Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: kopperi - 11 Maaliskuu, 2013, 19:58:17

Otsikko: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 11 Maaliskuu, 2013, 19:58:17
Huom,,erityisesti täyskoppa koptereiden omistajat,,
Oletteko koskaan katelleet,millaisissa lämpötiloissa sähkömotti pyörii
kopan sisällä,leijunnassa ja taivasajossa?

Omasta mielenkiinnosta kyselen,kun tältä foorumilta en ole löytänyt mitään tähän
aiheeseen liittyvää,,?
ja omassa härpäkkeessä on ollut lämpöongelmia,,ja jos muilla on ollut,,?
niin kiinnostaisi tietää,miten olette lämpöongelmat ratkaisseet?

Aihe alkoi kiinnostaa,kun loggeri datasta selvisi,että padalla on aika hikiset oltavat,,
jos lämmöt meinaa nousta liki 100:aan asteeseen leijutelles,niin asialle
on pakko tehdä jotain,,kun tuollainen lämpö tuhoaa moottorin väistämättä ennemmin tai
myohemmin,, :P
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: vee73 - 11 Maaliskuu, 2013, 21:08:20
Mä olen ymmärtänyt että ainakin jotkut motit kestää hurjia lämpöjä.
Eikä tuo 100 olis poka mikhän  :)
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Falconi - 11 Maaliskuu, 2013, 21:29:49
Tietysti voisit hieman setupistasi kertoa niin ehkä foorumin porukalla saattaisi olla enemmän annettavaa lämpöongelmien selvittämiseksi.

Mutta oma korteni kekoon: Itse huomasin suuria eroja lämmöissä kun muutin timingia noparista joskus trex500 aikoinani. Etsin sitten sellaisen sopivan arvon jolla kopu tuntu suht pirteältä ja moottori kävi sopivan lämpöisenä.
Otsikko: Re: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: jesi - 11 Maaliskuu, 2013, 21:41:55
Autopuolella 100c on ollut ns rajapyykki lakan ja maknettien puolesta.
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: cartti - 11 Maaliskuu, 2013, 22:19:26
80-120C Vähän riippuen magneeteista. Magneettien voima alkaa hiipua jo tuossa 85C jälkeen, mutta 160C tulee totaali pudotus voiman käyrässä.

Täälläpäin on kyllä käytetty yksinkertaista mukana kulkevaa mittaria - Jos polttaa sormensa niin... :)
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 11 Maaliskuu, 2013, 22:29:13
Moottorin eristyksen kannalta 100 astetta ei ole vielä liikaa.
Mikäli moottori on eristetty B luokan eristeillä (lakat ja muut mat.) voi käämin lämpötila olla 130 astetta, mikäli on käytetty F luokan tavaraa kesto on 155 astetta. Nämä siis luokituksen mukaan ja käämin lämpöjä.

Kuten alla mainittu taitavat magneetin rajat tulla ensin vastaan. Toisaalta taas ulkopyöriässä magneetit ovat paremmassa asemassa jäähdytyksen suhteen kuin käämit.

Toin sormen polttaminen on aika varovainen eli noin 65 astetta.

Minusta 100 astetta kopan sisällä on aika paljon, myös muu elektroniikka on äärirajoilla tai sen yli näissä lämmöissä.
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 12 Maaliskuu, 2013, 00:46:38
Käytössähän on tällä 12s akusto Castlen HVice 120:en ja Alikilin MX700 motti,,
6 minsan leijuttelun aikana lämpötila nousi loggeridatan mukaan 97 asteeseen,,
"Motor timingin"pudottaminen 5:stä alaspäin "0":aan hidasti jonkin verran lämmön nousua,,
kun käytössä on 12khz:in PWR rate.
Nuppikierroksia on leijunnassa 1600 ja Idlellä 1950

