Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Tucho - 03 Lokakuu, 2013, 21:17:13
-
Pari asiaa mietityttää kun harkitsen, teenkö X8:n vai perinteisen okton...
Noste ilmeisesti on pienempi jos ropellit ovat päällekkäin. Entä jos moottorit on varressa eri kohdissa, esim alemmat ulompana ja ylemmät sisempänä? Pitänee muuttaa ainakin wookongin asetuksista noita moottoreiden "mikä niiden nimi onkaan" arvoja.
Jossain oli myös ajatus että alhaalla on suuremmat ropellit kun ylhäällä. Kuitenkin kun netistä katselee X8 runkoja niin niissä on usein saman kokoisen ropellit. Kokemuksia tästä?
Onko tosta X-mallisesta kasista mitään hyötyä verrattuna normiin oktoon? Ilmeisesti tuulessa ainakin on tasaisempi?
-
Onko tosta X-mallisesta kasista mitään hyötyä verrattuna normiin oktoon? Ilmeisesti tuulessa ainakin on tasaisempi?
Tarvitsee vähemmän käsivarsia? Ja myös vähemmän niitä saattaa näkyä kuvassa.
-
itellä kan kyseinen kampe mielessä.
mutta moni kiroaa että alamoottorit/potkurit tulee helposti kuvaan joten kameraa/telinenttä pitää laskea aika alas?
muuten kuulema näppärämpi vekotin kun normi 8 ja mahtuu pienempään tilaan.
-
Tässä ei nyt ihan käynyt niin että pieneen tilaan mahtuisi. Halusin moottorit mahdollisimman kauaksi toisistaan jotteivät päällekkäiset potkurit olisi ihan päällekkäin. Isompi toi nyt on halkaisijaltaan (kai) kun esim DJI:n S800. Moottorista toiseen on ristimitta hieman reilu metri.
Moottorien asettelu näyttääpi tältä
(http://ilmakuvia.fi/wp-content/uploads/2013/10/Mulko8_1.jpg)
Ja sivustapäin näin
(http://ilmakuvia.fi/wp-content/uploads/2013/10/Mulko8_2.jpg)
Probleemana on nyt se, että Wookongi haluaa yläropellit kaikki pyörimään samaan suuntaan ja alaropellit toiseen suuntaan. Tämä ei ilmeisesti kuitenkaan tässä konfiguraatiossa oikein toimi, koska kääntyessä kierrevoimat ovat erisuuruiset. Vai ovatko? Vaikuttaako moottorin etäisyys keskipisteestä siihen kuinka kovin se vaikuttaa kääntymiseen? Ylös tulee myös aavistuksen pienemmät ropellit kun alas...
Toinen ajatus oli, että tuosta voi tehdä FC:n näkökulmasta normaalin quadin, haaroittaa vaan yhden varren noparit rintasin samaan porttiin ja laittaa kummankin moottorin pyörimään samaan suuntaan.. Jos yksi moottori sippaa niin tuleekohan silloin alas kun kivi, vai osaako Wookongi nostaa automaattisesti kyseisen kanavan nopeutta niin paljon että on vielä ohjattavissa? Tämä ominaisuushan on 6 ja 8 ropellisissa automaattisesti, mutta mahtaakohan toimia jos W luulee ropelleja olevan vain 4?
Pohdinta jatkuu illemmalla...
Paino tässävaiheessa (runko ja moottorit) tasan 2 kiloa...
Edit: Moottorit Dualsky XM5015TE-5 ja ropelleiksi tulossa 14" / 15" kiinanhiilaria näin aluksi... Akuksi suunnitteilla 10 Ah 4S tai pari, riippuen siitä miten toi nostaa ja kuinka kuluttaa virtaa...
-
Eiks wokkiin voi säveltää vapaasti konfikin?
-
Eiks wokkiin voi säveltää vapaasti konfikin?
No siellä on joku "adwanced settings", mutta muistaakseni pyörimissuuntia ei saanut (ainakaan suoraan) vaihdettua. Sitä en sitte tiiä että meniskö se muuttamalla lukua miinusmerkkiseksi...
Tarvii tutustua laajemmin asiaan. Sehän olis hienoa jos siellä sellainen mahdollisuus olis...
-
Saahan sieltä. Löytäis vielä kunnon ohjeet jostain tohon. DJI:n manuska sanoo vaan että "for professionals only" :)
Eli Yaw-arvoa kun muuttaa plus- ja miinusmerkkisiksi niin Wokki osaa pyöriä oikeeseen suuntaan...
Ei muuta kun kokeilemaan...
-
Itse itselleni vastaten;
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=5028316 (http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=5028316)
-
Muistimpas mää oikein! :o
-
Viikonlopun mittaan kolvailtu escejä paikallen.
Testasin myös pikaisesti ilman ropelleja wookongia neljällä moottorilla.
Ainoat kiinniolevat oli pmu, vastari ja se main controlleri. Ei imua tai gpsää ja se starttasi normaalisti. Outoa. Koitin myös kääntää mutta se ei ehkä kuitenkaan toiminut, ei ainakaan havaittavaa muutosta moottorien nopeuksissa...
4 moottoria ilman ropelleja ja virrankulutus 4-6 amppeeria. Toihan vaatii jo tyhjänäänkin vähintään 20ah akkua että lentää siedettävän kauan :)
Huomenna jatkuu harjoitukset...
-
Ensihypyt testattu neljällä ropellilla. Ulommaisia ei oo vielä kytketty, ovat niin lähellä maata että raapivat itsensä rikki, puuttuu nääs laskutelineet vielä...
Gaineissa säätämistä ihan pirusti. Etenee kun vaappuva ankka yli 55:lla ja 40:llä ei vastaa ohjaukseen oikeestaan ollenkaan. Johonkin tolle välille se kai asettuu...
Pikaisessa muutaman sekunnin hypyssä maksimivirta oli 40 amppeeria. 10Ah akulla menis näinollen hiukan yli vartin...
Ja piuhat tarvii kiinnitellä, ettei hypi liittimet ropellien eteen. Huomenna taas lisää ajatuksia. Hyviä ideoita laskutelineeksi? Vati kuten vispilällä? :D
Jaa niin. Tossa on sekaisin moottoreita 447kv ja 470kv. Tarttisko noi moottoreiden arvot tuolla "advanced" valikossa laittaa vähän eriksi. suoraan prosenttisuhteessa?