Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: El_magico - 04 Heinäkuu, 2008, 22:21:53
-
Heippa.
Aloitetaan täällä kuten kaikki muutkin.
Eli kysellään. Ostin täältä foorumin kautta Hirobo Freay sst-eagle:n.
Nyt olen yrittänyt harjoitella uuden harrastukseni parissa. ::)
Kopteri ei vain käynnisty, tai jos käynnistyykin niin sammuu hetken kuluttua. :'(
Mikä avuksi?
Henttaalla huomenna ketään joka haluaisi auttaa avutonta alkajaa?
-
No tolla kopterilla kyllä on helppo alottaa ei tuulet haittaa olen ajanu freyaa 10ms tuulessa talvella ja hyvin pysty ajamaan.
-
No tolla kopterilla kyllä on helppo alottaa ei tuulet haittaa olen ajanu freyaa 10ms tuulessa talvella ja hyvin pysty ajamaan.
Ideana oli ottaa iso ja vakaa heti kättelyssä, kuitenkin sellainen jossa riittää lento-ominaisuuksia pikkuisen pidemmällekkin jos hurahtaa tähän harrastukseen.
-
Tulppa rikki, liian rikkaalla???
-
Tulppa rikki, liian rikkaalla???
Voiko muka käynnistä vaikka tulppa oliskin rikki? Sillä välillä saan sen romun käyntiin.
Rikkaalla? Hmm kait ne ruuvit on nyt tällä hetkellä tehdas asetuksissa. Hyvä vai huono?
-
Kyllä kone käyntiin lähtee vaikka tulppa oliskin huono, käynnissä pysyminen tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla saattaa tuottaa ongelmia. Rikkonaisella tulpalla ei toimi ollenkaan. Ota irti ja jos on metallin värinen lanka niin hyvässä kunnossa tai jos vaalea/ valkoinen niin huonossa kunnossa mutta toimii, kannattaa tosin vaihtaa.
Hyvin mahdollista on myös että sulla on radiossa säädetty kaasukanava väärin, liian vähän kaasari auki tikun ollessa alhalla jolloin kone ei luonnollisesti käy kun ei saa tarpeeksi happea. Silloin joko nosta kaasukäyrän alapäätä tai trimmaa kaasutrimmillä ylöspäin niin että kun saat motin käyntiin niin ei sammu itsekseen, mutta kytkin ei ota vielä kiinni.
Kun saat käyntiin niin tee pinch test:
The pinch test is the First method to tune your Idle Setting:
1. Hover the helicopter for 30 (somewhat) seconds
2. Land it and drop the RPM to idle
3. Pinch the fuel line closed just before the carburetor (where the fuel line is connected to the engine) and start counting the seconds
4. The engine should rev up and die because of lack of fuel.
5. If this is between 3 and 5 seconds its all right
a. Sooner? Too lean Turn the Mixture control screw richer for 10 degrees counter-clockwise
b. Longer then 5 seconds? Too rich Turn the Mixture control screw leaner for 10 degrees clockwise
6. Return to step 1 until you got it right
Hmm kait ne ruuvit on nyt tällä hetkellä tehdas asetuksissa.
Tuskin ne on tehdasasetuksissa jos käytettynä ostit. Ihmisen luonteeseen kuuluu käännellä kaikkea mikä liikkuu ;)
-op-
-
Kyllä kone käyntiin lähtee vaikka tulppa oliskin huono, käynnissä pysyminen tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla saattaa tuottaa ongelmia. Rikkonaisella tulpalla ei toimi ollenkaan. Ota irti ja jos on metallin värinen lanka niin hyvässä kunnossa tai jos vaalea/ valkoinen niin huonossa kunnossa mutta toimii, kannattaa tosin vaihtaa.
Hyvin mahdollista on myös että sulla on radiossa säädetty kaasukanava väärin, liian vähän kaasari auki tikun ollessa alhalla jolloin kone ei luonnollisesti käy kun ei saa tarpeeksi happea. Silloin joko nosta kaasukäyrän alapäätä tai trimmaa kaasutrimmillä ylöspäin niin että kun saat motin käyntiin niin ei sammu itsekseen, mutta kytkin ei ota vielä kiinni.
