Kopterit.net
Helikopterit => Thunder Tiger => Kopterivalmistajat => Thunder Tiger Nitro => Aiheen aloitti: Maikko - 20 Heinäkuu, 2008, 22:57:23
-
Terve,
Raptor 50 (EvoR), OS 50 SX-H ja header tankki. Pitch maksimiliikkeet +-9 astetta, fuilina 15% Rapicon.
Ongelma on seuraava:
- Kun flippaan kopterin seljälleen ja heti negatiivista kulmaa niin moottori hyytyy. Kuorma pitää ottaa pois että herää taas henkiin.
- Selkäleijuttelussa ei ole ongelmaa.
- Eikä siinä että ensin leijuttaa selällään ja sitten lyö negatiiviset kulmat. Nopeassa flippauksessa ongelmat tulevat esiin.
- Normaalisti pompottelussa positiivisilta negatiivisille kulmille ei ole ongelmia.
Tsekkasin että klunkkiletkuissa ei ole vikaa. Päätankin letku on ehkä hieman liian pitkä, mutta ei pitäisi haitata. Mitäs muuta tossa voisi olla pielessä? Moottori pitäisi olla säädöissä. Hyytyykö se vaan kulmien alla?
Ideoita? ???
8)
-
-
Luultavasti kulmiin hyytyy se on vaan 50 mulla on vaan +9 idlellä ja kyllä se 91 O.S. hyytyy kanssa jos lyö täydet kulmat heti.
-
Luultavasti kulmiin hyytyy se on vaan 50 mulla on vaan +9 idlellä ja kyllä se 91 O.S. hyytyy kanssa jos lyö täydet kulmat heti.
Mutta kyseessä ei ole täydet kulmat. Nyt kun muistelen niin se hyytyi mm. silmukassa, jossa siis kevensin vaan kulmia. Itse taidan kuitenkin epäillä vahvimpana alakierrosten neulan säätöjä. Menee varmaan laihalle.
-
-
Itsellä sama ongelma johtui lapakulmien epäsymmetrisyydestä.
Oli tullut kasattua huolimattomasti ja kulmat oli +8 ja -11 :o
MJP
-
Mulla Rapukassa OSsin hyperi kesti +-12 ihan kevyesti. Ei mitään ongelmaa, paitsi se hyytyminen selälleen flipissä, jossa koko kone tuhoutui. Epäilisin että polttoainejärjestelmässä tai neulojen säädöissä oli jotain häikkää. Talvella porasin tosiaan ylämikserit niin että sain sen +-12 kevyesti ulos, ja toimi todella hyvin, sitten keväämmällä lämpimässä säässä sattui tuo torppi.
Eli neulat tarkistukseen...
-
Kyllä tuo minustakin polttoainepuolen ongelmalta vaikuttaa. Kun tulee paljon G:tä, niin pa-syöttö kuristuu. Itsellä oli Rapukassa samantyylinen ongelma, mikä ilmeni kovassa vedossa. Otin pois headerin klunssin ja laitoin tilalle parin sentin mittaisen pa-letkun, mikä ottaa pa:n headerin keskipisteestä (pitää tietysti muistaa olla ajamatta hederia alle tuon rajan ;)). Ongelma hävisi, mutta en ole varma johtuiko se headerin vai päätankin letkuista, koska vaihdoin kaikki kerralla.
-Jari
-
Mulla Rapukassa OSsin hyperi kesti +-12 ihan kevyesti. Ei mitään ongelmaa, paitsi se hyytyminen selälleen flipissä, jossa koko kone tuhoutui. Epäilisin että polttoainejärjestelmässä tai neulojen säädöissä oli jotain häikkää. Talvella porasin tosiaan ylämikserit niin että sain sen +-12 kevyesti ulos, ja toimi todella hyvin, sitten keväämmällä lämpimässä säässä sattui tuo torppi.
Eli neulat tarkistukseen...
Montas gallonaa ajoit hyperillä koska jos ei hyytyny +12 ni sulla on ollu kone aivan liian laihalla laakerit menee varmasti O.S. tiedän koska yks keikka liian laihalla tuhos mun 91 keskilaakerin puolet kuulista puuttu. ja moottori leikkas kiinni tehoa kyllä oli vähän aikaa mutta tarkotushan on moottorilla ajella monta vuotta. kyseinen mäntä on maken avaimenperänä.
