Kopterit.net
Tekniikka => Lentotaito => Aiheen aloitti: osmomn - 23 Heinäkuu, 2008, 23:07:11
-
Kun leijutatte kopteria tarkasti kylki lennättäjää kohti, niin mihin paikkaan kopteria tuijotatte jotta näkis helpoiten kopterin asennon: roottorikehää, jalaksia vai kuomua vai mitä? Itsellä tuntuu olevan hankalinta nähdä kopterin asento poikittain leijutettaessa.
-
Itse katon koko kopteria ja treeniä vaan kyllä sen oppii aikanaan.
-
Tähän mennessä on päässy katteleen vaan persuusta, kun ei oikein etene...:D
-
Kun leijutatte kopteria tarkasti kylki lennättäjää kohti, niin mihin paikkaan kopteria tuijotatte jotta näkis helpoiten kopterin asennon: roottorikehää, jalaksia vai kuomua vai mitä? Itsellä tuntuu olevan hankalinta nähdä kopterin asento poikittain leijutettaessa.
Tuo on kieltämättä kelju asento hahmottaa kallistus. Nosta ylemmäs tai alemmas.. :)
-
Kuten ege sanoi, koko pakettia. Tietty koko kopterin katsominenhan kasaantuu pienemmistä osista. Sehän tietty riippuu myös etäisyydestä ja korkeudesta miten sitä katselee. Joku Pääakseli/peräpuomi yhdistelmä on semmoinen perus pisteet ja tietty lavat silloin kuin niitä kunnolla näkee. Ja näistä sitten tuleekin tuo koko komeus eli ei kannata yhteen kohtaa tuijotta, tulee vain ongemia myöhemmin :)
Lisää lennätystä niin kyllä se silmä tottuu...
--jp
-
Minä olen huomannut, että kun kopteri on kauempana niin jalaksien asentoa kun katsoo niin helpottaa hahmottamaan minne päin kopu on kallellaan. Joskus cabiini kiiltelee niin pahasti taivaalla, että on vaikea nähdä kopun asento. Mutta varmaan se koko paketti on paras mitä tuijottaa
JRu
-
Minä olen huomannut, että kun kopteri on kauempana niin jalaksien asentoa kun katsoo niin helpottaa hahmottamaan minne päin kopu on kallellaan. Joskus cabiini kiiltelee niin pahasti taivaalla, että on vaikea nähdä kopun asento. Mutta varmaan se koko paketti on paras mitä tuijottaa
JRu
taivaslennossa voi landarit olla yks tapa nähdä asentoa jos näkö riittää..
Mutta leijunnassa se kopun asento katoaa kyljestä katsottuna leijuttaessa kaikkein varmimmin jos tuijottaa landareita tai/ja roottorikehää! Aivot päättää yht'äkkiä että koppero näyttääkin olevan kallistuneena ihan päinvastaiseen suuntaan kuin oikeasti --> optinen harha. Parasta on yrittää katsoa kokonaisuutta tai kopan kylkeä. Voi helpottaa jos kopan maalauksessa on esim vaakasuunnassa väriliukumia tai raitoja joiden näkymästä näkee missä asennossa "coca-cola puteli" on leijunnassa. Tästä syystä änkkäri itseenpäin tuntuu ainakin itselle olevan kaikkein helpointa ;D
- Ilkka
-
ite olen kattonut tähänmennessä leijutellessa tuota koppaa ja landareitakin välillä.. Jossain juutuupin videossa joku oli maalannut apulandareiden pallot eri väreillä, kirkkaan vihreä, punainen jne. Onko kukaan kokenut tuommosta kikkaa oikeasti hyödylliseksi? itseäni vähän epäilyttää että auttako se viimetingassa..
-
Kokonaisuutta katselen leijutellessa. Tarkasti kylki itseen päin leijuttaminen onnistuu ainakin mun mielestäni helpommin, kun kopteri on hieman silmän korkeutta ylempänä. Samoin änkkärin puoli itseen päin leijuttelu tuntui minustakin aluksi helpommalta, tiedä sitten, mistä johtui. Ehkä änkkäri tarjoaa jonkinlaisen kiintopisteen. Sähkiksellä kun en huomannut liiemmin eroa siinä, kumpi kylki on itseen päin.
