Kopterit.net
Multikopterit => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: jlaitila - 18 Syyskuu, 2013, 15:00:58
-
Osaiskohan joku viisaampi auttaa, mistä moinen johtuu?
Jos siis vedän "kääntöä" eli kaasuvivusta sivulle täysillä, niin tekee tollasen ihme notkahduksen. Taas jos nätisti lähtee pyörittämään, niin ei ongelmaa - paitsi kun löysää kaasun äkisti, niin sama homma. Koittakaa katsoa tuosta videosta, niin saa peremman käsityksen.
Voiko tuo olla joku gain ongelma?
(http://jlaitila.1g.fi/kuvat/Misc/AirPhoto/Gain.jpg?img=small)
http://www.youtube.com/watch?v=VyuoonE_9YE# (http://www.youtube.com/watch?v=VyuoonE_9YE#)
-
Gaineissa vaikuttas minun mielestä olevan hieromisen varaa. Voit laittaa gainin säädöt yksitellen remotena ohjaimeen, käännät niin isolle että kopteri alkaa oskilloimaan, pikkasen takasinpäin ja katot assistantista minkälaista arvoa siellä olis tarjolla, sama kaikille akseleille.
-
onko radiossa joku mixaus päällä?
-
Flysky TH9X mankka eikä oo mixauksia päällä. Kaikissa state INH ja näkeehän sen tuosta Dispaly ruudusta kun vetää tikusta, niin rudderi ainoastaan muuttuu.. Ei mitään D/R tai expoja laitettu mihinkään.
Voiko pelkät gainit aiheuttaa noin paljon vaaputusta? Vaan en kyllä keksi mikä ton vois aiheuttaa muutenkaa.
-
Gaineissa vaikuttas minun mielestä olevan hieromisen varaa. Voit laittaa gainin säädöt yksitellen remotena ohjaimeen, käännät niin isolle että kopteri alkaa oskilloimaan, pikkasen takasinpäin ja katot assistantista minkälaista arvoa siellä olis tarjolla, sama kaikille akseleille.
Et sattus muistan mitä nuo sulla sillon oli? Nuohan meni defaultiksi 125% kaikki kun asensin assistantin omaan koneeseen ja päivitin sen 3.16 firmiksen sisään. Nuo nyt on jotain hihasta repästyjä arvoja mitä tossa nyt on asetettu.
-
Et sattus muistan mitä nuo sulla sillon oli? Nuohan meni defaultiksi 125% kaikki kun asensin assistantin omaan koneeseen ja päivitin sen 3.16 firmiksen sisään. Nuo nyt on jotain hihasta repästyjä arvoja mitä tossa nyt on asetettu.
En muista enää yhtään :/ voisit kokeilla heittää kaikkiin vaikka +20% ja kokeilla miten käyttäytyy. Ei pitäs vielä tapahtua katastrofia :)
Ei auta tähän ongelmaan, mutta laita pitch gainia 5-15% enemmän mitä rollia, johtuen asymmetrisestä rungosta.
-
En oo näköjään yksin ongelman kanssa. Youtube täynnä samankaltaisia videoita:
http://www.youtube.com/watch?v=eH_024ry0_0# (http://www.youtube.com/watch?v=eH_024ry0_0#)
-
Onko nopeudensäätimet varmasti kalibroitu oikein? Sen mitä tuosta videosta tihrustamalla sain selvää, notkahtaminen tapahtuu aina yhden mootorin suuntaan. Eli kun peräsintä kääntää, kahden vastakkaisen moottorin tehoa laskentaan ja toisten kahden nostetaan. Kun peräsin käännetään laitaan, niin vaarana on että jokin moottori jopa pysähtyy hetkeksi kun tehot lasketaa riittävän alas -> seuraa notkahdus kunnes FC tulee häätiin ja korjaa tilanteen. Ja sama voi tietenkin toistua kun kaasu lasketaan minimiin...
PS. Nopparit kalibroidoin oikein Y-johdoilla kaikki kerralla, eikä yksitellen kuten esim. NAZAn manuaalissa väitetään.
-
aha :o
Ei varmasti ole kalibroitu kun pari noparia vasta uusinutkin. Mistähän tollsen Y-kaapelin löytäis?
-
Vielä tarviiko/voiko noita DJI 30A opto nopareita kalibroida tolleen kuten videossa?
http://vimeo.com/62973278 (http://vimeo.com/62973278)
-
kolvailin tollasen Y-johdon kun sattui olemaan ylimääräisiä servojen jatkopiuhoja. Saan tuolla videon proseduurilla naza:n piipittämään ihan oikein ja kalibroituu näennäisesti kun laskee kaasun nollaan. Kuitenkin kalibroinnin jälkeen molemmat takamoottoorit starttaa yhtä aikaa ja etumoottorit ihan hintsusti kaasua lisäämällä. Toisaalta taas takamoottorit sammuu ihan hetkeä ennen takamoottoreita kaasua löysätessä. Liike tikussa noiden moottorien "syttymisen" ja sammumisen välissä on luokka milli..
