Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Kaapeli - 03 Huhtikuu, 2013, 21:25:11
-
Noniin, tässä kevätflunssan jälkitautina on tullut krooninen kopterikuume päälle niin ei tässä varmaan muu auta kuin lievittää oireita ja hommata se kopteri. Onhan näitä ensimmäisen kopterin hankkijoiden thredejä jo useampikin, mutta en kysymyksiini löytänyt vielä vastausta niin pitää tehdä uutta. Jospa näistä olis muillekin apua.
Aloittelin tässä hommaamalla viime syksynä Skyartec Wasp X3V kopukan verkkokaupasta. Kyllähän tuokin on alkanut ihan oikealta kopterilta tuntumaan, kun otti aloittelijamoodin pois päältä ja on hiljalleen opetellut käskyttämään sitä. Tekee se sen mitä komentaa ja vähän omiansa siihen päälle. Nyt onnistuu jo kahdeksikon lentäminen ihan reippaalla vauhdilla, kunhan en pyrstöä käännä yli 90 astetta itsestä pois päin. Nyt olen kahtena päivänä harjoitellu nose-in leijutusta ja alkaa sekin jo melkein onnistumaan. Ehkä tämä menee semmosena ketteränä pienen tilan kopterina vielä tulevaisuudessakin. Mutta voihan olla että tämän jälkeen tuosta kopterista on otettu kaikki irti mitä ilman simulaattoria on opeteltavissa.
Noniin, eli itse asiaan. Suunnittelin että ehkä tuo T-Rex 450 vois olla sopiva paketti seuraavaksi kopteriksi, esim. tämä paketti. (http://www.trex-store.com/trex-plus-super-combo-p-3583.html) Ja perusteluina että miksi juuri tämä, niin tuo alkaa olemaan varmaan jo riittävän iso että uskaltaa vähän kauemmaksikin lentää ilman että heti hukkaa orientaation. Ja todennäköisesti tuosta riittää hauskuutta ainakin tämän kesän yli, katotaan sitte myöhemmin jos tulee ihan hillitön himo hommata isompaa. Mutta sinällänsä en kiellä etteikö esim. joku GAUIn vastaava kopteri olisi ihan yhtä hyvä. Tärkeintä on että varaosia saa Suomesta lyhyellä toimitusajalla. Iso plussa on se että sitä ei tarvi heti olla hirveesti säätämässä ennen kuin sen saa ilmaan, mutta potentiaaliaa säätämiseen tulevia tarpeita varten olisi hyvä löytyä. Eli sillä perusteella tuon pitäs varmaan olla hyvä lähtö kohta. Laturi tuossa varmaan olis mulle turha, koska tuo mukana tuleva malli ei laske edes sisään menneen varauksen määrää. Minulta löytyy nyt imax B6 jonka luulisi vielä 2200mAh 3S lipoille riittävän tehonsa puolesta.
Eniten ehkä mietityttää tuo mukana tuleva Futaba T6 radio. Miten pian tuosta loppuu ominaisuudet kesken? Ja sitten kun loppu niin mitä kaipaan ensimmäisenä? Vai saako tuollakin tehtyä tarpeellisia säätöjä jo vähän kokeneen käyttäjän tarpeisiin? Jälleenmyyntiarvoa tuolla varmaan ei ole isommin jos päättää ostaa paremman? Ja jos päätän ostaakin eri radion nyt niin sittehän pitää tämä RTF paketti korvata jollain muulla muutenkin. Samalla joutuu arpomaan enempi että saa tasapainoisen paketin. Jos tuo Futaba T6 ei nyt ihan huono ole niin todennäköisesti lähden liikkeelle sillä.
Simulaattorihan se on varmaan pakollinen hankinta myös. Onko sitä muuta edes olemassa kuin tuo Phoenix jota kaikki tuntuu käyttävän? Ja mistä se kannattaisi hommata, ainakaan tuo trex-store ei myy. Jostain bongasin tämmöisen kaupan (http://www.fast-lad.co.uk/store/phoenix_simulator_rtm4000-p-21059.html) mistä näköjään saisi. Löytyykö suomesta?
Mitä sitä muuta pakollista tarvii ostaa että saa perusremonttia tehtyä? Varmaan lapoja menee ainakin torpissa herkästi, mutta mitä niitä muita kannattaa etukäteen laitella? Linkkitankoja? Pääakselia? Saahan niitä sitten tarpeen mukaan tilattua sitten myöhemmin, mutta varmaan joku perussetti olis hyvä olla että pääsee alkuun. Sama tilata tuolta rexiltä sen verran että menee tuo 500€ raja yli niin säästää postikulut.
Entä mitä työkaluja ja muita tarvikkeita? Torx meisseleitä löytyy nyt T6 ja T8 kokoja, niillä oon aukonu kuusiokoloruuvit tuosta Skyartecin koneesta. Biltemasta varmaan saa lisää jos ei nuo koot täsmää rexiin.. Jotain ruuvilukitetta olis varmaan hyvä olla myös? Kiinanihmeessä tuntu ruuvit pysyvän kiinni kun vain kiri sopivaan tiukkuuteen. Polkupyörän ketjurasvaa olen käyttäny rasvana ja varmaan se on ihan ok myös rekkulalle.
Missäs te muut Oululaiset olette ulkoiluttaneet koneitanne? Lähinnä kai se olis mukava nähdä muitten vehkeitä ja miten ne lentää, kun en ole oikeita koneita nähny kuin juutuubissa. Itse olen käyny tuolla Toppilan puistossa lentelemässä. Kiinan pikkukopteri ei isoa tilaa tarvii ja sama kypärä joka suojaa paikallisten firsbeegolf kiekoilta suojaa myös kuskia karkuun päässeeltä kopterilta ;)
Olihan tässä kysymyksiä nyt jo alkuun. Kyselen tyhmiä lisää sitte myöhemmin.
-
Moikka!
Hienoa, että lisää harrastelijoita tulee, mutta nyt asiaan.
Ostin samankokoisen kopterin itse asiassa saman mallin, mutta mekaanisella tasauksella eli flybarilla. Kopteri on mainio aloittelijalle, mutta opeteltavaa tulee jokatapauksessa paljon, etenkin jos joudut ekaa kertaa säätämään noita FBL purkkeja. Kopteri on helppo lennättää ja kun taidot karttuu, niin kopteri taipuu myös hyvin 3D lennossa.
Ohjaimesta voin sanoa, että se on melko epäselvä ja hankala käyttää plus vipuja on tosi vähän. Kun sen tekniikan oppii niin varmasti ihan ok radio, mutta itse panostin aika nopeasti Spektrumin DX8 mankkaan, joka on minusta mahtava.
Torpeissa usein menee joko lavat, flybarin tanko tai joitakin nupin osia, mutta mulla ollut pari torppia missä säästynyt melkein kaikki, eli uusi tanko vain paikalleen ja ilmaan uudestaan.
Toivottavasti pääset nauttimaan tämän harrastuksen parhaista puolista nopeasti!:)
-Matias
-
Joo, tuota spektrumiahan täällä tuntuu moni käyttävän. Varmasti hyvä valinta aikuisille kopukkamiehille. Mutta jos vaihtaa radiota tuon RTF paketin Futaban tilalle, niin sitte menis koko helppo ja kätevä aloittelijapaketti uusiksi. Ehkä se on just kun ei vielä tiedä että minkälainen säätö se on jos alkaa vastaanotinta ja radiota säätämään kopteria vasten. Kai se isoin logiikka on tuolla gyroboxissa mikä saa nuo FBL vehkeet lentämään oikein, ettei sinällänsä tuota radiota ja vastaanotinta niinkään tarvii siinä säätää. Ja valinnan FBL puolesta olen kuitenkin aikalailla tehnyt jo. Onhan se varsinkin torpeissa hyvä, kun on vähemmän rikkoontuvia osia. Olen muutenkin sillä kannalla että se on ihan oikea trendi että softalla korvataan turhaa mekaniikkaa.
Vois toki etsiä tuon Futaban manuska etukäteen ja lueskella sitä, jos se on "riittävän" selkeä niin ehkä se menee aloittelussa sekin.
-
Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla ns. BNF versio tuosta DFC nupillisesta koneesta. Tämän lisäksi ostaisi 8J-radion joka on siis jo huomattavasti monipuolisempi, mutta toimii samoilla vastaanottimilla. Lisäksi on noita kanaviakin enemmän jos joskus tarvitsee. Ainakin www.ercmarket.com (http://www.ercmarket.com) myy noita versioita tuosta kopterista.
-
Bilteman työkalut ja 1.5mm kuusiokanta ei sovi samaan lauseeseen :o
Noilla on ilo ruuvata!
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-TYOKALUT-JA-VARUSTEET-HUDY-Tyokalut/111549-PT-ALLEN-WRENCH-REPL-TIP-15-x-120-MM-107172 (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-TYOKALUT-JA-VARUSTEET-HUDY-Tyokalut/111549-PT-ALLEN-WRENCH-REPL-TIP-15-x-120-MM-107172)
Rasvana turvallisin on silikonipohjainen, nuo fillari ym. kamat voi haperruttaa kumi/muovi osia.
-
Missäs te muut Oululaiset olette ulkoiluttaneet koneitanne? Lähinnä kai se olis mukava nähdä muitten vehkeitä ja miten ne lentää, kun en ole oikeita koneita nähny kuin juutuubissa. Itse olen käyny tuolla Toppilan puistossa lentelemässä. Kiinan pikkukopteri ei isoa tilaa tarvii ja sama kypärä joka suojaa paikallisten firsbeegolf kiekoilta suojaa myös kuskia karkuun päässeeltä kopterilta ;)
Olihan tässä kysymyksiä nyt jo alkuun. Kyselen tyhmiä lisää sitte myöhemmin.