Voisihan niistä erivärisistä palloista jotakin apua alkuvaiheessa olla, mutta toisaalta ainakin mun mielestäni kannattaa opetella heti alkuun hahmottamaan vispilän asento katsomalla runkoa tms, niitä värikkäitä palloja sulla tuskin kun on enää mukana siinä vaiheessa kun opettelet ajamaan korkealla ja kovaa... ;D
-
Änkkäri puoli on malkein kaikille helpompi kun kopteri menee silloin mieluusti pois päin. Oikea kylki pyrkii valumaan kohti ja kai meillä sen verran on itsesuojeluvaistoa että on miellekkäämpi olo kun valuu pois päin. Ne jotka leijuttevat kisoissa boksissa niin usein sanoo että on "parempi" kylki. Vaatii vaan sitkeää hiomista ja kannattaa pyrkiä käyttämään huonompaa puolta niin kehittyy lentotaito tasapuolisesti. Helpottaa sitten muutakin lennättämistä.
-
Mulla itsellä ei ole maalailtuja palloja siis, aivan sen takia että olen senverran "tosikko" etten viitsi sateenkaarikopterilla lentää ;D Oli nimittäin mielestäni aika räikeä ilmestys se kopu ;D
-
Eikä kannattakaan maalailla niitä palloja. Sitten kun heivaa ne mehtään niin ei osaa enää lennättää, ja juuri siinävaiheessa sitä lentotaitoa tarvii... ::)
-
Minä katon lapoja. Isossa kopussa lapaura liikkuu, sitten liikkuu kopu. Eli näin voi vähän ennakoida ja taas on helpompaa.
-
Minä katon lapoja. Isossa kopussa lapaura liikkuu, sitten liikkuu kopu. Eli näin voi vähän ennakoida ja taas on helpompaa.
Siinä on vaan se paha puoli, että aina ei voi sanoa näkeekö kehän ala- vai yläpuolen. Hieman kallellaan olevasta koneesta voi luulla näkevänsä kehän alapuolen (kone kallellaan pois päin) ja koska näin näkee, ei suostu uskomaan että se onkin kallellaan itteä päin ja tulee kohti. Sitten on viimeistään ongelma kun pistää kiinni täysin mustat hiililavat. Ne katoavat kokonaan näkyvistä heti kun roottori pyörähtääkin.
-
No mulla on valkoset hiililavat. Ja mulla on silleen (ja tätä seuraavaa voi/kannattaa käyttää mustissa hiililavoissa) että toisessa lavassa on kaks sinistä tt tarraa ja toisessa lavassa kaks punasta tt tarraa, ja ne molemmat on yläpuolella, eli näistä näkee että katotaanko kehän ylä- vai alapuolta.
-
joo, nose-in onnistuu iha ok, mutta jotai hämärää tossa kylki ittee päi leijutukses on. ;D ei taho millää pysyä paikallaan...
-
Koska se on oikeesti vaikeeta, ja jos kopteri ei istu kunnolla leijjutuksessa pomppii niinku mulla johtuu lennättäjästä koska jos vaikka Juho ajaa ni pysyy paikoilla. Muista suomen F3C kuskeista puhumattakaan.
-
No mulla on valkoset hiililavat. Ja mulla on silleen (ja tätä seuraavaa voi/kannattaa käyttää mustissa hiililavoissa) että toisessa lavassa on kaks sinistä tt tarraa ja toisessa lavassa kaks punasta tt tarraa, ja ne molemmat on yläpuolella, eli näistä näkee että katotaanko kehän ylä- vai alapuolta.
Kuulostaa muuten ihan hyvältä idealta, mutta kun ei löydy just noita TT tarroja... Syyllistynkö pahaan rikokseen ja syntiin, jos plagioin ideasi, mutta käytän sellaisia tarroja (ovat sentään sininen ja punainen...) joissa lukee Align...? ;D
-
Tuijotan naisia kentän laidalla kopteria leijuttaessa.
-op-
-
No perskeles täytyykö mun muuttaa sinne Joensuuhun, kun siellä kerran on naisia kentän laidalla ;D
-
Tuijotan naisia kentän laidalla kopteria leijuttaessa.
-op-
Kateeksi käy. Missäs päin maailmaa se kenttä sijaitsee..? Pitää varmaan vaihtaa lennätyspaikkaa! :D
-
Kannattaa mennä uimarannalle lennättämään.
-
Tuijotan naisia kentän laidalla kopteria leijuttaessa.
-op-
Ei ole vissiin kummonen tarjonta kun ei ole torppi-osiossa teikäläisen listaa ihmeemmin..
-
Lainaus käyttäjältä: Vispilä - 28 Heinäkuu, 2008, 23:12:54
Tuijotan naisia kentän laidalla kopteria leijuttaessa.
