Kopterit.net
Multikopterit => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: TedMaul - 30 Huhtikuu, 2013, 01:05:38
-
Aloitinpa tällaisen build login omasta projektista. Tilaamani roippeet tiivistettynä
- Runko: X525 V3
- Tietokone: KK 2.0
- Moottorit: NTM Prop Drive 28-26 1000KV 315W
- ESC: Turnigy Plush 25A
- Akku: Turnigy nano-tech 3300 mAh 25C/50C 3S1P
- Radio: Turnigy 9x
Ensimmäisen askarteluillan kokemuksia:
Juuri mikään virtaliitin ei natsannut: ei laturista akkuun eikä akusta virranjakokaapeliin. ESCien piuhat toki olivat ilman liittimiä. Moottoreissa taas valmiina 3.5mm bulletit. Olin tilannut joitakin liittimiä paketin mukana, mutta en tietenkään tarpeeksi. Aluksi tilasin myös väärän kokoisen virranjakokaapelin joten piti laittaa sopiva tulemaan perässä. Samaan lähetykseen en kuitenkaan älynnyt laittaa potkurisovittimia, jotka puuttuvat moottoripaketista. Noiden mottien mukana tulevat vain itse moottorit piuhoineen. Mukamas olin vielä huolellinenkin tilauksen kanssa.
Hetken aikaa pähkäiltyäni keksin miten saan akun ladattua ja siitä kopterille virtaa. Tuli sitten kolvailtua riittävästi paksua johtoa. Vaihdoin akun oudon liittimen XT60:een ja virranjakokaapelin vastaavan oudon liittimen 4mm bullet-naaraiksi. Laturin mukana tullut 4mm->XT60-kaapeli oli pelastus: sillä saan sekä ladattua, että lennettyä. Täytyy keksiä tohon myöhemmin jotain kätevää. Välillä kävin paikallisessa harrastekaupassa hakemassa lisää liittimiä. Samalla tuli päivitettyä kolvi juotosasemaksi. Akkukin tuli ladattua kylmä rinki persiissä. Pistin akun ja laturin takkaan. Reilun 40 min kuluttua siellä piippailtiin ja homma valmistui ilman tulipaloja.
Kylmäjuotoksia vältellessä meni aikansa ja käytinpä välillä butaanitohotintakin apuna lämmön tuottamisessa. Paksumpien piuhojen jälkeen noparin johtojen juottelu pienempiin liittimiin oli suorastaan helppoa. Kolvailin yhden noparin valmiiksi, koska oli pakko päästä kokeilemaan jotain toimintoja sähköt päällä.
Radion kanssa säätäessä meni aikansa, osa valikoista ja toiminnoista on aivan kauheita. Kun olin jotenkuten tyytyväinen kytkin virrat nopariin, vastaanottimeen ja flight controlleriin. Täytyykin saman tien todeta, että onneksi tuossa KK2.0:ssa on tuo LCD-näyttö. Muuten olisin varmaan vieläkin ihmettelemässä radion kanavia. Tuon tietokoneen testimoodin avulla sain piuhat ja radion kanavat oikein päin. Samalla tuli todennettua joka paikassa toitotettu sääntö potkurien irroittamisesta. Totta kai se noparissa kiinni ollut moottori alkoi polkkaamaan pöydällä kun lipsautin vähän kaasua menemään.
Tietokoneen säädön jälkeen ohjelmoin vielä noparia suoraan radiolla: ensin kaasun kalibrointi ja sitten hieman ohjelmointitilalla leikkimistä. Täytyy tehdä tuo uudestaan huolella ja ajan kanssa sitten kun en ole näin väsynyt. Tässäkin operaatiossa moottori veti vahingossa aikamoista jenkkaa pöydällä. Onneksi potkurit olivat vielä laatikossa.
Ei tämä nyt ihan yhden tai kahden illan projektilta vaikuta, mutta kovin on hauskaa puuhastelua silti.
Tässä vaiheessa puuttuvaa sälää:
- lisää bullet-liittimiä
- potkurin tasapainottaja
- XT60 liitinpari ois hyvä
-
Hienosti kirjoitettu. Jaksoin lukea koko tarinan kun oli ajatuksenkulku selkeää ja välimerkit paikoillaan :)
Tervetuloa kivan harrastuksen pariin, muutama ilta ei ihan riitä mutta muutaman vuoden päästä koptereita on jo nurkissa kasapäin.
