Kopterit.net
Multikopterit => Moottorit, noparit ja akut => Aiheen aloitti: Nitebiker - 31 Toukokuu, 2013, 15:09:23
-
Tuolla kopteri-info -osiossa on mielestäni vähän epämääräisesti kerrottu lipojen oikeasta säilytyksestä. Wikipedia kertoo aiheesta seuraavaa:
A Standard (Cobalt) Li-ion cell that is full most of the time at 25 °C (77 °F) irreversibly loses approximately 20% capacity per year. Poor ventilation may increase temperatures, further shortening battery life. Loss rates vary by temperature: 6% loss at 0 °C, 20% at 25 °C, and 35% at 40 °C. When stored at 40%–60% charge level, the capacity loss is reduced to 2%, 4%, and 15%, respectively.
Tästä vetäisin seuraavat teesit:
1. Jos lennättelee paljon, säilytyksellä ei ole juuri merkitystä. Live hard, die young. Ainakin jos käyttää halpisakkuja.
2. Jos kuitenkin säilyttää akut storage-varauksessa, lämpötilalla ei ole paljon merkitystä, akut säilyvät hyvinä jopa vuosia. Pitää kuitenkin tarkistaa varaustaso ajoittain (2 krt vuodessa?)
3. Jos säilyttää akut täysinä, jääkaapissa ne pysyvät taaskin jopa vuosia ihan hyvässä iskussa
Itse pidin kahta (käyttämätöntä) Turnigy-akkua pakastimessa puolitoista vuotta ilman latailua. Tuntuvat nyt antavan melkein sekunnilleen samat leijutteluajat kuin uudet vastaavat akut, eli ihan hyvinä pysyivät. Itse aion säilytellä akut lennätyskauden ulkopuolella pakastimessa.
-
Itse pidin kahta (käyttämätöntä) Turnigy-akkua pakastimessa puolitoista vuotta ilman latailua. Tuntuvat nyt antavan melkein sekunnilleen samat leijutteluajat kuin uudet vastaavat akut, eli ihan hyvinä pysyivät. Itse aion säilytellä akut lennätyskauden ulkopuolella pakastimessa.
mielenkiintoista! mittasitko sarjaresistansseja ennen ja jälkeen operaation? luulis ettei toi suoranainen jäätyminenkään hyvää tee vaikka ihan mutuhan tää on. lähinnä kiinnostaa että miten virranantokyky tosta tykkää. kapasiteetti ei vissiin näköjään alene ainakaan.
vaikka eipä tolla tuloksella mulle mitään merkitystä ole ku mä taidan kuulua tähän "Live hard, die young" porukkaan eikä parhaimmatkaan akut yli vuotta kestä ainakaan uudenverosina.
-
Ei kai se resistanssi ole juuri voinut nousta, se näkyisi heti lentoajassa. Kyseessä oli 3S/2200mAh/20C pakka, joten se on muutenkin vähän rajoilla 450 Rekkulassa.
Vesi jäätyy 0C lämpötilassa, mutta ei kai Lipoakun sisällä vettä ole. En keksi mitään syytä miksi akut eivät tykkäisi pakastimesta.
-
Vesi jäätyy 0C lämpötilassa, mutta ei kai Lipoakun sisällä vettä ole. En keksi mitään syytä miksi akut eivät tykkäisi pakastimesta.
Yksi syy on melko yleinen, sitä kutsutaan hellasäröksi. Sama ilmiö vaikuttaa moneen muuhunkin kodin kylmälaitteissa säilytettävään tavaraan.
Kokeilkaa vaikka pitää kärpäsentoukkia tai onkimatoja jääkaapissa.
Muuten kylmässä säilytys on eduksi, se hidastaa kemiallisia reaktioita.
-
Sanoisin, että kannattaa lukaista. (http://batteryuniversity.com/)