Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Insomniumer - 30 Syyskuu, 2013, 18:53:28

Otsikko: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 30 Syyskuu, 2013, 18:53:28
Tervehdys kopterimaisille ihmisille.

Ostin pois HBK II:n, kun halvalla sain... eka virhe, check.  ::)

Eli edellisestä moottorista puuttui hiilet, väri oli hieman epäilyttävä rungolla plus selvästi kolvi-ihmisen omistama. Joten... en edes yrittänyt seivata, vaan kokeilin onneani ja tilasin tälläisen.
http://www.ebay.com/itm/Xtreme-Modified-380X-Brushed-Motor-E-FLITE-BLADE-CP-PRO-/130940567620 (http://www.ebay.com/itm/Xtreme-Modified-380X-Brushed-Motor-E-FLITE-BLADE-CP-PRO-/130940567620)

Pienen tekemisen ilon jälkeen se sopi kuin tehty.

Ja kun akkutkin piti hommata, kokeilin jälleen onneani kiinan markkinoilla ja tilasin tälläiset.
http://www.ebay.com/itm/Perfect-Power-11-1v-1100mah-15c-3Cells-Lipo-Battery-for-LAMA-ESKY-CAR-PLANE-BOAT-/181119533141?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item2a2b90c055 (http://www.ebay.com/itm/Perfect-Power-11-1v-1100mah-15c-3Cells-Lipo-Battery-for-LAMA-ESKY-CAR-PLANE-BOAT-/181119533141?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item2a2b90c055)
Pitäisi olla saman kokoinen kuin originaali, ainut, että se on kiinamalli, kuten originaalikin.


Niin eli itse ongelmaan,
kaikki näyttää toimivan hyvin matalilla kierroksilla, mutta kun pitäisi alkaa ansaitsemaan korkeutta,... ei se jaksakkaan nostaa.
Ainut tapa oli saada kopteri ilmaan antamalla vauhdikkaasti kaasua.

Eiköhän sen kuitenkin pitäisi nousta kun kaasua lisää kevyesti?
Kävin kaikki mahdolliset vivut radiosta läpi, mutta nääh...


Ulkona toki on +4-5 ja kokeilin tätä nurmikolla nostella, kun nopeasti totesin soran hiovan takalapoja!  ;D


FYI, Never before tämänlaista rc-kopteria.
Zero hours in simulator.
- Jep, se torppaa tod.näk. erittäin nopeasti.

Ostoslistalla on kyllä hyvin pian brushless upgrade.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 30 Syyskuu, 2013, 19:52:51
Liian vähän kulmia? Semmonen 5 astetta pitäis alkaa nostamaan konetta oikeilla kierroksilla.

Ota vaikka moottorin piuha irti ja kato mittarilla millaisia kulmia löytyy. Jos ei ole mittaria, niin kulmia on melko helppo tarkastella kun taittaa molemmat lavat eteen ja roikottaa kopua persputkesta nenä alaspäin. Huomaa, että näin tarkasteltuna kulmia on tuplat verrattuna siihen että katsoisit kulmia yhdestä lavasta mittarilla.

Mikäs radio sulla on, ilmeisesti joku pakettimankka?
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 30 Syyskuu, 2013, 19:57:30
Aloin itsekkin noita lapojen kulmia epäilemään, en vain oikein keksinyt miten asian tarkastaa.
Mutta tämämpä selvitän seuraavaksi. Kiitos -- vastaushan tuli nopeammin kuin olisi voinut odottaa.

Pakettimankka (E_Sky 6ch transm. Model ET) kyseessä kyllä. Lähinnä ollaan vielä sillä tasolla, että kokeillaan vähän matoa koukussa.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 30 Syyskuu, 2013, 20:08:27
Joo, eli toisin sanoen tuo viitisen astetta pitäis löytyä joko tikun keskiasennosta tai hieman sen yläpuolelta. Riippuu ohjelmasta. Voisin olettaa, että RTF-radiossa olisi jälkimmäinen.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 30 Syyskuu, 2013, 22:05:49
Mielestäni kulmat pitäisi jopa ylittyä, jos laitetaan noi radion trimmit tms. tappiiin.
Voi toki olla, että yritän nostaa kopteria väärillä kombinaatioilla.