Vähitellen ja alusta asti kokoamalla pääsee parhaiten jyvälle hommasta ja unohduksen kautta oppii, en olis varmaan itsekkään ekalla kerralla saanu kaikkia nippeleitä kokoon. En tosin tainnu edes älytä yrittää vaan tilauksia oli sitä mukaa kun keksin mitä haluan 8)
-
KK2.0:lle kannattaa hankkia myös käypä usb-pulikka&kaapeli firmwarepäivityksiä varten, jollei jo ole. Hobbykingin myymä ainakin toimii.
Itsellä teetti viime kesänä aika lailla töitä saada quadi toimimaan KK2.0:lla ylipäänsä, oikeita asetuksia sai hakea pitkään. Silloinen firmis oli tosin aika raakile.
Se lcd-näyttö on erinomainen asia.
-
Toisen päivän kokemuksia
Ensimmäisen päivän juotosten jälkeen päätin kasata välillä runkoa. Se osoittautuikin hyväksi ajatukseksi, koska samalla pääsin jo hieman mallailemaan johdotuksia ja kaikkia mahdollisia kiinnityksiä. Runkoa kasatessa tuotteiden kiinalaisuus todellakin näkyi: ohjeita ei ollut taaskaan mukana ja ruuveja yms. nippeleitä oli aivan eri määrä kuin mitä oikeasti tarvitaan. Onneksi on netti josta löytyi ohjeet. Toinen onni on työkalupakki johon on kertynyt kaikenlaista sälää. Sälän avulla hieman improvisoimalla saatiin runkokin kasaan.
Alkuperäisenä jalona ajatuksenani oli vetää johdot nopareilta moottoreille runkoputkien sisässä, mutta tuopa ei onnistunutkaan, koska putket ovat melko kapeita ja niiden sisällä menee vielä kiinnitysruuveja ristiin rastiin. Onneksi kätköissäni oli odottamassa avaamaton pussillinen nippusiteitä... Runkoa kasatessa kävi myös entistäkin ilmeisemmäksi, että tuo lentoaivon piirilevy on pakko suojata jotenkin. Sovelsin jossain netissä näkemääni ideaa CD-levyjen tornikotelosta (ns. spindle-malli). Keskitappi irtosi aika helposti ja sen jälkeen tarvitsi vain porata neljä reikää oikeisiin kohtiin. Kansi menee paikoilleen kiertämällä ja tarvittavat tavarat eli KK2.0 ja radion vastaanotin antenneineen mahtuvat sisälle juuri passelisti.
Tämä väsäilytuokio ei ollut aivan yhtä pitkä kuin ensimmäinen. Syykin oli inhimillinen: wappu. Välillä tuli sellainen tunne, että onko tässä loputtomassa säätämisessä mitään järkeä. Siltikin väänsin viimeistä runkoruuvia paikalleen kun vieraat jo kolistelivat eteisessä. :) Itseni tuntien olin myös melko varma siitä, että kun se vispilä vihdoin lentää niin tunne on huomattavasti palkitsevampi kuin kaupan hyllyltä napatun lentolaitteen kanssa.
-
KK2.0:lle kannattaa hankkia myös käypä usb-pulikka&kaapeli firmwarepäivityksiä varten, jollei jo ole. Hobbykingin myymä ainakin toimii.
Itsellä teetti viime kesänä aika lailla töitä saada quadi toimimaan KK2.0:lla ylipäänsä, oikeita asetuksia sai hakea pitkään. Silloinen firmis oli tosin aika raakile.
Se lcd-näyttö on erinomainen asia.
En ole ihan varma mikä firmis tuossa on sisällä. Varmaankin sen pystyy tarkastamaan jostain. Sen USB-palikan hankinta kävi mielessä, mutta luettuani kokemuksia uusista ongelmista uudempien softien kanssa päätin nyt edes kokeilla tuota laatikosta tullutta versiota ensin (tietämättä siis tarkalleen mikä se on).
-
Kolmas päivä ja neitsytlento!
Tänään vappupäivänä oli vuorossa loppujen nopareiden juotokset liittimiin ja se homma menikin nyt melko nopeasti. Tuon jälkeen sovittelin hetken aikaa flight controlleria ja vastaanotinta suojakuoreensa. Tein kiinnityksen kotelon pohjaan värinänvaimennustarroill a, joita olin älynnyt lisätä jo ensimmäiseen tilaukseeni (toisin kuin paljon olennaisimmat potkuriadapterit).
Kun kopteri näytti valmistuvan hyvää vauhtia päätin ohjelmoida noparit. Valitettavasti näille nopareille sopiva ohjelmointikortti näytti tilauksen aikana negatiivista varastosaldoa joten päädyin tekemään ohjelmoinnin radion avulla. Homma olisi ollut muuten hieman turhan puiseva, mutta onneksi tuon KK2.0:n saa buutattua läpivientimoodiin jolloin näytöllä lukee "ESC Calibration" ja sama signaali menee kaikille nopareille.
