Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: varis - 10 Syyskuu, 2013, 20:51:16

Otsikko: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 10 Syyskuu, 2013, 20:51:16
Ensimmäinen iso torppi. Tämä flippasi jossain 15 metrissä, korjasin niin se oli pystyasennossa toiseen suuntaan, mitään kaasuja en oikein uskaltanut antaa kun kopteri oli noin päin, mutta sain oikaistua sen vaakatasoon siinä vaiheessa kun se tömähti maahan, muks ja raks.

Vaneripalat on revenneet irti liimauksistaan juuri kuten joku täällä ennusti, muutama ruuvi repeytynyt irti ja yksi jalka näyttää ottaneen damagea. Päällisin puolin siis varsin kevyttä vauriota joka suht. helppo korjata kunhan saan haalittua osat, pienet ruuvit on se haaste.

KYSYMYS: Kun toi muksahti vatsalleen nurmikkoon, voi olla että lipo otti damaa. (Maavaraa siinä kohtaa jotain 1cm jos on jalkojen varassa.) Onko toi lipo nyt automaattisesti räjähdysaltista ongelmajätettä? Ulkoisia vaurioita ei näy, ellei noitten patterihihnojen solkien kohdalla ole painaumaa. Varmuuden vuoksi pistin tuon lipo-pussiin, kukkaruukkuun ja sammutuspeitteen väliin. Katsotaan mitä tapahtuu ennen kuin sillä tehdään mitään.
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 10 Syyskuu, 2013, 20:55:41
pics or didn't happen

http://i43.tinypic.com/2ed5g1u.jpg (http://i43.tinypic.com/2ed5g1u.jpg)
http://i41.tinypic.com/16bd5ih.jpg (http://i41.tinypic.com/16bd5ih.jpg)
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: mikek - 10 Syyskuu, 2013, 21:08:04
Ei se ole ongelmajätettä. Kunhan ei ole puhki ja lämmin, kyllä uskaltaa lennellä.

Eikö sulla ole SL tilaa tuossa edes katkaisimen päässä? Olis oikaissu kopterin samantien oikeinpäin ja olis saanu ehkä seivattua tai lisää aikaa ottamalla korkeutta kaasulla. Suosittelen varsinkin tuota 1.6++ softaa. Sallii lentää acrona, mut SL on taustalla fail safena. Varsinkin tuolla omalla volttikoneella se on hyvä ominaisuus kun kopukka on todellakin välillä vaikka miten päin ilmassa ja pää sekoilee suunnissa...

Ja mä taisin varoitella noista vanerikoneista. Alas tömähtäessä voimat on uskomattoman kovat ja varmasti tulee damagea.
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 10 Syyskuu, 2013, 21:14:23
4 hajonneen quadin jälkeen voin nyt sanoa, että yleensä kopu ei hajoa, jos sillä ei yritä flipata eikä se flippaa itsestään. Sivuttain lentävä kopu tulee nopeasti alas.

SL on itse asiassa switsillä juuri hätätapauksia varten. Mutta en ole testannut miten se toimisi enkä olisi edes uskaltanut pistää sitä päälle siis. Luultavasti olisi saanut seivattua jos olisi pistänyt SL+kaasua sen jälkeen kun ensimmäinen korjausyritys meni pieleen.

Koitin testata tuota flippiongelmaa eri paristolla, ja näytti hyvältä mutta tuo flippi tuli vähän yllättäen. Sen takia huono korjaus, aikaisemmin noi on pysyneet hallinnassa. Säädöissäkin kyllä vähän muutosta.
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: mikek - 10 Syyskuu, 2013, 23:03:44
SL korjaa tehokkaasti, mutta Rolf on koodanut niin et kopterin voi jäädä ylösalaisin. Tuo tulee lähinnä vastaan jos käyttää SL mix tilaa 1.6++:ssa.
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 12 Syyskuu, 2013, 23:10:04
Parin illan murehtimisen jälkeen löytyy taas energiaa alkaa ropaamaan tota kasaan. Vaurioiden lähempi tarkastelu paljastaa hieman ikäviä asioita. Yksi laskuteline on ottanut damaa ja se pitäisi uusia tai vahvistaa, en jaksa irroittaa moottoria niin menee jälkimmäiseen.