Äänestä päätellen kierrokset alkavat jonkin verran laskemaan kun kaasu laitetaan tappiin.
Törkeä ylikulma tuottamassa ilmanvastusta vai mistä voi olla kyse?

Taitaa olla niin miljoona eri vaihtoehtoa mistä johtua, että ei kait se auta kun vaan kokeilla yksi kerrallaan asioita. :)
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: petrim - 01 Lokakuu, 2013, 00:41:23
Sanoisin myös että lapakulmat tarkistukseen. Mulla teki just tuota kun oli kulmat poskellaan. kaasu pohjassa piti mennä.  :D Muista ottaa ne moottorin piuhat irti ennen kuin säätelet kulmia. Jos ei löydy mittaria ensihätään niin tee itse, netistä löytyy ohjeita. (Diy blade pitch gauge). Ei ole yhtä hyvä kuin ostettu, mutta antaa osviittaa kuinka pielessä on. Tuo on tärkeimpiä perustyökaluja kopterin omistajalle. Jos ravistaa paljon niin katso myös lapaura, (blade tracking). Eiköhän se siitä.  ;)

http://runryder.com/helicopter/gallery/64200/honeybeekingII-lo.pdf (http://runryder.com/helicopter/gallery/64200/honeybeekingII-lo.pdf)

Tuolta ohjetta kehiin. Max lapakulma näyttää olevan 6<->7 astetta vakiona.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 01 Lokakuu, 2013, 08:00:28

http://runryder.com/helicopter/gallery/64200/honeybeekingII-lo.pdf (http://runryder.com/helicopter/gallery/64200/honeybeekingII-lo.pdf)

Tuolta ohjetta kehiin. Max lapakulma näyttää olevan 6<->7 astetta vakiona.

Vaatii sitten reggamisen runryderiin tuo linkki koska ei aukea suoraan. Tosin RR on ihan hyvä tietolähde muutenkin että kyllä se rekisteröityminen sinnekin kannattaa.

Ja totta, manuaalin mukaan abt +-7 astetta on ilmeisesti maksimi vakiosetupilla. Tosin se riittää perusliihotteluun vallan mainiosti, mutta tuo idlen +-7 on kovin vähän 3D-neppailuun sitten kun sille tielle lähdet... ;) Noh, ehkä ei tällä koneella, mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 01 Lokakuu, 2013, 21:39:49
Lapakulmia en vielä ole kerennyt katsomaan, muuta kuin silmämääräisesti, että pitäisivät olla jossakin määrin lähellä tavotteita.
Sen sijaan blade trackingissä on heittoa yli lavan paksuuden verran.

Tuossa kun tuota pyörittelin blade trackingia tehdessä, niin huomasin, että swashplate käyttäytyy jotenkin oudosti.
Kaikki näyttää alkuun ihan hyvältä, mutta sitten kun kaasua alkaa olemaan +80%, niin kierrokset alkavat laskemaan ja sit swashplate saattaa mennä johonkin vinoasentoon tai nousta korkeammalle.

Jotenkin nyt jäi kuvitelma, että kierrokset kuolevat swashplaten takia.
Lopulta ne kierrokset tosiaankin madaltuu ennen kuin päästää kaasun ja odottaa tilanteen nollautuvan. Ravistus on aika vahva kun ongelmat iskevät.

Pitäneen yrittää saada videomateriaalia kopterista, niin aukenisi asia helpommin.


