Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: varis - 25 Heinäkuu, 2013, 14:14:51
-
Edit: Vaihdoin ton otsikon. Pistän rakennuskokemuksia samaan ettei tule turhia threadeja foorumi täyteen.
Lähiajan näköpiirissä on quadin rakentaminen, mutta suunnitelmissa tasapainoilen aerobatian ja kuvauksen välillä. Molempiin on kiinnostusta - kuvaukseen on jo GoPron Hero 3 Silver, ja aerobatiapuoleen 4 kpl mikrokoptereita, esim. Ladybird. Aerobatiapuolta on tarkoitus vielä tahkota noilla pienillä ennen kuin alkaa tosissaan vääntämään ja tonttaamaan kalliimpia vehkeitä.
Runkoja aerobatia/yleiskopteriin olen bongannut linjalla Armattan CNC 355, Ecks (310mm), Blueskyrc sport 450. FCS voisi olla ensisijaisesti KK2.
Suunnitelmissa olisi 2 vaihtoehtoa, A)
1. Rakentaa vähän kesymmän sporttikopterin, jolla pystyy tekemään "kaikkea", myös kuvaamaan puolikelvollista videota. Blueskyrc:n runko voisi olla hyvä tuohon, tai nuo pienemmät ehkä vähän kesymmillä moottoreilla, jos sopivat myös kuvaukseen. Tuota voisi lennätellä hyvän aikaa.
2. Rakentaa "second system"-hengessä kuvauskopterin jossa on vähän enemmän pillejä ja vislaimia. FCS esim. Arduinolla tms. Tämä olisi erittäin vakaa, quadi tai heksa, olisiko 650mm runko optimi jos kuvaus ja varmaan FPS ym. olisi se painopiste?
TAI B)
1. Rakennetaan ensin kuvauskäyttöön soveltuva yleiskopteri. Esim. 550-kokoisella rungolla.
2. Rakennetaan vakavasti otettava sporttikopteri kun taidot on kehittyneet sen verran että pysyy hyvin hanskassa. Joku tällainen laite: http://www.youtube.com/watch?v=DbCF9ai3BQU#ws (http://www.youtube.com/watch?v=DbCF9ai3BQU#ws)
Onko noissa vaihtoehdoissa joku kohta joka ei vaikuta järkevältä? Lähinnä mietin tätä että miten kelvollista/vakaata videota voi saada, jos kopteri ei ole kunnolla speksattu tuohon tarkoitukseen. Mikä on näkemyksenne eri tekijöiden painoarvosta kun etsitään vakaata videoalustaa:
-runkokoko 550-650
-rauhalliset moottorit jotka eivät aiheuta tärinää
-sopivat potkurit
-ym.
Alkuvaiheessa kopterin budjetti on jotain pari sataa. Jos tähän oikeasti vielä hurahtaa, niin kukkaron nyörit on löysemmällä. Mutta alkuvaiheen tonttaukset kannattaa tehdä kohtuuhintaisilla vehkeillä.
Kirjoittelin vähän aikaisemmin pohdintoja myös rcgroupsiin: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1957290 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1957290) Vähitellen asia hautuu ja kypsyy. Kolmikopteri on hieman eksoottinen ja kuvausta ajatellen kärsii heikommasta vakaudesta ja kantokyvystä. Päätin myös hankkia lisää mikroja, koska kunnollinen harjoittelu ja erilaisten manöövereiden opettelu noilla vaikutti hyvältä ajatukselta.
Kannattaako simulaattoriin investoida? Miten hyvin nuo mallintavat quad-akrobatiaa tai erilaisia quadeja?
-
Jos haluat acro lentämistä, hommaa runko joka on helppo ja halpa korjata. Varret vaikka puusta. Tässä just mäiskin trikopterillani flippejä ja monta kertaa mätkähtänyt alas. Kääntyvät varret antaa periksi ja toimii "sulakkeina". Noi muoviset gemfanin potkurit on joustavat ja yhden vasta saanu katki.
Jos tarkoitus kuvata goprolla ilman gimbalia, kyllä kaikki sen ilmaan nostaa. Ja säädöillä saa kopukan lentämään rauhallisesti. Myös tri:n
Noilla mikroilla oppii ohjailemaan ja lentämään muuten, mut joku flippi sillä on täysin eri asia kun "oikealla".
-
Niin ja jos on jo kokemusta noista mineistä, ei muuta kun "aitoa" kopteria vaan rakentelemaan. Jos budjetti on parisataa, esim. F450 runko (mielummin aito, kopioiden jalat kuraa. Uudet aidot jalat jotain 5€/kpl), Turnigy 9x mankka, vaikka NTM koneet, 20-30A noparit ja FC:nä KK2.0. Lisäämällä irroitettavat jalat, saat gopron roikkumaan alle. Tolla paketilla oppii lentämään loistavasti ja osia voi käyttää tulevissa projekteissa. Turha noita uusia minejä on enään hommata. Enkä kyllä näe mitä vois oppia simuttelemalla.
Jos innostuu kunnolla, nopeasti huomaa et on erikseen kuvaamiseen/FPV:hen oma kopukka ja flippikoneeksi toinen :-)
-
Noissa pienemmissä acrokoptereissa runko on sellainen robusti mötikkä, eli varsin erilainen lähtökohta designilla. Blueskyrc:llä varret voi hyvinkin olla puuta, ja saa halvalla valmiina. Myös kevyempi kuin esim. 550mm TalonV2 (tosin kokoon nähden raskaampi?), voisi olla varsin mielenkiintoinen kopu tässä vaiheessa.
Jos tarkoitus kuvata goprolla ilman gimbalia, kyllä kaikki sen ilmaan nostaa. Ja säädöillä saa kopukan lentämään rauhallisesti. Myös tri:n
Onko gimbalin päätarkoitus sallia kameran asennon muuttaminen lennon aikana, ei varsinaisesti vakauttaa kuvaa? (Jos ei puhuta ammattitason hintaluokasta.) Vakaaseen kuvaan riittäisi joku kevyt vaahtomuoviviritys, eli nostokykyä ei tarvitse laskea paljoa ylimääräistä jos haluaa vakaata kuvaa?
-
Gimbal pitää kameran "vaaterissa". Voi myös asettaa et saa tiltattua kameraa ylös alas lennon aikana. Värinät saa kuriin tasapainottamalla potkurit ja väsäämällä "eristyksen" rungon ja kameran väliin.
-
Onko gimbalin päätarkoitus sallia kameran asennon muuttaminen lennon aikana, ei varsinaisesti vakauttaa kuvaa?
