Kopterit.net

Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: vee73 - 30 Lokakuu, 2013, 11:05:48

Otsikko: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 30 Lokakuu, 2013, 11:05:48
Mä pähkäilin että, onko kukaan laihduttanut kopteriaan vaihtamalla perinteiset rautaruuvit titaaniruuveihin?
Autopuolellahan tämä laihiskeino on tuttua, mutta koptereissa en ole tähän törmännyt.
Yhdessä kopterissa on aika monta ruuvia, ja jos titaani kuulemma on 40% kevyempää.. siitä vois kertyä ihan mukavasti grammoja.
Rckympissä joku heitti että, kevennystä tulisi eurokohti yksi gramma. Ei se nyt niin ylikallista ole.

Avautukaahan aiheesta..  :D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Maikko - 30 Lokakuu, 2013, 11:12:03
Sjo1:sen Kasama Srimokissa on titaaniruuvit. Tiedä sitten paljonko niistä kertyi painosäästöä.
Henkselihän jo kevyt luonnostaan, joten tuskin tuosta paljoa hyötyisit lennossa.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 30 Lokakuu, 2013, 11:21:03
Tässä pikkusen testaillut painon merkitystä.
Ainakin Hensussa jo 50g huomaa lennätyksessä ja 100g on jo tosi paljon, eli selvä ero.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: xio - 30 Lokakuu, 2013, 13:42:28
24kpl titaani ruuveja tekis sen 50puntaa duneen/srimok
Halvemmallaki luulis pääsevän jos ebayta selailee

Jossei hinta ole este niin antaa palaa!  ;)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: TeroS - 30 Lokakuu, 2013, 15:39:56
Aikamoista hifismiä :D

Paljonkoha 7.1 kg:n logo kevenis.... :D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 30 Lokakuu, 2013, 15:42:15
Pitäs laskea montako ruuvia on ja punnita sellaisia muutama, niin siitä kevennyksen sais suunnilleen tietää.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 30 Lokakuu, 2013, 18:21:52
Jos haluaa keventää metalli osista niin eikös pääakselista lähtisi enemmän painoa pois.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 30 Lokakuu, 2013, 18:44:28
Kylläkyllä. Mutta semmoisen saaminen ei välttämättä ole ihan helppoa.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: 4D - 30 Lokakuu, 2013, 21:28:53
Höpöhöpö,

kohta varmaan otat servojen kuoria pois ja korvaat servojohdot käämilangalla, Vbarinkin voisi kuoria ja kabiinin voisi rei'ittää 'reikäjuustoksi'... ::)  :P  :P
Asiaan: jos vaihdat 5000mAh:n akun 4400mAh:n akkuun, niin painoa säästyy 12s:llä varmaan about 250g, sitten voisi vielä vaihtaa 10s:ään ja heittää tarpeettomat jäähdytysrivat moottorin alta ja tuulettimet ESCistä pois - näistäkin saat helposti satoja grammoja. Lavatkin voisi vaihtaa kevyempiin ja pidempiin, niin kantavuus lisääntyy. Ruuvien vaihto on siis yhtä tyhjän kanssa, mutta voisihan ne olla hienot ! Bling  8)

Tsemppiä ja LOL: Jari
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 30 Lokakuu, 2013, 21:30:26
 ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 31 Lokakuu, 2013, 09:11:11
En ole punninnut eroa, mutta on ne kivan näköset ;D
Mulle noista on vain esteettistä hyötyä, Maikolle ehkä lisää ketteryyttä.
Omat tuli suoraan Kasamalta, mutta esim.  Http://3drotor.com/da/73-nutscrew? (http://Http://3drotor.com/da/73-nutscrew?) Sivulta löytyy ja samaa kokoa kuin hensussa;D
-Samppa
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Falconi - 31 Lokakuu, 2013, 21:19:17
Jo valmiiksi kevyessä kopterissa ne pienetkin kevennykset keventää enemmän kuin taas painavassa ;)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 28 Joulukuu, 2013, 19:01:24
Vaihdoin muutamia helposti vaihdettavia pultteja titaanisiksi. 15g tippui Hensusta paino.
Sen verran monta rammaa että, seuraavaksi vaihtoon menee kaikki servon kiinnityspultit.
Kattoo sitten..
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: ropellihattu - 28 Joulukuu, 2013, 22:11:42
Silti, en käsitä ellei joku kerro mikä on saavutettu hyöty? "Huomaa lennätyksessä", se on fiilisjuttu, ei fakta.

Itse kannatan titaania toki, esmes simmulaseissa kehykset ei tulis olla mitään muuta...

Noh, tämä vaan taas vastaaninttämisen innosta, ei itse asian kritisoimisen ilosta.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 28 Joulukuu, 2013, 22:56:00
Ei se 15g toki maata kaatava juttu ole. Mutta sitten kun otetaan se gramma sieltä toinen täältä, niin sitä alkaa kerääntyä ja kokonaisuutena tekee huomattavan eron.
Aiemmin tuolla taisin mainita että, 50g painomuutoksen huomaa helposti lennossa. Siitä tämä ajatus sitten lähtikin.

Esimerkkinä..
Kaverilla sama kopteri. Kevyempi moottori / moottoripukki, ja raskaammat akut.
Lentopaino meilla sama, mutta mulla puolet enemmän tehoa. Eikä lentoaikaerokaan mikään massiivinen ole jos samaan tyyliin lennättää.

