Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: JLa - 02 Heinäkuu, 2008, 20:37:06
-
Moro, kaikki tietävä foorumi!
600E on työkiireiden jälkeen lopulta kasassa. Kasauksen ja säätöjen aikana on vastari tietenkin ollut virrallisena useampaan otteeseen ja sähköt toimineet moitteettomasti. Tänään vein kopukan ulkoilemaan ensimmäistä kertaa ja otin moottorista ensimmäiset savut. Pyöritin mootoria pienillä kierroksilla n. 2-3 min. Sitten aloin tekemään blade trackingiä, nostin kierroksia rauhallisesti ja yhtä äkkiä BEC meni täysin pimeäksi. Kokeilin parilla akulla, tarkistin liitokset mutta ei herää enää henkin. Onko mitään ideoita vai marssinko huomenna kauppaan vaihtamaan?
PS. Yleismittaria ei ole käsillä
PSS: Onkesi oli failsafet ohjelmoituna (taisi olla throttle 70% ennen asetusta), eikä sattunut ensimmäisillä leijutuksilla (nimim. ensimmäinen kopteri)
-
Marssi kauppaan vaihtamaan.
Siellä on varmaankin jokin kylmäjuotos virtapiuhassa mutta jos menet sitä lähemmin sorkkimaan niin takuu raukeaa takuuvarmasti!
-
Jep, eipä tässä tänään enää paljon muuta pysty kun ihmettelemään. Aamulla kaupoille, jospa pääsisi huomenna ensimmäiselle leijutukselle. Kannattaako muuten harkita vaihtoehtona sellaista BEC:iä, että pääsee eroon erillisestä vastarin akusta (onko suosituksia?)
-
Castlella on pieni BECci joka antaa 10A ulos ja siihen voi syöttää 6S akusta suoraan virtaa.
Tiedän että ainakin Macchina käyttää tätä. Mulla on yksi ylimääräinen jos haluat moista kokeilla.
Noista on maailmalta kuulunut yksittäisiä tapauksia että on mennyt pimeäksi mutta luulen sen johtuvan olettettavan suuresta valmistusmäärästä. Kait noissakin on viallisia yksilöitä seassa. LIsäksi Maccinalle kävi yhden tuollaisen kanssa sillei että se syttyi palamaan kun tökkäsi sähköihin. Eli aina kannattaa olla varovainen näiden laitteiden kanssa. Tuo minun kappaleeni on testattu sillei että annoin sille 6S jännää akusta. Ei palanut. ;D
Sitten voi koko noparin vaihtaa sellaiseksi missä on BEC samassa. Silloin kannattaa kyllä katsoa että ottaa jonkin muiden taholta hyväksi havaitun.
Itselläni on samassa koneessa Kontronikin 80A nopari missä on BEC.
-
Mä oon ainakin näin alussa tykänny tuosta erillisestä sähköjärjestelmästä. Helpottaa koneen säätämistä, kun voi pyöritellä servoja jne vaikka ilman koko ajoakkua.
-
Mä oon ainakin näin alussa tykänny tuosta erillisestä sähköjärjestelmästä. Helpottaa koneen säätämistä, kun voi pyöritellä servoja jne vaikka ilman koko ajoakkua.
Tämä on asian hyvä puoli. Tosin saahan aina nyittyä moottorin piuhat irti. Vaikka ne ovatkin sikatiukasti kiinni! ;D
-
Moro, kaikki tietävä foorumi!
600E on työkiireiden jälkeen lopulta kasassa. Kasauksen ja säätöjen aikana on vastari tietenkin ollut virrallisena useampaan otteeseen ja sähköt toimineet moitteettomasti. Tänään vein kopukan ulkoilemaan ensimmäistä kertaa ja otin moottorista ensimmäiset savut. Pyöritin mootoria pienillä kierroksilla n. 2-3 min. Sitten aloin tekemään blade trackingiä, nostin kierroksia rauhallisesti ja yhtä äkkiä BEC meni täysin pimeäksi. Kokeilin parilla akulla, tarkistin liitokset mutta ei herää enää henkin. Onko mitään ideoita vai marssinko huomenna kauppaan vaihtamaan?
PS. Yleismittaria ei ole käsillä
PSS: Onkesi oli failsafet ohjelmoituna (taisi olla throttle 70% ennen asetusta), eikä sattunut ensimmäisillä leijutuksilla (nimim. ensimmäinen kopteri)
No niin, nyt onkin mielenkiintoinen ongelma!