Suolamännyntiellä taskilassa on vähän parempi alue, siellä ei ole muita kuin lentäjiä ja lintobongareita joskus. Kannattaa hakeutua sellaiseen paikkaan missä ei ole hiihtäjiä ja koiranulkoiluttajia. Ihmiset ei oikeasti osaa varoa eikä miellä noita vaarallisiksi. Ne kulkee täysin huoletta kopterin ja pilotin välistä, tulee eteen töllistelemään yms. Varsinkin 450 kokoiset ja pienemmät ne mieltää pikkulasten leluiksi, joilla naperot leikkii olohuoneessa kun isi katsoo telkkaria samalla. 700 kokoinen alkaa jo herättää koiran ulkoiluttajassakin kunnioitusta sen verran etteivät ihan kopteriin kävele pahki.
Tuolla onkin sitten nähtävissä useampia 450 trexsejä, 500 trex, tangolla ja ilman, Gaui Hurricanea, X5, NX4 ja X7. Mankkojakin on erilaisia, pääsee vähän kokeileen miltä ne tuntuu kädessä. Lisäksi paljon huonoja juttuja. :P
-
Noniin, tässä onkin selvinnyt jo aika paljon. Tosiaan tuolla irkin puolellakin tuli hyviä kommentteja kysymyksiini ja selvisi ainakin sen verran että ei tuossa Futaban radiossa varmaan muuten vikaa ole, mitä nyt huono näyttö ja hankala käyttää. Mutta ominaisuuksiensa puolesta pitäisi riittää ihan hyvin. Ja voihan se olla että ei minulla ihan heti tule tarvetta paremmalle. Sillä mennään siis.
Työkaluista tosiaan muutkin kommentoi että kunnon meisselit pitää olla. Semmoset tilaukseen siis.
Simulaattorista ajattelin kysellä että olisiko niillä tuolla trex kaupassa tulossa kohtapuoliin Phoenixeja. Jos samaan pakettiin ehtii niin vois ostaa sieltä, jos pitää odotella kauemmin niin sitte jostain muualta.
Suolamännyntiellä kävin pyörällä ajelemassa töistä tullessani, mutta eipä siellä ketään näkyny siinä neljän pintaan ainakaan. Ehkä vähä huono aika joo :) Siinä yhdellä kohdin näky ainaki semmonen lyhyesti aurattu tien pätkä mistä oli paljon ihmiset käveleskelly sinne penkan taakse johonki, näky siellä lääniä olevan missä lentää kyllä. Vois joskus käydä varmaan vähä paremmalla aikaan kattelemassa uudelleen jos vaikka olis koptereitakin ilmassa, luulis ne sieltä löytyvän jos siellä joku on.
Mutta alkaa näyttämään siltä että kohta pitää ruveta kattelemaan kaupasta romut kärryyn ja kassan kautta kotiin :)
-
Suolamännyntiellä kävin pyörällä ajelemassa töistä tullessani, mutta eipä siellä ketään näkyny siinä neljän pintaan ainakaan. Ehkä vähä huono aika joo :) Siinä yhdellä kohdin näky ainaki semmonen lyhyesti aurattu tien pätkä mistä oli paljon ihmiset käveleskelly sinne penkan taakse johonki, näky siellä lääniä olevan missä lentää kyllä. Vois joskus käydä varmaan vähä paremmalla aikaan kattelemassa uudelleen jos vaikka olis koptereitakin ilmassa, luulis ne sieltä löytyvän jos siellä joku on.
Olit tuntia, puoltatoista liian aikaisin. Kävin x5:n setuppia testaamassa kolmea akullista siellä. ;) (hyvin pelitti säätämisestä huolimatta)
Helppo tai vaikeakäyttöinen mankka. Kaikki ne on kun ekan kerran käteen saa. Sinällään sillä ei ole hirveästi väliä. Päätyypä mihin hyvänsä niin sen joutuu opettelemaan. Eka oma oli DX6i ja kun vaihdoin tuohon nykyiseen, oli kyllä pää pyörällä.
Riippuu ihan kuinka paljon aikoo innostua ja panostaa. Oma mopo lähti lapasesta aika nopsaan eli alle vuosi sitten hankin ensimmäisen. Nyt on eka ja toka kopteri myyty eteen päin sekä yksi mankka vaihdettu. Tuo vaihtorumba on aina kalleinta, siinä mielessä hetken harkinta voi maksaa aluksi maltaita (sen jälkeen vielä enemmän :P ) mutta olla kuitenkin halvin vaihtoehto vähän pidemmällä aikavälillä.
Tuolla ekassa postauksessa Gauin nimi vilahti myös. Gauilla ei ole 450 kokoluokassa kopteria ollenkaan. Pienempiä on (en suosittele ekaksi) Hurricane 425 on 500 kokoinen vaikka nimi viittaa muuhun. X4 (sähkö) ja NX4 (nitro) on myös 500 ja X5 sitten 550 ja X7 700 kokoinen.
MSH:lta olis myös mielenkiintoinen ja hyväksi kehuttu mini protos (450 kokoinen) ja protos on sitten 500 kokoinen. Helistorelta saa noihin osia ja myös kitteinä.
Tuossa olis vaihtoehtoja trexsille. Ei se trexsikään huono ole.
-
Iso plussa on se että sitä ei tarvi heti olla hirveesti säätämässä ennen kuin sen saa ilmaan, mutta potentiaaliaa säätämiseen tulevia tarpeita varten olisi hyvä löytyä.
Kyllä ne samat perusasiat pitää osata myös RTF paketissa, muuten et voi mitenkään tarkistaa että kopteri on edes sinne päin säädetty. Noita pikkusia nyt voi alkaa lennättää suoraan paketista, mutta kyllä 450 koosta alkaen kannattaa tarkistaa (tai tarkistuttaa jollain osaavalla) säädöt ihan kunnolla.
-
Simulaattorista ajattelin kysellä että olisiko niillä tuolla trex kaupassa tulossa kohtapuoliin Phoenixeja. Jos samaan pakettiin ehtii niin vois ostaa sieltä, jos pitää odotella kauemmin niin sitte jostain muualta.
Kyselin trex-storesta itsekin pari kuukautta sitten, että onko heille tulossa phoenixia. vastaukseksi sain seuraavan: Hei, valitettavasti Phoenixin simulaattorin tulevaisuus meidän verkkokaupassa on vielä epävarma, johtuen toimitusongelmista. Asia selvinnee vielä alkuvuodesta. Tällä hetkellä ei siis ole tarjota Phoenixia enkä osaa sanoa, koska saamme varastoon.
-
Kyselin trex-storesta itsekin pari kuukautta sitten, että onko heille tulossa phoenixia. vastaukseksi sain seuraavan: Hei, valitettavasti Phoenixin simulaattorin tulevaisuus meidän verkkokaupassa on vielä epävarma, johtuen toimitusongelmista. Asia selvinnee vielä alkuvuodesta. Tällä hetkellä ei siis ole tarjota Phoenixia enkä osaa sanoa, koska saamme varastoon.
Noniin, selvä homma. Kerkesin jo itsekin pistää mailia menemään niille, katsotaan mitä ne vastaa huomenna. Saahan tuota onneksi muualtakin. Ei tule kaikki paketit samalla kertaa, mutta liekö tuolla niin väliä.
-
Kyllä ne samat perusasiat pitää osata myös RTF paketissa, muuten et voi mitenkään tarkistaa että kopteri on edes sinne päin säädetty. Noita pikkusia nyt voi alkaa lennättää suoraan paketista, mutta kyllä 450 koosta alkaen kannattaa tarkistaa (tai tarkistuttaa jollain osaavalla) säädöt ihan kunnolla.
Niin, samaa ne kommentoi jo tuolla irkin puolellakin. Suosittelivat käymään kaikki ruuvit läpi että ovat ok ja kantaa sitten jollekin kokeneemmalle joka osaa tarkistaa säädöt. Kun en ole oikeaa kopteria vielä säätäny niin en oikein edes tiedä mikä siellä voi tyypillisesti olla pielessä lentoa haittaamassa. Eiköhän tähän joku kokeneempi harrasta löydy sitten jolta sen verran aikaa löytyy että saa vähä tuota vilkaistua :) Ja siinähän sitä oppii sitten samalla kun joku kertoo että mikä siinä oli pielessä ja miten se pitää säätää kohdilleen.
-
Noniin, päivitelläänpä päivän tapahtumia tännekin vähän. Kävin tosiaan tuolla Suolamännyntiellä tänään katselemassa vähän isojen poikien kopukoita että miltä ne näyttää ihan livenä. Komeita vehkeitähän ne oli, siitä ei mihinkään pääse. Etukäteen vähän tuntu että kehtaako sitä tuota omaa waspin räppänää sinne ottaa edes matkaan. Mutta siellähän olikin ihan positiivinen vastaanotto, kommentit oli ihan yksinomaan positiivisia tuosta kopterista. Tai lähinnä ainakin siinä mielessä että hintaansa nähden vähintäänkin käypä peli. Vielä kun oli nose-in harjoittelu tarttunut sen verran selkäytimeen että pystyin ensimmäistä kertaa pyörittelemään sitä jo ihan sujuvast taivaalla edestä ja takaapin niin siinähän oli lentämisen ilokin ihan kohdallaa. Melkein neljä akullista meni ilman ensimmäistäkään torppia kunnes selän takaa kuului huuto "heitähän se silmukka jo", ja pitihän sitä kokeilla. Hankeen tuli :D Siitä alkoi hirveä spekulointi että mitähän se kiinan gyro mahto tehdä hassua kun jotenki oudosti käänty siinä vaiheessa kun oli nokka ihan pystössä. No, voihan se olla että saatoin jotain harhaliikettä kepittää siinä itsekin, ettei ihan varmaksi voi pistää gyron piikkiin :) Mutta hauskaa oli, ja tarttu paljon hyvää tietoa päähän.