Saa vissiin pian rakentaa HBKII:sen uprade kiteillä uusiksi :)

No mutta ihmettelen vielä miten noi kulmat  ja bladet säädetään kohdilleen. Sittenhän sen näkee, että korjaavatko tilanteen.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: petrim - 03 Lokakuu, 2013, 07:29:13
Olisikohan sulla liikaa lapakulmaa yläpäässä, silmällä et kyllä näe 1-> asteen heittoa, jos mosa on juuri ja juuri riittävä ja vääränlainen pinioni niin se tekee noususta aika mahdottoman, liian vähän kierroksia suhteessa lapakulmaan.

Sen swashin pitäs pysyä ihan suorassa kun leijutat. Lainaa/rakenna/osta se lapakulmamittari. Ne ei paljoa maksa, muutaman euron-kympin, riippuen millaisen hankit. (ana/digi). Jos se swashi tilttaa heti nousussa niin katso vielä se kopun painopiste kuntoon.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 03 Lokakuu, 2013, 08:23:36
Ja voihan olla, että nupopi on jostain syystä niin vinksallaan että kulmia tulee ylöspäin liikaa, eli lavat sakkaa. Siinä ei kierroksetkaan auta jos alkaa olemaan hiilimoottorilla vaikka 14 astetta ja yli.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 13 Lokakuu, 2013, 01:38:57
No nyt kun oli vapaailta pitkästä aikaan, niin pitihän sitä kääntyä kopterin pariin.

Lapojen kulmat on tarkistettu, ovat aikalailla +- 2 asteen tarkkuudella, ei kuitenkaan ylitä 11 astetta ääripäissä.
Heitot saattavat olla jo mittavirheistä johtuvia, joten uskon, että kulmat ovat riittävät vielä tässä vaiheessa.
(Tilattu hienompi laite, sitä vaan saa odotella taas sen pari viikkoa.)


Blade tracking tosiaan paljasti sen lavan paksuuden verran heittoa.
En kuitenkaan ole vielä lähtenyt ruuvailemaan, koska swashplaten tilanne vielä jänskättää.


Huomasin, että swashplaten keskimmäinen servo on defaulttina melko korkealla, 5-10 astetta vaakatasosta ylempänä, kun muut ovat kyllä melko tarkalleen vaakatasossa.
Voiko tällä olla haittapuolia? (Näkyy myös kuvassa oikealla.)

Joskin yhden servon tason muuttaminen lieneen vaatii mankan flässäilyä, mikä voi olla itsessään jo haaste pakettimankalle. Vai menikö oletukset ihan väärin?


Ikuistin myös swashplaten tiltin kameralle.
Ei kyllä vipuja vääntelemällä tuosta selvinnyt, joten virrat pois ja käsin täytyy uusiksi asetella.
Mistähän tässä mahtaa olla kyse?


Jaja, totesin, että flybar tanko on turhan vino, niin se lähtee vaihtoon.
Ei vahingossakaan tullu flybar repairsettejä vastaan HBK2:lle? Kymppi pelkästä tangosta on kohtuullista. :)


Enivei, parempaa tapaa en keksi viettää vapaa-aikaakaan. Joten kiitoksia jeeseistä!

Edit:
Ropellihattu: öh, nupopilla tarkoitat? Ei vielä oikein termit tartu  ::)
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 13 Lokakuu, 2013, 08:08:55
Kirjoitusvirhettä...:)

nupissa, piti kaiketi sanomani.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 13 Lokakuu, 2013, 19:30:50
Ah, tietysti nuppi!  ;D

Tajusinkin, että tuo swashplaten tilttaaminen alkaa tapahtumaan kun akku on lopuilla
Hui perhana kun akku menisi lopuille ilmassa.

Joten uutta flybaria odotellassa voisi hioa tuon blade trackingin kohdalleen.


Eiköhän se vielä ennen joulua lennä!
Optimistin aattein on hyvä mennä.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 17 Lokakuu, 2013, 20:59:10
Oh fuck yeah!
Käytännössä säädin ihan kaiken säädettävän kopterista uusiksi, tulos on silminnähden parempi.


