue selviäisi.
-
Talvinen Porvoo
Tänään kokeilin ekan kerran GoPron videota täydellä resolla ja sillä saa vain 25 frame/sec (silver versio) joten alkoi myös jelloa esiintyä. Tuultakin oli jonkun verran n. 4m/s mutta nätisti lensi. GPS holdilla nojasi vastatuuleen niin että pysyi paikallaan, oli hauska katsoa kun teki hitaan panoraaman niin kopu kokoa ajan käänsi asennon vastatuuleen ja piti nätisti paikkansa ;D
Video kooste olkaa hyvät:
http://www.youtube.com/watch?v=vr1yANM-Tk0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=vr1yANM-Tk0#ws)
Jaahas, alan kyllästymään noihin vihreisiin jalaksiin noissa videoissa, pitänee alkaa suunnittelemaan uusia jalaksia ::)
Vielä lisäksi pitää selvitellä miten tuon videon saisi paremmalla laadulla näkymään :o
-
Uudet Jalakset
Tänään sain uudet jalakset :) On aika simppelit ja todella kevyet. Laitoin 2-puoleisella teipillä ja nippusiteellä kiinni. Toimii riittävän hyvin. Kävin Järvenpäässä tekemässä testilennon ja katsoin näkyykö jalakset videolla. Laitan videon tänne kun saan sen uploadattua.
Tässä pari kuvaa jalaksista ja kopusta.
-
Videoo pukkaa
Tässä päätöntä menoa Järvenpäässä ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Isvr4_n279M#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Isvr4_n279M#ws)
-
TORPPAUS
Toinen torppi tuli tänään, tällä kertaa ohjaajan moka :-[ Onkin paljon vaikeampi hahmottaa konetta ylhäältä katsottuna ja kun se on vähän kauempana, varsinkin kun taivas ei ole taustana...
http://www.youtube.com/watch?v=PBfwF-OSUAk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=PBfwF-OSUAk#ws)
Eli tuossa lopussa kopteri kääntyi liikaa ja en sitä huomannut ja kun se meni liian lähelle rakennusta ja aloin korjaamaan niin ei mennytkään siihen suuntaan kuin oletin ja lähestyi vauhdilla vastarantaa ja esteitä. Sitten kaasua että ei törmää mihinkään ja näin kyllä sen sähkölinjan mutta arvioin että ei se kopteri ole vielä sen kohdalla :( No olihan se :-\
Vauriot:
yksi nippuside jalaksesta 8) onni matkassa!!!
-
Eli tuossa lopussa kopteri kääntyi liikaa ja en sitä huomannut ja kun se meni liian lähelle rakennusta ja aloin korjaamaan niin ei mennytkään siihen suuntaan kuin oletin ja lähestyi vauhdilla vastarantaa ja esteitä. Sitten kaasua että ei törmää mihinkään ja näin kyllä sen sähkölinjan mutta arvioin että ei se kopteri ole vielä sen kohdalla :( No olihan se :-\
Hyvä opetusvideo sikäli että monet aloittelijat olettavat että kopteri tulee torpatessa siististi suoraan alas omalle tontille. Hyvä ettei käynyt mitään.
Ja nätin näköistä koskikuvaa tuossa on! 8)
-
Paljonko kopteri jaksaa nostaa
Vihdoin sain testattua kuinka paljon kopterilla on nostovoimaa. Laitoin kopteriin kalavaa'an kinni ja toisen pään ankkuroin maahan. Sit kaasut täysille ja tulos näytti että täydellä kaasulla nostaa vähän reilu 2kg. Olis kiva kokeilla vastaavaa 17" potkureilla.
Lentelin myös vähän testatakseni miten tuo kopu käyttäytyy puuskittaisessa tuulessa. Hyvin lensi, tuuli lähinnä vaikutti korkeuteen eli nosti tai laski Atti moodilla. GPS moodilla pysyi nätisti paikallaan.
