Kopterit.net

Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: tompe - 19 Maaliskuu, 2013, 20:23:38

Otsikko: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 19 Maaliskuu, 2013, 20:23:38
Elikäs moottori on os max-50sx-hring ja manuaalis sanotaan et neula auki 2 kierrosta, niin tarkottaako toi et se on sisään ajo vaiheessa? Nyt kävi näin ja neula oli auki 2 kierrosta. Moottori on kyllä vanha ja ei ole tietoo kuinka paljon on lennetty, ku ostin viime syksynä käytettynä. Sen takia vaan kyselin et tietää ajaa uuden männän ja sylinteriputken sisäänajon oikein. (http://i6.aijaa.com/t/00619/11952974.t.jpg) (http://aijaa.com/IV7lZs)
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Sammy - 19 Maaliskuu, 2013, 20:45:32
lyhyvesti sanovat manuaalissa, notta koska ossi on sen verran hyvin tehty ja hyvistä materiaaleista, niin sisäänajettaessa olisi hyvä ajaa aavistuksen rikkaalla, sellanen 1,5 kierrosta enemmän normaalista.

https://www.heliguy.com/i/50sx-h-hyper-manual.pdf (https://www.heliguy.com/i/50sx-h-hyper-manual.pdf)
editti: sivu 20, sisäänajo

Nää myllyt on jonkun verran tarkkoja tosta vallitsevasta ilmasta, viileellä on happea enemmän tarjolla ;)
Korvakuulolla oppii kyllä suht pikaseen kuulemaan koska kone huutaa, että mä porsin ihan just ellet avaa ruuvia vähän.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Silli - 19 Maaliskuu, 2013, 23:23:06
Lämpöjä olis hyvä tarkkailla että et aja liian kylmänä sisään. Mulla on pääneula auki 1.2 - 2 kelistä riippuen. Tulppakin vaikuttaa. Mitä polttoainetta käytit ?
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 20 Maaliskuu, 2013, 08:30:29
Tämmönen tulppa siin oli kiinni Enya Hehkutulppa Nr. 3. Olisiko OS 8 Hehkutulppa parempi vaihtoehto ja polttoaine on Byron 20% RotorRage
 
 
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: kaardian - 20 Maaliskuu, 2013, 09:48:50
Enya 3 on liki vastaava kuin OS 8. Tuo numero viittaa lämpöarvoon. Suomen oloissa on aika monella toimineet hienosti molemmat.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Silli - 20 Maaliskuu, 2013, 12:50:09
Eikun uudet kilkkeet sisälle, muistat tsekata laakerit ennen kasausta ja sitten eikun lähimmälle kentälle jossa paikallisia hörökorvia sorvailee kopujen kanssa. Aina sieltä joku löytyy jeesaamaan säätöjen kanssa :P
Kuulemma grilli ja mäyräkoira houkuttelee sankoin joukoin kepakkokuskeja paikalle.Hätistelet vaan sivummalle ne joilla taskut pursuu lipoja  ;D
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 05 Huhtikuu, 2013, 12:29:39
ensimmäinen tankillinen ajettu mottia sisään. eka oli 3.5 kierrosta neula auki ja kävi todella rikkaalla röpötti ja ei jaksanut nousta ilmaan ja sama homma3 kierrosta, mut ku oli reilu 2.7 kierrosta niin röpöttää edelleen mut jakso jo nousta ilmaan ja savu oli mahtava.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: rane78 - 05 Huhtikuu, 2013, 13:06:08
Joo elikkäs, moottorit on aina yksilöitä ja manuaalin asetukset ovat suuntaa antavia. Sisäänajo ei saa tapahtua liian rikkaalla, eikä tietänkään laihalla. Moottorissa pitää olla peruslämpö, liian kylmänä ei sisäänajoa kannata tehdä. Eli äänestä, lämmöistä ja savusta voi päätellä onko seos ok. Otat leijjumaan koneen ehkä minuutiksi ja kokeilet takakannesta lämmöt. Ei saa olla kuuma, mutta selvästi kättä lämpimämpi. Lämmöt pitää sitten koittaa heti, ettei putkesta lämpö johdu cränkkiin. Itse ajoin yhden YS91:sen liian kylmänä sisään ja siitä ei lähtenyt jerkkua riittävästi sisäänajon jälkeen, sitten uus männärengas ja uusi "sisäänajo" hieman rohkeammin, niin johan alko toimimaan.

-R
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 05 Huhtikuu, 2013, 15:34:23
tässä on nyt muutama tankillinen ajettu sisään ja onkohan se vieläkin liian rikkaalla neula on 1.5 kierrost auki ja savuttaa aikas voimakkaasti ja kun kokeilee moottorin pohjast lämpöjä kun on leijunut hetken aikaa niin ei tunnu kauheen lämpimält. ja kun puristaa letkun kiinni ni menee 8 sek ennen ku sammuu.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Silli - 09 Huhtikuu, 2013, 23:17:41
Vois siitä naksun pari varmaan kiristellä, mut ota varauksella nää "etäohjeet". Saatko kannen juuresta otettua lämmöt ? Meneekö nätisti muuten täysillä lapakulmilla eikä perä vipata idleupissa ?
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 10 Huhtikuu, 2013, 09:51:52
En saa mitattuu kannen juures lämpöjä. Ja muuten menee hyvin ja perä ei vipata täytyy tänään varmaan taas kokeilla.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 10 Huhtikuu, 2013, 17:37:50
Mistähän toi öljy oikeen tulee ku kansi ja tulppa ei vuoda ja ovat ihan kuivia. en keksi muutaku kaasarin imureiästä ruiskii mutta miksi. Oli meinaat ihan puhdas ja kuiva kun lähdin. 3 tankillista tuli lennettyä ja nyt ihan märkä.