Mutta pikainen kysymys;
Mikä kaikki vaikuttaa siihen, että kopteri tahtoo lähteä takavasemmalle? (On muuten training gearit, lieneen pitäisi kokeilla ilman.)
Tämä on vastaohjauksella kontrolloitavissa, mutta antaa melko kovan haasteen näin niinkun kopun ekoille testauksille. :)

- Ohjaimen tarjoamalla hienosäädöllä en saa kuriin kuitenkaan tai en ole ainakaan keksinyt kombinaatiota millä.
- Swashplate nojaa ihan pienesti taaksepäin. Puoli kierrosta ruuvissa on liikaa, eikä oikein swashplaten push linkkejä pysty neljäskierrosta pyörräyttämään.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 18 Lokakuu, 2013, 08:42:22
Kopterihan pyrkii oikeastaan aina maasta irrotessaan kampeamaan hieman jonnekin suuntaan jo ihan maaefektistä johtuen. Eli jonkunmoista korjausliikettä joutuu yleensä enemmän tai vähemmän tekemään.

Valitettavasti swashin suoruuden suhteen olet pakettimankalla linkkien armoilla. Toki voit tarkistaa josko servoarmia saa käännettyä naksun suuntaan tai toiseen ja jos linkki osuu sitten paremmin kohdilleen. Tai jopa servoarmien paikkaa vaihtamalla voi boorit osua paremmin paikalleen.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 18 Lokakuu, 2013, 12:03:50
Aivan, noh, kyseessä kyllä voi olla tuollaisistakin effekteistä kyse. Muiden videoissa ei kyllä omasta mielestäni noin vahvasti asia erotu, mutta enpä minä tiedäkkään paljonko he sitä vastaohjaavat.

pikainen esimerkki jonkun toisen lentelystä, melko kiltisti nousi ekalla yrittämisellä. http://www.youtube.com/watch?v=XHpRQO496FU# (http://www.youtube.com/watch?v=XHpRQO496FU#)

Servoarmienkin kohdalla melko bad luck case, kun pitäs saada siihen naksun puoleen väliin, niin olisi perfect! En tiedä pitäiskö sitten kokeilla reippaasti vaihtaa eriasentoon ja lyhentää/pidentää linkin pituuttaa reippaammin. Siinä saattaneen tulla vääntöä hieman väärään suuntaan jommassa kummassa ääriasennossa?

Lapojen kulmienkin säätäminen taitaa näissä beginner-tason/pakettimankkameiningin jutuissa olla vähän oman onnen varassa?
Kulmat nyt tulivat ihan kohtuulliseksi tuossa sivussa, kun servoarmit ja linkit virittelin kokonaan uusiksi. Blade träkkäyskin meni suurinpirtein kerrasta kuntoon samassa.


Mut joo, ei tätä täydelliseksi saa, mutta pitäähän siihen nyt vähintääkin pyrkiä! :)
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 18 Lokakuu, 2013, 12:35:30
Eihän tuo nyt niin pahalta näytä. Samanlaista se varmaan kaikilla on ollut alkuunsa.

Hieman henkilökohtaisesti hirvittää tuo 44 sekunnin kohdalla näkyvä tilanne. Onneksi tämä elukka ymmärsi lähteä pois alta... ;)
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: Insomniumer - 18 Lokakuu, 2013, 12:40:05
Äppäppäpäpä.
Eipäs yritetä ymmärtää väärin.  ;)

"pikainen esimerkki jonkun toisen lentelystä, melko kiltisti nousi ekalla yrittämisellä."
Ja sitä siis yritin tarkoittaa, että tuossa kopu melko kiltisti nousee ylöspäin, vaikka noiden tietojen valossa täysin kokematon lentäjä.
Otsikko: Vs: HBK II, ei jaksa nousta. Miksi?
Kirjoitti: ropellihattu - 18 Lokakuu, 2013, 12:51:38
Kappas, luetun ymmärtämisessäni on selkeä puute... :)