Eli se tärkein eli kopterin hankinta. Kuvittelin jo että tuo t-rexin RTF paketti olis se millä hommaan lähdetään liikkeelle, mutta nyt taitaa olla että pitääkin suunnitella homma uusiksi. Aika vahva mielipide oli tuosta Futaban T6 mankasta että vaikka se tuohon ensimmäisen kopterin kepittämiseen olisikin ihan ok valinta, niin todennäköisesti se käy pieneksi heti kun on isompaa kopteria laittamassa. Jälleenmyyntiarvoakaan tuolla ei ole, kun ei sitä kukaan halua ostaa. Kuvittelin että voihan sen myydä koko kopterin mankan kanssa RTF pakettina jollekin sitten kun hommaa isomman, mutta taitaahan se tosi olla etten minä tuota 450 kopteria ole heti pois myymässä. Parempi se on harjoittelukoneena kuin joku isompi minkä torppaaminen maksaa heti monta kertaa enempi. Tällä hetkellä tuntuu että en minä halua luopua edes tuosta pikku-waspista niin pitkään kun se vain toimii järkevällä korjausmäärällä. On se sekin kyllä pirun kätevä pienen tilan kopteri.
Latureistakin tuli hyviä kommentteja että millaisia niiden pitää olla. Tuo nykyinen iMax B6 riittää vain alkuun, vaikka se olisikin ihan OK kalu yhden akun lataamiseen kerrallaan. Toisaalta, tähän tarvii enää hommata äkäsempiä latureita rinnalle eikä korvaamaan tuota iMaxia. Ainakin niin pitkään kun pysytään noissa 3S 2200mAh lipoissa.
Noniin, nyt on siis selvää että RTF paketti ei anna mitään lisäarvoa, kun tarkoitus on tosissaan lähtä liikkeelle ja tehdä hankintoja jotka on järkeviä pidemmällä aikavälillä. Ongelmaksi tulee nyt että nuista 450 rexikiteissäkin on valinnan varaa ihan riittävästi, hankala tehdä vertailuja kun ei ymmärrä mitä eroa niillä on. Aikaisemmin mainittiin eRCMarket.com ja siellä näkyykin olevan T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (http://www.ercmarket.com/t-rex-450-pro-3gx-super-combo-kx015080.html) paketti ihan hyvässä alennuksessa juuri nyt. Ilmeisesti tuo "In stock 48H" tarkoittaa että se pitäisi ostaa mielummin nyt heti pian jos meinaa saada tuon 40% alennuksen. Toki tuohonkin tarvii sitten lisäksi olla mankka (jonka mukana tulee yleensä aina vastari?), akkuja, ja sekalainen läjä työkaluja. Onko tuo hyvä tarjous? Ja onko tuo semmonen paketti mikä on järkevä ottaa?
Ja sitten mankka. Tuolta eRCMarketista sais myös DX6i DSMX (http://www.ercmarket.com/dx6i-dsmx-6-channel-spm6610e.html) mankan ihan edulliseen hintaan. Mankoista tuli kyllä tekstiä paljon päivällä, mutta päähän tarttuu kerralla niin kovin vähän. Ymmärsin kuitenkin että tuon pitäs olla ihan OK vehje, niin pitkään kun 6 kanavaa riittää. Ja tällä olisi varmaa myös jälleenmyyntiarvoa jos tulee tarve vaihtaa isompaan. Futabalta näkyy olevan myös vähä parempaa mallia Futaba FF7 (http://www.ercmarket.com/futaba-ff7-7c2.4ghz-f7029.html)tai T-8J 2.4 GHz FHSS R2008SB (http://www.ercmarket.com/t-8j-2.4-ghz-fhss-r2008sb-f4108.html). Mutta tuossa jälkimmäisessä ei mainita että olis vastaanottimia matkassa lainkaan. Olikohan se nyt kuitenkin niin että tuota T8J tai vastaavaa mallia minulle suositeltiin tänään?
Jos noista ottaisi tuon rexikitin ja T8J mankan niin sehän ei vielä olisi edes mikään pahan hintainen paketti. Tietysti ne akut, vastaanotin(?) ja työkalut päälle. Työnnänkö käteni saveen vai onnistuinko arpomaan järkevän yhdistelmän?
-
Olipas paljon tekstiä ja kokemusta!
Joo, tuolla meidänkin kentällä aina huudellaan, että koita sitä ja tätä. Jos vähänkin tuntuu, että ehdotukset ei suju, niin kannattaa jättää ehdotukset toteuttamatta. Kotiin on mukavampi mennä ehjä kopu kainalossa...
-
On tuossa mankassa vastaanotin mukana, se on juurikin tuo R2008SB. Mutta ota huomioon että tuossa kyseisessä supercombossa ei tule 3GX:ää ja noparia mukana.
Tuossa ercmarketissa on kyllä hyvä puoli se, että sieltä saa sellaisia "bonuspisteitä" aina mitä enemmän tilaa.
-
Olipas paljon tekstiä ja kokemusta!
Joo, tuolla meidänkin kentällä aina huudellaan, että koita sitä ja tätä. Jos vähänkin tuntuu, että ehdotukset ei suju, niin kannattaa jättää ehdotukset toteuttamatta. Kotiin on mukavampi mennä ehjä kopu kainalossa...
Joo, varma totuus on se että jos yrittää jotain mitä ei osaa niin korkeintaan hyvällä tuurilla voi onnistua:) Torppi on enemmän kuin todennäköistä. Mutta ei siinä, olen minä tuota silmukkaa miettiny pitkään muutenkin että se vois olla ehkä se kaikkein yksinkertaisin liike mikä vois onnistua, että olisin minä sitä vielä yrittäny jossain vaiheessa muutenkin :) Ei vaan mitään käsitystä mitä siinä tuli tehtyä kun kone nousi kokonaan pystyyn. Todennäköisesti sähelsin jotain ihan omiani. En kyllä ihan varmaksi pois sulje sitäkään etteikö tuo kiinangyro olis sekin saattanu jotain sekoilla, jotenki se vaan tuli niin luonnottomasti alas sieltä niinkuin kivi. Ehkä kokeilen tuota kuitenkin seuraavan kerran sitten kun on simu ja mankka :)
-
Meitsihän se oli joka yllytti flippaamaan. No, torppi tuli, mutta ei mitään vakavaa ja joskus se pitää tehdä. Muuten näytti lentäminen sellaiselta että onnistumisen mahdollisuudet oli oikeasti olemassa. Sillähän lennettiin ihan oikeaa taivaslentoa ihan täysillä, ei siinä mitään valittamista ollut.
Täytyy myöntää että olen ollut tuon kopterin suhteen lievästi sanottuna todella skeptinen. Mukava välillä todeta että siinä on ainesta alkuun. Jos kopteri on lentänyt 150 akullista niin kyllä se on hintansa haukkunut. Varsinkin kun pilotti oli selvästi oppinut sen kanssa monta tärkeää ja oleellista juttua + vähän enemmänkin. Tikut toimii juuri niin kuin näissä isommissakin eli todella hyvään alkuun tuon kanssa on päästy. Tosin veikkaan että sen rajoja kolkutellaan jo kovasti. Flippi näytti mun mielestä sille että gyro pisti hanttiin ja kielsi tekemästä. Se ikään kuin jähmettyi pystysuoraan nokka ylös päin. Kun hommaa yrittää ekan kerran ja kopteri pistää hanttiin niin ei ole ihme jos lumihankeen tulee polku. Kuitenkin olettaa että tapahtuu jotain muuta niin korjausyrityskin jää helposti piippuun, on se sen verran yllättävä tilanne.
Siinä mielessä tuo gyro on vähän typerästi suunniteltu. Toki hinta huomioon ottaen ei siinä voi olla samanlaista käyttöliittymää ja selityksiä kuin on v-barissa tai brainissa. Sillä voi luultavasti tehdä aika monta juttua, mutta en usko että se kopu riittää kunnon 3D revitykseen. Eipä sillä, tuskin kukaan sitä odottaakaan.
Mutta tämän reissun päätarkoitus taisikin olla että näkee muutaman erilaisen kopterin ilmassa ja mitä ne tekee sekä aina livenä keskustellessa pääsee vähän paremmin kyselemään kuin netin kautta. Uskoisin että sait jotain irti tästä päivästä ja auttoi jotain, mutta varmasti herätti myös epätietoisuutta tietyllä tavalla. Asiaa on paljon ja jollain tavalla pitäisi tehdä päätös, joka on kuitenkin monella tavalla mielikuvia, toiveita ja uskomuksia sekä muiden vastaavia juttuja. Ainoaa oikeaa ja parasta juttua ei vaan ole. Lisäksi ainakin mulla on rajallinen budjetti, joten on pakko tehdä kompromisseja ja silloin sitä yrittää tehdä mahdollisimman hyviä.
Se trex on oikeasti hyvä kopteri. Ei mikään huippu mutta ei myöskään missään suhteessa paska. Yritin vähän näyttää että jopa tankolaite taipuu kun vaan vääntää ja mun taidot on kuitenkin aika rajalliset verrattuna moneen vuosia harrastaneeseen. Rane ja Toni ovat näyttäneet livenä meikäläiselle että kyllä lähtee jos vaan osaa. Ihan sama onko tanko vai ei, tikun heiluttajasta se on hyvin pitkälle kiinni.
Mun suositus on että mieti, laske, pohdi ja jos epäilyttää niin kysele ja mielellään useammalta. Toisen paska on toisen hyvä jne. Niistä pitäisi tehdä sitten jollain tavalla joku johtopäätös.
Niin ja kyllä me jeestataan alkuun kun kopteri tulee ja yritetään auttaa sen minkä pystyy ja osaa. Ei tarvi pyrää keksiä uudelleen. Maltti vaan on valttia. Oma vika tahtoo olla että se pitää saada ilmaan ja heti, yritä mielummin maltilla.
-
On tuossa mankassa vastaanotin mukana, se on juurikin tuo R2008SB. Mutta ota huomioon että tuossa kyseisessä supercombossa ei tule 3GX:ää ja noparia mukana.