Sekä että. Sain tosin kirjoituksestasi sen kuvan (heh), että puhumme hieman eri termeillä. Vaahtomuoveilla, kumeilla ja kaiken maailman silikoneilla eristetään kamera tärinältä. Tärinä aiheuttaa kuvaan "jelloa" eli aaltomaista vetkuntaa sekä suttaa kuvaa muuten vaan keljusti. Vakautuksella puolestaan tarkoitetaan yleensä sitä, että jollakin mekanismilla heilutetaan kameraa vastakkaiseen suuntaan kuin kopteri, eli yritetään pitää kamera vakioasennossa maankamaran suhteen. Tällöin kuvassa horisontti on liikkumaton, vaikka kopterilla heittäisi valssia sivulta toiselle. Koska vakautuksen aikaansaamiseksi kameraa pitää lähes aina liikuttaa sähköisesti, saadaan samassa paketissa myös kameran kääntely etänä. Tässä nyt poisluen esimerkiksi pelkkään maan vetovoimaan pohjautuvat vakautussysteemit.
Erillisen gimbalin päätarkoitus on yleensä vakauttaa kuvaa ja erilaisten ripustusten kautta myös eristää tärinää. Kameran asennon muuttaminen on usein toissijainen - joskin kovasti arvostettu - ominaisuus.
-
Niinjuu sitä tärinäähän mä tarkoitin :) Tietty vakautus on hyvä myös, että tulee katsottavaa videota. Mutta voisin vain koittaa lentää suoraan (vaikea taito mulle) ::)
Optiot olisi siis 450 runko pelkällä vaahtomuoviripustuksella (foorumeilla internetissä oon nähny, että joillain materiaaleilla tuota jelloa ei tule) tai 550 gimbaalilla. Kaverilla on juuri rakennettu tuo jälkimmäinen. Mutta pitää konsultoida kumpi olisi fiksumpi, kun lähipiirissä on kaksi ihmistä jotka harrastavat valokuvausta, voisivat innostua.
-
Mmattilalla olis muuten kauppapaikalla myynnissä Dji F330 kitti. Siihen kaveriks HK: sta mankka, KK2.0 ja pari akkua. Pääsee tutustumaan lentämisen "saloihin". Jättää tuon tulevaisuudessa kakkoseksi tai "räppäys" flippikoneeksi.
-
Vaikuttaa että ensi alkuun tuo A-1 vaihtoehto olis fiksuin, eli sporttinen 450 vehje ihan yksinkertaisella kameran kiinnityksellä silloin kun haluttaa filmata. Blueskyrc:n runko vaikuttaa tosi hyvältä vaihtoehdolta: 20 taalaa ovh, 180g ja käsivarret on halpoja puuosia.
http://blueskyrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=14 (http://blueskyrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=14)
Suosittelevat Suppon moottoreita... liekö hyvä valinta vai olisiko tarpeen katsella vaihtoehtoja, NTM:llä ei tainnut olla hyviä 100-wattisia potkurinpyörittimiä?
Esim. Turnigyltä samanlainen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28426__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv_UK_Warehouse_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28426__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv_UK_Warehouse_.html) - tämä olisi vähän halvempikin.
Näyttävät suosittelevan aika isoja ESCejä, onkohan lämmön vuoksi?
Pistin arvot galkyläädöriin, sillä mitä arvasin noista Supoista. Normilentelyyn 4Ah akku näyttäisi olevan se voittajan valinta, niin saa järkevät lentoajat - hover olisi 21 ja mixed 10 min, olisiko tuo se arvo mitä acrokopussa kannattaa katsoa? Hover% on 54, kameran lisäys tai kevyempi akku vaikuttavat tuohon aika paljon näin köykäisessä kopussa.
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en&cooling=2.5&rotornumber=4&weight=180&calc=sum&elevation=500&airtemp=25&qnh=1013&batteries=lipo_4500mah_-_25/35c&chargestate=0&s=3&p=1&esc=max_20a&gear=1 (http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en&cooling=2.5&rotornumber=4&weight=180&calc=sum&elevation=500&airtemp=25&qnh=1013&batteries=lipo_4500mah_-_25/35c&chargestate=0&s=3&p=1&esc=max_20a&gear=1)
Rotkurit on 8x4.5 suositusten mukaan ja motille hatusta arvot 1100 - 0.4 - 12 - 95 - 0.225 - 27.5 - 26 - 36.
8-tuumaiset lavat sopinee varsin hyvin agropatiaan ja ei tärisytä liikaa kuvaamistakaan ajatellen? Mitään eksoottista en ajatellut kopulta hakea, eli voidaan mennä aika tarkkaan tuon normispeksin mukaan, mitä luulette, tämän suunnitelman pitäisi lentää? 8)
-
Anna mennä vaan, minusta näitä ei kannata kovin pitkälle teoretisoida. Käytäntö iskee kuitenkin näpeille.
On paljon asioita mitä laskureilla ei selvitetä; komponenttien todelliset vs. teoreettiset ominaisuudet, kontrollerin lukuisat säädöt (!!), rungon jäykkyyden vaikutukset, miten osien sijoitus vaikuttaa, saako ne miten sopimaan jne. jne. Pari tuntia lentotestejä ja säätöjen hakemista selvittää asioita paremmin kuin pari viikkoa kompuutterioptimointia.
Moottoreissa tilanne kehittyy koko ajan, hankkii jotkut missä speksit osuu hehtaarille niin pääsee liikkeelle. Multikoptereille tehdyt spesifit pannukakkumallit ovat tosin yleistymässä, niissä lienee enemmän vääntöä/nopeampi reagointi, ja suunniteltu isommille potkureille, mutta laskurit ei niitä vielä juurikaan tunne.
Potkureita menee, ei tarvitse paljoa hipaista kiinni lähdössä horsman varteen niin poikki on, osuma vatukkoon jne., samoin väärinpäin pyörivät potkivat irti kiinnitysmuttereitaan (riippuu toki kiinnitystavasta), niitä on kiva hakea heinikosta = myös moottoreiden accessory packeja on hyvä olla varalla. Potkureita kannattaa hankkia myös vähän erilaisia, jos ei laskurit antaneetkaan optimitulosta, ne ei paljoa maksa.
Ja piippari akun jännitteelle, säästää välittömästi hintansa.
-
Ihan samaa mieltä. Kone vaan kasaan ja ilmaan. Mä en noista laskureista innostu tippaakaan. Vähän foorumeita kattelin ja lähinnä tutkiskelin pro fpv kuskien setuppeja. Jos niillä pysyy kone ilmassa, kaipa se on mahdollista itsellekin ;-) Sitten kun on jonkin aikaa lennellyt, loppu on hienosäätöä... Edullisia potkureita vaan pakkin läjä ja menoksi...
