Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: samulil - 08 Huhtikuu, 2013, 20:22:25
-
Eli taustalla pitkällinen ja inhottava ongelmaselvitys. Nyt pitäisi yrittää koittaa lennättämistä. Mutta on sellainen ongelma, että kun laitan akun kiinni kopteriin, niin alkaa kolmen sekunnin päästä piipitys. Kaikki servot pelaa hienosti, mutta kaasu ei vastaa.
Olen tulkinnut tuon niin, että "kaasu" on liian auki käynnistyksessä. Mutta mikään mankan säätö ei tunnu tuohon auttavan.
Lähetin/vastaanotin ovat Turnigy 9x -pakettia. Kysymys kuuluu, että miten tuosta pitäisi edetä? Jos kaikki servot pelaa, niin ilmeisesti kaikki piuhat ovat oikein. Mutta mikä ihme asetus voi olla noin pielessä, että aina piippaa?
-
äkkiseltään tulee mieleen että onko noparille "opetettu" mitkä on kaasun min- ja max kohdat? Ei ole kokemusta turnigystä mut ehkä joku osaa kertoo tarkemmin.
-
Oot varmistanut, että mankasta on kaasu 0%, kun tikku on alhaalla? Kaasukanava väärinpäin? Joku muu kuin normaali lentotila käytössä? Mikä säädin?
-
Kaasun kalibrointia kokeilisin, niin kuin Iceheart tuossa jo sanoikin. Mäkään en tiedä miten se sun noparissa menee, kun et edes tarkemmin noparin mallia sanonut, mutta 95%:n varmuudella se menee seuraavasti.
1. ota varmuuden vuoksi kopterista lavat irti
2. varmista mankasta että sulla on 0-100% kaasukäyrä käytössä ja ei mitään trimmejä
3. ota oikeasti ne lavat irti.....
4. nosta mankan kaasutikku aivan ylös
5. kytke sähköt kopteriin
6. kun nopari soittelee jonkun lurituksen niin laske kaasu täsyin ales
7. testaa toiminta
-
Kiitoksia vastauksesta. Testaan tosiaan tuon kalibroinnin. (Kunhan saan ostettua haarniskan jostain ensin...)
-
Et sä mitään haarniskaa tarvi jos noudatat ohjeiden kohtia 1 ja 3.. ;)
-
Hei,,, Kaksi kehotusta poistaa ne lavat... Ei niitä oikeesti tarvii irrottaa....
Ja sitten kuukauden päästä on tuolla lennätys-osastolla kysymys, että onko yhdelle kädelle sopivaa ohjainta keksitty...
-
Älä odota sit liian kauan niitä tilulilu ääniä ettei mee ohjelmointitilaan :)
Taitaa olla normi tiluleit sit 1-2 piip sit kaasu alas,muistaakseni näin(jos sulla noparin ohje kato sieltä)
-
Oisko kaasu reteesti väärinpäin ja menee ohjelmointitilaan?
Lavat irti tai pari johtoa noparilta (tosin sitten ei kuule piippejä) ja koittamaan radiosta reverselle se kaasukanava.
Jos kaasu on väärin päin ja koitat lavat kiinni kytkeä virrat vasen tikku ylhäällä, niin älä panikoi jos roottori alkaa pyöriä tikkua alas vetäessä, vaan tönää tikku takas ylös 'nollille' ja vaiha reverselle.
-
Kiitos taas kaikille.
Järjettömän aktiivinen yhteisö! Eiks teillä poijaat ole naisia?
Mutta asiaan. Luulisin reversen olevan ok. (oli ainakin viimeksi. Pitää koittaa tuo top-kohtien konfigurointi, mutta vasta, kun Nissan on pois tallista)
-
Eiks teillä poijaat ole naisia?
"Kopterileskiä"... ;D
-
Kiitos taas kaikille.
Järjettömän aktiivinen yhteisö! Eiks teillä poijaat ole naisia?
Onhan niitä. Juuri tästä syystä välillä etsimme henkireikää foorumeilta :D
Tuanoin. 3sek ja piipittää... Tuossa aiemmin on käyty läpi kaasun 100% ja 0% läpikäyntiä ja kaasukanavan reverseä yms. Ai niin, lavat pois... Kun sanot että piippaa, siis piippaako samaa säveltä jatkuvalla syötöllä vai alkaa soittelemaan erilaisia yhdistelmiä? Jälkimmäinen on ohjelmointitila ja ensimmäinen lienee jokin virhekoodi. Hoppulan sivuilta (tai kuka sen nyt on myynyt/valmistanut) luulisi löytyvän myös manuskat, joissa on mainittu noitten piippausten merkitys. Tuo siis lienee olennainen vain, jos moottori EI piippaile eri säveliä....
Olikohan tuossa mitään järkeä? Aika paljon toistoa aiemmista kommenteista kyllä.
Noista lavoista vielä, täältä foorumeiltakin muistaakseni löytyy pari kertomusta kun lihaksikas kopteristi päättä ottaa painiottelun sylissään olevan Goblinin kanssa tarttumalla lavoista kiinni käynnistyvää kopteria. Muistaakseni sai voiton ovelalla polvikikalla, millä sai akun irti.
-
Mulla tekee satunnaisesti samaa (FlySky 9x, FrSky-moduuli ja vastari, Tgy Plush 40A): ei väliä, mikä on kaasutikun asento, samoja
ohjelmointitilan piipityksiä... Muutaman kerran kun irrottaa ja kytkee uudelleen akun, niin pelaa taas normaalisti. Ei aavistustakaan mistä johtuu, mutta toistaiseksi tokeentunut noin.
HobbyKingin SS Heli Series 50-65A meni puolestaan aina ohjelmointitilaan, kun kaasun veti alas. Ja saman pajan Red Brick ei koskaan suostunut tulille, piipitteli vaan.
Lähdetään nyt kuitenkin siitä, jos tuo olisi vain kalibrointikysymys.
edit: ei itse asiassa ollutkaan ohjelmointitilan piippauksia, vaan vikailmoa "piip... piip... piip..."
-
Kaasun trimmin tietty voi koittaa tökkästä ihan alas, jos nopari on nirso ja totee kaasun olevan päällä eikä siksi suostu tarjoilemaan mosalle virtaa.
-
Mikähän säädin kyseessä? Joku Hobbykingin SS Heli Series -kikkare, jolla ei muutenkaan tee ei sitten yhtään mitään, piipittelee kaasu alhaalla ilmeisesti ilmoittaakseen, että soft start on aktivoituneena.
-
Jippii. Kopteri kävi ilmassa!
Mutta tuolla uudella vastaanottimella en sitä ilmaan saanut. Ohjelmointitilaan sain sen, mutta ne kuudet luritukset oli yhtä Hepreaa. Ihan hauskaa kuunnella, mutta asia ei mennyt yhtään eteenpäin.
Luovutin ja laitoin kiinni vanhan vastaanottimen. Muutamien säätöjen jälkeen pelaa.
Oli kiva lennättää noin puolen vuoden tauon jälkeen. Näkyy olevan pääakseli vähän kiero, mutta resonanssi sattuu aika alhaalle, joten ei haittane pieniä lennätyksiä.
Nyt olis siis myytävänä halpa ja hyvä ja täysin tarpeeton vastaanotin. Edellä ketjussa valmiina loistava myyntipuhe.