Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Kloonit => Aiheen aloitti: Tumppi T - 01 Lokakuu, 2013, 21:19:44
-
Nyt ei mene tajuntaan...
Mun FBL:ssä on paha tärinäongelma heti kun landarit irtoo maasta....tai oikeestaan se on vatkausta eikä tärinää.
Tähän mennessä vikaa haettu seuraavasti:
- vaihdettu uusi mainshaft
- testattu parilla eri headilla
- lapakulmat mitattu tarkkaan
- vaihdettu lavat
- testattu toisella 3d gyrolla
- vaihdettu kokonaan toinen perä (vaihdoin kardaaniperän hihnaperäksi)
- vaihdettu kaikki johdot vastarin ja gyron välillä
Pieniä torppeja kopulla otettu, mutta ei mitään pahoja.
Ongelma ilmaantui, kun tein kaikkea pientä huoltoa ja päivitin headin Alignin alkuperäiseen DFC headiin.
-
Liian tiukat lavat? Liian vähän kiekkoja? Liian tiukka main gear mesh?
-
Lepari tulis ekana mieleen ton listanjälkeen. Ja ei kai gyrossa o liikaa gainia?
-
Jäykkä nuppi vähän kiekkoja = vatkausta
-
Wau..tää on hienoa. Heti tuli neuvoja :)
Tänään pääsee duunin jälkeen taas yrittämään.
Pari tarkennusta:
- mitkä on leparit?
- liian tiukka nuppi?
Aloittelija kiittää....
-
Lepariakselissa on lavanpitimet kiinni.
Sen suoruus helppo tarkistaa kun pyörittää lavanpitimen sisällä olevaa ruuvia kiinni päin, lavanpitimet ei saa viipottaa, eikä laakerit olla väljiä tai napsua.
Omassa oli leparin kumet pehmenneet ja vanhoilla kumeilla laakerit tuntu olevan hyvät, mutta kun laitto uudet kumet, niin alkoi tuntua nappasua ja kolme laakeria oli pykälilllä. Vaihdoin samalla uudemman mallin leparin...
-
Pari tarkennusta:
- mitkä on leparit?
Eli lepatusakseli(featuring shaft) jossa on lavanpitimet kiinni
Jos tullu torppi niin melko varmasti vääntyny,vaihda aina torpin jälkeen
- liian tiukka nuppi?
Et nupin osat liikkuu smootisti eikä kanita mistään eli ei ruuvit liian tiukalle
-
Kyllä harmittaa...työasiat on vieny kaiken ajan enkä vieläkään ole päässy testaamaan näitä korjaustoimenpiteitä :-\
No...en viikolla onneks pari lomapäivää....kunhan vaan säät suosis :)
-
No niin... Pitkästä aikaa pääsin ruuvailemaan.
Nyt on asennettu TAROT:in uus DFC head, main shaft ja swashplate.
Kaikki toimii headissa smoothisti. Perä on päivitetty TAROT:in kunnolliseen hihnaversioon ja lavat on Allun uudet.
Vatkaus vaan jatkuu. Jos säädän throttlen tosi pienelle niin nippa-nappa pysyy vakaana, mutta täysin tehottomana.
Radiona mulla on Turnigy 9x ja gyrona Turnigyn 3d. Radio toimii muiden FP kopterien kanssa hienosti, eli siinä ei varmaan ole vikaa. Servot on Turnigyn S306g-HV:t (digitaaliset , metallirattaiset)
Oon tainnu saada kokeillessa radion säädöt aivan perseelleen. Alussa varmaan tuurilla sain kaikki kohdalleen, kun silloin pelitti hienosti :(
Lähettimen gyro-säädöistä mulla ei oo hajuakaan.
-
Kattelehan kuinka paljon servoissa on välystä.
-
Kattelehan kuinka paljon servoissa on välystä.