-
Yleensä jos selällään hyytyy täysillä kulmilla on kyse vääristä lapakulmista, lapakulmamittarilla ei saa helposti täysin tarkkaa lukemaa ja lukema vaihtelee mm. nupin välyksen, roottorin asennon, mittauskohdan ja mittaushetkellä vallinneen juopumuksen ym. johdosta. Lentämällä saa paljon paremmin selville, koeta muuttaa nupin pisintä linkkiä kierros siihen suuntaan että positiiviset lisääntyy ja negatiiviset vähenee, kunnes hyytyy yhtä paljon kummassakin päässä, sitten vähennän pitch aluetta parilla prosentilla. Itsellä ihan samoja ongelmia joskus rapukan kanssa aikaisemmin ja syytin seosta, mittasin useamman kerran mittarilla mutta vasta lentäessä testaillessa sai täysin lineaariseksi.
Jos tosin kierrokset kasvaa selällään ja savu vähenee niin voi olla polttoaineen syöttö onglma ja menee liian laihalle, silloin kannattaa katsoa letkut ja että headeri on kaasarin korkeudella.
Hermis, ootko aivan varma että 12 astetta lähti rapukan nupista, oliks tää sen sun runko modauksen jälkeen?
Ege, Hermis ajaa 30% fuililla ja neulat oli mun mielestä ihan OK, uudella moottorilla kyllä saa vääntöä nitroisella fuililla ja oikealla seoksella, tosin 12 astetta painavan rapukan kanssa ossi ei kyllä kestä kovin kauaa hyytymättä, 50 kokoinen ainakaan. (Ihmettelen tosin edelleen miten Hyppösen rapu non Hyper motilla jaksoi nousta niin hyvin viime leirillä :P) Lämpötilan pitäs olla pääkannessa jotain 95-110 asteen väliltä takakansi 45-55 astetta. Viimeksi kun Hermis käytti ossia rexässä niin kuulosti kyllä siltä että laakerit oli rikki. Fuilia valui pakoputkesta joten luulisi olevan melko rikkaalla.
PS, OS 50:lle maistuu parhaiten 30% iloliemi joten 15 rossasella ei muutenkaan kannata odottaa täysin hyytymätöntä menoa.
-op-
-
Ai 30% no se on eri asia mulla ei yksin kertasesti kyllä ole varaa ajaa 30% nyt kahden viikon lopun aikana mennyt laatikollinen 4gall 20% coolpower heli fuilia.
-
No se onki rapiconia, sain edullisesti kun 20% oli sabelta loppu ::)
Mitäs te oikein sitä 12 astetta siunailette? :) Ei ole minusta mitkään ihmekulmat. Nykyisin sen verran lähtee joka ikisestä 50 kopterista.
Kyllä Vispilä, +-12, Mixerimodin seurauksena, runkoon en koskenut. Mutta turhahan sitä sinulle on vakuutella kun et sinä lapakulmamittaria kuitenkaan usko... ;D ::)
Ja miten niin painava rapukka? Oma 600N:si painaa osapuilleen saman verran kuin Rapukka ehjänä ollessaa, mehän mitattiin kerran, etkö muista?
Kylläpä tuli taas ystävällinen viesti... :)
-
No voi noi +12 kulmat 3D toimia mutta ei F3C
-
Juu ne onkin semmosta nopeeta "potkua" varten eikä piiiiiitkäääää liiiiiinjakasta veeeeetoooooooooa ;)
-
Hyviä kommentteja tullut, kiitoksia niistä!!!
Kuten aiemmin sanoin niin ei se hyydy edes täysillä kulmilla vaan aiemmin, joten polttoaineen syötössä varmaan vikaa. Lyhensin jo päätankin klunkki letkua ja se ei jää enää "bindaamaan" yhtään. Mielestäni sain aiemmin tuota hyytymistä vähenemään paremmaksi kun säädin alakierrosten neulaa rikkaammalle. Moottorin lämpötilat ovat olleet 40-55 astetta takakannesta, joten liian laihalla ei pitäisi olla.