-
Esim. Turnigyltä samanlainen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28426__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv_UK_Warehouse_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28426__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv_UK_Warehouse_.html) - tämä olisi vähän halvempikin.
Näyttävät suosittelevan aika isoja ESCejä, onkohan lämmön vuoksi?
Joo käppyrät näytti ihan hyviltä myös. Lähinnä tässä on vähän arponut pitäisikö ottaa järeämpää moottorivalintaa, syy se että vastaavalle koneelle suosittelevat 1200kV suppoa joka on muutenkin tuhdimpi. Turnigylla vaan ei ole tollaista vastaavaa 1200kV mallia ja käppyrät on kohtuullisia jo tälläkin jos pelkkä gopro riittää. Jotain erilaisia 1350kV pannukakkuja ym. löytyy (esim. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14739__Turnigy_L2205_1350_Brushless_Motor_100w_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14739__Turnigy_L2205_1350_Brushless_Motor_100w_.html)) mutta noitten ominaisuuksista ei ole itsellä hyvää hajua olisivatko sopivia.
Yksi vaihtoehto olisi tällainen 125W jolla tunnetusti lentää hyvin tämän kokoinen akrokopteri: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18152__Turnigy_Aerodrive_SK3_2826_1130kv_Brushless_Outrunner_Motor.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18152__Turnigy_Aerodrive_SK3_2826_1130kv_Brushless_Outrunner_Motor.html)
Tällä voisi sitten hienosäätää potkureita, kun tarvinnee 9x4.5 tai 8x6 lavat että ominaisuuksia saa siitä irti.
Se 1100kV Turnigy on varmaan ihan tarpeeksi hyvä tähän kopuun, otetaan uudet motit sitten seuraavaan. Potkureissa varmaankaan ei ole paljoa arpomista, tolla Gemfanilla on jo parin vuoden kollektiiviset kokemukset tällä rungolla ja vastaavilla moottoreilla takana, niin käynee aika nappiin. Jotkut hifistely-carbon-potkurit sitten on asia erikseen ja niiden aika tulee myöhemmin.
Speksasin pienemmät ESCit kun noitten suositus vaikuttaa ihan ylisuurelta, tälläkin säästetään jotain 40g painoa ::) Meidän ilmastossa ylikuumeneminen ei varmaankaan ole hirveä riski.
Eli jotain tällaista nyt:
xRotor Sport Quad Frame (450 form factor)
Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board
(Gemfan) Black 8 x 4.5 Props
(Turnigy) D2822/17 Brushless Outrunner 1100kv
TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC
ZIPPY Compact 3700mAh 3S 25C Lipo Pack
Multirotor Landing Skids (450 size; blueskyrc)
+muuta sälää
-
Nyt kun itse olen perehtynyt näihin multikoptereihin ja ensimmäisen quadin ehtinyt lentokuntoon saattaan, niin itse
valitsisin nyt moottoreiksi ennemmin Turnigy Aerodriven tai NTM Prop Driven ja niihin muutamat varaosa akselit/potkuriadapterit mukaan.
Itse laitoin Turnigyn D2822 1000kv motit ja reilussa kuukaudessa niitä on kertynyt jo kolme akselit solmussa olevaa mottia romulaatikkoon sen takia kun kopukka on flipannut muutaman kerran ja tullut moottorit/ropellit edellä maahan.
Ainaskin näissä D28xx moteissa on niin pitkä akseli (+potkuriadapteri), että kummosta tölväsyä ne ei tarvi että kopteri alkaa vispaan ja täriseen. Tulee halvemmaksi nuo 1$ akselit kun koko moottorin vaihto.
-
Suppon moottorit on kuulemma samat kuin nämä Turnigyn brändäämät: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18967__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18967__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv.html)
125W Aerodrive on näemmä juuri loppu HK:sta, joko odottelen tai sit ehkä sen tuhdimpi versio: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18115__Turnigy_Aerodrive_SK3_2826_1240kv_Brushless_Outrunner_Motor.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18115__Turnigy_Aerodrive_SK3_2826_1240kv_Brushless_Outrunner_Motor.html)
Thrust:weight oli kait 2.5 tjs 125-wattisella, eli tolla tulis enemmän. Acrokoptereihin jotkut suosittelee 3:1 tai 4:1.
-
Tässä pohdintaa sotkemaan vielä mun kuvaus- ja temppuquadien speksit. Molemmissa aivoina KK2.
Temppu:
Runko http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24381__Turnigy_Integrated_PCB_Mini_Quad_345mm_KIT_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24381__Turnigy_Integrated_PCB_Mini_Quad_345mm_KIT_.html)
Moottorit http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26988__Turnigy_Aerodrive_SK3_2822_1275_Brushless_Outrunner_with_Short_Shaft.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26988__Turnigy_Aerodrive_SK3_2822_1275_Brushless_Outrunner_with_Short_Shaft.html)
Potkurit APC 8x3.8SF, kiinanlerput ei toimineet.
Akkuna 3s 1800mAh Zippy Compact ja säätiminä 10A simonk-softalla.
Kuvaus:
Runko http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24151__Hobbyking_X550_Glass_Fiber_Quadcopter_Frame_550mm.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24151__Hobbyking_X550_Glass_Fiber_Quadcopter_Frame_550mm.html)
Kameratelineen aihio http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24152__Hobbyking_X550_Glass_Fiber_Tilt_Camera_Mount.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24152__Hobbyking_X550_Glass_Fiber_Tilt_Camera_Mount.html)
Moottorit http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25556__AX_2810Q_750KV_Brushless_Quadcopter_Motor.html?strSearch=Ax- (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25556__AX_2810Q_750KV_Brushless_Quadcopter_Motor.html?strSearch=Ax-)
Potkurit 11x4.7 Gemfanit, vaihtuu kohta APC:n vastaaviin.
Akkuna 3s 2200mAh, menee isompikin ja 4s myös. Säätiminä F-30A simonk:lla.
Nämä ovat molemmat tällaisia budjettiystävällisiä ratkaisuja, mutta näillä spekseillä on toimintapiste molemmissa hyvin käyrällä.
Temppukoneesta löytyi joku laiska videokin selostuksen kera:
http://youtu.be/zSAq0TCFvZw (http://youtu.be/zSAq0TCFvZw)
-
Melkein lopullinen osalista:
xRotor Sport Quad Frame (450 form factor; 180g for frame+arms)
screws
landing skids (hakusessa...)
spray paint for plywood (red+white+black)
arms 10mm wood (Bauhausista? ::))
Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board
Slow fly 8x4.5 props (merkistä ei hajua, mutta HK:ssa oli halvat)
Turnigy Carbon Mixed slow fly prop w/adapters 9047 SF (vaatinee RPM:n rajoituksen)
muuta potkuria?