Kalibroituukohan nuo DJI noparit ollenkaan?
-
Dji optot on valmiiksi nasalle kaliproituja. nosta yaw gainia reilusti ja kokeile uudelleen.
-
Ok pitänee laittaa tuo X1 kanava väliaikaisesti gain säätöä varten ja kokeilla sillä tuota yaw gainin säätöä.
Kalibroinnilla ei ainakaan olut mitään vaikutusta asiaan. Asiaa etenee ja toivottavasti tästä säikeestä on joskus jotain hyötyä jollekin muullekkin.
-
Laitahan kuvaa kopterista koska näyttää että painopiste olisi todella edessä. Rauhallisemmin kääntäessä tuskin tuota tekee, säädä gainit yawissa puoleen mitä nyt on ja testaa uudestaan.
-
Painopiste on akulla tasapainotettu keskelle. Ainakin sormilla kun pidän kopteria pohjalevystä keskivaiheilta ilmassa se pysyy vaaterissa.
Laitoin X1 kanavan remotena säätämään gania ja oskilloinnista takaspäin sen verran, että tottelee hyvin.
Nyt säädetty Pitch/Roll 194%, yaw 150% ja vertical 100% - kuokkii vaan edellee, mutta ei enää nii pahasti ton Pitch/Roll säädön jälkeen.
Pelkällä yaw gainin muutoksella lennossa en huomannut juuri minkäänlaista muutosta käytöksessä?
(http://jlaitila.1g.fi/kuvat/Misc/AirPhoto/Discovery.png?img=small)
-
No niin edistystä tapahtuu. Muut gainit kuten edellä, mutta pudotin yaw 60% ja parani huomattavasti. Sitten kokeilin 40%, mutta meni jo aika hitaaksi kääntäminen - akku loppui joten joudun lataamaan ja testaamaan 55%
Kyllä tuo nyt kuitenkin näyttäis noilla gainien hiomisilla hoituvan..tajuais vaan miksi/miten nuo toimii.
-
Päivitin just 3.16 firmiksen takaisin ja huomenna testi jatkuu.
-
No niin edistystä tapahtuu. Muut gainit kuten edellä, mutta pudotin yaw 60% ja parani huomattavasti. Sitten kokeilin 40%, mutta meni jo aika hitaaksi kääntäminen - akku loppui joten joudun lataamaan ja testaamaan 55%
Kyllä tuo nyt kuitenkin näyttäis noilla gainien hiomisilla hoituvan..tajuais vaan miksi/miten nuo toimii.
Jos laitat sormet vastakkaisten moottorien alle niin onko tasapainossa vai onko painopiste etumaisilla jaloilla.?
-
Ruo runko ei oo symmetrinen joten ei voi tolleen tasapainottaa. pitänee punnita etujalasten ja takalasten alta erikseen.
-
Kyllähän se noilta kohti periaatteessa on tärkein, koska jos moottorit 1 ja 3 pyörii normaali vauhtia yawatessa ja 2 ja 4 hidastetaan sitä enemmän mitä nopeemmin käännetään, jolloin kumpi 2 tai 4 moottoreista on "painavampi" niin se moottori niiaa alaspäin. FC ei nopeesti käännettäessä kerkee korjaamaan epätasapainoa.
Näin sen ainakin omassa päässäni olen järkeillyt ja tasapainottanut oman kopun.
-
Kuulostaa järkeenkäyvältä idealta. Pitänee muuttaa noiden takajalasten pituutta, että saan moottoreiden välisen painopisteen kohdalleen?
-
Saitkos sitä akkua siirrettyä? Pitäis kyllä senkin siirrolla saada tasapainoon jos vaan säätövara riittää.
-
eikö siinäkin keskipainopiste pitäs olla jossain tuossa kohti.
(http://fpvlab.com/forums/attachment.php?attachmentid=17846&d=1355475927)
-
Juu tuohon kohtaa se tulee jos rungon reunoista pidän tosta kiinni. Just siihen kohtaa missä mulla on nazan kontrolleri. Se ei kuitenkaan päde jos laitan sormet ristikkäisten moottorien alle, vaan kyykkää toisen puolen etumoottoria kohden.
-
Kopterin symmetria on täysin sama kuin discoveryssä, en tiijä mitä ne team black sheepin kaverit on sitte asiasta ajatellu.
Center of gravity ja center of thrust on sitte eri pisteet, nazan pitäs kuitenkin toimia ihan ok vaikkei sijaitse millilleen kummassakaan niistä.
