Kopterit.net
Multikopterit => Moottorit, noparit ja akut => Aiheen aloitti: vinotintto - 09 Huhtikuu, 2013, 20:29:21
-
kuis ladataa 3s akku ku jäi kopteriin kiinni yöksi ja oli menny niin tyhjäksi et ei suostu lataamaan? kopteri oli remontissa pöydällä ja imassu akun aivan finaaliin... näinhän ei pitäis käydä eihä... :-\
-
mitenköhän tyhjäks män... miks sitä kannattaa yrittää saada henkiin... voipi olla hieman riskialtista...
mutta... HUOM HUOM... VAIN OMALLA VASTUULLA SEURAAVA!!!:
ilman balanssia 2s ohjelma... tai 1s jos ei 2s anna... ja sit siitä nostaa 3s ku se sen sallii
-
Noh, laita laturin asetukseksi 2s ja koita ladata vaikka 15sec kerrallaan ja koita että joko lähtee 3s asetuksella lataantumaan.
Samoin voit koittaa sopivaa nimh / lyijyakku asetusta pienissä pätkissä akun jännitteen nostoon.
Mää oon näin tehty ongelmitta kymmeniä kertoja, toki ei suositeltavaa.
Ja toki seuraat latausta jatkossa vaikka tunnistus onnistuu ja käytössä jne jne että turpooko tai onko joku kenno pysyvästi notkolla.
Edit: näemmä olin hidas luurista.
-
Itse sain yhden kennon kun oli jännitteet
tippunut.Nicd ohjelmalla pieni lataus.
Sitten vaan lipo lataukseen ja alkoi toimimaan.
-
kuis ladataa 3s akku ku jäi kopteriin kiinni yöksi ja oli menny niin tyhjäksi et ei suostu lataamaan? kopteri oli remontissa pöydällä ja imassu akun aivan finaaliin... näinhän ei pitäis käydä eihä... :-\
Kyllä niin käy.
Sulla on vastari puoli syönyt akun tyhjäksi.
Saattaa sen saada henkiin alla mainituilla keinoilla mutta lento akkua siittä ei tule.
Nythän se on tyhjä, joten se on helppo viedä jäteasemalle.
-
katotaan kui käy. akku oli muutaman tunnin irti kopterista niin tasasi vissiin itsensä sen verran et lähti iha 3s lataukseen heti. harmittaa ku melkein uusi gens akku.
-
mä oon saanut pelastettuu jonkukerran akut tollasella tulitikkuaskin kokoisella laturilla jossa lataus tapahtuu vain balance plugin kautta siinä kun ei oo muuta jännite tunnistinta kuin akku täynnä joten se ei välitä kuinka alas lipon kennot on menny
-
Sitä akkua kannattaa pitää silmällä ja latailla aluksi pienillä virroilla. Voipi olla entinen.
-
täytyy tarkkailla. merkkasin sen teipillä et erottuu muista.
-
Itse sain yhden kennon kun oli jännitteet
tippunut.Nicd ohjelmalla pieni lataus.
Sitten vaan lipo lataukseen ja alkoi toimimaan.
Itsellä kävi vuosi sitten vastaavaa: Laturi ei halunnut millään alkaa latailemaan DX7: 3s lipoa.
No, kokeilin samaa ku Jaska T, mutta mutta....
Onneksi oon tarkkana näiden kanssa ! Mulla akku kuumeni ihan sikana ja onneksi tarkkailin sitä jatkuvasti. Kun sain 3s lipo-ohjelmalla toimimaan, niin ko akku on vieläkin toiminnassa. Siis simukäytössä :) Ja sitä akkua en edes muista, milloin viimeksi oon ladannut, mutta päivittäin simutellut kuitenkin ! Kun on toinen DX7 simussa ja toinen lennätystä varten 8)
-
eli peliä ei vielä menetetty... ;D
-
eli peliä ei vielä menetetty... ;D
Kun sulla on ajoakku kyseessä, niin vain leijuttelisin sillä ja matalalla.
Mulla kävi yleensäkin tuuri, että on lähetinakku kyseessä, jota myös tuun tulevaisuudessa käyttämään myös lennätyksessä 8) Kun kerran toimii.....
Tietenkin pitää ekax testaa, että akku todellakin toimii oikeassa käytössä, mut jos simussa toimii KAUAN, niin miksei muutenkin.....?
Mun oma mielipiteeni vaan...
-
mä oon saanut pelastettuu jonkukerran akut tollasella tulitikkuaskin kokoisella laturilla jossa lataus tapahtuu vain balance plugin kautta siinä kun ei oo muuta jännite tunnistinta kuin akku täynnä joten se ei välitä kuinka alas lipon kennot on menny
Tätä keinoa minäkin olen käyttänyt, hyviä vinkkejä tosin em. NiCd ohjelmat.
Aluksi luulin kanssa että tyhjäksi päässeet akut on menetetty, ja hävitin tyhmyyksissäni. Mutta jos sen akun saa ladattua, ja kokeilee sitten vielä purku-latausohjelmalla mikä on kapasiteetti, ja jos lukemat on hehtaarilla, niin toimii se. Lensin koko viime kesän lennokkia ja multikopteria tämmöisellä tapauksella, useita kymmeniä lentoja, ja tuntuu pelaavan ihan yhtä lailla kuin muutkin akut.
Onko muuten jokin luonnon laki että kakkoskennon jännite pyrkii jäämään ladatessa/ tulee purkaessa alemmaksi kuin muut? Vastaavasti ykkösessä aina korkein. Omissa akuissa se tuntuu olevan sääntö, yhtälailla 3 kennon kuin 6 kennon akuissa. Vai onko se nimeltä mainitsemattomien kiinalaisten akkumerkkien ominaisuus? Ja millä tasolla asialla on merkitystä? Oma iCharger balansoi kyllä numeroiden perusteella 0,01 V tarkkuudella (ja käyttää siihen myös aikaa) mutta taas DualSky jättää jopa 0,2 V erot kennoille.
-
Kannattaa tehdä tälläinen helppo testi. Itse asiassa tässä testissä on etua jos kennojännitteet on mitä sattuu niin näkee eron helpommin. Eli otat kaksi akku, laita kiinni sarjalataus lautaan, kirjaat kennojännitteet ylös ja sitten vaihdat akut keskenään ja vertaat kennojännitteitä edellisiin tuloksiin. Eli tässä vaiheessa einsimmäisten 1.-3. tai 1.-4. kennojen jännitteet pitäis mätsätä aikaisempien tulosten 4.-6. tai 5.-8. kennon jännitteisiin. Eli 6s laturin testaukseen 3s pakkoja ja 8s laturin testaukseen mielellään 4s pakkoja.
http://www.youtube.com/watch?v=SmwaJ2uTDxE# (http://www.youtube.com/watch?v=SmwaJ2uTDxE#)
Ps. Saman voi tehdä Turnigylle mutta koska mahdollista ongelmaa ei voi korja, tieto lisää vain tuskaa ;)