5x Turnigy Aerodrive SK3 - 2826-1130kv Brushless Outrunner Motor
((Turnigy Aerodrive SK3 - 28-XX Spare Accessory Pack ??? ))
4x Turnigy Aerodrive SK3 2826 Series Replacement Shaft Set
5x TURNIGY Plush 18amp Speed Controller (tähän olis menny myös 12amp ja 4 ESCiä kai saisi yhtenäkin yksikkönä)
ZIPPY Compact 3700mAh 3S 25C Lipo Pack
+ZIPPY 2200 (kunhan C-arvo riittää, max 35C) tai 2700 mAh
Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module)
Turnigy 9XR Safety Protected 11.1v (3s) 2200mAh 1.5C Transmitter Pack
2x 2mm Gold Connectors 10 pairs (20pc)
FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Telemetry Module & V8FR-II RX int (tai telemetriaversio, jos ei paljoa kalliimpi)
20CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
HXT 4mm Gold Connector w/ Protector (10pcs/set)
2x Individual HXT 3.5mm connector for motor/ESC (12pc)
Battery Strap 300X20mm (Black) (4pcs/bag)
TR_PC TURNIGY BESC Programming Card - plush compatible
heat shrink 3mm black - 5mm red - 6mm black - 10mm yellow
18awg wire red 2m
18awg wire black + joku muu väri
14g wire red int
joku prop balancer
banaani - hxt laturikaapeli
liima
ehkä HK:lta "breakout cable"
KK2.0:lle usb-pulikka&kaapeli firmwarepäivityksiä varten
suojakuori FCS:lle
FCS:n alle tärinää vaimentamaan tarratyynyt, tai jotain nailoni-inserttejä?
kumivasara
hiekkapaperia
Edit:
laturi (jostain paikallisesta/länsimaisesta liikkeestä)
Puuttuuko jotain? Eritisesti mietityttää, saako noilla moottorit kiinni, vai pitääkö tilata jotain vielä.
-
Tuohon Turnigyn Plush ESCiin ei taida saada simonk firmwarea, mikä taas tekee säätimen toiminnasta paljon jouheampaa multikopterointiin. Toisaalta ESCin firmwaren päivittäminen on oma temppunsa ja tähänkin hommaan pitää hommata jotain kilkkeitä lisää.
Helposti päivitettäviä Hobbykunkun hyllyssä olevia ESCejä ovat esim.:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15202__Hobby_King_20A_ESC_3A_UBEC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15202__Hobby_King_20A_ESC_3A_UBEC.html)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15205__Hobby_King_30A_ESC_3A_UBEC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15205__Hobby_King_30A_ESC_3A_UBEC.html)
Sitten nuo potkurit... Halvat Kunkun huiskat ovat melkoisia lerppuja ja niissä tuppaa lavat taipuvan kuorman alla, eli vain ääni ja tärinät lisääntyvät nosteen sijasta. Hiilikuituset ovat varmaan ok, mutta minä olen näissä hyväksi havainnut APC:n tekemät huiskat.
-
Kaikki perusmuoviset on tooooodella lerppuja ja kovemmassa rasituksessa napsahtavat yllättävän helposti katki. Suosittelen nylonhiilikuitu potkureita. Sopivan hintaisia ja kestää ihan erilailla.
USBasp AVR Programming Device uusiutu jossain vaiheessa ja siinä tais olla joku iso ajuriongelma? HK lopetti uuden myymisen. Eli tuon palikan löytäminen on vähän hankalampaa. Toisaalta sitä tarvii vain kerran ja jos saa jostain lainaan.
HK:lla on hyviä asennustyynyjä joilla saa FC:n kiinni. Ja KK2.0 tulee pehmustetussa paketissa. Monet käyttävät tuota kopterissaan. Suojaa todella hyvin boardia.
Ja suosittelen samalla tilamaan ihan vaan varuille Anti-Vibration Foamia (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26456). Näppärää foamia ja oon käyttäny kameran kiinnitykseen ja toimii.
-
8x6 on ilmeisesti huono potkurikoko koska potkurien sakkaus tuo ongelmia multikopussa: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1665372&highlight=propel+pitch+stall#post21804264 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1665372&highlight=propel+pitch+stall#post21804264)
8x4.5 ei ota kaikkea tehoa mitä lähtee motista, mutta muuten toimisi hyvin tuolla kopulla.
9x4.5:lla pitäisi saada isoin teho/kiihtyvyys ja noste kuorman varalta (ei liene tarpeen gopron kanssa, kopussa pitäisi olla kosolti voimaa). Tehokkuus voi myös olla parempi eli lentoajat pitempiä. Kierroksia joutuu rajoittamaan ja ketteryys kärsinee 8" potkuriin verrattuna. Tämä saattaisi olla paras potkurikoko, mutta pitää kokeilla ;)
-
Nyt menee hiustenhalkomiseksi... Kattele mitä potkureita on helposti saatavilla kotimaasta ja silloin koot on 10x4.5, 9x4.7, 8x4.5. Koska jos aiot vetää tuolla kopterilla aerobatiaa, niitä potkureita menee alussa PAAAAALJON (tänään sain 4 kpl huiskia katki...). Mitään sen eksoottisempaa ei kannata edes harkita, tai sit venailet potkureiden tulemista maailmalta. Itsellä trissä 10x4.5 koko on just passeli ja potkua riittää yli tarpeen. FPV quad spiderissä taas 9x4.7 on just optimaalinen. Leijuu puolella kaasulla niin nätisti paikoillaan. Ota vaikka noita 9x4.7 ja 8x4.5 huiskia setit muovisena ja kokeile mikä toimii omassa kopussa. Ei paljoa maksa...
-
Nyt menee hiustenhalkomiseksi... Kattele mitä potkureita on helposti saatavilla kotimaasta ja silloin koot on 10x4.5, 9x4.7, 8x4.5. Koska jos aiot vetää tuolla kopterilla aerobatiaa, niitä potkureita menee alussa PAAAAALJON (tänään sain 4 kpl huiskia katki...). Mitään sen eksoottisempaa ei kannata edes harkita, tai sit venailet potkureiden tulemista maailmalta. Itsellä trissä 10x4.5 koko on just passeli ja potkua riittää yli tarpeen. FPV quad spiderissä taas 9x4.7 on just optimaalinen. Leijuu puolella kaasulla niin nätisti paikoillaan. Ota vaikka noita 9x4.7 ja 8x4.5 huiskia setit muovisena ja kokeile mikä toimii omassa kopussa. Ei paljoa maksa...
