Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Hermis - 14 Heinäkuu, 2008, 15:18:01
-
Kaikki alkaa siitä että kapistus laitetaan kiinni kopteriin niin että kamera (mikäli sellainen käyttämässäsi mallissa on) osoittaa suoraan alaspäin. Kameralle vaatii esteettömän näkyvyyden, ja "keila" jonka kamera näkee on 15*15 astetta. Ei siis mikään laajakulmaobjektiivi....
Sitten kontrollipöytä laitetaan kiinni HC:hen, Servot kontrollipöytään ja kontrollipöytä vastariin. Johtojen oikea järjästys on kerrottu manuaalissa.
[EDIT]: Meinasi unehtua... tässä välissä radioon voisi laittaa uuden mallimuistin normaalilla swashilla, ja kaikki muutkin mixerit pois päältä. CCPM:n laite hoitaa itse. [/EDIT]
Aika käynnistää kapine. Jos kyseessä on sähkökone, älä mielellään anna HC:lle sähköä noparista, koska on vaarana sotkea asetukset vahingossa laittamalla nopari ohjelmointitilaan, tai käynnistää kone sormille. Erillinen vastariakku noparin johdon paikalle vastariin rulettaa.
HC:lle opetetaan tikkujen liikealueet ja keskikohta käynnistämällä se "set" nappi pohjassa, jolloin se alkaa vilkutella vihreää valoa. Pitchi pitää olla minimissään, ja muut tikut keskellä. Set nappia, ja HC vilkuttelee v ihreiden tupla-väläysten sarjaa, jolloin kaikki tikut käytetään laidoissaan ja pitchi työnnetään maksimiin. (Jos en muistanut tätä kohtaa 100% oikein, Mikaelni korjatkoon, koska ehdin lähettää laitteen takaisin hänelle ohjekirjoineen ennen kuin aloin kirjoitella tätä.... ::) ) Ohjekirjassa on selitetty homma aika selvästi.
-
Sitten PC-softan kimppuun. Asennuksen jälkeen kaapeli kiinni, ohjelma auki, ja virrat päälle. (edelleen se erilline vastariakku on ihan kiva...)
Ensiksi aukeaa All välilehti, josta valitaan kieli, oman HC-kikkulan tyyppi (3A, 3D vai RIGID) ja missä COM-portissa laite on kiinni.
-
Seuraavana kannattaa siirtyä Mixer välilehteen, vaikka sitä ennen on RC&Trim. Mixeristä valitaan oikea swashityyppi, roottorin pyörimissuunta, servoreverssit ja HC:n asennussuunta
-Mounting Orientation: Jos asensit HC:n niin että tekstit osoittavat eteen tai taakse, valitse front tai rear, jos tekstit osoittavat sivuille, valitse left tai right. Kokeillen löytyy oikea vaihtoehto, minulla HC oli minititanissa putken alla tekstit taaksepäin, mutta oikea valinta oli "front"...
-main rotor direction: Roottorin pyörimissuunta, Right myötäpäivään, left vastapäivään
-control travel & collective pitch offset: Eli liikesuuntien rajoittimet ja peruslapakulmat. Itse en tarvinnut näitä.
-Swashplate: oikea swashityyppi kopterisi mukaan
-Servo reverse: Kokeile, kunnes servot toimivat oikein. Liikesuunnat saa olla tässävaiheessa vielä väärin, kunhan pitchillä swashi nousee, ja cyclikillä kallistelee
-
Sitten yksi välilehti pakkia "RC&Trim":siin
-Stick reverse: Kääntää tikkujen toimintasuunnan
-Null/neutral position: Tässä voi hienosäätää tikkujen keskikohtaa
-Internal autotrim settings: Tällä trimmataan kone leijumaan suorassa
Nyt Swashin pitäisi toimia oikein. Jos HC korjaa pelikuvana, pitää "Mounting orientation" kääntää "Mixer" välilehdestä (esim. Left->right)
-
Sitten perän vuoro.
-Aux channel assing to: Tällä voi valita ylimääräisen kanavan tarkoituksen
-Tail Gyro (Sens&Mode): Niinkuin normaali gyrokin, keskellä 0%herkkyys, ja toisessa laidassa 100% rate ja toisessa 100% HH
-autotrim&gyro mode: AUX-kanava säätää rate- ja HH-tilojen välillä, ja herkkyys valitaan kohdasta "gyro channel default
settings"
-Gyro channel default setting: Kuten yllä sanoin, gyron herkkyys. Jos käyttää vain 6ch vastaria, kannattaa ylimääräinen kanava käyttää itse stabiloinnin ohjaukseen, ja valita gyron gaini tästä.
