Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: mka - 30 Kesäkuu, 2008, 13:50:06
-
Kopteri harrastus lähti vähän lapasesta ja eskyn betl-cp sai 2.4 Ghz(7c) radiot ja 401 gyroo yms..
Noiden päivitysten jälkeen kopteri kallistuu jatkuvasti taakse päin. Itse pähkäilin että kopterin tasapaino on noiden uusien osien ja asennusten myötä muuttunut niin paljon että se tuon tekee. Trimmiä kokeilin laittaa ja totesin että sitä trimmiä saa laittaa aika paljon että loppuisi.
Kysyisinkin nyt viissammilta kuinka mun pitäisi säätää tuo oikein?
1. niin että säädän swashin linkkiä niin että levy on jatkuvasti eteenpäin kallellaan(vastoin säätöohjeita, mutta toisaalta trimmihän tekee saman asian?)
2. virittelen tuota akun paikkaa siten että se ei mene aivan pohjaan asti, eli enemmän painoa keulalle
3. lisään jotain painoa keulalle
4. tai sitten jotain muuta koska tuo johtuu jostain muusta kun tasapainosta.
Kiitos jo etukäteen!
ps. ekan kopterin hankin about 2 kk, joten newbie näissä hommissa olen..
-
Viisaampi en ole itsekään, mutta viimeksi eilen ihmettelin oman kopun tasapainoa. Parempihan olisi jos ei joudu niiden pakollisten romppeiden lisäksi lentopainoa keräämään. Esim. Alignin manuaalissakin höpötetään tasapainottamaan sen akun asennon avulla. Tuosta kopusta en tiedä, mutta sillä saat luultavasti helposti konetta etupainoisemmaksi. Trimmillä voi sitten korjata pienet vedätykset eri suuntiin.
Yleinen ohjehan taitaa olla tasapainon tarkistamiseksi, että nosta kopu lavanpitimistä poikittain ilmaan ja katso kumpaan suuntaan alkaa kääntymään. Kopu taitaa kuitenkin pyöriä vain yhteen suuntaan sen one-way-bearingin takia (toisessa ottaa moottori vastaan), joten muistaakseni mulla piti olla perä vasemmalla. Luultavasti olen tässä väärässä...
-
Beltti on luontojaan pirun takapainoinen, joten laitat jotain stopparia akkukaukaloon, jotta akku menee vain noin puolenväliin sinne. Tässä asennossa koppa mahtuu vain juuri ja juuri kiinni, mutta ainakin itsellä piti vielä lisätä koppaan parikymmentä grammaa rengaspainoja, että sai kopterin tasapainoon. Älä rupea korjaamaan tasapainovirhettä swashin asennolla ja pyri siihen, että trimmit on nollissa. Muu säätäminen menee päin prinkkalaa, jos asioita korjaillaan väärästä paikasta.
-
Kokeile se kopterin painopiste niin, että otat nupista kiinni ja käännät kyljelleen. Silloin on hyvä, kun pysyy hetken paikallaan ja sitten pyörähtää nokka alas. Parempi että on painoa luonnolliseen kulkusuuntaan. 3D-asetukset sitten erikseen...
Linkistöön älä tosiaankaan kajoa, mutta siirtele rojuja nokille sen verran kuin saat. Lisäpaino on sitten viimeinen vaihtoehto, mitä vähemmän "kuollutta" massaa on mukana, sen parempi.
-
Miksi tuota swashin takimmaisen servon linkin pidentämistä tällaisissa tapauksissa ei suositella?
-
Koska silloin nuppi ei toimi enää symmetrisesti. On synti ja häpeä tuhlata ohjaukseen tarkoitettu liikealue rungon ongelmien korjaukseen :)
-
Miksi tuota swashin takimmaisen servon linkin pidentämistä tällaisissa tapauksissa ei suositella?