Kun saat käyntiin niin tee pinch test:
The pinch test is the First method to tune your Idle Setting:
1. Hover the helicopter for 30 (somewhat) seconds
2. Land it and drop the RPM to idle
3. Pinch the fuel line closed just before the carburetor (where the fuel line is connected to the engine) and start counting the seconds
4. The engine should rev up and die because of lack of fuel.
5. If this is between 3 and 5 seconds its all right
a. Sooner? Too lean Turn the Mixture control screw richer for 10 degrees counter-clockwise
b. Longer then 5 seconds? Too rich Turn the Mixture control screw leaner for 10 degrees clockwise
6. Return to step 1 until you got it right
Hmm kait ne ruuvit on nyt tällä hetkellä tehdas asetuksissa.
Tuskin ne on tehdasasetuksissa jos käytettynä ostit. Ihmisen luonteeseen kuuluu käännellä kaikkea mikä liikkuu ;)
-op-
Täytyy tuo tulppa vaihtaa huomenna, jos vaikka pääsisi kokeilemaan.
Neulojen säädöt on nyt tehdas asetuksissa, sillä laitoin ne niin. :) Ajattelin että se olisi auttanut käynti ongelmissa mutta ei :(
-
Huomenta kaikille.
Tulppa on nyt vaihdettu mutta ei mitään uutta käynti rintamalla.
Nyt en osaa enää mitään muuta kuin levittää käsiä. :'( :'(
-
Millainen hehku sulla on? Käsiversio vai kiinteä?
Meinaan vaan, että pysyykö käynnissä jos hehku on kiinni koko ajan?
-
Millainen hehku sulla on? Käsiversio vai kiinteä?
Meinaan vaan, että pysyykö käynnissä jos hehku on kiinni koko ajan?
Kunhan sais edes käyntiin....
Hehkuna on joku 8 blaa blaa tulppa OS:n moottorille. Kopussa on hehkun siirto jossa on pocket booster lämmittämässä tulppaa.
-
mikä moottori ja mitä fuilia käytät paljon nitroa?
-
mikä moottori ja mitä fuilia käytät paljon nitroa?
OS 90 joku ja fuilina jotain16% nitro skeidaa kyoshon shopista(punasta). Ihan sama miten toimii kunhan känistyisi vain.
-
Ok eli tutun merkkinen moottori olis hyvä olla edes 20% nitroa ja tulppana toimii paremmin enya 3 mutta monta neulaa moottorissa on siis niitä isoja neuloja.
-
Neuloja? En tiedä, mutta 2 Sellasta nuppia joita voi pyörittää(ilmeisesti neuloja) ja sitten joku sellanen ruuvi jonka pyörittämiseen tarvii ruuvarin.
-
Just ne kato että se pieni missä tarvii olla ruuvvari on pystyasennossa se hahlo mihin ruuvvari menee ja sitte ne kaks neulaa kierrät eka ihan kiinni ja avaat molempia puoltoista kierrosta. sitte kunnon hehku ja katot että se kaasarin kurkku aukee vähän kun tikku alhaalla. pitäs lähteä.
-
Just ne kato että se pieni missä tarvii olla ruuvvari on pystyasennossa se hahlo mihin ruuvvari menee ja sitte ne kaks neulaa kierrät eka ihan kiinni ja avaat molempia puoltoista kierrosta. sitte kunnon hehku ja katot että se kaasarin kurkku aukee vähän kun tikku alhaalla. pitäs lähteä.
Millanen se kaasari on, kuvaa?
-
joo tossa jos saa selvää sulla muuten taitaa olla auto fuilia että liian vähän öljyä älä riko moottoria aja rikkaalla Eli se mixture ruuvvi pitää olla ton kaasarin suuntasesti pystyssä se ruuvvin hahlo vaikee selittää.
-
Voihan VIDDU!