Ensin kalibroin throttlen maksimi- ja minimiarvot. Sitten tein seuraavat ohjelmasäädöt (termit englanniksi, koska niiden selkeä suomentelu on hieman hankalaa):
- Cutoff mode: Reduce
- Cutoff voltage: low (2,6V per kenno)
- Startup mode: soft
- Timing: medium
Ensin meinasi mennä järki piippauksia kuunnellessa ja kaasutikkua heilutellessa. Tutustuttuani ohjeeseen uudemman kerran (kyllä, noparien mukana sentään tuli ohjeet) sain piippauksista aika helpostikin selon ja em. asetukset tuli tehtyä kohtalaisen nopeasti. Lopuksi kalibroin kaasutikun ääriasennot vielä uudestaan. Tämän jälkeen kiinnitin kaikki johdot nippusiteillä ja akun parilla tarranauhalla.
Noparien kalibroinnin jälkeen oli sitten boardin kalibroinnin vuoro. Täysin tasaista pintaa oli melko vaikea löytää ja uskoisin, että tuota pitää hienosäätää myöhemmin. Rungon toleranssit ja omien viritysten kiinnitykset eivät varmasti ole sitä luokkaa, että runko ja ohjain olisivat vaaterissa samaan aikaan. Jälleen kerran tuo KK2.0:n LCD-näyttö oli aivan mahtava juttu säätöjä tehdessä.
Viimein oli aika kiinnittää potkurit. Illan hämärtäessä en millään olisi malttanut tasapainottaa potkureita, mutta tein sen kuitenkin. Menetelmä oli aika krouvi: yksi moottorin vara-akseli kahden juomalasin reunan päällä. Yllätyksekseni kaikissa potkureissa ei pahempia heittoja ollut ja parin kohdalla selvittiin pelkällä keskiön tasapainotuksella (=liimaa).
Aurinko jatkoi laskemistaan kun kiinnittelin potkuriadapteri ja itse potkurit paikoilleen. Tässä kohtaa oli jo melko kutkuttava tunne takalistossa. Vaikka rungossa kiemurtelee eri värisiä johtoja sinne tänne niin mielestäni tuo kopteri on kaikessa karuudessaan häijyn hieno.
Nyt aurinko oli jo laskenut kokonaan, mutta en millään malttanut jättää kokeilua huomisiltaan. Kopteri takapihalle ja virrat päälle. Bonusefektinä huomasin, että CD-kotelon kansi diffusoi KK2.0:n ledejä kivasti jolloin koko kopteri erottuu aika hyvin. Nyt kaasutikusta tietokone lentotilaan, näytölle tulee miehekkäästi teksti "ARMED", punainen valo syttyy ja sen jälkeen varovasti kaasua. Sitten hieman lisää kaasua ja takapää tahtoo nousta ennen etupäätä.
Hetken mietittyäni kokeilen uudestaan. Takapää nousee edelleen ennen etupäätä, mutta etupuolikin näyttää lupaavalta. Lisään hieman kaasua ja SEHÄN LENTÄÄ! Leijumisesta ei oikein voi puhua sillä kopteri lähti päättäväisesti eteenpäin. Otin vispilän melko nopeasti alas, siirsin vähän parempaan paikkaan ja taas mentiin. Nyt sain harjoteltua jo hieman käännöksiäkin yrittäessäni vaan leijutella paikoillaan. Hieman liikaa tuo kyllä puolsi eteenpäin.
Edellisiä temppuja pari kertaa toistettuani sain laskeutumisen yhteydessä pehmeän torppauksenkin aikaiseksi. Jatkoin lennätystä ja tuli toinen laskutömähdys. Seuraavalla kerralla vekotin ei enää lähtenytkään lentoon vaan flippasi perän etupään yli. Tätä pari kertaa ihmeteltyäni huomasin, että toinen etupotkuri puuttui :-\ Tuosta tuli kyllä melkoisen tyhmä olo ja suomin itseäni hämärässä lennätyksestä. Sisällä tappioiksi luettiin potkuri ja sen kiinnitysnuppi.
Kävin ulkona haravoimassa taskulampun kanssa ja onneksi löysin molemmat. Ne olivat nurmikolla vierekkäin kuten hieman oletinkin. Maahanlaskun yhteydessä potkuri oli ilmeisesti vääntänyt kiinnitysruuvin auki. Onneksi potkurin alusprikka ei ollut kadonnut irtoamista seuraavien kuperkeikkojen aikana.
Opittua:
- hämärässä lentely saa odottaa ennen kuin homma on kunnolla hallussa
- musta potkuri ei näy pimeässä...
