Kopterit.net

Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: Matti Häkkinen - 10 Lokakuu, 2013, 19:11:39

Otsikko: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 10 Lokakuu, 2013, 19:11:39
Tein tänään testiä muutamilla 450 kokoisen 325mm FBL lavoilla.
 
Testissä oli ALZRC:n fbl lavat, Edgen 352 ja Lynx:n 325 FBL lavat.
 
Edget ovat stopeissa terävemmät kun ALZRC:n lavat mutta Lynx:t ovat viellä paremmat.
Muutenkin Edget ovat täsmällisemmät kun ALZRC:t mutta Lynx:t ovat vielä paremmat. Lynx:n lavoilla joutui tiputtaman nupin gainia koska ajoitain esiintyi värähtelyä.
 
Edgen lavat taas kuluttivat huomattavasti vähemmän (50-80 mAh)sähköä kun ALZRC:lavat. Lynx:n sähkökulutuksesta ei ole vielä tietoa koska akut ovat latamatta.
 
Yhteen vetona lento tuntumasta: Suurta eroa ei ole mutta on kumminkin. Kaikila näillä voi vetää ja on vedetty 3D settiä.
 
Edit.
Lynz lavat kuluttavat samanverran tai hiukan enemmän sähköä kun ALZRC:n lavat.
 
Taivuttelun lapoja pöydällä. Jäkimmät ovat LYNX sitten EDGE ja notkeimmat ovat ALZRC:n lavat.
 
LYNX ja EDGE ovat saman painoiset, ALZRC;t ovat n. 2g kevyemmät/lapa.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: HJK - 14 Tammikuu, 2014, 23:46:37
Ihan pakko kysäsitä (kun painaa mieltä) että mistä sen tietää mitkä Alingin lavat on FBL- lapoja ja mitkä FB-lapoja? Vain Alingin isopien lapojen tiedoissa on mainittu nuo käyttötarkoitukset, mutta 450 kokooisissa ei mitään viitettä mistä kysymys (liekö edes merkitystä?) Kyselin Storestakin, mutta ei vastausta.

Tosiasia kuitenkin, että kun vihdoin rohkenin kokeilla  :o 3G purkkia (testikäyttöön kootussa 450 kopussa), niin tulos on lähinnä harmillinen  >:( Toki on ihan vakaa paikallaan, mutta jos yhtään tuulee tai tarjoaa tikkua, niin kohta hirvee pärinä lavoissa! Seuraava miete olikin että millä lavoilla? - ja siinä sitä nyt ollaan! "sormi suussa".

Onneksi vanhat kunnon tankoset sentään lentää... Mitä niillä purkeilla tekee?- kun tuottaa pelkkää harmia täläiselle vanhalle kämäselle äijälle  ;D
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: rane78 - 14 Tammikuu, 2014, 23:53:47
Fb- ja fbl-lapojen painopisteet on eri kohdassa. Eli mun käsityksen mukaan fbl-lavoissa on kauempana keskiöstä. Aligni ilmoittaa tuotenimen kohdalla 3G joka tarkoittaa fbl lapoja. Mikäli kuvauksessa ei mainita flybarles tai 3G mallia on kyseessä fb-lapa.

Rane
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 15 Tammikuu, 2014, 06:44:55
Ihan pakko kysäsitä (kun painaa mieltä) että mistä sen tietää mitkä Alingin lavat on FBL- lapoja ja mitkä FB-lapoja? Vain Alingin isopien lapojen tiedoissa on mainittu nuo käyttötarkoitukset, mutta 450 kokooisissa ei mitään viitettä mistä kysymys (liekö edes merkitystä?) Kyselin Storestakin, mutta ei vastausta.

Tosiasia kuitenkin, että kun vihdoin rohkenin kokeilla  :o 3G purkkia (testikäyttöön kootussa 450 kopussa), niin tulos on lähinnä harmillinen  >:( Toki on ihan vakaa paikallaan, mutta jos yhtään tuulee tai tarjoaa tikkua, niin kohta hirvee pärinä lavoissa! Seuraava miete olikin että millä lavoilla? - ja siinä sitä nyt ollaan! "sormi suussa".