Noniin, no sehän selittääkin tuota halpaa hintaa osaltaan. Eli tarvis lisää kiluja matkaan ennen kuin toimii.
hmm.. Tuossahan olis toisaalta myös T-REX 450 PLUS DFC Super Combo BTF (http://www.ercmarket.com/t-rex-450-plus-dfc-super-combo-btf.html) mikä näyttäs olevan täsmällee sama kuin tuo trex-storen RTF paketti mutta ilman turhia kilkkeitä. Tuohon lisäksi tuo Futaban T-8J niin senhän pitäs jo olla soiva peli. Tuonhan saa tosiaan päivitettyä myöhemmin metallinupiksi (tarkoittaako tuo DFC juurikin tuota metallinuppia?). Alussa varmaan ihan sama vaikka onkin muoviosat nupissa, meneepä sieltä heikoimmat osat rikki torpissa.
Ehkä minä tästä pääsen kohta jyvälle itsekin mitä eroja näillä on :)
-
Mutta tämän reissun päätarkoitus taisikin olla että näkee muutaman erilaisen kopterin ilmassa ja mitä ne tekee sekä aina livenä keskustellessa pääsee vähän paremmin kyselemään kuin netin kautta. Uskoisin että sait jotain irti tästä päivästä ja auttoi jotain, mutta varmasti herätti myös epätietoisuutta tietyllä tavalla. Asiaa on paljon ja jollain tavalla pitäisi tehdä päätös, joka on kuitenkin monella tavalla mielikuvia, toiveita ja uskomuksia sekä muiden vastaavia juttuja. Ainoaa oikeaa ja parasta juttua ei vaan ole. Lisäksi ainakin mulla on rajallinen budjetti, joten on pakko tehdä kompromisseja ja silloin sitä yrittää tehdä mahdollisimman hyviä.
Ehkä se tärkein mikä sieltä tarttui päähän on se että ei todellakaan kannata lähtä hätiköimään ja etsimään vain nopeaa tietä sille että saa uuden kopterin heti ilmaan. Nyt kun vielä jonkin aikaa selailen tarjontaa ja selvitän mitä eroa niillä on niin mahdollisuudet järkevään lopputulokseen on jo varmasti paremmat. Ensimmäinen päätös oli jo tuo että tuo RTF paketti ei ole järkevä, mutta todennäköisesti harkitusti upgradettamalla tiettyjä osia pääsen varmasti siihen että lopputulos on pidemmässä juoksussa paljon optimaalisempi.
Se trex on oikeasti hyvä kopteri. Ei mikään huippu mutta ei myöskään missään suhteessa paska. Yritin vähän näyttää että jopa tankolaite taipuu kun vaan vääntää ja mun taidot on kuitenkin aika rajalliset verrattuna moneen vuosia harrastaneeseen. Rane ja Toni ovat näyttäneet livenä meikäläiselle että kyllä lähtee jos vaan osaa. Ihan sama onko tanko vai ei, tikun heiluttajasta se on hyvin pitkälle kiinni.
Jep, lähinnä se ensimmäinen reaktio oli että en minä ihan noin äkästä kopteria tarvii :D Mutta kun tietää että saahan sitä rauhallisemmaksikin säädettyä niin on aika turvallinen mieli sen suhteen että ei siitä ilo ole ihan pian loppumassa kunhan semmoisen lopulta käsiini saan.
Mun suositus on että mieti, laske, pohdi ja jos epäilyttää niin kysele ja mielellään useammalta. Toisen paska on toisen hyvä jne. Niistä pitäisi tehdä sitten jollain tavalla joku johtopäätös.
Niin ja kyllä me jeestataan alkuun kun kopteri tulee ja yritetään auttaa sen minkä pystyy ja osaa. Ei tarvi pyrää keksiä uudelleen. Maltti vaan on valttia. Oma vika tahtoo olla että se pitää saada ilmaan ja heti, yritä mielummin maltilla.
Jep, täältä on ollut jo nyt todella iso apu. Kiitos vain kaikille. Minä jatkan pohdintaa, nyt alkaa jo semmonen tunne olemaan että sen oikean päätöksen saan vielä tehtyä :)
-
Ei se ole vielä edes äkäinen, mutta kääntyy kyllä aika mukavasti. Akku rajoitti aika pahasti, olen nähnyt saman kopterin edellisellä omistajalla ja silloin se oli äkäinen. Oli ihan sama fiilis että hirvitti kun otin ekan kerran ilmaan, jos se on noin äkäinen niin eka lento päätyy komeasti hankeen tikkuvirheestä.
Säätämällä äkäisenkin kopun saa taltutettua, kierroksia ja liikettä vähemmän niin osuu hehtaarille. Tehdää niin että kun saat sen kopun lentovalmiiksi, käyn koelentämässä sen waspin ja sitten haetaan sen uuden tuntuma suurin piirtein lähelle. Silloin ei tule yllätyksiä. Kun se saadaan ekan kerran ilmaan sun näpeissä ja saat vähän tuntumaa, niin sitten voit vähän kerrallaan säätää lähemmäs mielestä.
Tuota pakettia katselin.
450 Plus Specifications:
Length: 634mm
Height: 202mm
Main Rotor Diameter: 715mm
Tail Rotor Diameter: 158mm
Motor Drive Gear: 11T
Main Drive Gear: 112T
Autorotation Tail Drive Gear: 106T
Tail Drive Gear: 25T
Drive Gear Ratio: 1:10:4.24
Flying Weight: Approx. 584g
Lentopaino 584g ei varmasti pidä paikkaansa, tuo on ihan puhdasta valehtelua. Mun trex painaa noin kilon akun kanssa, jotain on jätetty laskematta mukaan, veikkaan että kaikki sähköt.
Pääratas 112 hampainen jos tuo main drive gear on pääratas. Mun mielestä noissa on normaalisti 150 hampainen. Motor drive gear 11t eli 11 hampainen pinjoni, se on taas pienempi mun mielestä kuin normaalisti, mutta tasaa tuota pientä pääratasta.
Jos päättelin oikein niin tuo on jotenkin erikoinen versio. Nuo voi vaihtaa tietysti torpin jälkeen, mutta ei vaikuta ihan normisetiltä. Kun päärattaasta lähtee hampaat, ei tuota taida saada trex-storesta. Pitää vaihtaa samalla pinjoni.
Muovilavanpitimet kestää kyllä kevytä lentoa ja veikkaan että tuo setup on tehty noille. Kyllä sillä oikeasti kurmottaa aika lujaa, mutta ei kestä kovien jätkien kierroksia. Ei sen puolesta ole huomenna eikä ylihuomenna menossa vaihtoon. Kuitenkin mun mielestä tuossa on jotain, jota pitää vaihtaa ajan mittaan. Ennen kaikkea vähän ihmeellisen kuuloinen paketti. Ei tarkoita että olis huono, mutta nyt kannattaa laskea ja ennen kaikkea katsoa ja ottaa selvää että olenko minä väärässä.
-
Se sun rekkulas painaa 650g fbl setupilla :) Ainakin painoi kun se minulla oli
-
Se sun rekkulas painaa 650g fbl setupilla :) Ainakin painoi kun se minulla oli
Mitä siitä on jätetty pois. Nyt kun käytin puntarilla niin oli yli kilon. Ei se nuppi voi keventää 350 grammaa. Oliko akku mukana.
-
Säätämällä äkäisenkin kopun saa taltutettua, kierroksia ja liikettä vähemmän niin osuu hehtaarille. Tehdää niin että kun saat sen kopun lentovalmiiksi, käyn koelentämässä sen waspin ja sitten haetaan sen uuden tuntuma suurin piirtein lähelle. Silloin ei tule yllätyksiä. Kun se saadaan ekan kerran ilmaan sun näpeissä ja saat vähän tuntumaa, niin sitten voit vähän kerrallaan säätää lähemmäs mielestä.
Joo, tuo kuulostaa hyvältä. Kyllähän sitä oppii aika nopeasti uuteen lentotuntumaan, mutta voi siitä pari torppia tulla jos se on kovin erilainen kun mitä on tottunu. Tuolla waspillakin kun siirty alottelijamoodin rajoittuneesta tilasta rajoittamattomaan akrobaattimoodiin, oli ero kyllä suorastaan valtava. Alottelijamoodissa sai tikkuja kääntää aina ääriasennosta toiseen eikä se silti siitä totellu sen enempi. Ilman estoja se sitten vastaa heti siihen mitä käskee ja käyttäytyy muutenkin niinkuin kopterin kuuluukin. Oli aika iso muutos kun piti ihan itse pitää se oikeassa asennossa ensimmäistä kertaa. Mutta sitten kun sen oppi niin voi sitä iloa kun sitä pysty ohjastamaankin ihan eri malliin :)
Pääratas 112 hampainen jos tuo main drive gear on pääratas. Mun mielestä noissa on normaalisti 150 hampainen. Motor drive gear 11t eli 11 hampainen pinjoni, se on taas pienempi mun mielestä kuin normaalisti, mutta tasaa tuota pientä pääratasta.
Jos päättelin oikein niin tuo on jotenkin erikoinen versio. Nuo voi vaihtaa tietysti torpin jälkeen, mutta ei vaikuta ihan normisetiltä. Kun päärattaasta lähtee hampaat, ei tuota taida saada trex-storesta. Pitää vaihtaa samalla pinjoni.
hmm.. Eipä tosiaan löydy 112 hampaisia päärattaita trex-storesta. Jännä kyllä kun tuo trex-storen oma paketti on myös tuolla 112 hampaisella päärattaalla. Mitetin että mikä ero tuossa on että onko 112:11 vaiko 150:15 välityssuhde, kun yhtä nopeastihan noilla pyörii lavat molemmilla. Mutta olisko se sitten siitä kiinni että kun on enemmän hampaita niin siirretty energiamäärä per hammas per kierros on pienempi, ja sitä myötä kestävyys on parempi. No, olipa miten oli, jos tuon saa vaihdettua ihan vain uudet osat tilaamalla niin eipä tuo nyt mikään ongelma pitäisi olla.