Pieni varoituksen sana
jos kopteri on lyhyellä narulla kiinni ja kaasu pohjassa, niin se saattaa liikkua vähän yllättävällä tavalla, eli kannattaa olla koko ajan varovainen ja ohjata kopua. Kokemusta on ;) meinasin torpata koneen eli täydellä kaasulla lähti kaartamaan kohti maata, siinä ei olis ropellit tykännyt hyvää.
-
Torppaus nro. 3
Jaahas, tänään ei sit ollut lentäjän vika... mikä saakin sitten enemmän huolestumaan ???
Aluksi lentelin pihapiirissä ja kamera otti kuvia ei videoo. Kaikki pelitti muuten hyvin mut ekan kerran kun käynnistin niin vilkutteli tupla punaista eli ohjaimet ei keskellä. No bootin jälkeen näytti toimivan. Sitten tytär soitti ja pyysi hakemaan koululta, siitäpä idea että lennän siellä pari minsaa joten eikun kopu mukaan ja koululle. Pihalla laitoin akun kiinni ja tarkistin että kaikki näyttää hyvältä, laitoin ohjaimen atti moodille ja kopu ilmaan. Sieltä tyttö kurvailee pihaan joten menen kopulla vastaan, kaikki oli hyvin kunnes käänsin kopterin ja sit rupesin vetämään taakse sivulle. Heti huomasin että nyt ei ole kaikki kohdallaan. Kone lähti kiihtyvällä vauhdilla peruuttelemaan joten korjasin ja kun tuntui että ei vaikutusta niin ajattelin että korjaanko väärään suuntaan ja sormet irti tikuilta. Silloin vauhti vaan kiihty ja rupesin heti korjaamaan mutta totesin että paras ottaa kopu alas ja kaasu nollille. Sieltä se sitten tuli kerien tonttiin puiden avustamana onneksi. Yksi jalka irtos ei muuta vauriota.
Mietin että miksi käyttäytyi tuolla lailla?!?! Lähdinkö liian nopeasti lentämään, yleensä odottelen muutaman minuutin mutta nyt lähdin melkein samantien...
Videoo
http://www.youtube.com/watch?v=GXHiL42Fy48#ws (http://www.youtube.com/watch?v=GXHiL42Fy48#ws)
-
Jos tuohon syy selviää niin kiinnostaa kyllä muakin. Mulla teki naza ihan samalla lailla. Mun kohdalla vaihtoehtoja syylliseksi on nopareista nazaan tulevat virtajohdot, auringon osuminen barometriin (sun videosta päätellen ei siitä kyllä luulis olevan kyse) ja akun kyykkääminen. Nyt on uusi laite joka tapauksessa rakenteilla, johon tuo sama naza tulee kiinni ja plus johdot jää pois nopareilta, nazan kyljet on teipattu ja akutkin on uudet...
-
Aika identtinen sekoaminen mitä itsellä oli, kun noparitkin syötti virtaa Nazalle. Lähti "vetämään" johonkin suuntaan, eikä totellut ohjausta.
-
Ei ole yksiselitteinen tuo karkailu. Minulla on punaset johdot irti ja silti teki pienen karkaus yrityksen . Sain dumpattua pois siirtymällä manuaali moodiin ja takaisin Att tilaan. Karkaus alkoi kun vaihdon lentotilan GPS moodista ATT moodiin.
Olen päätellyt että tuo Trottle säätö vaan jotenkin sekoaa ja vaatii kalibrointia. Luulen attä samasta syystä NAZA uudisti ohjaintaan viime vuonna niin että Throttle on jousitettu keskelle. Tällöin se tulee automaattisesti kalibroitua keskelle.
-
Nuo kaasu käyrät myös aihetavat ongelmia joten kannattaa vältää turhaa kikkailua. Alla kommetti RCgroupista
I gave it one last try and found the problem. I thought about removing my previous post, but the solution might help others.
The problem was I'm using a very flat curve on my Rudder/Yaw channel that is reducing the endpoints from the standard 1000/2000us setting down to 1400/1600us. After resetting the endpoints to the standard values, the TX calibration worked.
It seems that the 4.02 FW expects the TX endpoints to be in a certain range, while the 3.16 FW didn't care too much.