Tässä on vain se ongelma, että nuo muoviset eivät kestä acro-lentoa. Nimimerkillä muovilerputtimia katkottu lentäessä jokunen. Kannattaa myös harkita onko sen arvoista säästää potkureissa, että kopteri mahdollisesti tulee tosi pahasti tonttiin kun propelli päättää katketa huonossa kohtaa lentelyä. Toki kyllä ne muovisetkin varmasti jokusen lennon kestävät ennen kuin väsyvät siihen pisteeseen että kuuluu naps. Itsellä pitänyt apc propelleja kokeilla, mutta eihän niitä saa mistään ... tai saa suomesta johonkin aivan törkeeseen hintaan. Olen itse päätynyt tilaamaan hiilikuitupropelleja kiinasta. Ongelmahan noissa taasen on, että taitaa olla moottori ja runko melkein ennemmin solmussa kun propelli poikki .. ei siis nekään hyviä acron harjoitteluun jos tykkää tonttailla ;D
-
Mistähän sais titaanirunkoja ::)
-
Tarkoitinkin et ostaa niitä muovisia et pääsee testaamaan miltä tuntuu mikäkin koko. Ostelee sit muovihiilari sekoitteiset kun tietää koon. Saatavuus aika hyvä suomesta ja hinta ei todellakaan paha. Pelkästään hiilarista tulee aika tyyriiks torpatessa.
Mä oon ajellu noita Gemfanin 10x4.5 muovisia pois trissä. On kestäneet hyvin eikä napsu poikki vaikka kuinka "voltittaa" ja rääkkää täydellä kaasulla. Kopukka on niin kevyt, et rasitus on paljon pienempi potkurille. Raskaassa quadissa niitä taas napsahteli ilmassa vähänkin rankemmassa menossa. Siitä on liian monta nauhoitusta tallessa...
-
Itsellä pitänyt apc propelleja kokeilla, mutta eihän niitä saa mistään ... tai saa suomesta johonkin aivan törkeeseen hintaan.
Ulkomailta saa ainakin näistä:
http://www.lowpricerc.com/ (http://www.lowpricerc.com/)
http://www.aircraft-world.com/default.asp (http://www.aircraft-world.com/default.asp)
http://robotbirds.com/catalog/ (http://robotbirds.com/catalog/)
Kahdessa ekassa vähän halvempaa(?), mutta viimeisessä parempi (mutu) varasto ja tulee ilman tulleja.
-
Ulkomailta saa ainakin näistä:
http://www.lowpricerc.com/ (http://www.lowpricerc.com/)
http://www.aircraft-world.com/default.asp (http://www.aircraft-world.com/default.asp)
http://robotbirds.com/catalog/ (http://robotbirds.com/catalog/)
Kahdessa ekassa vähän halvempaa(?), mutta viimeisessä parempi (mutu) varasto ja tulee ilman tulleja.
Niin no suurin ongelma noiden kanssa tuntuu olevan juurikin out of stock. En minä ainakaan tilaa mitään mitä ei ole varastossa koska sitä ei koskaan tiedä kauanko saa odottaa. Tähän asti joka kerta kun propelleja olen ollut tilaamassa niin nuo apc röpellit on ollut aina out of stock. Tänään taas kuriiri roudasi hiilikuitusia läjän joten samapa kait noille apc röpellit vaikka olisihan niitä mukava joskus kokeilla
-
Runsaan viikon päästä pitäs tipahdella luukusta runkoa ja muita osia. Vielä puuttuu liima ja hiekkapaperi, muuten alkaa olla selvillä :) Liimaksi käy joku ohut ja juokseva CA, pitää bongata mistä kaupasta ton vois hakea (Helsinki/Espoo).
En tilannut noita Turnigyn huiskia, esim. Videovarusteesta vois ottaa 9" gemfanit akkulaturin kyljessä. Pitää miettiä jotain oikeampia potkureita rakentelun ohessa tai kun on ehtinyt vähän lennättämään. Bauhausissa oli 10mm mäntyrimaa joka näyttää ihan kelvolliselta (mitassa heittoa .2 ja .05mm). Päälle tuli jo vähän ledinauhoja, 3W sininen ledi ja jotain JST-liitinhässäköitä 8)
Laskutelinettä varten tilasin HAL:in vastaavia osia, pitää miettiä miten noi kiinnittäisi, jollain tavalla käsivarsiin varmaan. Noi on 5mm hiilikuituputkia ja niihin tulevia muovikappaleita.
FC tulee kuulemma paketissa joka välttää suojukseksikin. Myös rungon omat puukaaret suojaa FC:tä. FC:n ja kameran kiinnitykseen otin vaahtomuovilevyä+tarroja HK:sta.
-
Postiluukku kolahti ja runkohan sieltä tuli. Hintaa jotain 35 USD ruuvien ja postikulujen kera. Sikäläinen posti oli nopsa, 1.5 viikkoa riitti kuljetukseen. Eikun rakentamaan...
Potkuriakseleita pitäisi vielä hankkia jostain, http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20523__Turnigy_Aerodrive_SK3_2826_Series_Replacement_Shaft_Set.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20523__Turnigy_Aerodrive_SK3_2826_Series_Replacement_Shaft_Set.html) - ovat HK:n tavan mukaan backorderissa ;D
Muuten olikin "kaikki" (pl. laturi ja potkurit jotka pitäisi laittaa tilaukseen kun tulee sopiva hetki) jo matkalla kopterin lentokuntoon saattamiseksi. Kiinan päässä postittivat tavarat rivakasti, mitä nyt pari pakettia näyttää tulevan Singaporen postilla ::) Hollannissa saivat useamman päivän kahvitauottelun päätteeksi paketin postiin... kaikki tavara oli IN STOCK siinä, eikä niitä ollut edes montaa ::)
-
Nylon-ruuvit vois olla järkevät sen FC:n kiinnitykseen? Vaikka onkin jotkut tarratyynyt jo mutta eihän se niillä voi pysyä paikallaan? ??? Mistähän sais sopivat kätevästi (ei tarvi vielä sunnuntaina ;) )?