-Yaw rate &expo: Tällä säädetään rudderitikun herkkyys & expot
-Pitch to tail (REVO) mix: Ei tarvita jos on HH gyro. En usko että sisäinen gyrokaan tarvitsisi rate tilassa. Jos on ulkoinen rate-gyro, tätä tarvitaan, mutta miksi kukaan käyttäisi ulkoista rate-gyroa kun tarjolla on ihan tasokas sisäinen HH-gyro?
-Servo travel limit: Rajoittaa perän liikealuetta ettei servo jumita laitoihin
Expert settings
-Diff-gain: ei mitään hajua ;)
-Halt-delay/rapid: Jos gyro hunttaa nopean piron jälkeen, pitää tästä lisätä hidastusta
-Hold angle range: säätää jotenkin herkkyyttä säätämättä gainia... ei mitään hajua ;)
-
Horizontal eli vakautus ja Positioning eli paikallaan leijumismoodi:
Täältä voi säätää sensorien herkkyyksiä, ja HC:n tilaa ellei käytä siihen radion AUX kanavaa. Kuten välilehdessä sanotaan, näitä ei yleensä tarvitse säätää.
Sitten on vielä RIGID välilehti, jossa on RIGIDin omat säädöt, ja help, jossa on paljon tekstiä lontooksi.
-
Sivupalkissa on työkalut asetusten tallentamiseen ja lataamiseen, HC:n resetointiin tehdasasetuksille, ja read nappi asetusten hakemiseen HC:stä, ja write niiden viemiseen sinne. Napsuttele Writea aina kun muutat jotain. Jos HC:n kuvan vieressä on punainen "erisuuri kuin" merkki, ohjelman asetukset ovat jotain muuta kuin HC:hen ohjelmoidut. Kun painaa writeä, asetukset siirtyvät myös HC:hen ja merkki vaihtuu vihreäksi "yhtäsuuri kuin" merkiksi.
-
Loistavaa, onhan tuossa ominaisuuksia. Yksi syy miksei lentämään opettelijan ole järkevää aloittaa heli commandilla. Pistä vielä pari kuvaa mötikän asennuksesta kopteriin jos et ole vielä kerennyt vehjettä ottaa irti.
-op-
-
Vekotin on jo matkalla Mikaelnille, ellei jo perillä, ja kiinnitykseen käytetty alumiininen levykin on taivutettu L-asennosta takaisin suoraksi ::) Kamera oli teillä tietämättömillä vähän aikaa, joten ne aikomani kuvat jäi ottamatta...
-
Dodiin.. nyt alkoi tapahtua :o ja ensiksi vielä KIITOS Hermikselle ohjeistuksesta ;)
Asentelin eilen pitkän "laiskottelu kauden" jälkeen tuota HC:tä koneeseen, piti luovuttaa ja nukkua yön yli että mielenkiinto säilyy. Aina kannattaa nukkua yön yli jos joku homma menee vaikeaksi ja tässä tapauksessa homma tuotti tulosta. Tänään kun pääsin tai no jouduin lähtemään töistä pois niin oli pakko jatkaa HC:n asennusta uusilla ideoilla. Pidin pienen puhelin palaverin Sepon kanssa ja siinä kertasimme toiminta periaatteita laitteelle, tuo keskustelu kannatti. Säädöt olen tehnyt PC:n kautta käyttäen COM porttia ja laitteen ohjelmaa ja aluksi oli tehtaan parametrit käytössä.Ensi kokeilu noilla olisi rikkonut koneen joten onneksi oli läppäri mukana niin sain muutettua heti arvoja. Käytin säätämisessä hullun tuuria ja arvot perustui REPE menetelmään(revi per,,,tä) ja kass kumma kone rauhottui täysin. Vielä laite tarvii pikkaista säätöä ja testiä, tälläisen laitteen säätäminen vaatii kyllä ehdottomasti läppärin kentälle että voi kokoajan säädellä+ hyviä hermoja. Tällä hetkellä kone pysyy 95% paikallaan koskematta oikeaan tikkuun(aileron/elevator) ja voi vain pitchiä ja rudderia väänellä ;D. Koittaa kone vielä tuon 5% verran vaeltaa mutta se on vain hienosäätöä, sen huomaa kun ajaa kovemmin vaikka eteenpäin ja päästää tikun irti , niin peruttaa pikku hiljaa minun luokseni. Pihalla oli puuskaista tuulta josta se selvisi noilla säädöillä hyvin ja säätöjä vasta takana 2 vajaa akullista. Tässä lisänä kuvia johto "hässäkästä" mitä tuo kone nyt on