Jos kopan hatsin jätti pois,lämmöt ei noussu enään yli 45 asteen,,
ja muutenkin koppa suljettuna lämmön nousu oli progressiivista,eikä
kierrosluvut ym,juuri näyttäny vaikuttaneen siihen,,
Ts,,oman käsityksen mukaan moottori lämmittää kopan sisällä olevaa ilmaa
jatkuvasti lisää,kun se pyörittää sitä edes takaisin moottorin läpi,
ja lämpiäminen senkun jatkuu,,
Kuten eräs vastanneista mainitsi,niin asiaa kannattaa pohtia silläkin,ettei muu elektroniikka
kestä mahdottomia lämpötiloja kuten vastari ym,,

Oman/vielä toistaiseksi testaamattomana ratkaisuna,tein pienehkön "ohitusleikkauksen"
eli kopan alta rakensin raittiin ilman saantia varten tunnelin,josta moottori imee sisuksiinsa
vain kylmää ulkoilmaa,,ja puhaltaa sen sitten läpi kopan sisälle,,
testikeikoilla näkee auttoiko tuo ja kuinka paljon?

Avasin tämän aiheen lähinnä sillä,että mietin,kuinka moni on seurannut moottorin lämpöjä tai törmännyt vastaaviin ongelmiin täyskopan kanssa,,ja mahdollisesti joutunu tekemään toimenpiteitä
ja minkälaisia liittyen mahdollisiin lämpöongelmiin?



Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: 1m4s0_ - 12 Maaliskuu, 2013, 07:08:11
Kannattaa myös tehdä vastaava poistoräppänä johonkin päin kuomua.
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Maaliskuu, 2013, 11:59:30
huomasin rivien välistä ton 12khz. nyt on siis ilmeisesti noparin lämmöt korkeella eikä mosan? noparin logiako kattelet?
toi castle lämpiää ihan törkeesti osakuormalla ja 12khz asetuksilla. laita 8khz ni on elämä helpompaa ainakin sen osalta. :)
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 12 Maaliskuu, 2013, 15:46:49
Poistoaukkoja löytyy kyllä kopasta,,onkelma on vaan,ettei ilma vaihdu leijutellessa
kopan sisällä..taivasajossa luultavasti ilmanvaihto toimis jo paremmin sellaisenaan,,

12khz:in PWR ratella motti vaan käy paremmin,,tasaisemmin ym,
ainakin omassa tapauksessa,,
8khz:in taajuuttakin on kokeiltu,,kuten myös Outrunner modea,,
ja uskoakseni olen seurannut koko ajan motin lämpöjä,,?

Täytyy seuraavan kerran kun testaa,,niin koitella myös noparia,,
lämpeneekö se kuinka paljon,,?
vaikkakin uskoisin ettei virrankulutusten perusteella pitäis kovin paljoa
lämmetä,,Hoveringis keskim,,16A ja Idlessä 28A,,kun leijuttelee,,
Otsikko: Re: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Maaliskuu, 2013, 15:56:06
Poistoaukkoja löytyy kyllä kopasta,,onkelma on vaan,ettei ilma vaihdu leijutellessa
kopan sisällä..taivasajossa luultavasti ilmanvaihto toimis jo paremmin sellaisenaan,,

12khz:in PWR ratella motti vaan käy paremmin,,tasaisemmin ym,
ainakin omassa tapauksessa,,
8khz:in taajuuttakin on kokeiltu,,kuten myös Outrunner modea,,
ja uskoakseni olen seurannut koko ajan motin lämpöjä,,?

Täytyy seuraavan kerran kun testaa,,niin koitella myös noparia,,
lämpeneekö se kuinka paljon,,?
vaikkakin uskoisin ettei virrankulutusten perusteella pitäis kovin paljoa
lämmetä,,Hoveringis keskim,,16A ja Idlessä 28A,,kun leijuttelee,,
joo ei noilla virroilla vielä pitäis kovin rankkaa lämpenemistä tulla millään asetuksilla.