Ennen tätä mun laihdutusintoa, mulla oli huomattavasti enemmän painoa kuin toverilla.
Ja nyt tuo mun Hensu heilahtelee niin vimmatusti että. Verrattuna siihen miten ennen laihdutusta.
Sen eron kyllä huomaa sivusta seuranneetkin.

Ja lentoajan pidentyminen on tietysti ihan kiva-asia.

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: 4D - 29 Joulukuu, 2013, 00:09:29
Ihan mielenkiinnosta, paljonko se sinun Hensu painaa lentokunnossa?

Jari
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 29 Joulukuu, 2013, 00:23:03
Ei se nyt mikään erityisen hirmukevyt ole.
Mutta huomattavat painonnousut tuli siitä kun, olen saanut ymmärtää ettei 700 kopterissa juuri painonnousua huomaa. Siitä johtuen olin värkännyt surutta esim. akkuihin hiilarilevyä ja oli jännitehälytintä ja mitä ym..

Nyt lentopaino on 4877g kohtuu tarkalla puntarilla punnittu. Eli ei se mikään kevein hensu maailmassa ole :)

Niistä mun erinäisistä huolettomista virityksistä johtuen painoa on nyt hävinnyt n.300g
Ja se on paljon.

Painoa tällä hetkellä lisää.. moottori Scorpion 4525, Croco moottoripukki, X-runkotuki, Henseleitin omat runkotuet molemmin puolin, kolmas laakeri kardaanilla sekä akut TP 4400 65C.

Eli roinan määrään nähden ei ole raskaimmasta päästä tämä kepakko.

Seuraavat akut tulee kevyemmät.

Edit: Noparissa iso siili joka on turhan iso. Vielä..
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 29 Joulukuu, 2013, 13:02:14
Mulla Hensulla on painoa 4.9kg 4000mAh akulla, HK-4525 520kv 5+5x1,5YY mosalla ja jlog2+gps
Punnittu normi digi henkilövaa'alla

Srimokin Ti ruuvit taitaa siirtyä Goblin Speediin, kunhan vaan saapuu työpöydälle:)

-Samppa
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 29 Joulukuu, 2013, 13:56:13
4852g nyt :)
Vähän turhaa roinaa pois.
En huomannut kolmannesta laakerista kardaanissa mitään hyötyä.
Ja X brace vaihtui kevyempään.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 11:10:42
Nyt melkein kaikki ruuvit vaihdettu. Painoa lähtee pulttiakohden noin puolet koska, kantatyyppi on erilainen. Kupukannassa on selvästi vähemmän materiaalia.
Kaikkia ruuveja en ole vielä saanut, ovat matkalla.
Pultit tuli maksamaan vähän alle 200€.
Samalla vaihtorumballa olen laittanut hiilikuituiset  prikat, joten senkin ansiosta painoa lähtee aika kivasti.
Ihan tyytyväinen olen laihdutukseen. Painoa lähtee useita kymmeniä grammoja.
Saan tietää tarkemman määrän vasta kun saan uuden akun :) Unohin punnita vanhan patterin ennenku hävitin sen. Olen punninnut kopterin aina akun kanssa :/ Joten pitää ensin tietää uuden akun tarkka paino.

Tarkoituksena olis myös vaihtaa TDR:än 3mm kierretangot titaanisiin. Mutta on todella vaikea löytää semmosta.
Tai löytyy, mutta postikulut megalomaaniset, tai minimitilausmäärä 100kpl tai sitten jossain 1000 kiloa  ;D
Mulle riittäs yksi metrin tanko paloiteltunakin.

Täältä sais kappaleittain tankoja, mutta ne postikulut 30 puntaa.
 http://www.ti-shop.com/index.php/m3mm-dia-1000mm-long-titanium-grade-2-threaded-rod.html (http://www.ti-shop.com/index.php/m3mm-dia-1000mm-long-titanium-grade-2-threaded-rod.html)
Pikkusen hirvittää.
Mahdan kuitenkin tilata jossain vaiheessa, jos vaikka joku tarttis tuolta jotain niin tekis kimppatilausta.

Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta.. missä sitten on loppupeleissä kun kalkkiviiva häämöttää ::)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: xio - 06 Tammikuu, 2014, 15:37:03
Lainaus
Nyt melkein kaikki ruuvit vaihdettu. Painoa lähtee pulttiakohden noin puolet koska, kantatyyppi on erilainen. Kupukannassa on selvästi vähemmän materiaalia.
Kaikkia ruuveja en ole vielä saanut, ovat matkalla.
Pultit tuli maksamaan vähän alle 200€.

