Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: Tonsku - 11 Huhtikuu, 2013, 20:30:12
-
Pienempikin skaalaprojekti on vielä hieman kesken, mutta jo pukkaa uutta... Aattelin että kun tuo 600 ESP alkaa olla jo vähän tommonen tekniikaltaltaan vanhentuva härpäke, niin jospa sen laittaisi "eläköitymään" uusien vaatteiden alle.
-
Tulee varmaan komee 8)
Kyllä itseä harmittaa kun tuli skaala
myytyä pois aikansa kutakin.
-
Tulee varmaan komee 8)
Kyllä itseä harmittaa kun tuli skaala
myytyä pois aikansa kutakin.
Mahdollisimman komea siitä on tarkoitus askarrella :)
Peruskasauksessa on tukena loistava manuaali :D
Lainaus:
"To twisted the tail for 90 degrees
and put it penetration in Transition
Tail Boom,than,penetration in
Transition tail gearbox" ;D
Viikonloppuna vois jo päästä mallailemaan mekaniikkaa paikoilleen.
-
Laitata tuohon tietenkin nelilapsen nupin!!! ;D
-
Laitata tuohon tietenkin nelilapsen nupin!!! ;D
Tavotteena on, mutta en tiiä milloin toteutuu :P
-
Rauhallisesti tehtynä siitä tulee hieno :)
-
Tänään tuli jonkun verran askarreltua Lakotaa. Mm. mekaniikkaa mallailin kopan sisään. Jatkettu perä myös "hollillaan". Kyytiin voisivat mahtua jopa 700-lavat. Aika hurjasti siirtyi painopiste taaksepäin tuon perän kanssa. Saa latoa keulan täyteen akkua ;D
-
Tänään tuli käytyä ekaa kertaa koittamassa nostaa ilmaan tuota Lakotan mekaniikkaa. Nousihan se ilmaan, lopulta. Melkosen levoton oli maassa ja peräputkikin näytti lähinnä keitetyltä spagetilta ilman tukiaan. Syytä levottomuuteen oli nupin kierroksissa ja akkukin pääsi vähän vipattamaan. Ilmassa kyllä sitten oli rauhallinen. Kuus minsaa ajelin rauhallisesti normi fbl-lavoilla headspeedin ollessa 1400. Kulutus oli 1,7Ah ja maksimivirrat 30A ;D (6S setuppi).
Mielenkiintoista sitten nähdä kuinka paljon virrankulutus kasvaa, kun pääsee koittamaan kopan kanssa. Massaa tulee lisää ~1,5kg. Osittain sitä varmaankin saa kompensoitua skaalalavoilla :)
-
Herra Causemann saksanmaalta lähetti mulle tommosen Miniflash Pro Scale V2 valosarjan. Valittavissa on useita eri vilkkukuvioita ja valot myös syttyvät vaiheittain radion potikan asennosta riippuen.
Pieni esimerkkipätkä: http://youtu.be/YGTZbUrHVuQ (http://youtu.be/YGTZbUrHVuQ)
-
Postimies Pate kantoi tänään kotiin CopterX "kelluvan" nelilapanupin sekä asymmetriset Spin Blades Matt Black Scale 600mm lavat 8)
Jos hyvin käy, niin jo tulevana pyhänä saattaa saada mekaniikan nelilapaisena testileijuun :)
-
Nuppi tuli purettua, kasattua ja asennettua paikoilleen. Toki myös Biistin setuppi tuli tehtyä uudelleen. Ja eikun "kentälle"...
Pakko myöntää että hieman jänskätti nostaa ekan kerran ilmaan :P
Nuo skaalalavat on kyllä niin sirot verrattuna normi 3D-lapoihin, noin puolet kapeammat. Pörinä vaihtui suhinaan, höh! ;D Taisi perä pitää kovinta ääntä :D
No mutta joka tapauksessa lensihän se! :) Nuppikierroksina oli 1200, 1300, 1400 ja 1500.
Pitää vielä imasta Castlen loki koneelle, jotta näkee miten oli virtojen kanssa neljällä lavalla...
-
Ei muutaku koppa päälle ja ilmaan!
-
Ei muutaku koppa päälle ja ilmaan!
Kopassa riittää vielä paljon askarreltavaa, mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa sekin "muotoutua" :)
Neljä testilentoa tälle päivälle ja Castlen kirjanpidon mukaan maksimivirrat olivat noin 40A (~800W). Säätimen lämpö kävi 56 asteessa. Tuo vähän mietityttää että miten on sitten kun on koppa päällä. Pitääköhän jättää pari ikkunaa auki jotta ei nopari lämpene liikaa...
-
Sopiva pinioni ja kaasukäyräksi 100% niin ei lämpene niin paljoa :)
Laitahan viestiä kun oot menossa kokeilee tuota, pakko tulla kattoo.
-
Sopiva pinioni ja kaasukäyräksi 100% niin ei lämpene niin paljoa :)
Laitahan viestiä kun oot menossa kokeilee tuota, pakko tulla kattoo.
Jep jep :)
Seuraavat testit lienevät jo sitten kopan kanssa... Saas nähdä ehtiikö tässä tulevalla viikonlopulla vaiko sitten seuraavalla... Ilmottelen sitten kun se käy ja kukkuu jotenkuten :D
-
Hieman on taas saatu projektia eteenpäin. Landarit saivat väriä, sekä koppaan tuli iskettyä pari leimaa. Mekaniikkakin on jo sovitettuna kopan sisään, mutta vielä kiinnittämättä.
