Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: JCA - 11 Heinäkuu, 2013, 21:36:32
-
http://www.rcheliresource.com/tragic-news-from-switzerland-involving-a-model-helicopter/ (http://www.rcheliresource.com/tragic-news-from-switzerland-involving-a-model-helicopter/)
Mann (41) von Modell-Heli getötet
MAUENSEE – LU – Ein Spaziergänger fand gestern in Mauensee LU einen toten Mann. Die Leiche wies schwere Verletzungen am Kopf auf. Daneben lag ein Modell-Helikopter.
Gestern wurde in Mauensee LU ein 41-jähriger Mann tot aufgefunden. Die Untersuchungsbehörden gehen davon aus, dass er sich beim Betrieb eines Modell-Helikopters tödliche Verletzungen zugezogen hat.
Ein Spaziergänger meldete der Polizei, dass er im Gebiet Moos in Mauensee eine Leiche aufgefunden habe. Wie die Staatsanwaltschaft Sursee heute mitteilt, hatte der Verstorbene schwere Verletzungen an Kopf und Arm.
Der Helikopter vom Typ Gaui Formula X7 wurde von der Polizei neben der Leiche sichergestellt. Beim Verstorbenen handelt es sich um einen 41-jährigen Mann aus dem Kanton Nidwalden.
Der Unfallhergang und die Todesursache werden abgeklärt. Die Untersuchung führt die Staatsanwaltschaft Sursee. (SDA)
From Google Translate:
Man (41) killed by Model Heli
Mauensee – LU – A walker found yesterday in Mauensee LU a dead man’s body had severe head injuries. Next to it was a model helicopter.
Yesterday, a 41-year-old man was found dead in Mauensee LU. The investigation authorities believe that he has suffered fatal injuries when operating a model helicopter.
A walker reported to the police that he had discovered in the area in moss Mauensee a corpse. As the Sursee prosecutor announced today that the deceased had severe injuries to his head and arm.
The helicopter of the type Formula Gaui X7 was secured by the police near the body. When deceased is a 41-year-old man from the canton of Nidwalden.
The circumstances of the accident and the cause of death to be clarified. The investigation leads the Sursee prosecution. (SDA)
-
Voi voi, näitä on ikävä lukea.
Tähän vastauksena oli Compassin suunnittelija vastannut:
http://www.rcheliresource.com/announcement-mttec-issues-statement-in-wake-of-switzerland-incident/ (http://www.rcheliresource.com/announcement-mttec-issues-statement-in-wake-of-switzerland-incident/)
ATTENTION!
With some doubt, we consider the rapidly developing model helicopter scene. For example everyone who followed the Helimasters 2013 closely, will be able to clearly see that the flights increasingly becoming a battle of pure material. The accepted risk of some pilots was much too big, in our view. It’s not just a shame about the high quality material, which is in this case very affected, but also a too big risk for pilots and spectators. Too small distances between the model and pilot, especially during high speeds manouvers makes us serious concern. It’s only a matter of time until accidents happen, which – as we hope – will go out happy.
As a consequence, we believe it is necessary to limit the headspeeds flown by 700size helicopters to 2200 revolutions per minute. We will instruct all our pilots to keep a safe distance of at least 7 m (more is always better). Some risk will always be present, but we can not agree with us to risk the life of the mostly very young pilots. We will accept some competitive disadvantages with a smile by simply no longer operate at the limits.
The durability and performance of our models is already proven more than adequate and certainly needs no demonstration of extreme headspeeds of over 2600 rpm. We can only ask you, the customer, not to follow the hype of extreme headspeeds and willingly accepted security risks.