- seuraavilla lennätyksillä täytyy kiinnittää erityishuomiota potkurien kireyteen
- tietokonetta täytyy säätää niin, että tuota eteenpäin kallistusta ei tule lähdössä eikä lennossa
Erityisesti tuohon viimeiseen kohtaan ottaisin kiitollisesti vinkkejä vastaan.
Kaiken kaikkiaan tämä oli kyllä hieno kokemus! Aikaisemmin olen kokeillut vain infrapunaohjattavia leluja kuten kaksiroottorista robottia ja Clas Ohlsonin minikopteria. Quadin lentokäyttäytyminen oli jotain aivan erilaista enkä voi kuin päivitellä sitä millaista tekniikkaa meille harrastajillekin on tänä päivänä tarjolla.
-
Oletko kalibroinnu mankan lentoaivon kanssa ?
Saro on suomentannu boardin manuaalin http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=17810.0;attach=43611 (http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=17810.0;attach=43611)
Mulla on tossa boardissa muistaakseni 1.5 softa versio sisällä, piti tosin itte päivittää.
-
Hyvä ohje tuo! Säätelin kyllä niiden eri kanavien trimmejä alkuun receiver test osiossa, mutta ne pitää kyllä nyt katsoa uusiksi. Jotenkin jäi kalvava tunne, etteivät kaikki kuitenkaan menneet ihan nollaan. PI-asetuksiin en koskenut vielä ollenkaan ja siihen maailmaan tutustuminen olisi vuorossa seuraavaksi.
-
Juu kannattaa jättää aluksi PI ja I rauhaan, säätelee niitä sitten kun vehjes kestää ilmassa eikä pahemmin driftaa minnekään.
Boardin vahvuus on mielestäni se, ettei tartte aina olla tietokoneen kanssa säätämässä sitä.
Ai niin unohtu mainita, että kannattaa eristää boardi rungosta jotenkin, se ei tykkää värinöistä.
-
Tulipa muuten mieleen niinkin yksinkertainen asia kuin tasapainotus: En pahemmin katsonut missä asennossa akku oli kunhan sain sen kiinni. Täytyy jotenkin mittailla vispilän painopistettä.
-
Säädin nyt mankan kohdalleen subtrimmeillä. Suurta muutosta tuohon eteenpäin nojaamiseen ei tullut, mutta sain kompensoitua sitä hieman trimminappulalla. Akkukin näytti olevan aika keskellä runkoa joten tuskin se senkään takia nojaa.
Valitettavasti tuulenpuuska kuljetti kopteria vähän liikaa ja avaruudellinen hahmottaminen oli sitä luokkaa, että nyt tultiin tonttiin vähän korkeammalta. Saldona kolme rikkinäistä potkuria ja yksi katkennut moottorinpidike (ks. kuva). Jostain tarttis kehittää tolle nyt korvaaja.
-
Jahas, tarkastelin tuossa yhtä irtonaista moottoria ja huomasin jotain kummaa. Mulla on kaksi paria erilaisia moottoreita. 2 kpl on tilaamiani 28-26 mallin 1000 KV motteja ja 2 kpl on 28-30 mallin 750 KV moottoreita. Ei ihme, että oli vähän epätasaista lentoa. Nyt pääsee sitten tekemään reklamaatiota, mitenköhän mahtavat suhtautua. Ikävämpi juttu on, etten huomannut tuota ajoissa ja viimeisimmässä torppauksessa yhteen epätoivottuun moottoriin tuli kolhuja.
-
Jahas, tarkastelin tuossa yhtä irtonaista moottoria ja huomasin jotain kummaa. Mulla on kaksi paria erilaisia moottoreita. 2 kpl on tilaamiani 28-26 mallin 1000 KV motteja ja 2 kpl on 28-30 mallin 750 KV moottoreita. Ei ihme, että oli vähän epätasaista lentoa. Nyt pääsee sitten tekemään reklamaatiota, mitenköhän mahtavat suhtautua. Ikävämpi juttu on, etten huomannut tuota ajoissa ja viimeisimmässä torppauksessa yhteen epätoivottuun moottoriin tuli kolhuja.
Jollet saa vaihdettua niin laita ne moottorit vastakkaisiin (ristikkäisiin) kulmiin toisiinsa nähden. Sileen että teho jakautuu symmetrisesti / tasapainoisesti. Emt auttaaks se vai mitä, mutta periaatteessa pitäis toimia...
Pare tietty et kaikki on samanlaisia :)
-
Jollet saa vaihdettua niin laita ne moottorit vastakkaisiin (ristikkäisiin) kulmiin toisiinsa nähden. Sileen että teho jakautuu symmetrisesti / tasapainoisesti. Emt auttaaks se vai mitä, mutta periaatteessa pitäis toimia...