Seuraavaksi pitäisi nuo perän "siivekkeet" askarrella paikoilleen. Vähän siinä joutuu hiontahommiin, ne kun eivät mahdu laisinkaan niitä varten oleviin koloihin :) Eiköhän siihenkin joku ratkaisu löydy.
-
Tämä on kyllä upea projekti! Onko tämä viikon päästä Paattisilla lentokunnossa? :)
-
Tämä on kyllä upea projekti! Onko tämä viikon päästä Paattisilla lentokunnossa? :)
Kiitos!
Ei taida olla... ja kun ei (taaskaan) pääse leirille muiden menojen vuoksi... Kyllä sekin ihme varmasti jonain vuonna tapahtuu, että jollekin leirille pääsen :D
-
Piti "siipien" liimausta varten hankkia erikoisliikkeistä erikoistukia ;D
-
Piti "siipien" liimausta varten hankkia erikoisliikkeistä erikoistukia ;D
Näkyy sensuurikin iskeneen ;D
-
Näkyy sensuurikin iskeneen ;D
Juu omatoiminen ennakkosensuuri iski, koska onhan kyseessä perheohjelma :D
-
Eilen illalla sain värkin siihen kuosiin, että pääsi neitsytlennolle :) Puuskainen tuuli ei oikein auttanut säätöpuuhissa, mutta tulipa nyt vähän pörrättyä kuitenkin. Parin minuutin välein piti ottaa alas ja koetella että onko kaikki palikat paikallaan ;D Koppaan tulee vielä jotain pientä kilkettä jossain vaiheessa... Ja myös jonkinlainen teholed "searchlight" on tarkoitus askarrella. Säätöharjoitukset jatkunevat lähipäivinä.
-
Tajuttoman komia värkki!
-
Kyllä on hieno. 8)
-
Tuossa videota:
http://www.youtube.com/watch?v=l5RGqXjvwM4#ws (http://www.youtube.com/watch?v=l5RGqXjvwM4#ws)
On se vaan iso, tuossa myös parit kuvat joissa 7HV vieressä.
-
Kiitos videosta ja kuvista :)
Hieman oli levoton "ilmassa keikkuva muna" :D No mutta säätöharjotukset jatkuu taas ensi viikolla, nyt oli aika karmea ajettava tuo epeli. Voip olla että joutuu toisen akun jättämään pois kyydistä ja siirtämään yhtä akkua vaan reilusti lähemmäs keulaa...
-
Hieman oli levoton "ilmassa keikkuva muna" :D No mutta säätöharjotukset jatkuu taas ensi viikolla, nyt oli aika karmea ajettava tuo epeli. Voip olla että joutuu toisen akun jättämään pois kyydistä ja siirtämään yhtä akkua vaan reilusti lähemmäs keulaa...
Komea se on kuitenkin, lensipä se miten lensi. Pääasia että pysyi ehjänä vaikka vaatiikin vielä säätämistä. Tuollaisen torppaaminen olis todella sääli.
-
Joo kyllä mulla on tarkotus hoitaa noi torppailut noilla pienemmilllä härpäkkeillä :D Tän jos ajaa turpeeseen niin se on sitten siinä :P
-
hienosti rakennettu ja aivan mahtavat äänet, seuraavaksi pitäänee itsekin rakentaa joku monilapanen, ehkä Hughes 500D viis lapasella ;)
-
hienosti rakennettu ja aivan mahtavat äänet, seuraavaksi pitäänee itsekin rakentaa joku monilapanen, ehkä Hughes 500D viis lapasella ;)
Kiitoksia :)
Eilen kävin taas koittamassa ja puuskaista tuulta riitti... Aivan karmea ajettava :D Vähän samanlaisia keikkumisongelmia kun tuossa sinunkin kopussa (jota tuli ihailtua model expossa). Mikä gyro sulla on jetrangerissa?
-
Mikä gyro sulla on jetrangerissa?
Alignin oma 3G , joka tuli FBL:än mukana. Pikkasen tekis mieli vaihtaa 3GX:ään ja siihen kylkeen APS:ä... ehkä jouluks ;D
-
Koko kesä on mennyt kopteroinnin suhteen täysin harakoille, mutta tänään kävin pitkästä aikaa koittamassa Lakotaa. Tässähän oli pahasti semmosta "keikkuva muna" syndroomaa... Oli kokeiltuna kaksi eri FBL-purkkia gainit lähes laidasta laitaan. Myös ilman FBL-purkkia tuli kokeiltua, mutta ne kokeilut loppuivat hyvin pian ;D Nuppikierrosten vaihtelukaan ei tuonut toivottua rauhoittumista... Ei tuo CopterX:n saranoitu nuppi vaan soveltunut sellaisenaan tähän vehkeeseen.
Tilailin sitten rekkulakaupasta kasan 600 rexin suht kovia lepatuskumeja ja tungin ne nuppiin pehmeiden O-renkaiden tilalle -> Eli käytännössä saranointia ei enää ole. Ja kappas, heti muuttui käytös paljon paremmaksi! 8)
Pientä trimmailua vielä nuppiin ja sittenhän se jo leijuu :P Kyydissä oli kaksi 6s 5000mAh akkua rinnan ja nupissa 1400rpm.
Tästä on taas hyvä jatkaa :)