Note that this isn't a problem if you use EXPO on the rudder channel because it doesn't change your endpoints. Just when you lower the endpoints directly or through a curve, you might run into this issue.
-
Mulla ei ole punaiset johdot kiinni Nazassa. Akut on uudet enkä vaihtanut moodia. Ainut selitys kun asiaa on miettinyt on se että nostin kopun liian nopeasti ilmaan. Jostain syystä kun mulla tuntuu olevan ominaisuutena se että kun virrat laittaa koneeseen niin varsinkin 1 motti ei pyöri samalla nopeudella (pyörii nopeammin). Jotenkin liittyy ilman lämpötilaan, sillä nyt kun ei ole enään pakkasta niin ei tarvi odottaa niin kauan.
Olen testannut tuota 1. motin ongelmaa niin että olen vaihtanut noparin ja motin 1 ja 2 välillä keskenään, vika ei siirtynyt.
Kun lähden lennättämään niin teen nykyään näin:
1. lähettimeen virrat ja tarkistus.
2. kopteriin sähköt.
3. kamera päälle ja moodit ym tarkistus.
4. odottelen että punaiset vilkut loppuu eli satelliitit löytyy.
5. armaus ja tarkistan pyöriikö kaikki moottorit yhtä nopeasti, jos 1. nopeampi niin odottelen.
6. armailen ja odottelen niin kauan että kaikki motit pyörii tasaisesti.
7. Atti moodi päälle ja kopu ilmaan. Hetken leijuttelen ja katselen että ohjaus toimii. Yleensä vielä tahtoo vain vähän vetää jonnekin (saattaa myös johtua tuulesta).
8. kun Atti tuntuu rauhalliselta laitan GPS. moodin päälle.
Yleensä lennän GPS moodilla kun on toi kamerakin kiinni. Välillä laitan Atti moodin jotta tulee sitäkin harjoiteltua.
-
Mitä nazoja noissa karkaus yrityksiä tekevissä multeissa teillä on käytössä ?
-
Naza-M Lite GPS:llä. Siinä mielessä nuo rotomoton löytämät selitykset eivät välttämättä ainakaan mulle päde. Eipä sillä, ei mulla mitään käyriä tai endpointteja ole säädettykään. Kaikki on 100% ja lineaarisena.
Tuli mieleen vielä neljäs vaihtoehto omaan kontrollin menettämiseen. Juuri tuota ennen olin kääntänyt jyrkästi vastatuuleen ja aurinko tuli vasemmalle puolelle, niin silloin tultiin alas ensin vauhdilla (joko akku kyykkäsi tai baroon osuva valo tiputti korkeuden). Tuossa sen GPS mokkulan teippi oli pettänyt ja se oli lähtenyt irti sen tapin päästä. Mä painoin sen vain takaisin paikoilleen ja lähdin leijuttelemaan takaisin "varikolle".
-
Talvella kun rakentelin noita suurempia multeja, huomasin tuon Naza Liten oudon nykimisen ja driftaamisen.
Tuo tuli ilmi lentoon lähdön jälkeisillä ensimmäisillä minuuteilla, jonka jälkeen se rauhoittui.
Kun värkin antoi olla maassa sähköt päällä tarpeeksi pitkään, ilmiö ei ollut niin voimakas, lienee joku IMU:n lämpenemis juttu.
Ilmassa laite tuntui jotenkin jääräpäiseltä ja tikkua sai välillä liikuttaa melklisesti, sitten se tavallaan ryntää liikkeelle.
Tuommoista karkaamista mulla ei kyllä yhdelläkään nazalla ole esiintynyt, pois lukien omat virheet.
-
Mulla on ollut Naza Mv1 yli vuoden. Naza Mv2 ja Lite noin 3 kuukautta.
-
Mulla on ollut Naza Mv1 yli vuoden. Naza Mv2 ja Lite noin 3 kuukautta.
Onko noista siis joku yrittäny karkuun lähtee, vai kaikki toimineet kunnolla ?