Kerro nyt vielä minkä laitteen logia sä kattelet?! Castlen logi toiminto kun ei tiedä moottorin lämmöistä yhtikäs mitään. Se lämpö on nimenomaan säätimen lämpö mikä siinä logissa näkyy.
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 12 Maaliskuu, 2013, 15:58:11
Ihan Castlen oman loggerin tietoa,,
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: jesi - 12 Maaliskuu, 2013, 16:00:03
Pari nelkytmillistä flektiä ei varmaan tuossa kokonaisuudessa pahaa tee ja sähkön saa vaikka tasausjohdosta, josko ei siis muuten saa lämpöjä kuriin.
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 12 Maaliskuu, 2013, 16:06:14
Hm,,piti oikein avata Castle viewer, mutta en kyllä löytäny eksaktia tietoa,,mitä
lämpötilaa se nyt sitten kertoo,,??
Joka tapauksessa,,mottiin ei ole huvittanu kynsiä työntää ajon jälkeen,,
kun palaa näpit muutaman sekunnin jälkeen,,
mutta tuota noparia ei ole tullu koiteltua,onko se kuin kuuma ym,,??

Sähköflekti juttua on kaverin kans mietitty kans,,olis olemaskin siihen 12V läppärin
pikku flekti,,mutta koitetaan muut konstit ensin,,
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Maaliskuu, 2013, 16:11:59
Hm,,piti oikein avata Castle viewer, mutta en kyllä löytäny eksaktia tietoa,,mitä
lämpötilaa se nyt sitten kertoo,,??
Joka tapauksessa,,mottiin ei ole huvittanu kynsiä työntää ajon jälkeen,,
kun palaa näpit muutaman sekunnin jälkeen,,
mutta tuota noparia ei ole tullu koiteltua,onko se kuin kuuma ym,,??

Sähköflekti juttua on kaverin kans mietitty kans,,olis olemaskin siihen 12V läppärin
pikku flekti,,mutta koitetaan muut konstit ensin,,

ei sulla siellä moottorissa mitään lämpötila anturia ole eikä tohon castleen semmosta saa liitettyäkään. se mikä sinne logiin tulee on säätimen oma sisäinen lämpötila. saat sen alemmas laskemalla sitä PWM arvoa. laske vaikka 10khz kohille ni on hyvä kompromissi.

moottorin lämpötila on vielä ok jos siihen pystyy edes sen pari sekunttia koskemaan. itseasiassa se on sillon ihan normaali ja väittäisin että noin 65-70 asteinen eli täysin speksissä.

en usko että pienet flektit auttaa kopan sisällä mitään jos siellä kiertää vaan sama lämmin ilma. pari reikää päälle ja alle on varmasti tehokkaampaa. noparin lämmöt saat helpoiten kuriin kuitenkin tolla pwm laskemisella :)
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: jorge - 12 Maaliskuu, 2013, 16:58:53
ootko vaihtannu sieltä lokkerista sen lämpötilan näytämään celisiusta.jos se näytää faarenheitejä niin 100 olis noin 37c .
mulla koppa koneesa näytää näillä keleillä alta 25c ja mulla on puhallin siinä kyljessä.
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 12 Maaliskuu, 2013, 19:32:20
Totta,,10khz vois olla hyvä kompromissi PWR raten suhteen,mutta tietääkseni
voi valita vain 8 10 12 16 tai 22khz,,vai voiko jostain valita myös väliarvoja noille??
Tuo lämpötila,,et se kertoo noparin lämmöt,,oli uusi tieto mulle,,ja Celsius arvot
on kyllä käännetty päälle,,Fahrenheitit tuntuu liika vieraalta,, :o


Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Maaliskuu, 2013, 20:22:03
Totta,,10khz vois olla hyvä kompromissi PWR raten suhteen,mutta tietääkseni
voi valita vain 8 10 12 16 tai 22khz,,vai voiko jostain valita myös väliarvoja noille??
Tuo lämpötila,,et se kertoo noparin lämmöt,,oli uusi tieto mulle,,ja Celsius arvot
on kyllä käännetty päälle,,Fahrenheitit tuntuu liika vieraalta,, :o

pilkutan sen verran vielä että se on PWM ei PWR :D toi tulee sanoista "pulse width modulation" eli pulssinleveysmodulaatio.