(http://i4.aijaa.com/t/00902/12065009.t.jpg) (http://aijaa.com/QHP1Sg)

Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: 1m4s0_ - 10 Huhtikuu, 2013, 18:55:32
Minusta näyttää ihan perus pakoputki roiskeelta... nitrovehkeethän on öljyssä ympäriinsä, riippuu tietenki vähä miten lennättää että mihin se leviää.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 11 Huhtikuu, 2013, 09:15:30
miltäs toi kuullostaa teidän korvaan et onko vielä rikkaalla?

http://youtu.be/zXmsUo3M5qI (http://youtu.be/zXmsUo3M5qI)
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Silli - 11 Huhtikuu, 2013, 15:06:34
Jos et itse keskellä videota vaihtanut idlelle tms kun kiekat pikkuhiljaa nousi kertois mulle laihasta, samoin se terävä "tirinä" joten
ennemminkin laihan puolella, tosin nää miniläppärin kääkät  ;D Kopun kanssa vaan lähimmälle kentälle niin joku kattoo sen sulle säätöihin.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 12 Huhtikuu, 2013, 06:42:52
Mistähän toi öljy oikeen tulee ku kansi ja tulppa ei vuoda ja ovat ihan kuivia. en keksi muutaku kaasarin imureiästä ruiskii mutta miksi. Oli meinaat ihan puhdas ja kuiva kun lähdin. 3 tankillista tuli lennettyä ja nyt ihan märkä.

(http://i4.aijaa.com/t/00902/12065009.t.jpg) (http://aijaa.com/QHP1Sg)

Noissa lennokki myllyissä soppaa tulee välillä myös vasta virtaan kaasarilta ja se on ihan normaalia.

Tosta säädöstä.
Lähdet tehdas säädöistä, jos käy tasaisesti eikä lämpene liikaa ja tehoa piisaa sun tarpeisiin niin anna olla aluksi siinä.

Voit sitte avata pääneulaa hiukan ja tutkia paraaneeko jos ei niiin meni värään suuntaan. Sitteen kiristät pari 1-2 napsua kerrallaan.
Jos paranee niin hyvä jos ei niin sitten kone on säädöissä.

Takakannen lämpöjä täytyy seurata, jos kestää painaa sormen takakanteen ja pitää siinä muutaman sek ei ole kuuma. Jos onm liian kuuma niin sitten on laihalla.

Mula on toin OS 55 joka ei lämpene tekakannnesta juurikaan kun on säädöissä jos lämpenee on laihalla eikä anna tehoa.

Melestäni nitro mottia kannattaa laihentaa vaan sen verran että tehoa tulee riittävästi. Itse kyllä haeskelen koko ajan sitä parasta tehoa.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 08 Toukokuu, 2013, 17:05:21
Mitäs toi toinen ruuvi vaikuttaa punasella ympyröity, et pitäskös sitä ruvvata. pää neula on nyt 1.5 kiekkaa auki ja tehoja ei oikeen tule hyytyy ku tulee lapakulmaa enemmän ja kokeilin laittaa naksun pari pienemmälle ni johan tulee kierroksia enemmän mut lämmön rupee nouseen. takakansi rupee sormeen polttamaan. Löpö on omatekoista 10% nitroo.

(http://i4.aijaa.com/t/00758/12193168.t.jpg) (http://aijaa.com/aAVrfZ)
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Sandu - 08 Toukokuu, 2013, 17:12:44
Tuo on tyhjäkäyntineula, eli alaneula. Vaikuttaa siis alavääntöön. Tuo nitromäärä kuulostaa kyllä vähältä, kyllä olis hyvä joku 20% vähintään olla, saa lisää tehoa.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 08 Toukokuu, 2013, 17:46:21
Mitäs toi toinen ruuvi vaikuttaa punasella ympyröity, et pitäskös sitä ruvvata. pää neula on nyt 1.5 kiekkaa auki ja tehoja ei oikeen tule hyytyy ku tulee lapakulmaa enemmän ja kokeilin laittaa naksun pari pienemmälle ni johan tulee kierroksia enemmän mut lämmön rupee nouseen. takakansi rupee sormeen polttamaan. Löpö on omatekoista 10% nitroo.

(http://i4.aijaa.com/t/00758/12193168.t.jpg) (http://aijaa.com/aAVrfZ)

Pien motti lissään nitroo.
Tuu kevätleirille sääteleen.
Otsikko: Vs: os max kilahti kiinni
Kirjoitti: tompe - 08 Toukokuu, 2013, 20:24:09
rupeshan se toimimaan ja tehoo löytymään ku vähän sääteli kaasu läppää et aukee enemmän ja neula 1.5 kierrosta auki ja lämmöt on sellaset et sormella tuntee haaleeks.