Elevissä ja pitchissä ei ollenkaan. Ailessa sen verran että swashin kuulaa kun seuraan niin pääsee liikkumaan noin 1mm, eli tuossa se vika voi olla. Nyt kun sitä pohtii niin kyllähän se klappi kertautuu 3d gyron kanssa.
Ja tää vatkaus alkaa tosiaan vasta kun landarit irtoo maasta. Siihen asti käy tosi vakaasti isoillakin kierroksilla...
-
Niin, milli nupissa on landareissa moninkertainen. :)
Vaihda servojen paikkaa, jos vapina muuttuu niin servo on lennokkikamaa. ;D
-
Vaihdettu servoon rattaat ja klapit on poissa...mutta vatkaus tallella.
Tää vatkaus on todella pahaa...ihan kuin olis tehosekottimessa...
Lähettimen päästä Gyron säädöistä ei mitään vaikutusta...
...tää on vaan niin tuskaista :-\
Pidin laitetta kaikkien turvamääräysten vastaisesti kiinni kädessä korkealla pään yläpuolella ja kaikki pelaa ok.
....ei täristä eikä vatkaa. Gyro korjailee hienosti. Heti vaan kun koitan laittaa laitteen vapaasti lentämään ja landarit irtoo maasta niin vatkaus alkaa
-
Kuvaa nyt ihmeessä video millai vatkaa niin hivenen helpompi jeesata!
-
Kuvaa nyt ihmeessä video millai vatkaa niin hivenen helpompi jeesata!
Hyvä pointti:). Video tulee huomenna
-
Saunan lauteilla mietittyä:
Tärinää ei ole ollenkaan ja tuntuu ihan kuin gyro alkais korjata liikaa ja sitte liike vaan kertautuu.
Näinköhän auttais jos siirtäis servojen työntötankoja pykälän sisäänpäin?? ...menee huomisen testauslistaan ::)
-
Katsopas ne mankan asetukset, onhan sulla heli mode päällä ja asetukset headille oikein, sekä Gyron ohjaus oikeassa kanavassa vastarissa.
-
Kyllä tuo oire kuulostaa siltä, että FBL purkissa on liian kovat gainit aile ja ele suunnassa. Mankasta noita tuskin voi säätää joten ei myöskään vahingossa sotkea mitä epäilit.
Onko linkkiä mikä tuo Turnigy 3d-purkki täsmäälleen on niin päästään eteenpäin.
Tärinää ei ole ollenkaan ja tuntuu ihan kuin gyro alkais korjata liikaa ja sitte liike vaan kertautuu.
Näin juuri käy kun gainia on liikaa.
Näinköhän auttais jos siirtäis servojen työntötankoja pykälän sisäänpäin?? ...menee huomisen testauslistaan ::)
Itseasiassa saattaa auttaa, koska "mekaaninen gaini" laskee tuolla operaatiolla mutta samalla menetät liikealueita ja saat laiskan kopterin (ellei linkit ole nyt liian ulkona). Parempi olisi käydä ne gyron asetukset ajatuksella läpi. Gain on luultavasti se avainsana.
Näytät asuvan "ruuhkasuomessa", kannattaa lyöttäytyä kentälle muiden kopteristien kanssa niin homma selviää aika varmasti. Estside, MSSuo, Nummela tulee ensimmäisenä mieleen apupaikoista.
-
Ongelma..tai oikeastaan haaste päihitetty :D
Säätelin tuota gainia gyrosta. Aikaisemmin koitin laskea sitä puolivälistä...nyt koitin suurentaa sitä ja asteikosta noin 75% kohdalla vatkaus hävisi. Taitaa olla tuossa mun lootassa asteikot väärinpäin.
ISO KIITOS KAIKILLE auttajille ja postaajille.
Kaiken tän selvittelyn ja osien vaihdon tuloksena kopsteri on nyt entistäkin vakaampi :)
-
Mahtava juttu! ;) Ei kun lentämään.