Tänään vaihdoin uudeksi hehkuksi F7:n joka on kuuma :)
Tankkiin ajattelin vaihtaa polttoaineeksi 25%;sen. Aloitin pumppaamaan pois 16% fuilia ja joo se on kopteri fuilia. :)
PRKL eihän se tuu pois!?! Noh siinä sitten ihmettelin ja totesin että polttoaineen imuletku tankin sisällä oli irronnut.
Ei muuta kuin purkamaan. Ähellyksen jälkeen sain tankin irti ja vian korjattua.
Nyt oli sitten totuuden hetki, uusi tulppa ja löpöt....
Peukut pystyssä starttasin mutta ei se romu mitään edes lupaillu. :'(
Ajattelin ajaa talosaaren tien lennätysalueelle, siinä toivossa että siellä olisi ollut viisaampia paikalla.
Ei valitettavasti ollut. Sinne päästyäni ajattelin kuitenkin yrittää uudestaan käynnistystä.
Nyt se romu ei edes suostu/nut stratterin voimalla pyörimään!
Kohta taitaa olla myynnissa Hirobon Freya ja mulla entinen harrastus.....
ps. Kuten olen tässä aikaisemmin virheellisesti ilmoittanut niin moottorini onkin YS-91ST
Motin manuaali (http://www.geistware.com/rcmodeling/files/ys91st.pdf)
Motti myynnissä (http://www.rcpowersupply.com/product.php?productid=996)
-
Nestelukko. Ota tulppa auki ja valuta löpöt ulos sylinteristä. Älä lannistu, kyllä se siitä starttaa...
*EDIT* Kyllä sen fuilin pitäisi tulla sieltä tankista pumpulla ulos. Imuuttelet siitä letkusta joka menee kaasarille. Onko se sun konees muuten kuinka timmi noin kun jos pelkällä starttitangolla käsin koitat?
Muoksmuoks taas!! OK, eli YS on vähän erilaine toimintaperiaatteeltaan kuin OS ja vika saattaa olla ns. regulaattorissa (mnuaalissa "check valve")... Joku YS hyypiö saa selittää... :-\
-
EI , älä vielä luovuta .
oletko tavannut ketään joka omistaa YS-91ST mosaa tai edes ketään joka omistaa polttiskopterin , jos et niin kannattaa yritää päästä jonkun kokeneemman neuvoja kuunteleen ja katteleen , vaikka väkisin. ;)
laita yv , soita , mailaa tms. jollekkin jolla on polttis.
ja jossakin sanottiin että YS moottoreihin suositeltiin ainakin 20% , mielellään 30% nitrosta polttoainetta, mene ja tiedä sitten.
ja muuten minkä merkkistä polttoainetta käytät?
-
Älä lannistu, ei tule olemaan ainoa ongelma näiden kanssa..
Tulppa irti ja fuilit pihalle ja tarpeeks monta yritystä niin alkaa toimimaan. Kannattaa etsiä joku moottoreiden kanssa pelannut harrastaja lähistöltä ja pyytää näyttämään motin säätäminen.
-op-
-
En tunne ketään jolla samanlaista moottoria tahi edes polttista.
Harrastukseni alkoi ~3vk sitten ja taitaa loppua ~3vk kuluttua....
Hermot menee...
Eli tulppa irti ja nokka kohti maata, jolloin sylinteri valuu tyhjäksi?
Vai mitenkä?
Kuka haluaa tulla katsomaan tota röttelöä? Fiksaajalle 6päk palkkioksi 8)
-
Eiköhän tehdä niin, että joku Espoon suunnalla koittaa jeesata kaveria mäessä???
Turha tässä on viiden eri henkilön koittaa neuvoa näin foorumin puitteissa.