Kopun säätäminenhän lähtee siitä että ensinnä ei ole mitään muuta pääakselilla kuin linkit swashille, servojen hornit tarkalleen 90ast kulmassa pääakseliin nähden ja kaikki trimmit ja tikut on keskellä, tällöin swashi pitää olla edestä ja sivusta katsottuna täysin 90ast kulmassa pääakseliin.. sitten laitetaan loput rojut kiinne ja säädetään loppu nuppi.. No aina ei tietty tartte ottaa rojuja irti mutta toi swashi pitää kyllä saada suoraan.. sempä takia sille on ihan työkalujakin jos ei omiin silmiinsä usko :)
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=62_446&products_id=6971 Tossa yksi esimerkki joka sopii mukavasti HKB2seen ja muutamaan muuhunkun ESkyn kopuun. Sopii myös MThen, trexin 450sestä en tiedä mutta pitäs sopia siihenkin.
Eli kuten Hermis sanoi, se ei toimi enään symmetrisesti jos swashi ei ole suorassa.
Aina ekaksi mekaanisesti niin suoraan kuin mahdollista, radion sub-trimmeillä (siis ei tavallisilla) viimeiset 0.001 millimetrit sitten.. Muuten et iki päivänä saa kopua lentää nätisti. Jos käyt noilla lentopäivillä ja ihmettelet että millä ihmeellä porukalla pysyy koput niin komeesti paikallan, tämä on se tärkein asia siihen sitten tietty tulee lentotaito mukaan kanssa :)
Ihan samaa asiaa kuin autossa noi pyörien camber ja caster kulmat, jos ne on pärsiillään... ei se auto mene suoraan vaikka mitä tekis vaan pitää veivata ihan kauhiast..
--jp
-
Täytyykin säätää oma kopukka sit uusiks... Olen korjannut taakse nojautumista just swashia säätämällä ja kieltämättä kopu käyttäytyy välillä sillai kuin ei pitäisi.. Ehkäpä se muuttuu vieläkin vakaammaksi
-
Juu eli minustakin tuo lisäpainot on se viimeinen vaihtoehto, eli: Laita vaikka gyroa edemmäs, peräservoa edemmäs ja pidennä servonvipua, tai sitten laitat sitä akkua edemmäs. Nuo tulee ekana mieleen. Ja juu minustakaan älä kajoa swashplateen, koska sen säätöjä ei ole tehty säätäämään tasapainohäiriötä vaan nuppia ja sen semmoista. Katso myös että servonvivut ovat oikean mittaset.
-
Tuosta apua swashin säätöön:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1396.msg15679#msg15679
kokeilujärjestys:
1. swash suoraan
2. rojut keulille ja akkua edemmäs
3. lisäpäinot
-op-
-
Kokeilin eilen oman kopterin tasapainoa ja täytyy sanoa että tuo Belt-CP ei kyllä ole suunniteltu sen kannalta kovin hyvin. Eikä oikein mitään saa siirrettyä eteenkään. Lisäpainoja tarvii!! Otin jo töistä kourallisen liimattavia rengaspainoja mukaan, illalla sit puntittamaan.
-
Kyllä mun Beltin (muovirunko, alunuppi ja -perä, LGT-2100T+3100G) saa tasapainoon pelkästään akkua siirtämällä. Akulle vaan täytyy väsätä jonkinlainen hyvä kiinnityssysteemi, jos sen joutuu ihan eteen viemään.
Ja ainakin Eskyn 1800mAh -akun joutuu laittamaan ihan nokalle, sen verran köykänen. Optimipaino akulle tossa vispilässä on varmaan jossain 170-200g tienoilla.
-
Mulla akku on jo niin edessä että ottaa kabiiniin kiinni, ei mee edemmäs
-
Mulla akku on jo niin edessä että ottaa kabiiniin kiinni, ei mee edemmäs
Kuten jo todettua, perusmuovibeltissä (perus 1800mAh) akku aivan kabiinin keulaan kiinni ja nokkaan vielä 15-20g painoa. Se on siinä.
-
Noniin kiitoksia vastauksista.
Nopari sai uuden paikan, siirsin akkua ja aavistus trimmiä. Se oli siinä, ei tarvinut lisäpainoja.
Noilla se lensi oikein mukavasti monta akullista ennenkuin sen sitten ohjaus virheen saattelemana torppasin. Ei menny pahasti, pian se taas lentää.