Onneksi vanhat kunnon tankoset sentään lentää... Mitä niillä purkeilla tekee?- kun tuottaa pelkkää harmia täläiselle vanhalle kämäselle äijälle  ;D

Ne Alignin uudella värityksellä oleva (ainakin mustat) ovat 3G eli fbl lapoja.
Mulla on sellaiset ja pidän niistä. Ei ne vanhat 3G lavatkaan ihan huonot ole.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: HJK - 15 Tammikuu, 2014, 09:46:16
Fb- ja fbl-lapojen painopisteet on eri kohdassa. Eli mun käsityksen mukaan fbl-lavoissa on kauempana keskiöstä. Aligni ilmoittaa tuotenimen kohdalla 3G joka tarkoittaa fbl lapoja. Mikäli kuvauksessa ei mainita flybarles tai 3G mallia on kyseessä fb-lapa.

Rane

Vanhana lennokkimiehenä tuosta "lapojen painopisteestä" tulee mieleen, että jos tavalliset lavat "haukkaa" (yliherkät) FBL-käytössä (?), niin eikö se tarkoita lavan painopistettä ajatellen lapaprofiilia ikäänkuin "siipenä". Silloin ymmärrän että painopisteen sijainti taaempana lavan etureunasta lukien! - tekee siitä herkemmän ohjausmielessä (pärjätään pienemillä ohjausliikkeillä). Ilmeisesti FBL-vaatii vakaampaa, eli painopiste lähempänä lavan etureunaa. Pikkusen hankala mitata tarkasti, mutta voisi olla hyvinkin valaisevaa saada selville. Vaatisi erityisen tosi herkän vaaitustelineen, jolla saisi tuon lapaprofiilin painopisteen esiin.

Koska lapa ei ole kiinteästi nupissa, niin myös kiinnityspisteellä suhteessa painopisteeseen lienee oma salattu merkityksensä. Sensijaan en ymmärrä että painopisteen paikka lapojen pituussuunnassa antaisi muuta efektiä kuin keskipakoisvoimien suhteen. Mikä sen merkitys lavan käyttäytymiseen eri kohtauskulmilla? - tuskin juuri mitään?

Olen nähnyt joskus paljon vaivaa saadakseeni 600 - halpislavat "täydellisesti tasapainoon", niin että massakeskipiste ja painot olisi sadasosagrammalleen kohdallaan. Yhtä tyhjän kansa! (pelkkää teoriaa). Paras tulos on ollut kun lavat kiikkuu tasapainossa tavallisella tasapainoituksella, vaikka massakeskipiste olisi muutaman millin sivussa tai toinen lapa gramman painavampi. Perustasapainoitus on ollut paras ja ehdottomasti helpoin systeemi.


Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Xen - 15 Tammikuu, 2014, 10:08:48
Vanhana lennokkimiehenä tuosta "lapojen painopisteestä" tulee mieleen, että jos tavalliset lavat "haukkaa" (yliherkät) FBL-käytössä (?), niin eikö se tarkoita lavan painopistettä ajatellen lapaprofiilia ikäänkuin "siipenä". Silloin ymmärrän että painopisteen sijainti taaempana lavan etureunasta lukien! - tekee siitä herkemmän ohjausmielessä (pärjätään pienemillä ohjausliikkeillä). Ilmeisesti FBL-vaatii vakaampaa, eli painopiste lähempänä lavan etureunaa. Pikkusen hankala mitata tarkasti, mutta voisi olla hyvinkin valaisevaa saada selville. Vaatisi erityisen tosi herkänvaaitustelineen, jolla saisi tuon lapaprofiilin painopisteen esiin.
Juuri tuo on ero FB- vs FBL-lavoissa. Ja tuo on helppo testata esim ruuvimeisselillä. Pyöreävartinen meisseli joka menee helposti lavan reiästä ja molemmat lavat roikkumaan etureunat vastakkain. FB-lavat menevät kärjistä ristiin kun taas FBL-lavat roikkuvat suorana eli ovat käytökseltää neutraalit.