-
Mulla Naza M v1 ja ongelmia oli kun gepsi tilassa ajoi katokseen ja tuli sieltä ulos. Gepsit ilmeisesti uudestaan löytäessään lähti vetämään sivuun ihan totaalisesti. Tein sen vielä kerran testimielessä uudestaan ja todellakin jonnekkin päin se vaan pyrki. Oli pakko vetää alas manuaalissa. Niin ja sit oli se noparin kaikki piuhat kiinni Nazassa.
-
Tosta gps tilasta en osaa sanoo oikeen mitään, kun en itse käytä sitä kuin värkin paikallaan pitoon kuvauksen aikana.
Ennen niitä gps höröjä oli niin paljon, että en luota siihen vieläkään. Atti modella vaan.
Mutta mikä se lopullinen syy on, lienee vaikea ja hankala saada vastausta.
-
Onko noista siis joku yrittäny karkuun lähtee, vai kaikki toimineet kunnolla ?
V2 on ainut joka yritti karkailla. Softana 4.02 eli viimeisin. Tuossa oli vikana mankan ATT signaalin heiluminen Failsafen puolelle.
-
Kopterin päivitys => FPV
Eli olen liittynyt kasvavaan FPV kerholaisten joukkoon. Mukavaa hommaa täytyy sanoa!!
Tosin kysymyksiä on herännyt samalla. Eka lento joka on tossa videolla niin radion kantama ei ollut mikään kummoinen, joka itse asiassa vähän yllätti. Tänään siirsin vastarin niin että antennit roikkui kopterin alla ilman esteitä ja sillä sain kantamaa lisää vain n.100-150m. Häiritseekö toi FPVn 5,8Ghz tuota Taraniksen 2,4Ghz:tä ??
Eilen mulla oli aluksi normi patukat FPV antenneina ja tänään kun vastarin antennit oli kunnolla esillä niin kantama lisääntyi reilut 50m. Sitten kun vaihdoin spironet antenniin niin kantamaa tuli lisää about se 100 metriä. Mutta silti oon reilusti alle 500m kantamalla siis radiolle, käsittääkseeni pitäisi olla väh. 1,5km. Mulla alkaa herjaamaan LOW RSSI eli yhteys tipuu liian alas. Kuva ei kylläkään pätkinyt juuri ollenkaan, paitsi kun kopu oli tietyssä asennossa jolloin runko tulee vähän antennin eteen. Ja mulla on siis 250mW lähetin. Onko ehdotuksia mistä johtuu??
https://www.youtube.com/watch?v=RZx5arx4FBc (https://www.youtube.com/watch?v=RZx5arx4FBc)
P.S. Nyt kun ilmat on lämmeneet niin kopteri toimii aina vain paremmin, ei heilahtele niin pahasti. Kun kopteriin laittaa sähköt ja odottelee hetken niin ei ole ollut mitään syöksyjä eikä muita yllätyksiä. Eli rauhassa odottelee ja valmistelee lentoa eikä lähde heti lentoon niin hyvä tulee.
-
Tervetuloa! ;)
5.8 gigaisen ei kyllä pitäisi häiritä 2.4 gigasta. Onhan videolähetin ja vastaanotin erillään toisistaan? Ja kokeilitko vaihtaa 5.8 gigasesta kanavaa? Saattais auttaa.
-
Mikä vastari sulla on Taraniksen perässä?
edit.
Näytti olevan x8r jossain kuvassa. Tuossahan on ne lyhkäset dipoliantennit.
Suosittelen hankkimaan ne 40-60cm pitkät antennit joissa on ne mustat möllykät eli dipolit päissä.
Nuo sitten mahdollisimman kauaksi häiriönlähteistä, esim jalaksista roikkumaan sopivaan kulmaan.
Vakioantenneja jos käyttää, niin tuossa vielä kuva suositellusta sijoittelusta koneeseen:
(http://fpv-community.de/attachment.php?attachmentid=67946&stc=1&thumb=1&d=1377846486)
Mihinkään ihmeisiin tuo 2.4Ghz ei silti pysty lähellä maan pintaa, ainakaan ilman lisäapuja ohjaimen puolelle.
-
Mikä vastari sulla on Taraniksen perässä?
edit.
