Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: kekke - 08 Lokakuu, 2013, 14:59:00
-
700:nen Nitro jo kolmannen kerran alas teknisen vian takia.
Tälläkertaa aivan atomeiksi. Kesken normaalin vaakalennon toinen perälavan pidin irtipoikki siitä sitten hallitsematon pirotus peltoon.
Hieno kopu kaikenkaikkiaan.
(http://www.elosalama.fi/kuvat/masku81013.jpg)
Signing off for a while ...
t:k
-
Perälavanpitimen pultti katkesi? :o
-
Perälavanpitimen pultti katkesi? :o
Ei, ku se koko metallihomma mihin perälavan pitimen pultti menee sisälle.
Eli roottorin "hubi" Siististi katki kuin olis veitsellä leikattu. >:( >:(
Miten pinpissä tallainen voi tapahtua ? :-\
-
Olikos tämä kopu se, minkä pironopeus oli ihan mahdoton? Jos oli, niin mahtaisikohan vika juontua sen aikaisesta toiminnasta..., tai sitten vain matsku väsähti muuten vain.
-
Torppiahan edelsi erikoinen sirinä jota hetken siinä hämmästeltiin. Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain vastaavasta tapauksesta, tietäiskö Matti?
Sääli sinäänsä kun oli ihan uusi koppa ja kaikki.
-
Tuossa lähikuva torpin aiheuttajasta.
Eli tosiaan takaroottorin hubi todella siististi poikki ja toinen lapa luonnollisesti erkani kopusta.....
Aina tulee mieleen, jos tuo olisi lähtenyt kun kopua leijuttaa "naaman edessä" vaikka ennen laskua niin ois saattanut sattua leukaan.
(http://www.elosalama.fi/kuvat/tailrotorhub.jpg)
t:k
-
Onko tuo saanut joskus osumaa? Siis ettäesim perälapa ois rouhassu maahta kunnolla?
Mulla on menny vaan akseleita ilmassa, mutta ei enää kun on 800:n palikat.
-
Kerran tuli alas ku perästä leipo kardaanin laakeri kiinni.
Kyllä mä sen sillon korjatessa tarkistin mutta on tietty täysin mahdollista että sillon on syntynyt hiushalkeema tms. joka sitten muutaman lennon aikana korkkaantui kokonaan auki.
t:k
-
Kerran tuli alas ku perästä leipo kardaanin laakeri kiinni.
Kyllä mä sen sillon korjatessa tarkistin mutta on tietty täysin mahdollista että sillon on syntynyt hiushalkeema tms. joka sitten muutaman lennon aikana korkkaantui kokonaan auki.
t:k
Onko nopea perän välitys?
Oliko peränlavanpitimissä hälystä?
Pitikö sirkkeli ääntä?
-
Onko nopea perän välitys?
Oliko peränlavanpitimissä hälystä?
Pitikö sirkkeli ääntä?
Joo, kaksi osumaa tuossa. Ennen eka torppia oli perä niin järjettömän nopea ettei voinut kuin nauraa pironopeutta. Nyt ennen tätä viimeistä perästä tosiaan kuului sellainen, "siritys". Sen takia otin kopun alaskin mutta ku ei mittään näkyny ni takasin taivaalle ja kräps....
Oppia ikä kaikki.
t:k
-
Joo, kaksi osumaa tuossa. Ennen eka torppia oli perä niin järjettömän nopea ettei voinut kuin nauraa pironopeutta. Nyt ennen tätä viimeistä perästä tosiaan kuului sellainen, "siritys". Sen takia otin kopun alaskin mutta ku ei mittään näkyny ni takasin taivaalle ja kräps....
Oppia ikä kaikki.
t:k
Tää nyt ei selvittänyt muuta kun sen, että sulla oli perä lavoissa värähtely (se siritys ääni) ennen hubin katkeamista.
Syytä värähtelyyn emme päässeet selvittämään.
Olen seuraillut pitkään keskusteluja Trex 700 perän toiminnasta ja ittelläkin on kokemusta nn. 800 lennon osalta Ja kaverilla saman verran.
Näyttäis siltä, että nitrossa nitro perus perän välityksillä perä ei ole niin takka laakeri yms välyksien suhteen. Mutta kun perän pyörimisnopeutta nostetaan (700E dfc:n välitys) tulee värähtely herkkyys mukaan kuvaan.
Nopeastipyörivässä perässä eivät toimi esim. Allun perus lavat. Myöskän välyksiä perän hubin laakeroinnissa ei saa olla.
Itsellä ovat 700E:ssä perälavanpitimen laakerit liimattu kiinni niin hubiin kun myös laakerin pitimeen.
Heti kun lavanpitimiin tulee välys alkaa se siritys (sirkkeli ääni) IDLE 2:lla (nuppikiekat 2130).