Ei harrastus saa jäädä 3 viikon jälkeen, jäät paljosta paitsi... :-\
-
Helsinki, Vantaa, Espoo Sipoo tai kaikki 50km säteellä tikkurilasta kelpaa :)
Tuplataan palkkio myös, eli kokonainen mäyrä sille joka tutkii miks toi ei käy ja opastaa mulle kuinka saan koneen käymään jotta pääsen torppaamaan sen. :P
-
YS:n kanssa vuosia pelanneena voin sanoa että hyvä on moottori. Sua ei pysty ihan sähköpostin kautta neuvomaan kun liikkuvia osia on riittävästi ja ne on syytä käydä läpi paikan päällä. Ys:jä on eniten 90 luokan koneissa joten se kaveri kyllä löytyy. Viimeistään muutaman viikon päästä on Paattisilla sellaisia yhdessä paikassa useampikin...
Muutama perusjuttu kuitenkin.
- Tulppa OS8 tai Enya3, unohda muut vaihtoehdot
- Startteri mieluusti Sullivani tai vastaava, Ys edellyttää riittävästi kierroksia käynnistymiseen.
- Yksisuuntaventtiili tulee huuhdella jos pitkään ollut käyttämättä (ei kehitä painetta jos jumissa)
- Fuili esim Byron 20% tai 30% , tai Cool power 20%. Ei risiiniöljyä!
- Neulat 2 sormin säädettävää, 1 ruuvimeisselillä. Meisselillä tyhjäkäynti ruuvi aloitus arvo esim 1 kierros auki (todennäköisedti sillä rikkaalla), kannen puoleinen ja ulompi sormin säädettävistä on keskialue aloitus arvo 1,5 kierrosta ja viimeinen neula täysi kaasu joka auki esim 1 kierros alkuun.
- Varmista että hehku systeemi toimii jos etähehku. Mielellään suoraan tulppaan hehku jos ongelmia.
Nämä nyt tuli ekana mieleen...
Livenä ei nyt pääse auttamaan.
-
-
YS:n kanssa vuosia pelanneena voin sanoa että hyvä on moottori. Sua ei pysty ihan sähköpostin kautta neuvomaan kun liikkuvia osia on riittävästi ja ne on syytä käydä läpi paikan päällä. Ys:jä on eniten 90 luokan koneissa joten se kaveri kyllä löytyy. Viimeistään muutaman viikon päästä on Paattisilla sellaisia yhdessä paikassa useampikin...
Muutama perusjuttu kuitenkin.
- Tulppa OS8 tai Enya3, unohda muut vaihtoehdot
- Startteri mieluusti Sullivani tai vastaava, Ys edellyttää riittävästi kierroksia käynnistymiseen.
- Yksisuuntaventtiili tulee huuhdella jos pitkään ollut käyttämättä (ei kehitä painetta jos jumissa)
- Fuili esim Byron 20% tai 30% , tai Cool power 20%. Ei risiiniöljyä!
- Neulat 2 sormin säädettävää, 1 ruuvimeisselillä. Meisselillä tyhjäkäynti ruuvi aloitus arvo esim 1 kierros auki (todennäköisedti sillä rikkaalla), kannen puoleinen ja ulompi sormin säädettävistä on keskialue aloitus arvo 1,5 kierrosta ja viimeinen neula täysi kaasu joka auki esim 1 kierros alkuun.
- Varmista että hehku systeemi toimii jos etähehku. Mielellään suoraan tulppaan hehku jos ongelmia.
Nämä nyt tuli ekana mieleen...
Livenä ei nyt pääse auttamaan.
-
Täytyy yrittää säätää huomenna uudestaan.
Bensaa on kyllä nyt ostettu 3gallonaa ehkä ajan ne nyt ensin kuitenkin.
23 päivä on Tampereella Iron Maiden, Lempäälä on siinä muistaakseni matkan varrella. ;) ;)
-
Haven't read the whole thread... anyway... a hotter plug than OS #8 worked miracles on my TT .50 engine, for the first gallon to break it in.
Otherwise, it died at low RPM because the plug got too cold (you notice, when the glow plug starter makes a difference in RPM - usually it doesn't).
After the first gallon was finished, I switched back to OS #8. And they lived happily ever after...
-
Haven't read the whole thread... anyway... a hotter plug than OS #8 worked miracles on my TT .50 engine, for the first gallon to break it in.