PS. Pientä buildilogia löytyy tuolta: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1441743&page=63 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1441743&page=63)
-
Riittääkö vastaanottimen kiinnitykseen pelkkä tarra, velcroversiona tai ilman? Vai miten kannattaisi pistää kiinni, tuo peli voi saada höykytystä jossain vaiheessa ;)
-
Riittääkö vastaanottimen kiinnitykseen pelkkä tarra, velcroversiona tai ilman? Vai miten kannattaisi pistää kiinni, tuo peli voi saada höykytystä jossain vaiheessa ;)
Riittää napakka kaksipuolinen teippi. Kun mietit minkä suuntaiset voimat siihen boardiin kohdistuu niin huomaat, ettei mikään itse asiassa "revi" sitä siitä irti. Voimat vetävät vastaria aina kohti runkoa (oletuksella ettei vastari ole pohjasa), tämä video havainnollistaa aika hyvin vesilasin muodossa (taino olutta whatever) http://www.youtube.com/watch?v=QMJUuVK-6iw#ws (http://www.youtube.com/watch?v=QMJUuVK-6iw#ws)
Eri asia sitten tietenkin jos ajat sisään jotain ihme firmistä jolla käännellään moottorien pyörimissuunnat lennossa ja saadaan multi lentämään väärinpäin, mutta tämä nyt ei ainakaan vielä taida olla kovin yleistä ::) Ja oikeasti uskoisin, että pysyy se silti siinä teipillä kiinni. Painoa vastarilla on niin olemattomasti et.. Ja saa muuten kiskoa ja nitkuttaa ihan kunnolla irtikin sitä vastaria teippauksen jälkeen jos irti haluaa
Itsellä suunnitelmissa teipata toiseen quadiin fc jopa kiinni. En näe ongelmaa siinä ainakaan vielä
-
Kaksipuoleinen teippi ei ole mikään pomminvarma ratkaisu. Suurimmassa osassa tapauksista riittää paremmin kuin hyvin ja yleensä tosiaan noin, että saa nitkuttaa irti kynsin hampain. Mutta muutaman kerran on eteen tullut tilanne, jossa teippi on pettänyt pitkän ajan kuluessa. Johdoista tms. ei tarvitse tulla kovinkaan kummoista vääntöä, että teippi ennen pitkään pettää. Sivuttaisvääntö siis riittää. Mulla on irronnut gyro kerran ja jotain muuta roinaa pari kertaa yli vuoden vanhoista teippauksista. Kaikki kamat on ollut asennettu kuten kuvailit, eli maan vetovoiman olisi pitänyt vetää ne vasten teippiä. Mutta juuri siitä syystä että sen tavaran massa on niin häviävän pieni, riittää jäykät johdot kumoamaan painon ja aiheuttamaan vetoa.
Suosittelisin siis varmistamaan kaikki kriittiset teippiliitokset löysällä nippusitellä. Nippusiteen tarkoitus ei ole pitää kiinnitettävää asiaa teipissä, vaan ainoastaan suurin piirtein aloillaan jos teippi peittää. Esimerkiksi multikopteria on mukavampi lennättää jos lentoaivo on vain aavistuksen vinossa verrattuan siihen, että se roikkuisi johtojen varassa kopterin alla... ;D
-
Mä oon aina käyttäny tarraa vastarin sekä fc:n kiinnitykseen. Ja yleensä fc:ssä vielä tuplana ettei värinät vaikuta korttiin. Megapirate 2.9:ssä sanottiin et ehdottomasti pitää olla tarroilla kiinni. Varsinkin se HK:n foami tarra on hiton hyvää.
-
Kaksipuoleinen teippi ei ole mikään pomminvarma ratkaisu. Suurimmassa osassa tapauksista riittää paremmin kuin hyvin ja yleensä tosiaan noin, että saa nitkuttaa irti kynsin hampain. Mutta muutaman kerran on eteen tullut tilanne, jossa teippi on pettänyt pitkän ajan kuluessa. Johdoista tms. ei tarvitse tulla kovinkaan kummoista vääntöä, että teippi ennen pitkään pettää. Sivuttaisvääntö siis riittää. Mulla on irronnut gyro kerran ja jotain muuta roinaa pari kertaa yli vuoden vanhoista teippauksista. Kaikki kamat on ollut asennettu kuten kuvailit, eli maan vetovoiman olisi pitänyt vetää ne vasten teippiä. Mutta juuri siitä syystä että sen tavaran massa on niin häviävän pieni, riittää jäykät johdot kumoamaan painon ja aiheuttamaan vetoa.
Suosittelisin siis varmistamaan kaikki kriittiset teippiliitokset löysällä nippusitellä. Nippusiteen tarkoitus ei ole pitää kiinnitettävää asiaa teipissä, vaan ainoastaan suurin piirtein aloillaan jos teippi peittää. Esimerkiksi multikopteria on mukavampi lennättää jos lentoaivo on vain aavistuksen vinossa verrattuan siihen, että se roikkuisi johtojen varassa kopterin alla... ;D
No onhan tämäkin totta, mutta kyllähän järkikin sanoo että vaikka joka kesä kannattaa uusia ne teippaukset. Eihän teippaukset tietenkään vuosia kestä ;D
-
Nazan laitoin kiinni Bilteman kakspuolisella kirkkaalla teipillä ja nostin nazasta kiinni pitäen quadin ilmaan. Ravistelin, riuhdoin ja vääntelin ja hyvin pysyi kiinni. Jossain kk2.0 boardissa on pinta-alaa vielä enemmän ja ihan saletisti pysyy kiinni.
-
Eihän teippaukset tietenkään vuosia kestä ;D
Ei toki, mutta mulla ongelma ilmeni pari kertaa kesässä. Siis yhdessä kesässä. :) Sen jälkeen on tullut aina ennen päivän ekaa lentoa panettua gyroa sormella... :p
-
Perjantaina kävin postista melkein kaikki kriittiset osat. Ainoastaan ohjain puuttuu :D Runko on maalattu, nyt hektistä kasausta elektroniikalle ja säätöjä. Kuvittelen että kaikki tarvittavat liittimet ja kaapelit olis olemassa, kokeilin vähän liittimiä ja näyttäisi kaikki sopivan. Optimistinen arvio on, että lentäis jo maanantaina, mutta taitaa olla kovasti pähkäilyä edessä.
Aerodriven Accessory Pack ei ollutkaan tarpeellinen, kun asennusosat tulee mukana. Näille pitäis keksiä joku käyttö ::) Voisi rakentaa toisen kopterin johon moottorit saa siirrettyä nopeasti kun asennuspalikat on valmiiksi paikalla? :p Singaporesta tuli noi paketit nopsaan myös, meni vaan pari viikkoa.
