Kopterit.net
Tekniikka => Lentotaito => Aiheen aloitti: Petri P - 11 Heinäkuu, 2008, 17:31:40
-
Mistäköhän löytäisi selvät ohjeet otsikossa mainittuihin juttuihin? Tuntuu jonkunlaisia löytyvän googlella, mutta kun ei niistä ota oikein selvää, löytyy erilaisia versioita.
-
Eiköhän ne tuolta pitäs löytyä http://www.f3c.fi/Tervetuloa.html hö ei tuolla olluku FAI ohjelmat sorry...
-
Hey saapiko eurosportissa tehä ohilennon? siinä ohjelmapaprussa on puolikas kuubalainen piirretty lennettäväksi myötätuuleen, ja eiköhän sen pitäisi hyvinkin pitkälti olla vastatuulimanouveri... Ainaki silmukka tehään vastatuuleen ja vaakakierre myötätuuleen, puolikas kuubalainenhan sisältää osan näistä molemmista...
-
Tässähän näitä olisi:
Poppis: http://www.f3c.se/docs/2006/Pop2006_gfx.pdf
Sportti: http://www.f3c.se/docs/2006/Sport2006_gfx.pdf
Ohilennon saa tehdä milloin lystää ja päätyliikkeitä ei ole määritelty toisin kuin F3A:ssa. Eli liikkeitä tehdään vain keskellä.
-
Vielä selvennystä:
1. Saako sportinkin leijuttaa kopterin perä itseenpäin?
2. Mitkä ovat nuo etäisyydet, korkeudet ja kuinka kaukana lennättäjä on keskipisteestä?
3. Lentolinjan etäisyys ja korkeus? Kuinka tarkka?
Jos vaikka kilpailis joskus.
-
Sportti leijutetaan kylki itseen päin.
Leijunnoissa alalinja on vakio silmienkorkeus. Etäisyys keskipisteestä pilottiin on 10m. Keskipisteestä lipulle 5m. Lippujen väli 10m.
Taivalla etäisyyttä on paha arvioida, ehkä 30-50m? Päätyihin reilusti kauas että saa haettua oikean asennon ja kovan vauhdin.
Toivottavsti nähdään kisoissa uuttakin porukkaa :)
-
Sportti leijutetaan kylki itseen päin.
Leijunnoissa alalinja on vakio silmienkorkeus. Etäisyys keskipisteestä pilottiin on 10m. Keskipisteestä lipulle 5m. Lippujen väli 10m.
Taivalla etäisyyttä on paha arvioida, ehkä 30-50m? Päätyihin reilusti kauas että saa haettua oikean asennon ja kovan vauhdin.
Toivottavsti nähdään kisoissa uuttakin porukkaa :)
Vähän pilkun viilausta on pakko harrastaa: ...se etäisyys pilottiin on 9metriä.. (Ja nyt ei ole oikea aika kertoa että sportin säännöissä olisi eri etäisyys kuin FAI:n :P )
Taivaalla lennätysetäisyys kannattaa hakea niin että lennättää mahdollisimman lähellä niin että 120asteen sektori ei ylity mutta voi kuitenkin ajaa päätykäännökset kauas jolloin itse liikkeessä ei tule kiire ja ehtii ajaa linjan suoraan, kuten Juho mainitsi, ja sen verran etäällä ettei korkeissa liikkeissä tule niska kipeäksi (eli tuomarit ei joudu katsomaan yli 60 asteen kulmassa ylöspäin nähdäkseen liikkeen lakea). Mainittu 50m kuulostaa ok:lta (itsellä on ollu paha tapa ajaa varsinkin hyvässä näkyvyydessä hiukka turhankin hornassa mutta ei siitä kannata mallia ottaa). Ja perusideana: kaikki liikkeet samalla etäisyydellä, samalla vauhdilla ja samankokoisina olipa se varsinainen etäisyys sitten mikä hyvänsä. Kaikki taivaslentoliikkeet pitää lentää yli 10m korkeudessa.
Ohessa kuvatus mikä havainnollistaa lennätyspaikan myös sportissa.
- Ilkka