-op-
Ei ole vissiin kummonen tarjonta kun ei ole torppi-osiossa teikäläisen listaa ihmeemmin..
Yllättävän hyvä havainto... :D
-
Kylhä sitä sivusilmällä voi lennättää, ei kokoajan tartte kopua tuijottaa :). Ei tartte enää keskittyä niin paljon ilmassa pysymiseen.
-op-
-
Aloittelijalla katse seuraa helposti apulandareiden palloja :)
Siinäpä muuten yksi hyvä syy heivata ne heti kun vaan uskaltaa, ettei muodostu tavaksi.
-
Aloittelijalla katse seuraa helposti apulandareiden palloja :)
Siinäpä muuten yksi hyvä syy heivata ne heti kun vaan uskaltaa, ettei muodostu tavaksi.
Huomattu juttu ;D
Oonkin yrittäny lapoja pällistellä viime aikoina...
-
Joo musta ne lavat on hyvä paikka tuijottaa ja sitte ihan sitä koko kopteria. Sanotaanko näin: katon koko kopteria ja erityisesti lapoja. ;) :)
-
Hyvänä vihjeenä noiden lapojen tuijotukseen on sitten kanssa se että maalaa lapojen kärjen esim motonetistä saatavalla oranssilla fluorisoivalla spray maalilla. Tämä varsinkin jos lavat on valkoiset.
Ja vót johan alkaa näkymään kaukaakin että missä asennossa se roottori on. Tulee mukava kirkas oranssi rengas jonka "paksuudesta" pystyy nopeasti päättelemään kauempaakin kopterin asennon. Tietty alapuoli kannattaa jättää valkoiseksi, näin pystyy helposti erottamaan että onko ylä vain alapuoli kyseessä.
Tätä samaahan tehdään juuri noilla tarroilla mutta niiden kanssa itse olen ainakin huomannut pieniä kiinnipysymis ongelmia.. Olisikohan sillä 400km/h nopeudella mitää tekoa asian kanssa?? ;)
--jp
-
Jaa jaa mulla ainakin tarrat pysyy täytellisesti kiinni, ei repsota mistään.
-
Kyllähän tarra pysyy kohtuullisesti kiinni kun putsaa alkoholilla lavan ja laittaa pitkän tarran etureunan kautta kummallekkin puolelle lapaa.
-op-
-
Emmiä mittään putsaillu ja ilmakuplat pois nii kyllä pysyy, mutta muistaakseni ne lavat oli kiinnitysvaiheessa kork. viikon vanhat eli puhtaat.
-
Nyt kun vaihdoin sähkökopterista 600E nitroon 600N niin muuttu leijuttaminen vaikeammaksi. Tuo nitro ei ole symmetrinen, pakoputki ja siitä tupruava savu saa sen näyttämään toiselta puolelta ihan erilaiselta kuin toiselta ja asennon hahmottaminen on minusta nyt vaikeampaa. Kyllähän siihen tietysti nopeasti tottuu, mutta näin aluksi vaikuttaa kummalta... kylki itseä kohti on minusta paljon helpompi leijuttaa niin, että se pakoputki jää sinne "ulkopuolelle". Näin pysyy kone hyvin paikallaan, mutta kun kääntään sen pakoputken itseä kohti niin alkaa välittömästi vaeltamaan. Sähköllä meni jo hyvin molemmat puolet... eiku harjoittelemaan lisää.
-
Minäpä koitan ajatella olevani itese siellä kabiinissa sisällä tuijottaessa koko kokonaisuutta ja seuraamalla lapoja. Oon huomannu tän "ajattelu tavan" hyväksi kun koittaa leijutella. Muutoin menee vielä täysin harjoitellessa liikehdintää yleensä ollenkaan.
Koitan saada lihasmuistiin tämän oikeinpäin lentämisen ja leijumisen, sitten voi ruveta opetteleen sitä väärinpäin.
Mitä vähemmän joutuu miettiin mitä tekee sitä paremmalta tuo tuntuu.
-
Hmm, jos maalaisi lavat eri värillä ylä- ja alapuolelta, niin kenties se voisi helpottaa hahmottamaan kopun asentoa. Jostain olen lukenut että oranssi näkyy hyvin taivaalla, eikä keltaisetkaan lapaset huonosti näy-päinvastoin.
-
Joo jos laitat vaikka alapuolelle fluoresoivaa oranssia, niin yläpuolelle ei kannata laittaa keltasta. Laita vaikka
fluorsoivaa vihreää (semmosta limeä...).