Orkkis discossakaan pohjalevyyn merkattu paikka ei muistini mukaan sijaitse cog:ssa.
-
CoG saadaan kun mitataan etu-taka moottoreiden linjan keskikohta ja se asettuu n. 15mm keulaan päin CoT:stä.
Ja Nazan voi sijoittaa sille varattuun paikkaan Discoveryssä. (ei tarvitse olla CoG:ssä)
Gaineista sen verran että TBS Disco on epäsymmetrinen ja siksi basic gain Pitch tulisi olla 10% suurempi kuin Roll gain.
Yaw 10% pienempi kuin Roll gain.
ESC:t on syytä aina calibroida lähettimien ja vastareiden erilaisuudesta johtuen. Ja paras tapa on tehdä se multikaapeililla,
jossa kaikki ESC:t kytketään samalla kertaa throttle kanavaan.
Huom. vain yksi BEC vastariin, muut estettävä ettei tule vaurioita. (ei koske optoja)
Sitten vielä kokemuksia SimonK flässätyistä nopareista... Ne toimivat nopeilla kaasun vaihteluilla eriaikaisesti, kun esim. tökkään kaasun täysille leijunnasta,
joku moottoreista kirii toisten edelle ja quadro kallistuu rajusti... tavallisilla nopareilla ilmiötä ei ole esiintynyt... :o
-
Sitten vielä kokemuksia SimonK flässätyistä nopareista... Ne toimivat nopeilla kaasun vaihteluilla eriaikaisesti, kun esim. tökkään kaasun täysille leijunnasta,
joku moottoreista kirii toisten edelle ja quadro kallistuu rajusti... tavallisilla nopareilla ilmiötä ei ole esiintynyt... :o
Mitens kaasualueet on kalibroitu... ihan vaan ekana tulee tuo mieleen... tosin eikös nazan pitäis periaatteessa tuo eliminoida(otsikosta päätellen naza)...
-
Mitens kaasualueet on kalibroitu... ihan vaan ekana tulee tuo mieleen... tosin eikös nazan pitäis periaatteessa tuo eliminoida(otsikosta päätellen naza)...
ESC:t on syytä aina calibroida lähettimien ja vastareiden erilaisuudesta johtuen. Ja paras tapa on tehdä se multikaapeililla,
jossa kaikki ESC:t kytketään samalla kertaa throttle kanavaan.
ESC:t joita käytän kalibroidaan kytkemällä ohjaimeen virta, kaasu täysille ja sitten kopteriin virrat. Piippaus tai kaksi ja kaasutikku alas. Tämän jälkeen tulee loppuluritukset ja se on siinä...
Jostain syystä Simot tökkii ja tavalliset ESC:t toimii nopeilla kaasun-, ohjauksen vaihteluilla hallitusti, ilman nykimisiä...
-
ESC:t on syytä aina calibroida lähettimien ja vastareiden erilaisuudesta johtuen. Ja paras tapa on tehdä se multikaapeililla,
jossa kaikki ESC:t kytketään samalla kertaa throttle kanavaan.
ESC:t joita käytän kalibroidaan kytkemällä ohjaimeen virta, kaasu täysille ja sitten kopteriin virrat. Piippaus tai kaksi ja kaasutikku alas. Tämän jälkeen tulee loppuluritukset ja se on siinä...
Jostain syystä Simot tökkii ja tavalliset ESC:t toimii nopeilla kaasun-, ohjauksen vaihteluilla hallitusti, ilman nykimisiä...
sori... en oo taas yhtään miettiny mitä käpälä ruutuun kirjottaa... meinasin sitä kallistumista... et eikö naza korjaa sitä yhtään. Hassua kyl et mikäli vain fläshätyillä tekee... mikäli mosat pyssyy samana ja sitä rataa niin ei uskois noin suuresti vaikuttavan...
-
sori... en oo taas yhtään miettiny mitä käpälä ruutuun kirjottaa... meinasin sitä kallistumista... et eikö naza korjaa sitä yhtään. Hassua kyl et mikäli vain fläshätyillä tekee... mikäli mosat pyssyy samana ja sitä rataa niin ei uskois noin suuresti vaikuttavan...
Se tässä juuri ihmetystä aiheuttaa, miten se on mahdollista. Olis pitäny kuvata testilennot niin olis voinu tutkia asiaa jälkeenpäin... ;D
Oliskohan jossain foorumeilla juttua mitä SimonK oikeesti vaikuttaa multikoptereihin?
-
Oliskohan jossain foorumeilla juttua mitä SimonK oikeesti vaikuttaa multikoptereihin?
Täällä (http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs) on jotain juttua SimonK:sta ja muutenkin Rapid ESC:stä.
Nopeampi vaste kaasuun ainakin yksi mitä noilla saadaan aikaan.