Jürgen Karg and Sebastian Zajonz
-
vaikka olis 1500rpm ni 700 tappaa ku sopivasti osuu! :( toi nyt on aika sama onko se 2200 vai 2350rpm
-
Olen sitä mieltä että tuo valmistajan kommentti on oikeasti hyvä. Tohtorille vastineeksi kysymys sen kierroksen nostamisen merkityksen määrä oikeasti. Asia on hieman samankaltainen että ajaako moottoritiellä 100 vai 130 km/h lopputulema hyödystä on pieni mutta riskit lisääntyy huomattavasti mikäli se vahinko sattuu kohdalle... Tässä kohtaa valmistaja toisaalta pesee omaa pesää ja vastuutaan pois ilmoittamalla rajoituksen. Sitten jos metalli tai muovi pettää niin valmistaja voi vedota että ovat ilmoittaneet maksimin rajat ???
-
Olen sitä mieltä että tuo valmistajan kommentti on oikeasti hyvä. Tohtorille vastineeksi kysymys sen kierroksen nostamisen merkityksen määrä oikeasti. Asia on hieman samankaltainen että ajaako moottoritiellä 100 vai 130 km/h lopputulema hyödystä on pieni mutta riskit lisääntyy huomattavasti mikäli se vahinko sattuu kohdalle... Tässä kohtaa valmistaja toisaalta pesee omaa pesää ja vastuutaan pois ilmoittamalla rajoituksen. Sitten jos metalli tai muovi pettää niin valmistaja voi vedota että ovat ilmoittaneet maksimin rajat ???
onhan toi tietty ihan totta.
-
Onhan tuo nyt taas vähän kekkosslovakialainen ratkaisu. Sopisi hyvin suomalaisiin olosuhteisiin että holhotaan kunnolla ja huolella.
Enemmänkin mun mielestä tuo riskien todellinen tiedostaminen ja asenteet on se oikeampi tie. Vähän sama juttu kun japsit yritti käsittääkseni rajoittaa moottoripyörien huippunopeutta tai tehoa. Rajat oli niin korkealla että ihan yhtä tappava kampe jäi jäljelle.
Sinällään hyvä että asia nousee pinnalle ja se mahdollisesti saa suuren yleisön tiedostamaan paremmin että nämä on vaarallisia silmille tulessaan ja omalla valinnalla voi antaa itselle turvallisen marginaalin virheeseen. Tuo on mun mielestä huomattavasti oleellisempi juttu kuin kierrosten rajoittaminen.
-
Siitä turvaetäisyydestäkin olivat yhtälailla huolissaan koska riskit kasvaa kohtuuttoman suureksi...
-
Voi voi, ikävä näitä on tosiaan lukea. Onneksi näitä sattuu maailmanlaajuisesti aika vähän jos oleteteaan että lähes jokainen isompi onnettomuus uutisoidaan maailman foorumeilla.
Ja kylmän analyyttisesti täytyy kuitenkin sanoa että varsinkin isoihin koptereihin liittyy aina riski eikä niitä saa turvalliseksi. Kuten jo sanottu, tärkeää on tiedostaa riskit ja koittaa minimoida niitä kuitenkin pitäen vielä laji itselleen kivana. Onhan näitä muitakin harrastuksia joissa on vammautumisen/kuolemanvaara väijymässä mutta silti niitä harrastetaan kun se vaan on niin kivaa. Moottoriurheilussa (ei kokemusta) varmasti sattuisi ja tapahtuisi vähemmän jos ajettaisiin hiljempaa mutta ei se ihan niin vaan toimi. Headspeedin lasku tekee kopterista turvallisemman, mutta niin tekee myös kopterin koon pienentäminen. Ongelma on että kopteri on eri laite lennättää onko siinä 2300 vai 1900 kiekkaa nupissa, kuten myös 700 kopteri on eri laite kuin 550 kopteri.
Ajatusleikkinä kaikkein helpoin turvavaruste olisi varmaankin soveltuva kypärä jolla päävammat vähenisi osumassa kummasti. Joissain lennokkiluokissahan kisoissa piloteilla on kypärät päässä? Nyt tuntuu naurettavalta, niinkuin pyöräilykypäräkin 20 vuotta sitten.