Mutta Alignin 3G-lavat roikkuvat ihan samalla tavalla ristissä mitä FB-lavatkin. Onko niissä sitten jotain muuta eroa, en ole saanut selville (enkä ole jaksanu selvittää). Mutta kuten Matti sanoi, kyllä noilla 3G-lavoilla lentää. Jotka ovat siis painotukseltaan aikalailla samat mitä FB-lavatkin.

Tulee vain mieleen, että onkohan 3G-purkin asetukset oikein. Ei välttämättä tuo tilanne korjaannu vaikka olisikin FBL-lavat jos purkki yliohjaa liikkeitä.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: HJK - 15 Tammikuu, 2014, 10:37:21
Kiitos hyvästä informaatiosta!

Purkki ei taatusti ole asetuksissaan (järjettömän paljon mulle tuntematonta säädettävää), mutta jatkan tutustumista laittamalla ensin lapajutut kohdalleen. Purkkijutut on iha oma aiheensa, mutta aloitin purkituksen pienellä 450 pikakootulla koekopukalla koska säikeet on täynnä moninaisia 3G hämminkiraportteja. Toistaiseksi ajetaan yhä vaarille tutulla tankotekniikalla, kunnes FBL joskus toimii (?)

Kiittäen HJK
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Tohtori R - 15 Tammikuu, 2014, 11:47:37

Mutta Alignin 3G-lavat roikkuvat ihan samalla tavalla ristissä mitä FB-lavatkin. Onko niissä sitten jotain muuta eroa, en ole saanut selville (enkä ole jaksanu selvittää). Mutta kuten Matti sanoi, kyllä noilla 3G-lavoilla lentää. Jotka ovat siis painotukseltaan aikalailla samat mitä FB-lavatkin.

Fb lavoilta tuntuvat ilmassa vaikka 3g lukeekin. Ei kovin hyvät fbl käyttöön siis. En tiedä mitään niistä allun uusista mustista. En oo tainnu edes nähdä sellasia.

Kyllähän toiset käyttää jopa tahallaan fb lapoja fbl kopterissa niiden nopeuden takia. Taitaa kyllä olla aika harvassa nykyään. Pitch keskialueesta tulee ihan hirveä tuntuinen ja ennaltaarvaamaton
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 15 Tammikuu, 2014, 12:20:01
Fb lavoilta tuntuvat ilmassa vaikka 3g lukeekin. Ei kovin hyvät fbl käyttöön siis. En tiedä mitään niistä allun uusista mustista. En oo tainnu edes nähdä sellasia.

Kyllähän toiset käyttää jopa tahallaan fb lapoja fbl kopterissa niiden nopeuden takia. Taitaa kyllä olla aika harvassa nykyään. Pitch keskialueesta tulee ihan hirveä tuntuinen ja ennaltaarvaamaton
Ne Allun uudet ovat esim. 700mm koossa mielestäni huvin lähellä Railin lapoja. Käytös on ehkä jopa hiukan terävämpi. Rotatoi paremmin.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Otou - 18 Tammikuu, 2014, 19:56:48
Löysin sitte kamalimmat lavat ikinä. http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=49_137_454&products_id=26862 (http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=49_137_454&products_id=26862)

Tunnelma tosi levoton, nyökkii nopeuslennossa. Kävi niin että ei olisi huvittanut lentää loppuja kolmea akkua tyhjäksi noilla. Laiton takaisin 325 allut siksi aikaa että saan uudet allun 360 lapaset rikottujen tilalle ne on oikeasti hyvät!
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 18 Tammikuu, 2014, 20:47:42
Lainaus
Laiton takaisin 325 allut siksi aikaa että saan uudet allun 360 lapaset rikottujen tilalle ne on oikeasti hyvät!

Onkosulla sen uudet 325 lavat vaiko vanhat 3G lavat?
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Otou - 18 Tammikuu, 2014, 21:10:30
Vanhat 3g puikot
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 18 Tammikuu, 2014, 21:33:27
Vanhat 3g puikot

Ne uudet ovat aikalailla samanlaiset kun 360 lavat. Ei samanlaista pitoa kun 360 lavoilla. Mutta se johtunee pinta-ala erosta ei lavoista.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Otou - 18 Tammikuu, 2014, 21:41:52

Ne uudet ovat aikalailla samanlaiset kun 360 lavat. Ei samanlaista pitoa kun 360 lavoilla. Mutta se johtunee pinta-ala erosta ei lavoista.