-
Power harness tulee nyt tällaisena:
Paristo -(14AWG)-> 4mm liitin -(14AWG-)> 4mm liitin
| | | |
(18AWG) (18AWG)
| | | |
ESC ESC ESC ESC
Ts. 2 ESCiä voidaan aina erottaa erikseen, kun on ovat kimpassa muun maailman kanssa noitten 4mm HXT-bullettien kautta, eli tein tuon "juota kaikki piuhat yhteen" operaation kolmessa palassa sen tavallisen yhden yhteisen sykkyrän sijaan.
Makes sense? Paristossa (3S) näkyy olevan 12AWG piuhaa ja ESCien johdot on 18AWG. Aerodriven max virta oli 13A speksissä.
14AWG:tä oli vaan punasena. Kaapissa olis varoilla jotain vanhaa ja vähän järeämpää elektroniikkapiuhaa, mutta ampeeriluokasta ei oo mitään tarkkaa havaintoa.
Kysymys eksperteille: meneekö kaikissa ESCien virtajohdoissa (+ ja - paristoon päin, 3 piuhaa moottoriin päin) saman verran virtaa? Ja tekeekö edes tiukkaa 18AWG:llä missään vaiheessa :P
-
Periaatteessa niissä kolmessa johdossa jotka menee moottoriin, kulkee hiukan vähempi virtaa kun niissä kahdessa jotka tulee akulta Escille. Perusteluna; Esci ottaa itekkin hiukan sähköä => muuttuu lämmöksi ja toisekseen, niitä johtoja on kolme kahden sijaan :D
Noi vedothan on aika lyhyitä kuitenkin, että siinämielessä ei oo niin mahdottoman tarkkaa noiden paksuuksien kanssa...
18awg:lle antaa joku taulukko 22A ja 14awg:lle 55,6, eli yli tuplasti...
Millaset escit ja moottorit noiden johtojen perään tulee?
-
Osalista oli ylempänä:
5x Turnigy Aerodrive SK3 - 2826-1130kv Brushless Outrunner Motor
5x TURNIGY Plush 18amp Speed Controller (tähän olis menny myös 12amp ja 4 ESCiä kai saisi yhtenäkin yksikkönä)
Power distribution (mulla ennemminkin power obfuscation :P ) tuli vähän yksinkertaisempana kuin toi ylläoleva. Tein yhdet bullet-liittimet, ja hyvä jos edes niiden kanssa mahtuu sisälle. Runko on järjettömän ahdas kasattuna, käsivarret tulee sinne sisälle ja keskellä on ehkä 20mm tilaa. Prot pistää tavarat ensin sisälle ja sitten vasta liimaa kansilevyt kiinni. Voi olla että teen tuon vielä uusiksi ennen kuin lopullisesti liimaan FC:n paikalleen... koska oikosulku voi olla aika ikävä jos se ottaa sellaisen jossain vaiheessa.
EDIT: Powerit vois varmaan rakentaa myös rungon ulkopuolelle, tilaa olisi vaikka miten. FC+vastari ei vie paljoa tuolla yläkannella. Runko on varsinainen reikäjuusto eli piuhoja voisi viedä vähän joka puolelle, pitäisi vaan juottaa kiinni pidemmät.
Tarkoitus oli puikata jotain LEDejäkin kiinni tuohon. Eihän nyt syksyllä voi oikein muuten lentääkään, kun on aina kylmä ja pimeä.
-
Tein sen väärin ::)
https://www.youtube.com/watch?v=g0PH5doToX8 (https://www.youtube.com/watch?v=g0PH5doToX8) (HXT-bullet-ohje)
-
ESCit ohjelmoitu:
brake - off
battery - lixx
cut-off - soft
cut-off threshold - high
startup - soft
timing - medium
music - jasmine :)
governor - off
Jos lipo-paristoa haistelee kun on virrat kiinni, tuntuu pientä rikkihapon (?) tuoksua, lie normaalia?
-
FC:n muistin flashata vasta kun oli jo kiinni. Tämä tosin väliaikainen kiinnitys 4x nippusiteellä ja omalla paketilla, eli ei tarroja vielä ainakaan. Se paketti vaikuttaa varsin näppärältä kiinnitykseen :) Flashays ja alustavat säädöt meni kohtalaisen helposti referoimalla youtubesta ja rcgroupsista.
Seuraavana pähkäillään miten moottorit saa kiinni. Ne muistuttaa paljon tuota isoveljeään, osia tulee mukana ja takamuksesta sojottaa se 15mm akseli: https://www.youtube.com/watch?v=y-qKksgt3a8 (https://www.youtube.com/watch?v=y-qKksgt3a8)
Pitänee porata joku 4-5mm reikä kopun käsivarren läpi että toi akseli mahtuu ja moottorin voi ruuvata paikalleen? Asennusristin kiinnittämiseen pitää ostaa ruuveja jostain, K-raudassa käydessä ei silmään osunut edes normaaleja ruuveja, näyttävät suosivan torxia kantana nykyisin :o
Potkuriadapteri joka tulee moottorin päälle on tollainen jossa on levy ja sen päällä ruuvi, ja sit siitä ylöspäin jää kierretankoa - pitäisikö tuohon ostaa joku nätti hattu mikä tuossa videon paketissakin on mukana, vai onko tuo pelkkää estetiikkaa?
-
Toinen vaihtoehto akselin sovittamiseen olisi ollut jättää käsivarret vähän lyhyemmiksi. Varsin siisti ratkaisu, ehkä tuo moottorialusta hieman heikkenee torppauksissa mutta huono sanoa ilman että kävisi läpi torppausraportteja tuollaisella ratkaisulla.
Eräs asioista perillä oleva diplomi-insinööri opasti, että torx on se kanta jota kannattaisi suosia, ruuvista saa paremman otteen ja tuo alkaa jo yleistyä.
2x8mm ruuvit näyttää olevan erikoistavaraa nykypäivänä. Olisi pitänyt tilata toinenkin pussi sieltä internetistä. Pistän todnäk purkkaliimaa ja 3x8mm pultteja.
-
Ruuveina ehdottomasti kuusiokolo tai torx. Ja laadukkaat työkalut niihin. Moottoreissa oon napannu pitkät akselit lyhyeksi Dremelillä. Jos moottorin kiinnitykset menee tossa, laita nippusiteillä suoraan jalkaan kiinni. Nipparit antaa periksi torpissa ja suojaa sekä jalkaa että konetta.
-
Ensimmäinen spinup. (ILMAN POTKUREITA, tässä vaiheessa, potkureita varten onkin sitten omat jipot suunnitelmissa...)
Etumoottorit lähtevät käyntiin kitisevän helähdyksen saattelemina ja näyttävät toimivan kuten pitää niin pyörimissuunnan kuin ohjauksenkin suhteen. Arvasin siis hyvin mihin suuntaan moottorit pyörivät 8)
Takamoottoreissa ei tapahdu mitään niin millään. Satunnaisesti huomaa toisessa jonkin koomaisen nytkähdyksen.
