Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Jaakko.H - 07 Joulukuu, 2013, 23:09:18
-
Kopteri on 700e 3g ja pääakselin kanssa tänään tullut ihmeteltyä. Huomasin että pääakselissa on sivuttaissuunnassa "klappia". Pystysuunnassa ei ole yhtään klappia. Molemmat laakerit askartelin äsken uusiin , mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Onko normaalia tällänen "pieni" klappi? Vai onko olemassa joku spesiaalikikka millä tuon saa täysin välyksettömäksi. Verrokkina on tossa hirobon kopukka jossa ei oo mitään välystä ainakaan vielä.
Jaakko
-
Missä siellä se välys on? Laakeripukin ja laakeron välissä? Jossain muualla?
-
ei pysty sanoo. mielestäni laakerit on liimalla kiinni. välys tuntuu selvästi kun ottaa peräputkesta kiinni ja heiluttaa nuppia kopun suuntaisesti. ei toi mikää paha oo mutta täydellisyyteen pyrittäessä piinaa :-)
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Noihin ison kopterin pääakselin laakereihin tuppaa kertymään pikkasen klappia jos sitä lentää rankasti. Siellä vaikuttaa kuitenkin isot voimat! Allussa oli muistaakseni kyllä uutenakin pikkasen akselin ja laakerin sisäpinnan välillä. Muissa koptereissa on ollu uutena jämpti mutta itse laakeri on kehittäny jossain kohtaa pienen välyksen
-
Silmää parempi tapa testata missä klapit on on laittaa sormi esim laakerin ja akselin rajapinnalle niin että osuu molempiin ja sitte heilutella nuppia toisella kädellä. Tuntoaisti on yllättävän herkkä ja tollai huomaa kyllä nopeesti missä klappi on!
-
jes, sormi kopelolla tuntuu että akselin pirulainenhan se siinä heiluu laakerin sisällä. Nice! Vaihdoin eilen sekä laakerit että akselin uusiin ja näin ollen täytynee tyytyä säätämisessä tälläerää tähän ominaisuuteen.
Jaakko
-
allulla tosiaan on vähä noita välyksiä jo uutena. tosin itsekkin 700e rekkulan omistaneena ja 350 lentoa sillä lentäneenä sanoisin ettei se haittaa mitään. tietty sitä kannattaa seurata sillontällöin ettei pahene.
-
jes, sormi kopelolla tuntuu että akselin pirulainenhan se siinä heiluu laakerin sisällä. Nice! Vaihdoin eilen sekä laakerit että akselin uusiin ja näin ollen täytynee tyytyä säätämisessä tälläerää tähän ominaisuuteen.
Jaakko
Jos akseli on kulut väjäksi niin laita liimaa väliin.
Tosin itte in ole ko temppua tarvinu tehdä pääakselille.
Muutenkin noi 700 kokosen pääakselinlaakerit on kestänny hyvin niin nitrossa kun sähkössäkin.
Peränlaakereihin tulee helpommin välystä varsinkin tossa 700E:ssä. Senkin kanssa pärjää kun tietää seurata ja vaihtaa laakereita.
-
Tohtori; tää on toi sun vanha vehe :-) ja hienosti leijuu edelleen!
-
Tohtori; tää on toi sun vanha vehe :-) ja hienosti leijuu edelleen!
no katohan vaan! :)
tosiaan se oli kyllä huoleton peli ku ei ollu mitään DFC hapatuksia tms joita olis pitäny pelätä. ainoa mitä siinä meni ajoittain ja mitä pitää rankemmin lennettäessä seurata on ne perän etupään sateenvarjorattaat. mä sain niitä ihan lentämällä sulatettua niin että autopiro alko ihan automaagisesti!
pienistä laakerivälyksistä en olis huolissani. en myöskään liimailis mitään ku äkkiseltään ajateltuna siinä on mahdollista liimata välys toiseen laitaan = tärinää. ei se pieni välys siinä laakerissa mitään haittaa. sama löytyy kaikista muistakin isoista koptereista ku niillä on vähän aikaa lennetty! :)
-
Taitaa Aligin pääakseleissa olla mahdollista että, on valmistuksessa tullut toleranssia vähän
reilummin joskus.
Minulla on gasserissa 700N laakeripukit ja pääakseli, siinä oli alun perin akselin ja laakereiden
välissä niin paljon klappia että, sen huomasi kolahteluna kun kopua retuutti lavanpitimestä
lennätyspaikalle. Uudet laakerit eivät muuttaneet tilannetta, uusi akseli kyllä.
Pekka
-
jooh, vaihdoin molemmat. Laakerit & pukit tuli kokonaan uudet robben alelaarista. Vara-akseli oli tossa mukana. Ilmeisesti jotain xenin tai tohtorin peruja. Vanha akseli oli ihan ruosteessa / mäiskeesssä joten pistin uuden tilalle. Koko kopteri on nyt täysin läpikäyty eikä uudelle häpeä. Ny mennään näillä klapeilla toistaiseksi.
Jaakko