Minusta kuitenkin kaikkein tärkeintä on huolehtia yleisön/sivullisten turvallisuudesta. Erittäin raa'asti ajateltuna kun kokenut täysi-ikäinen pilotti, joka tuntee riskit, kikkailee liian lähellä itseään ja saa kopterin syliin on ongelma aivan toista luokkaa kun jos ajetaan sivullisten päälle. Kentän laidallaolijoiden pitää myös tiedostaa riskit ja miettiä missä seisoo ja mihin katsoo ja mitä tekee kun alkaa tapahtua. Kun nummelaan pysähtyy katselijoita niin koitan kyllä soveltuvasti pitää pienen turvallisuusluennon koptereista.
Tällaiset uutiset kyllä nostaa kummasti kynnystä suositella isompaa kopteria aloittelijalle.
Ja kyllä toki pienempien koptereidenkin liike-energialla saa aikaan omituisen paljon tuhoa. Nummelassa nähtiin taannoin kun autorotaatiotilassa ollut 500-rexi löi lavan auton pellistä läpi.
-
Ihan validia kommenttia Jussilta ja samaa mieltä asiasta.
Mielestäni toi mun linkkaama roottorin pyörintänopeuden rajaaminen ei liity juurikaan tähän onnettomuuteen, sillä 2200rpm on isossa kopterissa jo tosi isot kiekat ja se tappaa todella tehokkaasti osueassaan. Jotenkin näen että Compassilla ollaan oltu huolissaan tästä trendistä jossa kiekkoja kasvatetaan ja nyt saivat "hyvän" tilaisuuden julkaista huolensa maailmalle ilman että heitä alettaisin leimaamaan valmistajaksi joka tekee heikkoja tuotteita. Ideana ilmeisesti tehdä samantyylinen rajaus huippunopeuden suhteen kuin esim joillakin saksalaisilla autoilla on (250km/h) tai sitten japsimopoilla (300km/h mittarin mukaan).
Nämä on harrastevehkeitä, joten on selvää että näitä ei testata riittävästi kaikkien kombinaatioiden osalta. Ehkä tuollainen määritelty raja antaisi ainakin hyvän testipisteen kepakon ja lapojen valmistajille, joka minimissään pitäisi testata. Demovideossa kopteri kulkee sähäkämmin mitä enemmän siinä on kiekkoja, joten nuppikiekoilla voi näissä markkinointi videoissa luoda kuvan ylivertaisesta vehkeestä. Rajoittamalla kiekat 2200rpm:ään menetään yksi tehokeino.
-
-
Noita kierroksia ei sellaisiksi voida rajoittaa ettei vahinkoa tulisi. 700 lentää vielä jopa 1000rpm nuppikierroksilla laiskan rauhallisesti, mutta tappava laite silloinkin päälle tullessa. Siitä alaspäin mennessä riski pienenee vähän mutta koneen lentokyky putoaa nollaan. Siltikin pienilläkin kierroksilla tuommosen monen kilon painoisen koneen saa ilmassa kiihdytettyä niin kovaan vauhtiin että vaarallista on. Harmillista tälläinen on, mutta vahinkoja sattuu aina jos jotain tekee. On kuitenkin yllättävän harvinaista tälläiset vahingot kun kattelee YouTubesta lentovideoita. Siellä ihan huolettomasti tehtaiden testipilotit revittää naaman edessä vasta prototyyppinä olevista kaiken pihalle.
-
Minusta paras tapa välttää onnettomuuksia on A) opetella omalla tahdilla ja välttää riskejä B) lentää min 10m päässä itsestä C) pitää vähintään 50m turvaetäisyys yleisöön.