Mistä oot tilaillu näitä?
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 15:53:38
Tämä just oli kaikista typerin asia koko titaaniruuvittamisessa. Kaikkia ruuvimalleja ei tosiaankaan saanut samasta paikasta. Hirvee homma oli googletella sieltä sun täältä.
Amain Hobbies oli yksi paikka.
Sitten Ebaystä tuli otettua aika paljon.esim:
http://www.ebay.com/itm/220921823264?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/220921823264?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/221024591237?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/221024591237?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/321271011266?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/321271011266?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/320820152106?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/320820152106?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/220944957605?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/220944957605?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/220944958807?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/220944958807?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/111249163276?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/111249163276?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

http://www.ebay.com/itm/251075386444?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 (http://www.ebay.com/itm/251075386444?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)

modelfixings.com tais tulla m2.5 kokoiset servoihin. Mutta näissä oli paljon heittoa hexissä. Toiset oli työkaluun sopivia ja toiset väljiä. Mutta se nyt servoissa ei haittaa. Paikalleen laitoin. Yksi nuljahti kiristettäessä ja jätin sinne. On sitten sen ajan murhe kun pitää irrottaa. Jos oisin tän tienny, olisin ostanut ylimääräisiä että olis saanut valkata.
Nimittäin tätä kokoa ei meinannut löytyä, ei sitten mistään.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 19:27:53
Tais mahdollisesti löytyä ratkaisu M3 kierretankojen saannissa.
http://www.sdshobby.com/titanium-alloy-knurled-push-rod-m3x75mm-with-double-sides-counterclockwise-teeth-p-2101.html (http://www.sdshobby.com/titanium-alloy-knurled-push-rod-m3x75mm-with-double-sides-counterclockwise-teeth-p-2101.html)

Nämä nyt on jotain titaanihässäkkäseosta jonka hintakin kertoo, mutta kokeilen tilata niitä jonkun verran niin voi tehdä lujuustestejä ja todeta voiko niitä käyttää.
Tanko on 3mm vain kierteen osalta ja muualta vahvempaa, eli täytyy sorvata ohuemmaksi ensin.

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: J@ni - 06 Tammikuu, 2014, 19:36:51
Mun kikotin painaa ilman akkuja 3420g
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 19:49:40
Eli 240g mulla keppoisempi. Mun hökötys nyt painelee 3180g.
Siinä on punnitushetkellä 3kpl akkusträppiä ja Radixin blade holder. Eli tasan kaikki muut muttei akkua.
Tästä nyt vielä jonkin verran lähtee.

Taidan sittenkin tilata pelkkää titaanitankoa ja ite nakertaa kierteet. Ei tuo nyt niin kovaa ole etteikö se onnistu kierrepakalla sirvauttaa. Pitää vaan hyvin laittaa Rocollia.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: J@ni - 06 Tammikuu, 2014, 20:02:29
Eli 240g mulla keppoisempi. Mun hökötys nyt painelee 3180g.
Siinä on punnitushetkellä 3kpl akkusträppiä ja Radixin blade holder. Eli tasan kaikki muut muttei akkua.
Tästä nyt vielä jonkin verran lähtee.

Taidan sittenkin tilata pelkkää titaanitankoa ja ite nakertaa kierteet. Ei tuo nyt niin kovaa ole etteikö se onnistu kierrepakalla sirvauttaa. Pitää vaan hyvin laittaa Rocollia.

Mistäköhän oot saanut 240g kevyemmäks kun mulla?
Mulla kans blade holder ja parit hihnat tossa painossa. Tällähetkellä vakio moottoripukki ja 4035 motti eikä mitään ylimääräisiä esim. beciä.
Noparina 120 Power jive ja rektumin sateliitit sekä servoina bls451 ja bls 251 mitkä ei paljoo paina.

Sielä pohjoisessa taitaa olla maan vetovoima pienempi? ;)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 20:17:56
Mulla..
samat servot. Sama nopari suht isolla siilellä. Sekä 2 sateliittiä.
Moottoripukki raskaampi eli Crocomount.
Motti Scorpparin 4525.

Mulla on tuossa pari gramman tarkkudella olevaa puntaria ja molemmat näyttää grammalleen samaa tulosta. Joten en jaksa uskoa lapin hempeään vetovoimaan  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Tohtori R - 06 Tammikuu, 2014, 20:32:05
lavat? niissä on painoeroja.

koppa paikallansa?

240g on kyllä todella paljon ja tuntuu varmasti kun sulla on veläpä järeempi tekniikka.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 20:37:51
AI NIIN. Koppa  :-[
Lavat on Radixin 710 V2. Perässä Radixin 110.
Koppa painaa 182g.
Eli siis yhteensä 3362g.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Miika - 06 Tammikuu, 2014, 21:00:04
Vaihdatte ruuveja kevyempään mutta lennätte canopy paikallaan? Eikös canopy ole vain "turhaa painoa", yhtälailla kopteri ilmankin lentää :)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 21:16:21
Kopalla on aika iso merkitys.
Näkee kopterin asennot helpommin.
Aeromystilliset asiat toimii huomattavasti liukkaammin.
Joten mä en tule koskaan tekemään edes testileijutusta ilman hyttiä.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 06 Tammikuu, 2014, 22:20:07

Kopalla on aika iso merkitys.
Näkee kopterin asennot helpommin.
Aeromystilliset asiat toimii huomattavasti liukkaammin.
Joten mä en tule koskaan tekemään edes testileijutusta ilman hyttiä.
Voishan tota koppaakin  keventää.
Yleensä ne on tehty melko paksusta matosta.
Luulen että hiomalla ja tekemällä vähän jäykisteitä kopan painosta saisi puolet pois.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 06 Tammikuu, 2014, 22:28:40
Mun mielestä hensun koppa on aika ohut jo valmiiksi.
Ei oikein ole intoa lähteä sitä hinkkaamaan  :D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 11 Tammikuu, 2014, 19:54:02
Nyt alkaa pikkuhiljaa TDR:än lopullinen lentopaino hahmottua, abaut.
N.15g vielä laihtuu ruuveilla jotka on matkalla.
Mutta nyt ollaan semmoisissa lukemissa kuin 3303g. Tästä puuttuu vain akut.
Revolectrix ilmoittaa tilaamani 3700mAh akkuparin painoksi 1140g.
Kaikki huomioiden,,, lentopainoksi hahmottuu suunnilleen 4428g