Tuo kävi mielessä ja pitää kyllä kokeilla sitä. Harmi, etten älynnyt katsoa ensin missä järjestyksessä olin nuo alunperin ruuvannut. Tuntuisi loogiselta, että tehokkaammat olivat perässä.
Toivottavasti HK:sta kuuluu tämän suhteen positiivisia uutisia. Tein asiasta reklamaation, katotaan miten käy. Heidän tukisivujensa ohjeistuksen mukaan taidan olla kyllä heikoilla. Voisin jopa periaatteessa tilata 2 kpl sopivia moottoreita lisää, mutta varastosaldot näyttävät vähän huonoilta enkä malttaisi odotella taas paria viikkoa.
-
Nyt on taas kokeiltu lentämistä. Lassi lähetti nopsaan alumiiniset moottorituet eikä pelkoa katkeamisesta enää ole. Tällä kertaa asensin nuo samanlaiset moottorit ristikkäin. Aika pahasti tuo kopteri vieläkin puoltaa, nyt vain eri suuntaan eli tällä kertaa sivulle. Mietin sellaistakin, että kun nyt nuo samanlaiset moottorit ovat tässä konfiguraatiossa vastakkain niin nehän pyörivät samaan suuntaan. Ja vastaavasti toinen pari moottoreita pyörii keskenään samaan suuntaan. Eikös tästä vääjäämättä seuraa haasteita pitää yaw nollassa kun moottorien vääntö ei varmaankaan mene tasan? Ja jos taas tuota pystyakselia kompensoi niin sitten kopu puoltaa jonnekin päin. En usko, että mikään tietokone voi selviytyä tuon yhdistelmän tasapainottamisessa kunnolla kun se olettaa kaikkien moottorien olevan samanlaisia.
Melkein kallistun sille kannalle, että vaihdan nuo samanpariset moottorit takaisin samoille puolille ja sitten kompensoin alun kallistumaa trimmillä. Viimeksi sain tuolla tavalla jonkinlaisia järkeviä tuloksia aikaan. Uudet moottorit on kylläjo tilattu HK:sta joten nyt odotellaan Kiinan poikien postitusta. En vaan malttaisi pitää konetta maassa odotusaikana.
Tarkistin myös tuon KK2 boardin firmwaren ja se on versiolla 1.2 :/ Jostain pitäisi nyt saada tuollainen USBasp ohjelmointipalikka päivitystä varten.
-
Olen samalla kannalla, että moottorien tulee olla mahdollisimman identtiset. Oma x-quad-viritelmä pyrki pyörimään kahdella eri boardilla, enkä muuta selitystä ole keksinyt kuin noiden halpismoottorien erot: yksittäin mitattuna yli 20% ero virranotossa täyskaasulla. HK:n moottoripostia odotellaan täälläkin :D
-
Luin noista vääristä moottoreista vähän lisää ja ilmeisesti ne vaatisivat 4S sähköt toimiakseen järkevästi. No tuleepahan harjoiteltua korjausliikkeitä kun odotellaan moottoripostia.
-
Päivitin KK 2.0:n uuteen firmikseen (1.5) ja kylläpä lensi nyt hienosti eriparisista moottoreista huolimatta. Erityiskiitokset Tucholle, jolta sain sopivan ohjelmointipiuhan lainaan todella nopeasti. Lisäksi Lassilta ostetut alumiiniset moottoripidikkeet osoittivat hyödyllisyytensä. Seuraavaksi voi varmaan alkaa pelaamaan gainien kanssa. Pidin vielä tällä lennolla moottorit samassa muodostelmassa kuin viimeksikin eli samanlaiset vastakkain. Nyt onnistui leijuttelukin jo paljon paremmin. Self-level toimii todella paljon paremmin kuin aiemmin ja sen ansiosta on paniikkitilanteilta vältytty. Yaw-pyörittelyä en kyllä hallitse, menee heti suuntavaisto sekaisin ja jostain syystä vekotin ampaisee aina ylöspäin kun sitä pyörittelee. Varmaankin samalla lipsahtaa vähän liikaa kaasua kun nämä kaksi ovat samassa tikussa.
Valitettavasti innostuksissani taisin kuitenkin vetää akun aika tyhjäksi. Joku 15 min varmaan oli lentelyä ja sitten alkoi tehot pikkuhiljaa hiipumaan. Mittasin jännitteen ja se näytti luokkaa 9.6V. Nyt tuo laturi on balansoinut akkua yli 80 minuuttia ja mittarin mukaan puskenut sinne jo hieman enemmän milliampeeritunteja kuin akun kyljessä on kapasiteettia merkittynä.