-
Kohta saadaan taas kuvia Mikaelin takista kun siinä on hirveitä viiltoja. Sitten on kaikki kamat hetken päästä myynnissä... :P
HELLicommand... ;D
-
Sinä se osaat nähdä 666 asiat läpi , ilmeisesti kuuntelet tuon "rauta neitsyeen" levyjäkin väärinpäin 666 6666 666 ;D No leikki leikkinä, tässä on leikki kaukana kun noiden kovin pyörivien koneiden kanssa touhuaa, kokemusta tosiaan on :'(. Tuollaisesta "kapistuksesta" tosiaan voi tulla liian vaaraton kun käyttäytyy rauhallisesti. Nyt tuon oman vahingon myötä olen oppinut että ei kannata leikkiä terveydellään vaikka kone kuin hyvin leijuisi, on tosi vaarallista leijutella konetta lähellä itseään ja vielä pään korkeudella.
-
Tänään HC:n säätö jatkui ja kaikki meni hyvin. Tässä parit kuvat koneesta joka leijuu muutaman kymmenen sentin korkeudella ja itse otan toisella kädellä kuvan ja toisella vain korkeutta säädän ;D.Laite toimii mukavasti ja on kivaa lentää kun ei koita karata kokoajan käsistä, itse nousin ja laskeutusin ainoastaan vasenta tikkua käyttäen. Nyt on sen verran intoa että seuraavaksi menee nuo "virtuaali" lasit tilaukseen kun tuo kone on noin vakaa että voisi uskaltaa kokeillakkin.
-
Tässä piirustelin muisti lappua itselleni Helicommandin johdotuksesta mitä minulla on käytössä ja tähän lisään joskus kuvat ohjelman parametreista. Itse en käytä HC:n perä gyroa vaan 401, ehkä myöhemmin kun saa muita asetuksia kohdilleen. Tällä hetkellä lähettimeen on vain valittu H1(swashplate 1 servolla) ja tehty lapakulmat + kaasukäyrät. Kaikki muu tehdään HC:n ohjelmalla tietokoneessa
EDIT: ei näköjään näytön tulostus suostu näyttämään kaikkia viivoja cädi kuvasta. :-\
-
Tänään tuli ajeltua tuolla HC:llä varustetulla Rexillä ekat silmukat ja hyvin oli laite mukana, kuski meinasi vain tippua pelistä pois. No onneksi viimeisellä silmukalla kone nousi vielä tuolta heinäpellosta omin avuin ylös :D. Akkujen latausten jälkeen menin "rantsulle" leijuttelemaan konetta Amandan kanssa joka otti muutamat kuvast tosi toimista. Tässä kuvat jotka tyttäreni otti kun kone leijuu ja voin vaikka toisella kädellä tervehtiä teitä foorumilaisia ;D,,kyllä nyky tekniikka on ihanaa,,ennen oli puhelimissakin langat ja ajettiin hyrrä gyroilla ;D
PS: luulin että oli iso juttu siirtyä FM 35 Mhz laitteista 2.4 Ghz:iin mutta olin väärässä ,tämä on vielä isompi juttu ainakin minulle ;)
-
Eilen tuli asennettua kaverin 450 Rexiin uusi HobbyLinnasta ostettu Helicommand 3D ja näyttää olevan ihan pätevä laite. Kopterin tärkeät osat on 3x Futaban s3154 ja Gy401+s3153, pientä hienosäätöä vailla valmis laite.
Tässä kuva sekamelskasta mitä tuollainen laite aiheuttaa kun rupeaa asentamaan ja toki lopussa hymy on herkässä asennus tiimilläkin.
