Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: kajuis - 24 Heinäkuu, 2008, 10:57:08
-
Aloitteleva kopteristi maksaa ilmeisesti oppirahojaan. T-rex 450 säädöt alkoivat
olla lähes kohdallaan, kun leijutuksessa huonosti liitetty ESC RCE-BL35X sininen
moottorijohto irtosi. Kopteri hyppäsi loikan ja on nyt täysin pimee. Menikö moottori, ESC, vai hajosiko kaikki sähköt. Onkos jollain vastaavia kokemuksia,vinkkejä?
-
No niin vastaan tässä itselleni. Akku pimeni ja uudella akulla sähköt toimii taas.
Akku taitaa olla vainaa?
-
Jos kolmivaihemoottorista häviää yksi vaihe niin se hörppää virtaa niiden muiden kautta aika paljon.
On voinut tuo tappaa akun tai siitä on voinut sulaa kennojen välinen liitossilta. Voit tasausliittimen vierekkäisistä liittimistä mitata yleismittarilla kennokohtaisen jännitteen. Jos niissä on isoja heittoja tai joku kenno on kokonaan pimeä niin on akku luultavasti sökö. Ja mittaa myös että paljonko päävirtapiuhoista mitattu jännite on vai onko se nolla. Jos on nolla niin joku silta on poikki akun kennojen välillä.
-
Yksi liitossilta oli palanut poikki, joten vainaaksi meni.
-
Voi siihen yrittää juottaa uuden sillan jos muuten vaikuttaa kennot ehjiltä.
Siinä täytyy vaan olla varovainen ettei räpsyttele sormilleen... ;D
-
Ensimmäinen akku hajosi siis omaa tyhmyyttä, mutta nyt meni jo toinenkin kahdella latauskerralla!
Nyt on pelkästään leijuntaharjoituksia tehty, eikä suurempia torppeja . Toisen lentokerran jälkeen
tämä Align 11.1V 2100mAh 20C Li-polymer akku turposi ja laturi ilmoittaa ainoastaan kahden kennon latautuvan.
Pääliittimestä tulee 7.6 V ja keskimmäisisestä 0 V ja toisista 3.8 V. Laturina Align Lithium Battery Balance Charger RCC-4CX.
Taas ilmeisesti silta poikki? Ovatko nämä LiPo-akut näin herkkiä hajoamaan, vai onko koneessa jokin oikosulku? Huonoa tuuriako vain kenties?
Tällä akun vaihtovauhdilla tulee kallis harrastus.. :'(
-
Etkai ole ajanut akkuja liian tyhjäksi?? Paljonko on mennyt mAh akkuun ladatessa?
-
ESC:ssä (Align-BL35G) on herkin mahdollinen low voltage-asetus. Tuo laturi taitaa antaa aina 1000mA, säätömahdollisuutta ei ole.
Eikös ESC suojaa liian alhaiselta lataukselta vai onko sammuttamisella todella kiire, kun tehot laskee?
-
Jos akku turpoilee se on antanut kaikkensa ja enemmänkin. Miten leijutit? Pieniä hyppyjä, ja akku pääsee aina välillä lepäämään hetken?
Sillä tavalla saa kätevästi akut liian tyhjiksi. Kun ajaa koko akun kerralla, huomaa heti kun alkaa teho hiipua.
Olisiko akku susi? Voi olla että joku kenno on jo tehtaan sökö, ja akku ei jaksanut paria sykliä pidempään.
-
Oikein, pisimmillään 15-20 sek ilmassa ja sitten maahan, kun taidot ei riitä. Voipi olla liian tyhjäksi ajettu. Koitetaan vielä onko takuuta oikeasti näillä.
Kiitos neuvoista, kyllä tämä tästä! :)
-
Ei ole silta poikki koska pääliittimiltä tulee jännite. Nyt on akusta yksi kenno pimeänä.
Kone on heti tuotava alas kun nopari alkaa asiasta huomauttelemaan. Toivottavasti tuo herkin tarkoittaa samaa kuin korkein. Leijutellessa virran kulutus on sen verran pieni että akkujännite pysyy loppuun asti korkeana. Ja sitten se romahtaa hetkessa akun tyhjentyessä.
Muutaman kerran kun akun ajaa tyhjäksi niin se saattaa hajota jo siitä. Mutta kyllä lipot oikeaa käyttöä kestävät kohtuullisen hyvin.
Voi myös olla että moottori tai nopari on ottanut itseensä siitä johdon irtoamisesta. Nyt olisi hyvä kun olisi sellainen laturi joka kertoo paljonko akkuun menee virtaa jolloin voisi leijutella vaikka tasan minuutin ja mitata sillei kulutuksen...
-
Uusi akku (2200 mAh) latautui noin 2 h ja 30 min. 4 minuutin leijuttelun jälkeen vaati n. 30 min lataamisen. Laturista lähtee manuaalin mukaan 1000 mA, joten
eikö T-Rex 450:n virrankulutus ole kohdallaan? Siispä nopari ja moottori olisi kunnossa ainakin virrankulutuksen osalta?
-
Joo,
Tuo vaikuttaa aika hyvältä leijutteluvirralta. Tosin omallallani meni 7 minuutin tosi kevyen lentelyn jälkeen 1300-1400 mAh. Ehdin ajella kolme akullista. Neljännestä en saanut aikaa talteen kun kävi pikku ilmailutapaturma... ;D
Mutta kun koneen nostaa vähän ylemmäs (5-10m) ja leijuttelee siellä niin mielestäni virrankulutus on hiukka pienempi... Se tavallaan kait tulee tyhjäkäynnillä alaspäin...