Huomenna pitäisi tulla postissa eri kokoiset potkurit joten sitten nähdään miten niillä lennellään. Täytynee kuitenkin rajoittaa nuo kokeilut vielä kymmeneen minuuttiin ja etsiä järkevä lentoaika haarukoimalla.
-
Sen lentoajan saa keskimääräisesti laskemallakin aika lähelle:
Lataat akun täyteen, lennät tarkalleen 5 minuuttia semmosta lentoa kun tapana on ja otat kopterin alas.
Sitte lataat akun, jaat sinne menneet amppeeritunnit viidellä ja saat kulutuksen per minuutti.
Sitte lasket sen akun 80% rajan ja jaat käytettävissä olevat amppeeritunnit minuuttikulutuksella niin tuloksena pitäisi olla lentoaika minuutteina.
Tästä vielä pieni varmuusvähennys, vaikka 10% ja radion ajastimeen (jos siinä semmoinen on) tämä aika.
Tietty jos toi laskentakaava heittää pahasti, niin sitä voi sitten vielä korjailla kokemuksen perusteella suuntaan tai toiseen. Ite kun joskus laskeskelin niin aika hyvin piti kulutus paikkansa, lensi sitten minuutin tai kymmenen niin minuuttikulutus liki samoissa lukemissa...
PS: Pist siihen akkuhälytin (http://multikopterit.mycashflow.fi/product/25/akkuhalytin-2s---4s-lipoille) kyytiin niin ei tuu vahinkoa ;)
-
Ei varmaan olisi haitaksi jokin jännitevahti, vaikkapa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18588__Hobbyking_2_8S_Cell_Checker_with_Low_Voltage_Alarm.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18588__Hobbyking_2_8S_Cell_Checker_with_Low_Voltage_Alarm.html)
tai
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13276__TURNIGY_3_8S_Voltage_Detector.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13276__TURNIGY_3_8S_Voltage_Detector.html)
Mitätön lisäpaino ja hinta verrattuna yhteenkin pilalle kyykänneeseen akkuun.
-
Tossa boardissa onkin akkuhälytin mukana, pitää vaan juottaa 1-2 piuhaa kiinni. Ja sitten tuo linkitetty häly menisikin balanseriliittimeen kiinni eli aika kätevä. Eilinen opetti kyllä sen tarpeen...Toivottavasti ei ole vielä entinen akku.
-
Enpä jaksanut vielä tehdä tuota akkumittarin kytkentää kun uudet potkurit tuli postissa. Nyt asensin siis 9x4.7 ruuvit, jollaiset kai ovat suositellut näille moottoreille 3S-akun kanssa. Laturin mittari kertoo totuuden, mutta sellainen kutina jäi, että kulutusta oli nyt vähemmän. Asentelin myös ajovalot eli ledit etupuomeihin. Ne yhdessä eri väristen potkurien kanssa auttavat hahmottamaan aluksen suuntaa käännöksissä.
Seuraavaksi kun kelit suovat niin menen vähän isommalle pellolle kokeilemaan korkeammalla lennätystä.
-
Mielenkiintoisia tuloksia akusta:
Lentelin noin 9-10 min välillä laskeutuen ja lataus/balansointi kesti noin 80min, energiaa meni sisälle mittarin mukaan 2900 mAH eli vieläkin hieman liikaa tuli akkua purettua. Tällä kertaa käytössä oli KK2.0:n oma akkuhälytin jonka takarajan asensin 11.0 volttiin. 11.1 voltissa se piippasi jo niin hemmetisti, etten kehdannut lennättää enempää. Pyöristettynä siis kulutus olisi 290 mAh / min.
Toisella kerralla menin isommalle pellolle ja annoin koneelle oikein kunnolla kyytiä. Käytiin kovaa ja korkealla. Akkuhäläri piippaili jonkun verran ja 7-8 minuutin jälkeen tulkitsin, että nyt kannattanee lopettaa. En muista tarkkaa KK2.0:n antamaa lukemaa, mutta latauksen alkaessa laturi taisi näyttää 11.55V. Tuossa oli kuitenkin jonkun verran kävelyaikaa ennen kuin lataus alkoi eli akku oli ehtinyt hieman palautua. Tällä kertaa balansointi kesti noin 40 min ja sisään meni 1700 mAh. Pyöristetty kulutus nyt olisi siis luokkaa 220-240 mAh / min.