Muovilavanpitimet kestää kyllä kevytä lentoa ja veikkaan että tuo setup on tehty noille. Kyllä sillä oikeasti kurmottaa aika lujaa, mutta ei kestä kovien jätkien kierroksia. Ei sen puolesta ole huomenna eikä ylihuomenna menossa vaihtoon. Kuitenkin mun mielestä tuossa on jotain, jota pitää vaihtaa ajan mittaan. Ennen kaikkea vähän ihmeellisen kuuloinen paketti. Ei tarkoita että olis huono, mutta nyt kannattaa laskea ja ennen kaikkea katsoa ja ottaa selvää että olenko minä väärässä.
Niin, nupin ja lavanpitimien vaihto luulisi olevan kohtuullisen simppeli operaatio. Tuskin tarvii hirveen isoa säätämistäkään tehdä että saa lentämään uudella nupilla. Miten lie vaikuttaa lentotuntumaan? Varmaan tarkempi jonkin verran kun metalliosat ei anna myöten niin paljon kuin muoviset. Mutta joku tuolla taisi jo sanoakin että muoviset osat suojaa torpissa muilta vaurioilta jonkin verran kun antaa niistä periksi. Ehkä alkuvaiheessa ihan hyvä vain niin :)
-
Osien vaihto on simppeli juttu, siinä ei ole mitään ihmeellistä sinällään.
Kyllä monessa isommassakin kopterissa on muoviset lavanpitimet ja ne toimii vallan mainiosti. Trexssä muistaakseni sanotaan manuaalissa jotian noista muovisista. Eli jonkin tietyn pinjonin ja sitä isompien kanssa suositellaan vaihdettavaksi metalliset lavan pitimet kun kierrokset nousee.
Sulakeosiahan ne on, torpissa kun menee aina jotain rikki. Mieltuiten tietysti vaihtaa halpoja osia mutta myös sellaisia, joihin on helppo pääsy käsiksi.
Lähinnä vaan kannattaa laskea loppuun asti mitä se tulee lopulta maksamaan. Halpa lähtöhinta katoaa äkkiä jos siihen pitää heti alkaa vaihtamaan jotain osia. Nuppi maksaa kuitenkin oman hintansa, päärattaat, pinjonit yms. niin menee äkkiä 50 - 150 euroa ja sen jälkeen se onkin kalliimpi kuin lähtöhinnaltaan kalliimpi. Toisaalta johonkin se raja pitää vetää, muuten ei saa ikinä hankittua mitään. Vaikka kuinka yrittäisi alkuvaiheessa selvittää kaiken niin aina jotain pientä jää huomaamatta.
Tiedän kyllä miltä kopterikuume tuntuu, sitä ei tarvi eppäillä yhtään. ;D Samoin kun tiedän fiiliksen että se uusi pitää saada heti, nyt ja justiinsa ilmaan. Tämä uusi X oli nyt ihmeellinen poikkeus, fiilis oli tuo mutta nyt maltoin mieleni jotenkin ihmeellisesti ja otin asioista edes joten kuten ensin selvää. Tiukkaa teki, usko pois.
-
hmm.. Eipä tosiaan löydy 112 hampaisia päärattaita trex-storesta. Jännä kyllä kun tuo trex-storen oma paketti on myös tuolla 112 hampaisella päärattaalla.
Eiköhän tossa ole typo ja oikeasti se tarkoittaa 121T slant-gearia (http://www.trex-store.com/slant-thread-main-drive-gear121t-p-3166.html). Kepillisessä plus super combossa on kuiteski tuo.
-
Noniin, onhan niitä siellä sitten. Miten minä selailin tuota valikoimaa ja kuvittelin että ei ole. Tosiaan tuon hammasmäärän typotin ainakin. No eipä siinä sitten mitään :)
Huomasinpa muuten että täällähän on joka ukolla signaturessa mainittu että mitä koptereita ja mikä mankka niillä on käytössä. Eihän minulla jääny päähän yhtään että mitä ne puhuivat eilen paikan päällä. Niin paljon vilisi lyhenteitä ja termejä että ei ihan kaikkea sisäistäny. Signatureista helppo luntata mistä mankoista ne puhui. Mutta pitääpä ruveta vertailemaan vähän eri mankkoja että miten ne eroavat toisistaan. Samoten nuo eri combopaketit, että mitä niissä on sisällä.
-
Huomasinpa muuten että täällähän on joka ukolla signaturessa mainittu että mitä koptereita ja mikä mankka niillä on käytössä. Eihän minulla jääny päähän yhtään että mitä ne puhuivat eilen paikan päällä. Niin paljon vilisi lyhenteitä ja termejä että ei ihan kaikkea sisäistäny. Signatureista helppo luntata mistä mankoista ne puhui. Mutta pitääpä ruveta vertailemaan vähän eri mankkoja että miten ne eroavat toisistaan. Samoten nuo eri combopaketit, että mitä niissä on sisällä.
Eilen taisi paikalla olla lähetinpuolella 3 x Futaba T8FG ja yksi Spektrum DX6i ellen ihan väärin katsonut. Futaban osalta kannattaa ainakin se huomioida, että lähetinjärjestelmiä on kaksi, FASST ja FHSS, eivätkä ne ole keskenään yhteensopivia. Tuo T8FG on FASSTia käyttävä siinä missä jonkinlaisena karvalakkimallina nähtävä T8J on FHSS vaikka melko samalta ulkoisesti näyttääkin. Futaban oma sivu (http://www.futaba-rc.com/systems/air.html (http://www.futaba-rc.com/systems/air.html)) sentään erittelee järjestelmät varsin hyvin.
-
Futaban osalta kannattaa ainakin se huomioida, että lähetinjärjestelmiä on kaksi, FASST ja FHSS, eivätkä ne ole keskenään yhteensopivia.
Itse asias 2.4 gigan systeemejä on kolme. Uusin on FASSTest, joka tuo muassaan mm. telemetrian. Tuota tukevat 14SG ja 18MZ, jotka hanskaavat myös FASST- ja S-FHSS-järjestelmät.
-
Nyt tulikin hyviä faktoja esiin. En olluta ajatellutkaa tuota puolta ollenkaan. Tuo FASST on siis ilmeisesti uudempi ja parempi tekniikka kuin FHSS. Ja tässähän se on nyt se varsinainen taikasana, mankan ja vastaanottimen on oltava samaa tekniikkaa. Eli jos katsoo nyt vaikka tuota T-REX 450 PLUS DFC Super Combo BTF pakettia niin siellähän sanotaan
- Equipped with 3GX MR flybarless system, with built in FHSS 2.4GHz receiver function, for a simpler and more direct setup, with settings optimized for the T-Rex 450 Plus DFC.
Eli tarkoittaako tuo nyt sitä että että joko otan FHSS mankan tai jos haluan uudempaa FASST tekniikkaa olevan mankan niin sitten tarvii vaihtaa vastari myös. Niin minä tuon ainakin ymmärrän. Mutta onko tuo 3GX nyt paketti jossa on vastari ja gyro samassa paketissa? Vai saako tuohon lisäksi eri vastaanottimen kiinni? Tuntus jotenki erikoiselta jos ei saisi.
-
Nyt tulikin hyviä faktoja esiin. En olluta ajatellutkaa tuota puolta ollenkaan. Tuo FASST on siis ilmeisesti uudempi ja parempi tekniikka kuin FHSS. Ja tässähän se on nyt se varsinainen taikasana, mankan ja vastaanottimen on oltava samaa tekniikkaa. Eli jos katsoo nyt vaikka tuota T-REX 450 PLUS DFC Super Combo BTF pakettia niin siellähän sanotaan
Eli tarkoittaako tuo nyt sitä että että joko otan FHSS mankan tai jos haluan uudempaa FASST tekniikkaa olevan mankan niin sitten tarvii vaihtaa vastari myös. Niin minä tuon ainakin ymmärrän. Mutta onko tuo 3GX nyt paketti jossa on vastari ja gyro samassa paketissa? Vai saako tuohon lisäksi eri vastaanottimen kiinni? Tuntus jotenki erikoiselta jos ei saisi.
Juurikin noin eli mankan ja vastaanottimen pitää tukea samaa lähetystekniikkaa. Jos haluat mankan jossa on FASST niin joudut vaihtamaan siihen myös vastarin. Futaban hienommat (kalliimmat) mankat tukee kaikkia lähetystekniikoita, mutta hintakin on sitten ihan komea. Nuo Futabat, mitä oli eilen näytillä ei tue kuin FASSTia.
Sitten vastaripuoli hämmentää vielä lisää. Eli tuon voi kytkeä 3gx purkkiin s-bus johdolla. Vastarissa ei silloin tarvi olla paikkoja kuudelle kanavalle, s-bus hoitaa homman joteinkin toisin ja niitä kanavia on käytössä paljon enemmän, 3gx purkkiin kytketään servot ja se jakaa komennot eteen päin. Et siis tarvi sitä kalleinta 6 - 8 kanavaista vastaria kunhan siinä on s-bus.
-
Mulla on tosiaan tuo Futaban 8J radio, joka on siis S-FHSS tekniikalla. Siinä on myös tuo S-Bus. Käsittääkseni käyttöliittymä ja toiminnot on 8FG:n kaltaiset, mutta ilman sitä FASSTia. En ole itse ainakaan sitä FASSTia tarvinnut. En edes oikeastaan tiedä että mitä sillä saavuttaisin? Mutta nämä on tietysti makuasioita.
Mikäs muuten tuo 3GX-erikoismalli on tuossa 450 Plussassa? Joku karvalakkimalliko?