Tässä rungossa on paljon osia jotka antavat myöten reippaassa torpissa, vähän on palapeliä joo, sikäli kuin palaset ovat vielä ehjiä. Tarkemmin sanoen:

-Liimaukset irtoavat. Ihan nobrainer, liimataan takaisin kasaan.
-Ruuvit repeytyvät irti. Nämäkin voi pistää takaisin paikalleen, saattavat vaatia uuden reiän poraamista. Näistä 2x8 ruuveista lähtee kuitenkin helposti kannat irti, mikä tekee niitten irrottamisesta pirullista. Seuraavassa torpissa ovat luultavasti irti taas. Jotenkin olen aina inhonnut ruuveja, ja tekisi mieli korvata järeämmillä koneruuveilla (= pultti + mutteri), 3x8 tai 3x12 tai jotain, näitä saa ihan K-raudasta eikä tarvitse tilata intternetistä.
-Kiinnitystapit joita tossa vanerissa on pitämään koko setti kasassa hajoavat. Ainakin tuossa yhdessä jalassa/laskutelineessä oli tällaista. Vähän huonompi juttu, pitäisi olla toinen runko varaosina.

Jos nuo kiinnitykset ei antaisi periksi, dama voisi tulla siihen vaneriin. Nyt se vaan joustaa ja taipuu, ainoastaan parissa kohtaa on pikaliima ollut vahvempaa kuin vaneri.

Ja mä taisin varoitella noista vanerikoneista. Alas tömähtäessä voimat on uskomattoman kovat ja varmasti tulee damagea.

Torpin jälkeen rehellinen mielipide taitaa aina olla että TÄYTTÄ P****AA TÄMÄ LAITE!  >:( Siis miten voi tollaisesta pienestä hajota???   :o  ;D

Jos tuollainen vanerirunko ei sovi acroon, niin ehkä olisi varsin passeli kuvauskoneeseen kuitenkin? Lentää ainakin pitkään kun on kevyt ja puu syö värinöitä  ::)

Olisiko metallirunko sitten fiksumpi? Senkin joutuu taivuttelemaan takaisin suoraksi ja tuskin niistä ihan uuden veroisia tulee  ???

Pitäisi ehkä laittaa tilausta BlueskyRC:lle varaosista tai sitten Flyduinon metallirunkoa tilaukseen, kädet kai voisi siihenkin tehdä mäntyrimasta?  :-\
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: mikek - 13 Syyskuu, 2013, 10:20:41
Mä tekisin acrokopterin keskiosan vanerista tai lasikuidusta. Nykyinen tri on lasikuidusta ja hyvin on kestänyt. Ylä- ja alaosa on kiinni toisissaan läpiruuveilla ja muttereilla. Ensimmäiset kädet oli 15mm alu neliötä, mutta taipuivat muutaman torpin jälkeen. Nyt on etummaiset vaihdettu 15mm puisiin ja yhtään en ole saanu katki. Ovat kiinni läpiruuveilla sekä nippusiteillä. Torpissa nippuside antautuu ja sallii käden kääntyä iskun mukana. Viimeksi tuli alas +10 metristä voltteja tehdessä ja damagea tuli kahden nippusiteen ja yhden muovipotkurin verran. Moottoreissa on mukana tulleet kiinnitys "ristikot" ja niistä nippusiteillä kiinni käsien päällä. Nuo antavat kans periksi ja sallivat koneen irtoaminen torpissa helposti, mutta pysyvät loistavasti kiinni lentäessä. Sallii siis myös koneen irtoamisen noparin liittimistä ja säästää johtoja. Toimiva ja huoleton paketti. Voi räiskiä rauhassa ja ei ole huolta että tulee kalliita torppeja. Trin taka yaw mekanismi on tietenkin pieni huolenaihe, mut hyvin on kestänyt ja kunnon metalliservo on must.
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 15 Syyskuu, 2013, 23:24:39
Eikö tullut toinen torppi heti perään sen lauantaisen korjauksen päälle. 2 paristoa ehdin lentää, sitten ihan normi sivuttaiskaarros matalalla, tarkkaavaisuus herpaantuu hetkeksi loppu-iltapäivän valonkajossa, "miten päin se nyt on, ei nää potkurien väriä...", sekosin kai suunnassa 90 astetta enkä hoksannut pistää paniikkikaasuja, SLää ei ollut miksissä mukana vaan yritän taas ottaa Acro-moden haltuun. Tökkäsi maahan käsivarsi suoraan edellä.