-
Nyt ihan itseänikin jännittää että toimiiko tämä Picasa2 kuvapalvelu :o. Asensin 600N Rexiin tuon Helicommandin ja toimii hyvin, toki pientä viilausta vaatii että on terävimmillään. Jos luoja suo ja rukoukset kuunnellaan+ saan syntini anteeksi(ei ole paljon) niin täällä pitäisi olla muutamat testi kuvat.http://picasaweb.google.fi/mikael.niemi/Helicommand600N
-
Huh, aika hurja paikka asentaa helicommand. Eiks pelota yhtään, että fuilia roiskuu tankin päälle ja pikkuhiljaa syövyttää helicommandin kiinnitys teipit vekspois?
-
Ei ole teipillä kiinni tankissa, kuva hämää. Tuossa on alumiininen vaaka tanko joka menee rungon sivulevyistä toisiinsa ja on varustelulevy kiinni siinä.
EDIT: Voisihan tuohon nuo remmit vielä laittaa lisäksi niin nukkuu yöt paremmin :D
-
Ompas siellä heinikko kellertynyt :)
Täytyypä ajaa joku ilta visiitille katsomaan kuinka toi isompi ja käryäväisempi toimii
-
Käytättekö muuten helicommandin gyroa vai ulkoista? siis kysymys niille jotka käyttää helicommandia!
-
Itse käytän vielä ulkoista, koska noissa muissakin säädöissä on vielä hakemista kohdilleen.Tulevaisuudes sa voisin tuon 401 Gyron koittaa korvat tuolla HC:n omalla.
-
Siis elikkä hc:ko pitää kopterin paikallaan että ei siis vaella? Kuinka se huomaa vaelluksen? Kamerasta päätellen ei samalla tekniikalla kun gyro, vaan millä, miten?
-
Täältä voit ladata manuaalin ja lukea että mitä kaikkea se pitää sisällään http://en.helicommand.com/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=63
-
Niin pitääkö helicommand kopterin vakaana jos leijuttaa selällään?
-
Se 3D versio taitaa olla just sitä varten.
-op-
-
Tänään HC:n säätö jatkui ja kaikki meni hyvin. Tässä parit kuvat koneesta joka leijuu muutaman kymmenen sentin korkeudella ja itse otan toisella kädellä kuvan ja toisella vain korkeutta säädän ;D.Laite toimii mukavasti ja on kivaa lentää kun ei koita karata kokoajan käsistä, itse nousin ja laskeutusin ainoastaan vasenta tikkua käyttäen. Nyt on sen verran intoa että seuraavaksi menee nuo "virtuaali" lasit tilaukseen kun tuo kone on noin vakaa että voisi uskaltaa kokeillakkin.
Voinet selventää mitä noilla "virtuaali" laseilla tehdään ja miten ne toimii? Kiinnostavaa...
-
Siis eikös nuo ole sellaiset että kopterin kyydissä oleva kamera lähettää live kuvaa sellaisiin laseihin jotka on päässä... Näyttää periaatteessa että olisit kyytissä ^^
Lasit nyt on semmoiset Xmen lasit ^^
-
Tässä on eräät lasit joita on myynnissä http://www.hobby-lobby.com/fpv.htm
EDIT: katso tämä pätkä http://www.youtube.com/watch?v=Dh0BUPnEFSo
-
Eilen otin gyron pois koneesta ja laitoin säätöihin tuota omaa laitetta minkä HC pitää sisällään. Kävin eilen kolmet akut koittamassa messukeskuksessa sisälennätys tapahtumassa, ja lennosta päätellen olen oikeilla jäljillä. Alkuun en viitsinyt laittaa perägyroa toimintaan kun tuntui että nupinkin säädöissä oli tarpeeksi pähkäilyä.
-
Tässä on eräät lasit joita on myynnissä http://www.hobby-lobby.com/fpv.htm
EDIT: katso tämä pätkä http://www.youtube.com/watch?v=Dh0BUPnEFSo
Varmaan ihan siisti. Aika läheltä vetää joku lennokki 2.30min kohilla
-
Onko muuten tuo helicommandin gyro kuinka hyvä???