Otherwise, it died at low RPM because the plug got too cold (you notice, when the glow plug starter makes a difference in RPM - usually it doesn't).
After the first gallon was finished, I switched back to OS #8. And they lived happily ever after...
Yeah, i think that same. Hotter plug could help me whit my problem. After chancing engine jammed?!? WTF?
Have to try again today. Wanna help me? Fix my engine and i give to you gift. 1 gallon water to y's helicopper or to self pilot. Cheers
-
Did you insert the shim? (the copper washer)?
Or it's hydraulic lock - remove plug and shake out the fuel.
Today I'm too hung over, better shouldn't touch any heli ::)
-
Neste lukon saa auki kun kallistat kopteria putken puolelle ja samalla startterilla pyörität, ylimääränen fuili valuu pakoputkeen. Näin minä teen jos lukossa ei tarvi irrottaa tulppaa.
-
...ei tarvi irrottaa tulppaa.
Right, makes sense...
-
Hangover or not, I can come to Hentta later today and have a look if you like.
If you have time, call / send me an SMS and let's agree on a time.
-Markus
+358 50 48 36698
-
Hangover or not, I can come to Hentta later today and have a look if you like.
If you have time, call / send me an SMS and let's agree on a time.
-Markus
+358 50 48 36698
Hi!
I Crached it already. :P
Heipsan.
Aamuyöstä heräsin ja kauheaan inspiraatoon.
Otin moottorin pois ja purin sen. Sylinteli täynnä fuilia, öljyä, tms. ja jokin yksittäinen roska.
Ei muuta kuin uudestaan kasaan. Nyt toimii ja pelittää.
ENsin kentälle ja kentällä huomaan; DAMN! Missä mun bensat?!?
Takasin himaan hakemaan gasoa(40km).... Hyvin alkoi taas.
Uusi yritys, nyt sitten kone käyntiin hieman tyhjäkäyntiä että lämpenee. Nostin koneen ilmaan ja POKS! Tulppa räjähti(brand new)!
Tottakai kopu tuli maahan heti onneks korkeutta oli ~20cm toinen jalas murskaantui vain onneks. Vaihtoon kun oli sattumoisin varaosa.
Uusi tulppa ja lentoa taas. Hetken leijumis harjoitusten jälkeen lähtivät pääroottorin lavat! :o :o
Toinen tuli kohti ja toinen lensi auton kylkeen. Naarmuhan siitä tuli. Kopu taas tippu perse edellä maahan ja taka roottori muussiksi.
Tulipa sitten kallista lentoa...
Tää taitaa jo kuulua torppi osastolle. ;D
-
Ostit käytettynä foorumilta? Aina kannattaa tarkistaa että kaikki osat on kiinni ja varsinkin nuppi on tärkeää purkaa ja kasata uudestaan.
Harmi kun hajosi, osat vaihtoon ja uusi yritys :)
-op-
-
Tottakai kopu tuli maahan heti onneks korkeutta oli ~20cm toinen jalas murskaantui vain onneks. Vaihtoon kun oli sattumoisin varaosa.
Uusi tulppa ja lentoa taas. Hetken leijumis harjoitusten jälkeen lähtivät pääroottorin lavat! :o :o
Toinen tuli kohti ja toinen lensi auton kylkeen. Naarmuhan siitä tuli. Kopu taas tippu perse edellä maahan ja taka roottori muussiksi.
Tulipa sitten kallista lentoa...
Tää taitaa jo kuulua torppi osastolle. ;D
Voithan muuttaa tän threadin otsikon lyhyemmäksi: Vaikeuksia. ;D
Lähtikö ne lavat niiden lavanpitimien kanssa vai vain pelkät lavat? Menikö päreiksi?
-
Lapojen pitimien kanssa, eli siis se roottorin akseli läpi menevä putki/tappi jossa lapojen pidekkeet ovat kiinni. Siinä päässä oleva ruuvi oli ironnut ja lentoon ne lähti. Oli vieläpä idle up mode päällä niin mukavasti lensi.