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: patse - 11 Tammikuu, 2014, 21:23:55
Mun mielestä hensun koppa on aika ohut jo valmiiksi.
Ei oikein ole intoa lähteä sitä hinkkaamaan  :D

Tässä sulle yks "idea".Poraat siihen koppaan pieniä reikiä eivät juurikaan näy paino putoo ja tuuletus paranee eli lämmöt laskee ja tehot pysyy ;)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 11 Tammikuu, 2014, 21:26:26
Ja ilmanvastus lisääntyy.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 12 Tammikuu, 2014, 10:00:08
Saksasta tais saada Tdr koppaa täys hiilarisena, vastariantennit täytyy sit vetää kopan ulkopuolelle.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 12 Tammikuu, 2014, 10:02:45
Niin on :) En tiedä paljoko painaa. Ei ole sattunut silmään tieto.
Mutta se on varmaa ettei sillä sitten malta torpata  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: njs - 12 Tammikuu, 2014, 10:18:31
Ootko miettinyt moottorin vaihtamista -> Pyro 700-52. Tuollehan voisi riittää Jive 80HV.

Noilla säästäisi painosta n. 200g joka varmasti tuntuisi jo lennossa.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 12 Tammikuu, 2014, 10:35:41
On se käyny mielessä. Muttaku. Arveluttaa notta riittääkö potku.
Mutta mieli tekis kokeilla. Jos käytettynä sopivasti ilmaantuu niin vois kokeilla.
Vähän harmittaa kun möin 80hv nopan pois. Kun aattelin etten tartte.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 12 Tammikuu, 2014, 11:57:25
Pyro750-56comp vois olla aika tiukka, tosin Jive 80HV ei välttämättä riitä.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 12 Tammikuu, 2014, 14:00:34
Mä en nyt oikein kässää kun en löydä mitään teknisiä tietoja mistään tuohon koneeseen.
Hinta sentään löytyy. Mutta täytyyhän siitä nyt muutakin tietää.
Eiks se pitäs olla ihan toisinpäin.  ;D Riittää kun teknist tiedot tietää, hintaa ei niinkää  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 17 Tammikuu, 2014, 19:57:59
Nyh on kaikki ruuvit titaanisia. Paitsi nupin lapojen pultit.
TDR nyt painaa ilman akkuja 3284g
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: puisto_kemisti - 17 Tammikuu, 2014, 20:04:36
Nyh on kaikki ruuvit titaanisia. Paitsi nupin lapojen pultit.
TDR nyt painaa ilman akkuja 3284g

Mitä se oli ennen vaihtoa?
Uskallatko kertoa vielä että mitä se kaikkiaan kustansi?
Oletko huomannut mitää erikoista "kevennetyssä" versiossa?
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Otou - 17 Tammikuu, 2014, 20:19:09
Mitä se oli ennen vaihtoa?
Uskallatko kertoa vielä että mitä se kaikkiaan kustansi?
Oletko huomannut mitää erikoista "kevennetyssä" versiossa?

Se ainakin tuntuu kalliimalta eli paremmalta  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 17 Tammikuu, 2014, 20:45:13
136g mulla kevyempi kuin J@nin.
Vaikka mulla hieman painavampi moottori ja moot. pukki.
Pelkillä titaaniruuveilla laihtuu suunnilleen ehkä 150g abaut. Ehkä enemmänkin. 
Hieman vaikea sanoa kun samalla vaihdoin myös prikat hiilikuituisiin.
Homma maksoi sen parisataa tai vähän alle. Prikat tein itte.

Jos tämä tuntuu jonkun mielestä turhalta, niin koita laittaa 700 kopukkaan 150g lisäpainoa niin tiiät mistä on kyse 8)
Ja jos et huomaa mitään,  niin jätä paino paikalleen ja lentele tyytyväisenä sillä jonkuaikaa.
Vaikka puolikesää ja ota sitte pois. Jos et huomaa sittekkää eroa niin mahtava juttu, aivan sama millä lentelet, kaikki tuntuu samalta  ;)   ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Otou - 21 Tammikuu, 2014, 09:30:00
Nyh on kaikki ruuvit titaanisia. Paitsi nupin lapojen pultit.
TDR nyt painaa ilman akkuja 3284g

Ihan mielenkiinnosta punnitsin tuon Assault 700 kikkareen. Digitaalinen kirjevaaka antoi tuloksen 3376g ilman akkuja eli ei mikään ihan mahdoton läski :) Noista painoista vielä sen verran että painoeron huomaa selvästi 4400 ja 5000 pakkojen välillä. Siksi pidänkin noista 4400 enemmän..
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Tammikuu, 2014, 09:56:01
Ei oo painava ei. Oliko sträpit mukana?
Millaisilla sähköillä se olikaan? En nyt muista vaikka olen seurannutkin sun säiettä.
Ja muitakin varten sen vois tähän laittaa.  :)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Otou - 21 Tammikuu, 2014, 10:23:36
Ei oo painava ei. Oliko sträpit mukana?
Millaisilla sähköillä se olikaan? En nyt muista vaikka olen seurannutkin sun säiettä.
Ja muitakin varten sen vois tähän laittaa.  :)