JHypp:n ideaa suorasta putkesta ilman klunkkia voisi kokeilla, jos muuten ei lähde toimimaan. Ostaessani kopterin lennättelin ensimmäisiä lentoja niin että koko klunkkiletku header tankista oli tipahtanut tankin pohjalle ;D. Toimi se silti.
Kun pääsen seuraavan kerran kentälle niin lähden tutkailemaan neulojen säätöjen vaikutusta toimintaan. Kaasarin jo purin eikä sieltä varpusia löytynyt.
-
-
Hermis, paino on katsojan silmässä ;D.
Mulla Rapukassa OSsin hyperi kesti +-12 ihan kevyesti
Juu ne onkin semmosta nopeeta "potkua" varten eikä piiiiiitkäääää liiiiiinjakasta veeeeetoooooooooa
Kyllähän se varmaan kestää +20 astettakin ihan kevyesti sekunnin murto-osan. ;)
No war no war.
-op-
-
Heh... ;D
Vispilä osaa vääristää fysiikan lait kentsulla ja toisten puheet foorumilla...
-
Moro,
Ja takaisin aiheeseen...
Uskon että ratkaisu löytyi ongelmaan. Säädin keskialueen neulaa rikkaammalle, joka tuntui auttavan. Moottorihan meinasi sammua flipissä kun käänsi selälleen. Tällöinhän ollaan lähellä nollakulmia, jolloin myös mennään keskialueen neulan säätöalueella (RevMax). Flipatessa siihen tulee kuormaa päälle ja motilta loppui kakku, jolloin se meinasi kuolla. No nyt toimii paremmin.
Hieno lennätellä hyvillä säillä ja lomilla täällä Pohjanmaalla. Eilen tuli käytyä lennuäijien kanssa lennättämässä (vakuuttavaa menoa!). Tänään tuli ajettua puoli gallonaa kopterilla.
Tarkennuksena vielä että Pinch testit oli tehty ja moottorin lämmöt mitattu. Noiden testien lisäksi siis tarvitaan vielä lennätystä ja säätämistä.
-
-
-
Palaan tähän vajaat pari vuotta vanhaan aiheeseen:
Eli käytin Raptoria lyhyesti ylösalaisin ja takaisin ja moottori meinasi sammua. Täytyy käydä läpi nuo mainitut jutut ja katsoa korjaavatko asian. Kopteri Raptor 50 Titan, OS 50 Hyperin kannella varustettuna ja polttoaine toistaiseksi vielä Cool Power 20 pinnaa.
Taitaa nämä Raptorit olla pois muodista, koska tähän osioon ei tuu enää nykyään paljon yhtään kirjoituksia............ ........................ ..........
-
Tulee heti sellainen hupsu ajatus että kaasukäyrä ei ole tyyliin 100 - 50- 100, vaan 0- 50 - 100 jolloin tikun alastuominen vetää kaasunpienemmälle = meinaa sammua :P
Eli tarkistaisin aluksi idle:n kaasu- ja lapakulmakäyrät.
Sitten polttoaineen saannin, tosin varmaan sammuisi kuin seinään jos olisi siinä ongelmaa?
-
Mitään en asialle tehnyt ja tänään Karkkis suoritti koelennon. No problems. Itsekin sitä ehdin aikani leijuttaa ylösalaisin kunnes moottori alkoi taas pätkiä, luulin, että nyt se sammui oikeasti. Mutta eipä sammunutkaan lopulta.
On aika avata tankit ja tutkia letkut ym. mitä sieltä löytyy. Ja muutkin letkut ja suodattimet. Kaasukäyrä on ok.
-
Ettei olis klunkki huonosti tmv? Esim. liian pitkä klunkkiletku -> ei mahdu kääntymään tankissa -> täydellä tankilla toimii, mut vähänkin vajaalla sitten ei.
-
Molemmat tankit avattu ja letkut tarkistettu. Ison tankin klunkkiletku aivan höperö eikun hapero. Letkujen vaihto ja ongelma ei ole toistunut. Jos asia kuitenkin toistuu niin kerron.
-
Laitetaanpa tännekin jotain, vaikka noita viestejä tuleekin koko ajan (edellinen 21. toukokuuta) 8)
Kävipä leirillä niin, että Raptorista sammui moottori kesken lennon ja pääsi tekemään ihan oikean autorotaation. Se oli kyllä helppo, oikeastaan vain tavallinen lasku heinikkoon eli ei mitään ihmeempää. Saattoi olla muuten 1. kerta ikinä että moottori sammuu mulla ilmassa.