Vaihtoon meni lavat, lapojen pidikkeet, joitain holkkeja tjs. tappeja sekä perä roottori lähes kokonaan.
-
Jos olet sen saanut kasattua kuun lopussa niin ota ja poikkea Lempäälässä niin laitetaan se lentoon sitten viimeistään.
-
Kiitämme Sabe;a Maanantaina aamulla laitoin tilauksen ja tänään tavarat tipahtivat postilaatikkoon.
Nyt on kopteri kasattu taas uuteen iskuun.
Kasetessa vain heräsi kysymys. Ostaessani kopun, perä servo piti ulinaa narinaa(myös paikallaan ollessa) eikä välttämättä palauttanut aina normaalisti. Tämä kuulemma johtui jostain radion asetuksesta.
Siispä onko tuollainen servon örinä ihan normaanilia vai kusetettiinko mua? :-\
ps. Huomenna hitsaamaan tukia kopuun ja jokin viritys joka suojaa perä roottoria niin voi paremmin mielin torpata uudestaan :P
-
Peukkuja sinne vain, hatunnoston arvoista sitkeyttä, älä vaan luovuta. Itsellä on ongelmia piisannut vaikka kopterin moottori on aina pelannut laakista (sähkis ja juuri noista syistä) ja ilmaan on saatu, ei vaan ole tupannut pysymään / ehjänä tulemaan maahan asti (tai jos tarkkoja ollaan niin on monesti tullut ehjänä maahan asti, mutta tuo alastulo ei ole ollut hallittua/tarkoituksellista joten jälki on ollut sen mukaista;) )
-
ja pitää muistaa että eihän se ole oppimista eikä mitään ellei vähintään 10 kertaa torppaa kopteriaan ;)
torpit opettaa... "P...le, ei näin" 8) 8)
--jp
-
Ostaessani kopun, perä servo piti ulinaa narinaa(myös paikallaan ollessa) eikä välttämättä palauttanut aina normaalisti.
Peräservon pieni narina kuuluu asiaan, koska gyro on todella herkkä laite, joka lähettää pientä korjausliikettä peräservolle pienimmästäkin tärinästä, radiohäiriöstä jne.. Jos sulla on HeadHold-tila päällä ja liikutat vasenta tikkua (rudderia) niin perälavat jäävät ääriasentoonsa.. Kuuluu asiaan, koska HH-tilan tarkoituksena on pitää perä lennossa paikoillaan. Normimoodissa perälavat liikkuvan tikun kanssa samaan tahtiin, eivätkä jää outoihin asentoihin..
No mutta mullapa ne jää normi modessa sinne outoihin asenoihin!!! Ainakin toisinaan. :'(
-
No mutta mullapa ne jää normi modessa sinne outoihin asenoihin!!! Ainakin toisinaan. :'(
Niin Nuo jäävät minullakin.
Pakko sanoa että tää on kallis harrastus.
Lentoaikaa on nyt takana ~15min yht sekin epämääräistä irtiotoa maasta.
Eilen viimeiksi yritys oli kova... Vielä kovemmin se päättyi.... :(
Sabe rikastui taas ~150€ Stabbarit,lavat,rodeja(?), hammasrattaita. siinä saldo.
15min/~200€ varaosia + polttoaineet ;D
-
Joo lähäristä katoin että minititanii oon lennättäny/säätäny sen asetuksia radiossa yht. 9.57h. Ja nyt jo on menny tonni tohon titanii. Eli siis kalliinpuoleinen laji.
-
Joo lähäristä katoin että minititanii oon lennättäny/säätäny sen asetuksia radiossa yht. 9.57h. Ja nyt jo on menny tonni tohon titanii. Eli siis kalliinpuoleinen laji.
Sä oot selvinny vielä halvalla. Mulla meni puoltoista tonnia jo ennenkuin sain radion edes käsiini ;D
-
Tuota on tää vaa aika kallis, ja se lienee este monille. Mutta tässä lajissa kyllä näkyy selvästi halvan ja hyvän ero.