Mikähän nyt mättää... layout on toki quadi, ESCit mielestäni juttelivat about kaikki 4, näissä on tuntuvinaan hieman lämpöäkin, ainakin siinä ensimmäisessä konkassa. Mieleen tulisi syyttää tuota omaa p* väliaikaista virranjakoa, mutta nää ESCit saa virran melko suoraan patterilta... pitäisi olla haperot kontaktit molemmissa ESCien kaapeleissa. Toivottavasti noi ei ottanut damaa kun rusikoin tavaraa paikoilleen ??? ::)
Voisikohan tuo olla joku hämärä miksaus- tai kalibrointiongelma. Alkubootin jälkeen lauta mielestäni sanoo olevansa lähes suorassa, koneen kääntely ei juuri auta (eikä muuten vaikuta etumoottorien pyörimisnopeuteen). Mielestäni tein kaikki asetukset mitä pitää, enkä huomannut mitään ihmeellisyyksiä.
-
Nyt olisi kiva jos olisi ylimääräisiä 3.5mm liittimiä niin voisi alkaa debuggailemaan :( Sama läksy varmaan jo 3. kertaa tässä projektissa: elektroniikan kanssa tarvitsee aina enemmän liittimiä ja ruuveja kuin mitä speksissä lukee!
Seuraavassa hoppiking tilauksessa noita nyt olikin jo muutamalla kympillä ;)
-
Unohtui mainita, että kopu onnistuneesti kasattu ja lennätetty noin 40 sykliä paristoilla. Torpattu 2 kertaa tähän mennessä, #1 http://www.kopterit.net/index.php/topic,20385.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,20385.0.html) #2 torpissa napsahti käsi poikki, korjattu kotona runsaan tunnin sisään haaverista. Tämä quadi lenteli tuolla syysleirilläkin varsin ahkerasti.
FC:n kiinnitin uudestaan samalla tavalla, eli jätetään oman vaahtomuovipakkauksensa sisään, ja kiinni 4 nippusiteellä runkoon. En ole huomannut että tuosta olisi mitään erityisiä ongelmia.
Suurin ongelma tällä hetkellä on, että ilmeisesti noin 3 moottoritelinettä on vinossa, liekö #1 torpin jälkiä, ja nämä pyrkivät kiertämään konetta myötäpäivään. Tilanne parani marginaalisesti #2 torpin jälkeen kun koitin tuota hieman säätääkin. Ilmeisesti näistä johtuen kone alkaa kiertää myötäpäivään, kun kaasua annetaan kunnolla, mikä hankaloittaa rankempaa lentoa.
9" Gemfanit on vielä testaamatta, seuraavana listalla. Suorituskyky, ketteryys ja lentoajat tuntuu hyviltä jo 8" halpispotkureilla. 1.8Ah genssi venyy noin 10min lentoon ja 3.7Ah zippy antaa helposti 15min. Ainakin tässä tapauksessa ecalcin antamat hover-ajat osui lähimmäksi.
En ole vielä kokeillut flippiä. Vertikaalina tulee joskus käytyä, esim. kun haluaa pysäyttää napakasti. Pitäisi korjata X4 tai ottaa flipit harjoitteluun leppiksellä että alkaisivat sujua sillä puolella ennen kuin riskeeraan torppeja tällä.
Torppivahingot on kohtuullisen helppo korjata, varsinkin kun kiinnitykset pikkuhiljaa vaihtuu parempiin ;) Runko tuntuu olevan hieman fragiili kyllä, mutta mä sanon tätä joka laitteesta joka on kunnolla torpattu :D
ESCit pitää ohjelmoida uudestaan, cutoff pois.
Moottoriakseleille dremelillä katkaisu kuulostaa hyvältä reseptiltä, jos helppo tehdä. Tämä helpottaisi käsien vaihtamista ym ja suojaisi akseleita torpeissa.
-
En ole vielä kokeillut flippiä. Vertikaalina tulee joskus käytyä, esim. kun haluaa pysäyttää napakasti. Pitäisi korjata X4 tai ottaa flipit harjoitteluun leppiksellä että alkaisivat sujua sillä puolella ennen kuin riskeeraan torppeja tällä.
Leppiksellä flippailu on aika erillaista kun "oikealla" kopterilla. Eikös sulla ole 1.6++ softa sisässä? Stick scalea ylös ja SL mixing vaikka medium-tilaan. Tarpeeksi korkeutta ja antaa mennä vaan :) Tarpeeksi korkeutta siksi että on aikaa reagoida jos jotain menee pieleen. Jos joku menee pieleen, höllää oikean nupin ja kaasulla korkeutta. Helppoa kuin heinänteko... ;)
-
Pikku hiljaa alkaa olla kopu hallussa aina paremmin. Su kokeilin kallistusta yli 90 asteen pari kertaa, ja nyt olen vähän harjoitellut piroslaideja. Jyrkät kaarrokset on kohta ehkä niin hanskassa että uskaltaa jättää 45 asteen kulmaan ja ottaa vauhtia suoraan siitä. Vähitellen on oppinut että paljon on harjoiteltavaa ennen kuin menee edes flippeihin, mutta nuo pitäisi toki saada ohjelmaan mukaan jossain vaiheessa. Nanoilla ei ole pahemmin tullut lennettyä, ei ole aikaa ;)
Se suurin eli 3.7Ah paristo on liian raskas kun lentelee akrohenkisesti, tykkään enemmän siitä että kopu liikkuu kevyesti kun on noi ~2Ah paristot.
Lentelyvaihde on jäänyt mulla päälle. Keittää kun ei vielä osaa lentää mielestään tarpeeksi hyvin, ja kaupan päälle tulee välistä torppeja joissa kopu hajoaa. Kuvaukseen ei ole vielä ollut niin isoa intoa ???
Joku flippikone voisi olla kiva ja vielä hauskempi. Armattan tms 350-millinen? Tai sitten voisi päivittää vain vähän kestävämpään 450 kokoiseen, joko jollain Mikek-tyylisellä setupilla tai esim. Warthox-rungolla. Ehkä tämän voisi jättää rinnalle yleiseksi kuvaus/rakentelukopuksi. Moottorit ja noparit vähän pienemmäksi, ja nykyiset vaikka johonkin FPV-runkoon. Näitähän olisi Blueskylläkin, ja ihan OKt on jos ei torppaa ;) Mielessä käynyt myös helposti kuljetettava tri, joka sopisi kuvauksiin+FPV:hen.