Nupin kierrosten rajoittamisessa en näe ratkaisua, tosin enpä itsekkään uskaltaisi olla lähellä jos 700sen nuppi kiertäisi 2500. Viimeksi kun lensin 700:lla niin sai taas muistutuksen että tekniikka ei ole pettämätöntä, kun nuppiservo pimeni lennossa. Sain onneksi alas ehjänä. Jos olisi ollut menossa vaikkapa joku kovan vauhdin funneli niin olisi voinut hyvinkin tulla päälle.
Suurin riski itselle ja yleisölle on ne lennättäjät jotka eivät tajua omia rajoja. Monta sellaista tapausta oon tavannut vuosien saatossa, joista näkyi jo päälle päin että ovat tikittäviä aikapommeja, kaikki piti saada heti, nyt, ja samantien, eikä ollut yhtään viitseliäisyyttä ottaa selvää asioista.
-
Vaikka tässä keskustelussa nyt on tuo 700 kokoinen esillä, niin pahaa jälkeähän noilla pienemmilläkin tulee. Tuskin sentään ihan henki lähtee tai ainakin pitää olla todella huonoa tuuria jo mukana. Sen sijaan sormet sillä kyllä lähtee tai naamaan saa pahat arvet, näkö menee tai muuta vastaavaa ikävävää.
Pieniäänisenä heinäsirkkana tuota 450 kokoista vaan ei ota niin helposti yhtä tosissaan kuin isoa. Useampaan kertaan näkee kun omaan makuun tuon kokoisella lennetään turhan lähellä. Eikä syyllisiä tarvi edes kovin kaukaa hakea, peili riittää aina silloin tällöin.
Tuossa mielessä myös noiden turvallissus olis ihan hyvä nostaa myös esille, tämä kokoluokka on kuitenkin monelle se ensimmäinen kosketus näihin ja samalla taidot pienimmät.
-
OP:n teksti täyttä totta.
Tämä homma on kiinni omasta harkintakyvystä. Pitää ottaa huomioon kaluso ja etäisyys. Itse en päästä ihmisiä 10m lähemmäs itseäni, pyydän aina siirtymään taaemmas, jos tulevat kyselemään liian lähelle. Toki lennätyskaverit voi tulla rupattelen jos kone tictocaa 50m päässä. Kaikki on kiinni onasta harkintakyvystä. On pystyttävä huomioimaan muut kentällä oliat, eikä ikinä olettaa.
Mulle on meinannu sattua kerran haaveri. Kuvasin videoo kun yksi pilotti pyöritti piroflippiä n. 5m päässä. Olin polvillani maassa ja kopu about samalla korkeudella. Pikku virhe ja hetkessä suhahti pääni yli n 20cm päästä... sillee että tukka pölisi. Se opetti kerralla ja täälläpäin homma onki ollut sitä asti kondiksessa, ja etäisyyksistä huomautellaan tarvittaessa.
Kevätleirillä huomautettavaa olisi ollut paljonkin.
-
Lisäprosentit vahingon sattumiseen edesauttaa se, että veivataa kolmea deetä mahdollisesti vioittuneilla osilla. Niitetään puuta yms. ja sitten ihmetellään kun osat alkaa irtoilemaan kesken lennon... Sitten ihmetellään että ompa huonot osat, kun tuollalailla hajoilee, ja lentelevät ympäriinsä..
-
Tuo menehtynyt henkilö oli erittäin kokenut lennättäjä, hän oli mukana kilpailuissa avustajana ja olisi jatkanut maansa joukkueenjohtajana nykyisen jäädessä "eläkkeelle". Hänet tunnettiin erityisesti huolellisuudestaan ja kuuleman mukaan varoitteli paljon uusia kavereita nimenomaan vaaroista, joita tähän lajiin kuuluu. Tosiaan lajille omistautunut kaveri, mikä panee aina vaan lisää miettimään sitä, että vahinko voi käydä kaikille. Poliisi tutkii nyt tapausta eikä vielä ole tiedossa, oliko mahdollisesti FBL systeemissä jotain vikaa.