-
Tuossa manuaalissa oli teknisessätiedossa tälläisiä lukuja:roll and ,nick`(pitch axis): 200astetta/S ja yaw (if external gyro used): 400astetta/S , joten muistaakseni nuo uudet huippu gyrot esim: JR 770 3D taitaa olla 800astetta/S tämä ei ole tietoa vaan joku muistikuva ,en löytänyt manuaalista gyroille noita arvoja.Itse kun kokeilin tuota niin kyllä se minun lentooni ihan hyvin kerkesi mukaan, nyt ei ole enää koneita millä kokeilla ;D olen 0 helikopterin loukussa ;)
-
Onko tuossa helicommandissa muuten ohjelmoitavissa automaattinen laskeutuminen?
Jos vaikka siinä juo kaffetta ja kattelee ku kone harjottelee pellon keskellä leijumista niin osaako itse laskeutua jos määritellää aika kuin kauan leijutaan?
-
pitää ostaa profi versio, maksaa jotain 2500€ ;D
EDIT: tässä linkki ja hintakin on eri mitä veikkasin http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html pitää varmaan muuten tilata itselleni joululahjaksi ja kokeilla ;)
-
Mutte normi hc, et voi mennä juomaan kahvia. Se ei säädä korkeutta, eli ei voi laskeutua eikä nousta.
-
Videoita lienee ihan tarpeeksi, mutta tässä yksi video HeliCommand profin toimivuudesta.
http://www.tudou.com/programs/view/Y1WqEAch4GI/ (http://www.tudou.com/programs/view/Y1WqEAch4GI/)
Ja pari videota youtubesta (taisivat olla HeliCommand 3A ja 3D).
http://www.youtube.com/watch?v=QOi51Mp8cIQ&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=QOi51Mp8cIQ&feature=related)
http://www.youtube.com/watch?v=N3ATvL9irxA&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=N3ATvL9irxA&NR=1)
-
Tänään pistin tuon Helicommand 3D kiinni 500 Rexin pohjaan, pitää katsoa että millaiset säädöt tähän saa. Tässä käytän perässä eri gyroa, laitoin sinne Alignin RCE-600 combo paketin http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=27_29&products_id=485 .Asensin tuon HC:n runkolevyjen keskelle sisään pääakselin alle ja laitoin ohjelmointi piuhan siihen kiinteesti jonka toin koneen rungon ulkopuolelle josta on helppo käyttää.
-
Tullut tiedote Captronilta liittyen Helicomandiin. http://en.helicommand.com/
-
Ei ole teipillä kiinni tankissa, kuva hämää. Tuossa on alumiininen vaaka tanko joka menee rungon sivulevyistä toisiinsa ja on varustelulevy kiinni siinä.
EDIT: Voisihan tuohon nuo remmit vielä laittaa lisäksi niin nukkuu yöt paremmin :D
Vanha ketju, mutta tieto yhä ajantaisaista.
Manuskassa sanotaan, että kiinnityksen voi varmistaa kumilenkillä, muttei liian tiukoilla, että kaksipuolisen teipin värinän vaimennus kumminkin toimii. Eli kiinnitys, kuin gyroilla (kumilenkkivarmistus ei ole tullut mieleen; säätökurssilla puhuttiin kontaktiliiman sipaisusta gyroteipin reunoihin).
-
Nyt pitäisi saada helicommandin 2 modea sekä päälle/pois päältä ohjelmoitua dx6i:ssä (6kan)
Flymentorissa tämä toimii, mutta helicommandissa en saa toimimaan.
Flymentorissa olen käyttänyt ELEV D/R vakautus päälle pois Mix1 :ssa
ja MIX 2 :ssa olen säätänyt gainit position ja horsizontal hold tooiminnoille
Jos en tarvi saada pois kytkettyä on helppo käyttää Gyro säätöjä
Nämä mixaukset eivät oikein avaudu :-\
EDIT: Tämä on hyvä foorumi, heti sen jälkeen kun tänne kirjoitin löytyi vastaus Helifreak sivulta
Alla lainattua tekstiä
This is the way my DX6i is setup to control ON/OFF & POS/BAL modes:
MIX1
Gyro _ Gyro _ ACT
Rate D -100% U -100% (Both negative values)
SW Elev D/R Trim INH
MIX2
INH
In the GYRO section:
Rate SW-GYRO
0: 30%
1: 70%
(Or whatever values you calculate - I'm still working on mine.
Essentially what the mix does is read the gyro value in use and mixes in an equal negative value to switch FM off when the ELEV D/R switch on the TX is flipped.
UP is ON
DOWN is OFF
With the GYRO switch on TX up is BAL Mode and down is POS mode.