Tässä olisi sulle kanssa hyvä paketti.
http://www.cmc-versand.de/en/Robbe/T-REX-450-PRO-3GX-Super-Combo-arnr-1-KX015080.html (http://www.cmc-versand.de/en/Robbe/T-REX-450-PRO-3GX-Super-Combo-arnr-1-KX015080.html)
Ostat siihen sitten mieleisen radion päälle.
-
Mitä siitä on jätetty pois. Nyt kun käytin puntarilla niin oli yli kilon. Ei se nuppi voi keventää 350 grammaa. Oliko akku mukana.
Ilman akkua tietenkin. Akkujen painot vaihtelee niin paljon.
-
Ilman akkua tietenkin. Akkujen painot vaihtelee niin paljon.
Pitääpä piruuttaan punnita tuo ilman akkua. Tosin punnitsin tarkoituksella akun kanssa kun se lentää sen kanssa vähän paremmin, ei tarvi heitellä. :P
En ole kyllä mikään asiantuntija noiden lähetystekniikoiden suhteen, mutta oma villi arvaus on ettei ole ongelmia millään lähetystekniikalla. Varsinkaan näissä pienissä laitteissa kun puhutaan aidoista ja hyvistä laitteista. Futaba on sellainen. Joku valtavan kokoinen lennokki kopiolähettimillä ja kopiovastareilla, hiilikuiturungolla, antennit huonosti sijoitettuna ja ajettuna kauas niin voi olla oikeasti ongelmia yhteyden kanssa. 450 kokoista ei ainakaan mun näkökyvyllä ajeta niin kauas että tarvis kaikkein hifeintä tekniikkaa.
Tein joskus range chekkejä ja ainakin spektrumin DX6i ja tuo nykyinen futaba antaa kävellä paljon kauemmas kuin mitä manuaali sanoo että pitää kantaa. Tosin mulla on aina ollut täyden kantaman laitteet myös 450 kokoisessa.
Eipä näytä hinta pahalta tuossa KL:n pistämässä linkissä.
-
Sitten vastaripuoli hämmentää vielä lisää. Eli tuon voi kytkeä 3gx purkkiin s-bus johdolla. Vastarissa ei silloin tarvi olla paikkoja kuudelle kanavalle, s-bus hoitaa homman joteinkin toisin ja niitä kanavia on käytössä paljon enemmän, 3gx purkkiin kytketään servot ja se jakaa komennot eteen päin. Et siis tarvi sitä kalleinta 6 - 8 kanavaista vastaria kunhan siinä on s-bus.
Ahaa, tuosta s-bussista olikin puhetta eilenkin. Eli s-bussia pitkin voidaan välittää n-kpl servojen ohjausdataa. Ja tuo on ilmeisesti konfiguroitavissa niin että vedät vastarilta sopivat kanavat tuonne 3GX purkkiin tarpeellisiin kanaviin. Niin kauan kun kaikissa vehkeissä on s-bus niin niiden pitäisi toimia ristiin toistensa kanssa. Eli tuo helpottaa mankan/vastarin valintaa jo paljon.
Jos minä joskus opin näistä tarpeeksi niin pitää varmaan kirjoitella tuonne wikiin artikkelia asiasta, jos vaikka helpottaisi seuraavaa ukkoa uuden opettelussa.
-
Ahaa, tuosta s-bussista olikin puhetta eilenkin. Eli s-bussia pitkin voidaan välittää n-kpl servojen ohjausdataa. Ja tuo on ilmeisesti konfiguroitavissa niin että vedät vastarilta sopivat kanavat tuonne 3GX purkkiin tarpeellisiin kanaviin. Niin kauan kun kaikissa vehkeissä on s-bus niin niiden pitäisi toimia ristiin toistensa kanssa. Eli tuo helpottaa mankan/vastarin valintaa jo paljon.
Jos minä joskus opin näistä tarpeeksi niin pitää varmaan kirjoitella tuonne wikiin artikkelia asiasta, jos vaikka helpottaisi seuraavaa ukkoa uuden opettelussa.
Siis sulle riittää 3GX:n ja monen muun FBL palikan kanssa 3 kanavainen S-bus vastari. Lähettimen kanava järjestys täytyy sitten ohjelmoida 3GX:n ohjeen mukaan. 3GX:ssä ei kanava järjestystä voi muuttaa, kuten esim Brainissa voi.
S-bus kaapeli kytketään sitten 3GX:ssä omaan liitimensä ja toinen pää vastariin S-bus lähtöön. Vastari täytyy sitten vielä ohjelmoida S-bus moodiin.
Toivottavasti tämä selvittää asiaa. Homma on käytännössä helppoa kun heinän heitto(vastatuuleen). :)
-
3GX:ssä ei kanava järjestystä voi muuttaa, kuten esim Brainissa voi.
Hämmennetään vähän lisää kun mullakin heittää jo vähän volttia.
Jos käytössä on 6 kanavainen mankka niin meneekö se edelleen tuolla s-bus kanavalla vai tuleeko sama ongelma vastaan kuin esim. spektrumin DX6i mankalla. Ei voi käyttää pelkkää satelliittia kun gyron gaini on kanavalla 7.
Futaballa ei tosin ole noita satelliittejä vaan vaaditaan se vastari. Voi olla tyhmä kysymys mutta olkoon.
-
Hämmennetään vähän lisää kun mullakin heittää jo vähän volttia.
Jos käytössä on 6 kanavainen mankka niin meneekö se edelleen tuolla s-bus kanavalla vai tuleeko sama ongelma vastaan kuin esim. spektrumin DX6i mankalla. Ei voi käyttää pelkkää satelliittia kun gyron gaini on kanavalla 7.
Futaballa ei tosin ole noita satelliittejä vaan vaaditaan se vastari. Voi olla tyhmä kysymys mutta olkoon.
S-bussilla gaini on kanavassa 5. eli 1.ail 2.ele 3.tro 4.rud 5.gain 6. pit. 7.gov.
kanava järjestys on Spectrumilla erilainen, eliu 1.tro 2.ail 3.ele 4.rud 5.gov 6.pit 7.gain
-
Mikäs muuten tuo 3GX-erikoismalli on tuossa 450 Plussassa? Joku karvalakkimalliko?
Tuo 3GX MR (http://helidaily.com/coming-soon-from-align-3gx-mr-one-unit-with-3gx-and-a-f-fhss-receiver/) = 3GX + FHSS-vastari. Eli samaan tyyliin mitä AR7200BX (beastx+spektrum-vastari). Ja jos haluaa FHSS:n vaihtaa johonki muuhun, menee koko purkki vaihtoo eli FBL-boksi pitää hommata lisäksi.
Tommonen 450pro super combo vois olla jopa järkevämpi vaihtoehto mitä tuo 450 plus -paketti. Ainakin jälleenmyyntiarvo on ollut 450pro:lla parempi mitä muilla malleilla. Mutta helpostihan tuossa alkaa budjetti venymään ;D
-
Noniin, nyt on havaittavissa jo mopon keulimista tai vaihtoehtoisesti kylmää laskelmoitua pitkäjänteistä suunnittelua. Ihan riippuen keltä asiaa kysyy ja miten haluaa itselleen uskotella. Mutta nyt olen vakaasti harkinnut mankaksi Futaba T14SG (https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=541601&langId=-11&parent_category_rn=20411&top_category=20362&selectedTopCategory=20362&selectedSecondLevel=20362&selectedThirdLevel=20411&categoryId=20411&searchMethod=) mallia. Sillä ei ainakaan metsään mene, kun taitaa se kuitenkin tukea kaikkia 2.4GHz vastaanottimia mitä tänään kaupasta löytyy. Eipä sillä että nyt tänään tai huomenna olis tarvetta hirveästi eri vastaanottimia käyttää tai vastaanottaa telemetriaa kopterilta. Mutta jos tätä nyt tosissaan ollaan tekemässä niin ehkä tällä sitten vuoden tai parin sisällä säästää todennäköiseltä mankan vaihdolta. Kunhan pähkäilen tuon loppuun niin senhän voi laittaa tilaukseen ja simun siihen perään kans. Taitaa tuohonkin tarvita erikseen tuo neliön mallinen simukaapeli (http://www.helibuy.com/simulators-futaba-square-adaptor-p-188.html). En nyt löydä spekseistä mainintaa kuitenkaan että tuleeko tuossa vastaanottimia matkassa, vai onko pelkkä mankka. Pääsee sitten ainakin simua hakkaamaan vaikka kopteria vielä arpoisikin.
Kopterikiteistä olen nyt silmäilly näitä kahta: T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (http://www.cmc-versand.de/en/Robbe/T-REX-450-PRO-3GX-Super-Combo-arnr-1-KX015080.html) ja T-REX 450 PRO DFC (http://www.ercmarket.com/t-rex-450-pro-dfc-kx015087.html). Ihan hirveen isoja erojahan näiden välillä ei taida olla, tuosta saksan versiosta tosin en kaikkia detaileja kielimuurin takia ymmärrä. Eikä saksan versiossa ole mainittuna esimerkiksi päärattaan hammaslukua. Liekö niissä eroja. Liekö merkitystäkään tässä vaiheesssa. Tuossa kalliimmassa näky olevan swashin servoissa isompi mallinumero, liekö sitten parempi tai jotain.
Budjetti nyt paukkuu vähän alkuperäisestä, mutta kuvitellaan nyt että tässä olisi järki mukana :) Silmäilen vielä lisää nyt kun alkaa jo jotain vähän ymmärtämään. Kiitoksia kaikille taas kerran kun olette selittäneet termejä ja eroja.