Sain tänään uuden BEC:n. Kokeilin BECiä ensin vain akkuun kytkettynä, kytkimestä virrat päälle jolloin LEDit syttyivät ja BEC näytti toimivan. Seuraavaksi kytkin BECin kiinni vastariin (kaikki servot, gyro yms vastarissa kiinni), kytkimestä virrat päälle ja BEC meni pimeäksi välittömästi ja kuumeni voimakkaasti.
Toisen BECin hajoamisen jälkeen on kaikki servot ajettu servotesterillä läpi. Servot, gyro ja vastari mitattu ja todettu ettei ole oikosulussa. Noparia ei ehtinyt/osannut testailla - voisiko syy piileksiä siellä. Onko kellään vastaavanlaisia sähköongelmia tai ideoita mikä voisi olla vikana (kopteri on uusi, vasta kasattu eikä lennätetty kertaakaan - takuu voimassa mutta pitäisi paikantaa mikä palikka on rikki).
T-REX 600E GF Combo
BEC: RCE-B3X
ESC: RCE-BL75G
RCM-BL600XL
3 * Futaba 3050
Gyro: Spartan DS760
1* Futaba 9254
Radiot:
Futaba FG12 2.4 GHz
Futaba R6014FS
Siis: Ensimmäinen BEC meni siis pimeäksi kopterin maakäytössä moottorin pyöriessä (kaikki servot toimivat normaalisti). Hitaasti kierroksia nostettaessa (n. 1/3 kaasulla, eli ei vielä edes leijutuskierroksilla) BEC kuukahti. Jälkimmäinen BEC meni pimeäksi heti kun se kytkettiin vastariin.
-
Otitkos säätimen johdosta punaisen johdon irti niin ei tunge jännitettä vatarille kahdesta eri suunnasta?
Nyt kun sulla External BEC (regulaattori) ja noparin BEC yrittää yhtäaikaa syöttää virtaa vastarille niin voipi tulla ongelmia. Aina regulaattorin kanssa noparin piuhasta + johto irti.
-op-
-
Otitkos säätimen johdosta punaisen johdon irti niin ei tunge jännitettä vatarille kahdesta eri suunnasta?
Nyt kun sulla External BEC ja noparin BEC yrittää yhtäaikaa syöttää virtaa vastarille niin ei onnistu, aina becin kanssa noparin piuhasta + irti.
-op-
Noparissa ei ole beciä.
-
Voi tulla huomen ihmettelään ja etsimään vikaa erillisen vastarikun kanssa niin ei tarvi polttaa enää kolmatta regulaattoria.
-
Jep no sitten ei ongelmaa. (Paitsi ylläkuvattu ongelma ;D)
-op-
-
Voi tulla huomen ihmettelään ja etsimään vikaa erillisen vastarikun kanssa niin ei tarvi polttaa enää kolmatta regulaattoria.
Ongelma ratkaistu - kiitoksia Juzalle!
Juza kävi tänään mittaamassa kopterin sähköt ja eri yhdistelmillä todettiin kaiken olevan kunnossa. Mittausten jälkeen Juza irrotti samanlaisen BEC:n omasta kopteristaan ja se lyötiin kiinni minun 600:seen. Kaikki toimi hienosti, kopteri leijunut Juzan käsissä muutaman kerran ja lapaurat on säädetty - ei muuta kun kovaa ajoa...
Ilmeisesti toinenkin BEC oli viallinen - pitänee varmaan lotota huomenna ;D Odotellaan korvavaa osaa ja sitten alkaa leijuttelutreenit.
-
Olen saanut tietoa että nyt +10 akkua leijuteltu. Onko vielä ehjänä?
-
Moro!
Ehjä on, hienosti leijuu - muutaman kerran varovasti jo hiivitty hieman kauemmaksikin ... Ollaan lomareissussa täällä Savossa ja säät ei oikein suosi (kova tuuli ja sataa) joten monta välipäivää on joutunut pitämään. Tosin polte on kova ja välillä joutuu autokatoksessa leijumaan parin sentin korkeudella että edes vähän pääsee ilmaan ;D
-
Tosin polte on kova ja välillä joutuu autokatoksessa leijumaan parin sentin korkeudella että edes vähän pääsee ilmaan ;D
Tollasia ongelmia on vain lentäjillä..... ;)
Ja ainahan ne kotiolot voittaa.