Näytti olevan x8r jossain kuvassa. Tuossahan on ne lyhkäset dipoliantennit.
Suosittelen hankkimaan ne 40-60cm pitkät antennit joissa on ne mustat möllykät eli dipolit päissä.
Nuo sitten mahdollisimman kauaksi häiriönlähteistä, esim jalaksista roikkumaan sopivaan kulmaan.
Vakioantenneja jos käyttää, niin tuossa vielä kuva suositellusta sijoittelusta koneeseen:
(http://fpv-community.de/attachment.php?attachmentid=67946&stc=1&thumb=1&d=1377846486)
Mihinkään ihmeisiin tuo 2.4Ghz ei silti pysty lähellä maan pintaa, ainakaan ilman lisäapuja ohjaimen puolelle.
Ok, pitänee kokeilla laittaa noi antennit ensin 90´asteen kulmaan. Ilmeisesti antennit on nyt liian lähekkäin kun roikkuvat raukat pää alaspäin vierekkäin :p
Mihinkään ihmeisiin tuo 2.4Ghz ei silti pysty lähellä maan pintaa
Mikä on liian lähellä maanpintaa metreissä?
Onhan videolähetin ja vastaanotin erillään toisistaan?
välimatkaa on noin 20-30cm. Voin vielä jonkun verran sitä kasvattaa...
-
Nuo radioaallot kun eivät kulje välttämättä kovin loogisesti, niin mitään metrimäärää on hyvin vaikea arvioida.
Alueella voi olla wifi-verkkoja jne, muuttuvia tekijöitä on niin paljon.
Kuitenkin 2.4Ghz ja 5.8Ghz taajuuksilla on huono läpäisykyky, jolloin esim puiden tai rakennusten taakse koneen laskeminen on lähes mahdotonta, ilman että yhteydet katkeavat.
Videolinkki saattaa pätkiä jo 50-100m päässä rajusti, jos kone on maassa ja vastaanottimen antenni alle 2metrissä. Hyvin asetellut spironetit/cloverleafit kantaa sivulle jopa kilometrin korkemmalla maanpinnasta, ennenkuin 5.8Ghz videokuvassa alkaa merkittävää heikkenemistä tapahtumaan. 2.4Ghz vehkeillä tuohon kantamaan pääsee helposti pitkillä dipoleilla kopterissa ja esim suuntaavalla ohjaimen antennilla.
Oikeanlaiset antennit on yksi ratkaiseva osa, niiden sijoittelun ja muiden häiriötekijöiden poiston lisäksi, kantomatkaa lisättäessä. Lähetystehon kasvatus harvoin tuottaa vastaavia hyötyjä kuin laadukkaat antennit.
Onneksi turvallisen kantomatkan fpv lennätykseen riittää laintarjoamat lähetystehot, esim 5.8Ghz 25mW.
Jos aihe kiinnostaa, kannattaa googletella aiheesta lisää. Ymmärtää mitä eroa eri taajuuksien toiminnassa on ja miksi ohjaimen antennia ei kannata pistää sojottomaan kopteria kohti.
-
Joo mulla on lähettimessä antenni aina sivuttain, en koske siihen oikeastaan koskaan, ja pyrin pitämään kyljen aina kopteeriin päin. Olen ymmärtänyt että näillä patukka antenneilla huonoin yhteys on sinne mihin se osoittaa. Omassa quadissa FPV ja vastarin antennit on vastakkaisilla puolilla ja just nyt laitoin ne vastarin lyhkäset antennit 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden ja toinen roikkuu alaspäin. Pitää käydä kokeilemassa miten se toimii.
Tossa videolla kun lentelin niin korkeutta oli siinä 10-20 metriä. Pitää kokeilla kantaako pidemmälle kun nostan sen korkeammalle.
Tuntuu että nälkä kasvaa syödessä :) Nyt mielestäni riittä jos saan kopterin 500m päähän, tällöin halkaisijana on 1km ja sillä kattaa aika ison alueen jos pitää etsiä pesää. Tosin siihen kyllä vaikuttaa moni asia, puusto, maaston korkeus, ym. Toisaalta jos on hankalakulkuinen vesistö niin tuo 500 metriäkään ei välttämättä riitä...