oma kokemus sanoo että ice2 HV120 ja 700mx (sekä 510kv että 530kv) toimii vallan mainiosti 8khz asetuksella :) mulla on tosta todisteena 351 lentoa ko yhdistelmällä 700E rekkulassa. PWM nosto ylöspäin nosti noparin lämpöjä radikaalisti. tosin sanottakoon että itse en jaksa leijuttaa ja virrat oli reilusti isompia. tosin runditkin oli lähempänä yläpäätä.

castlessa ei ole active freewheeling ominaisuutta joten mitä pienemmät kaasun prosentit sulla on sitä enemmän nopari lämpenee. ainakin jos laitetta kuormitetaan. leijunnassa ei välttis pidä ihan paikkansa.

sanon edelleen että laita PWM 8 tai 10 khz (mielummin 8), tyhjennä logi ja käy ottamassa uutta dataa... tulet yllättymään :)

Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 12 Maaliskuu, 2013, 22:10:51
Joo,,ymmärrän pointin,ja tiedän sen itekin,,että pienemmällä ohjaustaajuudella lämmöt laskee,,
mutta kuten aiemmin mainitsin,ettei käynti ollut mielestäni hyvä 8khz:in taajuudella,,
Samaa sanoivat Castlelta,kun asiaa aikanaan asiakaspalvelusta tiedustelin,,
he taas nimenomaan suosittivat 12khz:in taajuutta,,toisaalta jotkut Castlen sivujen setupit
suosittavat 8 khz:in taajuutta,,?
eli,,ota ny ja tiedä,,??

Mitä timing arvoa käytit 8khz taajuuden kanssa? että motti käy tasaisesti ja nätisti?
voishan tuota vielä kokeilla,,ei ole pois suljettu ajatus,,


Otsikko: Re: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Maaliskuu, 2013, 22:15:11
Mitä timing arvoa käytit 8khz taajuuden kanssa? että motti käy tasaisesti ja nätisti?
voishan tuota vielä kokeilla,,ei ole pois suljettu ajatus,,
täytyy sanoa että eipä palanu toi asetus verkkokalvoihin niin että muistais. Luultavasti med vai oliko castlessa sellanen low,med,high asteikko...?
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 13 Maaliskuu, 2013, 15:59:25
Ok ja kiitokset,,tarttee kokeilla vielä uudemman kerran,mitä se sanoo,,??
Viimes kun 8khz:in asetusta koitin,,oli 0"eli low timing käytössä,,
ja täytyy koittaa sitä korkeammalla timing arvolla,,
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: kopperi - 13 Maaliskuu, 2013, 21:01:09
Tänään tuli tehtyä pikku testit,,
muutin ohjaustaajuudeksi 8khz ja 5"timing,,toimi oikein hyvin,, :)
Kiitokset neuvoista,,setuppi toimii hyvin myös omassa,, :D

Moottorin"ohitusleikkaus"toimi hyvin myös,,moottori oli haalea vain,eikä
polttavan kuuma kuten aiemmin,,

Loggerilta katoin,et noparin lämmöt olis noussu 60 asteeseen?
mutta heti roottorin pysähdyttyä kun säädintä koitin,,oli sekin vain haalea,,
herää kysymys,näyttääköhän loggeri kuin luotettavaa lämpötilatietoa??
Otsikko: Vs: Moottorin lämmöt
Kirjoitti: Tohtori R - 13 Maaliskuu, 2013, 21:08:56
Loggerilta katoin,et noparin lämmöt olis noussu 60 asteeseen?
mutta heti roottorin pysähdyttyä kun säädintä koitin,,oli sekin vain haalea,,
herää kysymys,näyttääköhän loggeri kuin luotettavaa lämpötilatietoa??

se näyttää noparin sisäisten fettien lämpötilaa, ei kuoren lämpötilaa. tuskimpa noita lisäksi on mitenkään sen kummemmin kalibroitu eli on vaan suuntaa antavia ja niistä näkee "trendin" eli jos teet jotain muutoksia niin näet parantaako vai huonontaako ne tilannetta. noi lämmöt on oikein hyvät :)