Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: mikuni - 06 Joulukuu, 2013, 10:13:54
-
Seuraava skaalaprojektin aihio tilattu.
Vario EC-135 ord no 1320 (törkeä hinta)
Olen hurahtanut EC-135 P2 kopteriin ja olen nyt aloittamassa enemmän yksityiskohdilla olevaa mallia kun tuo minun 500 kokoinen semiskaala. Projektille ei ole asetettu aikataulua.
Olen ajatellut käyttää mallina yhtä kopteria joka operoi pohjoismaissa. Ajatus on ainakin lisätä ilmanottoaukkoja, tuuletusventtilejä, moottori ja vaihteistokuomujen lukkosalpoja, fenestronin perässä olevia kahvoja yms. Vähän antennia ja tietenkin valoja.
Joskus tulevaisuudessa olen ajatellut että siitä tulee sähkökäyttöinen. Jos äkkirikastuminen iskee, turbiini kiehtoo myös, yleensä äkkiköyhyys näyttäää vaivaavan usemmin. :)
Vähän inspiraatiota maailmalta.
http://www.scalerchelis.com/phpBB2/viewtopic.php?f=17&t=11027 (http://www.scalerchelis.com/phpBB2/viewtopic.php?f=17&t=11027)
http://www.scalerchelis.com/phpBB2/viewtopic.php?f=17&t=13263 (http://www.scalerchelis.com/phpBB2/viewtopic.php?f=17&t=13263)
http://rc.runryder.com/helicopter/t424802p1/ (http://rc.runryder.com/helicopter/t424802p1/)
-
Hienoa että scale porukkaa tulee lisää.Suosittelen turbiini pannua siinä on kyllä ihan oma fiilis.Esi-kuvasta sen verran että miten olisi FinnHems kelta/vihreä?Kyseisen mallin yksityis kohtien kuvaamisen pystyisin sulle
ehkä järjestämään.Ne ovat asiakkaitani ja kaverini on siellä pilottina.
-
Minulla on myös mahdollista saaa kuvamateialia, ja sama täällä, pilootti tuttavana.
Voisin jo periaatteessa jo tehdä niiden perusteella väritys. Mutta on kohteliasta kysyä ja saada lupa käyttää sitä mallissa, ettei pilaa muiden pienoismalliharrastajien mahdollisuuksia.
Ajattelin ensi sijassa OH-HMU:ta, hyvä väriteema RC kopterille. Ja paukku kellukelandarit ovat jännän näköiset.
Kyllä tuo FinnHems OH-HMF on myös vaihtoehto
Mutta kiitos vinkistä, pidän mielessää.
Aloitan kumminkin skaalayksityyskohtien kanssa ja ne ovat varmaan aika yhtenäsiet P2+ koneissa, ilmanottoaukkojen ja luukkukahvojen osalta.
-
Toimitus saapui. :)
Paketin ja sisällön koko yllätti.
Sisältää kyllä turhaan pari gasser osaa jolle ei ole käyttöä.
Mitä seuraavaksi?
Pitäsikö tuollaiset osat pestä muottivahasta yms, jos niin millä?
-
Itse olen ennen maalaushommia pessyt ihan vaan fairyvedellä, sen jälkeen tietysti runsas huuhtelu ja hyvä kuivatus ennen mitään liimoja tai maaleja.
Komea projekti :)
-
Komea projekti ;)
-
Tosta tulee hieno. 8)
-
Kiitos kannustuksista, hiljaa hyvä tulee.
Iskän tiskivuoro...
-
Eka säätökohde.
Vaihteisto/moottorikuomut ovat liian pitkät mahtuakseen niitä varten tehtyyn syvennykseen. Ja päädyt leikattu hieman vinoon. Toinen sivu on 3mm toista pidempi, ja muutenkin on vähäsen viimeisteltävää leikkauskohdista.
-
Meneekö lasikuituhommeleiksi, vai pärjääkö pelkällä viilailulla? Kuvista päätellen yläkuomu olisi hivenen leveä?
-
Nuo molemmat kuomut ovat avoimet molemmissa päissä, siksi ne vähän repsottaa. En usko että tarvii lisäämään matskua.
Nyt täytyy vain tarkkaan miettiä mistä reunasta sitä rupeaa poistamaan materialia. Ja selvittää mikä leikkaus on vino. Oletan että keskisaumaa käyttäen ja vinkkelillä tiirailen se selviää. Vario neuvoo käyttämään ruuveja, mutta ajattelin olla hieman modernimpi ja pitää kuomut kiinni vahvojen magneettien voimalla.
-
Nuo molemmat kuomut ovat avoimet molemmissa päissä, siksi ne vähän repsottaa. En usko että tarvii lisäämään matskua.
Nyt täytyy vain tarkkaan miettiä mistä reunasta sitä rupeaa poistamaan materialia. Ja selvittää mikä leikkaus on vino. Oletan että keskisaumaa käyttäen ja vinkkelillä tiirailen se selviää. Vario neuvoo käyttämään ruuveja, mutta ajattelin olla hieman modernimpi ja pitää kuomut kiinni vahvojen magneettien voimalla.