-
Videoo pukkaa
Eli esittelen mun kopterini tarkemmin tässä videolla.
http://www.youtube.com/watch?v=c7LOGES7-N0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=c7LOGES7-N0#ws)
-
Vautsi!
Hieno esittely video kopterin rakenteesta ja laitteista ja ja vieläpä suomeksi puhuttu. :)
-
500 metriä!
No niin, nyt sain sen viidensadan rajan rikki mitä halusinkin. Sunnuntaina kävin lentämässä ja kokeilin myös ekaa kertaa Fail Safeä ja se toimi.
On tosi mukava lentää FPV:llä ;D Seuraavaksi pitää testailla miten linnut suhtautuu kopteriin. Tässä kuussa olis tarkoitus käyttää kopteria merikotkien pesillä, saas nähdä miten taivaiden valtiaat suhtautuu tuohon potkurihärveliin ::)
Se lato on noin 300 metrin päässä ja kauimmaisin pyörähdys on 500 metrin päässä.
http://www.youtube.com/watch?v=sjPRwwYyo3s#ws (http://www.youtube.com/watch?v=sjPRwwYyo3s#ws)
-
Seuraavaksi pitää testailla miten linnut suhtautuu kopteriin. Tässä kuussa olis tarkoitus käyttää kopteria merikotkien pesillä, saas nähdä miten taivaiden valtiaat suhtautuu tuohon potkurihärveliin ::)
Kotkat puolustavat pesää multikoptereita vastaan. Löytyy juutupesta.
Siis riittävä etäisyys. Eikä välttämättä kannata laittaa videoita Youtubeen, koska jotkut harrastavat pesien tuhoamista ::)
-
Älä tee niinkuin minä :D
http://copter.ardupilot.com/wiki/build-your-own-multicopter/ (http://copter.ardupilot.com/wiki/build-your-own-multicopter/)
:o taisin aloittaa kohdasta "10. Absolutely do not start by trying to Build Your Own Frame, even among experienced builders there are more failures than successes."
Ilmeisesti vahingossa tullut suunniteltua toimiva kone... no apuja tuli RCGroupista kun olivat jo käyttäneet noita osia eli "FC, moottori, nopari" yhdistelmää.
Tuo Arducopter homma näyttää ihan mielenkiintoiselta, pitänee tutustua paremmin asiaan.
-
Merikotka
Viikonloppuna tuli testattua multia merikotkien pesillä. Kyllä ensimmäisellä kerralla vähän jännitti, että miten ne reagoi ja mietin eri vaihtoehtoja jos ne käy kopterin kimppuun. Kotkat eivät käyneet kimppuun, ne eivät välittäneet siitä ollenkaan. Onneksi kaikki meni hyvin ja saatiin muutama lintu rengastettua ja samalla varmistettua että multikopteria voi käyttää apuna.
Ongelmiakin oli reissulla. Kopu sai sen verran kyytiä, että toisella reissulla kun piti tutkia yksi paikka niin eipä yksi moottori toiminut. Aikani sitä ihmeteltyä selvisi, että yhden moottorin banaaniliitinpiuha oli irtipoikki. Varmaankin tärinä oli saanut sen irti. Onneksi mukana oli kaasukolvi, joten sain sen juotettua uudestaan kiinni ja kopteri pääsi uudestaan hommiin.
Kuten oheisesta videosta näkyy niin quadin kanssa ollaan ihan pesällä eikä linnut tosiaan käyneet päälle, niinkuin minäkin olen parista youtupen videosta nähnyt.
http://www.youtube.com/watch?v=OyR3tTggxdU#ws (http://www.youtube.com/watch?v=OyR3tTggxdU#ws)
-
Ukkosta ilmassa
Paikallinen ukkoskuuro joka paiskoi salamoita ja rakeita veden lisäksi. Just kun otin kopun alas niin alkoi satamaan :D
http://www.youtube.com/watch?v=POOtcdac1mI#ws (http://www.youtube.com/watch?v=POOtcdac1mI#ws)