Uudet allut on tosi kivat lentää ja lisäksi kauniit! :) ja pieree riittävästi 8)
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 18 Tammikuu, 2014, 22:07:19
Uudet allut on tosi kivat lentää ja lisäksi kauniit! :) ja pieree riittävästi 8)

Piereminen on virtauksen irtoamista lavasta eli tehonhukkaa.  :)
 
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Konna - 18 Tammikuu, 2014, 22:13:14

Piereminen on virtauksen irtoamista lavasta eli tehonhukkaa.  :)
Ainakaan minun korvaan dominan 360 pitkät lavat ei piereskelly vaikka niitä pomputitkin siinä.
Tai sitte minä vain tykästyin tohon Dominaan  ;D
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: TeroS - 18 Tammikuu, 2014, 22:51:47


Piereminen on virtauksen irtoamista lavasta eli tehonhukkaa.  :)

Ilonpilaaja! ;D
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: JuhoV - 18 Tammikuu, 2014, 23:15:04
Katotaas minkälaiset on radixsin 350 pitkät lavat kunhan saa tuon taas kuntoon jonain päivänä. Hakusessa olis siis saada räksästä kevyen tuntoinen lentää, nyt se on kuin tiiliskivi. Eli kevyen ja irtonaisen tuntoiseksi pitäisi saada ja samalla herkkää mutta loogista tuntumaa tikkuihin.

Edgellä olen ennen lentänyt mutta niitä ei taas ollut tarjolla eikä noidenkaan huonoja pitäisi olla, mutta kohtapa sen näkee.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: njs - 18 Tammikuu, 2014, 23:33:05
Katotaas minkälaiset on radixsin 350 pitkät lavat kunhan saa tuon taas kuntoon jonain päivänä. Hakusessa olis siis saada räksästä kevyen tuntoinen lentää, nyt se on kuin tiiliskivi. Eli kevyen ja irtonaisen tuntoiseksi pitäisi saada ja samalla herkkää mutta loogista tuntumaa tikkuihin.

Radixit on painavat (reilu 20% enemmän kuin Edget) ja tuntuma ainakin Warpilla oli kaukana kevyestä. Kokeileppa Gaui / Compassin 360mm lapoja, voisi vastata paremmin tuohon tarpeeseen. Tai sitten noita uusia alluja, paino on suunnilleen Edgen ja Compassin välimaastossa.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Korppi - 13 Helmikuu, 2014, 11:24:20
Tuli nuo allun uudet 325 lavat ja mielenkiinnosta piti vähän puntaroida.
Näyttäisi nuossa vanhoissa 3g ja normi lavoissa olevan pituussuuntainen painopiste lähes identtinen ja uusissa vähän sisempänä suhteessa pituuteen. Profiilin suuntaisesta painopisteestä ja profiilista en osaa sanoa, onko eroa.
Erikoista mielestäni, että nuo kaikki on olevinaan 325 pitkiä, mutta uudet on mitattu ruuvin reiästä ulospäin ja vanhat kokonaismitaltaan.
Uusilla en ole vielä lentänyt, enkä välttämättä muutenkaan huomais mitään eroa (tällä lentokokemuksella)

Streevan päällä olevissa on reikäpää justiin ja justiin lattiassa.

Alimmassa kuvassa näkyy hyvin pituus ero uuden ja vanhan välillä.
Otsikko: Vs: 450 kokoisen FBL lavat
Kirjoitti: Korppi - 30 Maaliskuu, 2014, 13:07:33
Nyt on uudet lavat testattu, mutta eihän tämmönen nyyppä oikeen muuta eroa huomannu kuin että virtaa meni enemmän. Ennen oli 5.30 timerissä ja joutu puottaan 5.00, kun meinas mennä akku kuivaksi.