Ovatko nuo tulokset ihan järkevästi linjassa keskenään? Jotenkin tuntui, että tuo ensimmäinen 10 min leijuttelu oli huomattavan kevyttä. Ainakin olisin kuvitellut, että tuo kovempi ralli olisi kuluttanut akkua nopeammin ja varoituspiippauksista näin päättelinkin. Silti yllätys oli suuri kun lataaminen meni noin nopiaan ja pienillä virroilla - vain 50% kapasiteetista purettu. Eli nyt kävi päin vastoin kuin mitä olisin olettanut.
Yhtä kaikki oli kyllä hienoa lennättää omaa rakennelmaa oikein kunnolla. Akkuhommien kanssa tarvitaan selkeästi enemmän dataa ja malttia tehdä useampia samankaltaisia lennätyksiä.
Seuraavana projektina olisikin varmaan alkaa etsimään edukasta käytettyä kameraa (GoPro 2 tai vastaava), jotta päästään leikkimään videoilla.
P.S. Värilliset propellit ja ledit auttavat hahmottamaan aluksen kulkusuuntaa huomattavasti ;)
-
Voihan se olla niin että kovemmassa rääkissä akun jännite tipahtaa nopsemmin muttei niin pysyvästi, elikkä palautuu nopean rykäisyn jälkeen enempi kun silloin kun sitä on syöty hiljaa ja hartaudella...
Millaisen C-luvun akkua käytät? Tai mikä siinä on normaali purkuvirta? Riittääkö se rääkkiin?
e: Tuolla ekassa viestissä tuo lukikin :)
-
Moottorit: NTM Prop Drive 28-26 1000KV 315W
Toi 315W kun kerrotaan neljällä niin moottorit repivät tehoa periaatteessa maks 1260W joka tekee amppeereina 11 voltin tienoilla noin 114A
Akku: Turnigy nano-tech 3300 mAh 25C/50C 3S1P
25C akun maksimi tolla kapasiteetilla on 25*3,3 = 82,5 Amppeeria.
Elikkä jos on kovaa rääkkiä ja potkurit lähellä suosituksia niin saattaapi imeä akusta enempi virtaa kun akku pystyy tarjoamaan. Käsittäkseni silloin tulee helposti toi jännitteen notkahdus vaikka ei kapasiteettia oliskaan käytetty vielä hirmusti...
-
^ Hyvää analyysiä. En älynnyt itse laskea vaatimuksia tuolla tavalla vaan luotin HK:n spekseihin, jotka tarkemmin listattuna näiltä osin ovat
- Max current: 21A
- Max Power: 200W @ 11.1V (3S) / 315W @ 15V (4S)
Max currentilla laskemalla noilla tulisi siis 84A max virta. Vastaavasti 3S:n max powerilla laskettuna tulisi noin 73A. Ilmoitetun tehon mukaan laskettuna tuo menee vieläkin hieman tuon 25C:n yli, mutta optimistina ajattelin, että se 50C piikkivirta kuittaisi tuon. Tämän akku/nopari/moottori-yhdistelmän bongailin jostain HK:n foorumeilta - ehkäpä liian sinisilmäisesti.
Nyt kun hieman märehdin tuota ilmoitetun tehon suhdetta jännitteeseen niin tulee mieleen, että eivätkös nämä moottorit käy vaihtovirralla? Silloin pitäisi tietää ainakin tehokerroin (cos fii), jotta tuon virran saisi laskettua kunnolla oikein. Tuon kertoimen määrittämisessä loppuu oma osaaminen kesken. Kuvittelisin, että se voi vieläpä vaihdella kun kierroslukua muutellaan.
Tätä omaa pakkaa sekoittaa toki vielä sekin, että mulla on toistaiseksi 2 kpl niitä vääriä moottoreita mukana eli
- NTM Prop Drive 28-30 750KV
- Max current: 20A
- Max Power: 120W @ 12v (3S) / 140W @ 15v (4S)
Noissa on huomattavasti vähemmän tehoa kuin aisapareissaan joten kuka tiettää miten paljon jengaa tietokone antaa niille kompensoidakseen työntövoimaa.
Kiitoksia rakentavasta ajatustenvaihdosta. Nuo luvut ovat olleet tuossa esillä alusta alkaen ja vaikka joskus tuon laskelman teinkin olin jo autuaasti unohtanut nämä asiat. Katsotaan mikä vaikutus sillä on kun ne oikeat moottorit joskus vihdoin saapuvat.
-
eivätkös nämä moottorit käy vaihtovirralla? Silloin pitäisi tietää ainakin tehokerroin (cos fii), jotta tuon virran saisi laskettua kunnolla oikein.
Eivät, vaan tasavirralla jota kommutoidaan elektronisesti. Normi tasavirtamoottorissa kommutaatio on mekaaninen, "harjat".