Magneetit on hyviä, mutta ne eivät kestä paljoa leikkaus-suuntaista voimaa, siksi kannattaa tarvittaessa 'tapittaa' liitokset. Aika ikävää jos joku luukku karkaa roottoriin :-[
Ohessa kuva minun MD500E:n kabiinin kiinnityksestä, missä on tapit ja magneetit.
Jari
-
Nyt on sitten viikonloppuna mitattu ja fundeerattu vähän lisää. Jopa laserilla katsottu kappaleiden suoruus, onneksi kukaan ei näe mitä puuhaa pajalla. :) Kuomujen upotus on todellakin 3mm pidempi toisella puolella, siksi kuomutkin ovat leikattu vinoon. Hmmm
Alla pari kuvaa mittausvaiheesta.
-
Hieno kopteri.Joko voima-laite puoli on päätetty? entä maalaus kaavio. :)
-
Kyllä se vaan kaatuu tuonne sähkön puolelle. Mutta ovi on aina auki turbiinille.
Maalaus ei liene akuutin asia ;)
Mutta yksi asia on varma, ei toista ADAC konetta... kyllä se mielellään saisi olla kuitenkin olla kone josta saa kuvamaterialia.
-
entä maalaus kaavio. :)
Nyt on saatu lupa (aina kohteliasta kysyä), siitä tulee OH-HMU ;)
-
Välillä miehen on vetäydyttävä autotalliin joulutouhujen keskeltä ;)
Parit ensimmäiset aukot avattu. Ai että tämä Dremeli, vaikka ikää on, on kätsä peli
-
Kauhea valinna tuska, ja miten edetä.
Mekaniikan osalta:
Matalahellasärölinja, pitkän päälle kalliiksi osa kerrallaan. Vai kertarysäys.
Mekaniikkaa tarvitaan että saadaan perä liimattua linjaan.
1. Sitä voi ostaa kerralla n 1200 €:lla, silloin tulee päämekaniikka nuppia myöden ja 10 lavan fenestronilla ord no 1002/29 (löytyy 1002/25 takaa)
2. perusmekaniikka 1002/82 : standardi perälaatikko vaihdettu fenestronin laatikkoon+ gear up laatikko fenestroniin =>tonni, sitten 10 lapanen fenestroni 550€ ja nuppi akselilla n 300€
eli 1200€ vs 1850 hmm
Mallin osalta:
tekeekö hienosti kaikki detaljit valmiiksi maalausta vaille ja sitten liittää yhteen perän ja päärungon. Vai tekeekö lentovalmiikis mekaniikalla jo aikaisessa vaiheessa.
-
Mulla tökkäsi rakentelu mekaniikan puttuessa mitoitukseen. Nyt kun mulle tulee kaikki muut, paitsi lavat ja pakoputki, niin kopun pitäisi saada kasattua valmiiksi. Tietty, jos kirstu on täynnä, niin koko setti vain. Yleensä kirstusta joutuu ottamaan pennosia muihinkin kuluihin.. ::)
-
Nyt on koppa otettu esille taas. Vetoakselin putken kuivasovitus on menossa ja kulmavaihdepohdintaa.
Kun akselipakettia availin niin huomasin että vetoakseli ei ole suora. Heittoa on jopa n 5mm. Pitänee tiedottaa variolle, en ole ensimmäinen jolle tämä tapahtuu. Miksi eivät pakkaa kunnolla johonkin suojaputkeen yms.
Ajattelin ehkä tehdä oman kulmavaihteen perään, ei siinä välttämättä säästä mitään, Variolta kyllä maksaa 160€ + rahdit. Samalla voisi saada fenestronin napa ja staattoreille yhdestä osasta. Sekä mahdollisuus nostaa fenestronin kierrokisia kulmavaihteessa. Ja vielä kun saisi flektiä hieman enemmän keskemmälle tunnelissa kun Variossa, se vastaisi enemmän esikuvaa.
-
Sopiva sunnuntai 3D sketsailuun lumenkolauksen lomassa.
Tässä ensiksi hieman hahmottelua käyttäen Varion kulmavaihdetta mallina (valokuvasta mallinnettu), toinen fenestronin kulmavaihteen laakeripesä on integroitu fenestron staattorinapaan. Ehkä integroin vielä kaikki yhteen osaan. Ensin pitäisi laittaa pala sorvin 4 leukapakkaan ja protoilla vähäsen...
Olen nyt positiivisesti yllättynyt Varion asiakaspalveluun, jotain on vuoden sisällä tapahtunut...
-
Noniin nyt alkaa aihio fenestronin kulmavaihteeseen olla valmis, kulmat suorina ja "plaanattu" Ensin piti vaan tehdä adapterilevy vanhaan brittiläiseen 4 leuka pakkaan että sai sen kiinni sorviin. Kun ei omista kunnon hobby metallijyrsintä, joutuu tyytymään sorviin.
Varmuuden vuoksi kannattaa tehdä 2 aihiota, jos vaikkapa menisi jotain pieleen.
-
What happened to this one? I got one too (or is it the same one?)
-
Smått häftigt EC!