Valehtelin 74g Tietty toi hiilarilevy missä akut kiinni lasketaan kopuun mukaan eli 3450g. Tosin akut saa kiinni ilman sitäkin hyvin. Täytyy tänään koittaa ilman levyä.

sähköt:


Moottori: Align 700mx 510kv
ESC: Castle ice2 80A HV
Nuppiservot: Align 615
Peräservo: Align 655
Gyro: VBar mini
Lavat: Align 690
Perälavat: Align 115
Vastari: Ar6210 + satelliitti
Bec: Align jotain
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Tammikuu, 2014, 10:36:21
Aikalailla erilaiset setupit ja muut oheiskamat meillä. Jotta silleen vähän huono vertailla.
Mutta niinkun sanotyiin, ei ole raskas Assault.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Otou - 21 Tammikuu, 2014, 10:42:22
Aikalailla erilaiset setupit ja muut oheiskamat meillä. Jotta silleen vähän huono vertailla.
Mutta niinkun sanotyiin, ei ole raskas Assault.

Näinhän se on. Lähinnä ainut mihin voi verrat on kokoluokka :) Assaut tuntuu höyhenen kevyeltä verrattuna tohon 700 Nitroon vaikka senkin tuntuma fbllän myötä muuttui selvästi parempaan suuntaan..
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Tammikuu, 2014, 10:48:11
Jeps :) 
Se on tuo hiilikuitulevykin aika raskasta loppupeleissä.
74g akun kiinnityslevy. Huh. Tämän takia minä otin "noparihyllyn" pois.
Aivan liian painava  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 02 Helmikuu, 2014, 12:45:30
Nyt pääsin paremmin testaileen kevennettyä kopteria.
Olen oikein tyytyväinen koko kevennysurakkaan.
Kierroksia sai pudottaa kaikilla lentotiloilla baut 13% ja siltikin kopteri käyttäytyy hätäisemmin kuin ennen.
Lentoaika kierroksien tiputtamisen, ja kevyemmin käyttäytyvän kopterin takia on vähintäänkin sama kun ennen.
6-7min. latausta ja 6min. lentoa yhdellä akkuparilla  ;D  Latausvirta vain 30A.
Kopteri on nyt jotenkin paljon herkemmin reagoiva kaikkeen. Expoilla tai muulla säädöllä vois pikkusen rauhoitella. Pitää nyt ensin lennellä ja kattoo miltä se jatkossa tuntuu.
AH ihanata 8)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 05 Helmikuu, 2014, 12:41:19
Eli loppu tulema on se, että kaiken turhan painon poistaminen kannattaa. Se paljonko se tulee maksamaan on sivuseikka, kun lentoaikaa saa mahdollisesti pidennettyä tuon diskloadin pienentymisen johdosta.

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 05 Helmikuu, 2014, 12:50:55
Juur näin. Just olen lennnättämässä. 6min. Latausta ja 6min. Lentoa.
Kierrokset huomattavasti pienemmät kuin ennen mutta silti kopteri on ärtsympi selvästi.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: oskuk - 05 Helmikuu, 2014, 14:23:21
Paljonko oli kokonaismassan pienenemä? Massasta kai tässä oikeastan enemmän puhutaan, kuin painosta.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 05 Helmikuu, 2014, 15:04:05
valitettavasti tähän en pysty antamaan tyhjentävää vastausta  :-\
Kevennys tapahtui pikkuhiljaa ja samalla painoa viilasin myös muilla konsteilla.
Mutta normi pultteihin verrattuna titaani on n.40% kevyempää.

Muita kevennyskohteita mm. oli..
Runkolevyt yhdistävät alumiini kepakot ei ollut putkea, nyt on.
Noparihylly hiiteen.
Rungon jälkiasennustuet hiiteen. Henseleitin oma on riittävä yhden lisäputken kanssa.
Kaapelit tasan oikean mittaisiksi.
Akkuihin ei mitään ylimääräistä yhdistävää hiilarilevyä tms.
Akkukotelon yläpuolella olevat silikoniputket huit hiiteen.
Crocomount moottoripukin kevennys, ja samalla jäähdytys parani roimasti.

Vaikka titaaniruuvit maksoi n. 200€ se oli joka euron arvoista. Millään muulla kostilla kopteria ei tähän timmiin saa. Paitsi vielä kevyemmät akut. Sekin olis nyt mahdollista ilman että lentoaika putoais naurettavan pieneksi.
Saattaapi olla että seuraavat patterit on 3300mAh. Lentoaika varmaan pysyttelis 5min. nurkilla. (Nykyset akut siis 3700mAh ja entiset 4400mAh.)