-
Noniin, nyt on havaittavissa jo mopon keulimista tai vaihtoehtoisesti kylmää laskelmoitua pitkäjänteistä suunnittelua. Ihan riippuen keltä asiaa kysyy ja miten haluaa itselleen uskotella. Mutta nyt olen vakaasti harkinnut mankaksi Futaba T14SG (https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=541601&langId=-11&parent_category_rn=20411&top_category=20362&selectedTopCategory=20362&selectedSecondLevel=20362&selectedThirdLevel=20411&categoryId=20411&searchMethod=) mallia. Sillä ei ainakaan metsään mene, kun taitaa se kuitenkin tukea kaikkia 2.4GHz vastaanottimia mitä tänään kaupasta löytyy. Eipä sillä että nyt tänään tai huomenna olis tarvetta hirveästi eri vastaanottimia käyttää tai vastaanottaa telemetriaa kopterilta. Mutta jos tätä nyt tosissaan ollaan tekemässä niin ehkä tällä sitten vuoden tai parin sisällä säästää todennäköiseltä mankan vaihdolta. Kunhan pähkäilen tuon loppuun niin senhän voi laittaa tilaukseen ja simun siihen perään kans. Taitaa tuohonkin tarvita erikseen tuo neliön mallinen simukaapeli (http://www.helibuy.com/simulators-futaba-square-adaptor-p-188.html). En nyt löydä spekseistä mainintaa kuitenkaan että tuleeko tuossa vastaanottimia matkassa, vai onko pelkkä mankka. Pääsee sitten ainakin simua hakkaamaan vaikka kopteria vielä arpoisikin.
Kopterikiteistä olen nyt silmäilly näitä kahta: T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (http://www.cmc-versand.de/en/Robbe/T-REX-450-PRO-3GX-Super-Combo-arnr-1-KX015080.html) ja T-REX 450 PRO DFC (http://www.ercmarket.com/t-rex-450-pro-dfc-kx015087.html). Ihan hirveen isoja erojahan näiden välillä ei taida olla, tuosta saksan versiosta tosin en kaikkia detaileja kielimuurin takia ymmärrä. Eikä saksan versiossa ole mainittuna esimerkiksi päärattaan hammaslukua. Liekö niissä eroja. Liekö merkitystäkään tässä vaiheesssa. Tuossa kalliimmassa näky olevan swashin servoissa isompi mallinumero, liekö sitten parempi tai jotain.
Budjetti nyt paukkuu vähän alkuperäisestä, mutta kuvitellaan nyt että tässä olisi järki mukana :) Silmäilen vielä lisää nyt kun alkaa jo jotain vähän ymmärtämään. Kiitoksia kaikille taas kerran kun olette selittäneet termejä ja eroja.
tässä alkaa olla jo järkeä! :) radiot on sellaset jotka kestää pitkään ku ostaa kerralla hyvät. nämä on just sellaset!
sen piuhan joudut ostamaan mutta ei maksa montaa euroa. rekkuloilla ei myöskään mene mönkään. itse kepakon ostoa vois tietty lykätä vähän että saa kunnolla simutunteja alle. siinä simutellessa kun saattaa vielä mieli muuttua kopterivalinnoissa :)
-
En nyt löydä spekseistä mainintaa kuitenkaan että tuleeko tuossa vastaanottimia matkassa, vai onko pelkkä mankka.
Tieto on otsikossa eli mukana tulee R7008SB (http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_sbus_r7008sb_telemetry_ready_receiver-p-18281.html)-vastari. R6203SB (http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_r6203sb_s-bus_receiver-p-14593.html) on yleisesti käytetty full-range FASST & s.bus -vastari. Tosin R7003SB (http://www.ercmarket.com/receiver-r7003sb-2.4-ghz-fasstest.html) on nyt tullu myyntiin (eli FASSTest & s.bus2), jolloin saa telemetriaa kans käyttöön. 14SG (http://www.kopterit.net/index.php/topic,17568.0.html)-ketju kannattaa kans tsekata läpi jos et oo vielä törmänny.
-
itse kepakon ostoa vois tietty lykätä vähän että saa kunnolla simutunteja alle. siinä simutellessa kun saattaa vielä mieli muuttua kopterivalinnoissa :)
Ehkä tässä taitaa olla se kaikkein tärkein neuvo tähän mennessä. Pahimmat lentelytuskat saa tyydytettyä simulla ja sitten malttaa ehkä vähän miettiä järkevämmin sitä kopukkaakin. Pistin jo simun ja lyhyen pätkän kaapelia tilaukseen. Voi olla että huomenna lähtee jo 14SG tilaukseen myös :)
Xen, koko osasto on jääny tältä foorumilta vielä tutkimatta. Luenpa sieltäkin ja tutustun aiheeseen.
-
Eipä sillä telemetrialla taida olla suurta merkitystä 450 kokoisessa kopussa.
Ittellä on 450:ssä lyhyen kantaman s-bus vastari ja noissa isommissa R7003SB. Temetrialla valvon vastarin ja ajoakun jännitteitä.
Hyvin käy ja kukkuuja sekä välillä tärisee.
-
Noniin, pistin sitten sen 14SG:n tilaukseen tänään. Saa nähdä tuleeko tälle viikkoa vielä postista mitään vai meneekö ensviikolle. Vahvasti on semmonen tunne päällä että ei tämä välttämäti vielä ensimmäiseen 450 kopteriin jää, että jospa niille kalliin futaban hienoille featureille tulis vielä käyttöä :)
Koitan nyt järkeillä tätä hommaa ja hillitä mopon turhaa keulimista sillä että laitan nyt ensin tämmösen vähän hillitymmän paketin millä haen ensin ihan oikeaa lentokokemusta. Tai ainakin vielä on tämä suunnitelmana. Vielä. Simutuskaan ei varmasti korvaa luonnossa lentämistä, en usko että siellä saa ilman pyörteilyjä ja tuulenpuuskia ynnä muita venkoiluja mallinnettua siten kuin oikeassa elämässä lennettäessä tulee vastaan. Voi olla että lähtee se kopterikin melko pian tilaukseen.. Saa nähdä miten ehtii tutkimaan. Tänään meni aikaa muussa puuhailuissa.
-
Niitä reximanuskoja yritin etsiä ja jonkin aikaa piti googlailla ennen kuin löysin tämän:
RC Helicopter manualss and Diagrams (http://www.ronlund.com/rcheli/SUPPORT_MANUALS.html)
Sieltäpä niitä löytyy sievästä nipusta aika monta.
-
Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että taitaa olla paketti lyötynä lukkoon:
T-REX 450 PRO DFC (http://www.ercmarket.com/t-rex-450-pro-dfc-kx015087.html)
Manuaalia (http://www.ronlund.com/mm5/part_finder_pdf/KX015087_450PRO_DFC_MANUAL.pdf) tuosta lueskelin ja näyttää sinällänsä ihan suoraviivaiselta lyödä läjään. Tai no, en ole ikinä kopteria alusta asti kasannu niin mistäpä minä tiedä miten helppoa se on :) Sitte tarvii tuon lisäksi enää akkuja ja kasan työkaluja ja tarvikkeita millä lyödä osat kasaan. Vois varmaan huomenna kasailla jo vähän ostoslistaa että mitä sitä tarvii laittaa tulemaan...
-
Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että taitaa olla paketti lyötynä lukkoon:
T-REX 450 PRO DFC (http://www.ercmarket.com/t-rex-450-pro-dfc-kx015087.html)
Manuaalia (http://www.ronlund.com/mm5/part_finder_pdf/KX015087_450PRO_DFC_MANUAL.pdf) tuosta lueskelin ja näyttää sinällänsä ihan suoraviivaiselta lyödä läjään. Tai no, en ole ikinä kopteria alusta asti kasannu niin mistäpä minä tiedä miten helppoa se on :) Sitte tarvii tuon lisäksi enää akkuja ja kasan työkaluja ja tarvikkeita millä lyödä osat kasaan. Vois varmaan huomenna kasailla jo vähän ostoslistaa että mitä sitä tarvii laittaa tulemaan...
Mun kokemuksen mukaan tohon kannattaa päivittää edelisen version nuppi. Itse en ole saanut DFC nuppia kestämään kasassa 50 lentoa. Lavan pitimien välys aiheuttaa vääntöä DFC linkkeihin, joka hajottaa paikkoja. Viimmeksi liike niivitti pallon irti swashista.
Jos saat nupin välyksettämäksi se toimii hyvin.
Itse ajelen tällä nupillahttp://www.rc711.com/shop/alzrc-450-pro-v2-fbl-flybarless-system-main-rotor-setbright-silver-p-5981.html?cPath=166_216_215 (http://www.rc711.com/shop/alzrc-450-pro-v2-fbl-flybarless-system-main-rotor-setbright-silver-p-5981.html?cPath=166_216_215), piristettynä kovemmilla lepari kumeilla.
-
Kiitos vinkistä. Pitää varmaan harkita nupin vaihtoa viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa välystä tulemaan.
Mutta listaanpa tähän vähän työkaluja mitä pitää myös laittaa tulemaan:
Kuusiokoloavainsetti (http://www.trex-store.com/extended-screw-driver-p-2142.html)
Toinen 1.5mm kuusiokoloavain (http://www.trex-store.com/swiss-tools-15mm-kuusiokoloavain-p-1461.html) lepatusakselia varten
Pallolinkkipihdit (http://www.trex-store.com/pallolinkkipihdit-ball-link-plier-p-147.html)
Swassityökalu (http://www.trex-store.com/swashplate-leveler-p-3413.html)
Vatupassi (http://www.trex-store.com/ap800-sahkoinen-lapakulmamittari-p-3239.html)
Lukitetta R48 ja T43 (http://www.trex-store.com/loctite-anaerobinen-kiinnite-ruuvilukite-k10291a-p-152.html)
Puuttuukohan tuosta jotain olennaista vielä jota ilman kopteria ei saa kasaan? Aika paljonhan noistakin alkaa hintaa kertymään, mutta kerranhan nuokin tarvii vain hommata. Onko tuo T43 sopivaa lukitetta, kun tuolla manuaalissa (http://www.ronlund.com/mm5/part_finder_pdf/KX015087_450PRO_DFC_MANUAL.pdf) puhuttiin T22 lukitteesta. Mikähän ero noilla on? No, pikainen googlailu näyttäs siltä että ilmeisesti ne ihan ok kamaa on.