Tämä oli ihan textbook crash, käsivarsi rusahti poikki läheltä kiinnityskohtaa runkoon. Ensimmäisellä ekskursiolla tuolla E-S Helifieldillä, hienoa seuraa ja säätä, mutta totesin että kaikki muu on mukana paitsi dremel, joten ei kun nopeasti kotiin ropaamaan... oli muuten järjettömän nopea paluumatka tuolta kentältä. Ähelsin jotain 30+ minuuttia erilaisten ongelmien kanssa, en ole miettinyt käden vaihtoa aikaisemmin, oli kiire päästä lentämään akut tyhjäksi kun aurinko läheni laskua.

Tein uuden käden tuosta vanhasta, kun oli sopivasti muutama sentti lyhentynyt ja nyt ei siis tarvittu edes dremeliä, kun jäi niin lyhyeksi että moottorin akseli ei tarvinnut reikää. Yhdestä ruuvista meni taas kanta ja sitä revin pois varmaan 10 min.

Varmaan kaikkien aikojen halvin torppi, kustannukset 1 hajonnut ruuvi. (Nämäkin on kyllä noin 10c kipale kun tilasin jenkeistä asti.) Plus tietysti työ ja harmitus kun jäi päivän lennot kesken.

Puu on kyllä kiitollisen helppo materiaali työstää. Eikä lopu kesken tästä maasta  :)
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 04 Lokakuu, 2013, 20:03:38
Eipä tämä kyllä kestä mitään. Ihan pieni hairahdus kaarroksessa ja valui puuta päin, josta tuli sitten heti alas omin avuin, ei edes korkealta. Nyt saldona yksi hajonnut moottorialusta, muut vahingot hyvin vähäisiä - keskirungon kiinnityksissä nyt näkyy vähän enemmän irvistystä, mutta en hoksaa että mitään muuta olisi hajonnut. Tuossa alustassa se päällilevy on rusahtanut keskeltä, kun torpin voimat on ilmeisesti tulleet siihen levyn päähän (tässä kädessä ei se puuvarsi tule alustan yli, kun kädellä on jo kerran torpattu :P ) tai sitten sen on vääntänyt rikki moottori jos siihen tai potkuriin on osunut se puu.

Tämänkin saa ehkä taivutettua takaisin kasaan ja liimattua. Ja päälle nippusidettä niin pysyy lentokuntoisena. Mutta pitää tilata pari kiinnitysalustaa tuolta jenkkilästä, tai sitten saman tien eri runko johon nuo käy varaosiksi.

Ehkä tämä riittää jo tästä rungosta, pitää tutkia vaihtoehtoja...
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: mikek - 04 Lokakuu, 2013, 20:29:38
Miks ei ota rungon ylä- ja alaosaa ja laita läpiruuveilla jalkoja kiinni? Niin että sallii jalkojen kääntymisen torppauksessa. Moottorit kiinni jalkojen päähän nippusiteillä. Runkolevyjen väliin vielä muutamat piirilevytuet (http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2209&productID=23640&productCode=TFF10&brand=YES&mainProductGroup=KOTELOT&subProductGroup=PIIRILEVYTARVIKE) ja avot, kestää vaikka mitä. Liimalla vaneri ei kyllä pysy kasassa.

Acroilun oppii parhaiten rungolla jota saa mäiskiä täysin huoletta ja korjaaminen maksaa parin nippusiteen verran.
Otsikko: Vs: Vanerilla torppailua (450 quad)
Kirjoitti: varis - 12 Lokakuu, 2013, 18:48:10
Tämä näyttää hajoavan ihan satavarmasti kun tulee maahan. Nyt varmaan pahin torppi tähän mennessä, tuplaflipistä sivuttain peltoon ja teki siinä pienen kierroksen. 2 jalkaa poikki, 1 irti rungosta ja vähän hajoa siellä keskirungossa taas. Sahaa ja liimaa tarvitaan.