Kaikista suurin pelko tässä kevennyshommassa mulla oli se että, tuleeko kepakosta liian tuuliherkkä. No ei tosiaankaan.
Ykspäivä lennätin 7m/s tuulella. Ei ahistanu yhtään. Paitsi latauksen aikana kopukka yritti kaatua itekseen :D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 09 Helmikuu, 2014, 16:39:41
Sain vielä Hensusta painoa pois ja lentopaino on nyt 4474g
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: TeroS - 09 Helmikuu, 2014, 19:57:10
mikä oli lähtöpaino?
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 09 Helmikuu, 2014, 20:56:59
Yli viidestä kilosta abaut lähdetty.
Nyt vielä yksi "lisäpainokohde" poiston alla. Siitä poistuu arviolta 22g.
Lentopainoksi tulis arviolta 4452g.
Mistähän vielä viilais että painoksi tulis hieno nelosien suora  ;D ;D

Kokonaisuudessaan siis yli puoli kiloa hävitetty.
Ero lennätyksessä entiseen on huima !
Akku kestää pidemmälle vaikka on pienempi,
ja kopteri on todella paljon ketterämpi vaikka kierroksia laskettu roimasti.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 10 Helmikuu, 2014, 12:19:28
Nyt ollaan 4450g lukemissa.
Ehkä olis vähempikin kevennys riittänyt, mutta katotaan kestääkö :)

(http://i1.aijaa.com/t/00947/13040544.t.jpg) (http://aijaa.com/DLT87q)



Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Toeh - 10 Helmikuu, 2014, 19:51:25
Saakos siihen onttoa pääakselia?
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 10 Helmikuu, 2014, 20:10:03
Vakiona
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Toeh - 10 Helmikuu, 2014, 20:17:19
Tämän aiheen innoittaman aloin tuota mun Rushia punnitsemaan.

3 822g ilman akkuja ja blade holderia canopyn kanssa.

+

147g vastariakku

+

1379g 2x Gens Ace 6S 4400mah


tekee lentopainoisena siis sen

= 5384g

Nupissa on Futaba BLS451 ja perällä 256HV. Moottorin J@ni:n käämimä 700MX ja noparina YGE160HV. Lapoina EDGE 713mm ja EDGE 115mm.

Silti tuntuu ilmassa tosi kevyeltä viedä. Melkeen liianki.  ;D Kai se on ku ei paremmasta tiiä. Tuulessa ei kyllä paljoa pompi.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 10 Helmikuu, 2014, 20:21:35
Melkein kilo eroa mun lentopainoon  :-\
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Toeh - 10 Helmikuu, 2014, 20:29:07
Minkä paksuset runkolevyt hensussa on? Rushissa on 2mm levyä ja parhaimmassa kohtaa sitä on 6 samassa tasossa eli läpileikkauksena 12mm hiilaria. Eihän tuo kevein rakenne toki muutenkaan oo. Mitotettu EDGE 753mm lavoille ja 14S setupille.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: njs - 10 Helmikuu, 2014, 20:30:23
Tämän aiheen innoittaman aloin tuota mun Rushia punnitsemaan.

3 822g ilman akkuja ja blade holderia canopyn kanssa.
+
147g vastariakku
+
1379g 2x Gens Ace 6S 4400mah

tekee lentopainoisena siis sen
= 5384g

Nupissa on Futaba BLS451 ja perällä 256HV. Moottorin J@ni:n käämimä 700MX ja noparina YGE160HV. Lapoina EDGE 713mm ja EDGE 115mm.
Silti tuntuu ilmassa tosi kevyeltä viedä. Melkeen liianki.  ;D Kai se on ku ei paremmasta tiiä. Tuulessa ei kyllä paljoa pompi.

On se painava :) Jos vertaa mun 7HV:hen, nuppiservot, akut, nopari ja motti samat. Perällä mulla on BLS251 (paino sama kuin 256:ssa), vastariakun tilalla Gryphon Quasar (painoa 20g + johdot) ja lavat Edge 693 SE (paino 1g vähemmän kuin 713 Edget). Ja lentopainoksi tulee aika tarkkaan 5kg.

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 10 Helmikuu, 2014, 20:32:28
Hensussa on 2mm hiilarista kaikki.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 11 Helmikuu, 2014, 09:33:59
Laskeskelin, punnitsin, arvioin että, 50g poistuis jos vaihtais peräputken hiilikuituiseksi.
Maksaisi n.50€ per putki.

Edit: Eipä ollutkaan ihan niin helppoa. Putken seinämävahvuus aika kummallinen. Menis liikaa värkkäämiseksi.
Eiköhän tää ole nyt tässä tämä kevennys puuha.
Tästä jos tahtoo mennä eteenpäin, pitää purkaa kepakko ja alkaa jyystämään metalliosia. Se ei tässä vaiheessa innosta.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 12 Helmikuu, 2014, 10:11:43
No jos nyt vähän vielä  :o
Lentopaino 4442g

Edit: 4441g
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Jalippo - 12 Helmikuu, 2014, 13:47:28
No hitto! Nyt tarviit jo 2 gramman lisäpainon! :)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 12 Helmikuu, 2014, 13:49:58
Niinpä. Reisille meni :'(
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 13 Helmikuu, 2014, 18:46:55
Oi oi oi oi, oi.   ;D 
Kyllä nyt on messevä lennättää kaiken tuo keventämisen jälkeen.
Ei todellakaan mennyt hukkaan grammojen viilaaminen.

Aiemmin 65% kaasu oli se jota yleisimmin käytin semmoseen rajumpaan lennätykseen.
Nyt ne samat jytkyt lähtee 45% kaasulla  ;D Ja jopa enemmänkin. Siis 20% vähemmän kiekkoja.
Siitä huolimatta kopteri kääntyy nopeammin ja pienemmässä tilassa, liikkeet on terävät, ym.
Akun kapasiteetti pudotettu 4400mAh 3700 milliÄmpäriin.
Silti lentoajat on jopa pidentyneet, tai sanotaanko että, vähintäänkin pysynyt samana, ettei ainakaan liioitella  ;D

Minulla on semmonen tunne tullut että, kopteriharrastajat eivät ole riittävästi kiinnittäneet huomiota kikottimiensa painoon. Varsinkaan isommissa koptereissa. En tiedä miksi.