Mitähän vielä.. Pahasti tulee viikonloppu päälle.. Jos hätäilis ja tilais kopterin jo tänään niin se ehtis jo huomenna varmaan postitukseen. Toisaalta viikonloppuna ne ei mihinkään liiku muutenkaan, niin sen puolesta sama tekeekö tilauksen huomenna vaiko sunnuntaina :) No, hyvällä tuurilla loppuviikosta olis jo paketti kotona.
-
Tossahan noita alkaa oleen.
Mekaanisella lapakumamittarillakn tulee hyvin toimeen.
Lukitetta kannattaa ostaa varaosa kaupasta isompi purkki. Osta sitä sinistä jonka saa auki.
Vihreetä laakeri lukitetta tarvit sitten kun alat vaihtaa laakereita.
Itse käytän 450:n runko osissa vaalean punaista pehmeää lukitetta.
Noi pienet lukitepurkit tulee sarjan mukana.
-
Ei ole parhaita mahdollisia noi Swiss Toolsin kuusiokolot. Esim. Hudyn ja Alignin avaimet sopii paljon napakammin kantaan ja pyöristymisen riski on pienempi.
Itselläni on Alignin ja HK:n linkkipihdit. Noi HK:t sopii mielestäni paremmin, jos ahdas paikka :o. Noita tarkoitin: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11454__Curved_ball_link_pliers_5mm.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11454__Curved_ball_link_pliers_5mm.html) Tällähetkellä HK:sta loppu, mutta saa muualtakin.
-
Noniin, nyt on pistetty paketeita tulemaan. Mukaan tuli vielä EC3 liittimiä, tasapainotushärdeli lavoille ja muutama akku. Ei kai tässä muuta sitten kuin odottelemaan että posti kantaa paketit kotiin, tai ainakin tulee ilmotus että saa hakea kamat postista :)
Futaban mankka tuli jo postissa, samoten simu, mutta simulaattorikaapeli puuttuu vielä. Eli ei pääse simuttelemaan. Mutta onpa mankka mitä räplätä aikani kuluksi :) Ainakin se tuntuu vain pahentavan kuumetta kun se istuu tuossa pöydällä muistuttamassa että lentämäänkin vois joskus sitten mennä kun vehkeet löytyy..
-
Kuume iski myös tänne ja kopteri lähti tilaukseen. Aiempaa kokemusta löytyy lennokkipuolelta, mutta kopterit ovat uutta ja ihmeellistä. Trex 450 sport V2:en on tulossa postissa, lähettimeksi Futaban 12fg. Oisko jollain kyseistä kopteria Tuusulan lähistöllä? Ja halukkuutta neuvoa kopterin jippoja, ihan käytännössä? Simulaattoria tuli aikanaan tahkottua kyllästymiseen asti, joka toivottavasti säästää muutamalta "oho..eiku!!"-torpilta. Missäpäin näitä seutuja porukka käy koptereita pyörittelemässä?
-
Hauska kuulla, että pääkaupunkiseudulle tulee uusia kopteristejä. Porukka käy täällä lentämässä kivikossa ja ainakin talosaarentiellä. Enemmän näistä saa tietoa niiden palstoilta tuolta lennätystapahtumia-kohdasta. Kannattaa ainakin ekalla kerralla suunnata kokeneempien mukaan kentälle, jotta ne voi tarkistaa onko kopteri säädöissään.
Ei muuta kuin tsemppiä :)
-
Oisko jollain kyseistä kopteria Tuusulan lähistöllä? Ja halukkuutta neuvoa kopterin jippoja, ihan käytännössä? Simulaattoria tuli aikanaan tahkottua kyllästymiseen asti, joka toivottavasti säästää muutamalta "oho..eiku!!"-torpilta. Missäpäin näitä seutuja porukka käy koptereita pyörittelemässä?
Aika vähän löytyy niiltä seuduilta tällä hetkellä kopteristeja, eivät ainakaan täällä kirjoittele. Tosiaan Kivikossa ollaan vielä viikko-kaksi ja sitten siirrytään tuonne Talosaarentielle Sipooseen kun se on kuivunut.
-
Noniin, päivitelläänpä tänne tilannetta taas vähän. Sain siis kopteripaketin kouraan viime maanantaina. Kitti oli paketissa ihan palasina, eli kaikki piti lyödä kasaan. Nuppi ja perä oli kasattu valmiiksi, mutta kaikki ruuvit oli pyöritelty käsin kiinni. Lukitteita ei ollut missään. Eli juuri niin hyvä kuin vain voi olla. Kaikki on joka tapauksessa käytävä läpi itse, niin sama lyödä koko paketti samalla itse läjään. Olihan se työlästä koota, ja loppujen lopuksi kokoaminen oli varsin iteratiivinen ja loppua kohden hidastuva prosessi. Mitä enemmän oli osia koottuna, sitä useammin joutui purkamaan uudelleen jotta sai uutta laitettua kasaan.
Säätäminenkin vei aikaa melko paljon. Digitaalisesta lapakulmamittarista oli todella iso apu, olisi mennyt ihan tuskasen hitaaksi touhuksi ilman sitä. Nyt näyttää että jopa swassityökalu on turha tai ainakin kovin epätarkka verrattuna siihen miten homma hoituu digitaalisen lapakulmamittarin avulla. 3GX ja nopparin säätö onnistui aika hyvin vielä ohjeitten mukaan, mankasta sain perussäädöt tehtyä itse ja irkistä neuvoja kyselemällä pääsin aika pitkälle. Nollakohdat ja kollektiivin maksimikulmat sain vielä menemään oikein, mutta cyclic pitch kulmia en enää keksinyt miten ne pitää säätää jotta homma menee oikein. Mankassa oli yksinkertaisesti liian monta säätövaihtoehtoa tarjolla joista moni tuntui vaikuttavan sinne päin, mutta en vain tiennyt riittävästi teoriaa taustalla jotta mankan manuaali olisi auennut niin että olisin ymmärtänyt mitä pitää tehdä. Kannoin sitten koko paketin JuhoV:lle ja säädettiin siellä puuttuvat asetukset kuntoon. Samalla opin monta muutakin asiaa jota en vielä ollut itse hoksannut laittaa kohdilleen.
Eilen tehtiin ensilento pari akullista ja tänään lennettiin omien laskujeni mukaan vielä kahdeksan akullista lisää. Ja kyllä se lensi hienosti, aivan mahtava peli! Vähän jäi harmittamaan kun viimeisessä laskeutumisessa painoi jo väsymys ja puuskaisessa tuulessa osu lavat vähän asfalttiin. Nupin linkkitangosta irtosi linkki päästä irti ja tankokin vääntyi vähän. Perälavat saattoivat lyhentyä vähän, en ole ihan varma lähtikö milli vai kaksi vai vähemmän. Periaatteessa tuon varmaan saisi ilmaan sillä että laittaa tuonne tuon muovisen linkin tangon päähä kiinni. Pitää kuitenkin pyörittää ilman lapoja ja varmistaa että ei tullut ylimääräisiä värinöitä.
Loppuyhteenvetona voin sanoa että kannatti käyttää aikaa tuumailuun ja muiden harrastelijoiden kuuntelemiseen. Rahaa on palanu varmaan reilu tuplan siihen millä kuvittelin pääseväni liikkeelle valmiilla RTF paketilla, mutta lopputuloksena minulla on nyt kourassa parempi mankka ja itse alusta asti kasattu kopteri joilla molemmilla pääsee pitkälle. Hätiköimällä olis varmasti tullut paljon kalliimmaksi kun sen halvan lisäksi olisin joutunut myöhemmin ostamaan myös sen hyvän :)
Kiitoksia paljon kaikille apua tarjonneille. Tästä on hyvä jatkaa.
-
Varsin hyvän tuntoisesti se lensi, etenkin kun ottaa huomioon että se on tehty täysin tehtaan suosituksilla hieromatta mitään muuta kuin perän gaineja. Leijuu ja lentää vakaasti ja reagoi täsmällisesti.
Kuitenkin mun mielestä joku ei ole mennyt nyt ihan kuten pitäisi. Pistettiin cycliciin 10 astetta ja opetettiin gyrolle rajat ilman että D/R asetuksiin oli koskettu eli kaikki meni perille mitä piti. Sen jälkeen pistin sitten puolittajiin arvoiksi 70 - 80 - 90 (kolmeasentoinen vipu). Flippi oli hitaimmalla asetuksilla aivan uskomattoman hidas. Säikähdin jo että tulee tonttiin kun en saa kääntymään. Tässä vaiheessa oli 70 asetus käytössä. Napsuttelin sitten tiukimpaan ja edelleen se kääntyy kuin lehmä makuulla.
Flippi oli todella hidas, toki se nopeutui hieman, mutta ei lähellekään sinne mitä olisin odottanut. Kuitenkin se leijunnassa tuntui reagoivan nopeammin. Jäi fiilis että olisi expoa väärään suuntaan eli herkempi keskitikulla. En jaksa uskoa että tuossa että tuossa kaapelin hieman paremmassa Futabassa olisi expojen toiminta toisin päin kuin mun mankassa. Muutenkin valikot tuntui noissa identtisiltä ja mankka oli heti kotoisen oloinen kun räpläsin sitä. Kaikki löytyi sieltä mistä omassakin ja tuntui toimivan samalla tavalla.
Nyt kysymys kuuluukin, mitä tuossa purkissa tai sen asetuksissa on väärin. 3gx on mulle täysin outo. Kaapeli luki manuaalia ja paineli gyron nappeja, minä kääntelin tikkuja ohjeiden mukaan. Perus asetukset täytyy olla oikein koska se lentää kuten kuuluukin tuota hitautta lukuunottamatta.