-
Eivät, vaan tasavirralla jota kommutoidaan elektronisesti. Normi tasavirtamoottorissa kommutaatio on mekaaninen, "harjat".
Ok, eli se ESCien invertteri on tota varten eikä DC/AC-muunnosta varten?
-
No juu, laskin ton maksimitehon ja 3S pakan mukaan, elikkä hieman pieleen koska 3S pakalle teho onkin vain 200W...
Periaatteessa sen 25C pitäisi riittää aika hyvvin varsinkin kun tuolla on tuo 50C:n piikkivirta, mikäli vaan akkujen C-luvut ovat sitä mitä on ilmoitettu.
Ite oon aina pitäny näitä harjattomia moottoreita vastaavina kun normaalit kolmivaihevirtamoottorit, siis periaatteeltaan, mutta voin toki olla ihan väärässäkin...
-
Ok, eli se ESCien invertteri on tota varten eikä DC/AC-muunnosta varten?
Juu ei ole invertteriä vaan rinnan kolme pwm-säädintä jotka antavat vuorotellen, yksi kerrallaan, virtaa yhdelle käämille. Kahta muuta käämiä "luetaan" oikean ajoituksen löytämiseksi.
-
Ok, netissä on sitten näemmä aika paljonkin asian vierestä olevaa tietoa missä puhutaan inverttereistä ja kolmivaihevirrasta.
Pistetääs tähän muuten pari kuvaa tosta himmelistä. Ensin valaistuna, ja sitten iltahämärissä ajovalot päällä.
-
Tuolla kauppapaikan puolella metsästelen kameraa kopteriin. Päädyin tänään kuitenkin teippaamaan mainitsemani Powershot A70:sen quadiin kiinni. Videota se tallentaa vain 320-resolla 3 minuuttia, mutta jotain siinä ajassakin ehtii näkemään. Tai ehtisi jos kuvanlaadusta voisi edes puhua samana päivänä. Tuo reilu 320 gramman paino keulilla aiheutti sen, että akku alkoi hyytymään parin lennon eli noin 5 min jälkeen ja hallittu maahan tuominen oli vaikeaa. Damagelta kuitenkin vältyttiin.
Oikeiden moottorien pitäisi tulla huomenna postissa joten periaatteessa nostotehoa voisi kokeilla vastaavalla painolla uudestaan. Tuota rupukameraa en kuitenkaan enää jaksa kiinnittää. Seuraavaksi taidan ghettoteippailla vanhan kännykkäni tuohon - se painaa vain 120g ja onpahan yksi vinkeä ideakin plakkarissa sitä varten. :)
-
Lainaan itseäni toisesta ketjusta:
Ostin vihdoin toisen akun (oikein Genssin vieläpä) sekä hieman XT-60 liittimiä, joita on tähän mennessä ollut hankalampi löytää kotimaasta. Tänään varmaan saa poimia paketin ja sitten jää nähtäväksi miten akun 60g lisäpaino ja 700mAh lisäkapasiteetti vaikuttavat lentoaikaan.
Ja hyvin vaikutti! Olin alkujaan säätänyt radiosta ajastimen hieman vajaaseen 9 minuuttiin, tarkemmin sanottuna arvona on 8m40s jonka koin turvalliseksi lentoajaksi turvamarginaalilla. Ekalla akulla akkuvaroitin alkaa piippaamaan jo 4-5 minuutin kohdalla. Tuo ensin hankkimani HK:n nano-tech 3S 3300 mAh on tainnut hieman kärsiä sillä jännite putoaa mielestäni liian aikaisin. Nyt tämä uusi 4000 mAh Gens-ace joka painaa 60+ grammaa enemmän lennättää kopteria tuon 9 minuuttia helposti.
Laturi näyttäisi, että nano-techiin menee sisään vaan 1500-2000 mAh - yleensä selvästi alle 2000. Genssiin meneekin sitten 3000+ mAh ja lataus toki kestää tämän takia hieman kauemman. Enpä suoraan osaa nyt sanoa kuinka monta lentoa nano-techillä on takanaan, mutta liekö se tulossa elinkaarensa päähän? Muistaakseni silloin alussa tein sen virheen, että vedin akun heti uutena melko kuivaksi kuten tuolta aiemmasta viestistä voi lukea. Nykyisin en anna jännitteen laskea alle 11.1V vaikka Gens-acen mukana tulleessa ohjeessa sanotaankin, että alin sallittu kennojännite on 2.8V.
Yksi vaihtoehto on tietysti, että nano-techin C-luvut ovat liioiteltua ja jännite kyykkää sen takia noin aikaisin.