Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Slantsix - 02 Kesäkuu, 2013, 21:35:55
-
Onko olemassa multikoptereita polttomoottori versioina?
Jos ei, mikä nissä estää sen käytön?
Jos on, löytyykö tehoja, lentoaikaa enemmän kuin sähköversioissa. Tuli vaan mieleen tosta FPV kopteritea MPK harjoitukseen. Ettollasella voisi saada enemmän lentoaikaa, helpompi tankata kuin latailla akkuja yms... :D
-
Mitään en mistään tiedä mutta tulisko ensimmäinen ongelma vastaan moottorin kierrosherkkyydessä, tarkkuudessa ja käyntivarmuudessa että saataisiin vehke edes jotenkin vakaaksi.
-
Onhan noita jos jonkinmoisia virityksiä! Sellaiset tuntuvat olevan suosittuja, joissa polttomoottori pyörittää isoa potkuria, joka nostaa laitoksen ilmaan ja säätelee jossain määrin myös lentokorkeutta, ja tämän ison motin kaverina on esimerkiksi neljä pienempää sähkömoottoria, jotka huolehtivat kallistelusta ja "hienosäädöstä".
Polttomoottorin ongelma on tosiaan reaktioaika, eli kierrosnopeuden säätö on hidasta. Ainut toimiva konstruktio (yllä olevan lisäksi) on muuttuvien lapakulmien käyttäminen, eli kierrokset pidetään vakiona mutta lapakulmat vaihtuvat. Tässäkin joudutaan poikkeamaan perinteisestä multikopterigeometriasta jonkin verran, koska lapakulmia vaihtelemalla ei saa niin tuntuvaa kiertävää momenttia kuin kierrosnopeutta muuttamalla, eli pan-suuntainen kääntö on hankalaa.
Villeimpänä virityksenä muutamat hurjat ovat kevään aikana RCGroupsissa vääntäneet generaattorin ympärille kyhättyä multia. Polttomoottori pyörittää isoa harjatonta mottia, siitä saatava vaihesähkö tasasuunnataan ja käytetään sitten tavallisen sähkömultin voimanlähteenä. Kaiken maailman ongelmia jengillä on tuossa ollut eikä rakennelma kaikkineen ole kenelläkään täysin optimaalinen, mutta ilmaan tuollainen laitos on kuitenkin jo saatu. :)