Mulla on nyt sitä painoa pudonnut reippaasti yli puolikiloa.
Joten vetästäänpä semmonen suuntaa-antava laskutoimitus hatusta..
500g painoa pois ja tehoja pudotettu 20%.
Tämä tarkoittaa sitä että, jokaista 25 grammaa kohden tehoja saa pudottaa 1%.
Ei siis tosiaankaa ole yhdentekevää onko akuissa 10 sentin johdot tai 5cm piuhat. Tämä nyt vaan esimerkkinä, kun sieltä varmaan kaikkien on helpointa heti ensimmäiseksi keventää.

Suosittelenkin kaikkia harrastajia tästedes kiinnittämään huomiota ettei ylimääräistä painoa kanneta lennolla mukana. Alkakaa ihmeessä ottamaan turhat painot veke, ja kertokaa oma kokemus.
Kevyempi kopteri myös rasittaa mekaanisia osia vähemmän ja luulis, että kevyempi kopteri on kivempi torpata  ;D En tiiä kun en ole vielä kokeillut  ;D Se testi vielä tekemättä.

Vois olla jollekkin "hyvä" pisnes alkaa myymään titaaniruuvisettejä ym. linkkihässäkkää kuhunkin kopterimalliin, jos vaan harrastajat honais että painolla on väliä.

Tästä lähtien mun kopterissa ei tule oleman grammaakaan ylimääräistä painoa.

Heti kun mä saan jonkun toverin kaveriksi kentälle, istutan sen tassuihin kameran että saadaan videota nykysestä setupista taivaalla.
Olen viimeaikoina joutunut yksin lennättään niin on hieman vaikeaa kuvata  :)
Aattelin että ottais lyhyen videon, jossa muutamilla eri kierroksilla tekisin kaikilla samat liikkeet, niin näkisitte vähän miten Hensu nykyään käyttäytyy.

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: virtakuono - 13 Helmikuu, 2014, 23:15:14
Haje miut mukkaan viikonloppuna niin saat teipata mun käpäliin vaikka seittemän kameraa, kuvaan mielelläni tuota lentolaitetta :D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Kaapeli - 14 Helmikuu, 2014, 09:48:04
Itellä on nyt Synergyssä Turnigyn 5000mAh ja Genssin 4400mAh akkuja ajoakkuina. Olikohan noilla painoeroa peräti 200g. En vielä niin hyvin lennon aikana tunne noin pientä eroa, mutta sen olen kyllä huomannu että kevyempään akkupariin menee ihan järjestelmällisesti aina vähemmän virtaa sisään mitä nuihin Turnigyn sinitiiliin. Ero ei hirveän iso ole, mutta sen verran iso kuitenkin että peräkkäisillä lennoilla se on aina tuo raskaampi akku joka vie enempi virtaa mitä keveämmällä.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 14 Helmikuu, 2014, 10:58:57
On liian hyviä tuloksia tullut, joten päätin tilata pari hiilarista peräputkea.
Valmiina ei saa mutta, on niin yksinkertainen tuo TDR:än putki että niks naks.
Lyhennys ja pari reikää molempiin päihin.
Putkille tuli hintaa 50€ kpl. Alkuperäinen alumiininen maksaa 25€ kpl.

Firma mistä tilasin, ilmoittaa romuillensa tarkan painon, joten helppo laskea että 59g kevyempi tuo hiiliputki.
Tämä tarkoittaa siis periaatteessa suunnilleen taas kahden prosentin kierrosten vähentämisen  :)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Jalippo - 14 Helmikuu, 2014, 11:57:30
Ihan kateeksi käy kun tätä lukee.
Niin hieno kopteri, ihan vimosen päälle kaikki sähköt vedetty ja vielä tämä kevennyshifistely, jonka lopputulos näköjään yllätti itse mestarinkin!

Vaikka ihan vähän käy kateeksi, niin melkein enemmän jännittää sun puolesta - siinä ei oo itku kaukana kun tärähtää tellukseen oikein huolella.
Toisaalta ompahan ainakin keveämpi kassi kantaa kotiin.  ;D

Ainakin sen verran opiksi on otettu, että lisäpainoja mäkään en rupea koptereihini turhan takia laittaa.
Goblinista lähtee nyt vastarin akku, jäätävä BEC, nippu "ylimääräsiä" piuhoja ja Hobbywing 120A veks -> kaikki noi korvataan 120 Jivellä ja lyhyillä vedoilla. ;)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 14 Helmikuu, 2014, 12:09:13
Kyllähän 700 kokoisen kopterin tumppaaminen aina tuntuu pahalta. Mutta, se kuuluu tähän harrastukseen.
Vähän niinkun kiipeilyssäkin tahtoo olla ylämäkiä  ;D
Keskimäärin 500 €ugenea tahtoopi torpissa huveta.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 15 Helmikuu, 2014, 17:25:30
Saimma ees jotain huonoa videokuvaa. Just vaan tietenki piti koko pohjosen autokoulurekat tulla samalle tontille. Eipä siinä sitte viittiny kikkailla.
Videon laatu surkea. Mä sain vissiin sössittyä tarkennuksen.