Sitten en saanut tankkia tyhjennettyä rotaation jälkeen ja tänään irroitin tankin ja klunkkiletkuhan se siellä oli irti. Toukokuussa vaihdettu letku oli haljennut ja irronnut. Liekö sitten jo valmiiksi hapertunutta ikänsä puolesta. Karkkikselta sain sitten parempaa fuililetkua tilalle ja ihan ilmaiseksi vaikka tarjosin viittäkymmentä euroa.
-
Tankin sisällä olevan klunkkiletkun kuuluu olla ohuempaa kuin normaali fuililetku.
-T
-
Onko tuohon muuten joku erityinen syy? Siis niinhän se oli että alkuperäinen letku oli ohutta, mutta laitoin siitä huolimatta paksumpaa tilalle keväällä ja nytkin.
-Pekka-
-
Tankin sisällä olevan klunkkiletkun kuuluu olla ohuempaa kuin normaali fuililetku.
-T
Ei välttämättä olen omaan vaihtanut ihan samat
letkut joka paikkaan eikä ole ollut mitään eroa
kuinka paksua on ollut pelittänyt ihan hyvin.
-
Kait se ohuempi taipuilee helpommin...
Mut jos jollain yyber klunkkiletkun mallia/hankintapaikkaa, niin ilmoitelkoon... ;D
Nim: Just vaihdoin letkut, ja syypääksi osoittautui tihkuva headertankki...
-
Yksi voisi olla letku pitää olla justiin oikeen
pituinen tankin sisällä.Rapukan ohje kirjassa,
on mainittu oikea pituus.
-
Mut jos jollain yyber klunkkiletkun mallia/hankintapaikkaa, niin ilmoitelkoon... ;D
Tuotahan (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_143_104&products_id=16780) nuo ovat kehuneet, itsellä ollut kuussatkun klunkkina koko kesäkauden ilman ongelmia, värjää tosin pari ekaa tankillista aika mustaksi :)
-
Taisi mennä juurikin tuota tilalle. Mulle tulee kaksi asiaa mieleen, miksi letkun pitäisi olla ohutta mallia: Puhin mainitsema parempi taipuisuus ja mahdollinen ero sisähalkasijassa, jolloin fuilin virtauksen voisi kuvitella olevan erilaista.
Mutta en minäkään huomannut eroa toiminnassa ennen kuin letku sanoi itsensä irti.
-Pekka-
-
Mitä suurempaan kulmaan letkun saa taitettua niin sitä parempaa... siis ilman että se menee luttuun :P
-
Yksi voisi olla letku pitää olla justiin oikeen
pituinen tankin sisällä.Rapukan ohje kirjassa,
on mainittu oikea pituus.
Mä vaihdoin header tankkiin Fuel Magnet -klunkin ja koska se on Rapukan standardi klunkkia pidempi, niin piti vastaavasti lyhentää letkua. Minulla oli ongelmia juuri siinä ettei YS-91:n meinannut millään pysyä käynnissä ylösalaisin, meni laihalle ja sammuikin muutaman kerran.
Ongelmat ratkesivat näillä toimenpiteillä:
-Uusi yksisuunta venttiili, samalla yhdistin paineletkun suoraan tankin pohjassa olevaan liittimeen, ei ole YS:n vaatimaa 10cm pituista letkua, mutta silti toimii todella hyvin.
-Regulaattorin tarkastus/puhdistus (ei ollut yhtään roskaa sisällä)
-Fuel Magnet header tankkiin (tämä ratkasi ilmakupla-ongelman, eli ei tule enää ilmakuplia headertankkiin kun kone on ylösalaisin. Testattu tyhjäkäynnillä olevaa kopteria pyörittelemällä kädessä ympäri).
Eilen viimeeksi sain leijuteltua ylösalaisin jo pitkän tovin eikä käynti muuttunut mitenkään. Edellisen kerran kävin ajamassa kun lämpötilä oli yli 30 astetta, nyt huomasi että moottoria sai säätää todella paljon laihemmalle.