http://www.youtube.com/watch?v=5ExqP-Tp94c#ws (http://www.youtube.com/watch?v=5ExqP-Tp94c#ws)

Varmaan joku muistaa millaisia kierroslukuja milläkin prosenttiluvulla tulee?
Käytössä oli siis 30, 45 ja 80% jengat.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 15 Helmikuu, 2014, 19:50:19
-31g
Lentopaino 4410g
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: virtakuono - 15 Helmikuu, 2014, 20:00:48
Ei sitte näköjää ollu mun kädetkään kovin vakaina kun kuva välistä vähän tutisi. Ja johtu varmaan myös siitä että sormet otti kylymää tuosta tuulesta. ja mistä hemmetistä mie tierän missä noissa omenan iluureissa on mikrohvooni :D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 18 Helmikuu, 2014, 07:57:10
Nakkifakiiri:D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Helmikuu, 2014, 18:21:21
Tuli ostettua 25x24mm hiilukuituputkea josta tein hensun peräputken.
Laitoin paikalleen ja alkoi tuntua siltä ettei se kestä.
Jotenkin se meni linttaan liian helposti kun painoi sormilla.
Myös taipui suht helposti.
Aattelin etten ota riskiä koelentää sitä ja vaihdoin alkuperäisen takaisin.
55g oli kevyempi alkuperäistä. Joten paksummalla seinämällä ei olis hyödyttänyt ottaa.
Kumpa sais jostain samanlaatuista hiilaria kuin Hirobo käyttää esim. Leptonissa.
Puolimillisellä seinämällä ja silti aivan järkyttävän jäykkää.

Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Maikko - 21 Helmikuu, 2014, 19:54:17
Kivasti vaihtaa suuntaa. Oliko lapakulmia kuinka?
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Helmikuu, 2014, 20:00:20
+-14 astetta idle 1ja2.
30% kaasulla aika paljon vähemmän.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 21 Helmikuu, 2014, 20:31:23
Ostin logo 600se hiilari peräputken saksasta, kun muistais mistä, JiriK:lla saattaa tuo vielä olla? Oli ihan metrin staga, jäykkä ja kevytkin vielä.
-Samppa
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: 4D - 21 Helmikuu, 2014, 22:49:12
Ostin logo 600se hiilari peräputken saksasta, kun muistais mistä, JiriK:lla saattaa tuo vielä olla? Oli ihan metrin staga, jäykkä ja kevytkin vielä.
-Samppa

Ei ole JiriK:lla se on minulla tuon Scale 600SE:n sisällä, se taitaa olla Raptor 90:n hiilariperäputki. Sitä piti hieman lyhentää Logoon (dia. 25mm, length 805mm), mutta voi olla liian lyhyt TDR:ään. Saakohan sitä vielä jostakin? Halkaisijan puolesta käy TDR:ään -pituus kannattaa tarkistaa ennen tilaamista... ei mene 'linttaan'  :P

Tuo: http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?products_id=258 (http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?products_id=258)

Jari
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Helmikuu, 2014, 22:56:55
Mikähän ton seinämävahvuus on? Ulkoa 25mm mutta entä sisältä?
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: 4D - 21 Helmikuu, 2014, 23:04:15
1.2mm seinämä, vaikeasta paikasta mitattuna (kopterissa kiinni ja vähän näkyy perästä). Eli olisiko sitten sisähalkaisija 22.6mm

Jari
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Helmikuu, 2014, 23:09:11
Eli kevennyksen kannalta hyödytönta laittaa tuommonen.
Puolen millin seinämällä putki painaa baut 55g.
Millin seinällä melkein tuplat, eli 110g ja hensun alumiiniputki painaa täsmälleen saman.
Ainoa olisi toodella laadukas hiilari 0.5mm seinällä.

Tarttisko kukaan kahta hiilariputkea  ;D Olis myynnissä  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Jalippo - 21 Helmikuu, 2014, 23:11:03
Tilaat sit seuraavaks 0,5 mm seinämällä titaaniputkea. :)
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Helmikuu, 2014, 23:14:19
Sekään ei auta. Paino ei muutu juur mihinkään alumiiniputkeen verrattuna. Taitaa jopa nousta paino muistaakseni.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Jalippo - 21 Helmikuu, 2014, 23:24:00
Ok, no myy sit mulle se TDR ja eti joku kevyempi kopteri tilalle...  ;D
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: vee73 - 21 Helmikuu, 2014, 23:40:00
Ei taida kevyempää olla. Eikä yhtä hyvää  ;D hih
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: SJo1 - 21 Helmikuu, 2014, 23:50:00
Tuo Jarilla nykyään oleva putki ei ole Raptor 90 hiilarinen peräputki. Rapun putki on päältä sileä ja tuo muistaakseni oli karhea ja toimitettiin 1000mm pötkönä.
Otsikko: Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
Kirjoitti: Otou - 27 Helmikuu, 2014, 23:45:10
Paras laihdutus on noi akut. Tuli ekaa kertaa käytettyä noi 4400 gens 45c ja turnigy 5000 45c mallia sininen tiili vaalla. gens 685g kpl ja turnigy 885g kpl. Jotenkin toi 400g vaan tuntuu rankasti taivaalla. Eli käytännössä raskaamman tuntuinen kopu ja sama lentoaika..